מסע קריר בקיץ השוויצרי:
רכבת ברנינה אקספרס
מאת: חגי שמיר


בימי הקיץ המהבילים חלמנו חלום: מסע ברכבת שוויצרית אדומה, החוצה קרחוני-עד לבנים בהרי האלפים הקרירים של מזרח שוויץ. רק מהמחשבה אפשר להתקרר, אך רובנו יכולים רק לחלום. אנחנו גילינו שיש רכבת כזו בדיוק - רכבת ברנינה אקספרס.


לפעמים חלומות מתגשמים וכך אכן קרה לחלום שלנו. זה לא קרה ביום אחד, קדמו לכך שבועות רבים של הכנה מדוקדקת ואשתדל לשתף אתכם כאן בכל הפרטים. אתחיל במידע טכני - תחנות, קווים, מחירים ועוד, ואסיים עם חוויות ותובנות מהמסע שלנו.
 
רכבת פנורמית ברנינה אקספרס, שוויץ
בימי הקיץ המהבילים חלמנו חלום: מסע ברכבת שוויצרית אדומה  (צילום: ALEJANDRO SALA)

האם רכבת ברנינה אקספרס היא רכבת רגילה?

מסלול הרכבת הוא מסלול רגיל, אותו עושות כל הרכבות בקו זה, שבין שוויץ לאיטליה. אך חלונות הרכבת הם פנורמיים, כלומר חלונות רחבים וגבוהים במיוחד, והם מאפשרים לצפות לכל עבר, עד שאתה חש בתוך הנוף ממש.

ארבע וחצי שעות מטפסת הרכבת מגובה 500 מטר לגובה 2,253 מטר, ויורדת אל צידם השני של הרי האלפים. מסע המעביר את הנוסעים בין המורדות הצפוניים והדרומיים של רכס האלפים. מסע בין שתי תרבויות, שתי שפות, מנופי ההרים לנופים ים-תיכוניים. הנופים משתנים ללא הרף – הרים מושלגים, אגמים בגווני כחול וירוק כהה.
מסלול רכבת ברנינה אקספרס, שוויץ
מסלול רכבת ברנינה אקספרס על מפת שוויץ (להגדלה לחץ על התמונה)

טיולי אופניים



היכן נוסעת רכבת ברנינה אקספרס?

רכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express) עושה דרכה באחד המסלולים התלולים בעולם, אותו יכולה לטפס רכבת ללא גלגלי שיניים. היא חוצה את רכס ברנינה בהרי האלפים של מזרח שוויץ ואת מעבר ברנינה, שהעניקו לה את שמה.

בצידו הצפוני של הרכס משתרע עמק אנגדין, בקנטון גראובינדן השוויצרי, ובו שתי עיירות הסקי המפורסמות – דאבוס וסנט מוריץבצידו הדרומי של הרכס משתרע עמק פוסקיאבו (Poschiavo), חלקו דובר האיטלקית של קנטון גראובינדן (שרוב תושביו דוברי גרמנית), והעיירה טיראנו – הממוקמת בצידו האיטלקי של הגבול.

רכבת ברנינה אקספרס, שוויץ
רכבת רגילה בקו ברנינה אקספרס אל מול הקרחון שמול העיירה פונטרסינה  (צילום: flotor41)

ברנינה אקספרס, שוויץ
רכבת ברנינה אקספרס עושה דרכה באחד המסלולים התלולים בעולם  (צילום: flotor41)

כמה עולה רכבת ברנינה אקספרס?

מספר רכבות בקו ברנינה אקספרס עושות דרכן כל יום מהעיר כור (Chur), בירת קנטון גראובינדן, או מעיירות הסקי דאבוס וסנט מוריץ, אל העיירה האיטלקית טיראנו (Tirano), ואותן רכבות עושות דרכן גם בכיוון ההפוך, מהלך 4 שעות לכל כיוון. מספר הרכבות משתנה מיום ליום ומעונה לעונה, והן מצטרפות לרכבות הרגילות הנוסעות בקו זה (מומלץ לנסוע כיוון אחד בפנורמית ואת השני, באם חוזרים, לנסוע ברגילה, ואז אפשר גם לשקול עצירה בדרך).

רכבת ברנינה אקספרס יקרה מהרכבת הרגילה באותו קו ב- 36 פרנק שוויצרי, אותם משלמים עבור הזמנת מקומות הישיבה מראש.

לדוגמא:
♦ בקו הארוך ביותר (כור-טיראנו), מחלקה ראשונה: 113CHF+36CHF=149CHF  |  מחלקה שניה: 66CHF+36CHF=102CHF.
♦ בקו הקצר ביותר (סנט מוריץ-טיראנו), מחלקה ראשונה: 57CHF+36CHF=93CHF  |  מחלקה שניה: 33CHF+36CHF=69CHF.

למתניידים בשוויץ ברכבות בלבד (מאד נוח בטיול בין ערים וכפרים), כדאי לשקול רכישה של כרטיס Swiss Travel Pass, שאמנם אינו זול אך הוא משתלם למי שמנצל אותו לנסיעות רבות (מתחיל ב- 244CHF עבור 3 ימים), ואז הנסיעה ברכבת הרגילה היא בחינם ובפנורמית יש להוסיף את עלות שמירת המקום.

סיורים הכוללים את רכבת ברנינה אקספרס - ממילאנו, אגם קומו, טיראנו, סנט מוריץ ועוד (בד"כ ניתנים לביטול עד 24 שעות מראש)
רכבת פנורמית ברנינה אקספרס, שוויץ
עם חלונות פנורמיים ומושבים נוחים, אבל גם המחיר בהתאם  (צילום: כרמית וייס)
 

היכן ניתן לעלות על רכבת ברנינה אקספרס?

לרכבת ניתן לעלות מכמה תחנות בדרך, וגם משתי תחנות "מחוץ לדרך" - סנט מוריץ ודאבוס, החוברות לברנינה אקספרס (יש להחליף רכבת ב- Pontresina ו- Filisur, בהתאמה). 
על מספר תחנות בדרך בכתבה נוספת על רכבת ברנינה אקספרס

בחודשי הקיץ (אפריל עד אוקטובר) פועל קו אוטובוס מיוחד, המגיע מהעיר (ואל העיר) לוגאנו (Lugano) אשר בקנטון טיצ'ינו, הקנטון דובר האיטלקית של שוויץ. כך זוכים הנוסעים לשלוש שעות נסיעה נוספות, הפעם בנופים ים-תיכוניים.
 
 
 ברנינה אקספרס, שוויץ איטליה
מסלול ברנינה אקספרס במזרח שוויץ, כולל האוטובוס מהעיר טיראנו לעיר לוגאנו שבאיטליה  

רכבת פנורמית ברנינה אקספרס, שוויץ
תחנת הרכבת של אלפ גרום, אחת העצירות היפות ביותר במהלך הנסיעה  (צילום: mihaela-claudia-puscas)
פרטים על העצירה באלפ גרום בכתבה נוספת על רכבת ברנינה אקספרס
 

רכבת שהיא מורשת עולמית

רכבת ברנינה אקספרס מופעלת על ידי חברת הרכבת הרטית (Rhätische Bahn), חברה פרטית המפעילה את כל קווי הרכבת בקנטון גראובינדן שבמזרח שוויץ. שניים מהקווים שהיא מפעילה חורגים מתחומי הקנטון – ברנינה אקספרס, המגיעה לאיטליה, וגליישר אקספרס, המגיעה עד העיירה צרמט אשר בקנטון ואלה. שתי הרכבות הללו הן רכבות המיועדות לתיירים, הזוכים להביט בנוף מבעד לחלונות פנורמיים. על הישגיו ההנדסיים המרשימים זכה קו הרכבת בין תוזיס (Thusis) לטיראנו, עליו נוסעת גם הברנינה אקספרס, להכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

חלקו הראשון הצפוני של קו זה עושה דרכו בעמק אלבולה (Albula), ולצורך בנייתו נבנו גשרי ענק ומנהרות מתפתלות. המפורסם בגשרים הוא גשר לאנדוואסר (Landwasser viadukt), שתמונתו עם הרכבת על הגשר בעל העמודים הגבוהים, היא אחת מתמונות הנוף המפורסמות ביותר של שוויץ. ריכוז גבוה של מנהרות ספירליות מרשימות יש בקטע המסילה שבין ברגין (Bergün) לפרדה (Preda). חלקו השני של הקו, ממשיך אל העיר טיראנו באיטליה, תוך שהוא מטפס אל מעבר ברנינה בשיפוע מרשים של עד 7%. זהו אחד מקווי הרכבת התלולים בעולם עבור רכבות ללא גלגלי שיניים. לאורכו של קו ברנינה אקספרס כולו זוכים הנוסעים לעבור דרך 55 מנהרות ועל פני 196 (!) גשרים.
הזמנת כרטיסים לברנינה אקספרס ורכבות נוספות בחברת הרכבת הרטית
 
ברנינה אקספרס, לאנדוואסר ויאדוקט, שוויץ
רכבת רגילה בקו ברנינה אקספרס על גשר לאנדוואסר, מהתמונות המפורסמות של שוויץ (צילום: David Gubler)
 

הכנות לנסיעה ברכבת ברנינה אקספרס

יש להזמין מקומות מראש, עבור רכבת ברנינה אקספרס והאוטובוס לוגאנו-טיראנו. את שניהם מזמינים, כל אחד בנפרד, עם אפשרות לבחור מקום ישיבה במחלקה ראשונה או שנייה. למתלבטים, המחלקה השנייה מספיקה בהחלט. אנחנו לא הבנו בדיוק מהו כיוון הנסיעה ומאיזה צד הנוף יפה יותר, ולכן בחרנו שני מקומות זה מול זה  –כדי שלפחות אחד מאיתנו יישב בכיוון הנסיעה "על בטוח" (נחשו מי?). ברגע שהמקומות תפוסים כולםההרשמה נסגרת ואין רשימת המתנה. מי שמגיע מלוגאנו (או ממשיך ללוגאנו) צריך להזמין גם מקום באוטובוס, היוצא פעם ביום מתחנת הרכבת של לוגאנו לעיר טיראנו. אוטובוס נוסף עושה דרכו בכיוון ההפוך.
 
הזמנו, שילמנו מקדמה (עבור שמירת המקומות) וקבלנו אישור במייל. את הכרטיסים עצמם יש להוציא בתחנת הרכבת ואז גם משלמים את יתרת הסכום. מי שלא מופיע לנסיעה, המחיר ירד במלואו מכרטיס האשראי אותו מסר בשעת ההרשמה. ההזמנה לא ניתנת לשינוי או ביטול (רק ברכבת הפנורמית, ברכבת הרגילה ניתן לשנות). הוגן בהחלט ומסודר בקפדנות שוויצרית.
 
מי שרוכש כרטיס חצי מחיר (Swiss Half Fare Card) יכול ליהנות מהנחה של 50%. הכרטיס מקנה הנחה בכל אמצעי התחבורה בשוויץ (רכבות, אוטובוסים, רכבלים ושייט), למעט מספר מפעילים פרטיים, והוא עולה 120 פרנק שוויצרי. הכרטיס הוא אישי ובעת הרכישה יש להציג דרכון. אנחנו קנינו בשוויץ אך ניתן לקנות גם באינטרנט. ניתן לרכוש גם כרטיס סוויס טראוול פאס (Swiss Travel Pass), המאפשר נסיעה חינם, אך כרטיס זה יקר יותר ורכישתו מוצדקת רק למשתמשים בקווים רבים של תחבורה ציבורית.
על סוויס טראוול פאס בכתבה על רכבות בשוויץ 
מידע על כרטיסי ההנחות בתחבורה הציבורית בשוויץ

סיורים הכוללים את רכבת ברנינה אקספרס - ממילאנו, אגם קומו, טיראנו, סנט מוריץ ועוד (בד"כ ניתנים לביטול עד 24 שעות מראש)
ברנינה אקספרס, חלונות פנורמיים, שוויץ
מראה מהחלונות הפנורמיים של הברנינה אקספרס, לצד אחד מהאגמים ולמרגלות הרים מושלגים  (צילום: Miranda Wood)

ברנינה אקספרס, שוויץ
לא יאומן כמה אגמים יש על רכס ברנינה  (צילום: David Gubler)




תחילת המסע שלנו בעיר לוגאנו

לאחר יומיים בלוגאנו, עיר דוברת איטלקית, הומה אדם, שמשית וחמימה (יולי), הגענו עם בוקר לתחנת הרכבת. נהג איטלקי רחב גוף וחיוך הנחה אותנו למקומות באוטובוס שהוזמנו מראש באינטרנט. תחילתה של הנסיעה לאורך הגדה הצפונית של אגם לוגאנו. כבר לאחר 10 דקות אנו חוצים את הגבול האיטלקי, תוך שאנו מנפנפים בעוז לשוטר איטלקי מטושטש על סף הרדמות.
כתבה על אגם לוגאנו  |  בתי מלון בלוגאנו

בצמוד לתחנת הפוניקולר המקשר את העיר התחתית לתחנת הרכבת, מומלץ במיוחד מלון הבוטיק לוגאנו דנטה (LUGANODANTE Boutique & Lifestyle Hotel), מלון 4 כוכבים, הממוקם במרכז העיר העתיקה של לוגאנו - בסמוך לכיכר המרכזית וטיילת האגם. במלון חדרים וסוויטות לזוגות ומשפחות, מרווחים, שקטים וממוזגים, ובכולם מכונת אספרסו, קומקום חשמלי ומיני בר. המלון מציע חניה חינם, ארוחת בוקר עשירה, וכן שתיה חמה וחטיפים במהלך היום, אבל בעיקר ראוי לציון היחס הנפלא של הצוות.
 
העיר לוגאנו, שוויץ
הפוניקולר המקשר את מרכז העיר לוגאנו והאגם אל תחנת הרכבת  (צילום: nikolai kolosov)
 
מלון מומלץ בלוגאנו
מלון הבוטיק לוגאנו דנטה
 - מיקום מצוין בין האגם לתחנת הרכבת ושירות חם ולבבי
 

לטעום את איטליה והגלידה האיטלקית

קטע הכביש העושה דרכו לצידי אגם לוגאנו הוא צר במיוחד. שני האוטובוסים נסעו בזהירות בכביש הצר, כאשר הם צופרים לפני כל פנייה כדי להזהיר את הנהגים ממול. לפתע הגיע מולנו רכב פרטי הגורר אחריו קרוואן. נהג האוטובוס החל לירות הוראות באיטלקית, תוך שהוא מכוון את התנועה. כמובן שהקרוואן גרד היטב את הסלע  אבל עבר לבסוף. הנהג שלנו – זה השמנמן טוב הלב, הבין שכל הנוסעים דוברי גרמנית והתחיל להסביר מה רואים בדרך. מזל שאנחנו דוברי גרמנית. אגב, הנהג השמנמן הוא מהזן היודע ליהנות מנקניקיות לא כשרות, וליתר בטחון היו לו גם כמה לדרך...
 
לאחר כשעה הגענו אל אגם קומו, תוך שאנו נוסעים לאורך הגדה המערבית שלו, כשברקע מצפון מתנשאים הרי האלפים. השילוב של האגם היפהפה, הטרסות נטועות הכרמים על מורדות ההרים, מראה ההרים המושלגים מכל עבר, הם נופים שהעין לא מצליחה לשבוע מהם.
 
לאחר הפסקה של רבע שעה המשכנו בנסיעה עד טיראנו, עיירה איטלקית חמודה, מוקפת הרים מושלגים, רק שני קילומטרים דרומה מגבול שוויץ. זוהי עיירה קטנה, כולה מדרחוב אחד, ותחנת הרכבת שלה זעירה. את הגלידה הטעימה להפליא אכלנו בין קשישים איטלקים משועממים, שהאכילו בשקידה יונים רעבות, כאילו הם נמצאים בכיכר סן מרקו בוונציה. האמת, היינו מוכנים להישאר בעיירה ללילה, לנשום את האוויר הצלול ולנסות גם את הפיצה המקומית שנראתה מבטיחה.
 
העיר טיראנו, שוויץ
בזיליקת מדונה די טיראנו במרכז העיר הקטנה טיראנו  (צילום:  benedek)
 

מהשמש של איטליה לשלג של שוויץ

כעבור שעה, שהוקדשה לבחינת הטעמים של הגלידה המקומית הנהדרת של טיראנו, עלינו סוף סוף לרכבת אדומה וחמודה (זו מהחלום...), בעלת חלונות פנורמיים. התחלנו לטפס מגובה 400 מטר לגובה 2,253 מטר במעבר ברנינה. השיפוע כמעט אינו מורגש, הרכבת איטית והיא עוצרת כשאחות מהירה ונמרצת ממנה מגיעה ממול (מסילה אחת - אצלנו כבר היו מתנגשים ללא הכרה). הנסיעה האיטית מאפשרת לצפות בנחת על הנוף. שכנינו לקרון, כולם תיירים שמחים וטובי לב והאווירה דומה יותר לטיול מאורגן מאשר לנסיעה ברכבת רגילה.
 
כעבור דקות אחדות אנו חוצים את גבול שוויץ וממשיכים בנסיעה צפון מזרחה. אין בדיקת דרכונים (אך כדאי שיהיו אתכם) ואם הקריינית ברמקול לא היתה מודיעה על כך לא היינו מרגישים שחצינו גבול. ההסברים המושמעים ברמקול הם באנגלית, גרמנית וצרפתית. הם מתארים את הקשיים בסלילת מסילת הרכבת, שנמשכה שנים רבות והסתיימה לפני יותר ממאה שנה – ביולי 1910. כל נוסע מקבל מדריך בכמה שפות, המתאר את תוואי הנסיעה (ממש כמו תוכנייה בתיאטרון...), בליווי מפות המאפשרות להבין היכן אנו נמצאים. בכל עיירה בדרך אנו מבחינים בשלט המציין את הגובה מעל פני הים.
 
ברנינה אקספרס, גשר ספירלי עמק פוסקיאבו, שוויץ
רכבת ברנינה אקספרס עולה על הגשר הספירלי בעמק פוסקיאבו (צילום: Robert Torres)
 

שלא ייגמר החלום

לאורך הדרך עוצרת הרכבת במספר תחנות, בהן ניתן לרדת, לטייל ולהמשיך במסע ברכבת הבאה או אפילו ביום המחרת. בחורף עוצרת הרכבת ב- 6 תחנות ואילו בקיץ (אמצע מאי עד סוף אוקטובר) היא עוצרת ב- 13 תחנות. יש לשים לב שלא כל הרכבות עוצרות בכל התחנות (מידע מפורט באתר האינטרנט של ברנינה אקספרס). גם הרכבת שלנו עצרה במספר תחנות, אך זמננו היה קצר ואנחנו לא ירדנו. לטעמי התחנה היפה ביותר נמצאת בעיירת הנופש פונטרסינה (Pontresina), כחצי שעה נסיעה מטיראנו.
 
מזג האוויר הולך ומתקדר ככל שאנחנו עולים לגובה. לפתע צץ אגם קפוא ירקרק, ושלג מופיע בערך בגובה 1700 מטר. מטיילים קפואים מחייכים ומנופפים לנו, חלקם מצלמים את האטרקציה האדומה המדשדשת על פניהם במהירות הליכה.
 
צוות הרכבת אדיב במיוחד. הכרטיסן מטעין לי את הטלפון ואיש עגלת המשקאות מוכר לנו קפה (מתרמוס, אבל טעים), שמחמם את בטננו שהתקררה פתאום למראה השלג בחוץ. הנופים בחוץ משגעים ולא רוצים שזה ייגמר. הנוסעים כולם שמחים וטובי לב, צוחקים ומדברים ביניהם. האווירה מנומסת ואנו חשים ממש טוב. קרון מסעדה אין, אך כאמור עגלת הכיבוד (בתשלום, בתשלום...) עוברת כל חצי שעה, ולכל קרון כרטיסן אחראי ואיש עגלת כיבוד משלו.

ברנינה אקספרס, שוויץ
ברנינה אקספרס בקיץ, דמיינו מה קורה כאן בחורף  (צילום: Ranga Nathan)
 
מתחילים בירידה ממעבר ברנינה לעבר העיר כור. בדרך עוברת הרכבת בערוץ נהר אלבולה והגשרים המדהימים שנבנו בו. הגובה בו נוסעים הוא עצום, ויפה ביותר הוא מראה הרכבת הדוהרת כנחש, כשזנבה מתפתל מאחור. בשעת ערב אנו מגיעים לעיר כור האפרורית משהו. חלומנו על שלג ואגמים קפואים בגובה אלפיים מטר התגשם.
לינה בעיר כור

מידע נוסף

סיורים הכוללים את רכבת ברנינה אקספרס - ממילאנו, אגם קומו, טיראנו, סנט מוריץ ועוד (בד"כ ניתנים לביטול עד 24 שעות מראש)
 
חגי שמיר
אודות הכותב:
חגי שמיר, איש מחשבים במקצועו ומטייל ותיק במרכז אירופה. הכחול של האגמים, הירוק ביערות והלבן של השלג בהרים, קוראים לו כל שנה בקיץ להצטרף אליהם, בקריאות יודל ובכובע טירולי עם נוצה.
 
 
 



סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר