העיר מנדליי - יעדים לביקור

מדריך למיאנמר:
יעדים לביקור בעיר מנדליי
מאת: יובל נעמן


על גדת נהר האיראוואדי שוכנת העיר מנדליי, העיר המלכותית האחרונה, ממנה נשלטה בורמה עד הכיבוש הבריטי. זו העיר השנייה בגודלה והמובילה תרבותית במיאנמר, והיחידה פרט ליאנגון שבאמת מתאימה לתיאור "עיר". 


בסדרה בת 3 כתבות נסקור את האתרים המעניינים לביקור בעיר ובסביבתה.

מקדשים על גבעת מנדליי, מיאנמר
מקדשים על גבעת מנדליי החולשת על העיר מנדליי  (צילום: bhidethescene)

מי את מנדליי? 

העיר מנדליי (Mandalay) נוסדה בתחילת הכיבוש הבריטי של מיאנמר התחתית, בשנת 1857, על ידי המלך מינדון-מין ששלט בבירה הסמוכה אמראפורה, בעמק שכולו היה מרכז שלטוני שנדד בין מקומות סמוכים, והשאיר מספר ערי בירה קדומות נטושות.

שם העיר נגזר משם הגבעה השלטת בצפון העיר – גבעת מנדליי שמה המקורי שנתן לה מינדון-מין היה Ya Da Na Bon (אשכול אבני-חן), Nay Pyay Daw (עיר בירה). פרט לארמון המלכותי, שעבר תהפוכות רבות, מארמון למחנה צבאי בריטי ומחנה צבאי יפני, שנשרף וחודש, יש בעיר גם הרבה מקדשים, ביניהם אפשר לשוטט בקלות באופניים שכורות. למרות היותה עיר סואנת ומודרנית במקצת, עדיין נשמרת האווירה הלבבית והחייכנית. המבנים נבנו בארכיטקטורה בורמזית מקורית, אפשר לראות אלמנטים מגוונים של התרבות הבורמזית ולהתרשם מחיי העיר, השונים כל כך מחיי ערים אחרות במזרח. זהו גם קרש הקפיצה לביקורים בערים הנטושות מסביב, ובסיס יציאה ליעדים בצפון-מזרח.
 
מנדליי היא בהחלט העיר הכי "בורמזית" במדינה. העיר עמוסת שווקים הומי-אדם, עם המון דוכנים מסקרנים של עבודות יד למיניהן, חפצי נוי ומרכולות שונות.
כתבות על יעדי טיול במיאנמר
 
לחלק השני בסדרת הכתבות על מנדליי: מדריך למיאמנר - סביבת מנדליי
לחלק השלישי 
בסדרת הכתבות על מנדליי: 
מדריך למיאנמר - צפונית-מזרחית למנדליי

הארמון המלכותי המוזהב, מנדליי, מיאנמר
הארמון המלכותי המוזהב, מתחם מבוצר במרכזה של העיר מנדליי  (צילום: bhidethescene)


יעדים לביקור בעיר מנדליי המוזכרים בכתבה (A-E),
מלון Ease Hotel במרכז העיר מנדליי

המזרח הרחוק



המתחם המבוצר של הארמון המלכותי

הארמון המלכותי המוזהב (Mandalay Palace) נבנה כמתחם מבוצר בשנת 1857 על ידי מייסד העיר, המלך מינדון מין (Mindon Min). הוא זכה להיות ארמון מלכות רק כשלושים שנה, עד לכיבוש בורמה על ידי הבריטים בתקופת שלטון בנו, במלחמה האנגלו-בורמזית השלישית (1885).

המתחם המבוצר הוא בעל מבנה רבוע, שאורך חומותיו הכולל 8.25  קילומטר, וסביבן חפיר מוצף מים בלב מישור, דבר המרמז על חשש מהתקפה בתקופה שקטה יחסית. החומה, 3 מטר רוחבה וכ- 8 מטר גובהה, כוללת 3,800 עמדות לרובים. החפיר, כמעט 70 מטר רוחבו ולמעלה משלושה מטרים עומקו, מקבל את מימיו מנהר האיראוואדי. בחומה 4 מגדלי שמירה גדולים ו- 12 שערים. במרכז ניצב הארמון, ועוד למעלה ממאה מבני מגורים מלכותיים מקיפים אותו. הבנייה במקור הייתה מעץ טיק, אבל השחזור עשוי מחומרים מודרניים יותר.
 
בקרב הנסיגה של היפנים מבורמה, במשך כחודש ימים הופצץ המתחם על ידי הבריטים, ששלטו על מרבית העיר, ולא הצליחו להכניע את חומות המתחם. ב- 17.3.1945 ברחו אחרוני היפנים לעבר הנהר, כשהארמון כבר חרב כליל מהפצצות הבריטים, שנכנסו אליו ללא קרב. מאז, לצורך הדגשת הלאומיות הבורמזית, שופצו, שוחזרו ונבנו מחדש חלקים ניכרים מהארמון על פי תצלומים ישנים. ראוי לציין את מגדל התצפית בצורת החרוט ואת אולמות המלוכה המרהיבים. רבים מוותרים על הביקור, בשל דמי הכניסה הגבוהים במיוחד, וחבל.

הארמון המלכותי המוזהב, מנדליי, מיאנמר
הארמון המלכותי המוזהב, חלקים מהארמון שופצו, שוחזרו ונבנו מחדש על פי תצלומים ישנים   (צילום: bhidethescene)


מלון מומלץ בקרבת הארמון המלכותי

במרכז העיר העתיקה של מנדליי, במרחק של כקילומטר מהארמון המלכותי, Ease Hotel הוא מלון מפנק ברמת 4 כוכבים. מהמרפסות ומבריכת השחיה נשקף נוף העיר. החדרים מרווחים ומודרניים, ממוזגים, עם שולחן עבודה, פינת ישיבה, מקרר, קומקום חשמלי וחלונות גדולים עם נוף לעיר.
 
מלון מומלץ במרכז העיר מנדליי, מיאנמר
Ease Hotel - מלון 4 כוכבים במרכז מנדליי ובקרבת האתרים החשובים

מנזר הארמון - השריד היחיד ממבני הארמון המקורי

מנזר הארמון המוזהב (Shwenandaw Monastery) נבנה כבית-מגורים בארמון המלכותי בשנת 1857. למרבה המזל עם מותו של המלך מינדון-מין בונה הארמון, העביר בנו ויורשו ב- 1880 את המבנה, אל מחוץ לחומות, והפך אותו למנזר לזכר המלך המת, בטרם הסתיימה השליטה הבורמזית בעיר חמש שנים מאוחר יותר. בהעברת המבנה הוא מנע את שרפתו בקרב על הארמון, שנערך בסיום מלחמת העולם (1945)המבנה, שהפך למנזר, הוא השריד האותנטי היחיד ממבני הארמון המקורי ויש בו פיתוחי עץ מדהימים והמון נזירים צעירים וחברותיים. 

מנזר הארמון, מנדליי, מיאנמר
מנזר הארמון המוזהב, השריד האותנטי היחיד ממבני הארמון המקורי  (צילום: Wilfried Stang)

מנזר הארמון, מנדליי, מיאנמר
מנזר הארמון המוזהב, הפנים מרשים לא פחות  (צילום: ARKKRAPOL A)
 

1500 מדרגות לראש גבעת מנדליי

גבעת מנדליי (Mandalay Hill) מתנשאת מעל צפון העיר, מכוסה יער, מקדשים ומבני דת מרשימים. משער הכניסה הדרום מערבי שלמרגלות הגבעה, בו מוצבים שני אריות שיש לבנים, מטפסות כ- 1500 מדרגות לראש הגבעה, בגובה 230 מטר מעל העיר. אם צלחתם את הטיפוס, תזכו לתצפית וקיוסק/מסעדה, שבהחלט דרוש לאחר העלייה המפרכת. בראש הגבעה מספר מבנים שכדאי לבקר בהם, ביניהם פגודת Sutaungpyi, אבל גם כדי להשקיף על העיר והסביבה שווה להשקיע את המאמץ ולעלות. אמיצים ובעלי כושר גופני טוב, יכולים לעלות באופניים בכביש המתפתל העולה לפסגה. ליד שער הכניסה ישנו שוק מזכרות ועבודות יד תיירותי ומסעדות רחוב רבות.
 
גבעת מנדליי, בורמה
גבעת מנדליי מתנשאת מעל צפון העיר, מכוסה יער, מקדשים ומבני דת מרשימים  (צילום: lenggirl)
 

עורק החיים של נהר איראוואדי

נהר איראוואדי (Irrawaddy) הוא עורק החיים של העיר המלכותית, ומהווה עד היום נתיב שייט המקשר לערים הנטושות מינגון הסמוכה. באגאן (Bagan) הרחוקה, ועד לאזור יאנגון (Yangon) הבירה והמוצא לים. במנדליי נמל רשמי ונמל בלתי רשמי. כל גדת הנהר במנדליי היא מעגן לסירות המביאות סחורה שעיקרה עצי טיק, אותם משיטים על הנהר בגרירה ומעלים לחוף הנהר הבוצי בעזרת תאו מים (Water Buffalo), בידי אנשים שביתם בתוך המים ומפעילים את הציוד הכבד המקורי הזה, ביעילות רבה.

לאורך הגדה נוצר ישוב של בתי קש, סחר זעיר ותעשיית מחצלות במבוק לבניית הבקתות. טיול לאורך הגדה ברגל או באופניים הוא מטיולי החובה בעיר. מהמעגן יוצאות פעמיים בשבוע, בימי ראשון ורביעי, סירות מאסף מקומיות לבגאן וכל יום יוצאת סירות אקספרס לתיירים.
נהר איראוואדי, מנדליי, מיאנמר
טיול לאורך הגדה של נהר איראוואדי, ברגל או באופניים, הוא מטיולי החובה בעיר  (צילום: Werachat Ja)
 



תיאטרון "האחים שפם" וההתנגדות למשטר הצבאי 

"האחים שפם" (Moustache Brothers) הם שלישיית בדרנים ואומנים, שאינם אחים כלל, אבל מופיעים עם בני ובנות משפחותם. הם קנו לעצמם מעמד של "הגשש החיוור" של בורמה. בהופעה חד-פעמית ביאנגון בשנת 1996, עקב בדיחה לא מוצלחת נגד השלטון, נאסרו שניים מהם: יו-פאפא-לאי ויו-לה-זאו, לשבע שנות עבודת פרך באזיקי מתכת. האח השלישי לו-מאו המשיך לערוך הופעות לקהל הזר, בביתם ברחוב 39 במנדליי, עד שחרורם המתוקשר ביולי 2001.

היום הם מורשים לערוך רק הופעות לזרים, שנערכות בביתם, בהן הם מציגים את התרבות הבורמזית וריקודים שונים, המלווים בהומור רב באנגלית סבירה. בהזדמנות מוכרים גם עבודות יד מרהיבות ובובות במחיר גבוה יחסית. ההופעה נעשית בסלון, בו יכולים להיכנס בקושי 15-20 איש במעגל.

זהו אחד האירועים היחידים בהם נתקל התייר בהתנגדות האזרחים לשלטון הצבאי, בשל כוח הגנת דעת הקהל העולמית, השומרת על אנשי הלהקה מהעלמות בג'ונגלים. הגעה להופעה וקניית מרכולתם יש בה תרומה צנועה להתנגדות למשטר, אז תהיו רחבי לב. מפה והוראות הגעה לבית, ברחוב 39, בצומת עם רחוב 81, תלויה בכל מלון של תיירים זרים.


ראיון באנגלית (עילגת) עם שלושת "האחים שפם" רגע לפני תחילת ההופעה
 

עלי זהב במחיר שווה לכל כיס

מפעל בו מציגים את אומנות ריקוע הזהב (King Galon Gold Leaf Workshop), מגושי זהב קטנים לעלים דקים ביותר, לצורך הדבקתם לצלמי הבודהה, הפגודות והסטופות. במהלך העבודה נדרש דיוק וכוח רב. זוהי עבודה מונוטונית, ממושכת ורועשת. ככל שהעובי קטן והשטח גדל, יש לחתוך את פח הזהב ולהמשיך לרדד אותו, עד ליצירת ריבועים זעירים, (שעל פי מקורות רשמיים, עוביים 1.27 מיקרון – 20,000 עלים באינץ'!). המחיר שווה לכל נפש, והעלים נמכרים למאמינים העניים, המצפים בהם את המקדשים והפסלים. ניתן לראות אומנות זו גם באגם אינלה (Inle lake), אבל מקובל לקשור אותה עם העיר המלכותית מנדליי. זהו מפעל משפחתי והידע עובר מדור לדור. העבודה נערכת כל יום מ-7:00 ועד 19:00, כאשר שעה מכים בפטיש ושעה נחים.
הכניסה ללא תשלום, יש הסבר באנגלית ומותר לצלם.
כתובת: רחוב 36 בין רחובות 78-77.
כתבה על אגם אינלה


סדנת ריקוע עלי הזהב - עבודת הגברים הקשה ועבודת הנשים העדינה
 

טיול אופניים בעיר מנדליי

מנדליי, עיר כמעט שטוחה (פרט לגבעת מנדליי), מסודרת וקלה להתמצאות, מזמינה סיור באופניים. כהתעמלות בוקר סעו לגבעת מנדליי הנראית מכל מקום. דמי כניסה נגבים רק בפסגה ולכן אין בעיה לעלות קצת עם האופניים, ואם יש כושר אז אפילו עד למעלה. הפגודות שם אינן מרהיבות ויש שיוותרו על הביקור בהן בשל המחיר, ויסתפקו בנוף העיר והאזור הנגלה מהגבעה. יוצא דופן הוא הארמון המוזהב עשוי העץ שוואננדו-צ'יונג (Shwenandaw Kyaung)שדמי הכניסה אליו כוללים גם כניסה לאטמאשי צ'יונג (Atamashi Kyaung). 
בכל שלב בטיול האופניים, אם שבעתם מפגודות וחנויות, אפשר לחתוך מערבה לנהר, ולטייל לאורך המזחים, בהם מתנהלת כל היום עבודת העלאת עצי טיק ובמבוק מהנהר, וקליעת במבוק.הואוירה שונה מהעיר הסואנת.
 
הארמון המלכותי המוזהב, מנדליי, מיאנמר
הארמון המלכותי המוזהב, הבנייה במקור הייתה מעץ טיק, אבל השחזור עשוי מחומרים מודרניים יותר   (צילום: bhidethescene)
 

ביקור ביעדים סמוכים למנדליי

סמוך לעיר מנדליי, ניתן לבקר בארבע ערים נטושות: אמראפורה (Amarapura), מינגון (Mingun), סגאינג (Sagaing), ואווה (Ava). 
מינגון היא הציורית ביותר, ובה שרידים לממלכת בורמה הישנה. חווית ההפלגה אל מינגון, שנמצאת מהעבר השני של הנהר, הופכת את הביקור בה להרפתקה של ממש.
על כך בחלק השני: מדריך למיאמנר - סביבת מנדליי
 

מידע נוסף

כתבות נוספות



יובל נעמן אודות הכותב
יובל נעמןצלם גיאוגרפי, מדריך טיולים, בונה מסלולים, יועץ טיולים אישיים ומרצה על ארצות העולם השלישי. בעל תואר שני בלימודי אסיה, מכיר את אסיה על בוריה וכן חלקים נרחבים של אפריקה ואמריקה, מעשרות ביקורים ולמעלה משלושים שנות טיולים עם התרמיל על הגב.





יובל עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר