רכבות בשווייץ - כמו רכבת שווייצרית
מאת: כרמית וייס
כולם מכירים את הביטוי הכל כך נכון: "כמו שעון שוויצרי" - עכשיו בואו נעשה היכרות עם מושג חדש: "כמו רכבת שוויצרית". וכדאי שתדעו שאם הרכבת השוויצרית מאחרת – סימן שהשעון (הלא שוויצרי) שלכם... ממהר.
הרכבת האדומה והאוטובוס הצהוב
כמי שחוותה לא מעט נסיעות עם רכבות באירופה, אני מוכרחה לציין שהרכבת השוויצרית היא באמת משהו מיוחד. מערכת התחבורה הציבורית בשווייץ משלבת תוך תיאום מופלא, רכבות מהירות, רכבות אזוריות ואוטובוסים. האוטובוסים נקראים פוסט באס ( Post Bus ), אבל הם כבר לא מביאים את הדואר כמו פעם, ותוכלו לזהות אותם בנקל לפי צבעם הצהוב. למערכת הכה יעילה הזו מצטרפות גם רכבות הרים, המעלות תיירים לפסגות הגבוהות, רכבלים שחלקם פועלים גם בקיץ, וספינות השטות באגמים.
כדי להפיק את המקסימום מהמערכת היעילה הזו, וכמובן, לשלם כמה שפחות, כדאי להכיר כמה מכרטיסי הרכבת המוזלים – הנקראים " פאס" (מקוצר היריעה אתיחס רק לפאסים בתוך שווייץ ולא לאלו של כל רכבות אירופה).
כרטיסי רכבת מוזלים בשווייץ
להלן מספר סוגי כרטיסים מוזלים שכדאי להכיר:
סוויס פאס ( Swiss Pass ) מאפשר נסיעה חופשית בכל הרכבות, האוטובוסים הבינעירוניים (פוסט באס) והספינות באגמים. ניתן לנצל אותו ב- 4, 8, 15 או 22 ימים עוקבים, או חודש שלם, והמחיר בהתאם.
סוויס פלקסי פאס ( Swiss Flexi Pass ) מאפשר את אותן הדבר, אך ב- 3, 4, 5 או 6 ימים שאינם עוקבים, בתוך תקופה של חודש אחד.
שני הפאסים הנ"ל מעניקים גם הנחה של 50% ברכבלים ורכבות הרים, כניסה חינם ליותר מ- 450 מוזיאונים, נסיעה חינם בתחבורה העירונית ב- 38 ערים והנחות בסיורים מודרכים בערים.
לילדים עד גיל 6 שני הפאסים הם בחינם, ואילו לילדים עד גיל 16 המחיר הוא 50% ממחיר מבוגר.
כרטיס משפחתי מיועד למשפחות הנוסעות ביחד, והוא מאפשר נסיעה חינם לכל ילדי המשפחה, עד גיל 16, בתנאי שהם נוסעים בליווי הורה אחד לפחות שיש לו סוויס פאס או פלקסי פאס. כרטיס זה חייבים להזמין מראש. כרטיס SAVER מקנה הנחה של 15% לשניים עד חמישה אנשים הנוסעים יחד. בסוויס פאס יש גם הנחה לצעירים עד גיל 26.
סוויס קארד ( Swiss Card ) אם אתם מתכננים לשהות במקום אחד כדאי לקנות כרטיס זה, המאפשר נסיעה הלוך חזור ליעד בו תבחרו, בתוספת 50% הנחה על כל כרטיסי הרכבות, אוטובוסים, ספינות ומרבית הרכבלים ורכבות ההרים. גם כאן יש כרטיס משפחתי, המאפשר נסיעה חינם לילדים עד גיל 16 בליווי מבוגר בעל סוויס קארד, אותו חייבים להזמין מראש.
כרטיס העברות ( Swiss Transfer Ticket ) מאפשר נסיעה, חינם הלוך חזור, ליעד בו תשהו בחופשה, והוא מתאים במיוחד לנוסעים השוהים כל חופשתם במקום אחד, כמו לחופשת סקי למשל. הוא כולל רכבות בשווייץ, ספינות ואוטובוסים, כולל אוטובוסים עירוניים. גם כאן ניתן לקנות כרטיס משפחתי (בהזמנה מראש) המעניק נסיעה חינם לילד עד גיל 16, בליווי מבוגר בעל כרטיס העברות, ילדים עד גיל 6 חינם, וילדים מתחת גיל 16 משלמים 50% ממחיר מבוגר.
את כל הפאסים ניתן לקנות דרך סוכני הנסיעות בארץ, בתוספת דמי טיפול, או ישירות בתחנות הרכבת בשווייץ ללא דמי טיפול (מלבד כרטיס העברות, אותו חייבים לרכוש מראש בארץ).
נסיעה ברכבת מאפשרת לראות את הנופים בצורה הרבה יותר נוחה,
הרכבת חולפת באזור הכרמים לאבו לחופי אגם ז'נבה (צילום: David Gubler)
המזוודות כבר בפנים
שירות מיוחד, הנקרא Flight luggage , מאפשר לשלוח את המזוודות ברכבת ישירות משדה התעופה בישראל, ליעד אותו תציינו. אם למשל, אתם נוחתים בציריך ונוסעים אל הדודה בעיר למספר ימים, תוכלו לשלוח את ציוד הסקי שלכם ישירות לאתר הסקי, ולנסוע לדודה עם תיק קטן בלבד. אותו שירות פועל גם בדרך חזרה – יצאתם מהמלון מוקדם ויש לכם יום שלם לטייל, שימו את המזוודות בתחנת הרכבת, והן כבר יחכו לכם במטוס.
ניתן לשלוח מזוודות גם בתוך שווייץ. את המזוודות (עד 32 ק"ג) יש למסור עד השעה 19:00, באחת מ- 450 תחנות רכבת, ותקבלו אותן כעבור יומיים (החל מהשעה 09:00). ב- 45 תחנות רכבת יש שירות מהיר, בו אם תמסרו את המזוודות עד 09:00, תקבלו אותן החל מהשעה 18:00. ניתן לשלוח מזוודות גם לגרמניה, צרפת, לוקסמבורג ואוסטריה, והן יגיעו ליעדן בתוך 4 ימי עבודה. השירות בתשלום.
אם תרצו תוכלו גם לבצע צ'ק-אין לטיסתכם (מציריך וז'נבה, עם חברות שוויצריות בלבד), לפחות 24 שעות לפני הטיסה, ב- 50 תחנות רכבת גדולות בשווייץ. כך תגיעו עם הרכבת ישר לבדיקת הדרכונים ולטיסה.
ברוב הרכבות יש קרונות מיוחדים לאופניים, וניתן להיעזר ברכבת בדרך הלוך או בדרך חזור.
בתמונה: מסלול אופניים מהר גורנרגראט, מעל העיירה צרמט, כשברקע הר מטרהורן המחודד (צילום: Uwe Moser)
רכבות פנורמיות בשווייץ
כשאלוהים חילק את היופי בעולם הוא העניק לשווייץ כמות נכבדה ביותר, על פני שטח כה קטן, ואין מקום בשווייץ בו אני לא פותחת זוג עיניים גדולות ומקנאות. כל קווי הרכבות חולפים בנופים הנפלאים הללו, אבל כשנוסעים ברכבת רגילה, עם כל הנוחות, הנופים חולפים מהר והחלונות לא תמיד מאפשרים לראות הכל. לשם כך המציאו השוויצרים קווי רכבת מיוחדים, בנתיבים קסומים במיוחד. בקווים אלה הרכבות אינן נוסעות מהר, חלונות פנורמיים גדולים מאפשרים לראות את הנוף, ואם יפלטו מפיכם קריאות התפעלות, אף שוויצרי לא יסתכל עליכם בעין עקומה...
אגב, זה לא שאסור לדבר בתוך רכבות בשווייץ, שהרי גם השוויצרים אוהבים לפטפט, לדבר בטלפון הסלולרי ולהשמיע מוסיקה לשכנים המבקשים לנמנם. קרונות מיוחדים מיועדים למי שזה מפריע לו, ואלו מסומנים במדבקה מיוחדת. אם מתחשק לכם לדבר, בבקשה אל תעלו על הקרונות הללו, אחרת תזכו (בצדק) למבטים זועמים.
גם כאן לא נפקד מקומם של האוטובוסים הצהובים, הפוסט באס, ויש מסלולי אוטובוסים מיוחדים המסיעים תיירים בדרכים יפות במיוחד, כמו Palm Express (בין סנט מוריץ ללוגאנו) או Romantic Route Express (ממאירינגן לשלושת המעברים: גרימזל, פורקה וסוסטן).
רכבת ברנינה אקספרס - חלונות גדולים במיוחד באחת מהרכבות הפנורמיות של שווייץ (צילום: כרמית וייס)
ברנינה אקספרס – הרכבת התלולה בעולם
רכבת ברנינה אקספרס ( Bernina Express ), היא רכבת פנורמית לתיירים, הנוסעת באחד מנתיבי הרכבת היפים והתלולים בעולם. היא מקשרת את קור ( Chur )*, עיר מרכזית במזרח שווייץ, עם טיראנו ( Tirano ) שבאיטליה. בדרכה עוברת המסילה דרך ערוץ נהר אלבולה ( Albula ) ומעבר ברנינה ( Bernina ), שהטיפוס אליו הוא אחד התלולים בעולם שעושה רכבת ללא גלגלי שיניים.
הדרך מתפתלת בין הרים מושלגים, יערות, נהרות, קניונים, 55 מנהרות ו- 196 גשרים, שחלקם מתנשאים לגובה מרשים. מרשימה במיוחד היא הנסיעה לאורך ערוץ נהר אלבולה, שם עוברת המסילה דרך מנהרות רבות ועל גשרים עוצרי נשימה. הנסיעה ברכבת בקו המלא (קור-טיראנו) אורכת כארבע שעות. אם תרצו תוכלו לעלות או לרדת בכל תחנה בדרך ולהמשיך ברכבת הבאה. נקודה מומלצת במיוחד לעצירה היא אלפ גרום (Alp Grüm), מעט לפני העיירה פוסקיאבו (Poschiavo). בקיץ (אפריל עד אוקטובר) ניתן להמשיך את הנסיעה באוטובוס מטיראנו ללוגאנו (או להתחיל אותה בלוגאנו), נסיעה של עוד שלוש שעות. זוהי דרך מצוינת לעבור מקנטון טיצ'ינו לקנטון גראובינדן, שהם שני מוקדי תיירות פופולריים בשווייץ.
* קיימת אפשרות להתחיל את המסלול מדאבוס או סנט מוריץ במקום קור.
סרט וידאו קצר על רכבת ברנינה אקספרס
גליישר אקספרס – מסע בין פסגות מושלגות
קו הרכבת גליישר אקספרס ( Glacier Express ) מקשר בין שני אתרי הסקי היוקרתיים והמפורסמים - סנט מוריץ וצרמט, כשמו כן הוא: נסיעה איטית בנופי האלפים המושלגים, שקרחונים עוטרים את פסגותיהם גם בקיץ. המסע ברכבת המהודרת, בעלת החלונות הפנורמיים, אורך שבע וחצי שעות בכיוון אחד, והוא עובר דרך 91 מנהרות ולא פחות מ- 291 גשרים, שחלקם גבוהים ומרשימים במיוחד. ריכוז מדהים של מנהרות וגשרים יש בערוץ נהר אלבולה ( Albula ), בו כבר נסענו קודם עם רכבת ברנינה אקספרס, ונופים מרשימים במיוחד בקניון נהר הריין, עליו ידובר בהמשך.
הרכבת נוסעת בקו זה מאז שנת 1930, אם כי מאז נערכו שיפורים רבים בקו. לפני פתיחת מנהרת פורקה, העוקפת את מעבר פורקה, נסעה הרכבת רק בקיץ, אך כיום היא פועלת כל השנה. תחילתו של המסלול (או סופו, אם תיסעו בכיוון ההפוך) בקנטון גראובינדן: בערים סנט מוריץ, דאבוס או כור, וסיומו בקנטון וָאלֶה, בעיירה צרמאט, למרגלות הר המטרהורן המפורסם בחרוט הלבן שלו. בדרך מטפסת הרכבת לגובה 2,033 מטר, במעבר ההרים אובראלפ ( Oberalp ).
הנסיעה מלווה בהסברים באנגלית, גרמנית, צרפתית ושפות נוספות. ניתן לאכול בקרון המסעדה או לקנות משקאות וחטיפים מהדיילים (זהירות - יקר, אם תקציבכם מוגבל הביאו עמכם אוכל).
בחורף הרכבת עושה את המסלול פעם ביום בכל כיוון, בקיץ יש מספר רכבות, אך בכל מקרה לא ניתן לחזור באותו יום.
מסלול רכבת גליישר אקספרס
סרט וידאו קצר על רכבת גליישר אקספרס
גולדן פאס – רכבת פנורמית בין שני אגמים
קו הרכבת הנקרא גולדן פאס ( GoldenPass ) מקשר בין חופי אגם ז'נבה, שבמערב שווייץ, לחופי אגם לוצרן, במרכז שווייץ, שני יעדים תיירותיים פופולריים למדי. הקו נחלק לשלושה חלקים: מהעיר מונטרה ( Montreux ) – לכפר צווייזימן ( Zweisimmen ), משם לעיירה אינטרלקן ( Interlaken ) ומשם ללוצרן (החלק המרכזי הוא ללא חלונות פנורמיים, אך ברכבת מפוארת). ניתן לנסוע בקו הרכבת בחלק אחד, בשניים או בכל שלושת החלקים. מספר העצירות בתחנות שבדרך אינו מוגבל, אך את הכרטיס שקניתם תצטרכו לנצל במהלך אותו היום.
שלוש הערים: מונטרה, אינטרלקן ולוצרן, הן מוקדי תיירות חשובים, ומהן ניתן לטייל בכל האזור. בדרך ניתן לעצור גם במספר תחנות נוספות, ולבקר בכמה מהאטרקציות התיירותיות המובילות של שווייץ, כמו גליישר 3000, גסטאד, אגם תון וברינץ, אזור יונגפראו, מאירינגן, פילטוס ועוד. ממונטרה תוכלו לצאת לנסיעה נוספת ב"רכבת השוקולד" ( Schokoladenzug ), הנוסעת 40 קילומטרים צפונה, אל מחוזות יצור השוקולד והגבינות של אזור גרוייר ( Gruyère ).
סרט וידאו קצר על רכבת גולדן פאס
הגרנד קניון של שווייץ
כמו לארצות הברית, גם לשווייץ יש את הגרנד קניון שלה (לא, אין צורך בכרטיס אשראי...), בדמותו של קניון נהר הריין ( Rhein Schlucht ). אלא שהדרך היחידה לתחתיתו של הקניון היא בהליכה רגלית (אם אתם מטיבי לכת), בראפטינג (אם חובבי הרפתקאות אתם) או על מסילת הרכבת, בה עושה דרכה רכבת הגליישר אקספרס.
למעשה לא עובר כאן נהר הריין, אלא יובל שלו, פורדריין ( Vorderrhein ), שחצב קניון עמוק באבן הגיר. הוא מתפתל בקניון, תוך שהוא יוצר מעין חצאי איים קטנים. קירות הסלע התלולים והניגוד בין יערות האורן ללובן של אבן הגיר הוא מרשים במיוחד. הקניון מתפתל בקטע שבין הכפר Reichenau לכפר Ilanz , משני צדי העיירה פלימס ( Flims ) שבקנטון גראובינדן. ניתן לנסוע עם רכב על כביש יפיפה של 23 קילומטרים, המחבר את שני הכפרים הללו, ולעצור לתצפית.
עוד על קניון נהר הריין בכתבה מזרח שוויץ עם ילדים
רכבת ההרים של אלבולה
קו רכבת שאורכו 63 קילומטרים נסלל בתחילת המאה ה- 20 לאורכו של ערוץ נהר אלבולה ( Albula ), ונחשב עד היום להישג הנדסי מרשים. המסילה עולה בהפרש גבהים של 1123 מטר, והיא עוברת דרך מערכת של 39 מנהרות, חלקן מנהרות מפותלות, ולא פחות מ- 55 גשרים, שחלקם גשרים על עמודים ( Viaducts ) בגבהים מפחידים למדי. בשנת 2008 הוא קיבל הכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, בזכות ההישג הארכיטקטוני והמאמץ שנעשה לשמירת הסביבה.
תחילתו בעיר תוזיס ( Thusis ) וסיומו בעיר סנט. מוריץ ( St. Moritz ), שתיהן בקנטון גראובינדן שבזרח שווייץ. על הקו הזה עוברים קווי הרכבת של ברנינה אקספרס וגליישר אקספרס,
הרכבת על לאנדוואסר ויאדוקט מעל ערוץ אלבולה, במסלול בו עוברת גם רכבת ברנינה אקספרס (צילום: David Gubler)
בשווייץ אין כל צורך בקניונים נוצצים ומכירות חיסול, או בלונה פארקים צפופים ורועשים – כאן הטבע מספק את כל מה שצריך, בגדול ובדיוק של רכבת שוויצרית...
מיד ע נוסף
יעדי טיול בשווייץ לפי אזורים
נסיעה ברכבת מאפשרת לראות את הנופים בצורה הרבה יותר נוחה,
הרכבת חולפת באזור הכרמים לאבו לחופי אגם ז'נבה (צילום: David Gubler)
המזוודות כבר בפנים
שירות מיוחד, הנקרא Flight luggage , מאפשר לשלוח את המזוודות ברכבת ישירות משדה התעופה בישראל, ליעד אותו תציינו. אם למשל, אתם נוחתים בציריך ונוסעים אל הדודה בעיר למספר ימים, תוכלו לשלוח את ציוד הסקי שלכם ישירות לאתר הסקי, ולנסוע לדודה עם תיק קטן בלבד. אותו שירות פועל גם בדרך חזרה – יצאתם מהמלון מוקדם ויש לכם יום שלם לטייל, שימו את המזוודות בתחנת הרכבת, והן כבר יחכו לכם במטוס.
ניתן לשלוח מזוודות גם בתוך שווייץ. את המזוודות (עד 32 ק"ג) יש למסור עד השעה 19:00, באחת מ- 450 תחנות רכבת, ותקבלו אותן כעבור יומיים (החל מהשעה 09:00). ב- 45 תחנות רכבת יש שירות מהיר, בו אם תמסרו את המזוודות עד 09:00, תקבלו אותן החל מהשעה 18:00. ניתן לשלוח מזוודות גם לגרמניה, צרפת, לוקסמבורג ואוסטריה, והן יגיעו ליעדן בתוך 4 ימי עבודה. השירות בתשלום.
אם תרצו תוכלו גם לבצע צ'ק-אין לטיסתכם (מציריך וז'נבה, עם חברות שוויצריות בלבד), לפחות 24 שעות לפני הטיסה, ב- 50 תחנות רכבת גדולות בשווייץ. כך תגיעו עם הרכבת ישר לבדיקת הדרכונים ולטיסה.
רכבות פנורמיות בשווייץ
כשאלוהים חילק את היופי בעולם הוא העניק לשווייץ כמות נכבדה ביותר, על פני שטח כה קטן, ואין מקום בשווייץ בו אני לא פותחת זוג עיניים גדולות ומקנאות. כל קווי הרכבות חולפים בנופים הנפלאים הללו, אבל כשנוסעים ברכבת רגילה, עם כל הנוחות, הנופים חולפים מהר והחלונות לא תמיד מאפשרים לראות הכל. לשם כך המציאו השוויצרים קווי רכבת מיוחדים, בנתיבים קסומים במיוחד. בקווים אלה הרכבות אינן נוסעות מהר, חלונות פנורמיים גדולים מאפשרים לראות את הנוף, ואם יפלטו מפיכם קריאות התפעלות, אף שוויצרי לא יסתכל עליכם בעין עקומה...
אגב, זה לא שאסור לדבר בתוך רכבות בשווייץ, שהרי גם השוויצרים אוהבים לפטפט, לדבר בטלפון הסלולרי ולהשמיע מוסיקה לשכנים המבקשים לנמנם. קרונות מיוחדים מיועדים למי שזה מפריע לו, ואלו מסומנים במדבקה מיוחדת. אם מתחשק לכם לדבר, בבקשה אל תעלו על הקרונות הללו, אחרת תזכו (בצדק) למבטים זועמים.
גם כאן לא נפקד מקומם של האוטובוסים הצהובים, הפוסט באס, ויש מסלולי אוטובוסים מיוחדים המסיעים תיירים בדרכים יפות במיוחד, כמו Palm Express (בין סנט מוריץ ללוגאנו) או Romantic Route Express (ממאירינגן לשלושת המעברים: גרימזל, פורקה וסוסטן).
גם כאן לא נפקד מקומם של האוטובוסים הצהובים, הפוסט באס, ויש מסלולי אוטובוסים מיוחדים המסיעים תיירים בדרכים יפות במיוחד, כמו Palm Express (בין סנט מוריץ ללוגאנו) או Romantic Route Express (ממאירינגן לשלושת המעברים: גרימזל, פורקה וסוסטן).
רכבת ברנינה אקספרס - חלונות גדולים במיוחד באחת מהרכבות הפנורמיות של שווייץ
ברנינה אקספרס – הרכבת התלולה בעולם
רכבת ברנינה אקספרס ( Bernina Express ), היא רכבת פנורמית לתיירים, הנוסעת באחד מנתיבי הרכבת היפים והתלולים בעולם. היא מקשרת את קור ( Chur )*, עיר מרכזית במזרח שווייץ, עם טיראנו ( Tirano ) שבאיטליה. בדרכה עוברת המסילה דרך ערוץ נהר אלבולה ( Albula ) ומעבר ברנינה ( Bernina ), שהטיפוס אליו הוא אחד התלולים בעולם שעושה רכבת ללא גלגלי שיניים.
הדרך מתפתלת בין הרים מושלגים, יערות, נהרות, קניונים, 55 מנהרות ו- 196 גשרים, שחלקם מתנשאים לגובה מרשים. מרשימה במיוחד היא הנסיעה לאורך ערוץ נהר אלבולה, שם עוברת המסילה דרך מנהרות רבות ועל גשרים עוצרי נשימה. הנסיעה ברכבת בקו המלא (קור-טיראנו) אורכת כארבע שעות. אם תרצו תוכלו לעלות או לרדת בכל תחנה בדרך ולהמשיך ברכבת הבאה. נקודה מומלצת במיוחד לעצירה היא אלפ גרום (Alp Grüm), מעט לפני העיירה פוסקיאבו (Poschiavo). בקיץ (אפריל עד אוקטובר) ניתן להמשיך את הנסיעה באוטובוס מטיראנו ללוגאנו (או להתחיל אותה בלוגאנו), נסיעה של עוד שלוש שעות. זוהי דרך מצוינת לעבור מקנטון טיצ'ינו לקנטון גראובינדן, שהם שני מוקדי תיירות פופולריים בשווייץ.
* קיימת אפשרות להתחיל את המסלול מדאבוס או סנט מוריץ במקום קור.
גליישר אקספרס – מסע בין פסגות מושלגות
קו הרכבת גליישר אקספרס ( Glacier Express ) מקשר בין שני אתרי הסקי היוקרתיים והמפורסמים - סנט מוריץ וצרמט, כשמו כן הוא: נסיעה איטית בנופי האלפים המושלגים, שקרחונים עוטרים את פסגותיהם גם בקיץ. המסע ברכבת המהודרת, בעלת החלונות הפנורמיים, אורך שבע וחצי שעות בכיוון אחד, והוא עובר דרך 91 מנהרות ולא פחות מ- 291 גשרים, שחלקם גבוהים ומרשימים במיוחד. ריכוז מדהים של מנהרות וגשרים יש בערוץ נהר אלבולה ( Albula ), בו כבר נסענו קודם עם רכבת ברנינה אקספרס, ונופים מרשימים במיוחד בקניון נהר הריין, עליו ידובר בהמשך.
הרכבת נוסעת בקו זה מאז שנת 1930, אם כי מאז נערכו שיפורים רבים בקו. לפני פתיחת מנהרת פורקה, העוקפת את מעבר פורקה, נסעה הרכבת רק בקיץ, אך כיום היא פועלת כל השנה. תחילתו של המסלול (או סופו, אם תיסעו בכיוון ההפוך) בקנטון גראובינדן: בערים סנט מוריץ, דאבוס או כור, וסיומו בקנטון וָאלֶה, בעיירה צרמאט, למרגלות הר המטרהורן המפורסם בחרוט הלבן שלו. בדרך מטפסת הרכבת לגובה 2,033 מטר, במעבר ההרים אובראלפ ( Oberalp ).
הנסיעה מלווה בהסברים באנגלית, גרמנית, צרפתית ושפות נוספות. ניתן לאכול בקרון המסעדה או לקנות משקאות וחטיפים מהדיילים (זהירות - יקר, אם תקציבכם מוגבל הביאו עמכם אוכל).
בחורף הרכבת עושה את המסלול פעם ביום בכל כיוון, בקיץ יש מספר רכבות, אך בכל מקרה לא ניתן לחזור באותו יום.
גולדן פאס – רכבת פנורמית בין שני אגמים
קו הרכבת הנקרא גולדן פאס ( GoldenPass ) מקשר בין חופי אגם ז'נבה, שבמערב שווייץ, לחופי אגם לוצרן, במרכז שווייץ, שני יעדים תיירותיים פופולריים למדי. הקו נחלק לשלושה חלקים: מהעיר מונטרה ( Montreux ) – לכפר צווייזימן ( Zweisimmen ), משם לעיירה אינטרלקן ( Interlaken ) ומשם ללוצרן (החלק המרכזי הוא ללא חלונות פנורמיים, אך ברכבת מפוארת). ניתן לנסוע בקו הרכבת בחלק אחד, בשניים או בכל שלושת החלקים. מספר העצירות בתחנות שבדרך אינו מוגבל, אך את הכרטיס שקניתם תצטרכו לנצל במהלך אותו היום.
שלוש הערים: מונטרה, אינטרלקן ולוצרן, הן מוקדי תיירות חשובים, ומהן ניתן לטייל בכל האזור. בדרך ניתן לעצור גם במספר תחנות נוספות, ולבקר בכמה מהאטרקציות התיירותיות המובילות של שווייץ, כמו גליישר 3000, גסטאד, אגם תון וברינץ, אזור יונגפראו, מאירינגן, פילטוס ועוד. ממונטרה תוכלו לצאת לנסיעה נוספת ב"רכבת השוקולד" ( Schokoladenzug ), הנוסעת 40 קילומטרים צפונה, אל מחוזות יצור השוקולד והגבינות של אזור גרוייר ( Gruyère ).
סרט וידאו קצר על רכבת גולדן פאס
הגרנד קניון של שווייץ
כמו לארצות הברית, גם לשווייץ יש את הגרנד קניון שלה (לא, אין צורך בכרטיס אשראי...), בדמותו של קניון נהר הריין ( Rhein Schlucht ). אלא שהדרך היחידה לתחתיתו של הקניון היא בהליכה רגלית (אם אתם מטיבי לכת), בראפטינג (אם חובבי הרפתקאות אתם) או על מסילת הרכבת, בה עושה דרכה רכבת הגליישר אקספרס.
למעשה לא עובר כאן נהר הריין, אלא יובל שלו, פורדריין ( Vorderrhein ), שחצב קניון עמוק באבן הגיר. הוא מתפתל בקניון, תוך שהוא יוצר מעין חצאי איים קטנים. קירות הסלע התלולים והניגוד בין יערות האורן ללובן של אבן הגיר הוא מרשים במיוחד. הקניון מתפתל בקטע שבין הכפר Reichenau לכפר Ilanz , משני צדי העיירה פלימס ( Flims ) שבקנטון גראובינדן. ניתן לנסוע עם רכב על כביש יפיפה של 23 קילומטרים, המחבר את שני הכפרים הללו, ולעצור לתצפית.
עוד על קניון נהר הריין בכתבה מזרח שוויץ עם ילדים
רכבת ההרים של אלבולה
קו רכבת שאורכו 63 קילומטרים נסלל בתחילת המאה ה- 20 לאורכו של ערוץ נהר אלבולה ( Albula ), ונחשב עד היום להישג הנדסי מרשים. המסילה עולה בהפרש גבהים של 1123 מטר, והיא עוברת דרך מערכת של 39 מנהרות, חלקן מנהרות מפותלות, ולא פחות מ- 55 גשרים, שחלקם גשרים על עמודים ( Viaducts ) בגבהים מפחידים למדי. בשנת 2008 הוא קיבל הכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, בזכות ההישג הארכיטקטוני והמאמץ שנעשה לשמירת הסביבה.
תחילתו בעיר תוזיס ( Thusis ) וסיומו בעיר סנט. מוריץ ( St. Moritz ), שתיהן בקנטון גראובינדן שבזרח שווייץ. על הקו הזה עוברים קווי הרכבת של ברנינה אקספרס וגליישר אקספרס,
הרכבת על לאנדוואסר ויאדוקט מעל ערוץ אלבולה, במסלול בו עוברת גם רכבת ברנינה אקספרס (צילום: David Gubler)
בשווייץ אין כל צורך בקניונים נוצצים ומכירות חיסול, או בלונה פארקים צפופים ורועשים – כאן הטבע מספק את כל מה שצריך, בגדול ובדיוק של רכבת שוויצרית...
מיד ע נוסף
יעדי טיול בשווייץ לפי אזורים
עוד על קניון נהר הריין בכתבה מזרח שוויץ עם ילדים
הרכבת על לאנדוואסר ויאדוקט מעל ערוץ אלבולה, במסלול בו עוברת גם