אוזבקיסטן – רקע היסטורי

תקציר תולדות אוזבקיסטן


אוזבקיסטן שוכנת על הסעיף הצפוני של דרך המשי ההיסטורית, ציר המסחר מסין לאירופה. מיקומה הביא מנהיגים גדולים כמו אלכסנדר הגדול, ג'ינג'יס חאן, טימור לנג (הברזל הפיסח) ורבים נוספים לעבור בשטחה. כיום, טימור-לאנג, על אף אי-היותו אוזבקי מבחינה שבטית, ומסעי המלחמה האכזריים שלו, נחשב לאבי האומה האוזבקית.


הפלישות החוזרות ונשנות לאוזבקיסטן שינו את פניה של התרבות האוזבקית. כיום אפשר למצוא במדינה הטורקית ביסודה, מאפיינים פרסים, ערבים, מונגולים ורוסים.
 
טשקנט, אוזבקיסטן
פסלו של טימור לנג בטשקנט, נחשב לאבי האומה האוזבקית (צילום: Dan Lundberg)


המזרח הרחוק



הכיבוש הקומוניסטי באוזבקיסטן

במאה ה- 20 הקומוניסטים כבשו את אמירויות בוכרה, חיווה ואנדיג'אן. הכיבוש תם כשברית המועצות התמוטטה ואוזבקיסטן זכתה לעצמאות (1 בספטמבר 1991), כשבראשה עמד המזכיר הכללי ששלט בה כשהייתה גרורה סובייטית, אסלאם קרימוב. השלטון הסובייטי הותיר את חותמו על המדינה גם בדמות האסון האקולוגי בימת אראל.
 

המלחמה בטרור האפגני

במאה ה־21, לאחר קבלת העצמאות, סבלה אוזבקיסטן מהתערבות של קבוצות מיליטנטיות וטרוריסטיות שונות בנעשה במדינה. חלק מהקבוצות פעלו משטחי מדינות שכנות כמו טג'יקיסטן ואפגניסטן ואחרות משטחי המדינה. מומחים תולים את התקפות הטרור בשיתוף הפעולה של המשטר עם ארצות הברית לאחר אירועי ה־11 בספטמבר 2001. אחרים טוענים שאסלאם קרימוב, המנהיג האבסולוטי במדינה (עד מותו ב- 2016), יוצר את הפעילות הטרוריסטית כדי לשמור על שלטונו, הנחשב במערב כפוגע בזכויות התושבים ומושחת.
 

רוחות של שינוי – אוזבקיסטן מבקשת דמוקרטיה

עקב מגמת הדמוקרטיזציה במדינות ברית המועצות לשעבר, גם באוזבקיסטן החלו להישמע קולות להחלפת השלטון שנמצא בידיו של אסלאם קרימוב זמן ארוך. ניסיונות ההפיכה דוכאו ביד קשה על ידי קרימוב, דבר שהציג אותו בעולם כדיקטטור. מצד שני, מדינות המערב לא עשו רבות להחלפת משטר הדיכוי האכזרי בגלל שלא רצו לפרק את המשטר היציב ביותר במרכז אסיה ולמסור אותו לידי העם האוזבקי, שעשוי לנטות לידי מפלגות האסלאם הקיצוני.

המעצמות בחרו לא להילחם בדיקטטורה האוזבקית בגלל אינטרנסים שונים 
 רוסיה מעוניינת לשמר את מעט ההשפעה שעוד נשארה לה במדינה, ואילו ארצות הברית היא בעלת אחד מבסיסי חיל האוויר הגדולים ביותר בחלק זה של העולם, שמסייע לה בשליטתה באפגניסטן וגם בעיראק. אולם, גופים בינלאומיים כדוגמת האו"ם נעשים מעורבים יותר ויותר בנעשה במדינה ובאיתור פעולות של דיכוי אופוזיציה והפרת זכויות אדם.

 

מידע נוסף

כתבות נוספות




סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר