טיול בארץ הקניונים בדרום ברזיל
מאת: ד"ר גלעד (גילי) חסקין


תכנון טיול בברזיל מוטה באופן טבעי לכיוון תרבותי-פולקלוריסטי. רבים אינם מודעים לקיומן של שמורות הטבע המרהיבות הנמצאות בתחומה של ארץ ענקית ומגוונת זו.  ברזיל איננה ארץ, אלא ארצות. יש בה שילוב של כמה עולמות: מחד, יערות הגשם של האמזונס ומאידך האזור הצחיח של הסֶרטָאו, הביצות של הפָּנְטָנָל  (Pantanal), מול  ההרים המושלגים בחורף של הדרום הרחוק. 


נופי הקניונים של דרום ברזיל, קניון דו-איטמבזיניו
נופי הקניונים של דרום ברזיל, קניון דו איטמבזיניו  (צילום: Victor Pontes)

היעדים המוזכרים בכתבה לפי סדר הופעתם

ברזיל הפחות מוכרת

האסוציאציה המיידית לנופיה של ברזיל הינה יערות גשם טרופיים של אגן האמזונס, אולם, באופן מפתיע, הנופים בחלקה האחר של ברזיל הם הררים מאד, ירוקים להפליא ומשלבים פסגות נישאות, מצוקים תלולים ושלל פרחים. המדינות בהן מדובר הן מדינות סנטה-קתרינה (Santa Caterina) וריו-גרנדה דה-סול (Rio-Grande do Sul), שמרבית שטחן רמה, הנופלת בתלילות לחופי האוקיינוס האטלנטירמה זו מציעה למטייל אפשרויות טיול רבות. הקניונים בהם אנו עוסקים, מתחתרים ברמה הזאת ויוצרים אגב כך נוף מרהיב.
 
מרבית התיירים נוהים באופן טבעי אל החופים ואל הצפון, ארצם של שחורי העור, המוסיקה הקצבית, טקסי הקנדומבלה ועוד. אך אזור פנים הארץ בדרום, מהווה הזדמנות להזכיר שקיימת ברזיל שאיננה מושפעת אנושית רק מתרבותה של אפריקה, אלא דווקא של אירופה. תושבי האזור הינם לבנים, רובם ככולם, צאצאי מתיישבים איטלקים או גרמנים.
כתבה על יער הגשם הטרופי של האמזונס  |  כתבות על יעדי טיול נוספים בברזיל

הקניונים של דרום ברזיל, Cascata do Caracol
קאסקטה דו קארקול, שפירושו, "מפל החילזון", ליד העיירה קנלה   (צילום: Plinio Leal)

דרום אמריקה




 

גרמניה בלב ברזיל

אחד האזורים היפים בדרום הם הרי סיירה-גאוצ'ה (Serra Gaúcha), המתרוממים בשתי המדינות הדרומיות של ברזיל, מערבית לעיר פורטו-אלגרה (Porto Alegre) שבמדינת ריו-גרנדה דו-סול. בלבם נמצאות העיירות הגרמניות Gramado ו- Canela, מרחק של שעתיים נסיעה בלבד מהכרך הסואן וכל כל רחוקות, במראה, באווירה ובמנטליות. המראה הוא סוריאליסטי: בתים אירופאים, ארכיטקטורה באווארית, טיפוח שוויצרי, שפה פורטוגזית ונוף טרופי.

הערים הללו כאילו נתקעו באמצע: כבר אינן גרמניות ועדיין לא ברזילאיות. יש בהן אגמים מלאכותיים, שסביבם נטועים גני אורטנזיות בשלל גווני כחול, יש בהם מדשאות מטופחות ומסעדות משובחות. תושבי ריו-גרנדה דה-סול מכונים עד היום גאוצ'וGauchu) , מילולית: "בוקר"), לזכר התקופה בה כלכלת המדינה התבססה על גידול בקר ועדיין, זהו אחד מענפיו הכלכליים החשובים של האזור. מי שהתמזל מזלו ויגיע לעיר קנלה ב-26-28 במאי, יוכל ליטול חלק בתהלוכה דתית מרשימה הנקראת "Feata de NE Carravagio", יחד עם 80,000 צליינים.
לינה בעיר פורטו אלגרה

דרום ברזיל, Gramado
העיירה Gramado, לטייל בברזיל - להרגיש בגרמניה   (צילום: diegograndi)

סיורי טבע ליד העיירות

הערים מציעות לא רק אווירה נעימה ומטבח נפלא, אלא גם סיורי טבע ונוף, כמו מפלי מים מרשימים, אליהם אפשר להגיע בהליכה, בגרם מדרגות תלול, או לצפות בהם ממעל, ממושבי הרכבל. אחד מהם, מפל החילזון (Cascata do Caracol)  שגובהו 130 מטר, נמצא סמוך מאד לעיירה קנלה (Canela), בלבו של פארק בשם זה. במרחק של שבעה קילומטר הליכה משם נמצא קניון פרדורה (Ferradura). זהו לא בדיוק קניון, אלא תיאטרון ענק, טבעי כמובן, שצורתו כשל פרסה, שנוצר במהלך השנים על ידי התחתרותו לאחור של נהר סנטה קרוז.  
 
באזור גדלים עצי אראוקריה דמויי מטריה, שחלקן בני מאות בשנים.  כמה מהם צמחו כאן טרם שהגיעו הפורטוגלים לאזור והבריחו ממנה את תושביו האינדיאנים.
העיירות הללו הן נקודת מוצא מומלצת לסיורים רגליים, סנפלינג, רפטינג, אופני הרים, באנג'י ועוד. 
 
 הקניונים של דרום ברזיל, Cascata do Caracol
מפל החילזון צונח מגובה 130 מ'   (צילום: filipefrazao)





 

נופים מרהיבים בקניון איטמבזיניו

האטרקציה הגדולה הרבה יותר של האזור הינה הפארק הלאומי אפארדוס דה סרה (Aparados da Serra), הנמצא במרחק של חצי שעה נסיעה (18 קילומטר בדרכי עפר) מהעיירה  Cambará do Sulו-70 קילומטר צפונית לעיירה Saŏ Francisco de Paula.
 
מרביתו של הפארק נמצא במדינת ריו-גרנדה דה-סול, ומקצתו במדינת סנטה-קתרינה, שמצפון לה. בפארק ישנם מספר קניונים מרשימים להפליא. כך למשל הקניון הידוע ביותר, קניון דו איטמבזיניו (Cânion do Itaimbezinho), הנראה כאילו ענק קדמון ביקע את הקרקע בגרזנו. אלו נופים מרהיבים ומפתיעים.  קניון זה והקניונים היוצאים ממנו הם למעשה יובלים של נהר פרדיז (Rio Perdiz), שחצב אותם בסלע הגיר הקשה, בדרכו לאוקיינוס האטלנטי. זהו מצוק עוצר נשימה ממש: נקיק צר למדי, שאורכו כשישה קילומטר, הכלוא בין קירות המתנשאים לגובה אנכי של 700 מטר.  
לינה בעיירה קמבארה  |  לינה ב
עיירה סאו פרנסיסקו דה פאולה
 
קניון דו-איטמבזיניו חרוץ בין מצוקים מיוערים, שמפלי מים ניגרים מהם. הטיול הנוח והמקובל ביותר הינו הליכה רגלית על שפת הקניון, ממנה נשקפות תצפיות מופלאות למטה, עד לקרקעית ממש.  זוהי חוויה של צבעים: קירות בשלל גוונים חמים, בקשת של צבעים שבין צהוב לאדמדם, מנומרים בנקודות ירוקות, גם הן בשלל גוונים. לשפת הקניון גדל יער מרשים של עצי אראוקריה, הנראים למרחוק כמטריות טבעיות. ניתן ללון בבתי הארחה או בבתי המלון אשר בקמברה דה סול, אבל מיוחד יותר ונעים יותר לשהות בלודג' המיוחד Paradouro do Itaimbezinho, הסמוך לקניון ובו אווירה קסומה, מטבח משובח וסוסי רכיבה להשכרה.
 
אפשרות אחרת היא לנסוע לעיירה Praia Grande de Santa Catherina, הנמצאת במרחק שבעה קילומטר מפתח הקניון וללכת לתוך הקניון, בליווי מדריך מקומי. יש להקדיש לטיול בקניון לפחות יום שלם של הליכה. ניתן גם לטפס מקצהו, למעלה אל הרמה.  
 
נופי הקניונים של דרום ברזיל, קניון דו-איטמבזיניו
קניון דו איטמבזיניו, הפארק הלאומי אפארדוס דה סרה  (צילום: agustavop)

קניונים בדרום ברזיל, הפארק הלאומי אפארדוס דה סרה
הפארק הלאומי אפארדוס דה סרה, מספר קניונים מרשימים   (צילום: Rodrigo Riroshi Kaida)
 

הפארק הלאומי סיירה ג'ראל

בקצהו הצפוני של הפארק, הוכרז ב-1992 פארק לאומי נוסף, ששמו Parque Nacional da Serra Geral ובו שני קניונים שיכולים להתחרות ביופיו של קניון איטימבזיניו:
הקטן שבהם הוא קניון מלקרה (Malacara)הנמצא במרחק של שעה נסיעה מקמברה דה-סור, ולצדו קניון פורטלזה (Fortaleza), שאורכו שמונה קילומטר וקירותיו מזדקרים לגובה של 900 מטר. כל כך יפה שקשה להאמין. במבט מלמעלה קשה לשפוט ולהעריך נכונה את משך ההליכה בקניון. אין מדובר בדרך סלולה ואפילו לא בשביל כבוש, אלא בדילוגים על פני סלעים והליכה במים סוערים, כך שיש להקדיש להליכה זו לפחות יום שלם. זהו מסלול לא קל, אך שווה כל רגע.
 
מפלים, קניון, דרום ברזיל
מפל Tigre preto, הפארק הלאומי Serra Geral  (צילום: Rodrigo Kaspary)
 

מידע נוסף

כתבות נוספות על ברזיל

איגאסו - ארץ המים האדירים

גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין, PhD מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות. אתר הבית של גילי חסקין
 






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר