האבלי'ס בראג'סטאן:
אומנות ולינה בארמונות הסוחרים
מאת: ד"ר רמי דברת
בראג'סטאן ארמונות מרהיבים, נופים נהדרים, דתות ותרבויות מעניינות. הפעם יוקדש הביקור הווירטואלי במדינה הודית זו לתופעה ארכיטקטונית מעניינת, המופיעה באופן ייחודי בתת היבשת ההודית – ההאבלי'ס.
מדינת ראג'סטאן שבפדרציה ההודית, הערים המוזכרות בכתבה, ומקומות לינה מומלצים:
להגדלה - יש ללחוץ על הפינה העליונה
"האבלי" מהו?
באחד הימים, בעודי משוטט בסמטאות הצפופות של השוק הגדול בדלהי, צדו את אוזני קולות חריגים של בנייה, ונמשכתי אחריהם לפינה נידחת של השוק. הגעתי לחנות בגדים זעירה בה הצטופפו שתי נשים וגבר, הם הצביעו על מבנה הרוס בחלקו, הנמצא בתהליך שיפוצים (שנראה שעבר ימים יפים יותר) והכריזו בגאווה מסוימת: "זה האבלי!". היכרות ראשונה זו עוררה את סקרנותי, והמשכתי לחקור את הנושא.
המילה האבלי ( Haveli) מתייחסת בדרך כלל לאחוזה או לבניין עירוני, בעל חשיבות היסטורית וארכיטקטונית. מקור השם במילה הערבית Hawali , אשר משמעותה המילולית היא "חלוקה", או "חלל פרטי". מילה זו הייתה נפוצה בתקופת השלטון המוגולי-מוסלמי ( אימפריה שראשיה היו מוסלמים ממוצא מונגולי, ששלטה בתת-היבשת ההודית מתחילת המאה ה-16 עד לאמצע המאה ה-19) באזור, והפכה ברבות השנים לכינוי גנרי לבית גדול, בדרך כלל – בית מגורים של משפחה עשירה, על פי רוב עירונית. יש גם סוגי האבלי'ס (רבים של "האבלי") המיועדים למטרות דתיות או לארמונות של שליטים.
כבר ממבט ראשון ברור שההאבלי הוא יצירת אומנות ארכיטקטונית מרתקת. הוא מתאפיין בחצר פנימית גדולה (לעיתים אפילו יותר מאחת), המשמשת כמרכז לטקסים ולהתכנסויות משפחתיות. כמו כן, הוא תוכנן כך שיוכל להתכתב עם האקלים החיצוני, כלומר לחמם ולקרר בעת הצורך את השוהים בו. בהאבלי'ס קטנים החלל הופרד לשניים: לגברים ולנשים (המתכננים היו מוסלמים, כאמור). ההאבלי'ס הגדולים יותר היו רחבי ידיים והתנשאו לשלוש קומות, כך שהייתה יכולת לחלק את החצר הפנימית לשלושה ואף לארבעה חללים נפרדים. חלוקה זו אפשרה לנשים לבצע את עבודות הבית באופן מרווח, תוך אינטראקציה עם נשים אחרות, וכמו כן לחלק את אזורי האירוח ליותר מחלל אחד. חדרי המגורים בהאבלי טיפוסי מוקמו בהיקפו של המבנה – סביב החצר הפנימית.
כתבת מידע וטיפים למטייל בהודו

יצירות האומנות שעל כל הקירות עשירות בסצנות מהחיים ה"אמיתיים", ולא מספרי קודש (צילום: רמי דברת)
לישון בהאבלי ולחלום על העבר
משנפתח התיאבון לחקור ולהכיר את תרבות ההאבלי'ס, מתגלים מבנים מופלאים ומיוחדים, שחלקם הפכו, במרוצת השנים, לבתי אירוח חווייתיים במיוחד.
כזה הוא מלון האבלי אין פאל ( Haveli Inn Pal ), שנמצא סמוך לכיכר המרכזית במרכז האזור העתיק של העיר הגדולה ג'ודפור ( Jodhpur ) שבחבל ראג'סטאן. המבנה הוקם באמצע המאה ה- 18, על ידי משפחה עשירה ממקורבי המהרג'ה המקומי. הוא "נחבא" מאחורי חומות המגינות עליו מפני הרעש וההמולה של מרכז העיר, ועד היום הוא מאכלס שלושה דורות מבני המשפחה – בקומות העליונות של המבנה.
מה באשר לקומות הנוספות שמתחת? אלו משמשות כמלון. באחד מ- 21 חדריו המיוחדים, היה לי העונג לבלות שני לילות. השהות במלון האבלי לוקחת את המבקר לטיול בשבילי ההיסטוריה של המשפחה שגרה בו בעבר (ולעתים, כאמור, גם בהווה). בחללים הציבוריים של המלון ובחדרי האורחים, פזורים חפצים שימושיים ואומנותיים, אשר עברו במשפחה מדור לדור. כך למשל ניתן לראות ארגזי אחסון מקושטים, עגלות תינוק וצעצועי ילדים מ"הודו של פעם".
גולת הכותרת בכל האבלי אשר מכבד את עצמו הם ציורי הקיר הצבעוניים, המעטרים כמעט כל קיר. כך, גם בחדרי המלון ישנם כמה כאלה, להנאת האורחים.
מלון האבלי אין פאל בעיר ג'ודפור | בתי מלון נוספים בעיר ג'ודפור
האבלי – סמל סטטוס לבני עשירים
ריכוז גבוה במיוחד של האבלי'ס נמצא, באופן מפתיע, במחוז יבש ונידח יחסית בצפון ראג'סטאן – מחוז שקאוואטי (Shekhawati), החורג ממסלול "התיירות" המקובל. לשם שמתי פעמי, ויצאתי לנסיעה ממושכת בכבישים צדדיים מרהיבים, באזור חקלאי.
למחוז זה מקום חשוב במיתולוגיה ההינדואית כחלק מממלכה בשם Matsya , שעמדה בלב מאבק בין שתי ממלכות שכנות גדולות יותר. בהיסטוריה המודרנית יותר, בתקופת הנסיכיות באזורים שונים של הודו בכלל ובראג'סטאן בפרט (תקופת הראג'פוטים), שכנה כאן נסיכות אוטונומית, אשר פילסה את דרכה בהתחשב בנסיכויות שכנות חזקות וגדולות יותר, כגון זו של ג'איפור.
במשך השנים משך האזור סוחרים, שכן הוא נמצא על תוואי דרכי מסחר מרכזיות, בין דלהי וגו'גאראט בהודו עצמה, ועל נתיב דרך המשי בין סין לבין המזרח התיכון. במשך השנים הסוחרים בנו למשפחותיהם בנייני מגורים גדולים, אשר שימשו גם כבסיס יציאה וחזרה למסעות המסחר שלהם, ברוב המקרים הם הקפידו להותיר את העושר אשר נצבר על ידם במחוז מגוריהם.
מבנים אלה שימשו, בנוסף למגורי משפחת הסוחר, לאכסון אוצרותיו, אשר חלק מהם ניקנו מרווחיו ואף הובאו ממקומות רחוקים. מדובר בתופעה שהלכה והתחזקה בין המאות השמונה עשרה לבין העשורים הראשונים של המאה ה- 20 (עד להולדתה של הודו העצמאית).
חלק ניכר מהסוחרים ניסו להרשים את סביבתם בעושרם, באמצעות בניית בתי מידות המעוטרים ומקושטים, בפנים המבנה ועל קירותיו החיצוניים כאחד: "ככל שההאבלי שלי גדול יותר, יפה יותר ומעוטר יותר – כך טוב יותר". "תחרות" זו, שהתפתחה בין הסוחרים, היא אחד מהגורמים לכך שעד היום נותרו באזור האבלי'ס רבים ומרשימים.
סדרת כתבות על חבל ראג'סטאן

כאן חיו עשירי העיר, מרפסותיהם פונות אל-עצמם ולא אל הרחוב העני שבחוץ (צילום: רמי דברת)
ציורי הקיר של ההאבלי'ס
רוב ההאבלי'ס ניבנו על ידי מעמד הקדרים המקומי, כאשר המפקחים על הבנייה והאומנים שעיטרו את הקירות הובאו – פעמים רבות – מהערים הגדולות בראג'סטאן, בהן התמחו בבנייה ובקישוט של ארמונות מהרג'ה כבירים. אין ספק שהמרכיב המרכזי המושך את עין המשוטט בגלריה פתוחה רבת רושם זו הם ציורי הקיר – הפרסקאות המעטרים את קירותיו החיצוניים והפנימיים של ההאבלי'ס.
נושאי ציורי קיר מרהיבים אלה הם מגוונים – הכל בהתאם לתקופה בה הם צוירו, ולטעמו של בעל הבית. החל מנושאים המושפעים מאומנות המוגולית המוסלמית – עיטורים גיאומטריים ואורנמנטים, דרך ציורי אלים ודמויות אחרות מהמיתולוגיה ההינדואית, ועד תיאורים של ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות מעבר לים, כמו מטוסים, רכבות ומכוניות. האחרונים, אשר צוירו בסוף המאה ה- 19 ותחילת ה- 20, הפגינו את רמת העדכון של הסוחרים העשירים במתרחש בארצות הברית ובאירופה. חלק מהם כמובן חזו ב"פלאים אלה" במו עיניהם.
כתבה על הטאג' מאהל

טובי האומנים והאומנים הגיעו להאבלי'ס לתרום מכישרונם (צילום: רמי דברת)
האבלי'ס בעיר מנדווה
ריכוז גדול של האבלי'ס נמצא בעיר מנדווה ( Mandawa ) . בעיר שדה זו, אשר חלקה הגדול מוזנח למדי, מרוכז אוצר: עשרות רבות של האבלי'ס – חלקם משופצים ומטופחים, חלקם האחר נטושים, מוזנחים ואף הרוסים. אחרים – סגורים על מנעול ובריח. בחלקם ניתן לבקר באם מוצאים את "הג'ינג'י עם המפתח" – שהוא בדרך כלל אדם במיטב שנותיו, בעל גוון עור שחום. אם מצאת אותו, הוא יואיל לפתוח את ההאבלי תמורת מעות מספר. אדם או משפחה אשר שומרים, או מנסים לשמור על שלמות ההאבלי, מכונים Caretakers . פעילות היום יום של חלק מהמשפחות "השומרות" על המבנה (בישול, הסקה ורחיצת כבסיהם, למשל) לא תמיד מיטיבה עם ההאבלי, אך אולי עדיפה על הסכנה שבהתפוררות ההאבלי הנטוש.
בעיר מנדווה ישנן מעט מאוד תשתיות תיירותיות ותושבי העיר אינם מסבירים פנים לתיירים, כמו ביעדי תיירות מוכרים אחרים בהודו. למרות זאת – כל מבקר המזדמן למרכזה של העיר לא יכול להחמיץ את ההאבלי המרשים, אשר הוסב למוזיאון ונקרא כיום מוזיאון ההאבלי של פודר ( Podar Haveli Museum).
בניין רחב ידיים זה הוקם עבור משפחת פודר העשירה בשנות העשרים של המאה העשרים. כיום הוא ההאבלי השמור ביותר בכל המחוז. בבניין נמצאים כיום כ- 700 (!) ציורי קיר שמורים היטב. הציורים מתארים מכלול נושאים, החל מסצנות מהמיתולוגיה ההינדואית, דרך אלים הינדואים ועד לדמויות של שליטים אנגלים, מכוניות ורכבות. כיום משמש חלקו התחתון של המבנה מוזיאון, ובחלקו העליון – פועל בית ספר.

חזית מוזיאון ההאבלי מרמזת על הצפוי למבקר בפנים... (צילום: רמי דברת)
טיול בנתיבי ההאבלי'ס
מרבית ההאבלי'ס, שלא כמו המתואר מעלה, אינם נגלים למבקר בקלות. למי שמעוניין להתחקות אחר האבלי'ס ייחודיים, מומלץ למצוא מדריך מקומי בדמות אחד הנערים החביבים, המציעים את שירותם. כך ניתן להגיע להאבלי'ס שמורים פחות, המתוחזקים באופן בסיסי על ידי אדם מבוגר אשר מתגורר בסמוך אליו, או על ידי משפחה אשר מתגוררת בהאבלי עצמו.
לאחר שמשלשלים מספר מעות – סכום סמלי ל"שומרי הסף" של כל האבלי – מורשים להיכנס בשעריו. רוב ההאבלי'ס מוקפים בחומה, כאשר אל הכניסה מוביל שער מרשים, שניתן לסגרו ולהבריחו בכדי להגן על יושביו. לאחר השער, פעמים רבות נמצאת רחבת הכניסה המרשימה, אשר שימשה גם כמקום חנייה לסוסים ולמרכבות של בעלי הבית ושל המבקרים (ויותר מאוחר – למכוניות מפוארות). סממן נוסף לעושר היה המרחב העצום שהוקדש לפעילויות היומיומיות של הנשים ולאזורי משחק לילדי המשפחה.
בחרתי, אולי באופן סמלי, לסיים את הסיור בארץ ההאבלי'ס, בשהות במלון בעל השם הקולע מלון מנדווה האבלי (Hotel Mandawa Haveli). הוא נבנה בשנת 1890 על ידי אחת ממשפחות הסוחרים הגדולות באזור. למרות ההשפעות הבריטיות על אורחות החיים, הרי שחלק לא מבוטל מציורי הקיר המקוריים במלון, מתארים דמויות מהמיתולוגיה ההודית, רבים מהם מתארים את הלורד קרישנה, כיוון שלרבים מתושבי האזור הוא היה האל ההינדואי החשוב ביותר. בהתאם לכך, כל חדר במלון נקרא בכינוי או שם אחר של קרישנה. באופן אישי שהיתי בחדר אשר כונה בשם Kannan . בחדר האוכל של המלון אפשר ליהנות ממטעמים הודים מסורתיים ובאולמות ההסבה אשר בחללים הציבוריים במלון, ניתן לנוח ולהתרגע. הרגשתי קצת כפי שחש סוחר הודי עשיר לפני כמאה שנה.
לכל עם הארמונות שלו ו"בני המלוכה" אותם הוא נושא על כפיים. כאן, בהודו, בחבל ראג'סטאן התהוותה סוג חדש של שכבת אצולה מודרנית – הסוחרים – שסגנון חייהם של המוצלחים שבהם לא נפל מזה של בני מלוכה "אמיתיים". הארמונות אותם הקימו – ההאבלי'ס – הם יעד לטיול בפני עצמו, המציג תרבות מעניינת שנרקמה מאחורי הקלעים.
*תודה ליובל נעמן על הייעוץ בהכנת הכתבה.
מידע נוסף
כתבות נוספות
כתבת מידע וטיפים למטייל בהודו

יצירות האומנות שעל כל הקירות עשירות בסצנות מהחיים ה"אמיתיים", ולא מספרי קודש (צילום: רמי דברת)
כזה הוא מלון האבלי אין פאל (
מה באשר לקומות הנוספות שמתחת? אלו משמשות כמלון. באחד מ- 21 חדריו המיוחדים, היה לי העונג לבלות שני לילות. השהות במלון האבלי לוקחת את המבקר לטיול בשבילי ההיסטוריה של המשפחה שגרה בו בעבר (ולעתים, כאמור, גם בהווה). בחללים הציבוריים של המלון ובחדרי האורחים, פזורים חפצים שימושיים ואומנותיים, אשר עברו במשפחה מדור לדור. כך למשל ניתן לראות ארגזי אחסון מקושטים, עגלות תינוק וצעצועי ילדים מ"הודו של פעם".
מלון האבלי אין פאל בעיר ג'ודפור |
האבלי – סמל סטטוס לבני עשירים
ריכוז גבוה במיוחד של האבלי'ס נמצא, באופן מפתיע, במחוז יבש ונידח יחסית בצפון ראג'סטאן – מחוז שקאוואטי (Shekhawati), החורג ממסלול "התיירות" המקובל. לשם שמתי פעמי, ויצאתי לנסיעה ממושכת בכבישים צדדיים מרהיבים, באזור חקלאי.
למחוז זה מקום חשוב במיתולוגיה ההינדואית כחלק מממלכה בשם Matsya , שעמדה בלב מאבק בין שתי ממלכות שכנות גדולות יותר. בהיסטוריה המודרנית יותר, בתקופת הנסיכיות באזורים שונים של הודו בכלל ובראג'סטאן בפרט (תקופת הראג'פוטים), שכנה כאן נסיכות אוטונומית, אשר פילסה את דרכה בהתחשב בנסיכויות שכנות חזקות וגדולות יותר, כגון זו של ג'איפור.
במשך השנים משך האזור סוחרים, שכן הוא נמצא על תוואי דרכי מסחר מרכזיות, בין דלהי וגו'גאראט בהודו עצמה, ועל נתיב דרך המשי בין סין לבין המזרח התיכון. במשך השנים הסוחרים בנו למשפחותיהם בנייני מגורים גדולים, אשר שימשו גם כבסיס יציאה וחזרה למסעות המסחר שלהם, ברוב המקרים הם הקפידו להותיר את העושר אשר נצבר על ידם במחוז מגוריהם.
מבנים אלה שימשו, בנוסף למגורי משפחת הסוחר, לאכסון אוצרותיו, אשר חלק מהם ניקנו מרווחיו ואף הובאו ממקומות רחוקים. מדובר בתופעה שהלכה והתחזקה בין המאות השמונה עשרה לבין העשורים הראשונים של המאה ה- 20 (עד להולדתה של הודו העצמאית).
חלק ניכר מהסוחרים ניסו להרשים את סביבתם בעושרם, באמצעות בניית בתי מידות המעוטרים ומקושטים, בפנים המבנה ועל קירותיו החיצוניים כאחד: "ככל שההאבלי שלי גדול יותר, יפה יותר ומעוטר יותר – כך טוב יותר". "תחרות" זו, שהתפתחה בין הסוחרים, היא אחד מהגורמים לכך שעד היום נותרו באזור האבלי'ס רבים ומרשימים.
סדרת כתבות על חבל ראג'סטאן

כאן חיו עשירי העיר, מרפסותיהם פונות אל-עצמם ולא אל הרחוב העני שבחוץ (צילום: רמי דברת)
ציורי הקיר של ההאבלי'ס
רוב ההאבלי'ס ניבנו על ידי מעמד הקדרים המקומי, כאשר המפקחים על הבנייה והאומנים שעיטרו את הקירות הובאו – פעמים רבות – מהערים הגדולות בראג'סטאן, בהן התמחו בבנייה ובקישוט של ארמונות מהרג'ה כבירים. אין ספק שהמרכיב המרכזי המושך את עין המשוטט בגלריה פתוחה רבת רושם זו הם ציורי הקיר – הפרסקאות המעטרים את קירותיו החיצוניים והפנימיים של ההאבלי'ס.
נושאי ציורי קיר מרהיבים אלה הם מגוונים – הכל בהתאם לתקופה בה הם צוירו, ולטעמו של בעל הבית. החל מנושאים המושפעים מאומנות המוגולית המוסלמית – עיטורים גיאומטריים ואורנמנטים, דרך ציורי אלים ודמויות אחרות מהמיתולוגיה ההינדואית, ועד תיאורים של ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות מעבר לים, כמו מטוסים, רכבות ומכוניות. האחרונים, אשר צוירו בסוף המאה ה- 19 ותחילת ה- 20, הפגינו את רמת העדכון של הסוחרים העשירים במתרחש בארצות הברית ובאירופה. חלק מהם כמובן חזו ב"פלאים אלה" במו עיניהם.
כתבה על הטאג' מאהל

טובי האומנים והאומנים הגיעו להאבלי'ס לתרום מכישרונם (צילום: רמי דברת)
האבלי'ס בעיר מנדווה
ריכוז גדול של האבלי'ס נמצא בעיר מנדווה ( Mandawa ) . בעיר שדה זו, אשר חלקה הגדול מוזנח למדי, מרוכז אוצר: עשרות רבות של האבלי'ס – חלקם משופצים ומטופחים, חלקם האחר נטושים, מוזנחים ואף הרוסים. אחרים – סגורים על מנעול ובריח. בחלקם ניתן לבקר באם מוצאים את "הג'ינג'י עם המפתח" – שהוא בדרך כלל אדם במיטב שנותיו, בעל גוון עור שחום. אם מצאת אותו, הוא יואיל לפתוח את ההאבלי תמורת מעות מספר. אדם או משפחה אשר שומרים, או מנסים לשמור על שלמות ההאבלי, מכונים Caretakers . פעילות היום יום של חלק מהמשפחות "השומרות" על המבנה (בישול, הסקה ורחיצת כבסיהם, למשל) לא תמיד מיטיבה עם ההאבלי, אך אולי עדיפה על הסכנה שבהתפוררות ההאבלי הנטוש.
בעיר מנדווה ישנן מעט מאוד תשתיות תיירותיות ותושבי העיר אינם מסבירים פנים לתיירים, כמו ביעדי תיירות מוכרים אחרים בהודו. למרות זאת – כל מבקר המזדמן למרכזה של העיר לא יכול להחמיץ את ההאבלי המרשים, אשר הוסב למוזיאון ונקרא כיום מוזיאון ההאבלי של פודר ( Podar Haveli Museum).
בניין רחב ידיים זה הוקם עבור משפחת פודר העשירה בשנות העשרים של המאה העשרים. כיום הוא ההאבלי השמור ביותר בכל המחוז. בבניין נמצאים כיום כ- 700 (!) ציורי קיר שמורים היטב. הציורים מתארים מכלול נושאים, החל מסצנות מהמיתולוגיה ההינדואית, דרך אלים הינדואים ועד לדמויות של שליטים אנגלים, מכוניות ורכבות. כיום משמש חלקו התחתון של המבנה מוזיאון, ובחלקו העליון – פועל בית ספר.

חזית מוזיאון ההאבלי מרמזת על הצפוי למבקר בפנים... (צילום: רמי דברת)
טיול בנתיבי ההאבלי'ס
מרבית ההאבלי'ס, שלא כמו המתואר מעלה, אינם נגלים למבקר בקלות. למי שמעוניין להתחקות אחר האבלי'ס ייחודיים, מומלץ למצוא מדריך מקומי בדמות אחד הנערים החביבים, המציעים את שירותם. כך ניתן להגיע להאבלי'ס שמורים פחות, המתוחזקים באופן בסיסי על ידי אדם מבוגר אשר מתגורר בסמוך אליו, או על ידי משפחה אשר מתגוררת בהאבלי עצמו.
לאחר שמשלשלים מספר מעות – סכום סמלי ל"שומרי הסף" של כל האבלי – מורשים להיכנס בשעריו. רוב ההאבלי'ס מוקפים בחומה, כאשר אל הכניסה מוביל שער מרשים, שניתן לסגרו ולהבריחו בכדי להגן על יושביו. לאחר השער, פעמים רבות נמצאת רחבת הכניסה המרשימה, אשר שימשה גם כמקום חנייה לסוסים ולמרכבות של בעלי הבית ושל המבקרים (ויותר מאוחר – למכוניות מפוארות). סממן נוסף לעושר היה המרחב העצום שהוקדש לפעילויות היומיומיות של הנשים ולאזורי משחק לילדי המשפחה.
בחרתי, אולי באופן סמלי, לסיים את הסיור בארץ ההאבלי'ס, בשהות במלון בעל השם הקולע מלון מנדווה האבלי (Hotel Mandawa Haveli). הוא נבנה בשנת 1890 על ידי אחת ממשפחות הסוחרים הגדולות באזור. למרות ההשפעות הבריטיות על אורחות החיים, הרי שחלק לא מבוטל מציורי הקיר המקוריים במלון, מתארים דמויות מהמיתולוגיה ההודית, רבים מהם מתארים את הלורד קרישנה, כיוון שלרבים מתושבי האזור הוא היה האל ההינדואי החשוב ביותר. בהתאם לכך, כל חדר במלון נקרא בכינוי או שם אחר של קרישנה. באופן אישי שהיתי בחדר אשר כונה בשם Kannan . בחדר האוכל של המלון אפשר ליהנות ממטעמים הודים מסורתיים ובאולמות ההסבה אשר בחללים הציבוריים במלון, ניתן לנוח ולהתרגע. הרגשתי קצת כפי שחש סוחר הודי עשיר לפני כמאה שנה.
לכל עם הארמונות שלו ו"בני המלוכה" אותם הוא נושא על כפיים. כאן, בהודו, בחבל ראג'סטאן התהוותה סוג חדש של שכבת אצולה מודרנית – הסוחרים – שסגנון חייהם של המוצלחים שבהם לא נפל מזה של בני מלוכה "אמיתיים". הארמונות אותם הקימו – ההאבלי'ס – הם יעד לטיול בפני עצמו, המציג תרבות מעניינת שנרקמה מאחורי הקלעים.
*תודה ליובל נעמן על הייעוץ בהכנת הכתבה.
מידע נוסף
כתבות נוספות
סדרת כתבות על חבל ראג'סטאן

כאן חיו עשירי העיר, מרפסותיהם פונות אל-עצמם ולא אל הרחוב העני שבחוץ (צילום: רמי דברת)

טובי האומנים והאומנים הגיעו להאבלי'ס לתרום מכישרונם (צילום: רמי דברת)
האבלי'ס בעיר מנדווה
ריכוז גדול של האבלי'ס נמצא בעיר מנדווה ( Mandawa ) . בעיר שדה זו, אשר חלקה הגדול מוזנח למדי, מרוכז אוצר: עשרות רבות של האבלי'ס – חלקם משופצים ומטופחים, חלקם האחר נטושים, מוזנחים ואף הרוסים. אחרים – סגורים על מנעול ובריח. בחלקם ניתן לבקר באם מוצאים את "הג'ינג'י עם המפתח" – שהוא בדרך כלל אדם במיטב שנותיו, בעל גוון עור שחום. אם מצאת אותו, הוא יואיל לפתוח את ההאבלי תמורת מעות מספר. אדם או משפחה אשר שומרים, או מנסים לשמור על שלמות ההאבלי, מכונים Caretakers . פעילות היום יום של חלק מהמשפחות "השומרות" על המבנה (בישול, הסקה ורחיצת כבסיהם, למשל) לא תמיד מיטיבה עם ההאבלי, אך אולי עדיפה על הסכנה שבהתפוררות ההאבלי הנטוש.
בעיר מנדווה ישנן מעט מאוד תשתיות תיירותיות ותושבי העיר אינם מסבירים פנים לתיירים, כמו ביעדי תיירות מוכרים אחרים בהודו. למרות זאת – כל מבקר המזדמן למרכזה של העיר לא יכול להחמיץ את ההאבלי המרשים, אשר הוסב למוזיאון ונקרא כיום מוזיאון ההאבלי של פודר ( Podar Haveli Museum).
בניין רחב ידיים זה הוקם עבור משפחת פודר העשירה בשנות העשרים של המאה העשרים. כיום הוא ההאבלי השמור ביותר בכל המחוז. בבניין נמצאים כיום כ- 700 (!) ציורי קיר שמורים היטב. הציורים מתארים מכלול נושאים, החל מסצנות מהמיתולוגיה ההינדואית, דרך אלים הינדואים ועד לדמויות של שליטים אנגלים, מכוניות ורכבות. כיום משמש חלקו התחתון של המבנה מוזיאון, ובחלקו העליון – פועל בית ספר.

חזית מוזיאון ההאבלי מרמזת על הצפוי למבקר בפנים... (צילום: רמי דברת)
טיול בנתיבי ההאבלי'ס
מרבית ההאבלי'ס, שלא כמו המתואר מעלה, אינם נגלים למבקר בקלות. למי שמעוניין להתחקות אחר האבלי'ס ייחודיים, מומלץ למצוא מדריך מקומי בדמות אחד הנערים החביבים, המציעים את שירותם. כך ניתן להגיע להאבלי'ס שמורים פחות, המתוחזקים באופן בסיסי על ידי אדם מבוגר אשר מתגורר בסמוך אליו, או על ידי משפחה אשר מתגוררת בהאבלי עצמו.
לאחר שמשלשלים מספר מעות – סכום סמלי ל"שומרי הסף" של כל האבלי – מורשים להיכנס בשעריו. רוב ההאבלי'ס מוקפים בחומה, כאשר אל הכניסה מוביל שער מרשים, שניתן לסגרו ולהבריחו בכדי להגן על יושביו. לאחר השער, פעמים רבות נמצאת רחבת הכניסה המרשימה, אשר שימשה גם כמקום חנייה לסוסים ולמרכבות של בעלי הבית ושל המבקרים (ויותר מאוחר – למכוניות מפוארות). סממן נוסף לעושר היה המרחב העצום שהוקדש לפעילויות היומיומיות של הנשים ולאזורי משחק לילדי המשפחה.
בחרתי, אולי באופן סמלי, לסיים את הסיור בארץ ההאבלי'ס, בשהות במלון בעל השם הקולע מלון מנדווה האבלי (Hotel Mandawa Haveli). הוא נבנה בשנת 1890 על ידי אחת ממשפחות הסוחרים הגדולות באזור. למרות ההשפעות הבריטיות על אורחות החיים, הרי שחלק לא מבוטל מציורי הקיר המקוריים במלון, מתארים דמויות מהמיתולוגיה ההודית, רבים מהם מתארים את הלורד קרישנה, כיוון שלרבים מתושבי האזור הוא היה האל ההינדואי החשוב ביותר. בהתאם לכך, כל חדר במלון נקרא בכינוי או שם אחר של קרישנה. באופן אישי שהיתי בחדר אשר כונה בשם Kannan . בחדר האוכל של המלון אפשר ליהנות ממטעמים הודים מסורתיים ובאולמות ההסבה אשר בחללים הציבוריים במלון, ניתן לנוח ולהתרגע. הרגשתי קצת כפי שחש סוחר הודי עשיר לפני כמאה שנה.
לכל עם הארמונות שלו ו"בני המלוכה" אותם הוא נושא על כפיים. כאן, בהודו, בחבל ראג'סטאן התהוותה סוג חדש של שכבת אצולה מודרנית – הסוחרים – שסגנון חייהם של המוצלחים שבהם לא נפל מזה של בני מלוכה "אמיתיים". הארמונות אותם הקימו – ההאבלי'ס – הם יעד לטיול בפני עצמו, המציג תרבות מעניינת שנרקמה מאחורי הקלעים.
*תודה ליובל נעמן על הייעוץ בהכנת הכתבה.
מידע נוסף
כתבות נוספות

חזית מוזיאון ההאבלי מרמזת על הצפוי למבקר בפנים... (צילום: רמי דברת)
בחרתי, אולי באופן סמלי, לסיים את הסיור בארץ ההאבלי'ס, בשהות במלון בעל השם הקולע מלון מנדווה האבלי (Hotel Mandawa Haveli). הוא נבנה בשנת 1890 על ידי אחת ממשפחות הסוחרים הגדולות באזור. למרות ההשפעות הבריטיות על אורחות החיים, הרי שחלק לא מבוטל מציורי הקיר המקוריים במלון, מתארים דמויות מהמיתולוגיה ההודית, רבים מהם מתארים את הלורד קרישנה, כיוון שלרבים מתושבי האזור הוא היה האל ההינדואי החשוב ביותר. בהתאם לכך, כל חדר במלון נקרא בכינוי או שם אחר של קרישנה. באופן אישי שהיתי בחדר אשר כונה בשם Kannan . בחדר האוכל של המלון אפשר ליהנות ממטעמים הודים מסורתיים ובאולמות ההסבה אשר בחללים הציבוריים במלון, ניתן לנוח ולהתרגע. הרגשתי קצת כפי שחש סוחר הודי עשיר לפני כמאה שנה.
*תודה ליובל נעמן על הייעוץ בהכנת הכתבה.