סיור בפירנצה בעקבות הציירת ארטמיסיה ג'נטילסקי
מאת: כרמית וייס


פירנצה, מעוז האומנות של הרנסאנס, היא אחת הערים היפות בעולם. יש אומרים – היפה מכולן. אך לא כולנו סטודנטים לאומנות ולא כולנו שולטים ברזי התקופה. הספר אודות ארטימיסיה ג'נטילסקי, ציירת ואשה פורצת דרך, לוקח אותנו אל סמטאות פירנצה, כיכרות, ארמונות, כנסיות ומוזיאונים.


ביקור בפירנצה בעקבות הספר "ייסורי ארטמיסיה" הוא מסע מרתק, בו הספר מעצים את חווית הביקור והביקור מעצים את חווית הקריאה.
 
גשר פונטה ווקיו, פירנצה
נהר ארנו וגשר פונטה וקיו, אחרי קריאת הספר על ארטימיסיה הם מקבלים משמעויות נוספות (צילום: effevi)
 

יעדים בפירנצה בהם נבקר בכתבה (A-F), תחנת הרכבת (G) 
ושלושה בתי מלון מומלצים:
מלון סי-הוטלס ג'וי ליד תחנת הרכבת | 
מלון לה טרצה סול דואומו ליד הדואומו | מלון בלסטרי ליד נהר ארנו
 

מראות פירנצה בין דפי הספר

הספר ייסורי ארטמיסיה הוא ספרה השני של הסופרת סוזן ורילנד, אשר הביאה בספרה הראשון "נערה בכחול יקינטון" את סיפורו של הצייר ורמר. הספר, המתאר את חייה ומאבקה של ארטמיסיה, מתחילת משפט האונס, הוא סיפור אהבה דרמטי ונוגע ללב, ושיעור היסטוריה מאלף. לאורכו של הספר שזורות דמויות מפורסמות מאותה תקופה, ובראשן פטרון האומנויות קוזימו דה מדיצ'י והמדען גלילאו גליליי, אותו מלווה ארטמיסיה במאבקיו בכנסייה להכרה בתורתו על מערכת השמש. הסיפור מתרחש ברומא, נאפולי וגנואה, אך רובו שזור במראות המרתקים של העיר פירנצה של המאה ה-17.
 
פורטרט עצמי של ארטמיסיה, צויר בעזרת מראות
פורטרט עצמי של ארטמיסיה, שצויר בעזרת מראות ונמצא כיום בארמון קנזינגטון בלונדון
(The Royal Collection, Kensington Palace, London)

 
סיור בפירנצה בעקבות ארטמיסיה יקח אותנו למוזיאונים בהם מוצגות יצירותיה – גלריה אופיצי, גלרית פלטינה שבארמון פיטי ומוזיאון קאזה בואונרוטי, כמו גם למקומות המוזכרים בספר – מגדל הפעמונים, בית הטבילה, הדואומו, כיכר הסניוריה, קפלה בראנקצ'י, נהר הארנו ועוד. בספר מתוארות השפעות והקבלות ליצירות נוספות שתראו בפירנצה, כמו פסל דוד של מיכלאנג'לו, פרסקו אדם וחווה של מסאצ'יו, ופסל מריה מגדלנה של דונטלו.
 
כדאי לקרוא את הספר לפני ביקור בפירנצה, כך יקל עליכם בעת הביקור לדמיין את ארטמיסיה מהלכת ברחובות פירנצה, לשחזר את אווירת אותם ימים ולהבין טוב יותר את יצירות האומנות שתראו. עם חזרתכם, קראו את הספר שוב. מובטח לכם שתבינו טוב יותר, הן את הספר והן את פירנצה, ותיווכחו לדעת שהוא מקבל משמעויות נוספות.
כתבות נוספות על טוסקנה ומרכז איטליה
 
לונגארנו, גדת נהר ארנו, פירנצה
גשר פונטה וקיו (Ponte Vecchio) באזור לונגארנו (Lungarno),
לאורך שתי גדותיו של נהר הארנו הרבתה ארטמיסיה לצעוד 
(צילום: onlyfabrizio)
 

 ברירת מחדל



אישה בעולם הציור הגברי

ארטמיסיה ג'נטילסקי (Artemisia Gentileschi) הייתה אחת הציירות הראשונות של תקופת הבארוק שזכתה להכרה כציירת, בעולם שנשלט באופן מוחלט על ידי גברים בימי הפוסט-רנסאנס. בתקופה זו הוגבלו נשים לציורי פורטרטים בלבד וארטמיסיה היתה האשה הראשונה לצייר סצנות היסטוריות ודתיות, שהיו סגנון הציור של הציירים הגברים בני זמנה.
 
ארטמיסיה נולדה ברומא, בשנת 1593. היא התיתמה מאמה בגיל צעיר וגודלה על ידי אביה, הצייר אורצ'יו ג'נטילסקי (Orazio Gentileschi), ממנו גם זכתה להכשרה בציור. כשהיתה נערה ביקש אביה מקולגה וידיד שלו, הצייר אגוסטינו טאסי (Agostino Tassi), ללמד את ארטמיסיה. בהיותה בת 18 הגיש אביה תביעה נגד טאסי על אונס בתו. בכך אילץ אותה לעבור מסכת עינויים והשפלה איומה, במשפט בבית דין של הוותיקן, שנמשך שבעה חודשים, בו הפכו אותה לנאשמת הצריכה להגן על כבודה. איש, כולל אביה, אינו מגן עליה, ולמרות שטאסי מורשע באונס, כבודה מוכתם וכך גם סיכוייה להינשא. בלית ברירה משיא אותה אביה לצייר, איש פירנצה, פייטרו סטיאטסי (Pietro Antonio Stiattesi), עימו היא עוזבת לפירנצה ויולדת לו שני ילדים – בת ובן שמת סמוך ללידתו.
 
אך אסונה הוא אולי גם מזלה הגדול. פירנצה של אותם ימים היא מעוז אומנות הרנסאנס, ודווקא ההתחככות בגדולי האומנים והיצירות פותחת בפניה אופקים חדשים. ארטמיסיה מתעקשת להתקבל לאקדמיה דל ארטה, בה חברים ציירים גברים בלבד. בזכות עקשנותה ולאחר מספר ניסיונות כושלים, היא מתקבלת והופכת לאשה הראשונה שזוכה ללמוד ציור באקדמיה. היא מקבלת הזמנות מפטרוני אומנות עשירים, בהם: פיליפ ה-4, מלך ספרד, צ'ארלס ה-1 מלך אנגליה, וקוזימו ה-2 לבית מדיצ'י, גדול פטרוני האומנות של איטליה באותם ימים. אולם כתוצאה מהצלחתה והתמסרותה לציור היא גם חווה קשיים בחיי הנישואין שלה.
 
מריה מגדלנה, פירנצה GOTRAVEL
מריה מגדלנה, חתום בשם ארטמיסיה לומי (על מסעד הכיסא)
שם משפחתו של דודה, אותו אימצה ארטמיסיה כשם נעוריה בפירנצה
 

ציור מנקודת מבט של אישה

בספר מתוארת גישתה של ארטמיסיה לציור דמויות בכלל ודמויות נשיות בפרט, להן היא העניקה הרבה יותר עוצמה מעמיתיה הגברים. גיבורות חלק ניכר מציוריה הן נשים חזקות, התובעות נקמה מהגברים שניצלו אותן, כמו ציור יעל וסיסרא או קליאופטרה, המניחה לאפעה להכישה כדי שלא תושפל כשבויה ברחובות רומא. הדבר בולט במיוחד ביצירתה יהודית הורגת את הולופרנס, כאשר משווים אותה ליצירה באותו נושא של הצייר קרוואג'ו (1573-1610), ממנו היא כה הושפעה (נושא זה היא ציירה בשני ציורים שונים).
 
יהודית הורגת את הולופרנס, גלריה אופיצי, פירנצה
יהודית הורגת את הולופרנס, ארטמיסיה ג'נטילסקי, גלריה אופיצי, פירנצה
(גירסה נוספת לאותו נושא מוצגת במוזיאון Capodimonte בנאפולי)
 
 
עוד אחד מציוריה המפורסמים, סוזאנה והזקנים (Susanna and the Elders), צויר על פי סצנה מהתנ"ך, בה מסופר על זקנים שאנסו נערה ולאחר מכן העלילו עליה שזנתה. גזר דינה של הנערה נחרץ למוות, אולם בעקבות סתירות בעדותם היא מזוכה והם מוצאים להורג. הגרסה הראשונה של ציור זה צוירה על ידה בהיותה נערה צעירה, טרם נאנסה, וגרסה נוספת צוירה בהיותה בפירנצה.
 
בחיפושיה אחר פטרון, שישלם על יצירותיה, נדדה ארטמיסיה לגנואה, נאפולי, ונציה ואנגליה. היא מתה בגיל 60. בשנותיה האחרונות היא חיה לבד, לאחר שבעלה נטש אותה ובתה נישאה, וסבורים שסבלה מעוני. לאחר מותה נשכחה ארטמיסיה ונשכחו יצירותיה לשנים רבות. לעיתים יוחסו ציוריה לאביה או לציירים אחרים. בעקבות המהפכה הפמיניסטית, באמצע המאה ה-20, זכו להכרה סיפורה ויצירותיה, שהכתירו אותה כאחת הפמיניסטיות הראשונות, שהעזה להאשים גבר באונס ובהיותה האישה הראשונה שהעזה לפרוץ לעולם ה"גברי" של הציור. בעקבות כך החלה התעניינות מחודשת בציוריה והיא זכתה להכרת הממסד כאחת הנשים הציירות הגדולות בעולם.
 
לא מעט ספרים נכתבו אודות סיפורה המרתק של ארטמיסיה, אולם המוצלח מכולם, שמביא את סיפורה כרומן מרתק, הוא סיפרה של סוזן ורילנד, שפורסם בשנת 2002  ייסורי ארטמיסיה (הוצ' עידנים, 283 עמ'). למרבה הצער, הסרט ארטמיסיה, שיצא לאקרנים בצרפת בשנת 1997, מעוות את סיפורה במידה רבה, בכך שהוא מציג את קשריה עם טאסי כרומן ולא כאונס.
 
סוזאנה והזקנים, טירת Weissenstein בגרמניה
סוזאנה והזקנים (גרסה מוקדמת), כיום בטירת Weissenstein בגרמניה



היכן ניתן לראות את ציוריה של ארטמיסיה בפירנצה

גלריה פלטינה, שבארמון פיטי:
¡        יהודית והמשרתת (Judith and her maidservant)
¡        מריה מגדלנה (The Penitent Magdalen)
גלריה אופיצי:
¡        יהודית הורגת את הולופרנס (Judith Beheading Holofernes, גרסה שנייה)
¡        סנט קריסטינה (St. Catherine)
גלריה קאזה בואונרוטי:
¡        הנטייה (The Allegory of Inclination)

עבודות נוספות מוצגות ברומא (גלריה ספאדה), נאפולי, בולוניה, מילאנו וגנואה וכן במוזיאונים ובאוספים פרטיים מחוץ לאיטליה.
 
גלרייה אופיצי, מוזיאון אופיצי, פירנצה
גלריה אופיצי בה מוצגות שתיים מיצירותיה של ארטמיסיה (צילום: Andrea Scarpino)
 

עירום בגלריה קאזה בואונרוטי 

ארטמיסיה זכתה להימנות בין האומנים הראשונים שהוזמנו על ידי מיכלאנ'לו בואונרוטי הצעיר, אחיין מדרגה שנייה של מיכלאנג'לו בואונורוטי הנודע ("האלוהי"), לעטר את הגלריה שהקים לזכר דודו. הנטייה היא היצירה הראשונה עליה זכתה ארטמיסיה לתגמול כספי. התשלום הנדיב, שהיה גבוה פי שלושה מהסכום אותו קיבלו אומנים אחרים מבואונורוטי הצעיר, ניתן לה כנראה בגלל מצבה הכספי הגרוע והריונה המתקדם. בזכות ציור זה והכרתו של בואונורוטי בכשרונה, זכתה ארטמיסיה מאוחר יותר להתקבל לאקדמיה דל ארטההדמות צוירה בעירום מלא, שלא היה מקובל בזמנה (1613), מאחר שציירים גברים לא הורשו לצייר דוגמניות בעירום, אולם מאוחר יותר הוא כוסה בבד על ידי אחד מיורשיו של בואונורוטי הצעיר.

גלריה קאזה בואונרוטי (Casa Buonarroti) שוכנת בבית משפחת בואונורוטי, שנשמר כפי שהיה במאה ה-17. בגלריה ניתן לראות יצירות מוקדמות של מיכלאנג'לו, לצד כמה מיצירותיו המפורסמות ביותר: המדונה על המדרגות וקרב הקנטאורים, וכן יצירות של אומנים נוספים, פסלים וכלי חרס.
כתובת: Via Ghibellina 70 (בסמוך לכנסיית סנטה קרוצ'ה)
 
הנטייה של ארטמיסיה ג'נטילסקי, גלריה בואונורוטי
הנטייה של ארטמיסיה ג'נטילסקי, גלריה בואונורוטי
 

גלריה אופיצי ויצירותיה של ארטימיסיה

בין כתלי גלריה אופיצי (Galleria degli Uffizi) מוצגות שתיים מיצירותיה של ארטמיסיה: יהודית הורגת את הולופרנס (גרסה שנייה) וסנט קריסטינה. ארמון אופיצי, בו שוכנת הגלריה, וכיכר הסניוריה (Piazza della Signoria) הסמוכה, מוזכרים לא אחת בספר ייסורי ארטמיסיה, כמקום בו נהגה לרשום רישומים ולקבל השראה.

כיום נחשבת הגלריה לאחד ממוזיאוני האומנות החשובים בעולם. בעבר היה שייך הארמון, על כל אוצרות האומנות שבו, למשפחת מדיצ'י. היא בנויה שני בניינים המקיפים חצר פנימית, עם אכסדרת עמודים בה מוצבים פסלים רבים. אוסף יצירות האומנות המוצגות במוזיאון כולל יצירות של גדולי האומנים מסוף ימי הביניים, הרנסאנס והבארוק. עם האומנים שיצירותיהם מוצגות באופיצי נמנים צ'ימבואה, ג'וטו, לאונרדו דה וינצ'י, פיירו דלה פרנצ'סקה, סנדרו בוטיצ'לי, מיכלאנג'לו, טיציאן, רפאל ועוד. באכסדרות שבקומת הקרקע הפתוחה ניצבים פסלים של בני משפחת מדיצ'י, אומנים, אנשי מדע ורוח.
 
לא פשוט לעבור את כל 45 החדרים של הגלריה, המציגה בעיקר יצירות מתקופת הרנסאנס. רצוי לדעת מראש במה אתם הולכים להתמקד. לטעמי אסור לפספס את יצירותיו של בוטיצ'לי (חדרים 10-14), ובראשן לידתה של ונוס ופרימוורה (אביב), ושתי יצירותיה של ארטמיסיה, כמובן.
 
מהגלריה נבנה מעבר מוגבה המקשר את האופיצי, דרך גשר פונטה וקיו, אל ארמון פיטי בצידו השני של נהר הארנו, כדי שבני מדיצ'י לא יאלצו חס וחלילה להתחכך בפשוטי העם. התור לגלריה ארוך ביותר, בעיקר בעונות השיא, ולכן כדאי להזמין כרטיסים מראש באינטרנט או בטלפון, אפילו מספר ימים מראש. 
 
כיכר הסניוריה, גלריה אופיצי, פירנצה
הפסלים בכיכר הסניוריה, כאן נהגה ארטמיסיה לשבת ולרשום את הפסלים (צילום: Claudia Mejia)
 

ארמון פיטי ויצירותיהם של ארטימיסיה ואביה

על פי הספר, בילתה ארטמיסיה לא מעט בארמון פיטי (Palazzo Pitti). כאן, בגלריה פלטינה, מוצגות גם שתיים מיצירותיה: יהודית והמשרתת ומריה מגדלנה, לצד מספר יצירות של אביה, אורצ'יו ג'נטילסקי. הארמון עצום המימדים שימש כמשכנה של משפחת מדיצ'י, שהיו פטרוניה של ארטמיסיה, ובזכות כך היא זכתה לבקר בו מספר פעמים. כאן היא גם הכירה את המדען, גלילאו גליליי, שהספר מאפשר מבט חטוף לחייו ותגליותיו.
 
הארמון שוכן מדרום לנהר הארנו, באזור אולטראנו (Oltrano), שפירושו "מעבר לארנו". הוא נבנה במקור בידי משפחת פיטי, שהיתה משפחה יריבה של המדיצ'ים. לוקה פיטי, בנקאי עשיר, היה נחוש בדעתו לבנות ארמון גדול משל יריביו, והוא הטיל על פיליפו ברונלסקי, האדריכל הנודע לתכנן עבורו ארמון גרנדיוזי, שחלונותיו יהיו גדולים מהדלתות בארמון מדיצ'י. אך הוצאות הבנייה הענקיות גרמו למשפחת פיטי לפשיטת רגל. למרבה האירוניה, מי שקנה את הארמון כעבור כמאה שנה (1549), היתה משפחת מדיצ'י, שהוסיפה והרחיבה אותו. עד אז נחשב אזור האולטראנו ל"צד הלא נכון של הנהר", המתגוררים באזור זה היו אלו שלא יכלו להרשות לעצמם לגור במרכז העיר, והם נחשבו נחותים. בעקבות מעבר משפחת מדיצ'י לאולטראנו, עברו לכאן משפחות עשירות נוספות, ונבנו ארמונות מפוארים.
 
כך התרשמה ארטמיסיה מהארמון, ביומה הראשון בפירנצה: "פלאצו פיטי – ארמון אבן שונה במובהק מהמקובל, כל שלוש קומותיו שוות בגובהן ובסיתות הגס של אבניהן. ארמון מרשים, לא בזכות עיטורים או גילופים, אלא פשוט בגלל ההישנות של חלונותיו בעלי הקשתות. הוא נראה לי קודר, אך לא העזתי לומר זאת, פייטרו כל כך רצה שאתרשם".
 
 יהודית והמשרתת בגלריה פלטינה, ארמון פיטי
 יהודית והמשרתת בגלריה פלטינה, ארמון פיטי
 

כיום הארמון הוא משכנם של חמישה מוזאונים:
גלריית פלטינה – חדרי המגורים הפרטיים של ארמון פיטי, העמוסים בציורים ובפרסקו. האוסף כולל יצירות מתקופת הרנסאנס ועד המנייריזם, אשר מוצגות בסדר בו הן היו תלויות בחדרים אלו במקור. תוכלו לראות כאן יצירות של רפאל, טיציאן, רובנס, ואן דייק ועוד. אנחנו הגענו לכאן בעקבות ארטמיסיה ג'נטילסקי ולכן לא נפספס את יצירותיה.
גלריית התלבושות  תצוגה הכוללת 6,000 פריטי לבוש ואביזרי אופנה, החל מהמאה ה-16 ועד המאה ה-20, כולל תחפושות ששימשו להצגות תיאטרון ואביזרי לבוש שונים ומשונים. ניתן לראות היטב את טעמי האופנה המשתנים, ממחוכים הדוקים ששימשו במאה ה-18, ועד בגדי נשף מצועצעים של המאה העשרים.
גלריה לאומנות מודרנית  אוסף של ציורים ופסלים, רובם של אומנים איטלקים, מסוף המאה ה-18 ועד לתחילת המאה ה-20.
מוזיאון כלי הכסף  אוסף גדול של כלים יקרים, אשר חלקם הגדול היה שייך לבני משפחת מדיצ'י, הכולל כלים מקריסטל, שנהב, אבנים יקרות ועוד, וכן שטיחים, שעונים וחפצי אומנות סיניים. כדאי להתרשם גם מהחדרים המפוארים המעוטרים בפרסקו מהמאה ה-17.
מוזיאון הפורצלן  יצירות אשר נעשו עבור חצר הדוכס, ויצירות אשר ניתנו מתנה משליטי מדינות אחרות באירופה.
 
אחרי ששבעתם אומנות, צאו מפתח הארמון האחורי אל עבר גני בובולי (Giardino di Boboli), לנשום קצת ירוק וליהנות מהפסלים, בריכות המים והמזרקות הפזורים בשטחו. מחלקם העליון של הגנים נשקף נוף מרהיב של העיר פירנצה. בתוך הגן שבילים רבים, חלקם מרכזיים וחלקם צדדיים יותר. כדאי להסתכל היטב במפה שביציאה מהארמון אחרת תתקשו למצוא את דרככם חזרה.
 
ניתן לקנות במקום כרטיסים משולבים למוזיאונים ולגנים, בשילובים שונים. החליטו במקום לפי יכולתן של הרגליים.
 
גני בובולי, ארמון פיטי פירנצה
פסלים בגני בובולי, להרגע עם קצת עם ירוק (צילום: Anastasia Collection)
 

סיור בפירנצה בעקבות ארטמיסיה

אחרי שסיימנו לחזות בחמש יצירותיה של ארטמיסיה הנמצאות כיום בפירנצה, בואו נצא לסיור אל כמה מהמקומות היותר חשובים בהם בילתה ארטמיסיה, אותם אנו כבר מכירים מעט מהספר. הסיור לא מסודר בסדר בו תלכו. סיירו לפי הסדר והקצב שנוח לכם, ותיזכרו בארטמיסיה בכל אתר שנקשר בשמה.
 

להתנשף על מדרגות מגדל הפעמונים

אם קראתם את הספר בוודאי תוכלו לדמיין את ארטמיסיה, מתנשמת ומתנשפת, תוך שהיא מטפסת עם בעלה את 414 המדרגות עד לראש מגדל הפעמונים (Campanile) של הדואומו, שגובהו 84.7 מ'. היו אלו הימים האחרונים של נישואיה, שכבר היו מעורערים למדי. ממרומי המגדל ניסתה ארטמיסיה לבדוק את שלמדה מגלילאו אודות סיבובו של כדור הארץ.
 
המגדל עוצב על ידי גיאוטו במאה ה-14, אך הושלם רק 22 שנה לאחר מותו. הוא בנוי משיש בצבעי ירוק, ורוד ולבן, ומעוטר בתבליטים של דונטלו. היצירות שתראו הן העתק, מאחר ומרבית הפסלים והתמונות המקוריים שמורים במוזיאון האופרה של הדואומוגם אתם תוכלו לטפס לכאן, אך אולי עדיף לטפס לכיפת הדואומו.
 
מגדל הפעמונים בקתדרלה של פירנצה
מגדל הפעמונים, 414 מדרגות עליהן טיפסה ארטימיסיה (צילום: tupungato)
 

הדואומו של פירנצה

בסמוך למגדל הפעמונים נמצא הדואומו של פירנצה  הקתדרלה המרשימה, הנקראת סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore) ללא ספק אחד משיאי הביקור בפירנצה. הכיפה הענקית נחשבת לאחד מפלאי ההנדסה של המאה ה-13. כשתוכננה הכיפה איש לא ידע כיצד תיבנה, והיה זה הארכיטקט הנודע פיליפו ברונלסקי, שבגאונותו מצא לכך את הפתרון ההנדסי הנועז, לבנות כיפה ללא עמודי תמיכה.
 
כך מתאר פייטרו לארטמיסיה את כיפת הדואומו: "ברונלסקי קרא תיגר על הארכיטקטים האחרים בפירנצה, כשביקש מהם להעמיד ביצה על חודה. הוא הוכיח את חוכמתו שלו, כשטפח בחוד הצר על השולחן, כך ששבר את הביצה במידה מספקת כדי שתעמוד במאונך. בכך השיג לעצמו את ההזמנה לבניית כיפה, הנתמכת בעצמה, בחלל שנפער מעל הקתדרלה במשך חמישים שנה".
בתי מלון באזור הדואומו של פירנצה  |  כתבה על הדואומו של פירנצה
 
הקתדרלה של פירנצה
הדואומו של פירנצה שאת בנייתו המורכבת תיאר בעלה של ארטימיסיה (צילום: Paolo Bugnone)
 

בית הטבילה שליד הדואומו

אל בית הטבילה (Battistero di San Giovanni), בעל דלתות הברונזה המרשימות, המציגות סצנות מהתנ"ך והברית החדשה, וידועות בכינוי "דלתות גן העדן", הגיעו ארטמיסיה ובעלה, פייטרו סטיאטסי, בטקס ההטבלה של בתם פלמירה פרודנציה. מאוחר יותר הגיעה לכאן ארטמיסיה בלווית גלילאו, כדי לחזות בפסלו של דונטלו – מגדלנה, כהשראה לציור המגדלנה אותו הזמין ממנה קוזימו. על פי המסורת הובאו כל שנה ב-25 במארס (ראש השנה על פי הלוח הפלורנטיני הישן) כל ילדי העיר, שנולדו בשנה האחרונה, לטקס טבילה המוני בבית הטבילה.
 
בית הטבילה ליד הקתדרלה של פירנצה
דלתות הברונזה של בית הטבילה – "הדלתות לגן העדן",
לכאן הגיעה ארטימיסיה להטבלת בתה ולהלוויתו של גלילאו 
(צילום: 
franxyz)
 
 

קאפלה ברנקאצ'י

באגף הדרומי של כנסיית סנטה מריה דל כרמינה (Santa Maria del Carmine) נמצאת קפלה קטנה ופשוטה למראה, המכילה אוצר  ציורי הפרסקו המרהיבים של מסצ'יו, המתארים סצנות מחיי פטרוס הקדוש. פטרוס בכבודו ובעצמו, מופיע בכל הציורים לבוש בגלימה כתומה. ברנקאצ'י, סוחר משי עשיר, מינה את מסצ'יו ומסולינו לעטר את בית התפילה המשפחתי בתחילת המאה ה-15. אולם מסצ'יו לא הספיק לסיים את העבודה, והציורים הושלמו 50 שנה מאוחר יותר על ידי פיליפו ליפי.

כנסיית סנטה מריה דל קרמינה עצמה סגורה למבקרים, והכניסה לקאפלה היא דרך דלת צדדית. אך אל תתנו לחזית הכנסייה הפשוטה להטעות אתכם  קאפלה ברנקאצ'י (Cappella di Brancacci) היא פנינה אמיתית ולא כדאי לפספס. בעונת התיירות יש כאן תור גדול ולא בכדי.
 
ארטמסיה התרשמה עמוקות מהציורים, וכך היא מתארת את ביקורה בקפלה ברנקאצ'י: "עמדתי מאובנת לפני גרוש אדם וחווה מגן העדן של מאסקיו. אדם כיסה את עיניו המושפלות בידיו. עיניה של חווה היו ריקות ופצועות, מכווצות כמעט עד לעצימת עיניים, ופיה הפעור ביטא זעקת ייסורים, שהדהדה דרך הזמן אל תוך ליבי".
 
לונגארנו, גדת נהר ארנו, פירנצה
קאפלה ברנקאצ'י בכנסיית סנטה מריה דל כרמינה,
ציורי פרסקו מרהיבים המתארים סצנות מחיי פטרוס הקדוש
 (צילום: Fotoarchiv Scala)
 
 
הציורים שתראו בקפלה ברנקאצ'י:
בצד שמאל בשורה העליונה נמצא ציורו המפורסם של מסצ'יו, גירוש אדם וחווה, לצד כסף התרומה (מסצ'יו) ופטרוס הקדוש מטיף (מסולינו). בשורה התחתונה: פאולוס הקדוש מבקר את פטרוס הקדוש (ליפי), תחייתו של בן הקיסר (מסצ'יו, ליפי), הכתרתו של פטרוס הקדוש (מסצ'יו), פטרוס הקדוש מרפא חולים (מסצ'יו).
 
בצד ימין בשורה העליונה: פטרוס הקדוש מטביל את המתנצרים (מסצ'יו), פטרוס הקדוש מרפא את הנכים, הפיתוי של אדם וחווה (מסולינו). בשורה התחתונה: פטרוס הקדוש ויוחנן הקדוש תורמים צדקה לעניים (מסצ'יו), הצליבה, לפני הנציב, שחרורו של פטרוס הקדוש (ליפי).

שימו לב לציור הכתרתו של פטרוס הקדוש (שורה תחתונה משמאל), בו מופיע דיוקנו של פיליפו ברונלסקי (אדריכל הדואומו), מצד ימין בתלבושת שחורה.
כתובת: Piazza del Carmine, באזור האולטראנו, מדרום לגשר סנטה טריניטה.
 
קאפלה ברנקאצ'י, פירנצה, איטליה
קאפלה ברנקאצ'י, למעלה: כסף התרומה, למטה: תחייתו של בן הקיסר (צילום: כרמית וייס)


בתי מלון מומלצים במרכז פירנצה

מלון B&B לה טרצה סול דואומו (B&B La Terrazza Sul Duomo) ממוקם ממש מעל כיכר הקתדרלה, במרכז של המרכז. החדרים מעוצבים בסגנון קלאסי מקסים והם ממוזגים ומבודדים היטב מרעש הרחוב. החדרים פונים אל הכיכר המרכזית, עם נוף של הקתדרלה ומגדל הפעמונים. כמו כל מלונות מרכז העיר, עדיף לא להגיע לכאן עם רכב, שממש אין בו צורך, ולהתנייד ברגל ובתחבורה הציבורית הנוחה.
מלון סי-הוטלס ג'וי (C-Hotels Joy) הוא מלון 4 כוכבים, במיקום מעולה במרכז פירנצה, ליד תחנת הרכבת ובקרבת מספר תחנות השכרת רכב. זהו מלון חדיש ומודרני, בעיצוב נקי ונעים, בכל החדרים יש מיזוג אוויר, שולחן וקומקום חשמלי. הוא מציע גם בר, ארוחת בוקר מעולה וחניה, ונותן תמורה מצוינת למחיר.
מלון בלסטרי (Hotel Balestri - WTB Hotelsהוא מלון 4 כוכבים, הממוקם על גדות נהר ארנו, מצידו הצפוני, בקרבת גלריית אופיצי (200 מ'), גשר פונטה וקיו (300 מ') ובמרחק הליכה קצר לרבים מאתרי העיר. ממרפסת הגג של המלון ומחלונות חלק מהחדרים נשקפים הנופים היפים של העיר והנהר.
 
מלון מומלץ במרכז פירנצה
מלון B&B לה טרצה סול דואומו – חדרים בסגנון קלאסי ונוף לקתדרלה ומגדל הפעמונים

המלצה על מלון במרכז פירנצה בקרבת תחנת הרכבת
מלון סי-הוטלס ג'וי
 – מיקום מעולה במרכז פירנצה ותמורה מצוינת למחיר

מלון במרכז פירנצה, ליד הנהר

מלון בלסטרי  משקיף על נהר הארנו ובמרחק הליכה קצר מכל אתרי מרכז פירנצה


מידע נוסף



כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר