www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:



עולים על הפסים
כל מה שרציתם לדעת על טיולי רכבות בעולם
מאת: טלי גפן


טיול ברכבת פרטית הוא הרפתקה קסומה ומיוחדת. זוהי דרך נוחה ונפלאה להכיר ערים רבות, מרתקות ומרוחקות, בטיול אחד חוצה מדינות. הרכבת, המשמשת גם כבית מלון וכמסעדה, מוקדשת כולה לטיול, וכך גם הצוות המקצועי שנמצא עליה.


רשת מסילות הרכבת העולמית, שהתפתחה במהלך המאה ה- 19, הביאה לשינוי מהותי בתפיסת העולם והייתה גורם מכריע במהפכה התעשייתית. יתרונות הנסיעה ברכבת לא דילגו על עולם הפנאי ובמהרה היא הביאה איתה גם "מהפכה תיירותית". מאות רבות של מטיילים ברחבי העולם כבר מאוהבים ברעיון ומטיילים ברכבת פרטית היכן שרק ניתן. והיכן ניתן? בכתבה אפרט את מגוון האפשרויות, ואת אופי הטיול המיוחד, שמתאפשר כשמתארחים ברכבת מהירה.  

רכבת פרטית – בקבוצה בינלאומית
הרכבת יוצאת מהתחנה הראשונה במסלול, והמטיילים, שמגיעים ממדינות שונות, עולים עליה ומוצאים את התא שנשמר עבורם כשרכשו את הכרטיס, מספר חודשים לפני היציאה. התאים, המסווגים לפי רמות, נעימים ומזמינים. בדרך כלל ממתינה בהם צלחת פירות, בקבוקי מים והפתעות נוספות. לא חולף זמן רב והנוסעים מוזמנים לקרון המסעדה, ליהנות מקבלת פנים וארוחה טעימה. מילים לא מוכרות מתחילות להתגלגל באוויר הקרון, בליל של שפות מכל קצוות העולם, דיבורים מלאים התרגשות וציפייה.

הרכבת נושאת עליה בין 150-200 מטיילים יוצאי מדינות שונות, שמחולקים לקבוצות בהתאם לשפתם, וצוות תפעול, שירות והדרכה. הרכבת, שמופעלת ע"י חברה פרטית, עומדת לרשות המטיילים בלבד - לא ניתן להצטרף אליה במהלך המסע או "לתפוס איתה טרמפ" לעיר הבאה, אם אינך מטייל רשום בטיול. כל כולה מוקדשת למסע, נוסעת במסלול שנקבע מראש, חולפת ביעדים הכי אטרקטיביים וממתינה בתחנות כאשר הנוסעים מבקרים בערי המסילה. למעט מקומות חריגים בהם יש צורך להחליף רכבת בשל אי התאמה בין המסילות במדינות שונות (למשל – במעבר ממונגוליה לסין, במסלול הרכבת הטרנס-סיבירית), הטיול כולו מתבצע על אותה רכבת.

טיול ברכבת
הרכבת דוהרת אל היעד הבא והמטיילים דוהרים אל הקוקטייל הבא...  (צילם: באדיבות Rovos Rail Tours) 


גיל הזהב





מה עושות הרכבות בלילות?
אחד היתרונות האדירים של טיול ברכבת על פני כל טיול אחר הוא שבמהלך הלילה, כשהמטיילים ישנים בנוחות בתאים, הרכבת גומעת את המרחקים העצומים שבין יעדי הטיול, חוצה יבשות, מחליפה אזורי זמן ומגיעה בבוקר אל האטרקציה הבאה.

לאחר ארוחת הערב, שמוגשת בדרך כלל ברכבת - למעט ערבים מיוחדים שבהם בוחרים לסעוד בעיר, מתחילה התארגנות לקראת הלילה. כל קרון מחולק לכ- 8 תאים זוגיים, כאשר תאי השירותים ממוקמים בתחילתו ובסופו של הקרון, והמקלחת באחד מקצותיו. השירותים והמקלחת נקיים ומתוחזקים על ידי הצוות לאורך כל המסע. כדי שלא ייווצר תור מחוץ למקלחת, בדרך כלל תלויה לצד הדלת רשימה בה כל אחד ממלא את שמו בשעה הנוחה לו. המקלחת עצמה נקייה, חמה ונעימה - דרך מצוינת לסיים יום מלא חוויות.

הלילה הראשון ברכבת הוא תמיד מעט סהרורי. ההתרגשות מפעפעת בבטן, בראש עוד מעכלים את החוויות הראשוניות, את השותפים לקרון - שעתידים להפוך לחברים הכי טובים במסע – לא תמיד מכירים, והגוף מתרגל אל המיטה החדשה – שעתידה להפוך למיטה אליה מתגעגעים בלילות שאחרי הטיול... תנועת הרכבת ורעשי הרקע החדשים משפיעים בדרך כלל באחת משתי דרכים: או שהם מפריעים להירדמות או שהם גורמים לך לישון כמו תינוק בעריסה. בכל מקרה, אחרי יום או יומיים עמוסים בחוויות, כולם בסוף נרדמים ומקיצים ליום חדש ומרתק.

 
טיול ברכבת
בסוף כל יום נפגשים בארוחת הערב ומחליפים חוויות, על רקע נוף מרהיב  (צילום: באדיבות Rovos Rail Tours) 

בוקר טוב, אז מה התכנית להיום?
תכנית הטיול מתוכננת בקפידה ומוצגת למטיילים זמן רב לפני היציאה למסע. אבל מזל שהצוות לא מסתמך על הזיכרון של המטיילים ומפרסם על הלוח בכל קרון, תכנית יומית - בה מפורטים זמני הארוחות, תכנית הסיור וזמני הירידה והעלייה לרכבת.
 
הרכבת עוצרת בתחנה והמטיילים, המחולקים לקבוצות קטנות, יורדים ממנה עם תיקי יום אישיים, עולים לאוטובוסים ויוצאים לסיור. לכל קבוצת מטיילים מוצמד מדריך או מדריכה מטעם הרכבת, שנותנים מענה לכל בקשה או בעיה. בנוסף, כל קבוצה מקבלת מדריך מקומי - שמכיר את היעד כאת כף ידו, לסיור באתרים המיוחדים והמעניינים ביותר בעיר. אם נרשמים לקבוצה מאורגנת מהארץ, מצטרף אל הטיול גם מדריך ישראלי, עתיר ידע, שמכיר היטב את היעדים במסלול הטיול ומעשיר את ההדרכות. המדריך הישראלי מפלפל את הטיול בהרצאות בעברית בתחום התמחותו, גם במהלך הנסיעה ובין הסיורים.
כתבה על המסע ברכבת הטרנס-סיבירית

הופעת פולקלור ברוסיה
הסיורים משלבים היסטוריה, גסטרונומיה, סיפורי עם, אדריכלות וכמובן - תרבות ופולקלור  (צילום: טלי גפן)

אוכל, קדימה אוכל!
המסע לוקח אותנו דרך רבדים שונים של ההיסטוריה, הכלכלה והתרבות שהתפתחה לאורך המסילה. החוויה השלמה היא רב-חושית ומשלבת מראות, צלילים וטעמים מיוחדים וייחודיים למקומות שבהם מבקרים. כך, כמעט בכל סיור כלול מפגש גסטרונומי, ואם אין בזה די - על הרכבת עצמה מוגשים מאכלים ברוח המקום.

קרונות המסעדה הם לבה הפועם של הרכבת. פרט לארוחות המשובחות שמוגשות כאן שלוש פעמים ביום, זהו מקום מפגש למטיילים ממדינות שונות, כאן מחליפים רעיונות וחוויות עם נוסעים אחרים וכאן גם מתקיימות הרמות כוסית ואירועים חגיגיים במהלך הטיול. מדי פעם צוות הטיול מזמין את הנוסעים לקרון המסעדה לטעימות מיוחדות, הדרכות אלכוהול וקולינריה, או פשוט לכינוס והסברים על המשך המסע.
 
עבור מי שמוגבל בתפריט מסיבות רפואיות ישנם פתרונות יצירתיים ומותאמים. עבור הצמחונים והטבעונים שבחבורה יש תפריט מותאם, טעים ומשובח.

מסעדה ברכבת
בקרון המסעדה מוגשות ארוחות מגוונות וטעימות  (צילום: טלי גפן)





מי, כמה, למה ומתי?  
המסע המיוחד הזה מתאים כמעט לכל המטיילים. החל במשפחות עם ילדים וכלה בזוגות מבוגרים ומטיילים בודדים, שבוער בהם יצר הסקרנות והרצון להכיר תרבויות ומקומות מרוחקים, בניצול מיטבי של הזמן ועם תמורה אדירה לעלות הטיול. הרכבת, המתפקדת כמעין בית מלון על גלגלים, מציעה תאים ברמות שונות. למי שמעוניין בתא יוקרתי או בקרון פרטי, מוצעת ה"סוויטה" של הרכבת, בה גם שירותים ומקלחת פרטית. מחיר הטיול, שנגזר בין היתר מרמת התא המבוקש, כולל בו כלכלה מלאה ובדרך כלל
את כל הסיורים וההדרכה לאורך הטיול - בתחנות השונות ובמסגרת הפעילויות המעניינות שמתקיימות בזמן הנסיעה.

לזכות הטיול ברכבת עומדים יתרונות רבים, אך המרכזי שבהם הוא האפשרות למצות יעדים מרתקים רבים בטיול אחד,
בנוחות מרבית, עם רכבת ממוזגת, בטוחה, נקייה ומתוחזקת למשעי, ללא צורך בטיסות פנים או נסיעות ארוכות באוטובוס, וללא היטלטלות בין בתי מלון שונים.
 
טיולי הרכבת אמנם יוצאים באופן קבוע, אך לא בכל העולם הן פעילות לאורך כל השנה, והביקוש למקומות המוגבלים – גבוה. לכן רצוי לתכנן היטב את היציאה לטיול, ולהזמין כרטיס לפחות חצי שנה מראש.
הרכבת הטרנס סיבירית פעילה ממאי עד ספטמבר, בעוד שרכבת דרך המשי המערבית פעילה רק בחודשים אפריל ואוקטובר, והמהרג'ה אקספרס, בהודו, פעילה מאוקטובר ועד אפריל. הרכבת היוקרתית רובוס-ריילס (Rovos rails), לעומת זאת, מוציאה מסעות באפריקה במשך כל השנה, אך קשה להשיג אליה כרטיסים, גם כחצי שנה מראש.
 
חדרים ברכבת
בקרון היוקרתי יש שירותים ומקלחת פרטיים (צילום: באדיבות Rovos Rail Tours) 

אורזים ויוצאים לדרך
בדומה לטיול בקרוואן או לשייט בספינה, המקום בתא הוא מוגבל ולכן כדאי לצמצם את הכבודה למינימום האפשרי. מומלץ בחום לארוז את הציוד במזוודה רכה ולא קשיחה, היות והיא מתאימה יותר לאחסון בתוך התא. בנוסף למזוודה, שתמתין בבטחה ברכבת, רצוי להביא תיק גב אישי לסיורי היום. לסיורים מומלץ להביא נעלי הליכה וביגוד חם שניתן ללבוש מעל ולהשיל בקלות – לביקור באתרים עם מזג אוויר קריר (גם בקיץ), להפלגות ולביקורים במקומות קדושים. בנוסף, רצוי "לזרוק" לתיק גם בגד ים, למקרה שתרצו להתפרע ולקפוץ לאגם קפוא (כן כן, יש משוגעים לדבר שעושים זאת בכל הזדמנות).

 
אגם באיקל, טיול ברכבת
לא לשכוח בגד ים - האמיצים שבמטיילים קופצים לאגם הקפוא  (צילום: אלי גפן)

לאחר שמעכלים את הרעיון, לא מצליחים להבין איך לא חשבו על זה קודם. טיול ברכבת הוא נוח, מהנה ומנצל את הזמן באופן מיטבי. המסע ברכבת, ה"טסה" על פני מרחבים אדירים ונופים מרהיבים, הוא חוויה לכל החיים. 

כתבות נוספות
ברנינה אקספרס - מסע רכבת בשוויץ

המסע ברכבת הטרנס-סיבירית
 





טלי גפן
 
אודות הכותבת
טלי גפן - חובבת טיולים מושבעת, אוהבת ליצור טיולים, לטייל ולשוט ברחבי העולם למפגשים מרתקים של טבע, נוף ותרבויות אחרות. בוגרת תואר ראשון במשפטים (עו"ד) ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק. מנהלת מחלקת השייט ומחלקת הרכבות באקו טיולי שטח.

לקריאת כתבות נוספות של טלי








מספר צפיות: 6318
3314