פולקלור ברזילאי
מאת: ד"ר גלעד (גילי) חסקין


זהו, כאמור, העניין העיקרי בברזיל. קודם כל מוסיקה. הסמבה של דרום מזרח ברזיל המתנגנת מכל פינה בתקופת הקרנבל, והמקצבים המהירים יותר של הצפון: פוהו (Forro), פרבו (Frevo), והבוסה נובה (Bosa Nova), פרסמו את ברזיל במערב. גם מוסיקת הפופ הברזילאית זכתה לפרסום עולמי, והמפורסמים שבזמריה הם גל קוסטה (Gal Costa), ז'ורז'י בן (Jorge Ben) וז'ילברטו ז'יל (Gilberto Gil). ביקור במופע של אחד המבצעים הפופולריים הוא חוויה שאין להחמיץ.


קרנבל בסלבדור, ברזיל
ריקודים ברחובות סלבדור בתקופת הקרנבל (צילום: אביעד שטרנשוס)

דתות בברזיל

בברזיל התפתחו, בנוסף לקתוליות, גם דתות ספיריטואליסטיות ששורשיהן באפריקה, אך הושפעו הן מהנצרות והן מאמונות האינדיאנים. כאלו הן ה'אומבנדה' (מקומבה), שמרכזה בריו וה'קנדומבלה', שפולחנו בעיקר בסלבדור. הדתות הללו הולכות וצוברות מאמינים במספר גדל והולך. 

פסטיבלים בברזיל

במשך השנה מתקיימים בברזיל מספר פסטיבלים, שרובם ככולם ממזגים מוסיקה אפריקאית עם מקצבים אירופאים. חג מיוחד במינו הוא ל'ימנז'ה', חגיגות אפרו-ברזילאיות שמקורן פאגאני. במשך יום שלם מתקיימות תהלוכות ססגוניות לכבוד האלה הפופולארית, הלבושה בכחול. המוני אדם מפליגים בסירות עמוסות פרחים, בעוד נשים לבושות הדר יוצאות מן הכנסייה ומגישות דורונים לאלת הים. הקרנבל של ברזיל כמעט מתקשר אסוציאטיבית לשם המדינה. אלו ארבעה ימים של שכרון חושים, שמחול השדים הקשור בהם, מתחיל כחודש קודם. קרנבלים מתקיימים בכל מקום. הידועים ביותר הם הקרנבלים של ריו דה ז'נרו ושל סלבדור. בריו, הקרנבל הוא למעשה ה'שואו' המפואר בעולם, ובסלבדור מדובר בעיר היוצאת מדעתה במשך שבוע. הקרנבל של ריו הוא מופעים סוריאליסטיים וארוטיים, בעוד שהקרנבל בסלבדור מחייה את השורשים האפרו-ברזילאיים. בריו אסור להחמיץ את המסיבות הפרועות המתקיימות בלילות הקרנבל במועדוני הלילה. המועדונים הידועים (טובים וזולים יחסית) הם Scala ו- Monte Lebano. הקרנבל אורך ארבעה לילות. הפסרלה (Pasarela), מצעד בתי הספר לסמבה מן הליגה הלאומית - המכונה גם סמבדרומו (Sambadromo) - מתקיים בלילות השני והשלישי של הקרנבל. הקרנבל מתחיל ביום שבת, בתאריכים משתנים בפברואר או ראשית מרץ. בערים הגדולות, בעיקר בריו, ניתן לראות מופעי סמבה, ג'ז ברמה גבוהה, חשפנות (של נשים ושל קוקסינלים), ועוד. מידע טוב ניתן לקבל ב- ,Jornal do Brazil הנמכר בכל דוכן עיתונים.
לינה בריו דה ז'ינרו
 
קרנבל בסלבדור, ברזיל
צבעוניות ושמחת חיים בקרנבל בסלבדור (צילום: אביעד שטרנשוס)


דרום אמריקה





כדורגל בברזיל

כדורגל אינו רק ספורט, אלא חלק מובהק מהתרבות והשקפת העולם. הכדורגל זורם בעורקים מילדות ועד זקנה. משחק כדורגל הוא חוויה חזקה. המשחק הינו בדרך כלל ברמה גבוהה, אך ההצגה האמיתית מתרחשת ביציעים.         
עוד על הכדורגל בברזיל ניתן לקרוא בכתבה
תרבויות החוף של ברזיל: כדורגל וחופים באתר זה.

 
גמר מונדיאל 2014, המרקנה, מגרש כדורגל המרקנה, ברזיל
יציעי אצטדיון המרקנה בריו דה ז'ניירו, מהאצטדיונים הגדולים בעולם
                          האצטדיון ייארח את גמר המונדיאל בברזיל ב-2014
(צילום: ניב גל)                          
 

אוכל בברזיל

המטבח הברזילאי מגוון ביותר, והמאכלים משתנים מחבל ארץ אחד למשנהו. בדרום הארץ מרבים לאכול בשר, בדומה לארגנטינה השכנה; בחבל האמזונס מתקיימים מפירות, דגים ואורז; ובצפון מזרח - מטבח אקזוטי ומיוחד במינו, בהשפעה אפריקאית בולטת. בכל מקום כמעט אוכלים Prato del Dia - מנת היום. צלחת ענקית המכילה נתח קטן של בשר (לעתים עוף או דג), אורז, שעועית שחורה, ירקות, בננה מטוגנת ועוד. חוויה קולינארית טעימה ומשעשעת היא הרודיזיו (Rodizo) - צורת הגשה מיוחדת של בשר-גריל אל השולחנות, מאיכות משובחת ההולכת ועולה ככל שנסתמת קיבתו של הסועד, המוגש במסעדות בשר הנקראות צ'ורסקרייה (Churrascaria). הטובות ביניהן נמצאות בקופקבנה ובאיפנמה אשר בריו דה-ז'נירו. המאכל הלאומי של ברזיל הוא הפג'ואדה - צלי בשר המוגש עם אורז וקערת שעועית. בבאהיה כדאי לטעום את המוקקה (Moqueca) - רוטב המכיל דג, חסילונים, צדפות או שילוב שלהם.

המשקאות העממיים הם חלק בלתי נפרד מחיי הרחוב. כך, למשל, הסומו (Sumo) - מיץ פירות מדולל במים, בטעם אלוהי. טעים יותר כשהוא מדולל בחלב ונקרא ויטמינה (Vitamina). הקשסה (Cachaca) הוא משקה חריף וזול במיוחד, המופק מקנה סוכר. קוקטיל של קשסה, סוכר ומיץ פירות נקרא בטידה (Batida). המשקה הלאומי של ברזיל הוא הקאיפיריניה (Caipirinha), המורכב מקשסה, ליים, סוכר וקרח.
 
אוכל ברזילאי, פירות בברזיל, מסיבת שייקים על החוף בברזיל
פירות מכל הסוגים והצבעים (צילום: יעל ששון)

קניות בברזיל

השווקים מציעים 'ארטסניה' (עבודות יד), במגוון רב ובאיכות גבוהה: מוצרי עור, פסלוני אבן, עבודות רפייה, רקמות תחרה, ערסלים, עבודות עץ וקרמיקה. ידוע במיוחד הוא שוק ההיפים, המתקיים מדי יום א' באיפנמה שבריו דה ז'נרו. שוק מיוחד במינו מתקיים בימי ד' ושבת ב- קארוארו (Caruaru) שליד רסיפה (Racife). היצע עצום בשוק סן ז'וזה שברסיפה, וברחובות פורטלזה (Fortaleza). ברזיל היא מקום טוב לקנות אבני חן (למבינים). לרשת התכשיטים הגדולה שטרן (Stern) יש חנויות בכל עיר, וכמעט בכל שדה תעופה. 

קניות בסלבדור, קניות בברזיל
דוכנים ורוכלים בסלבדור דה באהיה (צילום: אביעד שטרנשוס)
 

מידע נוסף


גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין, PhD מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות. אתר הבית של גילי חסקין
 






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר