ביקור ביערות האמזונאס של אקוודור
מאת: פרץ גלעדי


ההליכה ביער האמזונאס מפעילה בעיקר את חוש הראיה והשמיעה. אני מנסה לזהות בעלי חיים בסבך, אבל המשימה קשה. אפשר לראותם למספר שניות, כשהם בתנועה או בתעופה, אך בעיקר לשמוע אותם - צרחות קופים, ציוצי ציפורים, קירקורי צפרדעים, זמזומי חרקים ויתושים, צירצורי ציקדות, נשיפות נחשים, נחרות טפירים. פסיפס מדהים של בעלי חיים בסביבתם הטבעית, שעדיין לא מופרעת.


טיול ביערות האמזונאס של אקוודור, מפגיש את המטייל עם עולם עשיר ומדהים של חי וצומח, ועם בני האדם החיים בג'ונגל הסבוך, מרחק שנות אור מהציביליזציה.

יערות האמזונס, אקוודור
שייט לעומק האמזונאס אל יארינה אקו לודג' ,
שכמו הבתים בכפרי הילידים 
בנוי מעץ ובמבוק ונישא על כלונסאות כהגנה משיטפונות ומנחשים  (צילום: Yarina Eco Lodge)
 

יעדים המתוארים בכתבה:
העיר קיטו (
A), העיירה קוקה (B), נהר ריו נאפו (C), מיובלי האמזונאס
מקום לינה מומלץ בלב יער האמזונס: יארינה אקו לודג'
 

דרום אמריקה




 

האמזונאס במספרים

נהר האמזונאס (Rio Amazonas) הוא השני באורכו בעולם, לאחר הנילוס, אך הוא ללא ספק הראשון בשפעת מימיו בנהרות תבל. האמזונאס מהווה נתיב שייט מרכזי ואוניות שטות בו לאורך 3,700 קילומטר. שמו של הנהר, כך סבורים, ניתן לו על שם הנשים הלוחמות, בהן פגשו האירופאים הראשונים שהגיעו למקום, והזכירו להם את הלוחמות הנועזות מהמיתולוגיה היוונית.
 
נהר האמזונאס, שאורכו 6,440 קילומטר, מתחיל בפסגות האנדים של פרו ומסתיים בשפך האוקיינוס האטלנטי במזרח ברזיל. הוא מכונה גם "נהר הים" בגלל ממדיו העצומים. רוחבו הממוצע 4 קילומטר, ובמקום הרחב ביותר רוחבו מגיע ל- 10 קילומטר (!) ואילו במקום הצר ביותר רוחבו "רק" 1.5 קילומטר. הוא מזרים 300,000 קוב בשניה - יותר מששת הנהרות הגדולים בעולם אחריו, גם יחד. רק לשם הבנת עוצמתו, נהר הירדן שלנו, מזרים בשיאו בממוצע 180 קוב מים בשניה.

 
יערות האמזונס, אקוודור
נהר האמזונאס חיוני לקיום הכפרים שמסביבו. במי הנהר מכבסים, מבשלים,
מתרחצים, מעבירים סחורות ומזון וכל מה שמאפשר חיים פשוטים
 (צילום: פרץ גלעדי)
 
אגן הניקוז של האמזונאס משתרע על פני 40% משטחה של דרום אמריקה, בשטחן של 9 מדינות: ברזיל, פרו, בוליביה, קולומביה, ונצואלה, גינאה הצרפתית, סורינאם ואקוודור. את פני רוב אגן הניקוז מכסה יער גשם, שהוא הגדול בעולם ובעל חשיבות אקולוגית עצומה. ביערות האמזונאס יש 75,000 מיני עצים, 150,000 מיני צמחים עילאיים, 2.5 מליון מיני חרקים, 2,000 מיני יונקים וציפורים.
 
בעונה היבשה, המתחילה במאי ומסתיימת בסוף דצמבר, הטמפרטורה הממוצעת בשעות היום היא 22 מעלות צלזיוס. למרות שזו העונה היבשה, כל יום  בשעות אחר הצהריים - "על השעון", יורדים גשמים עזים, ובסך הכל האזור זוכה לכמות שנתית של 3,000 (!) מילימטר בשנה.
 
יערות האמזונס, אקוודור
עץ בומקסיה בן 300 שנה ובגובה 50 מטרים. משמש לבניית סירות נהר
מסביבו הוקמה מערכת פיגומים וסולמות המאפשרת טיפוס לתצפית מרהיבה על הגונגל
 (צילום: פרץ גלעדי)
 

אל יער האמזונאס של אקוודור

העיירה הנידחת קוקה (Coca), בצפון-מזרח המדינה, נמצאת הכי קרוב ליער האמזונאס הבתולי של אקוודור, על הגבול עם קולומביה. מגיעים אליה בנסיעה בת כ- 9  שעות באוטובוס לילה, היוצא מקיטו הבירה (אפשר גם בטיסה). לאחר הליכה של 40-50 דקות ברגל, ברחוב מאובק, מגיעים לערימת צריפים ופחונים שנקראת "מלון אואזיס". משם יש לשוט בסירה כחצי שעה, על אחד מיובלי האמזונאס - ריו נאפו (Rio Napo), בקטע שרוחבו כקילומטר.

משני צידי הנהר ג'ונגל עבות, בו נשמעים ללא הרף קולות מחרישי אוזניים של קופים וציפורים. אזור זה הוא הוכרז כשמורת הטבע יארינה (
Yarina) שגודלה כ- 7 קמ"ר, ובלבה נמצא לודג' באותו שם - 
יארינה אקו לודג' (Yarina Eco Lodge). הבקתות נוחות ופשוטות, עם מקלחת ושרותים צמודים, מרפסת וערסל (מתאים בעיקר לזוגות). את הארוחות אוכלים כולם יחד במסעדה, על מרפסת המאפשרת תצפית על הגונגל והחיות.
 
יערות האמזונס, אקוודור
יארינה אקו לודג'הבקתות נוחות ופשוטות, עם מקלחת ושרותים צמודים, מרפסת וערסל

לינה ביערות האמזונס, אקוודור
יארינה אקו לודג'חדרים המתאימים לזוגות, משפחות וקבוצות
 
בשמורת יארינה קיים מרכז קטן לטיפול בחיות בר, שנפגעו בעיקר מציד לא חוקי, ולאחר החלמתן הן משוחררות לחופשי. זוהי שמורה פרטית ולבעליה יש אינטרס לשמור על הטבע, כדי למשוך תיירים המעוניינים בתנאי לינה טובים. בתוך הג'ונגל כ-20 בקתות, המסודרות בשטחה של קרחת יער ליד הנהר, אליה מגיעים רק בסירות. בכל האזור שבילים רגילים, משולבים בשבילי עץ, אבל גם כך אפשר בקלות "להתברבר" ולהיעלם בג'ונגל לנצח. מכאן החשיבות לטייל רק עם מדריך או תושב מקומי שמכיר היטב את הג'ונגל.
 
 יערות האמזונס, אקוודור
צב היבשה צהוב הרגליים, בשמורת יארינה קיים בית מחסה וטיפול בחיות שנפגעו  (צילום: פרץ גלעדי)
 



כל חיות הג'ונגל

בגלל כמות הגשמים בעת ביקורי (דצמבר), היער מלא בוץ ומים. התנועה הכי נוחה בו היא עם מגפי עבודה פשוטות, ולא עם נעלי מותגים יקרות שלא מועילות. ניתן לנוע בג'ונגל ברגל, בליווי מדריך, למשך מספר שעות, בחום מעיק ולחות גבוהה. הכל מסביב ירוק-עד ומלא בשרכים, טחבים, פטריות, ובעיקר עצי ענק. העצים צומחים לגובה של עשרות מטרים, ומתחרים ביניהם על האור, בתוך סבך אין סופי של צומח.
 
ההליכה ביער מפעילה בעיקר את חוש הראיה והשמיעה. ניסיתי לראות ולזהות בעלי חיים בסבך, אבל המשימה קשה. אפשר לראות אותם למספר שניות, כשהם בתנועה או בתעופה, אך ניתן בעיקר לשמוע אותם - צרחות קופים, ציוצי ציפורים, קירקורי צפרדעים, זמזומי חרקים ויתושים, צירצורי ציקדות, נשיפות נחשים, נחרות טפירים ועוד. פסיפס מדהים של בעלי חיים בסביבתם הטבעית, שעדיין לא מופרעת. מגוון בעלי החיים - באוויר ביבשה ובמים, הוא עצום.
 
טורף העל כאן הוא היגואר, הרואה ואינו נראה. בין הזוחלים שולט נחש האנקונדה, שאורכו אינסופי, ואיתו נמלים ממינים שונים, בהן הנמלה הארסית Army Ant. גם עכבישים ארסיים, כמו הטרנטולה, לא חסרים כאן. אחד מהם התנחל בתוך המגף שלי, שהיה מחוץ לבקתה בלילה. הרגל ישן מתקופת הצבא, גרם לי לנער את המגף לפני הכנסת הרגל, וכך ניצלתי מאי נעימות כואבת.
 
יערות האמזונס, אקוודור
עכביש הטרנטולה ארסי מאד, רצוי לבדוק את המגפיים והנעליים לפני הכנסת הרגל  (צילום: פרץ גלעדי)
 

סיור בג'ונגל האמזונאס

במהלך סיור בן מספר שעות, מלווה בחתירה בסירת משוטים בנהר, בחום מעיק, הצלחתי לראות מקרוב ובעזרת משקפת לא מעט בעלי חיים, למרות היער הצפוף והראות המוגבלת. בעונה היבשה המים רדודים יחסית וניתן לחתור בהם בקלות. מדי פעם צריך לעצור את הסירה ולפנות גזעי עץ גדולים, שחוסמים את המעבר. כאן צריך להשתמש בכלי העבודה החשוב ביותר בג'ונגל - המצ'טה. בידיים מיומנות הצליח מורה הדרך שלי לכרות ענפים, באיבחת מצ'טה מהירה, ולפנות את הדרך לסירה.
 
כך בהליכה ובחתירה, מלווים בצרחות ובקולות רמים, ראינו על העצים ינשוף ענק ממושקף, קופי סנאי וקופי תמרין זהוב (Gold Mountain Tamarin). על הקרקע ראינו טפיר, אוכל בנחת בננות שגדלות כצמח בר. באוויר עפו בשקט עטלפים ופרפרים מרהיבים בצבעים שונים, ולצידם ציפור "דרקון האמזונאס" וטוקאן בעל מקור ענק. גם עכברושים, בגודל של חתול, בלטו בשטח עם אוזניהם האדומות. צב היבשה הפעיל באזור זה, הוא צב גדול בעל רגליים צהובות (Yellow Foot Turtle), המגיע לגיל 100 שנים לפחות. הצבה מטילה על הקרקע, ארבע פעמים בשנה, כשבע ביצים בכל פעם.

 
יערות האמזונס, אקוודור
נקבת טפיר סקרנית שהגיעה לפתח הבקתה שלי והתכבדה בבננה. יכול להיות גם מסוכן
ולא מומלץ להתקרב יותר מידי. אשכול בננות תלוי תמיד בכניסה לטובת הדיירים
 (צילום: פרץ גלעדי)
 



היער בשירות האדם

גם לצומח יש מה לומר באמזונאס, ובגדול. הצבע השולט הוא ירוק-עד, ששונה ב"מרקם" שלו מהירוק של הגליל. הג'ונגל צפוף וגבוה, והתנועה בו לא פשוטה. לחלק גדול מהעצים והשיחים יש שימוש בחיי תושבי הכפרים, לצרכי ריפוי, קוסמטיקה, בנייה וציד. כך למשל, עץ דקל אנדמי באיזור זה (Walling palm tree), בעל שורשי אוויר שאוגרים מים לקיץ, והם נעים באוויר ומגנים על העץ בעזרת קוצים חדים. עץ כזה יכול להגיע לגובה של 25 מטר, ושורשיו משמשים כתרופה לכאבי בטן.
 
חלק לא מבוטל מעצי היער משמש כבית גידול לטרמיטים, הניזונים מהם ובונים בתוכם את קיניהם. עצים אלה נופלים בשלב מסויים על הקרקע, ועליהם מתיישבות פטריות ענק, המשמשות כתרופה ל"כאבי נשים".
 
עץ ענק, המגיע לגובה 50 מטר, משמש לבניית סירות בנהר ואף מכינים ממנו בגדים. עץ מעניין נוסף הוא "עץ השום", שקליפתו מדיפה מרחוק את ניחוח השום, המונע מנחשים לטפס עליו, והוא משמש כתרופה נגד נזלת. מעץ הפיקוס בונים סירות קאנו. עץ דקל משמש לבניית סלים ותיקים, בזכות סיבי העלים החזקים שלו. משיח מקומי מפיקים את הרעל קוררה (Curare), המשתק חיות בר, ואת החיצים המשמשים לציד שלהן מייצרים מעץ.

 
יערות האמזונס, אקוודור
העצים הגדולים שנופלים משמשים כבית גידול לטרמיטים, שרכים, טחבים ופטריות (צילום: פרץ גלעדי)
 

לחיות בהרמוניה עם היער

הכפר פיחואה (Pichoa). בו מתגוררות כ- 250 משפחות, נמצא בג'ונגל, על גבול נהר ריו נאפו, אחד מיובלי האמזונאס. התושבים נהנים מהמים ומכל מה שמציע האמזונאס. הזמן כמו עמד כאן מלכת. התושבים מלקטים וצדים את מזונם, ומקשטים את פניהם בצבע אדום, אותו מפיקים מצמח מקומי. בתי הכפר עשויים מעץ ובמבוק, וניצבים על כלונסאות, כדי להגן עליהם משיטפונות ונחשים. בית טיפוסי כולל חדר שינה וחדר אורחים מרכזי. במטבח מבשלים על גחלים בתוך ריבוע עץ, ומעליו סל מקש הקולט את העשן - פשוט ויעיל. מסביב לבית קרחת יער גדולה, ובה בוסתן גדול של עצים ושיחי מרפא - בננות, פפאיות, עץ השוקולד, עץ הקפה ועוד. בסביבה ילדים רבים, משחקים ומשתובבים, כמו כל ילד בעולם. כדי "לעשות" אותם, בני הזוג מתרחקים לבקתה נפרדת בתוך היער.
 
יערות האמזונס, אקוודור
בית אופייני בכפר פיחואה על גדת הנהר
בנוי מעץ ובמבוק ונישא על כלונסאות כהגנה משיטפונות ומנחשים 
 (צילום: פרץ גלעדי)
 
אם אנסה לסכם את חוויות המסע הקצר שלי באמזונאס במילה אחת, הרי היא - סימביוזה. שיתוף הפעולה של הטבע באיזור זה, הוא בולט וחיוני כדי לשרוד. כך קיימת שרשרת מזון של בעלי חיים, טורפים ונטרפים, בעלי חיים וצומח, התלויים זה בזה. מעל כולם נמצא "טורף העל" - האדם, שיודע (לפחות עד היום) להשתמש בתבונה בחי ובצומח כדי לשרוד, ויחד עם זאת לכבד את הטבע ולחיות איתו בהרמוניה מושלמת.
 
יערות האמזונס, אקוודור
הילדים בכפרי האמזונאס שמחים לכל אורח ומצלמה, כמו בכל מקום בעולם (צילום: פרץ גלעדי)
 

מידע נוסף

לינה בעיר קיטו
כתבה על תקשורת לוויינית למטיילים
מתי לטייל באקוודור, איי גלאפגוס ובמרכז ודרום אמריקה?

כתבות נוספות

טיול ושייט על נהר האמזונאס
איי גלאפגוס
שדרת הרי הגעש של אקוודור
מידע וטיפים למטייל באקוודור

פרץ גלעדי
 
אודות הכותב
פרץ גלעדי ז"ל, היה פקח רשות הטבע והגנים ומתנדב ביחידת החילוץ ברמת הגולן. הוא עסק רבות באקולוגיה ושימור טבע, ומסעותיו הרבים והמגוונים ברחבי העולם התמקדו בלימוד הטבע ובשימורו.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר