ברטיסלבה ונמל הדנובה:
עיר ונמל נהרות הכרוכים זו בזה
מאת: ד"ר חזי שקד
כמו כל הערים הגדולות והמפוארות באירופה, גם ברטיסלבה הוקמה ונבנתה במיקומה הנוכחי, קודם כל בזכות הנהר, נהר הדנובה. מיקומה של עיר גדולה על הנהר הבטיח גישה בטוחה לטובת קידום הצרכים המסחריים ולטובת פיתוח ופריחה כלכלית. הנהר שימש כנתיב תחבורה ושמר על קשר עם ערים נוספות, וכך הבטיח את שגשוגה החברתי והתרבותי. הנהר שימש גם כמקור מים לחקלאות ולצורכי העיר ותושביה. גם כלכלת ברטיסלבה, עיצובה הדמוגרפי והחברתי, התפתחותה התרבותית והפוליטית והעובדה שהיא צמחה לממדיה הנוכחיים, תלויים במידה רבה בנהר הדנובה.
הדבר נכון לגבי וינה, בודפשט, פראג, מוסקבה, פריז, לונדון ורבות אחרות – והוא נכון גם לגבי ברטיסלבה. אלא שבברטיסלבה, בירת סלובקיה, התפתח נמל נהרות מהגדולים במרכז אירופה. תרומתו לכלכלת העיר חשובה מאין כמוה, ועל כך יסופר בהמשך.
ספינות מטיילים עוגנות לעת ערב, תצפית מהגשר החדש על העיר העתיקה וטירת ברטיסלבה (צילום: כרמית וייס)
נמל הדנובה (1), אזור הבילוי לחופי הדנובה (2), טירת ברטיסלבה (3), העיר העתיקה (4),
הגדול בנמלי הדנובה
הנהרות הגדולים החוצים את הערים, עשו את ערי אירופה למה שהים עשה לערי חוף אחרות בעולם, דוגמת ריו דה ז'ניירו, או מה שחוף הים עשה לתל אביב או לבת-ים שלנו. המקום בו חוצים הנהרות הפך למרכז העיר והמטרופולין, שם בדרך כלל מרוכזות הערים העתיקות, מרכזי הבילוי, המסעדות, הגלריות ושאר פניני התיירות. ערכם הכלכלי של בתי המגורים, החנויות ושאר בתי העסק המרוכזים לצדי הנהר, האמיר ונסק למחירים גבוהים במיוחד. לרוחבם של הנהרות נבנו גשרים מפורסמים, לאורכם הוקמו טיילות ופארקים מוריקים ולצדם התפתחה תרבות פנאי וספורט.
לסלובקיה אין מוצא אל הים, אבל יש לה את הדנובה שזורמת עד לים השחור. מאז שנת 1992, אז נפתחה תעלת ריין-מיין-דנובה (Rhine–Main–Danube ), יש לסלובקיה מוצא גם אל הים הצפוני, דרך נהר הריין.
נמל ברטיסלבה היה ועודנו אחד ממקורות התעסוקה והכלכלה החשובים ביותר של העיר. הוא ממוקם על גדות הדנובה, לא הרחק מהגבול עם אוסטריה, 54 קילומטר דרומית-מזרחית לבירתה וינה. למעשה, זהו הנמל הגדול ביותר על הדנובה ואחד מנמלי הנהרות הגדולים באירופה.
הנמל מתחלק לשניים: נמל מטען ונמל נוסעים. נמל המטען הוא מתקן מפתח (Key Facility ) לכלכלתה של סלובקיה בכלל וברטיסלבה בפרט. זהו נמל המטענים הבינלאומי הראשי של סלובקיה. ישנו עוד נמל במורד הזרם, בעיר קומארנו (Komárno ) על הגבול עם הונגריה, אבל הוא קטן יותר.
מכוניות פולקסווגן על הדנובה
אזור ברטיסלבה הוא העשיר ביותר בסלובקיה, למרות היותו האזור הקטן ביותר במדינה. אזור הנמל מהווה מרכז תרבותי ותעשייתי חשוב. סקטור השירותים בנמל וסביבתו הוא הגדול ביותר ומעסיק את מספר העובדים הרב ביותר, החל מבנקאות, מסחר, טכנולוגיות מידע ואינטרנט, תקשורת וכמובן תיירות.
הוכחה נוספת לחשיבות האזור היא הקמתו במקום של מפעל הרכב הגרמני פולקסווגן (Volkswagen ) בשנת 1991. חלפי הרכב ומרכיביו מגיעים דרך הנהר מגרמניה, נפרקים בנמל ברטיסלבה ומועברים להרכבה במפעל שליד הנמל. תאגידי ענק בינלאומיים רבים הקימו את משרדיהם ומפעליהם באזור הנמל. רבים מהם נמשכו לכוח העבודה הזמין והמיומן הנמצא בסלובקיה, למקום בו נמצאים בוגרי אוניברסיטאות רבים, מכוני מחקר וכמובן לא פחות חשוב – לקרבתה של ברטיסלבה למדינות מערב אירופאיות רבות. וינה, למשל, נמצאת במרחק של 64 קילומטר בלבד מברטיסלבה – מה שהופך אותן לשתי ערי הבירה הקרובות ביותר בעולם.
כך זה נראה בעבר - טירת ברטיסלבה וסירות על הדנובה (באדיבות: visit.bratislava.sk )
הנמל שנדד מזרחה
היישוב הראשון שהתגלה באזור ברטיסלבה היה דווקא יישוב קלטי (200 לפנה"ס), שעיקר הכנסותיו התבססו על מטבעה תעשייתית וייצור מטבעות מכסף. לא רחק היום ואל האזור הגיעו הרומאים, ששלטו באזור ברטיסלבה עד המאה הרביעית לספירה. הרומאים מצאו את האזור מתאים לגידול גפנים לייצור יין, והם הראשונים שהביאו לאזור את הגפנים. מסורת זו של ייצור יין מגפנים מקומיות נשתמרה וקיימת גם היום בסביבות ברטיסלבה.
תושביה הסלאבים של סלובקיה הגיעו לאזור במאות החמישית והשישית לספירה. היה זה בתקופת "נדידה העמים" (מאה רביעית עד תשיעית), אז היגרו בתוך אירופה שבטים גרמאניים, סלאביים ואחרים, בשל פלישתם של שבטים הונים מערבות אסיה. מאוחר יותר, במאה השביעית לספירה, הוקמה באזור הישות הסלאבית הראשונה, ממלכתו של המלך סאמו – כנראה השליט הסלאבי הראשון שהצליח לאחד את השבטים הסלאביים באזור תחת שלטון יחיד. במאה התשיעית לספירה הפכה טירת ברטיסלבה למרכז מנהלי חשוב ועיקרי.
יש לציין כי מיקומו ההיסטורי של הנמל היה שונה ממיקומו של הנמל המודרני העכשווי. הנמל ההיסטורי ישב באזור העיר העתיקה של היום, בעוד הנמל המודרני נמצא היום מזרחית לעיר העתיקה, במורד הזרם ולכיוונה של הונגריה. שם ניתן היה להקים נמל ענק מודרני, אותו נמל המאפשר את הנעת גלגלי הכלכלה של ברטיסלבה.
עליות ומורדות בחייה של עיר
שנת 907 היא הפעם הראשונה בהיסטוריה שנמל ברטיסלבה מתועד בכתובים. בשנה זו נערך הקרב בין צבאות נסיכות בוואריה לבין הצבא ההונגרי. מלחמה זו הובילה לנפילתה של מוראביה הגדולה, והביאה לקיצה של השליטה הסלאבית באזור. החל מהמאה העשירית הופך אזור ברטיסלבה לחלק מהממלכה ההונגרית. בתקופה זו נמל ברטיסלבה שידרג עצמו והפך לאזור מנהלי וכלכלי חשוב עבור ממלכת הונגריה כולה, מה שגרר אחריו גם מלחמות שליטה על האזור בין צבאות וכוחות שונים.
בשנת 1526 הובסה האימפריה ההונגרית על ידי הצבא העות'מאני, אולם העות'מאנים, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, לא מצליחים לכבוש את ברטיסלבה. 10 שנים מאוחר יותר, הפכה ברטיסלבה לעיר הבירה החדשה של האימפריה ההונגרית. בתקופה זו זכתה העיר לעדנה ולהתפתחות כלכלית מרשימה.
החל משנת 1543, הנמל והטירה של ברטיסלבה הפכו לאתר ההכתרה הרשמי של השושלת לבית הבסבורג. על גדות הדנובה של ברטיסלבה מוכתרים המלכים, האצילים והארכיבישופים. לא פחות מאחד עשר מלכים ומלכות לבית הבסבורג הוכתרו עד שנת 1830 בקתדרלת סנט מרטין, הניצבת עד היום בעיר העתיקה של ברטיסלבה.
בתקופת שלטונה של הקיסרית מריה תרזה (1717-1780), הפכה ברטיסלבה לעיר החשובה ביותר בשטחן של סלובקיה והונגריה של ימינו אנו. בתקופה זו גדלה אוכלוסיית העיר בצורה ניכרת והוספו לה בניינים רבים, בהם מבני מגורים, ארמונות, אחוזות ומנזרים. העיר העתיקה והנמל שלצדה הפכו למרכז מנהלי ותרבותי-חברתי חשוב ביותר. בתקופת שלטונו של הקיסר ג'וזף השני, בנה של מריה תרזה (תחילת המאה ה- 19), איבדה ברטיסלבה ממעמדה. ההכתרות המלכותיות חזרו לוינה, והעיר פשט (בודפשט של ימינו) הפכה למקום בו בחרו רבים מבני האצולה ההונגרית והאוסטרית להתגורר.
אך ברטיסלבה לא קפאה על שמריה. מסילות רכבת הוקמו וקישרו את העיר עם חלקים רבים בממלכה ההונגרית. אוניות קיטור, שנעו בין פשט לוינה, עצרו ועגנו גם בברטיסלבה. העיר המשיכה להתפתח גם בתחומי הבנייה, הבנקאות והתרבות.
בתום מלחמת העולם הראשונה נולדה צ'כוסלובקיה, כאיחוד בין צ'כיה לסלובקיה. צ'כוסלובקיה אמנם הייתה מדינה אחת, אבל תמיד היו בה שתי ישויות, צ'כית וסלובקית. בעוד פראג הייתה בירתה של צ'כוסלובקיה הגדולה ושל החלק הצ'כי, היתה ברטיסלאבה עיר הבירה של החלק הסלובקי של צ'כוסלובקיה. המוני הונגרים בחרו לברוח מהעיר ואת בתיהם תפסו צ'כים וסלובקים.
במהלך מלחמת העולם השנייה התגוררו בתחומי העיר העתיקה של ברטיסלבה וסביבותיה 15,000 יהודים. הם גורשו למחנות ההשמדה ורובם לא שרדו את המלחמה.
בימי השלטון הקומוניסטי, החל משנת 1948, גדלה ברטיסלבה בקצב מהיר, אבל כבר בשנות השמונים היא הפכה לאחד המוקדים האנטי קומוניסטיים המרכזיים. עם פיצולן של צ'כיה וסלובקיה בשנת 1993, הפכה ברטיסלבה לבירה הרשמית של הרפובליקה הסלובקית. מאז חווה סלובקיה פריחה כלכלית, הצטרפה לאיחוד האירופי (2004), כאשר הביטוי הטוב ביותר לצמיחתה וכלכלתה הפורחת היא כניסתה לגוש האירו (ינואר 2009).
חציר לבהמות ורכבים חדישים
כיום מתפקד נמל ברטיסלבה (SPaP- Slovenská plavba a prístavy ) כגוף כלכלי גדול ורב עוצמה ששם לו למטרה להוביל בתחומי התחבורה, השינוע, האחסון וההובלה של מטענים ברחבי אירופה. המספנה בנמל מעניקה שרותיי ייצור ותיקון לאוניות ויאכטות מרשימות של עשירי עולם. הנמל מחובר למרכזים נוספים במזרח אירופה באמצעות מסילות ברזל, כבישים וצינורות דלק. מטרתה המוצהרת של חברת SPaP היא להפוך את הנמל למרכז לוגיסטיקה, אחסון ושינוע מהמרכזיים באירופה.
בין המוצרים הרבים שעוברים דרך הנמל ניתן לציין דשנים, מלט, מוצרים חקלאיים, חציר ומספוא לבהמות, פחם, ברזל, עפרה, חצץ, אבנים וחול. כל אלה מגיעים לסלובקיה, יוצאים מסלובקיה, או עוברים דרכה. דרך הנמל עוברים גם נוזלים לתעשיות האנרגיה, דלק מטוסים, נפט מזוקק, שמנים וספינות המעבירות רכבים לסלובקיה - עד 400 רכבים לספינה.
בנמל 26,000 מ"ר של שטחי אחסון מוגנים ועוד 75,000 מ"ר של שטחי אחסון פתוחים. כל כך הרבה מוצרים וסחורה עוברים דרך הנמל, שקשה לחשוב על כלכלת סלובקיה וכלכלתה של ברטיסלבה ללא נוכחותו של הנמל המרשים הפועל בתחומה.
שייט במורד ובמעלה הדנובה
אחת הדרכים המיוחדות להגיע לברטיסלבה היא בשייט על הדנובה - מגרמניה, אוסטריה והונגריה. קו מהיר במיוחד - Twin City Liner , מחבר את וינה וברטיסלבה מספר פעמים ביום ואורך שעה וחצי במורד הזרם (וינה-ברטיסלבה) ומעט יותר במעלה הזרם (ברטיסלבה-וינה). ספינות הנוסעים הרבות עוגנות על גדות הדנובה, לא הרחק מהעיר העתיקה, ולא פחות מ- 300 אלף נוסעים "נשפכים" מהן לעיר.
כישראלים החיים ב"גטו" מזרח תיכוני, ללא יכולות שינוע נוחות ומהירות לשאר המדינות השכנות, בוודאי שלא דרך נהרות, אין אנו מודעים לקיומם של נמלי נהרות כאלה. בוודאי לא לחשיבותם של נמלי הנהרות הגדולים, ליכולתם הביצועית ולתרומתם הרבה לכלכלה המקומית. הבאתי כאן רק הצצה חטופה לעולם מרתק זה ולחשיבותם הכלכלית, החברתית והתרבותית העצומה של נמלי נהרות העולם בכלל ובאירופה בפרט.
בתי מלון מומלצים בברטיסלבה
מלון פלקנשטיינר ( Falkensteiner Hotel Bratislava ) הוא מלון 4 כוכבים בעיצוב מודרני. הוא ממוקם על הגבול שבין העיר העתיקה לעיר החדשה, במרחק הליכה קצר מהעיר העתיקה, הטירה, ארמון הנשיאות, הגשר החדש והמסעדה הפנורמית ומרכז הקניות Aupark . החדרים מרווחים וממוזגים ובמלון ספא עם סאונה וחמאם, חדר כושר וחנייה תת-קרקעית. ארוחת הבוקר עשירה והבר נעים.
מלון רוזט ( Roset Hotel & Residence ) גם הוא מלון 4 כוכבים, אבל הוא ממוקם בעיר העתיקה לא רחוק מהדנובה, ומציע סוויטות ודירות עם מטבחון קטן, ולכן יכול להתאים גם למטיילים שומרי כשרות ומסורת (בית הכנסת במרחק 5 דקות הליכה) .
בתי מלון במיקום מצוין לכל אתרי התיירות של העיר העתיקה והחדשה של ברטיסלבה:
למעלה -טרסה עם נוף לעיר ו הלובי הנעים של מלון פלקנשטיינר
למטה - המבנה היפהפה ואחת הסוויטות של מלון רוזט
מידע נוסף
כתבות נוספות על סלובקיה
העיר בבה על הדנובה
בנתיב המורשת היהודית של סלובקיה
טיול משפחתי בגן העדן הסלובקי
טיול אל הרי הטטרה הגבוהים
הנמל שנדד מזרחה
היישוב הראשון שהתגלה באזור ברטיסלבה היה דווקא יישוב קלטי (200 לפנה"ס), שעיקר הכנסותיו התבססו על מטבעה תעשייתית וייצור מטבעות מכסף. לא רחק היום ואל האזור הגיעו הרומאים, ששלטו באזור ברטיסלבה עד המאה הרביעית לספירה. הרומאים מצאו את האזור מתאים לגידול גפנים לייצור יין, והם הראשונים שהביאו לאזור את הגפנים. מסורת זו של ייצור יין מגפנים מקומיות נשתמרה וקיימת גם היום בסביבות ברטיסלבה.
תושביה הסלאבים של סלובקיה הגיעו לאזור במאות החמישית והשישית לספירה. היה זה בתקופת "נדידה העמים" (מאה רביעית עד תשיעית), אז היגרו בתוך אירופה שבטים גרמאניים, סלאביים ואחרים, בשל פלישתם של שבטים הונים מערבות אסיה. מאוחר יותר, במאה השביעית לספירה, הוקמה באזור הישות הסלאבית הראשונה, ממלכתו של המלך סאמו – כנראה השליט הסלאבי הראשון שהצליח לאחד את השבטים הסלאביים באזור תחת שלטון יחיד. במאה התשיעית לספירה הפכה טירת ברטיסלבה למרכז מנהלי חשוב ועיקרי.
יש לציין כי מיקומו ההיסטורי של הנמל היה שונה ממיקומו של הנמל המודרני העכשווי. הנמל ההיסטורי ישב באזור העיר העתיקה של היום, בעוד הנמל המודרני נמצא היום מזרחית לעיר העתיקה, במורד הזרם ולכיוונה של הונגריה. שם ניתן היה להקים נמל ענק מודרני, אותו נמל המאפשר את הנעת גלגלי הכלכלה של ברטיסלבה.
עליות ומורדות בחייה של עיר
שנת 907 היא הפעם הראשונה בהיסטוריה שנמל ברטיסלבה מתועד בכתובים. בשנה זו נערך הקרב בין צבאות נסיכות בוואריה לבין הצבא ההונגרי. מלחמה זו הובילה לנפילתה של מוראביה הגדולה, והביאה לקיצה של השליטה הסלאבית באזור. החל מהמאה העשירית הופך אזור ברטיסלבה לחלק מהממלכה ההונגרית. בתקופה זו נמל ברטיסלבה שידרג עצמו והפך לאזור מנהלי וכלכלי חשוב עבור ממלכת הונגריה כולה, מה שגרר אחריו גם מלחמות שליטה על האזור בין צבאות וכוחות שונים.
בשנת 1526 הובסה האימפריה ההונגרית על ידי הצבא העות'מאני, אולם העות'מאנים, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, לא מצליחים לכבוש את ברטיסלבה. 10 שנים מאוחר יותר, הפכה ברטיסלבה לעיר הבירה החדשה של האימפריה ההונגרית. בתקופה זו זכתה העיר לעדנה ולהתפתחות כלכלית מרשימה.
החל משנת 1543, הנמל והטירה של ברטיסלבה הפכו לאתר ההכתרה הרשמי של השושלת לבית הבסבורג. על גדות הדנובה של ברטיסלבה מוכתרים המלכים, האצילים והארכיבישופים. לא פחות מאחד עשר מלכים ומלכות לבית הבסבורג הוכתרו עד שנת 1830 בקתדרלת סנט מרטין, הניצבת עד היום בעיר העתיקה של ברטיסלבה.
בתקופת שלטונה של הקיסרית מריה תרזה (1717-1780), הפכה ברטיסלבה לעיר החשובה ביותר בשטחן של סלובקיה והונגריה של ימינו אנו. בתקופה זו גדלה אוכלוסיית העיר בצורה ניכרת והוספו לה בניינים רבים, בהם מבני מגורים, ארמונות, אחוזות ומנזרים. העיר העתיקה והנמל שלצדה הפכו למרכז מנהלי ותרבותי-חברתי חשוב ביותר. בתקופת שלטונו של הקיסר ג'וזף השני, בנה של מריה תרזה (תחילת המאה ה- 19), איבדה ברטיסלבה ממעמדה. ההכתרות המלכותיות חזרו לוינה, והעיר פשט (בודפשט של ימינו) הפכה למקום בו בחרו רבים מבני האצולה ההונגרית והאוסטרית להתגורר.
אך ברטיסלבה לא קפאה על שמריה. מסילות רכבת הוקמו וקישרו את העיר עם חלקים רבים בממלכה ההונגרית. אוניות קיטור, שנעו בין פשט לוינה, עצרו ועגנו גם בברטיסלבה. העיר המשיכה להתפתח גם בתחומי הבנייה, הבנקאות והתרבות.
בתום מלחמת העולם הראשונה נולדה צ'כוסלובקיה, כאיחוד בין צ'כיה לסלובקיה. צ'כוסלובקיה אמנם הייתה מדינה אחת, אבל תמיד היו בה שתי ישויות, צ'כית וסלובקית. בעוד פראג הייתה בירתה של צ'כוסלובקיה הגדולה ושל החלק הצ'כי, היתה ברטיסלאבה עיר הבירה של החלק הסלובקי של צ'כוסלובקיה. המוני הונגרים בחרו לברוח מהעיר ואת בתיהם תפסו צ'כים וסלובקים.
במהלך מלחמת העולם השנייה התגוררו בתחומי העיר העתיקה של ברטיסלבה וסביבותיה 15,000 יהודים. הם גורשו למחנות ההשמדה ורובם לא שרדו את המלחמה.
בימי השלטון הקומוניסטי, החל משנת 1948, גדלה ברטיסלבה בקצב מהיר, אבל כבר בשנות השמונים היא הפכה לאחד המוקדים האנטי קומוניסטיים המרכזיים. עם פיצולן של צ'כיה וסלובקיה בשנת 1993, הפכה ברטיסלבה לבירה הרשמית של הרפובליקה הסלובקית. מאז חווה סלובקיה פריחה כלכלית, הצטרפה לאיחוד האירופי (2004), כאשר הביטוי הטוב ביותר לצמיחתה וכלכלתה הפורחת היא כניסתה לגוש האירו (ינואר 2009).
חציר לבהמות ורכבים חדישים
כיום מתפקד נמל ברטיסלבה (SPaP- Slovenská plavba a prístavy ) כגוף כלכלי גדול ורב עוצמה ששם לו למטרה להוביל בתחומי התחבורה, השינוע, האחסון וההובלה של מטענים ברחבי אירופה. המספנה בנמל מעניקה שרותיי ייצור ותיקון לאוניות ויאכטות מרשימות של עשירי עולם. הנמל מחובר למרכזים נוספים במזרח אירופה באמצעות מסילות ברזל, כבישים וצינורות דלק. מטרתה המוצהרת של חברת SPaP היא להפוך את הנמל למרכז לוגיסטיקה, אחסון ושינוע מהמרכזיים באירופה.
בין המוצרים הרבים שעוברים דרך הנמל ניתן לציין דשנים, מלט, מוצרים חקלאיים, חציר ומספוא לבהמות, פחם, ברזל, עפרה, חצץ, אבנים וחול. כל אלה מגיעים לסלובקיה, יוצאים מסלובקיה, או עוברים דרכה. דרך הנמל עוברים גם נוזלים לתעשיות האנרגיה, דלק מטוסים, נפט מזוקק, שמנים וספינות המעבירות רכבים לסלובקיה - עד 400 רכבים לספינה.
בנמל 26,000 מ"ר של שטחי אחסון מוגנים ועוד 75,000 מ"ר של שטחי אחסון פתוחים. כל כך הרבה מוצרים וסחורה עוברים דרך הנמל, שקשה לחשוב על כלכלת סלובקיה וכלכלתה של ברטיסלבה ללא נוכחותו של הנמל המרשים הפועל בתחומה.
שייט במורד ובמעלה הדנובה
אחת הדרכים המיוחדות להגיע לברטיסלבה היא בשייט על הדנובה - מגרמניה, אוסטריה והונגריה. קו מהיר במיוחד - Twin City Liner , מחבר את וינה וברטיסלבה מספר פעמים ביום ואורך שעה וחצי במורד הזרם (וינה-ברטיסלבה) ומעט יותר במעלה הזרם (ברטיסלבה-וינה). ספינות הנוסעים הרבות עוגנות על גדות הדנובה, לא הרחק מהעיר העתיקה, ולא פחות מ- 300 אלף נוסעים "נשפכים" מהן לעיר.
כישראלים החיים ב"גטו" מזרח תיכוני, ללא יכולות שינוע נוחות ומהירות לשאר המדינות השכנות, בוודאי שלא דרך נהרות, אין אנו מודעים לקיומם של נמלי נהרות כאלה. בוודאי לא לחשיבותם של נמלי הנהרות הגדולים, ליכולתם הביצועית ולתרומתם הרבה לכלכלה המקומית. הבאתי כאן רק הצצה חטופה לעולם מרתק זה ולחשיבותם הכלכלית, החברתית והתרבותית העצומה של נמלי נהרות העולם בכלל ובאירופה בפרט.
בתי מלון מומלצים בברטיסלבה
מלון פלקנשטיינר ( Falkensteiner Hotel Bratislava ) הוא מלון 4 כוכבים בעיצוב מודרני. הוא ממוקם על הגבול שבין העיר העתיקה לעיר החדשה, במרחק הליכה קצר מהעיר העתיקה, הטירה, ארמון הנשיאות, הגשר החדש והמסעדה הפנורמית ומרכז הקניות Aupark . החדרים מרווחים וממוזגים ובמלון ספא עם סאונה וחמאם, חדר כושר וחנייה תת-קרקעית. ארוחת הבוקר עשירה והבר נעים.
מלון רוזט ( Roset Hotel & Residence ) גם הוא מלון 4 כוכבים, אבל הוא ממוקם בעיר העתיקה לא רחוק מהדנובה, ומציע סוויטות ודירות עם מטבחון קטן, ולכן יכול להתאים גם למטיילים שומרי כשרות ומסורת (בית הכנסת במרחק 5 דקות הליכה) .
בתי מלון במיקום מצוין לכל אתרי התיירות של העיר העתיקה והחדשה של ברטיסלבה:
למעלה -טרסה עם נוף לעיר ו הלובי הנעים של מלון פלקנשטיינר
למטה - המבנה היפהפה ואחת הסוויטות של מלון רוזט
מידע נוסף
כתבות נוספות על סלובקיה
העיר בבה על הדנובה
בנתיב המורשת היהודית של סלובקיה
טיול משפחתי בגן העדן הסלובקי
טיול אל הרי הטטרה הגבוהים
חציר לבהמות ורכבים חדישים
כיום מתפקד נמל ברטיסלבה (SPaP- Slovenská plavba a prístavy ) כגוף כלכלי גדול ורב עוצמה ששם לו למטרה להוביל בתחומי התחבורה, השינוע, האחסון וההובלה של מטענים ברחבי אירופה. המספנה בנמל מעניקה שרותיי ייצור ותיקון לאוניות ויאכטות מרשימות של עשירי עולם. הנמל מחובר למרכזים נוספים במזרח אירופה באמצעות מסילות ברזל, כבישים וצינורות דלק. מטרתה המוצהרת של חברת SPaP היא להפוך את הנמל למרכז לוגיסטיקה, אחסון ושינוע מהמרכזיים באירופה.
בין המוצרים הרבים שעוברים דרך הנמל ניתן לציין דשנים, מלט, מוצרים חקלאיים, חציר ומספוא לבהמות, פחם, ברזל, עפרה, חצץ, אבנים וחול. כל אלה מגיעים לסלובקיה, יוצאים מסלובקיה, או עוברים דרכה. דרך הנמל עוברים גם נוזלים לתעשיות האנרגיה, דלק מטוסים, נפט מזוקק, שמנים וספינות המעבירות רכבים לסלובקיה - עד 400 רכבים לספינה.
בנמל 26,000 מ"ר של שטחי אחסון מוגנים ועוד 75,000 מ"ר של שטחי אחסון פתוחים. כל כך הרבה מוצרים וסחורה עוברים דרך הנמל, שקשה לחשוב על כלכלת סלובקיה וכלכלתה של ברטיסלבה ללא נוכחותו של הנמל המרשים הפועל בתחומה.
שייט במורד ובמעלה הדנובה
אחת הדרכים המיוחדות להגיע לברטיסלבה היא בשייט על הדנובה - מגרמניה, אוסטריה והונגריה. קו מהיר במיוחד - Twin City Liner , מחבר את וינה וברטיסלבה מספר פעמים ביום ואורך שעה וחצי במורד הזרם (וינה-ברטיסלבה) ומעט יותר במעלה הזרם (ברטיסלבה-וינה). ספינות הנוסעים הרבות עוגנות על גדות הדנובה, לא הרחק מהעיר העתיקה, ולא פחות מ- 300 אלף נוסעים "נשפכים" מהן לעיר.
כישראלים החיים ב"גטו" מזרח תיכוני, ללא יכולות שינוע נוחות ומהירות לשאר המדינות השכנות, בוודאי שלא דרך נהרות, אין אנו מודעים לקיומם של נמלי נהרות כאלה. בוודאי לא לחשיבותם של נמלי הנהרות הגדולים, ליכולתם הביצועית ולתרומתם הרבה לכלכלה המקומית. הבאתי כאן רק הצצה חטופה לעולם מרתק זה ולחשיבותם הכלכלית, החברתית והתרבותית העצומה של נמלי נהרות העולם בכלל ובאירופה בפרט.
בתי מלון מומלצים בברטיסלבה
מלון פלקנשטיינר ( Falkensteiner Hotel Bratislava ) הוא מלון 4 כוכבים בעיצוב מודרני. הוא ממוקם על הגבול שבין העיר העתיקה לעיר החדשה, במרחק הליכה קצר מהעיר העתיקה, הטירה, ארמון הנשיאות, הגשר החדש והמסעדה הפנורמית ומרכז הקניות Aupark . החדרים מרווחים וממוזגים ובמלון ספא עם סאונה וחמאם, חדר כושר וחנייה תת-קרקעית. ארוחת הבוקר עשירה והבר נעים.
מלון רוזט ( Roset Hotel & Residence ) גם הוא מלון 4 כוכבים, אבל הוא ממוקם בעיר העתיקה לא רחוק מהדנובה, ומציע סוויטות ודירות עם מטבחון קטן, ולכן יכול להתאים גם למטיילים שומרי כשרות ומסורת (בית הכנסת במרחק 5 דקות הליכה) .
בתי מלון במיקום מצוין לכל אתרי התיירות של העיר העתיקה והחדשה של ברטיסלבה:
למעלה -טרסה עם נוף לעיר ו הלובי הנעים של מלון פלקנשטיינר
למטה - המבנה היפהפה ואחת הסוויטות של מלון רוזט
מידע נוסף
כתבות נוספות על סלובקיה
העיר בבה על הדנובה
בנתיב המורשת היהודית של סלובקיה
טיול משפחתי בגן העדן הסלובקי
טיול אל הרי הטטרה הגבוהים
בתי מלון מומלצים בברטיסלבה
מלון פלקנשטיינר ( Falkensteiner Hotel Bratislava ) הוא מלון 4 כוכבים בעיצוב מודרני. הוא ממוקם על הגבול שבין העיר העתיקה לעיר החדשה, במרחק הליכה קצר מהעיר העתיקה, הטירה, ארמון הנשיאות, הגשר החדש והמסעדה הפנורמית ומרכז הקניות Aupark . החדרים מרווחים וממוזגים ובמלון ספא עם סאונה וחמאם, חדר כושר וחנייה תת-קרקעית. ארוחת הבוקר עשירה והבר נעים.
מלון רוזט ( Roset Hotel & Residence ) גם הוא מלון 4 כוכבים, אבל הוא ממוקם בעיר העתיקה לא רחוק מהדנובה, ומציע סוויטות ודירות עם מטבחון קטן, ולכן יכול להתאים גם למטיילים שומרי כשרות ומסורת (בית הכנסת במרחק 5 דקות הליכה) .
בתי מלון במיקום מצוין לכל אתרי התיירות של העיר העתיקה והחדשה של ברטיסלבה:
למעלה -טרסה עם נוף לעיר ו הלובי הנעים של מלון פלקנשטיינר
למטה - המבנה היפהפה ואחת הסוויטות של מלון רוזט
מידע נוסף
כתבות נוספות על סלובקיה
העיר בבה על הדנובה
בנתיב המורשת היהודית של סלובקיה
טיול משפחתי בגן העדן הסלובקי
טיול אל הרי הטטרה הגבוהים
למעלה -