www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:



האוצר החבוי של מוזיאון אופיצי בפירנצה
מאת: ליאור אביב


מוזיאון אופיצי (Uffizi) בפירנצה, איטליה, הוא אחד המוזיאונים המפורסמים ביותר בעולם, בעיקר בזכות הציורים התלויים על קירותיו. בין אלה אפשר למצוא יצירות של גדולי כל הדורות: לאונרדו דָה וינצ'י, מיכלאנג'לו, רפאל, ועוד רבים וטובים אחרים.


מוזיאון אופיצי בפירנצה, איטליה
מוזיאון אופיצי, איך לא לפספס את אוצרותיו החבויים (צילום: ליאור אביב)
 
אך מעבר לציורים, מארח האופיצי גם אוצר חבוי, על אף שהוא פרוס וגלוי לכולם במסדרונות המוזיאון ובחלק מחדריו. אוצר זה הוא אוסף נפלא של פסלים רומיים עתיקים, שהמתינו במשך קרוב לאלפיים שנה להיות נערצים ולהעניק השראה למתבונן בהם. מול גושי האבן השקטים והמפוסלים הללו כבר באו והלכו הרבה מאוד דורות. כעת הגיע תורנו להתבונן, להתרשם ולהתבגר מולם, בעוד הם, בשתיקה האופיינית להם, שומרים על יופיים הבלתי משתנה והנצחי.
כתבות נוספות על פירנצה, טוסקנה ומרכז איטליה
 

גיל הזהב




 
יופיים הנצחי של הפסלים
מטרת השורות הבאות היא לאפשר לכל אחד לגלות רבדים נוספים מהיופי של פסלי האופיצי ושל פסלים עתיקים בכלל. בין אם יש לכם רקע כלשהו באמנות ובין אם לאו, בין אם זהו ביקורכם הראשון או אולי "המי יודע כמה" במוזיאון אופיצי.
אביא כאן שתיים מתוך נקודות רבות, אליהן כדאי וראוי להתייחס בעת ההתבוננות בפיסול עתיק. בעזרת אלה ניתן יהיה להעצים ולהעמיק את החוויה הפנימית.
 
פסל לאונרדו דה וינצ'י במוזיאון אופיצי, פירנצה פסל מיכלאנג'לו במוזיאון אופיצי, פירנצה
פסליהם של שני פסלים גדולים - לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו, בכניסה למוזיאון אופיצי (צילום: ליאור אביב)
 
שאלה ראשונה: מהיכן הגיעו הפסלים ומה זה מספר לנו?
גם אם לא תמיד מדברים על זה ואולי זה נראה מובן מאליו, שווה להזכיר נקודה מהותית. כמו הציורים שבמוזיאון, גם הפסלים הרומיים העתיקים אינם נמצאים במקום "הטבעי" אליו ובעבורו נוצרו, מקום שבלאו הכי אינו קיים עוד ושנעלם לנצח. אמנם לעיתים, תודות למחקרי ההיסטוריונים של האמנות, אפשר לשער בסבירות גבוהה יחסית את המיקום המקורי של חלק מהפסלים, אך עדיין מקומם המקורי של הרוב המכריע נותר בגדר תעלומה. בהתחשב בכך, בעת ההתבוננות בפסל זה או אחר, לא נותר אלא להתחיל ולשאול את עצמנו מה היה המקום המקורי אליו יועד, ולא פחות חשוב, בעבור מי נעשה.
 
אביא כאן דוגמא של פסל בדמות אישה, שאין החוקרים יודעים לומר דבר וודאי אודותיה: מיהי? מה היה שמה? זהותה? ואפילו היכן הוצב הפסל. אם נאפשר לעצמנו להעז ולדמיין, אפשר אולי לחשוב שהפסל היה ממוקם בווילה של אציל רומי, כך יכלו בני משפחתה של האשה, שאולי כבר אינה בין החיים, לזכור אם נערצת, רעייה אהובה או כל דמות אחרת מעברם.
 
מוזיאון אופיצי, פירנצה
מיהי האישה בפסל שזהותו אינה ידועה (צילום: ליאור אביב)
 
אם נביט בפסל דמות שזהותה ידועה לנו, נוכל לשאול שאלות אחרות. הדיוקן הבא הוא של אדריאנוס קיסר (Hadrianus). בהנחה שהפסל לא הוצג דווקא בארמונו של הקיסר, אלא בחלקים אחרים של האימפריה הרומית האדירה, אפשר לנסות ולהבין את המשמעות הנוספת והמסר שהוא מציג. בתקופה העתיקה, בה עיתונים, טלוויזיה ואינטרנט עדיין לא היו, פסלים דוגמת זה היו כמעט הדרך היחידה בה אנשי האימפריה יכלו להיחשף למראה הקיסר הנערץ שלהם. ככל שדמות הקיסר הוצגה בצורה יפה ומרשימה יותר, כך הפכה האמנות בשירות הפוליטיקה ליעילה יותר.
 
פסלו של אדריאנוס קיסר, פירנצה
פסלו של אדריאנוס קיסר, יחצנות באימפריה הרומית (צילום: ליאור אביב)
 
אם כבר אדריאנוס קיסר, ראוי להזכיר דיוקן יפיפה של דמות נוספת - הנער אנטינואוס (Antinous). בעת ששט על נהר הנילוס בחברת הקיסר אדריאנוס, נפל הנער מהסירה וטבע. אדריאנוס מוכה הצער בעקבות המוות הטראגי, הכריז על הנער כאל ודיוקנו הופץ בכל רחבי האימפריה הרומית. לפנינו ניצב אחד מהדיוקנאות ששרדו.
 
הנער אנטינואוס שטבע בנילוס במוזיאון אופיצי, פירנצה
פסלו של הנער אנטינואוס שטבע בנילוס (צילום: ליאור אביב)
 
אם נזכור שהפסלים אינם נמצאים במקום אליו נועדו מלכתחילה, נוכל כעת להסתכל בהם בצורה אחרת, לשאול את עצמנו שאלות שונות ולנסות לתת להן את התשובות.





 
שאלה שנייה: האם אבן יכולה להשתנות?
האם הפסלים נראים כיום בדיוק כפי שהיו לפני אלפיים שנה, או אולי .... לא בדיוק?
זוהי הנקודה השנייה ששווה להתייחס אליה כשאנו מביטים בפסלים. היום, למרות שאנו מעריצים את אותו פיסול עתיק כפי שהעריצו אותו גם אנשי הרנסאנס, עלינו לקחת בחשבון שהאנשים בתקופת רומא העתיקה ראו את הפסלים הללו בצורה שונה (!)
מה זה אומר בדיוק? איך אותם אנשים 'עתיקים' יכלו לראות את הפסלים בצורה שונה? אחרי הכל, כמה אבן יכולה להשתנות במשך אלפיים שנה?
 
התשובה תובא תוך מספר שורות, אבל קודם כל - עובדה חשובה אחרת.
משלהי רומא העתיקה ועד ימינו חלפו 1,500 שנה. הפסלים שבאופיצי ראו גם את תקופת ימי הביניים הארוכה, שהושפעה וקיבלה השראה מהעולם העתיק, אך מאידך התייחסה אליו כעולם של כפירה ועבודת אלילים. אנשי ימי הביניים שאפו להתעלם ולהתנתק מהעולם העתיק, ועוד יותר מכך, ביקשו להשמיד כל עדות וזכר שלו. רבים מהפסלים היווניים והרומיים, שהציגו אלים, עירום ונושאים "חילוניים", נופצו ונהרסו בכוונה תחילה, בעוד אחרים נשרפו כדי ליצור מהם סיד לבנייה. הפסלים "ברי המזל" כוסו בעפר או נקברו תחת ההריסות, בין אם במתכוון או לא, ותודות לכך שרדו את המשא הארוך וגדוש האלימות.
 
תקופת הרנסנס, שבניגוד לימי הביניים, העריצה את יוון ורומא העתיקות, חיפשה וחשפה הרבה מאוד פסלים עתיקים, שחלקם מוצגים במוזיאון אופיצי. פסלים אלה היו מושא הערצה לאספנים ולצופים, ולא פחות מכך מקור השראה לאמנים. תודות לכל אלה גם אנחנו יכולים ליהנות מהיופי של היצירות השותקות הללו עד עצם היום הזה.
 
אך נראה שזהו רק "חצי סוף טוב" של סיפור הפסלים הללו. עד שהתגלו מחדש, היו חלקם מכוסים בעפר ולעיתים פשוט זרוקים ללא דורש בשדות, כמו כל אבן אחרת. הם ניזוקו באופן חמור מאוד, ורק עבודת השיקום והניקוי הנפלאה של המשחזרים בני ימינו מאפשרת לנו לראות אותם נקיים ולעיתים אף משופצים. אבל למרבה הצער, משהו עדיין נעלם מהם לנצח.
 
אלכסנדר הגוסס במוזיאון אופיצי, פירנצה
אלכסנדר הגוסס, לאן נעלמו אישוני העיניים? (צילום: ליאור אביב)
 
כדי להבין מהו אותו דבר שנעלם, ואיך יתכן שלא שרד ממנו כמעט כל זכר, נשאל את עצמנו את השאלה הבאה: מדוע בכל כך הרבה פסלים עתיקים האישונים חסרים, כמו למשל בזה המכונה אלכסנדר הגוסס?
יותר מכך, מדוע לעיתים גלגל העין כולו לא מופיע ובמקומו נראים רק שני חורים?
האם יתכן שלאמני אותה תקופה פשוט לא היו הידע והיכולת הטכנית לפסל את האישונים ולכן נמנעו מכך?
 
כדי לשלול לחלוטין אפשרות כזאת מספיק להתבונן בפסל דוריפורוס (Doryphorus), שפירושו בעברית "האוחז ברומח". למרות שמדובר בהעתק של פסל יווני עתיק שלא שרד, אפשר לראות את הטיפול בשרירים, בפרטים השונים ובפרופורציות של הדמות.
היכולות האמנותיות והטכניות האדירות שנראות בו, מבטיחות כי האמן לא היה מתקשה לפסל גם אישונים, אם רק היה רוצה בכך.
 
פסל הדוריפורוס במוזיאון אופיצי, איטליה פסל הדוריפורוס במוזיאון אופיצי, איטליה
פסל הדוריפורוס, יכולות טכניות מרשימות (צילום: ליאור אביב)
 
אם כך, איך ניתן בכל זאת להסביר את העדר האישונים וגלגלי העין בפסלים כה רבים?
התשובה הכל כך פשוטה ואולי מפתיעה, היא שפסלים אלו, לפחות ברובם המכריע, היו צבועים ומצויירים... וכך גם האישונים. כעת, כשיש בידינו את המידע הזה, נסו לדמיין עד כמה שונים היו הפסלים הללו במקור. כל פסל רומי עתיק שניצב בפנינו, יתכן והיה בעל גוון שיער כלשהו, צהוב אולי, עיניים כחולות או אולי חומות, שריון מצופה עלי זהב, ואפשר עוד להרחיק ולדמיין.
 
דוד עם אישונים כחולים ותלתלים זהובים...
רגע לפני סיום, עוד נקודה מעניינת לחשוב עליה. כאמור גם אנשי הרנסאנס העריצו את הפיסול הרומי העתיק והושפעו ממנו עמוקות. אחד מהבולטים בין האמנים הללו הוא לא אחר מאשר מיכלאנג'לו שפיסל את דוד המפורסם. רק נסו לדמיין לעצמכם איך מיכלאנג'לו היה עושה את דוד שלו אם היה מושפע מפסלים רומיים עתיקים... צבועים... (בפסל דוד האישונים מפוסלים)
 
כאשר משוטטים בין ים הפסלים וערים לחידת מקומם המקורי ולצבע שהיה ואיננו, נוכל להתבונן כעת לא רק בפסל, אל גם ממש לתוך תוכו. להשלמת החוויה, מעבר לשתי הנקודות הללו, יש להוסיף את שני הדברים המהותיים ביותר שנמצאים בתוכנו מתמיד – הרגש והנשמה. עם כל אלה, נראה שנפתחת האפשרות לחוות דברים חדשים, כפי שמשתלבים ומתחברים לעולם הפנימי והעשיר של כל אחד ואחת מאיתנו.
 
מאחל סיור מהנה ומרתק – בראש ובראשונה בתוככם פנימה.
 
פסל דוד של מיכלאנג'לו בפירנצה
העתק פסל דוד של מיכלאנג'לו בכיכר הסיניוריה הסמוכה לגלריה אופיצי (צילום: ליאור אביב)





מלון מומלץ במרכז פירנצה

מלון סי-הוטלס ג'וי (C-Hotels Joy) הוא מלון 4 כוכבים, במיקום מעולה במרכז פירנצה, ליד תחנת הרכבת ובקרבת מספר תחנות השכרת רכב. זהו מלון חדיש ומודרני, בעיצוב נקי ונעים, בכל החדרים יש מיזוג אוויר, שולחן וקומקום חשמלי. הוא מציע גם בר, ארוחת בוקר מעולה וחניה, ונותן תמורה מצוינת למחיר.
מלון סי-הוטלס ג'וי – השוואת מחירים (שימו לב לתנאי הביטול)


המלצה על מלון במרכז פירנצה בקרבת תחנת הרכבת   המלצה על מלון במרכז פירנצה בקרבת תחנת הרכבת
המלצה על מלון במרכז פירנצה בקרבת תחנת הרכבת   המלצה על מלון במרכז פירנצה בקרבת תחנת הרכבת
מלון סי-הוטלס ג'וי
 - מיקום מעולה במרכז פירנצה ותמורה מצוינת למחיר



 

מידע נוסף
הביקוש למוזיאון אופיצי יכול להיות גבוה מאוד ואתם עלולים להיתקל בזמני המתנה ארוכים.
ניתן לבצע הזמנת כרטיסים מראש (בתשלום עמלת הזמנה) המקצרת את זמן ההמתנה.
כתבות נוספות






ליאור אביב, פירנצה
 
אודות הכותב
ליאור אביב, בוגר תולדות האמנות בארץ ובאוניברסיטת פירנצה, מדריך טיולים מוסמך ומורשה בפירנצה. מטרתו בסיורים להעביר הרבה מעבר למידע ויידע. ליאור מציע סיורים שונים בעברית, אנגלית ואיטלקית, ובעזרת שתי מדריכות טיולים מורשות גם בצרפתית, ספרדית וגרמנית. אתר האינטרנט של ליאור אביב.
ליצירת קשר עם ליאור במייל liorinfirenze@gmail.com









מספר צפיות: 14783
2268