שינג'יאנג – מחוז האויגורים

שינג'יאנג – מחוז האויגורים
מאת: יובל נעמן


מחוז שינג'יאנג הוא אחד מחמישה מחוזות אוטונומיים בסין. הוא ממוקם בצפון-מערב המדינה וכ-45% מתושביו הם אויגורים – מיעוט אתני, שמעולם לא ראה את עצמו כחלק מסין. המחוז מאופיין בתוואי נוף ייחודי ומגוון של הרים ואגמים מחד ומדבר צחיח מאידך. 


האופי הרב גוני של מחוז שׂינְגְ'יָאנְג (Xinjiang) מזמין אליו מטיילים מכל הסוגים, החל מאוהבי טיולי יום רגועים סביב אגמים קסומים וכלה במטפסי הרים מקצועיים ברמה עולמית. 
 
מראה אופייני של בני המיעוט האויגורי, מהווים קרוב למחצית מתושבי מחוז שינג'יאנג
מראה אופייני של בני המיעוט האויגורי, מהווים קרוב למחצית מתושבי מחוז שינג'יאנג  (צילום: יובל נעמן)


ערים מרכזיות במחוז שינג'יאנגבירת המחוז אורומצ'י (A), קאשגאר (B), ויעדים נוספים המוזכרים בכתבה
 

המזרח הרחוק



מהו המחוז האוטונומי שינג'יאנג?

שׂינְגְ'יָאנְג הוא המחוז האוטונומי של המיעוט האויגוריעם טורקי ממרכז אסיה, שכ-80% מאנשיו, המוערכים סה"כ בכ- 10 מיליון איש, מתגוררים במחוז. זהו אחד מחמישה מחוזות אוטונומים הקיימים בסין, שהידוע שבהם הוא המחוז האוטונומי טיבטמחוז שינג'יאנג היה מחוז עלום שם שעלה על המפה העולמית רק לאחרונה.
 
זוהי טריטוריה מרכז אסייתית, המרוחקת ממרכז סין וחלקה אף קרוב יותר לישראל מאשר לבירת סין בייג'ינג. במחוז חיים מוסלמים ממוצא טורקמני, הנראים כמו אוזבקים או טורקים, דוברים שפה הדומה לשפות האוזבקיות-טורקיות וכותבים בכתב ערבי.
כתבות נוספות על יעדי טיול בסין
 
לבוש מסורתי של נשות האויגורים, מחוז שינג'יאנג
לבוש מסורתי של נשות מיעוט האויגורים, מרבית האויגורים הם מוסלמים סונים  (צילום: 
liuguangxi)
 

מחוז שינג'יאנג – דמוגרפיה וגאוגרפיה

האויגורים חיים במחוז שינג'יאנג, לצד בני האן, מונגולים קזאחים, קירגיזים, טאג'יקים ואחרים.

הוא מציב מספר שיאים:
  1. זהו המחוז הגדול ביותר בשטחו בסין (גדול אף מטיבט). שטחו 166 מיליון קמ"ר – כגודלה של מונגוליה, שלוש פעמים צרפת ו- 80 פעם ישראל.
  2. זהו אחד המקומות המגוונים ביותר בעולם – אולי המגוון ביותר. תמצאו בו הפרשי גבהים מהמרשימים בעולם: בקעת טורפן (Turpan), השוכנת בעומק 155 מ' מתחת לפני הים (במקום השני בעולם אחרי ים המלח), ועד לפסגה השנייה בגובהה בעולם - פסגת K2, המתנשאת לגובה 8,611 מטר.
  3. בשינג'יאנג נמצא המקום הרחוק ביותר בעולם מכל ים או אוקיינוס, ובכל זאת, מהמחוז זורמים נהרות גם לאוקיינוס ההודי וגם לאוקיינוס הארקטי. 
  4. המרחק הרב של המחוז מבירת סין ומריכוז האוכלוסין של מרבית סין, יוצר מצב שבו יש מקומות במחוז הקרובים יותר לישראל מאשר לבייג'ינג.
  5. בנופיו נפרש המחוז ממדבר טקלה מקאן (Taklamakan) הצחיח, המשכו של מדבר גובי, ועד לקרחוני העד של רכסי ההרים שמסביב. מרכזו של המחוז הוא מדבר צחיח ובעל הפרש הטמפרטורות הגדול בסין: הוא משתנה מ-50 מעלות צלזיוס, בקיץ, ועד למינוס 35 מעלות בחורף ואף מתחת לכך.
  6. בשל החובה הסינית להשתמש בשעון בייג'ינג הרשמי, השמש זורחת בשעה מאוחרת  יותר משעתיים אחרי השעה בה היא זורחת בבייג'ינג. כך שהמקומיים חיים עם שני שעונים – מקומי ורשמי, ושעתיים מפרידות ביניהם.
 
מחוז שינג'יאנג, במערב סין, מסומן באדום
מחוז שינג'יאנג, במערב סין, מסומן באדום  (מקור:
TUBS)
 

מפגש תרבויות ודרכים עתיקות בשינג'יאנג

שינג'יאנג מוקפת בהרי טיאן שן (המכונים "הרי השמיים"), הרי קראקורום ופמיר, והרי קון לון.

במחוז עוברות שתי דרכים עתיקות וצומת חשובה ביותר. האחת, למרגלות הרי טיבט הנישאים, קרויה "הדרך הדרומית". בדרך זו הגיע הנוסע והסוחר מרקו פולו. הדרך הצפונית, המקיפה את המדבר הגדול, עוברת בבירת המחוז של היום: העיר אורומצ'י (Ürümqi). הדרכים ממשיכות ונפגשות ממערב המדבר, בעיר קאשגאר (Kashgar), המכונה גם קאשי.
מסעדת רחוב אויגורית אופיינית, שינגיאנג
מסעדת רחוב אויגורית אופיינית (צילום: יובל נעמן)
 

העיר קאשגר – אמצע העולם הנידח ביותר

מקאשגאר יוצאות דרכים רבות: למעבר ההרים שבין פקיסטן להודו, ממנו הגיע הנזיר הנוסע האגדי ש'ואן דזאנג (Xuán Zàng), עם מטען הספרים הבודהיסטים, שתרגומם בתקופת הטאנג (במאה ה-7) גרם להפצת הבודהיזם בסין. מהעיר קאשגאר יוצאות גם דרכים לקזחסטן (ודרכה לים השחור ולים התיכון) ולמרכז רוסיה האסייתית. זהו מקום קוסמופוליטי אליו באים לסחור מכל מדינות הסביבה.

ביושבי במסעדת שיש-קבאב, הוזמנתי לא מעט לשיחה על ידי סוחרים פקיסטנים, שבאו לקנות בעיר, ועם סוחרים קירגיזים. אפשר גם לשבת בבתי הקפה הסופר מודרניים של משפחה אמריקאית, ולשכוח לרגע, שזהו מקום שהוא ממש קצה העולם ויחד עם זאת 
 המרכז שלו. 
 
קאשי, שינג'יאנג
השחזת סכינים בקאשי, מרכז של דרכי מסחר (צילום: יובל נעמן)
 

שוק החיות בעלות המזל וחסרות המזל

בעיר קאשגאר (Kashgar) נערך אחד מהשווקים הגדולים והצבעוניים במזרח, כששטיחים פרסיים ואביזרי ריקועי פח, מתערבבים עם פירות וירקות, צאן ובקר העומד למכירה, לצד חמורים, סוסים וגמלים.

השוק המיוחד הוא שוק החיות של יום ראשון מאל באזר (Mal Bazaar). יש המבלבלים בינו לבין שוק יום ראשון, אבל למרות ששניהם פועלים בימי ראשון, שוק החיות נמצא במרחק של מספר קילומטרים מאחיו המפורסם. זהו שוק החיות הגדול בסין. בשוק נמכרים צאן, מקנה, בקר, סוסים וחמורים, לצד כרכרות, אביזרי פרזול וחבלים, ובצדי השוק מתבשלות אחיותיהן חסרות המזל של החיות בדוכני האוכל הרבים. ברחבה ניתן לראות מרוצים וניסויי כלים של סוסים, כרכרות ועגלות חמורים, בדהירה מטורפת, תוך שינויי כיוון כדי לבדוק את הסחורה טרם קנייתה.
 
שוק אחר המתקיים באותו יום הוא "שוק יום ראשון". אמנם השוק מתקיים כל השבוע, אולם ביום ראשון, זהו השוק הגדול ביותר באסיה ואולי בעולם כולו. עשרות אלפי מבקרים מגיעים אליו, לחלקו המקורה ולהמשכו ברחובות הסמוכים. המעדן המקומי הנמכר בשוק  ראשי עיזים, מבושלים ומפוצחים, מהם מוגש מרק בו צף רבע מראשה של עז.

שוק החיות, קאשגאר
שוק בעלי החיים של קאשגאר, שוק החיות הגדול בסין  (צילום: jacus)

שוק, קאשגאר
שטיחים פרסיים ואביזרי ריקועי פח, מתערבבים עם פירות, ירקות ותבלינים  (צילום: double_p)
 

כרכרה בכוח תיש – ברחובות קאשגר

במהלך השבוע, עיקר העניין בקשגאר הוא בכיכר המרכזית, מעליה מתנוסס פסלו העצום של מאו דזה דונג, ובעיקר ברחבת הענק, הפעילה כל היום לצד המסגד הגדול והחשוב ביותר – מסגד עיד קיח. ברחבה יש אוכל, סחורה, תזמורת ובילוי לילדים, כמו גמלים כפולי דבשת, למטרת רכיבה, וכרכרת ישיבה להובלת ילדים בכוח תיש אחד. ברחבה זו יכולים עשרות אלפי מאמינים להתפלל בחגים ובימי מועד.
 
מי שבוחר לנשום אוויר פסגות, לראות נופים, ואף לטפס להרים הגבוהים, יסע לכוון מעבר ההרים בגבול פקיסטן, לפחות עד אגם קראקול (Karakul), הממוקם בגובה 3,600 מ'. מעליו שני הרים המתנשאים לגובה של מעל 7,500 מ', שפסגותיהם הלבנות משתקפות באגם ויוצרות מראה מרהיב. אגם קראקול נמצא כארבע שעות נסיעה דרומית לקאשגר. סביב לאגם פזורים יישובים ויורטות של נוודים קירגיזים עם עדרי היאקים, הגמלים והכבשים שלהם. זוהי נקודת יציאה לטרקים במעלה ההרים.
 
אגם קראקול, שינגיאנג
יורטות באגם קראקול, 4 שעות נסיעה מהעיר קאשגר (צילום: יובל נעמן)

אגם קראקול, שינגיאנג
סביב לאגם פזורים יישובים ויורטות של נוודים קירגיזים עם עדרי היאקים, הגמלים והכבשים שלהם (צילום: ziksky)
 



אורומצ'י הבירה וסביבתה

אורומצ'י (Ürümqi) היא העיר החשובה והגדולה במחוז שינג'יאנג. היא נמצאת מצפון לדרך המשי, בשטח גבעי מעט, ולכן קרירה יותר ונעימה יותר בקיץ הלוהט של המחוז. אין עניין רב בעיר, אבל ממנה יש תחבורה סדירה לכל ערי המחוז, וממנה יוצאים טיולים מאורגנים למקומות שונים במחוז, כמו גם טיסות לערי סין הגדולות.
כתבות על דרך המשי
 
האטרקציה המרכזית באזור העיר הוא האגם היפהפה והנעים מאוד הקרוי אגם השמיים (Tian Chi).  אגם קטן זה נמצא 115 קילומטר או כשלוש שעות נסיעה מאורומצ'י, באמצע המדבר, ממש כמו בגלויות. אגם בצבע כחול מוקף בנופי ירוק והרים נישאים - פשוט מדהים. אמנם הרבה תיירים מגיעים לכאן, אבל טיול בגבעות שמסביב הוא חוויה בלתי נשכחת. האוטובוסים עמוסי התיירים, יוצאים בבוקר מאורומצ'י וחוזרים אחר הצהריים, וכך לא משאירים מספיק זמן ליהנות מהטיול לחלקו הרחוק של האגם.

תכנון מראש לביקור של יומיים, יאפשר להתרחק מהמוני התיירים, ולהגיע לחלקו הרחוק של האגם, לנקודת תצפית קסומה, להתארח אצל המקומיים, וליהנות מאחר הצהריים, ערב ובוקר שלו על האגם.
 
אגם השמיים כשלוש שעות נסיעה מאורומצ'י
אגם השמיים כשלוש שעות נסיעה מאורומצ'י, באמצע המדבר, ממש כמו בגלויות  (צילום: Frankie38)
 

שמורות טבע בצפון מחוז שינג'יאנג

בסמיכות למדינות קזחסטן, רוסיה ומונגוליה, נמצאות כמה מהשמורות היפות ביותר בסין כולה.
 
סמוך לקזחסטן נמצא אגם סאיילימו (Sàilǐmù hú, Sayram Lake) שמשמעות שמו היא "משאלה" – בקזאחית, השפה המדוברת בחלק זה של שינג'יאנג. מרבית האוכלוסייה באזור האגם היא רועים נוודים מונגולים וקזאחים, המגיעים בחודשי הקיץ לרעות את עדריהם ולתרגל את מסורת ההיאבקות, מרוצי הסוסים, והמשחק הקבוצתי של תחרות לתפיסת גוויית כבש והבקעת גולים איתה. האגם ממוקם בחלק האוטונומי המונגולי בוארטלה (Boertala), וכן, יש אוטונומיה למונגולים גם במחוז האוטונומי האויגורי. הוא מצוי בגובה 2,000 מ', דבר ההופך אותו לאגם הגבוה באגמי ההרים של שינג'יאנג. עומק האגם הוא כ- 86 מ', ושטחו הוא כמעט 500 קמ"ר. צבעו כחול עמוק, בצל הרים מושלגים ברקע ומישורי עשב ירוקים זרועים במקנה וצאן. התקופה האידיאלית לבקר באגם היא בחודשים יולי-אוגוסט.
 
בצפון הרחוק, נמצאת שמורת האנאסי (Ka Nasi Lake‏, Kanas Lake). זוהי שמורת טבע סביב נהר האנאסי, שהוא הנהר היחיד בסין הזורם לאוקיינוס הארקטי. השמורה נמצאת בקרבת גבולות מונגוליה, רוסיה וקזחסטן, ובה מתרחב הנהר ארטיקס (Ertix), ויוצר אגמים כחולים מוקפים פסגות מושלגות. באזור השמורה רועים נוודים קזאחים, המתגוררים ביישובי קבע וביורטות.
 
אגם סאיילימו (Sàilǐmù hú, Sayram Lake)
אגם סאיילימוצבע כחול עמוק בצל הרים מושלגים  (צילום: owngarden)

שמורת אגם האנאסי, בגבול סין עם קזחסטן, רוסיה ומונגוליה
שמורת אגם האנאסי, בגבול סין עם קזחסטן, רוסיה ומונגוליה  (צילום: luxiangjian4711)
 

חשיבותו האסטרטגית של מחוז שינג'יאנג

לאחרונה הפך המחוז האוטונומי שינג'יאנג, למקור לאנרגיה הסינית ולראש גשר יבשתי לייבוא ולייצוא סחורות מהמדינות השכנות. כל מי שיזכה לצפות באלפי המשאיות העמוסות העושות דרכן בדרכי העפר, בין קאשגאר למעבר ההרים לקירגיזסטן, הנושאות טקסטיל ומוצרי פלסטיק, ושבות ממרכז אסיה עם גרוטאות ברזל לסין, מובטחת לו חוויה מרתקת. גם המדבר בו פזורים אלפי "חרגולי" שאיבת נפט, כאילו הושלכו במדבר כערמת גרוטאות, מרשים.


יובל נעמן אודות הכותב
יובל נעמןצלם גיאוגרפי, מדריך טיולים, בונה מסלולים, יועץ טיולים אישיים ומרצה על ארצות העולם השלישי. בעל תואר שני בלימודי אסיה, מכיר את אסיה על בוריה וכן חלקים נרחבים של אפריקה ואמריקה, מעשרות ביקורים ולמעלה משלושים שנות טיולים עם התרמיל על הגב.





יובל עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר