רכבת ברנינה אקספרס:
מסע לגן העדן ובחזרה
מאת: כרמית וייס
את מערכת הרכבות השוויצרית המעולה אני מכירה כבר שנים רבות, גם את הקסם של הרכבות הפנורמיות – אלו המפנקות שחלונותיהן גדולים והן עוברות בנופים הכי יפים, אבל עוצמות הנופים של ה"ברנינה אקספרס" הצליחו להפתיע בגדול.
כמה מהירה רכבת אקספרס?
בניגוד לשם "אקספרס", רכבת ברנינה אקספרס ( Bernina Express ) אינה רכבת מהירה. השם ניתן לה בזכות המעבר החד, מנופי קרחונים אל נופים ים תיכוניים, ביניהם מפריד מעבר ההרים ברנינה.
על אף הנסיעה האיטית, שמאפשרת צפייה נינוחה בנוף, יש נקודות רבות שכדאי לעצור בהן, כי ממש חבל לפספס. לשם כך, אני ממליצה לנסוע ברכבת הפנורמית בכיוון אחד, ובדרך חזרה לעשות זאת ברכבת הרגילה, עם כל העצירות.
את הנסיעה ניתן להתחיל באחת משלוש ערים במזרח שוויץ – קור ( Chur ), סנט מוריץ ( St. Moritz ) ודאבוס ( Davos ). מסע קסום בן 4-3 שעות (תלוי בתחנה בה מתחילים) חוצה 196 גשרים וחולף בתוך 55 מנהרות.
אז בואו נצא לדרך!
יעדים על מסלול רכבת ברנינה אקספרס (A-S) ומקומות לינה מומלצים:
מלון סאראץ בעיירה פונטרסינה (H) | מלון לה פרזה ומלון לה רומנטיקה בעיירה לה פרזה (N) | מלון וילה אנאמריה באגם קומו (R)
להגדלת המפה לחצו בפינה העליונה
הגשר הכי מפורסם בשוויץ
הקטע הראשון לנסיעה הוא אחד משני המקטעים בזכותם זכתה הברנינה אקספרס בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מהעיר קור, רק כשעה וחצי ברכבת מציריך, עושה המסילה את דרכה לאורך קניון מרהיב שיוצרים יובליו של נהר הריין ( Rhine ). שעה נסיעה חולפת בנופים מרהיבים, אינספור מנהרות וגשרים, בהם חוצה הרכבת את העמק מצד לצד, ומגיעה לאחד משיאי ההנדסה של המסילה השוויצרית.
לאנדוואסר ויאדוקט ( Landwasser Viaduct ), גשר אבן בעל שש קשתות, המתנשא לגובה מרשים של 65 מ', נבנה בשנת 1902 וקרוי על שם הנהר אותו הוא חוצה. מעט לפניו גשר דומה, בעל שבע קשתות, אך גובהו "רק" 35 מ', גובה שכאן בשוויץ כנראה כבר לא מרגש. כשהיא מסיימת לחלוף על פני שני הגשרים, נכנסת הרכבת למנהרה ויוצאת אל הכפר פיליסור ( Filisur ), אליו מגיעה גם הרכבת היוצאת מדאבוס. מתחנת הרכבת ניתן לצעוד אל נקודת תצפית לעבר הגשר (1 ק"מ) או למרגלות הגשר (2.5 ק"מ), ולצפות ברכבות החולפות מספר פעמים בשעה.
הרכבת ממשיכה לטפס ועוברת במנהרה שלמרגלות מעבר אלבולה ( Albula Pass ), שעל שמו קרוי קטע זה של המסילה – אלבולה ליין. עם 55 גשרים ו- 39 מנהרות, שרבות מהן עושות "לופים" מרשימים בתוך ההר, קשה שלא להתפעל. אחד משותפיי למסע, עיתונאי המתמחה ברכבות, קובע בנחרצות שהשקעה כזו בתשתית רכבות אין בעולם כולו.
סרטון וידאו של הרכבת על גשר לאנדוואסר ויאדוקט, כולל הגשר לפניו והמנהרה שאחריו -
מזל שלא ראיתי אותו לפני שעלינו על הגשר...
העיירה היוקרתית והעיירות היפות
עם נופים מרגשים ששואבים אותנו שוב ושוב אל החלון, חולפת לה שעה נוספת, ואנו גולשים אל עמק אנגאדין ( Engadin ). במרכזו של אחד העמקים המרכזיים בקנטון גראובינדן ( Graubünden ), זורם נהר אין ( Inn ), בדרכו אל הדנובה ואל הים השחור.
העיירה הכי מוכרת כאן היא עיירת הסקי היוקרתית סנט מוריץ ( St. Moritz ), שגם ממנה ניתן להתחיל את הנסיעה בברנינה אקספרס. אבל יוקרה לחוד ויופי לחוד, המלונות הגדולים כעורים למדי, והמחירים בחנויות מותגי היוקרה – יקרים...
בתי מלון בסנט מוריץ
שתי העיירות הנוספות בעמק, העיירה סמדן ( Samedan ) והעיירה פונטרסינה ( Pontresina ), קטנות יותר ויפות יותר. למרות שחיי הלילה עייפים משהו בימים אלו של קיץ (יוני, עדיין לא שיא העונה), אני ממליצה לעצור כאן ולצאת לטיולים בסביבה. לינה של שני לילות מעניקה כרטיס נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה בעמק, כולל רכבלים וקרוניות.
תצפית על עמק אנגדין והעיירה סנט מוריץ מהקרונית העולה למונטאס מוראל ( צילום: כרמית וייס )
הכינו את המצלמות!
אנחנו נהנינו משני לילות במלון סאראץ ( Hotel Saratz ) הנפלא בפונטרסינה. חלונותיו הענקיים (כולל בחדרים) משקיפים לעבר קרחון מרהיב ופארק עם בריכה ומתקני ספורט, השייך למלון, המציע גם בריכה פנימית, ספא גדול וארוחת בוקר מפנקת.
מלון סאראץ
אל הקרחון עליו צפינו מהחלון, אנחנו מגיעים בנסיעה קצרה ברכבת וברכבל שמגיע לנקודת התצפית דיאבולצה ( Diavolezza ) בגובה 2,973 מ'. מראה הקרחון הענק, הבוהק בלבן צחור, סוחט אינספור קריאות התפעלות ותקתוקי מצלמות. הפסגה המתנשאת מעליו – פיץ פאלו ( Piz Palü ), עוד תזמן לנו הפתעה בהמשך.
בפאתי פונטרסינה שתי נקודות תצפית נוספות. קרונית שיניים (פוניקולר) עולה אל מונטאס מוראל ( Muottas Muragl ), לתצפית על שרשרת האגמים המרשימה של עמק אנגדין, ורכבל כסאות עולה אל אלפ לאנגארד ( Alp Languard ). שביל הליכה בן 7 ק"מ מחבר בין השניים, ומאפשר לצפות במושבות של מרמיטות ויעלים, היורדים באביב ללחך עשב טרי.
בתי מלון בעיירה פונטרסינה
נרגשת מ כיבוש עוד פסגה שוויצרית קסומה, תצפית דיאבולצה ( צילום: כרמית וייס )
תחנת הרכבת הגבוהה באירופה
הרכבת ממשיכה ומטפסת מהעמק, ובתום 25 דקות היא מגיעה אל הנקודה הגבוהה ביותר באירופה אליה מגיעה רכבת באופן סדיר. תחנת הרכבת של מעבר ברנינה ( Bernina Pass ) ממוקמת בגובה 2,253 מ', קצת מתחת למעבר עצמו, ולצד לאגו ביאנקו ( Lago Bianco ) – "האגם הלבן", אגם יפהפה שמימיו אכן צלולים ובהירים.
אם השמות כאן מתחילים לצלצל לכם יותר ויותר איטלקית, זה לא במקרה – הגענו מהחלק דובר הגרמנית (וכאן גם מעט רומאנש), ופנינו לעבר אחד החלקים דוברי האיטלקית של שוויץ. או כדבריו של המדריך: "אם תטילו את מימכם, בצד צפון הם יגיעו אל הים השחור, ואילו בצד השני הם יגיעו אל הים האדריאטי".
לאגו ביאנקו ומעבר ברנינה, תצפית מהרכבל לדיאבולצה ( צילום: כרמית וייס )
תחנת הרכבת היפה בעולם
אם התחנה במעבר ברנינה היא הגבוהה באירופה, התחנה באלפ גרום ( Alp Grüm ) היא כנראה היפה והשקטה בעולם. ניתן להגיע לכאן רק ברכבת או ברגל – במסלול למיטיבי לכת, כי אין לכאן כביש. מעטים מנוסעי הרכבת בוחרים לרדת, אבל מי שיורד לא מצטער.
זוכרים את פיץ פאלו והקרחון שגלש ממנו אל פונטרסינה? מסתבר שיש לו עוד קרחון, הגולש אל צדו השני. קרחון פאלו ( Palü Glacier ) יורד לאורך 3.5 ק"מ אל העמק, ומימיו יוצרים אגם קטן בוהק בטורקיז. על כל היופי הזה אנו משקיפים ממרפסת המסעדה של אלפ גרום, וכידוע הנוף הוא מכפלה משמעותית לחוש הטעם. המאושרים שיישארו ללינת לילה בבקתה הצנועה, יזכו גם לשקט מוחלט, אחרי שבשעה שמונה בערב הרכבות יסיימו את פעולתן עד למחרת בבוקר.
אלפ גרום - עוד קרחון ועוד אגם ורק מעטים שזוכים לכל היופי הזה ( צילום: כרמית וייס )
מתחילים לדבר איטלקית
בסדרה מרשימה של פיתולים חדים ומנהרות חשוכות, אנו גולשים אל עמק פוסקיאבו ( Valposchiavo ), שוכחים את הגרמנית ומתחילים לדבר איטלקית. לא, אנחנו עוד לא באיטליה, אך העמק, מובלעת אל תוך איטליה, עבר פעמים רבות מיד ליד ורוב תושביו דוברי איטלקית.
העיירה פוסקיאבו ( Poschiavo ) היא מקום נוסף שכדאי לעצור בו. כיכר מרכזית יפה ( Piazza Comunale ), מספר מסעדות ובתי קפה, עם שמשיות וכסאות הממתינים לתיירים שלא מגיעים לכאן בהמוניהם, והרבה בתים גדולים ונאים עם גינות מטופחות, שנבנו על ידי תושבים שהיגרו, צברו כסף וחזרו. בעיירה גם שלוש כנסיות, שבאחת מהן, מעבר לסורגי קפלה קטנה, מוצגות לראווה גולגלות שנמצאו כשהכנסיה עברה שיפוץ.
בתי מלון בעיירה פוסקייאבו
ממתינה לתיירים... הכיכר המרכזית בעיירה היפהפיה פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
סירות דייגים באגם הפסטורלי
בכפר הקטן לה פרזה ( Le Prese ), לחופי אגם פוסקיאבו ( Lago di Poschiavo ), מסילת הרכבת עושה דרכה ממש בצמוד לכביש, ותחנת הרכבת ממוקמת, לא פחות ולא יותר, על המדרכה... בהרי שוויץ, בהם הרכבת נוסעת לאט, ניתן לראות זאת לא מעט, וזה עובד, למרות שלנו זה נראה מפחיד.
גם צפירת הרכבת, הנשמעת היטב בכל כניסה למקום ישוב, לא מפרה את שלוות הדייגים, השטים בסירות קטנות באגם הפסטורלי, מוקף הרים מיוערים מכל עבר. לדייגים, רובם תיירים שהגיעו לנפוש כאן כמונו, מותר לדוג עד 10 דגים (פורל, ברובם), וחלק מהמסעדות ובתי המלון יסכימו להכין אותם עבורם.
אנחנו סועדים על טרסת הגינה של מלון לה פרזה ( Hotel Le Prese ) המקסים, הצופה על האגם. גם רוב חדריו של המלון, שנבנה בשנת 1855 ושופץ בטוב טעם, צופים אל האגם או אל ההרים והרכבת הצופרת (רק ביום!). יש כאן חדרים זוגיים ומשפחתיים, ספא קטן, בר מקסים ומסעדה נהדרת, שגם אם אינכם אורחי המלון מומלץ לסעוד בה. לרשות אורחי המלון 3 סירות קטנות, וגם כסאות נוח שממש קשה לעזוב, אבל הספינה כבר צופרת מהמזח הסמוך.
מלון לה פרזה
מלון לה פרזה הצופה על אגם פוסקיאבו, הספינה צופ]רת במזח הצמוד
סירות הדייגים על אגם פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
החלום של פלאביו
ספינת הטיולים היחידה בקנטון כולו, הנקראת סאסאלבו ( Sassalbo ), היא חלום של איש אחד, שרתם קהילה שלמה לעזור לעצמה. פלאביו לארדי ( Flavio Lardi ), שהוא גם הבעלים של מלון לה רומנטיקה ( Hotel La Romantica Poschiavo ), מספר לנו על החלום באנגלית מתובלת במבטא איטלקי מקסים, עיניים בורקות וחיוך שובה לב.
בשנת 2016 הוא ראה למכירה באינטרנט ספינה, שעד אז שטה באגם לוצרן, והחליט שהיא תגיע לאגם פוקסיאבו ותשדרג את התיירות בכפר הקטן. כולם חשבו שהוא השתגע, אבל ב"גיוס המונים" מבית לבית, הוא רתם 60 מבין 120 תושבי הכפר למימון החלום, והוקמה קבוצה משותפת לניהול הספינה. ואכן, בקיץ שטה הספינה באגם מדי יום, וגם אירועים פרטיים נערכים עליה, כי אי אפשר לעמוד בקסם של פלאביו.
מלון לה רומנטיקה
הספינה של פלאביו שנקנתה בגיוס המונים קהילתי, עוד מבט מהטרסה של מלון לה פרזה ( צילום: כרמית וייס )
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
גשר של 360 מעלות
בקטע האחרון לעבר הגבול האיטלקי, רק 10 ק"מ אורכו, התלילות שוב מאתגרת. הצורך להתגבר על השיפוע החד, ולהביא אותו למקסימום של 7%, הביא כאן לאחד מפלאי ההנדסה שזיכו את הרכבת בתואר היוקרתי של אונסק"ו. ברוסיו ויאדוקט ( Brusio Viaduct ) הוא גשר אבן בעל 8 קשתות, הבנוי בסיבוב מרשים של 360 מעלות, ומביא את הרכבת לחזור ולעבור תחת אחת הקשתות (או להגיע משם כשהיא עולה).
הכרוז ברכבת, שמסביר על כל נקודה חשובה במסילה, מכריז על הצד המועדף לחזות בפלא, אבל פלא הנדסי שכזה מצדיק ירידה מהרכבת. הכפר הקטן ברוסיו ( Brusio ), שלא רגיל לראות תיירים, נראה כמו גן העדן בהתגלמותו. גינות פורחות, חלקות פטל קטנות ופרות המביטות בהשתאות באורחים הנדירים שצועדים כ- 500 מ' בירידה תלולה. כיפות האבנים השחורות בפאתי הכפר מעוררות תהיות ושלל ניחושים. תנורי פיצה הם הניחוש המתבקש באזור האיטלקי של שוויץ, אבל הקור העז הנושב מהן כשאנו מתקרבים, מלמד שאלו הם מקררים ללא חשמל. פלאי ההנדסה, כבר אמרנו...
הרכבת חולפת מעל ומתחת ברוסיו ויאדוקט, סיבה טובה לרדת מהרכבת ולצלם ( צילום: כרמית וייס )
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
יעדים על מסלול רכבת ברנינה אקספרס (A-S) ומקומות לינה מומלצים:
מלון סאראץ בעיירה פונטרסינה (H) | מלון לה פרזה ומלון לה רומנטיקה בעיירה לה פרזה (N) | מלון וילה אנאמריה באגם קומו (R)
סרטון וידאו של הרכבת על גשר
מזל שלא ראיתי אותו לפני שעלינו על הגשר...
העיירה היוקרתית והעיירות היפות
עם נופים מרגשים ששואבים אותנו שוב ושוב אל החלון, חולפת לה שעה נוספת, ואנו גולשים אל עמק אנגאדין ( Engadin ). במרכזו של אחד העמקים המרכזיים בקנטון גראובינדן ( Graubünden ), זורם נהר אין ( Inn ), בדרכו אל הדנובה ואל הים השחור.
העיירה הכי מוכרת כאן היא עיירת הסקי היוקרתית סנט מוריץ ( St. Moritz ), שגם ממנה ניתן להתחיל את הנסיעה בברנינה אקספרס. אבל יוקרה לחוד ויופי לחוד, המלונות הגדולים כעורים למדי, והמחירים בחנויות מותגי היוקרה – יקרים...
בתי מלון בסנט מוריץ
שתי העיירות הנוספות בעמק, העיירה סמדן ( Samedan ) והעיירה פונטרסינה ( Pontresina ), קטנות יותר ויפות יותר. למרות שחיי הלילה עייפים משהו בימים אלו של קיץ (יוני, עדיין לא שיא העונה), אני ממליצה לעצור כאן ולצאת לטיולים בסביבה. לינה של שני לילות מעניקה כרטיס נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה בעמק, כולל רכבלים וקרוניות.
תצפית על עמק אנגדין והעיירה סנט מוריץ מהקרונית העולה למונטאס מוראל ( צילום: כרמית וייס )
הכינו את המצלמות!
אנחנו נהנינו משני לילות במלון סאראץ ( Hotel Saratz ) הנפלא בפונטרסינה. חלונותיו הענקיים (כולל בחדרים) משקיפים לעבר קרחון מרהיב ופארק עם בריכה ומתקני ספורט, השייך למלון, המציע גם בריכה פנימית, ספא גדול וארוחת בוקר מפנקת.
מלון סאראץ
אל הקרחון עליו צפינו מהחלון, אנחנו מגיעים בנסיעה קצרה ברכבת וברכבל שמגיע לנקודת התצפית דיאבולצה ( Diavolezza ) בגובה 2,973 מ'. מראה הקרחון הענק, הבוהק בלבן צחור, סוחט אינספור קריאות התפעלות ותקתוקי מצלמות. הפסגה המתנשאת מעליו – פיץ פאלו ( Piz Palü ), עוד תזמן לנו הפתעה בהמשך.
בפאתי פונטרסינה שתי נקודות תצפית נוספות. קרונית שיניים (פוניקולר) עולה אל מונטאס מוראל ( Muottas Muragl ), לתצפית על שרשרת האגמים המרשימה של עמק אנגדין, ורכבל כסאות עולה אל אלפ לאנגארד ( Alp Languard ). שביל הליכה בן 7 ק"מ מחבר בין השניים, ומאפשר לצפות במושבות של מרמיטות ויעלים, היורדים באביב ללחך עשב טרי.
בתי מלון בעיירה פונטרסינה
נרגשת מ כיבוש עוד פסגה שוויצרית קסומה, תצפית דיאבולצה ( צילום: כרמית וייס )
תחנת הרכבת הגבוהה באירופה
הרכבת ממשיכה ומטפסת מהעמק, ובתום 25 דקות היא מגיעה אל הנקודה הגבוהה ביותר באירופה אליה מגיעה רכבת באופן סדיר. תחנת הרכבת של מעבר ברנינה ( Bernina Pass ) ממוקמת בגובה 2,253 מ', קצת מתחת למעבר עצמו, ולצד לאגו ביאנקו ( Lago Bianco ) – "האגם הלבן", אגם יפהפה שמימיו אכן צלולים ובהירים.
אם השמות כאן מתחילים לצלצל לכם יותר ויותר איטלקית, זה לא במקרה – הגענו מהחלק דובר הגרמנית (וכאן גם מעט רומאנש), ופנינו לעבר אחד החלקים דוברי האיטלקית של שוויץ. או כדבריו של המדריך: "אם תטילו את מימכם, בצד צפון הם יגיעו אל הים השחור, ואילו בצד השני הם יגיעו אל הים האדריאטי".
לאגו ביאנקו ומעבר ברנינה, תצפית מהרכבל לדיאבולצה ( צילום: כרמית וייס )
תחנת הרכבת היפה בעולם
אם התחנה במעבר ברנינה היא הגבוהה באירופה, התחנה באלפ גרום ( Alp Grüm ) היא כנראה היפה והשקטה בעולם. ניתן להגיע לכאן רק ברכבת או ברגל – במסלול למיטיבי לכת, כי אין לכאן כביש. מעטים מנוסעי הרכבת בוחרים לרדת, אבל מי שיורד לא מצטער.
זוכרים את פיץ פאלו והקרחון שגלש ממנו אל פונטרסינה? מסתבר שיש לו עוד קרחון, הגולש אל צדו השני. קרחון פאלו ( Palü Glacier ) יורד לאורך 3.5 ק"מ אל העמק, ומימיו יוצרים אגם קטן בוהק בטורקיז. על כל היופי הזה אנו משקיפים ממרפסת המסעדה של אלפ גרום, וכידוע הנוף הוא מכפלה משמעותית לחוש הטעם. המאושרים שיישארו ללינת לילה בבקתה הצנועה, יזכו גם לשקט מוחלט, אחרי שבשעה שמונה בערב הרכבות יסיימו את פעולתן עד למחרת בבוקר.
אלפ גרום - עוד קרחון ועוד אגם ורק מעטים שזוכים לכל היופי הזה ( צילום: כרמית וייס )
מתחילים לדבר איטלקית
בסדרה מרשימה של פיתולים חדים ומנהרות חשוכות, אנו גולשים אל עמק פוסקיאבו ( Valposchiavo ), שוכחים את הגרמנית ומתחילים לדבר איטלקית. לא, אנחנו עוד לא באיטליה, אך העמק, מובלעת אל תוך איטליה, עבר פעמים רבות מיד ליד ורוב תושביו דוברי איטלקית.
העיירה פוסקיאבו ( Poschiavo ) היא מקום נוסף שכדאי לעצור בו. כיכר מרכזית יפה ( Piazza Comunale ), מספר מסעדות ובתי קפה, עם שמשיות וכסאות הממתינים לתיירים שלא מגיעים לכאן בהמוניהם, והרבה בתים גדולים ונאים עם גינות מטופחות, שנבנו על ידי תושבים שהיגרו, צברו כסף וחזרו. בעיירה גם שלוש כנסיות, שבאחת מהן, מעבר לסורגי קפלה קטנה, מוצגות לראווה גולגלות שנמצאו כשהכנסיה עברה שיפוץ.
בתי מלון בעיירה פוסקייאבו
ממתינה לתיירים... הכיכר המרכזית בעיירה היפהפיה פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
סירות דייגים באגם הפסטורלי
בכפר הקטן לה פרזה ( Le Prese ), לחופי אגם פוסקיאבו ( Lago di Poschiavo ), מסילת הרכבת עושה דרכה ממש בצמוד לכביש, ותחנת הרכבת ממוקמת, לא פחות ולא יותר, על המדרכה... בהרי שוויץ, בהם הרכבת נוסעת לאט, ניתן לראות זאת לא מעט, וזה עובד, למרות שלנו זה נראה מפחיד.
גם צפירת הרכבת, הנשמעת היטב בכל כניסה למקום ישוב, לא מפרה את שלוות הדייגים, השטים בסירות קטנות באגם הפסטורלי, מוקף הרים מיוערים מכל עבר. לדייגים, רובם תיירים שהגיעו לנפוש כאן כמונו, מותר לדוג עד 10 דגים (פורל, ברובם), וחלק מהמסעדות ובתי המלון יסכימו להכין אותם עבורם.
אנחנו סועדים על טרסת הגינה של מלון לה פרזה ( Hotel Le Prese ) המקסים, הצופה על האגם. גם רוב חדריו של המלון, שנבנה בשנת 1855 ושופץ בטוב טעם, צופים אל האגם או אל ההרים והרכבת הצופרת (רק ביום!). יש כאן חדרים זוגיים ומשפחתיים, ספא קטן, בר מקסים ומסעדה נהדרת, שגם אם אינכם אורחי המלון מומלץ לסעוד בה. לרשות אורחי המלון 3 סירות קטנות, וגם כסאות נוח שממש קשה לעזוב, אבל הספינה כבר צופרת מהמזח הסמוך.
מלון לה פרזה
מלון לה פרזה הצופה על אגם פוסקיאבו, הספינה צופ]רת במזח הצמוד
סירות הדייגים על אגם פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
החלום של פלאביו
ספינת הטיולים היחידה בקנטון כולו, הנקראת סאסאלבו ( Sassalbo ), היא חלום של איש אחד, שרתם קהילה שלמה לעזור לעצמה. פלאביו לארדי ( Flavio Lardi ), שהוא גם הבעלים של מלון לה רומנטיקה ( Hotel La Romantica Poschiavo ), מספר לנו על החלום באנגלית מתובלת במבטא איטלקי מקסים, עיניים בורקות וחיוך שובה לב.
בשנת 2016 הוא ראה למכירה באינטרנט ספינה, שעד אז שטה באגם לוצרן, והחליט שהיא תגיע לאגם פוקסיאבו ותשדרג את התיירות בכפר הקטן. כולם חשבו שהוא השתגע, אבל ב"גיוס המונים" מבית לבית, הוא רתם 60 מבין 120 תושבי הכפר למימון החלום, והוקמה קבוצה משותפת לניהול הספינה. ואכן, בקיץ שטה הספינה באגם מדי יום, וגם אירועים פרטיים נערכים עליה, כי אי אפשר לעמוד בקסם של פלאביו.
מלון לה רומנטיקה
הספינה של פלאביו שנקנתה בגיוס המונים קהילתי, עוד מבט מהטרסה של מלון לה פרזה ( צילום: כרמית וייס )
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
גשר של 360 מעלות
בקטע האחרון לעבר הגבול האיטלקי, רק 10 ק"מ אורכו, התלילות שוב מאתגרת. הצורך להתגבר על השיפוע החד, ולהביא אותו למקסימום של 7%, הביא כאן לאחד מפלאי ההנדסה שזיכו את הרכבת בתואר היוקרתי של אונסק"ו. ברוסיו ויאדוקט ( Brusio Viaduct ) הוא גשר אבן בעל 8 קשתות, הבנוי בסיבוב מרשים של 360 מעלות, ומביא את הרכבת לחזור ולעבור תחת אחת הקשתות (או להגיע משם כשהיא עולה).
הכרוז ברכבת, שמסביר על כל נקודה חשובה במסילה, מכריז על הצד המועדף לחזות בפלא, אבל פלא הנדסי שכזה מצדיק ירידה מהרכבת. הכפר הקטן ברוסיו ( Brusio ), שלא רגיל לראות תיירים, נראה כמו גן העדן בהתגלמותו. גינות פורחות, חלקות פטל קטנות ופרות המביטות בהשתאות באורחים הנדירים שצועדים כ- 500 מ' בירידה תלולה. כיפות האבנים השחורות בפאתי הכפר מעוררות תהיות ושלל ניחושים. תנורי פיצה הם הניחוש המתבקש באזור האיטלקי של שוויץ, אבל הקור העז הנושב מהן כשאנו מתקרבים, מלמד שאלו הם מקררים ללא חשמל. פלאי ההנדסה, כבר אמרנו...
הרכבת חולפת מעל ומתחת ברוסיו ויאדוקט, סיבה טובה לרדת מהרכבת ולצלם ( צילום: כרמית וייס )
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
מלון סאראץ
תחנת הרכבת הגבוהה באירופה
הרכבת ממשיכה ומטפסת מהעמק, ובתום 25 דקות היא מגיעה אל הנקודה הגבוהה ביותר באירופה אליה מגיעה רכבת באופן סדיר. תחנת הרכבת של מעבר ברנינה ( Bernina Pass ) ממוקמת בגובה 2,253 מ', קצת מתחת למעבר עצמו, ולצד לאגו ביאנקו ( Lago Bianco ) – "האגם הלבן", אגם יפהפה שמימיו אכן צלולים ובהירים.
אם השמות כאן מתחילים לצלצל לכם יותר ויותר איטלקית, זה לא במקרה – הגענו מהחלק דובר הגרמנית (וכאן גם מעט רומאנש), ופנינו לעבר אחד החלקים דוברי האיטלקית של שוויץ. או כדבריו של המדריך: "אם תטילו את מימכם, בצד צפון הם יגיעו אל הים השחור, ואילו בצד השני הם יגיעו אל הים האדריאטי".
לאגו ביאנקו ומעבר ברנינה, תצפית מהרכבל לדיאבולצה ( צילום: כרמית וייס )
תחנת הרכבת היפה בעולם
אם התחנה במעבר ברנינה היא הגבוהה באירופה, התחנה באלפ גרום ( Alp Grüm ) היא כנראה היפה והשקטה בעולם. ניתן להגיע לכאן רק ברכבת או ברגל – במסלול למיטיבי לכת, כי אין לכאן כביש. מעטים מנוסעי הרכבת בוחרים לרדת, אבל מי שיורד לא מצטער.
זוכרים את פיץ פאלו והקרחון שגלש ממנו אל פונטרסינה? מסתבר שיש לו עוד קרחון, הגולש אל צדו השני. קרחון פאלו ( Palü Glacier ) יורד לאורך 3.5 ק"מ אל העמק, ומימיו יוצרים אגם קטן בוהק בטורקיז. על כל היופי הזה אנו משקיפים ממרפסת המסעדה של אלפ גרום, וכידוע הנוף הוא מכפלה משמעותית לחוש הטעם. המאושרים שיישארו ללינת לילה בבקתה הצנועה, יזכו גם לשקט מוחלט, אחרי שבשעה שמונה בערב הרכבות יסיימו את פעולתן עד למחרת בבוקר.
אלפ גרום - עוד קרחון ועוד אגם ורק מעטים שזוכים לכל היופי הזה ( צילום: כרמית וייס )
מתחילים לדבר איטלקית
בסדרה מרשימה של פיתולים חדים ומנהרות חשוכות, אנו גולשים אל עמק פוסקיאבו ( Valposchiavo ), שוכחים את הגרמנית ומתחילים לדבר איטלקית. לא, אנחנו עוד לא באיטליה, אך העמק, מובלעת אל תוך איטליה, עבר פעמים רבות מיד ליד ורוב תושביו דוברי איטלקית.
העיירה פוסקיאבו ( Poschiavo ) היא מקום נוסף שכדאי לעצור בו. כיכר מרכזית יפה ( Piazza Comunale ), מספר מסעדות ובתי קפה, עם שמשיות וכסאות הממתינים לתיירים שלא מגיעים לכאן בהמוניהם, והרבה בתים גדולים ונאים עם גינות מטופחות, שנבנו על ידי תושבים שהיגרו, צברו כסף וחזרו. בעיירה גם שלוש כנסיות, שבאחת מהן, מעבר לסורגי קפלה קטנה, מוצגות לראווה גולגלות שנמצאו כשהכנסיה עברה שיפוץ.
בתי מלון בעיירה פוסקייאבו
ממתינה לתיירים... הכיכר המרכזית בעיירה היפהפיה פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
סירות דייגים באגם הפסטורלי
בכפר הקטן לה פרזה ( Le Prese ), לחופי אגם פוסקיאבו ( Lago di Poschiavo ), מסילת הרכבת עושה דרכה ממש בצמוד לכביש, ותחנת הרכבת ממוקמת, לא פחות ולא יותר, על המדרכה... בהרי שוויץ, בהם הרכבת נוסעת לאט, ניתן לראות זאת לא מעט, וזה עובד, למרות שלנו זה נראה מפחיד.
גם צפירת הרכבת, הנשמעת היטב בכל כניסה למקום ישוב, לא מפרה את שלוות הדייגים, השטים בסירות קטנות באגם הפסטורלי, מוקף הרים מיוערים מכל עבר. לדייגים, רובם תיירים שהגיעו לנפוש כאן כמונו, מותר לדוג עד 10 דגים (פורל, ברובם), וחלק מהמסעדות ובתי המלון יסכימו להכין אותם עבורם.
אנחנו סועדים על טרסת הגינה של מלון לה פרזה ( Hotel Le Prese ) המקסים, הצופה על האגם. גם רוב חדריו של המלון, שנבנה בשנת 1855 ושופץ בטוב טעם, צופים אל האגם או אל ההרים והרכבת הצופרת (רק ביום!). יש כאן חדרים זוגיים ומשפחתיים, ספא קטן, בר מקסים ומסעדה נהדרת, שגם אם אינכם אורחי המלון מומלץ לסעוד בה. לרשות אורחי המלון 3 סירות קטנות, וגם כסאות נוח שממש קשה לעזוב, אבל הספינה כבר צופרת מהמזח הסמוך.
מלון לה פרזה
מלון לה פרזה הצופה על אגם פוסקיאבו, הספינה צופ]רת במזח הצמוד
סירות הדייגים על אגם פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
החלום של פלאביו
ספינת הטיולים היחידה בקנטון כולו, הנקראת סאסאלבו ( Sassalbo ), היא חלום של איש אחד, שרתם קהילה שלמה לעזור לעצמה. פלאביו לארדי ( Flavio Lardi ), שהוא גם הבעלים של מלון לה רומנטיקה ( Hotel La Romantica Poschiavo ), מספר לנו על החלום באנגלית מתובלת במבטא איטלקי מקסים, עיניים בורקות וחיוך שובה לב.
בשנת 2016 הוא ראה למכירה באינטרנט ספינה, שעד אז שטה באגם לוצרן, והחליט שהיא תגיע לאגם פוקסיאבו ותשדרג את התיירות בכפר הקטן. כולם חשבו שהוא השתגע, אבל ב"גיוס המונים" מבית לבית, הוא רתם 60 מבין 120 תושבי הכפר למימון החלום, והוקמה קבוצה משותפת לניהול הספינה. ואכן, בקיץ שטה הספינה באגם מדי יום, וגם אירועים פרטיים נערכים עליה, כי אי אפשר לעמוד בקסם של פלאביו.
מלון לה רומנטיקה
הספינה של פלאביו שנקנתה בגיוס המונים קהילתי, עוד מבט מהטרסה של מלון לה פרזה ( צילום: כרמית וייס )
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
גשר של 360 מעלות
בקטע האחרון לעבר הגבול האיטלקי, רק 10 ק"מ אורכו, התלילות שוב מאתגרת. הצורך להתגבר על השיפוע החד, ולהביא אותו למקסימום של 7%, הביא כאן לאחד מפלאי ההנדסה שזיכו את הרכבת בתואר היוקרתי של אונסק"ו. ברוסיו ויאדוקט ( Brusio Viaduct ) הוא גשר אבן בעל 8 קשתות, הבנוי בסיבוב מרשים של 360 מעלות, ומביא את הרכבת לחזור ולעבור תחת אחת הקשתות (או להגיע משם כשהיא עולה).
הכרוז ברכבת, שמסביר על כל נקודה חשובה במסילה, מכריז על הצד המועדף לחזות בפלא, אבל פלא הנדסי שכזה מצדיק ירידה מהרכבת. הכפר הקטן ברוסיו ( Brusio ), שלא רגיל לראות תיירים, נראה כמו גן העדן בהתגלמותו. גינות פורחות, חלקות פטל קטנות ופרות המביטות בהשתאות באורחים הנדירים שצועדים כ- 500 מ' בירידה תלולה. כיפות האבנים השחורות בפאתי הכפר מעוררות תהיות ושלל ניחושים. תנורי פיצה הם הניחוש המתבקש באזור האיטלקי של שוויץ, אבל הקור העז הנושב מהן כשאנו מתקרבים, מלמד שאלו הם מקררים ללא חשמל. פלאי ההנדסה, כבר אמרנו...
הרכבת חולפת מעל ומתחת ברוסיו ויאדוקט, סיבה טובה לרדת מהרכבת ולצלם ( צילום: כרמית וייס )
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
מתחילים לדבר איטלקית
בסדרה מרשימה של פיתולים חדים ומנהרות חשוכות, אנו גולשים אל עמק פוסקיאבו ( Valposchiavo ), שוכחים את הגרמנית ומתחילים לדבר איטלקית. לא, אנחנו עוד לא באיטליה, אך העמק, מובלעת אל תוך איטליה, עבר פעמים רבות מיד ליד ורוב תושביו דוברי איטלקית.
העיירה פוסקיאבו ( Poschiavo ) היא מקום נוסף שכדאי לעצור בו. כיכר מרכזית יפה ( Piazza Comunale ), מספר מסעדות ובתי קפה, עם שמשיות וכסאות הממתינים לתיירים שלא מגיעים לכאן בהמוניהם, והרבה בתים גדולים ונאים עם גינות מטופחות, שנבנו על ידי תושבים שהיגרו, צברו כסף וחזרו. בעיירה גם שלוש כנסיות, שבאחת מהן, מעבר לסורגי קפלה קטנה, מוצגות לראווה גולגלות שנמצאו כשהכנסיה עברה שיפוץ.
בתי מלון בעיירה פוסקייאבו
ממתינה לתיירים... הכיכר המרכזית בעיירה היפהפיה פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
סירות דייגים באגם הפסטורלי
בכפר הקטן לה פרזה ( Le Prese ), לחופי אגם פוסקיאבו ( Lago di Poschiavo ), מסילת הרכבת עושה דרכה ממש בצמוד לכביש, ותחנת הרכבת ממוקמת, לא פחות ולא יותר, על המדרכה... בהרי שוויץ, בהם הרכבת נוסעת לאט, ניתן לראות זאת לא מעט, וזה עובד, למרות שלנו זה נראה מפחיד.
גם צפירת הרכבת, הנשמעת היטב בכל כניסה למקום ישוב, לא מפרה את שלוות הדייגים, השטים בסירות קטנות באגם הפסטורלי, מוקף הרים מיוערים מכל עבר. לדייגים, רובם תיירים שהגיעו לנפוש כאן כמונו, מותר לדוג עד 10 דגים (פורל, ברובם), וחלק מהמסעדות ובתי המלון יסכימו להכין אותם עבורם.
אנחנו סועדים על טרסת הגינה של מלון לה פרזה ( Hotel Le Prese ) המקסים, הצופה על האגם. גם רוב חדריו של המלון, שנבנה בשנת 1855 ושופץ בטוב טעם, צופים אל האגם או אל ההרים והרכבת הצופרת (רק ביום!). יש כאן חדרים זוגיים ומשפחתיים, ספא קטן, בר מקסים ומסעדה נהדרת, שגם אם אינכם אורחי המלון מומלץ לסעוד בה. לרשות אורחי המלון 3 סירות קטנות, וגם כסאות נוח שממש קשה לעזוב, אבל הספינה כבר צופרת מהמזח הסמוך.
מלון לה פרזה
מלון לה פרזה הצופה על אגם פוסקיאבו, הספינה צופ]רת במזח הצמוד
סירות הדייגים על אגם פוסקיאבו ( צילום: כרמית וייס )
החלום של פלאביו
ספינת הטיולים היחידה בקנטון כולו, הנקראת סאסאלבו ( Sassalbo ), היא חלום של איש אחד, שרתם קהילה שלמה לעזור לעצמה. פלאביו לארדי ( Flavio Lardi ), שהוא גם הבעלים של מלון לה רומנטיקה ( Hotel La Romantica Poschiavo ), מספר לנו על החלום באנגלית מתובלת במבטא איטלקי מקסים, עיניים בורקות וחיוך שובה לב.
בשנת 2016 הוא ראה למכירה באינטרנט ספינה, שעד אז שטה באגם לוצרן, והחליט שהיא תגיע לאגם פוקסיאבו ותשדרג את התיירות בכפר הקטן. כולם חשבו שהוא השתגע, אבל ב"גיוס המונים" מבית לבית, הוא רתם 60 מבין 120 תושבי הכפר למימון החלום, והוקמה קבוצה משותפת לניהול הספינה. ואכן, בקיץ שטה הספינה באגם מדי יום, וגם אירועים פרטיים נערכים עליה, כי אי אפשר לעמוד בקסם של פלאביו.
מלון לה רומנטיקה
הספינה של פלאביו שנקנתה בגיוס המונים קהילתי, עוד מבט מהטרסה של מלון לה פרזה ( צילום: כרמית וייס )
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
גשר של 360 מעלות
בקטע האחרון לעבר הגבול האיטלקי, רק 10 ק"מ אורכו, התלילות שוב מאתגרת. הצורך להתגבר על השיפוע החד, ולהביא אותו למקסימום של 7%, הביא כאן לאחד מפלאי ההנדסה שזיכו את הרכבת בתואר היוקרתי של אונסק"ו. ברוסיו ויאדוקט ( Brusio Viaduct ) הוא גשר אבן בעל 8 קשתות, הבנוי בסיבוב מרשים של 360 מעלות, ומביא את הרכבת לחזור ולעבור תחת אחת הקשתות (או להגיע משם כשהיא עולה).
הכרוז ברכבת, שמסביר על כל נקודה חשובה במסילה, מכריז על הצד המועדף לחזות בפלא, אבל פלא הנדסי שכזה מצדיק ירידה מהרכבת. הכפר הקטן ברוסיו ( Brusio ), שלא רגיל לראות תיירים, נראה כמו גן העדן בהתגלמותו. גינות פורחות, חלקות פטל קטנות ופרות המביטות בהשתאות באורחים הנדירים שצועדים כ- 500 מ' בירידה תלולה. כיפות האבנים השחורות בפאתי הכפר מעוררות תהיות ושלל ניחושים. תנורי פיצה הם הניחוש המתבקש באזור האיטלקי של שוויץ, אבל הקור העז הנושב מהן כשאנו מתקרבים, מלמד שאלו הם מקררים ללא חשמל. פלאי ההנדסה, כבר אמרנו...
הרכבת חולפת מעל ומתחת ברוסיו ויאדוקט, סיבה טובה לרדת מהרכבת ולצלם ( צילום: כרמית וייס )
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
מלון לה פרזה
החלום של פלאביו
ספינת הטיולים היחידה בקנטון כולו, הנקראת סאסאלבו ( Sassalbo ), היא חלום של איש אחד, שרתם קהילה שלמה לעזור לעצמה. פלאביו לארדי ( Flavio Lardi ), שהוא גם הבעלים של מלון לה רומנטיקה ( Hotel La Romantica Poschiavo ), מספר לנו על החלום באנגלית מתובלת במבטא איטלקי מקסים, עיניים בורקות וחיוך שובה לב.
בשנת 2016 הוא ראה למכירה באינטרנט ספינה, שעד אז שטה באגם לוצרן, והחליט שהיא תגיע לאגם פוקסיאבו ותשדרג את התיירות בכפר הקטן. כולם חשבו שהוא השתגע, אבל ב"גיוס המונים" מבית לבית, הוא רתם 60 מבין 120 תושבי הכפר למימון החלום, והוקמה קבוצה משותפת לניהול הספינה. ואכן, בקיץ שטה הספינה באגם מדי יום, וגם אירועים פרטיים נערכים עליה, כי אי אפשר לעמוד בקסם של פלאביו.
מלון לה רומנטיקה
הספינה של פלאביו שנקנתה בגיוס המונים קהילתי, עוד מבט מהטרסה של מלון לה פרזה ( צילום: כרמית וייס )
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
גשר של 360 מעלות
בקטע האחרון לעבר הגבול האיטלקי, רק 10 ק"מ אורכו, התלילות שוב מאתגרת. הצורך להתגבר על השיפוע החד, ולהביא אותו למקסימום של 7%, הביא כאן לאחד מפלאי ההנדסה שזיכו את הרכבת בתואר היוקרתי של אונסק"ו. ברוסיו ויאדוקט ( Brusio Viaduct ) הוא גשר אבן בעל 8 קשתות, הבנוי בסיבוב מרשים של 360 מעלות, ומביא את הרכבת לחזור ולעבור תחת אחת הקשתות (או להגיע משם כשהיא עולה).
הכרוז ברכבת, שמסביר על כל נקודה חשובה במסילה, מכריז על הצד המועדף לחזות בפלא, אבל פלא הנדסי שכזה מצדיק ירידה מהרכבת. הכפר הקטן ברוסיו ( Brusio ), שלא רגיל לראות תיירים, נראה כמו גן העדן בהתגלמותו. גינות פורחות, חלקות פטל קטנות ופרות המביטות בהשתאות באורחים הנדירים שצועדים כ- 500 מ' בירידה תלולה. כיפות האבנים השחורות בפאתי הכפר מעוררות תהיות ושלל ניחושים. תנורי פיצה הם הניחוש המתבקש באזור האיטלקי של שוויץ, אבל הקור העז הנושב מהן כשאנו מתקרבים, מלמד שאלו הם מקררים ללא חשמל. פלאי ההנדסה, כבר אמרנו...
הרכבת חולפת מעל ומתחת ברוסיו ויאדוקט, סיבה טובה לרדת מהרכבת ולצלם ( צילום: כרמית וייס )
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
מלון לה רומנטיקה
מלון לה רומנטיקה - חדרים ודירות באווירה חמימה ליד תחנת הברנינה אקספרס
החלטה גורלית על כדורי גלידה איטלקית
מאיטליה של שוויץ לאיטליה האמיתית, המעבר כמעט לא מורגש בימים אלו של אירופה המאוחדת. בעיירה טירנו ( Tirano ) שתי תחנות רכבת – האחת איטלקית והשנייה שוויצרית. אלו האדומות הן כמובן השוויצריות, והן שייכות לחברת הרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ), המפעילה את הרכבות בקנטון גראובינדן.
אחרי הגלידה האיטלקית המתבקשת, לפניכם החלטה גורלית:
לחזור בדרך בה הגעתם, ברכבת הרגילה או ברכבת ברנינה אקספרס, או לנסוע לעיר לוגאנו ( Lugano ) שבקנטון טיצ'ינו ( Ticino ) השוויצרי, שכל כולו דובר איטלקית.
אם תבחרו באפשרות השנייה, תעלו על אוטובוס אדום, בעל חלונות פנורמיים, השייך לברנינה אקספרס. נסיעה בת 3 שעות חולפת דרך עמק ואלטלינה ( Valtellina ), העטוף כרמים ציוריים, וכפרים עתיקים לאורך חופי אגם קומו ( Lago di Como ) ואגם לוגאנו המקסימים.
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
בתי מלון בעיר האיטלקית טירנו | כתבה על לוגאנו
כפר קסום לחופי אגם קומו, מבט מחלון האוטובוס בחלק האיטלקי של המסלול ( צילום: כרמית וייס )
וילה אנאמריה B&B - עצירה מומלצת לחופי אגם קומו
דברים שחשוב לדעת על ברנינה אקספרס
* רכבת ברנינה אקספרס מ/אל העיר קור נוסעת כל השנה, ואילו זו של דאבוס וסנט מוריץ רק בקיץ.
* מחיר הנסיעה זהה לרכבת רגילה באותו קו, אך חובה להוסיף תשלום עבור מקומות שמורים.
* את שמירת המקומות רצוי לבצע מראש, דרך אתר האינטרנט , והיא עולה 20-26 פרנק שוויצרי (תלוי בעונה), עבור הרכבת והאוטובוס (כל אחד בנפרד).
* באם תרדו מהרכבת באמצע ותרצו לחזור, תצטרכו להזמין זאת מראש ולשלם 20-26 פרנק נוספים על המקטע הנוסף, או להמשיך ברכבת רגילה.
* אם בכוונתכם להרבות בשימוש במערכת התחבורה השוויצרית (רכבות, אוטובוסים, ספינות ורכבלים), מומלץ לשקול קנייה של אחד מכרטיסי ההנח ות של Swiss Travel Pass בתחנות הרכבת הגדולות או באינטרנט.
* על הרכבת ניתן להוריד אפליקציה שתלווה אתכם עם הסברים בכל שלבי הנסיעה.
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
אפשר גם לעשות את הדרך ברכב שכור, ואז אני ממליצה בחום לעצור ללינה במלון וילה אנאמריה (Villa Annamaria B&B), אחוזה כפרית מקסימה, לחופיו הצפוניים של אגם קומו
איך שלא תסעו במסלול שתואר בכתבה, ברכבת "ברנינה אקספרס" או ברכבת רגילה, בנסיעה רצופה או בחלוקה למקטעים, ואפילו ברכב, הנופים מישתנים מעונה לעונה והם תמיד קסומים ומרגשים.
מידע נוסף
כתבות נוספות
קסם על אגם לוגאנו
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ
* הכותבת הייתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ ( Switzerland Tourism ) והרכבת הרטית ( Rhätische Bahn ).
קנטון טיצ'ינן – שוויץ בניחוח איטלקי
מערכת הרכבות בשוויץ
מידע למטייל בשוויץ