יוון: הפלגה אל האיים הסרוניים

הפלגה אל האיים הסרוניים
מאת: עופר ויסמן


איי המפרץ הסרוני, הנמצאים בים האגאי ושייכים ליוון, הם יעד נפלא להפלגה רגועה ונעימה בין איים ציוריים, ערים מרתקות וחופים חלומיים לרחצה. החוויה היא מסע קסום של נופים מרהיבים, אתגרים לא פשוטים וחברות – שהולכת ומתחזקת על גבי הגלים.


כל סקיפר שמסיים את הקורס מתחיל להעלות במוחו רעיונות למקומות בהם הוא רוצה להפליג. המחשבות על כך ממלאות את הבטן בפרפרים והתרגשות שמצדיקה את עצמה  כשיוצאים לים. בכתבה זו אספר על יעד נפלא להפלגת בכורה  אזור המפרץ הסרוני ביוון – בו הפלגתי יחד עם שותפתי לחיים וחברים נוספים. בנוסף, אסקור את השיקולים בהשכרת היאכטה, ההכנות וההפלגה עצמה.

1 / 6
2 / 6
3 / 6
4 / 6
5 / 6
6 / 6

האי הידרה - מהמקסימים באיי יוון  (צילום: f8grapher)
המפרץ הרוסי - מקום טוב לרחוץ בו. האיים הסרוניים (צילום: עופר ויסמן)
סירת דייגים קטנה בעיר ארמיוני (צילום: עופר ויסמן)
טיול רגלי אל התצפית הגבוהה בפורוס (צילום: עופר ויסמן)
סירות פרטיות "חונות" ליד הבתים (צילום: עופר ויסמן)
הידרה - אי נטול כלי רכב ממונעים (צילום: עופר ויסמן)

אתונה (A), איי המפרץ הסרוני ונקודות עניין נוספות המתוארות בכתבה

(להגדלת המפה לחצו על הפינה השמאלית העליונה)

שייט וקרוזים באיים הסרוניים - כל המסלולים - בעיקר מסלולי שייט מאתונה

בחירות קשות יש בחיים...

כדי להבטיח חופשת שייט מוצלחת צריך כמה נתונים התחלתיים חשובים. ראשית, צריך שבין חברי ה"צוות" תהיה כימיה וחיבור אנושי טוב. לפחות אחד מבין החברים להפלגה צריך להיות בעל רישיון סקיפר, ותפקידו – לתכנן את מסלול ההפלגה, להכיר את המעגנות (המרינות) שבהם מתוכננות חניות ההצטיידות ולהכין תכנית חלופית למקרה שמזג האוויר ישנה את דעתו... אין ספק שמדובר בתפקיד עם אחריות על הכתפיים, אך לרוב זהו גם סוג האנשים שנמשכים להפלגות אלה. 

שנית, אזור ההפלגה הנבחר צריך להתאים לציפיות ולרצונות של כולם. אזורים שונים מתאפיינים במשטר רוחות, זרמים, וגובה גלים שונה, כתלות בעונות השנה ובמבנה הטופוגרפי. למשל, הים היוני במערב יוון רגוע יחסית רוב הזמן, ואילו בים האגאי  בצדה המזרחי של המדינה, בחודשים יולי ואוגוסט, עלולות להתהוות סערות (שנקראות "מלטמי") שייאתגרו את הצוות. בקרואטיה למשל, יש אזורים יפהפיים ושקטים להפלגה נעימה, אך עלות המרינות (והטיסות) תהיה גבוהה יותר. בספטמבר מומלץ לבחור באיים הסרוניים, משום שהים שם שקט יחסית, וגם ההגעה לאתונה פשוטה וזולה. 
כתבה על איים בים היוני

אחרון חביב – הסירה צריכה להלום את כמות החברים להפלגה, את התקציב העומד לרשותם, את ניסיונם ודרישותיהם. מי שמחפש שטח מחייה מרווח ויציבות בהפלגה (ומוכן לשלם על כך) יבחר בקטמרן. יתרון נוסף של הקטמרן הוא השוקע (העומק אליו מגיעה תחתית הסירה) הנמוך והיכולת להגיע קרוב יותר לחוף, להיכנס למפרצים רדודים וכו'. מאידך, יש הטוענים שקשה יותר לתמרן קטמרן. לדעתי הדרכה של שעה תספיק לכל אחד לתפוס את העיקרון. 


מי שאוהב הטיות ומהירות, וגם חסכון בעלויות, טבעי שייבחר בסירת מונוהול (Monohull). השוקע שלה הוא כ- 1.80 מ' – מתאים למרבית המרינות, אך לא לכל מפרצון.
כתבה על האיים הקיקלאדיים  | 
כתבה על שייט באיים הסרוניים

הפלגה ביוון
החלטתם שאתם יוצאים להפלגה? נפלא! לפני כן צריך להתייעץ ולבחור סירה מתאימה  (צילום: עופר ויסמן)


טיולי אופניים



רגע לפני שזורקים את החבלים

לפני שיוצאים לדרך יש רק עוד משוכה אחת – היכרות עם הסירה, תדריכי בטיחות והצטיידות במזון. בשלב זה כבר אפשר להתחיל להרגיש מי מבין החבר'ה נרתם למשימה בכל מאודו, ומי הגיע בעיקר כדי לעשות "בטן-גב" על הסיפון.

את הסירה ניתן לקבל במעגנות שונים ביוון. יש הרבה אפשרויות, כגון, קוס (
Kos), אתונה (Athens), לפקדה (Lefkada), קורפו (Corfu) ועוד. אנחנו קיבלנו את שלנו במרינה אלימוס (Alimos) שבאתונה, מרחק כשעה נסיעה באוטובוס משדה התעופה.

בשלב זה מתחילה היכרות עם הסירה, עם הציוד שהיא נושאת, נהלי הבטיחות וסדר ההפעלה. לא כל חברי הצוות צריכים לעבור עם נציגי החברה על כל הפרטים, כך שניתן להתפצל – חלק מהחברים מתמקד בקבלת הסירה, בעוד האחרים יוצאים לקנות אוכל להפלגה בסופר הסמוך, שיהיה במה למלא את המקרר. עד שצוות הקניינים שב, אפשר כבר לחלק את הקבינות (תאי הסירה) ולהתחיל לארגן אותן עם הציוד האישי.

חשוב לזכור, שאת נהלי הבטיחות ואת המערכות בסירה צריכים, בסופו של דבר, כל המטיילים להכיר, כמו גם את... נוהלי השימוש בשירותים! שימוש לא נכון בבית הכיסא יכול לגרום לאירוע לא נעים, בלשון המעטה.

7 יעדי חובה באתונה  |  בתי מלון באתונה
 
להפליג על יאכטה ביוון
אוחזים בהגה ויוצאים לדרך, הנופים המרהיבים מלווים אותנו לכל אורכה (צילום: עופר ויסמן)
 

יוצאים לדרך – אל האי אגינה ואל אי הציפורים

לאחר שווידאנו שכולם "סגורים" על נהלי הבטיחות ועניין השירותים, יצאנו לים, עם הרבה ציפיות ופרפרים בבטן. הכיוון הכללי – מזרחה אל האי אגינה (Aegina). תנאי הים היו לטובתנו, רוח קלה נשבה במפרשים והאווירה הכללית הייתה טובה. מרחק ההפלגה כ-23 מיילים ימיים.

את האי ניתן להקיף מצדו המזרחי ולהמשיך לכיוון דרום  מהלך שמוביל את הסירה למפרץ פרדיקה (Perdike) המקסים, השייך לעיירה קטנה וחמודה, בעלת שם זהה. בעודנו מתקרבים לרציף שמענו צעקה בעברית: "זרקו אלינו את החבלים! אנחנו נקשור אתכם". מסתבר שגם במעגן הקטן של פרדיקה הישראלים עוזרים אחד לשני. לאחר שיחה קצרה ומשחק הפיצוחים הידוע, גם התברר כי יש לנו חברים משותפים.  

לאחר שנת לילה טובה על הסירה, המשכנו אל "אי הציפורים" – ניסוס מוני (Nisos Moni) – מפרץ צלול לחופו הצפוני של האי הקטן, מערבית לפרדיקה. האי הוא שמורת טבע ובמפרץ תמצאו בית קפה שפתוח רק בעונה. ההפלגה אל האי אורכת כחצי שעה והשהות בו מתאימה לארוחת בוקר ולרחצה.
כתבה על תכנון טיול ביוון
 
מפרץ פרדריקה, האיים הסארוניים, יוון
מעגן העיירה המקסימה פרדיקה (צילום: עופר ויסמן)
 

ביקור בעיר העתיקה אפידאוורוס

נמל העיר העתיקה אפידאוורוס (Epidavros) נמצא בחצי האי פלופונס, מול האי אגינה, בקו ישר מערבה ובמרחק של כ-16 מיילים ימיים. מומלץ להקדיש לעיר לפחות חצי יום של שיטוט בין הסמטאות המעניינות, ולביקור באתר הארכיאולוגי המתוארך לתקופה המיקנית. באתר, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, גלריית עמודים מרשימה, מקדשים לאלים המרפאים ותיאטרון ענק. במרחק של כשעה נסיעה נמצא אתר עתיקות נוסף מהתקופה המיקנית  האתר הארכיאולוגי מיקנה.

מרשימה לא פחות, בעיניי לפחות, היא חנות הענק לכלי עבודה ולציוד לימאים שנמצאת בסמוך לעיר העתיקה. נכנסתי אליה ומייד הרגשתי כמו ילד בחנות ממתקים...

אפשר לסיים את הסיור בארוחה במסעדה מקומית, אם כי האוכל אינו מציאה גדולה, ואת הנוף היפה אפשר לראות גם מהסירה 
 בזמן שאוכלים ארוחה טעימה שבעתיים, מעשה ידי חברי הצוות להתפאר  וברבע המחיר. 
על אפידברוס בכתבה על מסלול בפלופונס
 
אפידברוס, איים סארוניים
לצד העיר העתיקה של אפידאורוס ישנה עיר מודרנית, שגם בה נעים להסתובב  (צילום: עופר ויסמן) 
 

אל האי פורוס והלאה להידרה

ביום השלישי להפלגה יצאנו עם שחר. כשזריחה מרשימה מלווה אותנו, שמנו פעמינו לכיוון האי הידרה (Hydra). בחרנו שלא לפסוח על תעלת פורוס (Poros), המפרידה בין האי פורוס ליבשת, ולעבור בה בדרכנו להידרה.
 
הדרך אל האי הידרה, קסומה לא פחות מהאי עצמו. התעלה חוצה את העיר פורוס על ידי מיצר טבעי. אם מגיעים אל התעלה מצדה הצפוני, ניתן לעצור בדרך לרחצה במפרץ הרוסי (Russian Bay), שבפתחו אי קטנטן ומקסים. אפשר לעצור פה וליהנות מהנוף תוך כדי ארוחת בוקר על הסירה. ממשיכים בהפלגה איטית לאורך רחובה הראשי של העיר פורוס, הסמוך לתעלה, לכיוון הידרה, מרחק של כ-14 מייל.
הפלגות לאי הידרה  |  המדריך המלא לאי הידרה

תעלת פורוס, יוון
תעלת פורוס והעיר שהיא חוצה, לאורך רחובה הראשי  (צילום: עופר ויסמן) 

 
הידרה הוא אי ציורי, פשוט ומקסים ביופיו. באי זה אין רכבים, ואמצעי התחבורה הוא חמורים. אומנים ומפורסמים רבים (כולל הזמר האהוב עליי – לאונרד כהן) נהגו להתקבץ וליצור בו, תחת ההשראה העצומה שהוא משרה.

הכניסה למרינה של הידרה היא מאתגרת, בלשון המעטה. יאכטות, "מוניות ים", סירות דייגים ומעבורות הופכות את התמרון בנמל הקטן לקשה. אנחנו נכשלנו בניסיוננו הראשון למצוא מקום עגינה בשל הצפיפות והמשכנו בדרכנו אל העיר ארמיוני (Ermioni). למרות השינוי הפתאומי בתוכניות (חשוב לשמור על גמישות בסוג כזה של טיול) נהנינו מהביקור, השלמנו קניות בסופר המקומי ולא ויתרנו על טבילה במפרץ דוקוס (Dokos) הקסום, שבקצה האי. אל דאגה, חזרנו להתמודד עם האתגר ביום הבא, עם כוחות מחודשים ובשעת לפני-צהריים, העמוסה פחות.
 
האי הידרה, יוון
הידרה הוא אי ציורי, פשוט ומקסים ביופיו, ללא תנועת רכבים (צילום: Ratikova) 
 

מהידרה בחזרה לאתונה

היציאה מהידרה חולפת בשנית ברחובה הראשי והמקסים של העיר החצויה, פורוס, והפעם – מדרום לצפון. זה הזמן לעגון במעגן הצפוני של העיר ולצאת לשוטט בה. ראוי לציין שבין חוויותינו הקולינריות במהלך הטיול, בלטה לטובה מסעדת פוסיידון שבמקום. המסעדה ממוקמת במעלה המדרגות מתחת לעץ תות ענק, האוכל טעים וזול ובעיקר – אותנטי ואהוב על המקומיים (סימן טוב).
 

משהו לחובבי הטבע והאקסטרים

עם אור ראשון של בוקר, יצאנו לתור את אתריה המרוחקים של העיר פורוס, תוך שאנו משלבים טיול רגלי וטיפוס במעלה הצוק שבלב האי, אל כנסיית אגיוס ג'ורג'ס (Agios Georgios) שבראשו. מנקודת תצפית זו נפרש נוף מרהיב של העיר והתעלה.

כדי להשלים את החוויה ולמצות את הביקור באי, יצאנו לטיול טרקטורונים בנופים היפהפיים, שהסתיים בסביבות הצהריים. כאן דווקא בחרנו לטייל בשבילים ההרריים ובחורשות האורנים ונמנענו מהחופים הצפופים.

 
טיול טרקטורונים באיים הסרוניים
הנוף מנקודת התצפית במהלך טיול הטרקטורונים באי פורוס (צילום: עופר ויסמן)




ציף ציף, מעל הרציף – הווי של ימאים

כדי לצלוח את תמרון הגישה לרציף, יש לשים לב לאן מצביעות שרשראות העוגנים של הסירות שכבר עוגנות, להיות נחושים ולשדר בטחון עצמי. בכל מקרה, לעולם אין להתבייש לצאת ולגשת שוב, אם יש ספק. לאחר שהסירה קשורה ומסודרת, מתפנה זמן להווי של חיי הרציף – חלק בלתי נפרד מחוויית ההפלגה.

בפן החברתי של ההפלגה פוגשים ימאים מכל העולם ומחליפים סיפורים ורעיונות על כוס יין מקומי. ככל שבאמתחתך יותר "מיילים" וסיפורי הפלגה, כן יגדל העניין ותשומת הלב שתזכה לה. שני סוגי ימאים פוגשים מיד כשמגיעים לרציף: הסוג הראשון הם אלו שמושיטים יד ומסייעים בקשירת הסירה שזה עתה נכנסה, והסוג השני הם אלו שעומדים מפוחדים בחרטום סירתם, שמא תשליך את העוגן שלך מעל לזה שלהם... כבר מהמפגש הראשוני הזה מתחילות להירקם חברויות.


אין תחליף לעושר המידע שמועבר מפה לאוזן בין השייטים. החל בהמלצות על מסלולי הפלגה, מסעדות, אתרים, וכלה במקומות בהם כדאי לחדש אספקה וציוד.
 
הפלגת יאכטות ליוון
הסירה עגונה ואנחנו מוכנים לארח ולפגוש ימאים מכל העולם (צילום: עופר ויסמן)
 

החזרה לאתונה

בדרך חזרה בחרנו לבלות את הלילה במפרץ קטן בדרום האי אגינה. החוויה של שינה במפרץ (בעיקר אם אין עוד סירות מסביב)  היא חוויה ייחודית – הכל שקט ורק פכפוך המים על דפנות הסירה או על החוף מפר את הדממה.

ביום האחרון יצאנו מאגינה בחזרה לכיוון אתונה. אין כמו להתענג על השעות האחרונות בהפלגה חזרה, שבאופן מפתיע היו מלאות בחוויות והרפתקאות חדשות. התחזית היתה לרוח מערבית חזקה, ואנו בחרנו לא להסתתר מעברו המזרחי של האי אלא להתמודד עם הרוח. כשאני אומר "בחרנו" אני מתכוון  "בחרתי" (למגינת ליבם של כמה מחברי להפלגה). מייד כשפנינו צפונה לאורך האי, נחשפנו לרוח צפונית-מערבית שהלכה והתעצמה. העלינו מפרשים בצמצום ראשון (מושג שפירושו לפרוש חלקית את המפרש הראשי – רק כשני שליש משטחו) וזכינו להטיות חדות שהעלימו מלחיינו את הסומק הטבעי...

אני הייתי מודאג יותר כשהגענו לאזור רדוד יחסית, ונשמתי לרווחה כשעקפנו אותו לאזור הפתוח. לאתונה הגענו בשעת צהריים, עם מפרשים מקופלים, מפליגים עם מנוע אל הרציף שהמתין לנו. כעת כבר ממש מרגישים את הסוף. אורזים את החפצים, מכינים את הסירה למסירה ונפרדים ממנה, ואחד מהשני – חלק מהחברים להפלגה המשיכו בטיול יבשתי עצמאי נפרד, במקום לטוס חזרה ארצה.
 
יאכטות ביוון
הסעודה האחרונה  ארוחת הבוקר המסכמת בסירה, לפני פרידה והמשך טיול יבשתי (צילום: עופר ויסמן)


את הלילה האחרון מבלים על הסירה ובבוקר – ארוחת בוקר אחרונה בהחלט מבית היוצר של המטבח הספינתי שלנו. לאחר שהזדכינו על הכלי, יצאנו לתור את אתונה – עיר מרתקת לכל הדעות. כשחווית ההפלגה עדיין פועמת בעורקינו, החלטנו באותו היום שזו מהות חיינו – שייט בתעלות, בנהרות ובים הפתוח. בעקבות החלטה זו אנו חולקים את הידע והניסיון שרכשנו במהלך השנים, עם כל מי שרוצה לטעום מעולם השייט. 
 

מידע נוסף

כתבות נוספות

7 יעדי חובה באתונה 
כרתים: קניון סאמריה – ללכת בגדול 
רודוס - אי האהבה, השושנים והשמש
קרפאתוס – יוון למחפשים משהו אחר


עופר ויסמן אודות הכותב
עופר ויסמן הוא בוגר ביה"ס לקציני-ים בעכו, מדריך ורב מלחים בחיל הים, ובעל תעודת משיט 30 ו- 60. כיום הוא מנהל את תחום היאכטות במחלקת השייט של ב.ד. גרייבר.  יחד עם ענבל גלפרב, בת זוגו, הוא מבלה כמה שרק ניתן בהפלגות בארץ ובחו"ל, הן בסירות צ'ארטר והן על הסירה הפרטית. 












סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר