כל גשרי הדנובה בבודפשט
מאת: תמירה צדקיהו-חסון


"הבריגאך והברג שולחים את הדנובה ל​דרכה", את הפתגם היפה הזה בגרמנית הייתי מצטטת, בשפת המקור, בכל פעם שהגעתי עם קבוצה אל נהר הדנובה. וכך גם בבודפשט. הבריגאך והברג הם שני נהרות, המתאחדים באזור היער השחור בגרמניה, ויוצרים את הנהר השני באורכו בנהרות אירופה.


לאחר שהיטבתי לומר את המשפט, הדלקתי את הטייפ, והנחתי למטיילים לזמזם את היצירה הנפלאה של יוהן שטראוס. הדנובה הכחולה, כך נקראת הדנובה בבודפשט. אספר כאן על שמונת הגשרים הקיימים כיום – גשר גשר וסגנונו, גשר גשר וסיפורו.
 
1 / 7
2 / 7
3 / 7
4 / 7
5 / 7
6 / 7
7 / 7

גשר מרגיט שמתפצל לאי מרגיט  (צילום: Pank Seelen)
גשר השלשלאות וגשר מרגיט  (צילום:Thomas D Mørkeberg)
גשר השלשלאות  (צילום: Thomas Landgren)
גשר השחרור  (צילום: Thomas Landgren)
גשר השלשלאות  (צילום: Thomas Landgren)
גשר מרגיט  (צילום: Umberto Rotundo)
גשר השלשלאות  (צילום: Jorge Franganillo)

הגשרים של מלכת הדנובה

כאמור, לידתה של הדנובה במפגש שני הנהרות ביער השחור בגרמניה, והיא עושה דרכה לאורך 2,860 קילומטרים, עד לים השחור. בדרכה היא עוברת בלא פחות מעשר מדינות: גרמניה, אוסטריה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה, סרביה, בולגריה, מולדובה, אוקראינה ורומניה.
 
אל הונגריה מגיעה הדנובה מצפון, לאחר שהיא חוצה את גבול סלובקיה ופונה דרומה במקום המכונה "ברך הדנובה". 28 קילומטרים זורמת הדנובה לכל אורכה של בודפשט, בין שתי הערים שחוברו לעיר אחת בשנת 1873: בודה (Buda), על הגבעה בגדה המערבית, וחברתה המישורית פשט (Pest), בגדה המזרחית. שמונה גשרים מחברים בין בודה ופשט, והם בין המראות היפים ביותר הנשקפים בתצפית לילית מגבעת גלרט (Gellért hegy). אכן, בודפשט ראויה לכינויה "מלכת הדנובה".
 
הגשרים הישנים נפגעו כולם במידה זו או אחרת בסיום מלחמת העולם השנייה, בעת נסיגת הכוחות הגרמנים (ינואר 1945), שניסו להאט כך את התקדמות הרוסים. הגשרים כולם שוקמו, מלבד גשר אליזבת (Erzsébet híd) שנהרס כליל ונבנה מחדש. כבר בימי הרומאים היה גשר עץ שעבר בין המושבה הרומית אקווינקום (Aquincum) לבין האי מרגיט (Margit) ובמאה ה-15 בנו הטורקים גשר צף שנשען על שבעים חביות. אך לא אפשפש בהיסטוריה.
 
הגשרים של בודפשט
שלושה מהגשרים של בודפשט, במבט מדרום לצפון 
גשר אליזבת, גשר השלשלאות וגשר מרגיט (צילום: Thomas D Mørkeberg)
 
 

הנה הם כל הגשרים של בודפשט, מצפון לדרום, עליהם נפרט בכתבה:


 

מפת בודפשט עם שמונת גשרי הדנובה ושני בתי מלון מומלצים: 
מלון מומנטס בודפשט במרכז העיר  |  מלון הסוויטות אמרלד דאון-טאון 
ליד בית הכנסת הגדול


 ברירת מחדל



גשר מגרי ותחרות הריאליטי

הגשר הצפוני ביותר והחדש ביותר, גשר מגרי (Megyeri híd), הוא גשר המיתרים הראשון בהונגריה. הגשר נפתח בסוף ספטמבר 2008 והוא חלק מכביש הטבעת ההולך ונשלם סביב בירת הונגריה. זהו הגשר הארוך ביותר על נהר הדנובה, 1862 מטרים אורכו. הוא מואר על ידי נורות LED, תאורה שהיא גם חסכונית וגם מאפשרת אפקטים מיוחדים.
 
בחירת השם הייתה בשיטת מיטב תוכניות הריאליטי: הציבור הוזמן להציע ולהצביע. הוצעו שמות של מנחי תוכניות אירוח פופולריים, גיבורים היסטוריים, מלכים, ואפילו שם אולטרה-מודרני של שפת התכנות פרל סקריפט (Perl Script). אך ריאליטי לחוד ומציאות לחוד. בסופו של דבר נבחר השם מחוץ למשחק, על ידי ועדה, מכיוון שהגשר מחבר בין שתי שכונות ש"מגר" הוא סיומת שמן הארוך (Káposztásmegyer ו- Békásmegyer).
 
גשר מגיירי, בודפשט
גשר מגרי, גשר המיתרים הראשון בהונגריה (צילום: Ibolya)
 

גשר ארפאד – כששני מנהיגים רבים על השם

דרומית לגשר מגרי, בחלקו הצפוני של האי מרגיט, נבנה גשר ארפאד (Árpád híd), שהוא הגשר השני באורכו בבודפשט  925 מטרים. הגשר נקרא על שמו של מנהיג השבטים המדיאריים, שפלשו אל אגן הקרפטים במאה התשיעית וייסדו את הונגריה. הם התיישבו באזור נהר טיסה (Tisza-tó), בשנת 896, שנה הנחשבת כשנת ייסוד הונגריה. ראוי לציין שיש היסטוריונים הסבורים שאל שבעת השבטים המדיאריים הצטרפו שלושת שבטי הכוזרים, וחלקם אף סבורים שאשתו של ארפאד היתה כוזרית.
 
בנייתו של גשר ארפאד החלה בשנת 1939, אך בשל מלחמת העולם השנייה היא הופסקה וחודשה רק ב-1948, במסגרת המאמץ לשקם כמה שיותר גשרים בכמות החומרים הנמוכה ביותר. כך נחנך הגשר רק בסוף 1950 ונקרא ברוח התקופה "גשר סטלין", אך בשנת 1958 הוחזר לו שמו המקורי. מאז שופץ הגשר שוב והותאם לצורכי התחבורה המודרנית.
 
גשר ארפאד, בודפשט
סירות תיירים מתחת גשר ארפאד, הגשר השני באורכו בבודפשט (צילום: Thomas Landgren)
 

גשר מרגיט – נסיכה בתולה וקדושה

האי מרגיט הוא פארק עירוני מקסים, אליו ניתן להגיע הן בסירה והן על גשר מרגיט (Margit híd). האי פתוח למבקרים ללא תשלום והוא אחד מהאתרים החביבים על תושבי העיר ותיירים כאחד. גשר מרגיט נבנה בין השנים 1872-1876, והיה הגשר השני בבודפשט. הוא תוכנן בידי ארכיטקט צרפתי, ואכן הוא בעל סגנון צרפתי, המשתלב היטב בסביבתו. לגשר קשתות ועמודים ויש ממנו שלוחה אל האי מרגיט, המיועדת להולכי רגל. בסמוך לגשר מעגן וגשר סירות, המכונה מנסטי (Mantsi), כינוי החיבה למרגיט.

ומיהי אותה מרגיט שעל שמה האי והגשר? מרגיט (1242-1270) הייתה בתו השמינית של המלך בלה הרביעי, שמלך בהונגריה במאה ה-13. היא נולדה בעת שמשפחת המלוכה מצאה מקלט בקרואטיה עם פלישת המונגולים. אביה נדר שאם תינצל הונגריה הוא יקדיש את בתו לאלוהים, וכך בגיל ארבע נמסרה הילדה לידי מנזר דומיניקני, שהיה על האי שהיום קרוי על שמה. מרגיט נשבתה בקסמי הדת, סירבה לניסיונות להשיאה וסירבה להתפתות לגבר שהתאהב בה. מרגיט הוכרזה כקדושה עוד בימי חייה הקצרים (נראה שיש שכר להתאפקות...).

*מרגיט היא הגרסה ההונגרית של "מרגרט", ולכן כנראה שתיתקלו לא מעט גם בשם
גשר מרגרט.

גשר מרגיט, בודפשט
גשר מרגיט, מקשר אל האי מרגיט שבלב הדנובה (צילום: REcallable-Memories-of-ET)
 

הצד האפל של גשר מרגיט

העמוד המרכזי של הגשר נבנה ליד האי מרגיט, והמשכו היה בזווית של 30 מעלות, כדי להתאימו לעיקול הנהר. היה זה "מקום משיכה" למתאבדים, שבחרו בנקודה שהייתה מוסתרת מעין העוברים על הגשר. גלי ההתאבדות מהגשר סיפקו השראה למשורר ההונגרי הידוע יאנוש אראני (János Arany), לכתיבת הבלדה "חנוכת הגשר", המספרת על המתאבדים. הבלדה הארוכה התפרסמה בציוריו של הצייר מיהלי זיצ'י (Mihály Zichy).

שנה לפני שהגשר נחנך אוחדו שתי הערים בודה ופשט לעיר אחת. באותה עת חיו בעיר קרוב ל-300 אלף תושבים. התנועה על הגשר הייתה קו של קרוניות סוסים, שהוחלפו בקרוניות חשמליות ב-1894. הגשר הופצץ על ידי הנאצים בתחילת נובמבר 1944, שנה לפני נסיגתם. נראה שההפצצה היתה בטעות, אך היא גרמה למותם של 600 אזרחים שהיו על הגשר באותה שעת אחר הצהריים.
 
המתאבדים מהגשר, יצירתו של מיהלי זיצ'י, הונגריה
המתאבדים מהגשר, יצירתו של מיהלי זיצ'י
 



גשר השלשלאות סצ'ני – לשון האריה ולשון הרע

אין תייר בבודפשט שאינו עובר מספר פעמים בגשר השלשלאות סצ'ני (Széchenyi lánchíd) ואין תייר שאינו מכיר את סיפור לשונו של פסל האריה, המקבל את פני הבאים מכוון פשט. גשר השלשלאות היה גשר האבן הראשון שחיבר בין שני חלקי העיר בודה ופשט. הגשר נקרא על שמו של הפוליטיקאי ואיש הרוח אישטבאן סצ'ני (István Széchenyi), שהיה מתומכיו הנלהבים ותרם סכום נכבד לבנייתו.
 
גשר השלשלאות העצום, מהראשונים מסוגו בעולם, דרש מיומנות רבה ולעיתים עבדו בו בו-זמנית מעל אלף פועלים. בנייתו הסתיימה בשנת 1849, אז הוא היה הגשר התלוי השני בגודלו בעולם. הגשר ניזוק וכמעט נהרס כליל בהפצצות על העיר בסוף מלחמת העולם השנייה. מייד בתום המלחמה שוקם הגשר ונפתח שוב בנובמבר 1949, מאה שנה בדיוק לאחר פתיחתו הראשונה. בשנת 1989 הפך הגשר לאחד מסמלי המאבק נגד השלטון הקומוניסטי, כאשר צעדו עליו רבבות המפגינים למען השחרור.
 
ארבעה אריות, שניים מכל צד, "שומרים" על הגשר, פרי עבודתו של הפסל יאנוס מרשלקו (János Marschalkó). אגדה אורבנית מספרת שבעת הפתיחה עבר במקום סנדלר צעיר, ש"גילה" שלאחד האריות אין לשון. ידיעה זו עשתה עד מהרה כנפיים והלעג החל להתגלגל ברחובות העיר. בעקבות התערבות שערך הפסל האומלל עם חבריו, הוא הזמין אותם לביקור בגן החיות, להיווכח שלאריה הפוער את פיו לא רואים את הלשון. עד היום מחפשים התיירים את הלשון מכל זווית אפשרית. האמת היא שלפסלי האריות יש לשון, רק שלא ניתן לראותה מלמטה. אבל אגדה טובה לא מקלקלים.
 
בקצה הגשר, בצד של בודה, נמצאת כיכר אדם קלארק (Clark Adám tér), ובה נטוע גן פורח. בעבר פרחה כאן ערוגת פרחים אדומים בצורת הכוכב הסובייטי, אך צורה זו נעלמה עם השחרור. לצד הכיכר מצוי פסל אובאלי, בצורת הספרה אפס, המסמל את נקודת האפס למדידת המרחקים מבודפשט ומהונגריה כולה, וכן תחנה של הקרונית העולה אל מצודת בודה (Buda Castle).
 
גשר השלשלאות, בודפשט
גשר השלשלאות סצ'ני, כל תייר בבודפשט עובר עליו (צילום: Thomas Landgren)
 

הגשרים המלכותיים של חגיגות האלף

בשנת 1894 רבתה ההתרגשות בבודפשט בירת הונגריה, שהייתה באותם ימים חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית. עשרות אדריכלים ובוני גשרים הגיעו לבירה, כדי להשתתף בתחרות הבנייה הבינלאומית ולהגיש הצעות לבניית שני גשרים בעיר, לקראת חגיגות האלף להונגריה שנחגגו ברוב פאר והדר שנתיים מאוחר יותר.
 
כמעט שלושים שנה קודם לכן, ב-8 ביוני 1867, הוכתרו קיסר האימפריה האוסטרית, פרנץ יוזף, ואשתו אליזבת (סיסי), למלך ומלכת הונגריה. הפיכתה של הונגריה לחלק מהאימפריה האוסטרית סימנה את תחילת שנות הפריחה, בעיקר בבירה בודפשט ששינתה את פניה כליל. עיקר הבנייה והפיתוח היו לקראת שנת 1896, השנה בה חגגה הונגריה אלף שנים להיווסדה. בודפשט שאנו מכירים היום היא פרי אותן שנים של שגשוג.
 
הקיסר פרנץ יוזף היה מעורב בעשייה לקראת החגיגות, והשתתף באופן פעיל בטקסים רבים. אך אשתו, המלכה אליזבת, "המלאך השומר" של הונגריה, הייתה שרויה באבל כבד על מות בנה יורש העצר. העיתונאי והסופר ההונגרי קלמן מיקזץ (Kalman Miksz), שהשתתף בטקס יום השנה ה-29 להכתרתם כמלך ומלכת הונגריה, כתב: "היא ישבה בחדר ההכתרה של הארמון, לבושה בתלבושת ההונגרית שלה, מעוטרת תחרה שחורה ועל שערה צעיף שחור... היא ישבה כמו פסל שיש חיוור... האם המיוסרת...". הוא מתאר את תרועת הקהל כשהוזכר שמה, מחיאות הכפיים שלא נרגעו, ואת עיניה שנמלאו דמעות. הייתה זו הפעם האחרונה שאליזבת, המלכה האהובה על ההונגרים, ביקרה בעיר שכל כך אהבה. שנתיים לאחר מכן היא נרצחה.
 
אליזבת (סיסי), אשתו של הקיסר פרנץ יוזף
אליזבת (סיסי), אשתו של הקיסר פרנץ יוזף, בשמלת כלולותיה
 

גשר המלכה האהובה אליזבת

במקום הצר שבין שתי גדות הדנובה, מקום בו הייתה תחנת מעבר סירות, נבנה גשר אליזבת (Erzsébet híd גשר ארזבט בפי ההונגרים. בניית הגשר הראשון החלה בשנת 1897, שנה לפני רצח המלכה אליזבת (סיסי), שעל שמה הוא קרוי. הבנייה הסתיימה באוקטובר 1903, אז היה זה הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם. הגשר הלבן, המעוטר בסגנון אר-נובו, היה בעל ארבעה נתיבים וכן מדרכה להולכי רגל. נבנתה גם מסילה לחשמלית, אך זו נקטעה לפני סוף הגשר, בשל מחלוקת בלתי פתורה בין שתי חברות על הפעלת הקו, שנפתרה רק כעבור 11 שנה.
 
במלחמת העולם השנייה נהרס הגשר ולא ניתן היה לשקמו. העבודה על הגשר החדש החלה בשנת 1960 והסתיימה ארבע שנים מאוחר יותר. תכנון הגשר גרם למחלוקות בין שני חלקי העיר, בודה ופשט: צד אחד רצה לבנות את הגשר בצורתו המקורית ובצד השני העדיפו גשר מודרני. התוכנית שהתקבלה שילבה את שני הסגנונות: הגשר החדש נבנה על פי התכנית הקודמת, אך בקווים מודרניים יותר, מעט רחב יותר ועם מדרכות משני צדיו.
 
בגשר אליזבת החדש שישה נתיבי תנועה ונוף מרהיב. זהו הגשר החביב ביותר על אנשי העיר, המעורר התפעלות אצל כל רואיו. לא ניתן לבקר בעיר מבלי לעבור בו מספר פעמים, בין השאר בדרך אל התצפית הנפלאה מגבעת גלרט. העולים לתצפית יכולים להבחין בפסלו של גלרט הקדוש, שהשליכו לנהר מתנגדי הנצרות בשנת 1046. בצד הצפוני, ליד החניה, פסל ברונזה של המלכה האהובה ארזבט (אליזבת, סיסי).
 
גשר אליזבת, בודפשט
גשר אליזבת, על שם המלכה האהובה אליזבת-סיסי (צילום: Umberto Rotundo)
 

גשר השחרור – שחרור מהכיבוש או שחרור מהחיים?

בארבעה באוקטובר 1896, הלם הקיסר פרנץ יוזף בפטיש ונעץ את הבורג האחרון בגשר שנקרא על שמו. למעשה זהו הגשר הראשון שתוכנן ונבנה על ידי ההונגרים, 344 מטר אורכו. בראש ארבעת התרנים של הקשת המרכזית, מוצבים פסלי ברונזה של הבז הענק (Turul), ציפור מיתולוגית הונגרית, עוף שהוא שליח האל. משני צידי הגשר ניצבים בתי מכס, לגביית המס שנדרשו לשלם, עד שנת 1918, כדי לחצות את הגשרים. בבית המכס בצד של פשט מוצגת תערוכה על גשרי הדנובה, ולא הרחק, ברחוב (Vaci Utca) נמצא השוק המקורה של בודפשט.
 
בסוף מלחמת העולם השנייה נפגע הגשר מידי הכוחות הגרמנים הנסוגים, והיה הראשון ששוקם ונפתח מחדש כעבור שנה, בשמו החדש גשר השחרור (Szabadság híd). הגשר פופולרי בקרב מתאבדים, וליצני העיר אף מכנים אותו "גשר המתאבדים". לא ברור האם שמו הוא המביא את המיואשים להשתחרר מהחיים...
גשר השחרור, בודפשט
גשר השחרור, המכונה גם "גשר המתאבדים" (צילום: Thomas Landgren)
 

גשר פטפי – מרודן אנטישמי למשורר

בשנת 1937 הוקם גשר פטפי (Petőfi híd), שנקרא תחילה על שמו של הרודן ההונגרי האנטישמי מיקלוש הורטי (Miklós Horthy), ששיתף פעולה עם הנאצים. היו אלו שנים קשות מבחינה פוליטית וכלכלית, ולכן הבנייה פונקציונלית וללא קישוטים.

גם גשר זה הופצץ על ידי הגרמנים בסוף מלחמת העולם השנייה, והוא נבנה מחדש בתחילת שנות החמישים. אז ניתן לו שמו החדש, על שם המשורר הלאומי שנדור פטפי (Petőfi Sándor), מחבר הפואמה "שיר לאומי", שהשפיעה על המהפכה ההונגרית (1848), שבעקבותיה צורפה הונגריה לאימפריה האוסטרית.
 
שיר לאומי (קטע בתרגום הכותבת)
קומו הונגרים המולדת קוראת,
הזמן הוא עכשיו – או לעולם לא
הנהייה עבדים או בני חורין?
זו השאלה, בחרו את התשובה!
בשם אלוהי ההונגרים אנו נשבעים,
אנו נשבעים, לא עוד עבדים, לא עוד.
 
גשר פטפי, בודפשט
גשר פטפיעל שם המשורר הלאומי שאנדור פטפי (צילום: David Ebert)
 

גשר לגימניוסי – תאורה ייחודית

הגשר הדרומי ביותר על הדנובה בבודפשט הוא גשר ראקוצי (Rákóczi híd), אשר נקרא בעבר גשר לגימניוסי (Lágymányosi híd) על שם השכונה הדרומית בבודה. הגשר נחנך בשנת 1995 לכבוד תערוכה בינלאומית (שלבסוף לא התקיימה), מכיוון שגשר פטפי כבר לא עמד בעומס התנועה בחלקה הדרומי של העיר. בעקבות הקמתו החלה התפתחות מהירה בדרום העיר, כולל בניית התיאטרון הלאומי החדש והמודרני בפשט, שנפתח בשנת 2002.
 
גאוות העיר היא על מערכת התאורה הייחודית שעל הגשר: חמישה עמודים עם מראות ורפלקטורים, המפזרים את האור בצורה אחידה.
 
גשר לגימניוסי, בודפשט
גשר לגימניוסיהגשר הדרומי ביותר על הדנובה בבודפשט (צילום: gregoriosz)
 

גשר קושוט – היה ואיננו

גשר דרומי עוד יותר, גשר קושוט (Kossuth híd), הוא גשר שכבר אינו קיים. הוא נקרא על שמו של לאיוש קושוט (Lajos Kossuth), מנהיג מוביל במאבק ההונגרי לעצמאות באביב העמים (1848), הנחשב ל"אבי האומה" ההונגרית. זהו הגשר הראשון שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה בידי כוחות ההנדסה של הצבא הסובייטי, במהירות שיא, תוך מחסור בברזל ושימוש רב בבטון. תנאי העבודה הקשים גבו מחיר של 15 הרוגים.
 
הגשר נפתח ב-18 בינואר 1946, שנה לאחר ההפצצה האחרונה על העיר, אבל כבר בשנת 1960 היה צריך להרוס אותו בשל בעיות קשות בתחזוקה. משני צידי הנהר קבועים לוחות זכרון בהם נכתב: "כאן עמד גשר קושוט, לזכר הגבורה וההקרבה של העובדים, שבנו את הגשר כגשר זמני, במקום הגשרים שפוצצו בידי הפשיסטים".
 
גשר קושוט בתצלום מגלויה ישנה, בודפשט  לוח הזכרון במקום בו עמד גשר קושוט, בודפשט
גשר קושוט בתצלום מגלויה ישנה, ולוח הזיכרון המציין את המקום בו עמד


בתי מלון מומלצים במרכז בודפשט

מלון מומנטס בודפשט (Hotel Moments Budapest) הוא מלון 4 כוכבים, הממוקם בהממוקם בשדרות אנדרשי (Andrássy út) שבמרכז בודפשט, במרחק הליכה קצר ממרבית האתרים החשובים בעיר. השילוב העיצובי של ישן מול חדש והגימור המוקפד מנעימים את השהות, המחיר סביר והתמורה לכסף גבוהה. החדרים מתאימים לזוגות ומשפחות, ממוזגים כולם, ארוחת הבוקר עשירה ובלובי מוגשים שתייה ונשנושים בכל שעות היום.
 
מלון הסוויטות אמרלד דאון-טאון (Emerald Downtown Luxury Suites) מציע סוויטות ודירות קטנות, נעימות ומודרניות, עם 1-2 חדרי שינה. המלון ממוקם בין בית הכנסת הגדול שברובע היהודי, לבין רחוב הקניות ואצי אוצה ונהר הדנובה. בחלק מהיחידות יש מטבח (יש לוודא מראש), אבל ניתן לאכול ארוחת בוקר גם במסעדת המלון. החדרים חדישים וממוזגים, יש חדר כושר וסאונה, והניקיון למופת.

מלון דירות בבודפשט
מלון מומנטס בודפשט  במרחק הליכה קצר מרוב אתרי התיירות של בודפשט

מלון דירות בבודפשט
מלון הסוויטות אמרלד דאון-טאון, קרוב לבית הכנסת הגדול, רחוב הקניות ונהר הדנובה


מידע נוסף



תמירה צדקיהו-חסון אודות הכותבת
תמירה צדקיהו-חסון ז"ל, הייתה בעלת תואר ראשון בהיסטוריה ובמזרחנות ותואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית. במשך שנים הייתה גם מדריכת טיולים במקביל לעבודתה, וכתבה רבות על טיוליה, בעיקר לאתר ומגזין GoTravel ולמגזין טבע הדברים.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר