העיר טשביץ' – מורשת עולמית ברובע היהודי
מאת: כרמית וייס


"אתרי המורשת היהודית בצ'כיה שמורים ומוצגים למבקר בצורה הטובה ביותר באירופה", כך אומרת לי רות אלן גרובר*, מומחית בעלת שם בנושא מורשת יהודית, כשאני מספרת לה על התרגשותי מהביקור בדרום צ'כיה. "טוב עשית שבחרת לא לבקר בפראג", היא מוסיפה, " הביקור ברובע היהודי של טשביץ' מרגש פי כמה".


בית הכנסת האחורי של טשביץ'
בית הכנסת האחורי של טשביץ', שימור ושיחזור ברמה הגבוהה ביותר (צילום: כרמית וייס)
 
הרובע היהודי של העיר טשביץ' (Třebíč), שיש ההוגים את שמה טרביץ' **, השוכנת בדרום מוראביה, הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ביחד עם בזיליקת פרוקופיוס הקדוש. השימור והתצוגה אכן ראויים לכל שבח, אך את לבי שובות דווקא הצעירות הלא יהודיות, המשמשות כמדריכות ברובע היהודי, שמסירותן לנושא פשוט מחממת לב.
 
העיר טשביץ', דרום צ'כיה
בזיליקת פרוקופיוס הקדוש, מורשת עולמית יחד עם הרובע היהודי של טשביץ'  (צילום: Dan Novtny)
 
קשישה יהודייה אחת
העיר טשביץ' (40 אלף תושבים) נמצאת בדרום מוראביה, 160 קילומטרים דרומה לפראג, ו- 50 קילומטר מזרחה לעיר ברנו (Brno) בירת מוראביה. מיקומה לא הרחק מכביש 1D, המקשר את פראג עם ברנו (ובהמשך גם עם וינה וברטיסלבה), הופך אותה ליעד נוח לביקור.
לינה בעיר טשביץ'  | 
כתבה על העיר ברנו
 

העיר טשביץ (A), העיר הסמוכה ברנו (B) והערים פראג (פחות משעתיים  נסיעה), וינה (קצת יותר משעתיים נסיעה)

טיולי אופניים




 
ההיסטוריה הכתובה של יהודי טשביץ' מתחילה אי שם במאה ה-14, אך קהילה יהודית של ממש מוקמת במקום רק כמאה שנה לאחר מכן. באמצע המאה ה-19 חיו בעיר 260 משפחות יהודיות, שמנו 1,700 איש, והיוו את אחת הקהילות הגדולות והחשובות במוראביה. הם התגוררו באחד מרובעי העיר, לא הרחק ממרכז העיר ומהבזיליקה.
 
במלחמת העולם השנייה היה גורלה של הקהילה המפוארת רע ומר, כגורלן של שאר הקהילות היהודיות בצ'כיה. רק מעטים שרדו ושבו לעיר לאחר המלחמה, והקהילה לא המשיכה להתקיים זמן רב. כיום (2011), רק קשישה יהודייה אחת מתגוררת בטשביץ'.
אך הרובע היהודי לא מת. הוא שוקם ומתוחזק על ידי העירייה, בשיתוף הקהילה היהודית של ברנו, האחראית לכל אתרי המורשת היהודית באזור.
 
בית הקברות היהודי של טשביץ'
בית הקברות היהודי של טשביץ', למעלה משלושת אלפים מצבות (צילום: כרמית וייס)
 

הרובע היהודי של טשביץ'

הרובע היהודי (Židovská čtvrť) של טשביץ' הוא השמור מסוגו באירופה. בתיו הציוריים פרוסים על צלע ההר, על הגדה הצפונית של נהר Jihlava. שני הרחובות הראשיים של הרובע, Blahoslavova ו- Ludvíka Pokorného, מקושרים עם 14 סמטאות צרות. מתוך 123 בתיו המקוריים של הרובע, רק ארבעה נהרסו. חלק מהבתים שופצו, בצורה כזו או אחרת, ובחלקם האחר ניכרים סימני השנים, באין יד משפצת. כיום מתגוררים בבתי הרובע הרבה צוענים, "וגם אנשים רגילים...", מספרת לי המדריכה, שניכר בה שהצוענים אינם חביבים עליה.
 
סימני הגיל על בתים לא משופצים ברובע היהודי של טשביץ'
סימני הגיל על בתים לא משופצים ברובע היהודי של טשביץ' (צילום: כרמית וייס)
 
המבנים הציבוריים ברובע היהודי כוללים את בית הרבנות, בניין בסגנון בארוק מהמאה ה-17, בית ספר יהודי, בית חולים, בית קברות ושני בתי כנסת.
 
בית הקברות היהודי (Židovský hřbitov) ממוקם במעלה רחוב Hrádek, מצפון לרובע, והוא הוקם כבר במאה ה-17. בהשוואה לבתי קברות יהודיים אחרים שראיתי, הוא שמור ומתוחזק במצב מעורר התפעלות. בשטח של 12 דונם פזורות למעלה מ- 3,000 מצבות, שהעתיקה שבהן (שאת הכיתוב עליה ניתן לקרוא עדיין), היא משנת 1631. בכניסה ניצב בית הטהרה, שנבנה בשנת 1903.
אני מבחינה שאין כל שמירה במקום, ושואלת את המדריכה, צעירה מקומית חביבה, האם אין השחתות או גילויי אנטישמיות. "אין כאן תופעות כאלו", היא משיבה בנחרצות, "ואני מקווה שכך יישאר תמיד!", היא מוסיפה. גם אני מקווה, אך זה לא מובן מאליו.
בית הקברות פתוח כל יום, מלבד ימי שבת. ניתן לטפס אליו במדרגות מהרובע היהודי, או להגיע עם רכב בכביש העוקף. אם תבחרו לעלות במדרגות, מזומן לכם נוף מרהיב של גגות העיר (בנוסף לשעת כושר קלה).
 
מצבות עתיקות בבית הקברות היהודי של טשביץ'
מצבות עתיקות בבית הקברות היהודי של טשביץ' (צילום: כרמית וייס)
 

בית כנסת נוצרי ובית כנסת יהודי

בית הכנסת הקדמי (Přední synagoga), המכונה גם "בית הכנסת הישן", היה הראשון מבין שני בתי הכנסת של טשביץ. הוא נבנה בשנת 1639, בסגנון ניאו-גותי. לאחר מלחמת העולם השנייה הוסב ייעודו לקפלה והוא משמש גם כיום את הקהילה הנוצרית בעיר. המבנה פתוח לביקור רק כאשר מתקיימת בו מיסה (ימי א' וחגים) או בתיאום מראש (Mr. Pražan,  +420 568 841 632).
 
בית הכנסת האחורי (Zadní synagoga) נבנה בשנת 1669, והוא הגדול והמרשים מבין השניים. קירותיו הגבוהים מעוטרים בקישוטים פרחוניים ופסוקי תפילה באותיות עבריות. בגלריית הנשים מוצגים חפצים ותמונות מההיסטוריה של יהודי העיר. על הקיר רשימת שמות ארוכה ועצובה - 270 מתוך 280 יהודי העיר שנספו בשואה. מודל תלת-ממד אינטראקטיבי של בתי הרובע היהודי, כפי שהיו בשנת 1850, מאפשר קבלת הסברים מפורטים באנגלית, עברית, גרמנית וצ'כית. המודל נבנה בהתנדבות על ידי תושב מקומי, שעמל עליו במשך שנה וחצי, והתוצאה – משובחת!
 
בית הכנסת האחורי, תפילות באותיות עבריות
בית הכנסת האחורי, תפילות באותיות עבריות (צילום: כרמית וייס)
 
בניין בן שתי קומות, הצמוד לבית הכנסת, משמש כמוזיאון המציג את אורח החיים היהודי ברובע. אין בו גודש פריטים, כמו ברבים מדומיו, ודווקא המינימליזם הוא שמעביר את התחושה שהכל אמיתי. בכניסה שולחן שבת, שנראה כאילו זה עתה עזבו אותו יושביו בחיפזון. דמיוני לוקח אותי למחוזות לא נעימים. הקומה השנייה מציגה בית מגורים טיפוסי, על חפציו ורהיטיו, ואילו הקומה הראשונה היא חנות, דגם מגורים טיפוסי לאותם ימים.
 
בית הכנסת האחורי והמוזיאון פתוחים למבקרים כל יום. המדריכות המאיישות את מרכז המבקרים הצמוד, ישמחו לספק לכם חומר כתוב והדרכה. באין הדרכה זמינה (מומלץ להזמין מראש), ניתן לקבל מפה עם הסברים ולנווט לבד לאורך המסלול.
שעות פתיחה ופרטי קשר, בתי הכנסת ובית הקברות בטשביץ'
 
שולחן שבת המוזיאון היהודי, כאילו זה עתה נעזב בחיפזון
שולחן שבת המוזיאון היהודי, כאילו זה עתה נעזב בחיפזון  (צילום: כרמית וייס)





 

הרובע היהודי מתעורר לחיים

כל שנה בסוף חודש יולי (או תחילת אוגוסט) מתעורר הרובע היהודי לחיים, בזכות הפסטיבל היהודי של טשביץ' (Třebíčský židovský festival). במשך מספר ימים מנסים להחיות את אורח החיים של יהודי טשביץ', עם מופעי מוסיקה, מחול, שירה, הרצאות, קריאת ספרות ועוד, המתקיימים בין בתי הרובע.
 
גם בימים רגילים שיטוט בסמטאות הרובע היהודי הוא חוויה מעוררת השראה. חלק מהבתים שופצו, אך מספר בתים שקירותיהם וגגותיהם מתפוררים ומשוועים ליד משפצת, מספרים טוב מכל את מה שקרה כאן – קהילה שלמה שאינה עוד. כדאי לשוטט מעט בסמטאות הצרות, המרוצפות אבן, לטפס במדרגות לתצפיות על העיר, ולעצור למנוחה במסעדות ובבתי הקפה הקטנים.
 
גגות הרובע היהודי, בתים מטים לנפול וצריח הכנסייה במרכז העיר
גגות הרובע היהודי, בתים מטים לנפול וצריח הכנסייה במרכז העיר (צילום: כרמית וייס)
 
יהדות ונצרות - סובלנות שנקטעה
מרחק הליכה קצר (כ- 200 מ') מהרובע היהודי, נמצאת הסיבה השנייה להכרת אונסק"ו בטשביץ' כאתר מורשת עולמית. על גבעה נמוכה ניצבת בזיליקת פרוקופיוס הקדוש (St. Procopius), שהוקמה במאה ה-13 כחלק מהמנזר הבנדיקטי, שלצדו הוקמה העיר.
 
בזיליקת פרוקופיוס הקדוש, סובלנות בין נוצרים ויהודים
בזיליקת פרוקופיוס הקדוש, סובלנות בין נוצרים ויהודים (צילום: Filipes)
 
תושבי טשביץ' גאים בשתי הדתות – יהודית ונוצרית, ששגשגו זו לצד זו. הדבר אכן מוכיח שברוב שנותיה של העיר שררה בה סובלנות דתית, מציאות שנקטעה באכזריות במלחמת העולם השנייה.
 
אני מציצה בעניין בספר המבקרים של בית הכנסת האחורי. מעניין אותי מי מגיע לכאן לביקור. בין החותמים בספר רק מעטים הם כותבי העברית, וגם בין המבקרים הסובבים אותי אני שומעת רק שפות זרות. אני מוסיפה בספר המבקרים מספר מילים בעברית, וחותמת בתודה לכל העושים במלאכת הקודש של שימור המקום. כך אני אכן מרגישה.
 
 
הערות
* רות אלן גרובר (Ruth Ellen Gruber) היא מחברת הספר אתרים יהודיים במזרח אירופה (Jewish Heritage Travel: A Guide to Eastern Europe), שמהדורה מוקדמת שלו תורגמה לעברית בהוצאת שטיינהרט קציר.
** את האות הצ'כית Řř לא קל "לתרגם" לשפה העברית, שאין בה את העיצור המקביל. היא נהגית כרי"ש שיני (בניגוד ל- Rr הנהגית כרי"ש מתגלגלת).
 

מידע נוסף

 * הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות הצ'כית.


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר