יעדי טיול בפנמה – לא רק תעלה...
מאת: גולן לובנוב 


כמו הספרדים לפני 500 שנה, בשנים האחרונות מגלים התיירים את פנמה. התיירות האקולוגית התפתחה מאוד והיא הופכת למתחרה רצינית לתיירות האקולוגית של שכנתה מצפון, קוסטה ריקה. תיירים מכל העולם מגלים את שמורות הטבע של פנמה ומשלבים צפייה בציפורים, צבים, קופים ובעלי חיים נוספים, שייט נהרות, מעיינות חמים, איים ציוריים וחופים קריביים.


אז מה יש בה בפנמה?

טיול לפנמה, שבט אמברה
בת שבט אמברה בפתח ביתה, אחד מחמשת שבטי הילידים בפנמה (צילום: CC Mónica Mora)
 

בין שתי האמריקות

בקצהו של הקשר היבשתי בין אמריקה הצפונית לאמריקה הדרומית נמצאת הרפובליקה של פנמה. אפשר למצוא בה הכל מהכל: תערובת של תרבויות  אינדיאנים, ספרדים וצפון אמריקאים, תיירות סביבתית  יערות גשם, ביצות ענק, שפע שמורות טבע ואיים.
כתבה על שמורות טבע בפנמה
 
במשך זמן רב התעלמה התיירות "המסורתית" מפנמה. שכנותיה  קוסטה ריקה, קולומביה, גואטמלה ומקסיקו, נהנו מפריחה בתחום התיירות כבר בשלהי המאה הקודמת, אך פנמה עדיין נמצאת בשלבי התעוררות. התפיסה השגויה כי "אין מה לראות" בפנמה, פרט לעיר הבירה ולתעלה המפורסמת, מושתת על כך שבפנמה לא נמצאו שרידים ואתרים היסטוריים מפורסמים כמו אצל שכנותיה.
 

יעדי טיול מרכזיים בפנמה המוזכרים בכתבה זו,
מלון מומלץ בפנמה סיטי: 
מלון בריסטול פנמה
 

דרום אמריקה



תרבויות בנות אלפי שנים

בפנמה נמצאו שרידים בני 12 אלף שנה, באזור רכס קורדילרה דה טלמנקה (Cordillera de Talamanca), בקרבת הגבול עם קוסטה ריקה. במשך אלפי שנים התקיימו שבטי האינדיאנים של מרכז אמריקה ללא מפריע ופרחו תרבויות האינקה, המאיה והאצטקים. אך בפנמה אין ממצאים ארכיאולוגיים רבים המעידים על העושר התרבותי הזה, אין פירמידות או חורבות ענק. הספרדים הרסו כאן בשיטתיות את תרבות הילידים.
 
כמו כל שאר תרבויות מרכז אמריקה ודרום אמריקה, אשר נהנו משגשוג ובידוד משאר העולם, עד שהגיעו הספרדים בתחילת המאה ה- 16. שבט הגואבה (Cueva), שאיכלס את רוב האזור, השתמש בזהב שימוש נרחב, כיוון שהייתה זו מתכת נפוצה. הספרדים בזזו את אוצרות הזהב של השבט, הפכו אותם לעבדים במכרות הזהב והרסו את עריהם. האוכלוסייה האינדיאנית הלכה והתדלדלה במהירות בעקבות דיכוי, עבדות, מחלות, רעב והרג המוני.
 
טיול לפנמה, שבטים
ילדים בני אחד משבטי האינדיאנים של פנמה, כיום מיעוט באוכלוסיית המדינה (צילום: CC Rita Willaert)
 

תערובת נוסח פנמה

קרוב ל- 300 שנה שלטו הספרדים בפנמה. ברבע הראשון של המאה ה- 19 החלו הקולוניות הספרדיות במרכז ודרום אמריקה במלחמה על עצמאותן. כשעזבו הספרדים התקיימה פנמה כמחוז של קולומביה, עד שנת 1903.
 
רוב תושבי פנמה (כ- 70%) הם "מעורבים" – מסטיזו (Mestizo בני תערובת של אינדיאנים ומהגרים ממוצא אירופאי. רק 6% הם אינדיאנים אמריקאים, המחולקים בין 5 שבטים: אמברה (Embara), גונה יאלה (Guna Yala), נגובה-בוגלה קומרקה (Negobe-Bogle Comarca), קונה דה מדוגנדי (Kune De Madugandi) וקונה דה וורגאנדי (Kune De Wargandi).
 
כיום מונה אוכלוסיית פנמה כ- 3.5 מיליון נפש, הפזורים על פני שטח של 75,000 קמ"ר. רוב האוכלוסייה (כ- 70%) מרוכזת על ציר פנמה סיטי – קולון (Colon), לאורך נתיב תעלת פנמה.
לינה בעיר קולון
 
טיול לפנמה
רוב תושבי פנמה הם בני תערובת של אינדיאנים ומהגרים אירופאים (צילום: CC Colin and Sarah Northway)
 

תעלת פנמה – חלום ספרדי במימוש אמריקאי

ההיסטוריה של פנמה המודרנית עוצבה בעקבות האינטרס האמריקאי במסחר ימי. אנשי עסקים הבינו את הפוטנציאל האדיר בכריית תעלה, שתקצר את המעבר מהחוף המזרחי לחוף המערבי של ארה"ב ב- 13,000 קילומטרים. מן הסתם, האמריקאים לא היו הראשונים.
 
רעיון כריית התעלה הועלה כבר במאה ה- 16 על ידי המתיישבים הספרדים, שהיו הראשונים למפות את האזור. הם גילו שבמקום הצר ביותר רוחבה של פנמה הוא 80 ק"מ בלבד. אך הכתר הספרדי סירב לממן את כריית התעלה מתוך חשש שיתרושש. גם הצרפתים לא טמנו ידם בצלחת, ובמאה ה- 19 ניסו גם הם להרים את פרוייקט כריית התעלה, בראשות פרדיננד דה לספס, שתיכנן את תעלת סואץ.
 
בשנת 1902 פנה נשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט לקונגרס האמריקאי, בבקשה לאשר את ביצוע פרויייקט כריית תעלת פנמה במימון אמריקאי. בפברואר 1904 נחתם הסכם להחכרת שטח באורך של 80 ק"מ וברוחב של 16 ק"מ לארה"ב. התשלום עבור ההחכרה היה 10 מיליון דולר, ודמי השכירות השנתיים של התעלה 250 אלף דולר.
כתבה על שייט בתעלת פנמה
 

פלא הנדסי ומנוע כלכלי

במשך 10 שנים חפרו כוחות ההנדסה האמריקאים את תעלת פנמה – פלא הנדסי לכשעצמו. לאורך 80 קילומטרים של שטח הררי, נחפרו תעלות שייט מלאכותיות, נבנו תאי שייט, אגמים מלאכותיים ואגם גדול נוסף שמימיו מזינים את התעלה – אגם אלחואלה (Alajuela). בשל הפרשי גובה של 26 מטר, נבנו תאי שייט, בתחילת המסלול ובסופו, שתפקידם להעלות ולהוריד את הספינות.
 
עד שנת 1999 הייתה התעלה בשליטה אמריקאית, ומאז נשלטת על ידי ממשלת פנמה. התעלה מהווה את המנוע הכלכלי של המדינה  היא מספקת 80% מהכנסותיה והופכת אותה לכלכלה המפותחת ביותר במרכז אמריקה.
 
תעלת פנמה
תעלת פנמה, תאי שייט מעלים ומורידים את הספינות בכניסה וביציאה (צילום: CC Roger Wollstadt)




טיול בפנמה – לא רק תעלה

תעלת פנמה היא ציר תנועה ראשי למעבר ספינות וסחורות מהחוף המערבי לחוף המזרחי של ארה"ב, וההיפך, אך גם קיצור דרך משמעותי לסחורות מהמזרח הרחוק לחוף המזרחי. פנמה סיטי התפתחה במהירות כעיר מערבית מודנית והתשתיות בה טובות. כלכלת פנמה נמצאת בעליה מתמדת והיא אחת הכלכלות החזקות בין ארצות אמריקה הלטינית, ובתחזית הצמיחה שלה היא שנייה לסין. בזכות תנאי המחיה הטובים והעלויות הנמוכות, בהשוואה לעולם המערבי, תושבים זרים רבים נוהגים להשתקע בפנמה בשנות הפנסיה שלהם.
 
עד לשנים האחרונות "ביקור בפנמה" היה משול לביקור בפלא ההנדסי של תעלת פנמה, לעיתים ביקור בן כמה שעות בזמן המתנה בין טיסה לטיסה. בשנים האחרונות המאמצים התיירותיים של המדינה נושאים פרי ומטיילים רבים מרחיבים את זמן השהיה. הביקור בתעלה הפך לחלק מטיול בפנמה, והמטיילים לנים מספר לילות בפנמה סיטי, מבקרים במרכז ההיסטורי הקולוניאלי המתחדש, נהנים ממסעדות טובות – חלקן בבעלות ישראלית, ומסיור מעניין ותצפיות על העיר והאזור.
כתבה על פנמה סיטי - העיר והתעלה
 
פנמה סיטי
פנמה סיטי, עיר מערבית מודרנית (צילום: CC Matthew Straubmuller)
 
 

כביש פאן-אמריקן

לאחר שהשיגו דריסת רגל בפנמה, על ידי חפירת וחכירת התעלה, השקיעו האמריקאים בפיתוח נוסף – כביש שיחבר בין שתי האמריקות – הצפונית והדרומית. בשנת 1937 נחתם הסכם בין המדינות שהכביש תוכנן לעבור בשטחן, כאשר כל מדינה אחראית על החלק שלה. ב- 1950 הייתה מקסיקו הראשונה שהשלימה את קטע הכביש העובר בשטחה.
 
כיום מחבר כביש פאן-אמריקן את קנדה ואלסקה בצפון, דרך מערב ומרכז ארה"ב ומרכז אמריקה ומסתיים בקצה הדרומי של דרום אמריקה. בדרום פנמה, בלב שמורת דריין (Parque Nacional Darién), בסמוך לגבול קולומביה, נקטע הכביש לאורך 87 קילומטרים. באזור זה של יערות הגשם, המכונה נתק דריין (Darién Gap), הכביש אינו סלול. שמורת דריין היא אזור פראי, שטרם מופה ונחקר במלואו, וכתוצאה מכך בדלנים קלומביאנים עושים בו כבשלהם. את תעלת פנמה חוצה כביש פאן אמריקן על גשר סנטניאל (Centennial Bridge), גשר מיתרים באורך 1052 מטר, אשר נחנך בשנת 2004.
 
כביש פאן אמריקן, תעלת פנמה
כביש פאן-אמריקה במעבר על גשר המיתרים מעל תעלת פנמה (צילום: Faustino Sanchez)
 
 

פנמה סיטי – נקודת הפתיחה לטיול בפנמה

לעיר הבירה פנמה סיטי (Panama City) יש את כל מה שעיר מודרנית יכולה להציע: חנויות, מסעדות ואזורי בילוי. פנמה סיטי שנייה רק להונג קונג במספר הנציגויות הזרות בתחום היבוא והייצוא, בזכות הסחר הימי בתעלה.
 
פרט לעיר המודרנית – גורדי שחקים ודרכי תעבורה מהירות, תוכלו למצוא בפנמה סיטי אדריכלות קולוניאלית עשירה ומקומות בעלי עניין היסטורי ותרבותי. העיר העתיקה – קאסקו וייחו (Casco Viejo), היא פנינת אדריכלות קולוניאלית – כנסיות ספרדיות, בתי סוחרים עשירים, תלבושות התושבים המקומיים וצבעוניות עזה. מוזיאון התעלה (Museo del Canal Interoceanico) הוקם ב- 1977 ומתאר את סיפורה של פנמה סיטי ובנית התעלה.
לינה בפנמה סיטי
 
פנמה סיטי
פנמה סיטי, כל מה שעיר מודרנית יכולה להציע (צילום: CC BORIS G)



מלון מומלץ בפנמה סיטי

מלון בריסטול פנמה  (Bristol Panama) מדורג ברמת 5 כוכבים וממוקם במרכז פנמה סיטי. הוא מציע חדרים מרווחים, סוויטות ענקיות עם נוף לעיר, מסעדה ובר,  המגיש משקאות ומנות טפאס, בריכה, מרכז ספא וחדר כושר.

מלון מומלץ בפנמה סיטי
מלון בריסטול פנמה במרכז פנמה סיטי - מלון 5 כוכבים מפנק במחיר מצוין

לא רק גשר בין יבשות

למבקרים בחלקה הדרומי של קוסטה ריקה, בשמורת הטבע קורקובדו (Parque Nacional Corcovado), מומלץ לחצות את הגבול דרומה אל פנמה ואל העיר דוויד (David) הסמוכה לגבול. זוהי עיר גדולה המתאימה להצטיידות לקראת המשך הטיול בפנמה.
לינה בעיר דוויד
 
כמות התיירים הפוקדת את פנמה עולה מדי שנה, אך רוב המטיילים מתייחסים לפנמה, בטעות, כמעין "ארץ מעבר" – מבקרים בפנמה סיטי, שטים או נוסעים באזור התעלה ומיד נודדים הלאה, לשכנות הצפוניות – קוסטה ריקה וגואטמלה, או דרומה לקולומביה ושאר מדינות דרום אמריקה.
 
 

מידע נוסף

בתי מלון בעיר קולון
בתי מלון בפנמה סיטי
מתי לטייל בפנמה ובמרכז ודרום אמריקה?

כתבות נוספות

פנמה סיטי - העיר והתעלה
שמורות טבע ותיירות אקולוגית בפנמה
הפלגה בין פנמה וקוסטה ריקה
יעדים נוספים במרכז אמריקה

גולן לובנוב אודות הכותב
גולן לובנוב, בוגר לימודי מזרח אסיה והתמחות בהודו וסין (כולל לימודי שפה בסין). מרצה ומדריך לארצות המזרח הרחוק, מרכז אסיה, אירופה ומרכז אמריקה. מנכ"ל חברת יעדים Destinations טיולים גיאוגרפים מאורגנים ולנוסע העצמאי. אתר האינטרנט של חברת יעדים











סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר