צ'סקי קרומלוב – הפתעה על נהר ולטאבה
מאת: כרמית וייס


מאות תיירים ממלאים בחן את רחובות האבן בעיר העתיקה של צ'סקי קרומלוב. "מדוע לא שומעים כאן עברית?", אני תוהה בלבי, בעודי יושבת על כוס קפה, צופה בטירה המרשימה שמעלי, בבתי העיר העתיקה הנושקים לנהר, עליו שטות בקריאות שמחה עשרות סירות. "מקום אלוהי", אני שולחת הודעת טקסט קצרה, "מוכרחים להביא לכאן את הישראלים".


60% מהתיירים בצ'כיה מבקרים בפראג, אבל רק 4.5% מהם עושים את המרחק הלא גדול לדרום בוהמיה, אחד המחוזות היפים במדינה. נהר ולטאבה (Vltava), הנהר הארוך ביותר בצ'כיה, מתחיל כאן את דרכו בת 430 הקילומטרים, מהרי שומאבה (Šumava), דרך פראג, עד שהוא מתמזג עם נהר אלבה.
 
1 / 9
2 / 9
3 / 9
4 / 9
5 / 9
6 / 9
7 / 9
8 / 9
9 / 9

העיר העתיקה והטירה מתנשאת מעליה  (צילום: כרמית וייס)
מבט מהטירה לעבר העיר העתיקה  (צילום: chialinshih)
הכיכר המרכזית  (צילום: Rudy)
רחובות מרוצפי אבן  (צילום: BeckerG)
שייטי הקייקים בכניסה לעיירה  (צילום: Adam Polsell)
על הנהר למרגלות הטירה  (צילום: Adam Polsell)
הרחוב המוליך לטירה  (צילום: Govisity)
גגות העיר העתיקה  (צילום: Govisity)
עוד קצת מנופי השייט  (צילום: photongatherer)

העיירה צ'סקי קרומלוב (B), העיר פראג (שעתיים נסיעה), וינה (3 שעות נסיעה), מינכן (3.5 שעות נסיעה),
ושני בתי מלון מומלצים:

מלון גארני קאסל ברידג' בעיר העתיקה  מלון וולנס פנשן אמטיסט בעיר החדשה
 

טיולי אופניים



שעתיים דרומה לפראג

170 ק"מ דרומה לפראג נשתמרה אחת הערים העתיקות היפות ביותר בצ'כיה, שהוכרה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. 14 אלף תושבים מתגוררים כיום בעיירה צ'סקי קרומלוב (Český Krumlov), למרגלות הטירה הענקית, שהוקמה על נתיב מסחר מרכזי כבר במאה ה-13. מראשית המאה ה-14 ועד המאה ה-16 היו הטירה והעיר בבעלות משפחת רוז'מברג (*Rožmberg), במאה ה-17 שלטה במקום משפחת אגנברג (Eggenberg), שהטביעה את חותמה על הגנים והתיאטרון של הטירה, ומאוחר יותר עברה הטירה לבעלות משפחת שווארצנברג (Schwarzenberg).

לצד צהלות השייטים העליזים, מתנגנת באוזניי המנגינה ולטאבה (או בשמה השגור יותר – 'מולדבה'), אחת משש הפואמות ביצירה מולדתי של המלחין בדז'יך סמטנה (Bedřich Smetana).


פתחו רמקולים ותתענגו על היצירה הקסומה של סמטנה בזמן שאתם ממשיכים לקרוא בכתבה

 
בעיר העתיקה של צ'סקי קרומלוב, הנחבאת בעיקול פרסה שחצב נהר ולטאבה, נשמר בקפידה רבה סגנון הבנייה מהמאה ה-19. חוקי בנייה קפדניים מגבילים כיום כל שינוי בבנייה. ברחובות מרוצפי האבן, השמורים להולכי רגל בלבד, נחבאים מספר מוזיאונים וגלריות לאמנות, בתי מלון קטנים, מסעדות ובתי קפה.
 
בניגוד לערים עתיקות אחרות בהן ביקרתי בדרומה של צ'כיה, צ'סקי קרומלוב התברכה בתיירים רבים, המוסיפים חיים, צלילים וצבע לאווירה הקסומה שלה. העיירה שסבלה מהזנחה בימי השלטון הקומוניסטי, חידשה את פניה, אם כי עדיין ניתן לראות בה מבנים בלתי משופצים, המעידים על גילה, ובעיניי רק מוסיפים לאותנטיות שלה.
 
העיר העתיקה של צ סקי קרומלוב, מהטירה ומהכניסה לעיר
בעיר העתיקה של צ'סקי קרומלוב, מהטירה ומהכניסה לעיר
תמונות פנורמיות של העיר העתיקה של צ'סקי קרומלוב, כפי שהיא נראית מהטירה ומהכניסה לעיר (צילום: כרמית וייס)
 

הטירה, הנערה ושלושת הדובים

מעל העיר, בצדו השני של נהר ולטאבה, ניצבת טירת צ'סקי קרומלוב (Zámek Český Krumlov), אחת הטירות הגדולות באירופה כולה והשנייה בגודלה בצ'כיה  רק 4 מטרים פחות מאחותה המפורסמת בפראג. היא משקפת מספר סגנונות בנייה, כל אחד מתקופה אחרת בחייה: סגנון גותי, מראשית ימיה במאה ה-13, סגנון רנסאנס מהמאה ה-16, סגנון בארוק ורוקוקו מהמאות 17-18. תיאטרון הטירה הוא תיאטרון הבארוק העתיק בעולם.
 
הטירה מציעה תצפיות נפלאות על העיר העתיקה ועל נהר ולטאבה המקיף אותה, שסירות רבות ושייטים עליזים מוסיפים צבע למימיו התכולים. בתוך חדרי הטירה ניתן לבקר רק בסיורים מאורגנים, המתקיימים בצ'כית גרמנית ואנגלית ונמשכים כ-55 דקות. הסיור הראשון מומלץ למבקרים פעם ראשונה בטירה, והוא כולל גם את הכרכרה המצופה זהב 24 קראט, אחת האטרקציות המרשימות שיש לטירה להציע. הסיור השני מתרכז בחדרים המציגים את ההיסטוריה של משפחת שווארצנברג, שרבים מהם היו חדריה הפרטיים של אלאונורה שווארצנברג במאה ה-19. הסיור השלישי הוא לתיאטרון הטירה, אחד המרשימים בעולם מתקופת הבארוק. ניתן לבקר גם בגני הטירה ומוזיאון הטירה או לטפס את 162 המדרגות המובילות לראש המגדל, לתצפית על האזור כולו.

מגדלי הכנסייה והטירה של צ'סקי קרומלוב
מגדל הכנסייה ומאחוריו הטירה של צ'סקי קרומלוב (צילום: כרמית וייס)

 
אין טירה ללא סיפורי רוחות רפאים, והרוח של טירת צ'סקי קרומלוב, רוח לבנה ובלתי מזיקה... היא רוחה של הנערה פרחטה (Perchta). היא היתה נערה צעירה כאשר אביה, אולריך השני לבית רוז'מברג, השיא אותה בניגוד לרצונה לבן משפחת ליכטנשטיין. בעלה היה איש אכזר שהתעלל בה, אך על ערש דווי הוא ביקש ממנה מחילה ומשסירבה הטיל בה קללה. מאז משוטטת רוחה בין חדרי הטירה. אם תפגשו בה וכפפות לבנות לידיה – דעו שחדשות טובות בפתח, אך כפפות שחורות לידיה מבשרות על אסון מתקרב.
 
לעומת הנערה מהסיפור הקודם, הדובים בטירה הם מציאות של ממש. דובים נמצאים כאן החל מהמאה ה-16, והם גם מופיעים על הסמל המשפחתי. משפחת רוז'מברג קשורה למשפחת האצולה אורסיני (Orsini) מאיטליה, ובאיטלקית orso פירושו "דוב". שלושת הדובים המשתכשכים במימי הבריכה, בתעלת החפיר של הטירה, הם אטרקציה לילדים ומבוגרים כאחד.
 
הכרכרה המצופה זהב 24 קראט בטירת צ'סקי קרומלוב    טירת צ'סקי קרומלוב
כרכרה מצופה זהב 24 קראט וריהוט ושטיחי קיר באחד מחדרי טירת צ'סקי קרומלוב (צילום: כרמית וייס)


ליד הטירה, באודיטוריום עם במה מסתובבת, שארמון בסגנון רוקוקו משמש לו תפאורה, מתקיימים בערבי הקיץ מופעים תחת כיפת השמיים. אם אינכם דוברי צ'כית (וכנראה שאינכם...) תוכלו ליהנות ממופעי בלט במחיר מצחיק ואווירה נהדרת.
 

מוזיאונים, גלריות וצייר אחד שנוי במחלוקת

הצייר האימפרסיוניסטי אגון שילֵה (Egon Schiele) הוא גאוותה של צ'סקי קרומלוב, וגלריה מיוחדת מוקדשת לציוריו (Egon Schiele Art Centrum). שילה, שאמו היתה בת העיירה, התגורר בה זמן קצר בתחילת המאה ה-20. את עובדת גירושו מהמקום, בשל ציוריו הארוטיים והטענה שהוא מעסיק קטינות כדוגמניות עירום, לא ממש רוצים לזכור כאן.
 
בעליית גג של בניין עתיק, הממוקם ברחוב היורד מהטירה לעיר העתיקה, נמצא מוזיאון המריונטות (Muzeum marionet). זהו מוזיאון קטן, המציג בובות על חוטים מהמאה ה-19, שהובאו מהתיאטרון של פראג. את הבובות היו מכינים הכפריים בכפרי האזור, בימי החורף הקרים. מרבית הבובות מייצגות דמויות מסיפורי עם צ'כים. ההסברים בזמן ביקורי היו רק בצ'כית, ואני תקווה שיוסיפו הסברים גם באנגלית.
 
מבין המוזיאונים האחרים אציין שלושה: מוזיאון לארכיטקטורה ומלאכת יד (Muzeum stavebních dějin a řemesel ), מוזיאון שעווה (Wax muzeum) וגם... מוזיאון למכשירי עינויים (Muzeum útrpného práva), לבעלי לב חזק במיוחד.
 
סרטון וידאו קצר על האטרקציות אותן מציעה העיירה צ'סקי קרומלוב

הכיכר המרכזית צ'סקי קרומלוב
הכיכר המרכזית של צ'סקי קרומלוב, קטנה וקומפקטית (צילום: CC  chialinshih)




בית כנסת או כנסייה?

מעט דרומה למרכז העיר העתיקה של צ'סקי קרומלוב, ברחוב Linecká שבפרבר פלשיבק (Plešivec), נמצא בניין הראוי לביקור והתייחסות מיוחדת. מדובר במבנה ששימש כבית הכנסת של הקהילה היהודית באזור. הוא מתאפיין במגדל בעל שמונה צלעות, המזכיר מגדל כנסייה, אך חלונותיו אינם מותירים ספק כי מדובר בבית כנסת.
 
בית הכנסת של צ'סקי קרומלוב
בית הכנסת של צ'סקי קרומלוב, מגדל וחלונות דמויי ספר תורה (צילום: כרמית וייס)

 
בשל ההגבלות על התיישבות יהודים באזור, עד המאה ה-18, רק מעט משפחות יהודיות התגוררו במקום. בתחילת המאה ה-20 גדלה הקהילה, ובשנת 1909 נחנך בית הכנסת, שנבנה במימון איש עסקים יהודי מקומי. במלחמת העולם השנייה נשלחה הקהילה היהודית כולה למחנות ההשמדה. רק בודדים שבו לעיר, אך הם לא נשארו בה ובית הכנסת שימש במשך שנים רבות ככנסייה לחיילי בנות הברית, כקפלה של הכנסייה המקומית וכמחסן.
 
בשנת 2006 שכרה עיריית צ'סקי קרומלוב את המבנה מהקהילה היהודית בפראג. הבניין שופץ בהשקעה גדולה, במטרה להפיח בו חיים כגלריה וכאתר לאירועי תרבות. במקום תצוגה קבועה של צילומים של האמן Alfred Seidl, שהם בעלי מוטיבים רבים מהעולם היהודי והשואה, שאותי ריגשו במיוחד. בזמן ביקורי הוצג במקום מיצג מרשים על השואה, שהקים אמן מקומי. צלב הקרס ומזוודות הברזל שהוצבו בחלל בית הכנסת, סיפרו טוב מכל את סיפורה העצוב של קהילה שנכחדה מהעולם.
 
בית הכנסת של צ'סקי קרומלוב
מיצג בבית הכנסת, סיפורה העצוב של קהילה שנכחדה (צילום: כרמית וייס)
 

לאורך נהר ולטאבה

צ'סקי קרומלוב היא יעד נפלא להגיע אליו בסיורי יום מפראג, אך למי שאוהב "לטייל נינוח" זהו מיקום מצוין להתמקם בו למספר ימים ולטייל בסביבה. זו מציעה מסלולי הליכה ואופניים, טיולי סוסים, ביקור במכרה גרפיט ועוד. רכס הרי שומאבה (Šumava) והפארק הלאומי שומאבה (Národní park Šumava), הנמצאים 35 ק"מ מערבה, הם יעד נפלא לחובבי הטבע.
 
20 ק"מ דרומה, בעיירה רוז'מברק נאד ואלטבו (Rožmberk nad Vltavou), שרד בית קברות יהודי. במקום נשתמרו קברים מהמאה ה-18 ואילך, כולל קברים של יהודי העיר האוסטרית השכנה לינץ (Linz). מעל העיירה מתנשאת טירת רוזמברק (Rožmberk hrad), החולשת על נהר ולטאבה, והיא אחת הטירות העתיקות ביותר בבוהמיה.
 
עוד מעט דרומה משם, עדיין לגדות נהר ולטאבה, נמצא מנזר וישי ברוד (Vyšší Brod), ליד עיירה בשם זהה. המנזר הוקם בשנת 1259 והוא פעיל גם כיום.
כתבה על משולש עיירות הספא במערב צ'כיה
 
רוז'מברק, צ'כיה
העיירה הקטנה רוז'מברק גם היא לגדות נהר ולטבה (צילום: CC  Renate Dodell)
 

רפטינג "אלוהי" על נהר ולטאבה

עם הגיעי לצ'סקי קרומלוב אני מוזמנת לשייט על רפסודת עץ (העשויה בכלל מ... פלסטיק), הדרך המסורתית להעברת אנשים וסחורה בנהר. השייט לאורך מסלול לא ארוך, בעיקול נהר ולטאבה המקיף את העיר העתיקה, אורך כשעה וחצי, בעיקר בשל העצירות הרבות. מרטין, השייט הצעיר והחביב, מספר באנגלית שוטפת את סיפורה של העיר וסיפורו של הנהר. במקומות רבים לאורך הנהר ניתן לראות את הגובה אליו הגיעו המים בשיטפון של שנת 2002. השיטפון היה טראומטי ובמקומות רבים בעיירה, כמו גם בצ'כיה כולה, ניתן לראות את סימניו על הקירות. מרטין מספר לנו על הסכרים הרבים שנבנו כדי להתמודד עם התופעה, אך לדבריו כולם יודעים שהשיטפון הבא הוא רק עניין של זמן.
 
למחרת אני משקיפה ממקום מושבי בבית הקפה על סירות הרפטינג הקטנות, שעשרות מהן עושות דרכן במי הנהר הקרירים. צהלות השמחה של השייטים, לאורך המסלול כולו ובמיוחד בהגיעם למפל, גורמות לי לקנאה גדולה. אני למדה שהשייטים מגיעים לכאן מדרום במספר מסלולים, שהארוך בהם (35 ק"מ) מתחיל בוישי ברוד (Vyšší Brod), ויוצאים בשני מסלולים נוספים צפונה, שהארוך בהם (35 ק"מ) מגיע עד בורשוב (Boršov). לצערי, עלי להמשיך בדרכי ואת החוויה הזו אצטרך לחזור ולהשלים.
 
זהו הזמן והמקום בו אני שולחת את הודעת הטקסט, שאיתה פתחתי כתבה זו: "מקום אלוהי! חייבים להביא לכאן את הישראלים".

צ'סקי קרומלוב, צ'כיה
ממקום מושבי בבית הקפה קטן אני משקיפה על השטים בנהר (צילום: CC  Govisity)
 
סירה ושייטים עליזים באחד המפלים על נהר ולטאבה
המפל הקטן מול בית הקפה הוא סיבה לאינספור קריאות שמחה וצחוק (צילום: CC  onald Judge)

בתי מלון מומלצים בעיירה צ'סקי קרומלוב

מלון גארני קאסל ברידג' (Garni hotel Castle Bridge) ממוקם במקום הכי מקסים של צ'סקי קרומלוב, על גדות הנהר ולמרגלות הטירה, במקום בו ניתן לצפות בסירות השטות בנהר. המלון ברמת 4 כוכבים מציע חדרים וסוויטות משפחתיות, שחלק מהם פונים לעבר הנהר. בקשו מצוות המלון לסייע לכם בהבאת המזוודות מהרכב, מאחר ומרכז העיר חסום לכניסת מכוניות ומגרש החנייה הכי קרוב במרחק 300 מ'.
 
מלון מומלץ בצסקי קרומלוב
מלון גארני קאסל ברידג' – המקום הכי טוב בעיר, אבל ללא חניה צמודה

 
מלון וולנס פנשן אמטיסט (Wellness Pension Ametyst) ממוקם בעיר החדשה של צ'סקי קרומלוב, ולכן קצת יותר ידידותי בנושא החניה. המלון, המדורג ברמת 4 כוכבים, נמצא במרחק הליכה של כ-500 מ' מהעיר העתיקה ומהטירה. הוא מציע מרכז ספא קטן, טרסה עם נוף לטירה, חדרים יפים ודירות היכולות להתאים למשפחות.
 
מלון מומלץ עם לניה בעיירה צ'סקי קרומלוב
מלון וולנס פנשן אמטיסט – בעיר החדשה של צ'סקי קרומלוב, עם חניה קרובה


אם הגעתם לפראג, פנקו את עצמכם ביום טיול לעיירה המתוקה הזו, או השכירו רכב וצאו למספר ימי טיול בדרום צ'כיה, לעיירות כמו צ'סקה בודיוביצה, טשביץ או ברנו. אני מבטיחה לכם שלא תצטערו.
 

מידע נוסף

הגישה למרכז העיר העתיקה והטירה שמורה להולכי רגל בלבד. את הרכב יש להחנות באחד ממגרשי החניה (בתשלום) שמסביב וללכת כמה מאות מטרים ברגל.
 * הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות הצ'כית ולשכת התיירות של צ'סקי קרומלוב.


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר