העיר "החדשה" של פראג
מאת: ד"ר רמי דברת


כמה ערים אתם מכירים, בהן הרובע הקרוי "העיר החדשה" הוא בן למעלה משש מאות שנה? ובכן, כנראה שהכול יחסי. בשנת 1348, כאשר נוסדה העיר החדשה של פראג על ידי קארל הרביעי, כבר הייתה העיר העתיקה בת 400 שנה.


קשה "להאשים" אותי באובייקטיביות בכל האמור בעיר פראג, שכן אימי היא ילידת העיר. אך בוודאי גם אתם תסכימו כי כאשר ה"העיר החדשה" היא כל כך עתיקה, זוהי סיבה מספיק טובה להמשיך ולהתלהב ממנה.
 
1 / 7
2 / 7
3 / 7
4 / 7
5 / 7
6 / 7
7 / 7

הבית הרוקד (צילום: Miroslav Petrasko)
כיכר ואצלב (צילום: Lukáš Jančička)
פסל המלך ואצלב הראשון (צילום: Bronisław Dróżka)
המוזיאון הלאומי (צילום: Lukáš Jančička)
בית כנסת ירושלים (צילום: Alireza Javaheri)
פסל בארמון לוצרנה (צילום: orientalizing)
מלון אירופה (צילום: A.Savin)


אתרים לביקור בעיר החדשה של פראג המופיעים בכתבה (A-O), 

ומלון מומלץ במיקום נוח: Hotel BOOKQUET
להגדלת המפה יש ללחוץ בפינה העליונה
 

כיכר ואצלב – הלב של פראג החדשה

בעוד העיר העתיקה של פראג היא היעד מספר אחד לביקור תיירים בעיר, הרי העיר החדשה (Nove Mesto), ובפרט כיכר ואצלב (Václavské náměstí, ובאנגלית Wenceslas Square), היא הלב הפועם של החיים בפראג המודרנית. למעשה אין מדובר בכיכר, אלא בשדרה רחבה מאוד. משני צידי השדרה בניינים יפים, ברובם מסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20.
 
תשומת ליבנו צריכה להיות מופנית תחילה לשלושה אלמנטים שונים, הנמצאים ב"ראש" הכיכר: המוזיאון הלאומי, פסלו של ואצלב הקדוש והאנדרטה לזכרו של יאן פאלאך. כל אחד מהם מייצג תקופה אחרת בהיסטוריה של העם הצ'כי בכלל, ושל פראג בפרט.
 
הבניין הנמצא בדרומה של הכיכר, משקיף ושומר עליה, הוא המוזיאון הלאומי (Národní muzeum). הוא הוקם בסוף המאה ה- 19, בתקופת ההתעוררות הלאומית, בזמן שצ'כיה נשלטה על ידי אוסטרו-הונגריה. ממרפסת המוזיאון ניתן להשקיף על כל השדרה.
  ­
המוזיאון הלאומי, פראג
המוזיאון הלאומי בכיכר ואצלב (צילום: CC Kirk K)

תקרת המוזיאון הלאומי, פראג
תקרת המוזיאון הלאומי (צילום: CC Petr Ruzicka)
 
 
הפרט הראשון אשר ימשוך את תשומת לבנו בכיכר ואצלב הוא פסל גדול של רוכב על סוסו. זהו ואצלב הראשון (Wenceslaus I), גיבור לאומי והפטרון הקדוש של צ'כיה, שמוקדש לו יום חג משלו (28 בספטמבר). ואצלב, אשר הומלך בגיל צעיר על ידי אמו, קיבל על עצמו במאה ה- 10 את עול הנצרות ונחשב לנוצרי הראשון במשפחת המלוכה. הוא נרצח על ידי אחיו, כאשר היה מלך-נסיך, והפך קדוש מכיוון שנהרג "על מזבח" הנצרות. הפסל נבנה במשך 25 שנים, בסוף המאה ה- 19.
 
פסל ואצלב הראשון, פראג
פסל ואצלב הראשון, הפטרון הקדוש של צ'כיה (צילום: CC Davis Staedtler)

טיולי אופניים



בבואה להיסטוריה של האומה הצ'כית

אחדים מהאירועים אשר התרחשו בשדרה במאה העשרים, הם בבואה של אירועים היסטוריים גדולים אשר עברו על צ'כיה:
בתאריך 28 באוקטובר 1918 חגגו במקום המונים את עצמאות צ'כיה, לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה.
בתאריך 15 במרץ 1939 קיבלו אזרחיה הגרמנים של פראג בתשואות את חיילי הוורמאכט הנכנסים לעיר.
בתאריך 9 במאי 1945 המטירו התושבים הצ'כים פרחים על כוחות הצבא האדום, אשר שיחררו את העיר.
בתאריך 20 באוגוסט 1968 החלו לנוע בשדרה ומסביבה טנקים וחיילים רוסים, אשר דיכאו את "האביב של פראג", ניסיונם של הצ'כים לגבש נוסח ליברלי יותר של משטר קומוניסטי, אשר לא היה מקובל כלל ועיקר על "הדוב הרוסי".
 
לתקופה האחרונה קשור מוקד העניין השלישי בכיכר ואצלב, האנדרטה לזכר יאן פאלאך (Jan Palach), הניצבת בצדה הדרום-מזרחי של הכיכר. בשנת 1969, בהיותו סטודנט צעיר לפילוסופיה באוניברסיטה העתיקה של פראג. יאן הצית את עצמו למוות, במחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה מספר חודשים קודם לכן. בנוסף לאנדרטה, לרגלי מדרגות המוזיאון הלאומי מצוין המקום המדויק בו הוא הצית את עצמו, ומצבה סמלית וצנועה לזכרו הוקמה לרגלי סוסו של ואצלב.
 
האנדרטה לזכר יאן פאלאך  האנדרטה לזכר יאן פאלאך
האנדרטה לזכר יאן פאלאך, סטודנט שהצית עצמו במחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כיה (צילום: רמי דברת)
 

לטייל בשדרה של כיכר ואצלב

מעבר לאתרים היסטוריים "כבדי משקל", הרי שנעים לטייל לאורך השדרה של כיכר ואצלב, לצפות בעוברים ושבים, בבניינים ובחנויות. אם הזכרנו בניינים, הרי שבולט הריכוז הגדול של בתי מלון. אחד הבולטים שבהם, הבנוי בסגנון אר-נובו, הוא מלון אירופה (Hotel Evropa Prague, מס' 25 בשדרה). הוא ניבנה בסוף שנות השמונים של המאה ה- 19, ובחזית שלו ניצבים פסלים מעשי ידיו של הפסל הידוע לאדיסלב שאלון (Ladislav Šaloun).
 
מלון אירופה, פראג
מלון אירופה, סגנון אר-נובו (צילום: CC Øyvind Holmstad)

 
נישאר בסגנון האר-נובו, לאחר שנרחיק מעט צפונה, לבית מידות אחר, אשר נבנה כמלון באותו סגנון. מלון צנטרל (Central Hotel Prague) נבנה בשנת 1900, ופועל עד היום (Hybernská 10).
 
אם נחזור לשדרה, הרי שנוכל לפגוש באחד ממאפייני הבנייה בפראג – המעברים המקורים (פסאג'ים). באם תחפצו לראות חנויות עם אופי, או לחפש מפלט נעים מהרחוב ביום גשום או חם במיוחד, הרי שמעברים אלה נועדו עבורכם. מעברים מקורים שכאלו אפשר למצוא בארמון לוצרנה (Lucerna Palace), הנמצא בסמוך לכיכר (בין הרחובות Štěpánská -ו Vodičkova). בין גג זכוכית ורצפת שחור-לבן, שוכנים בתי קפה, גלריות וחנויות מעצבים. בחלל מרחף פסל של המלך ואצלב רוכב על סוס מת והפוך, מין חוש הומור, שאפשר לפרשו בצורות שונות – הכול בעיני המסתכל.
 
מבנים מסוג אחר ניתן לראות בשדרה וברחוב המהודר המצטלב עמה, רחוב נה פז'יקופה (Na Příkopě), בואכה האוניברסיטה העתיקה של פראג. כך למשל, בפינת השדרה הצפון מערבית, בניין כעור אך חשוב  חנות הדגל של מפעל הנעליים באתא (Bata). המפעל הוא אחד מענקי התעשייה הצ'כית, בתקופת הפאר שבין שתי מלחמות העולם, רשת חנויות ותיקה מאוד, אשר סניפיה פרושים כיום ברחבי העולם.
 
ארמון לוצרנה, פראג
פסל של המלך ואצלב רוכב על סוס מת והפוך בארמון לוצרנה (צילום: CC Øyvind Holmstad)



הבניין הרוקד בכיכר

להשלמת התמונה הארכיטקטונית נרחיק כקילומטר דרומה, עד כיכר יירסקובו (Jiráskovo náměstí), בכדי לחזות בבית יוצא דופן בכל קנה מידה. מדובר בבניין מוזר ומפתיע, שקשה לתאר אותו במילים. שני חלקים שלו צרים, כאשר אחד מהם הוא בעל שקערורית רוחבית, ומהחלק השני יוצאת כעין שלוחת בטון המקיפה את הראשון ב"מותניו הצרות".
 
הבניין המרשים תוכנן על ידי האדריכל היהודי-אמריקאי הידוע פרנק גרי (Frank Owen Gehry). עקב צורתו, המזכירה לרבים שני רקדנים, כאשר ה"גבר" חובק את ה"אשה" במתניה הצרות, הוא מכונה הבניין הרוקד (Tančící dům) או "ג'ינג'ר ופרד", על שם צמד הרקדנים ג'ינגר רוג'רס ופרד אסטר.
 
הבניין שנחנך בשנת 1996, נבנה ביוזמת נשיא צ'כיה דאז ואצלב האוול. הוא היה אמור לשמש מרכז תרבות, אולם התוכנית לא התממשה. כיום שוכנים בו משרדיהן של מספר חברות בינלאומיות, ועל הגג מסעדה צרפתית הצופה אל העיר פראג.
 
הבניין הרוקד, פראג
הבניין הרוקד, מזכיר זוג רקדנים (צילום: CC Alice)
 

הקתדרלה של לוחמי החופש הצ'כים

מספר כנסיות מזומנות לנו בעיר החדשה של פראג. אחת המעניינות שבהן היא קתדרלת קיריל ומתודיוס (Chrám svatého Cyrila a Metoděje), שנבנתה במאה ה- 18 ושוכנת 250 מטר מזרחה לכיכר יירסקובו. הקתדרלה נושאת את שמם של שני המיסיונרים היוונים, אשר הביאו את בשורת הנצרות לצ'כיה במאה העשירית. לשני האחים, ילידי סלוניקי, מיוחסת יצירת האלפבית הגלגוליטי, האלפבית הראשון ששימש ככתב‎ עבור השפה הסלאבית הכנסייתית העתיקה, ועליו מבוסס האלפבית הקירילי.
 
בשנת 1942, במלחמת העולם השנייה, תפסו מחסה בקתדרלה שבעה לוחמי חופש צ'כים, לאחר שהתנקשו במושל הגרמני ריינהרד היידריך (Reinhard Heydrich). הלוחמים התאבדו לאחר מצור של הכוחות הגרמנים, משהבינו כי אפסה תקוותם להיחלץ ללא כניעה. כיום ניתן לראות חורים מקליעי כדורים גרמנים בקירות הקתדרלה, כמו גם לוח זיכרון ומוזיאון קטן בכנסייה עצמה.
 
בין שלל אתרי ההיסטוריה הרחוקה והקרובה, נוכל גם להירגע במספר פינות עם הרבה "ירוק" בעיניים. אחת מהן היא הגן הפרנציסקני, הנמצא בין כנסיית גברתנו של השלגים (Panna Maria Snezna) לבין כיכר ואצלב. בגן ספסלים, פרחים ופסלים, והוא למעשה חצר פנימית של מנזר הכנסייה.

קתדרלת קיריל ומתודיוס, פראג החדשה
קתדרלת קיריל ומתודיוס (צילום: CC Ludek)
 

איך אומרים קפה ובירה בצ'כית?

אם תחפצו במנוחה אשר כוללת גם "העסקת הפה והלסת", הרי שתוכלו לבחור באחד ממגוון גדול של בתי קפה. כאן המקום לומר כי תרבות הישיבה בבתי קפה, הייתה מפותחת מאד בפראג של סוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20, כיאה לעיר אשר נשלטה שנים רבות על ידי אוסטריה.
 
קפה בצ'כית נקרא קווה (káva), בדומה לשמו בערבית. בהתאם בית קפה נקרא קווארנה (kavárna). בפראג בכלל ובעיר החדשה בפרט, אפשר להתבלבל מההיצע האדיר של בתי הקפה. בולטים ביניהם אלה אשר מנסים לשמור על אווירה של תחילת המאה העשרים, התקופה בה אינטלקטואלים וסופרים צעירים ישבו שעות רבות והתווכחו על כוס קפה. כך נוכל לשבת בקפה ארקו (Antiquarian Arco‏) או בקפה לובר (Café Louvre‏) ולדמיין את קפקא, מקס ברוד, רוברט וולש וחבריהם, יושבים ליד השולחן ומשוחחים (בשפה הגרמנית) על תרבות, ספרות ומה שביניהם.
 
אם תרצו ללגום קצת (או הרבה) בירה, תוכלו לבקר במוסד אופייני לפראג  "בית בירה". זאת לדעת, כי הכנת בירה (וודאי לגימתה) נחשבת בצ'כיה למסורת עתיקה ומכובדת. הצ'כים הם אלופי העולם בצריכת בירה לנפש, והם אף מכנים את הבירה "לחם נוזלי". במשך השנים התפתחו בתי הבירה כמקומות אשר אפשר, לצד שתיית הבירה, לשבוע בהם מאוכל (בדרך כלל עתיר קלוריות ובסיסי).
 
לצד בתי בירה עתיקים, שכבר הפכו למוסדות, התפתחו גם בתי בירה חדשים ואופנתיים. אחד מהגדולים והנחשבים שבהם הוא נובומסטסקי פיבובאר (Novoměstský pivovar), הנמצא ברחוב וודיצ'קובה (Vodičkova) מספר 20. תמיד אפשר לבלות שם בחברת המוני מקומיים, שותים וחוגגים.
 
קפה לובר, פראג
קפה לובר. בפראג תרבות מפותחת של ישיבה בבתי קפה (צילום: CC Javier R. Linera)


מלון מומלץ במרכז פראג

Hotel BOOKQUETהוא מלון 4 כוכבים, במיקום מושלם במרכז פראג, בנגישות גבוהה ברגל לכל האתרים של העיר העתיקה, העיר החדשה והרובע היהודי (דקה מהנהר, 5 דקות מגשר קארל), אך יחד עם זאת באזור שקט ונעים. במלון חדרים וסוויטות מרווחים ונקיים, היכולים להתאים לזוגות ומשפחות, עם מיזוג אוויר, פינת ישיבה, שולחן כתיבה ומרפסת. במלון מסעדה, בר וארוחת בוקר מגוונת (לא חוזרת על עצמה כל יום!), אותה ניתן לסעוד גם במרפסת הפנימית היפה והנעימה. צוות המלון שירותי ואדיב, נכון לכל עזרה, כולל המלצות על יעדי ביקור. תמורה מצוינת למחיר.
 
המלצה על מלון במרכז פראג
Hotel BOOKQUET  מלון מצוין במיקום מושלם במרכז פראג
 

מידע נוסף

טיול משפחתי בהרי הענקים של צ'כיה
העיירה צ'סקי קרומלוב

רמי דברת אודות הכותב
ד"ר רמי דברת מטייל בעולם עם מצלמה, ביקר עד כה ביותר מ-70 מדינות ברחבי העולם, והיד עוד נטויה...
מרצה באקדמיה בתחום הפסיכולוגיה הארגונית, בעל ניסיון עשיר בהרצאות למגוון קהלים, גופים ומוסדות
.
דוא"ל: 
ramidov@zahav.net.il

רמי עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר