בולגריה: מסלולי אופני הרים

חוצה בולגריה על שני גלגלים:
רכיבת אופני הרים
מאת: אדר שדמי


לא כל יום יכולים רוכבי ארצנו החמה והמיוזעת לרכוב בסינגלים ארוכים, למרגלות הרים נישאים ופסגות מושלגות, בין נהרות שוצפים, בנוף עצי מחט זקופי קומה או במעבה יער מלבלב בגווני ירוק. את כל הדברים הללו, ועוד, מצאתי בבולגריה.


בולגריה מציעה אין סוף אפשרויות לטיולי אופניים. הטיול המתואר כאן הוא טיול נודד אשר מתחיל בעיר הבירה סופיה ומסתיים בדרום המדינה, סמוך לגבול היווני. הטיול דורש "הקפצה" של הרוכבים והאופניים, ולכן מומלץ לעשותו בקבוצה. 
 
אופני הרים בבולגריה
כותב שורות אלו אל מול נופי הרי בולגריה הקרירים


נקודות על מסלולי טיול האופניים - מסופיה עד גבול יוון   
להגדלת המפה לחצו בפינההעליונה


טיולי אופניים




 

אופניים בבולגריה - לרגועים ולשוחרי האדרנלין

עונת רכיבת האופניים בבולגריה מתחילה באמצע חודש מאי, ומאפשרת טיולי אופניים בארץ פראית ושמורה, המשלבים תרבות, טבע ונוף. המסלולים בבולגריה מגוונים ביותר וניתן להתאים אותם בנקל לאופי הרוכבים, החל ממסלולי טיול רגועים וקלים לכל המשפחה, ועד לטיולי All-Mountain (רכיבה עם אלמנטים פיזיים וטכניים), הכוללים קטעי דאון-היל (ירידות מהירות), טיפוסים קשים והרבה אדרנלין. לכל הטיולים דבר אחד במשותף: החוויה בטבע המדהים, בהרים המבודדים ובשמורות הטבע עצומות הממדים.
 
בשנת 2005 הובלתי בפעם הראשונה טיול אופניים אל מחוץ לגבולות ארצנו. מאז חלפו הרבה שנים והמון רוכבים כבשו את השבילים בהרי בולגריה הגבוהים. היעדר התשתיות לרוכבי אופניים מקשה על תכנון מסלול וקבלת מידע, אך מעצים את חוויית הרכיבה על שני גלגלים במקומות נידחים, בלב הטבע הבתולי, ואת חוויית המפגש עם המקומיים - אנשים פשוטים ומסבירי פנים.
 
אופני הרים בבולגריה
רכיבה בטבע הבתולי של בולגריה  (צילום: ניסים צוק-רן)
 

אופניים, סוס, עגלה וגלידה

יש להם בבולגריה הרים נפלאים, כפרים מבודדים התלויים על שלוחות הרים מעל עמקים רחבים, טבע אין סופי ומים זורמים ללא הפסקה בנחלים ובנהרות. לצד הטבע הפראי יש בבולגריה גם ערים יפות והומות אדם, רחובות רחבי ידיים וגלידה טובה (מומלצת במיוחד הגלידה בלב המדרחוב בעיירה סנדנסקי). יש לנו במה לקנא. 

הבולגרים הם עם נחמד וגאה. הם מתגאים בהרים הגבוהים ביותר בבלקן, אשר נושקים ל- 3,000 מטר גובה, בכנסיות ובמנזרים הגדולים ביותר בבלקן, ובאוכל הכי-הכי ( צ'ופסקה סלט, קבבצ'ה, המון צ'יפס וכאמור, גלידה טובה). בבולגריה חיים כ- 7.5 מיליון תושבים על שטח של למעלה מ- 110 אלף קמ"ר. לשם השוואה - בארצנו הקטנטונת חייה אותה אוכלוסייה על כחמישית משטח זה. עובדה זו, לצד היעדר התיעוש, מותירים לנו רוכבי האופניים ארץ בתולית ומזמינה, שופעת טבע ונוף.
 
בהיותה אחת המדינות העניות באירופה, החדש והישן נושקים זה לזה במקומות רבים. לצד הערים המודרניות ועיירות הנופש (לסקי בחורף וטיולים בקיץ), אפשר למצוא כפרים פסטורליים, שבהם כלי התחבורה העיקרי הוא עדיין עגלה רתומה לסוס או פרד. מכל זה ברור החיבור לאופניים - אין דרך טובה יותר לחצות את רכסי ההרים, לרדת בעמקים לצד הנהרות השוצפים, לחלוק את הדרך עם סוסים בדרכם לעבודה בשדה, לעצור לקפה בכפר נידח וליהנות מאירוח חם ולבבי -  וכל זה במרחק של שעתיים וחצי טיסה מארץ הקודש.
 
אופני הרים בבולגריה
נשים מוסלמיות באחד הכפרים שבהרי רודופי  (צילום: אדר שדמי)
 

בחירה חכמה בסופיה

שמה של סופיה (Sofia), בירת בולגריה, פירושו ביוונית "חוכמה", וכך גם הבחירה להתחיל את הטיול בסופיה היא בחירה חכמה. את העמק בו שוכנת סופיה תוחם מצפון רכס הרי הבלקן, או בשמו הבולגרי "סטארה פלאנינה" (Stara Planina), שפירושו "ההר הישן". הרכס חוצה את המדינה ממזרח למערב, מדרום לעמק הדנובה, עד לים השחור. מדרום לסופיה מתנשא בתלילות הר ויטושה (Vitosha), המגיע לרום 2,290 מטר. נוף ההר בירוק עז משתלב עם שכונותיה הדרומיות של סופיה, בתערובת נהדרת של טבע ובתים ישנים, מדרכות משובשות ושביל אחד שמטפס עד לפסגה.
מדרום לסופיה ולהר ויטושה, נמצאים שלושת רכסי ההרים האחרים של בולגריה. כאן מסתתר גן העדן האמיתי לרוכבי אופניים: הרי רילה Rila)), המתנשאים לרום 2,925 מטר, הרי פירין Pirin)), המעט נמוכים יותר – 1,914 מטר, ורכס הרי רודופי (Rodpi) המתון יותר, הנושק לגבול היווני. נופי ההרים מספקים אין סוף מסלולי רכיבה מרהיבים.
 
אופני הרים בבולגריה
רכיבה בתוך כפרים שהזמן עצר בהם מלכת (צילום: סער ארני)
 

מתגלגלים מההר לאגם

מסלול: ויטושה (Vitosha) – פלאנה (Plana) – סכר איסקר (Iskar Dam).
אורך: 55-60 ק"מ, איבוד גובה של כ- 1,400 מטר.
 
הר ויטושה מרושת כולו בשבילים וסינגל-טרקים (שבילי הליכה ואופניים צרים, או בקיצור "סינגלים") בכל הרמות. מהמלון שבמרכזו של ההר אנו יוצאים לכיוון מזרח וגולשים בשבילים וב"סינגלים" לכיוון הכפר פלאנה (Plana). מסביבנו יער עבות, שדות ירוקים ופרחים בשלל צבעים. באמצע הדרך, ממש מול צומת הכניסה לכביש המשובש המוביל לכפר פלאנה, אנו עוצרים במסעדה נחמדה לארוחת צהריים.
אחרי ששבענו אנו ממשיכים לכיוון הכפר פלאנה, בדרך תלולה, העולה ויורדת לסירוגין על הרכס שנמשך מזרחה עד לעמק נהר איסקר (Iskar). לאחר תצפית מרשימה אנו יורדים לכיוון אגם איסקר - כאן ניתן לבחור בין "סינגל-טרק" נחמד לבין שביל המתפתל עד לכפר הנופש שליד האגם.
 
אגם איסקאר משמש כאתר תיירות ונופש, ממש בעורפה של סופיה. לגדותיו פזורים מסעדות, מלונות ואתרי קמפינג. אנחנו בחרנו להעביר את הלילה בעיירת הסקי בורובץ (Borovets), השוכנת בהרי רילה ומציעה מגוון מרשים של בארים ובתי מלון.
אופני הרים בבולגריה
תצפית על אגם איסקר בירידה מהר ויטושה    (צילום: אדר שדמי)


מלון מומלץ בעיירה בורובץ שבהרי רילה

מלון ספא יאסטרבץ (Hotel Yastrebets Wellness & Spa) הוא מלון 4 כוכבים, השוכן על מדרונות הסקי מעל עיירת הסקי בורובץ שבהרי רילה. במלון חדרים, סוויטות ובקתות פיניות, היכולות להתאים גם למשפחות וכוללות סאונה, והוא מציע גם בריכת שחיה מקורה, סולריום, חדר כושר, מרכז בריאות וספא, מסעדה ובר. הטרסה המשקיפה לעבר ההרים היא מקום נפלא לבלות בו במזג אוויר יפה.
 
מלון מומלץ בהרי רילה בעיירה בורובץ
מלון ספא יאסטרבץ - מלון מפנק במיקום נפלא לטיולים בהרי רילה

מסלול חוצה הרי רילה

מסלול: בורובץ (Borovets) – הכפר יאקורודה (Jakoruda).
אורך: 57 ק"מ, טיפוס: 1,200 מטר, ירידה: 1,500 מטר.
 
ביומו השני של הטיול אנו יוצאים מבורוביץ דרומה. הרכיבה לאורכו של עמק אדיר, אשר חרץ לו פתח בהרי רילה הגבוהים. תחילתו של הטיפוס בתוך יער אשוחים וארזים צפוף ויפה. עם הטיפוס מפנים העצים האדירים את מקומם לצמחייה עשבונית נמוכה, העמידה בתנאי מזג האוויר הקשים שמציב החורף במרומי ההרים. לאורך הדרך אנו עוברים ליד מספר בקתות מטיילים, המספקות שתייה ואוכל בסיסי (יש לברר אם הבקתות פתוחות, מאחר והשירות ניתן רק בשיא עונת התיירות).
 
לאחר טיפוס של כארבע שעות אנו מגיעים למעבר ההרים (פאס), שיא הגובה במסלול (2,400 מטר). מכאן אנו גולשים מטה בסינגל, אשר בסופו בקתה יפיפייה - Granchar Chalet, לגדות אגם מלאכותי קטן. אחרי כוס קפה ממשיכים להתגלגל מטה, בשביל כורכר אשר יהפוך בהמשך לכביש אספלט משובש, המתפתל בדרכו לעמק מצדו השני של הרכס, עד לכפר המוסלמי יאקורודה (Jakoruda).
מקום מומלץ ללינה: בנסקו (Bansko).
אופני הרים בבולגריה
אופניים ועגלה בבוץ של דרכי הרי רילה (צילום: אסף זיו)


מלון מומלץ בעיירה בנסקו

מלון בוטיק אמירה (Amira Boutique Hotel) הוא מלון 5 כוכבים קטן ומפנק, הממוקם במרחק קצר מהגונדולה לאתר הסקי של בנסקו (בחורף יש הסעות) ומציע מרכז ספא ופינוקים נוספים. המלון מציע חדרים מרווחים ודירות משפחתיות, שבחלקן יש מטבח, עם מרפסת או טרסה, בריכה, חדר כושר, מרכז בריאות וספא, עיסויים (בתשלום נוסף), חדר משחקים, מסעדה וארוחת בוקר עשירה. המלון זוכה לתשבוחות וציוני אורחים גבוהים.
 
מלון מומלץ בבנסקו   מלון מומלץ בבנסקו
מלון בוטיק אמירה
 - מלון 5 כוכבים קטן ומפנק בעיירה בנסקו





 

סינגל האושר אל מנזר רילה

מסלול: סמקובו (Semkovo) – מנזר רילה.
אורך: 40 ק"מ, טיפוס: 650 מטר, ירידה: 750 מטר.
 
עם בוקר אנו מתחילים לרכב מאתר הסקי סמקובו (Semkovo), השוכן על השיפולים הדרומיים של הרי רילה. אנו מטפסים אל מעבר ההרים שליד בקתת מקדוניה (Macedonia Chalet), ברום 2,200 מטר. את ארוחת הצהריים אנו סועדים בבקתת מקדוניה אשר בראש ההר (יש לברר מראש אם הבקתה פתוחה). מהבקתה אנו גולשים בסינגל-טרק זורם ומדהים אל עמק נהר רילה, העושה דרכו אל מנזר רילה. הסינגל קיבל את הכינוי "סינגל האושר", מפי רוכבים אשר רכבו וכנראה... נעשו מאושרים.
 
מנזר רילה הוא אתר התיירות החשוב של הרי רילה ושל בולגריה כולה. המנזר רחב הידיים נחבא בעמק צר היורד ממרום הרי רילה. המנזר נוסד בשנת 927 ובמאה ה- 15 עבר שיפוץ מקיף. היה זה אחד המקומות העיקריים שנשתמרו בהם הדת הנוצרית והתרבות הבולגרית בתקופת השלטון העות'מני בבולגריה.
אופני הרים בבולגריה
סיום המסלול במנזר רילה, אתר התיירות מספר 1 של בולגריה (צילום: סער ארני)
 

למרגלות הרי פירין

מסלול: דוברינישטה (Dobrinishte) באניצ'יאן (Banichan)
אורך: 41 ק"מ, טיפוס: 400 מטר, ירידה: 700 מטר.
 
את יומנו הרביעי בבולגריה אנו מתחילים בעמק נהר מטסה (Mesta), בין כרי אחו פורח, כאשר בגבנו הרי רילה הנוגעים בשמים ומעלינו פסגות הרי פירין המחודדות. אט אט אנו מטפסים על המורדות המזרחיים של הרי פירין, בין כפרים קטנים, בהם חיים בעיקר מיעוטים מוסלמים ויוונים, בקרבת משולש הגבולות יוון-טורקיה-בולגריה. בדרכנו אנו פוגשים בכפריים אשר עדיין עובדים בשדותיהם בסוסים רתומים למחרשות ועגלות עץ.
 
את הרכיבה אנו מסיימים ליד המסגד המרהיב בכפר המוסלמי באניצ'ן ליד העיירה גוטסה דלצ'ב (Gotse Delchev) . לאחר הקפצה אנו מבלים את הלילה במלניק (Melnik), עיירה תיירותית ונחמדה, שופעת מסעדות, יקבים וכמובן - פירמידות החול המפורסמות שבסמוך אליה.
אופני הרים בבולגריה
אשה בכפר באזור מלניק   (צילום: אדר שדמי)
 

מנוחה בפנינת התיירות מלניק

את היום החמישי ניצלנו ליום מנוחה מרכיבה באזור מלניק. העיירה היפהפייה, היין הטוב והאתרים הסמוכים, העניקו לנו יום מהנה במיוחד. כ- 6 קילומטרים מעל לעיירה נמצא מנזר רוז'ן (Rozhen)- מנזר בנוי עץ ובו כנסייה עתיקה. המנזר פתוח למבקרים ומחלונותיו נשקפות פירמידות החול המרהיבות. פירמידות אלו הן תצורה גיאולוגית, שנוצרה על ידי הרוח, הגשמים והנחלים, שסחפו אט אט את אבן החול ויצרו בה ביתרונות עמוקים. הצורות שנוצרו מזכירות פירמידות, מחטים, מגדלים, צריחים, פטריות (שסלע לראשן) ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. גובהן של חלק מן הפירמידות מעל 100 מטר.
מהמנזר אפשר ללכת בשביל הליכה למיטיבי לכת (לא מתאים לרכיבת אופניים) המתפתל בין הפירמידות. אורכו של השביל, היורד לרחובה הראשי של מלניק, כ-2-3 שעות הליכה.
 
מלניק היא פנינת תיירות אמיתית. העיירה הקטנה בדרום הרי פירין מאופיינת בסגנון אדריכלי מתקופת התחייה הלאומית הבולגרית. בנוסף למבנים היפים נחשבת מלניק לבירת היין של הדרום. במוזיאון של העיירה ניתן להתרשם ממראה בית בולגרי טיפוסי ולטעום מיינות מקומיים משובחים ממרתפי היקב.
 
כ- 20 קילומטרים מזרחה למלניק נמצאת העיירה סנדנסקי (Sandanski), המציעה גנים בוטניים מרשימים, מעיינות תרמו-מינרליים ומדרחוב הומה אדם.
 
אופני הרים בבולגריה
יום מנוחה בטיול נינוח לפירמידות החול ליד מלניק (צילום: אורי ארני)
 

רכס הגבעות הירוקות אוגרג'דין

מסלול: מהעיירה פרבומי (Parvomay) לכפר קרסנה (Kresna).
אורך: 55 ק"מ, טיפוס: 350 מטר, ירידה: 1,450 מטר.
 
אחרי יום המנוחה אנחנו מוכנים למסלול היום השישי, בו אנו רוכבים ברכס הגבעות הירוקות של אוגרג'דן (Ograzden). זהו רכס נמוך יחסית, המגיע לגובה של 1,512 מטר, שחציו בשטח בולגריה וחציו בתחומה של מקדוניה השכנה ממערב. הרכס מאופיין בגבעות מעוגלות וירוקות, המכוסות בחלקן ביערות עבותים, וביניהם אחו ירוק ופתוח. הנוף הנפרש מעבר לנהר סטרומה (Struma), ביחד עם הפסגות המושלגות של הרי פירין ורילה, עוצר נשימה.
 
אנו רוכבים לאורך קו הרכס, על שביל רחב עם סינגלים נחמדים לצדו. בדרכנו אנו עוברים ליד כפרי צוענים, אותם אנו מזהים לפי הקרוואנים והאוהלים בהם הם מתגוררים. מכל עבר בוסתני פרי, עדרי כבשים ועזים הרועות בגבעות הירוקות. אפשר להתרענן באמצע היום עם כוס בירה או קפה בכפר ניקודין (Nikudin). זהו כפר המנותק מהעולם סביבו ומאפשר הצצה לחיי הכפר האותנטיים של בולגריה.
 
אופני הרים בבולגריה
משחררים שרירים... במעיינות החמים של עמק נהר סטרומה
 

לרדת בסינגל, לעלות ברכבל

את היום האחרון לחופשה אנו מפצלים לשניים. את חציו הראשון אנו מבלים בסינגל טרקים שעל הר ויטושה, סגירת מעגל להיכן שהתחיל טיולנו. ההר מציע אפשרויות רבות לסינגלים, שאינם מסומנים על מפות סימון השבילים (אין בהן התייחסות למסלולי אופניים). אולם בהר יש שפע של מסלולים: החל ממסלולי דאון-היל (Down Hill) חדים ותלולים ועד לשבילים רחבים בשיפועים שונים. בסיום הירידה עולים חזרה עם רכבל הסקי, וחוזר חלילה. שימו לב, העלייה ברכבל היא חוויה נחמדה מאוד ללא האופניים, אך היא מסוכנת כאשר נושאים זוג אופנים על הכתף (אין מתקן לתליית אופניים ואף אחד לא יאט את קצב נסיעת הרכבל בשבילכם).
 
בחציו השני של היום אנו  מטיילים בסופיה, אשר משלבת בין המודרניזם לשרידי הקומוניזם, ובין שלוש הדתות המונותיאיסטיות. בנוסף לאתרים ההיסטוריים, לארמונות ולמוזיאונים, מציעה העיר גם שפע של בילויים בפאבים ובמסעדות, בהן אנו חוגגים את סיומו המוצלח של הטיול.
אופני הרים בבולגריה
הר ויטושה – לרדת באופניים, לעלות ברכבל וחוזר חלילה (צילום: אסף זיו)


מלון מומלץ למרגלות הר ויטושה

למגיעים עם רכב, נמליץ על מלון הספא מורני (Hotel and SPA Moreni), הממוקם למרגלות הר ויטושה ומציע חניה בחינם, מרכז בריאות וספא מודרני, מסעדה, ארוחת בוקר עשירה וחדרים היכולים להתאים לזוגות ומשפחות.

מלון ספא מומלץ בסופיה, ליד הר ויטושה
מלון הספא מורני
 למרגלות הר ויטושה, מתאים לזוגות ומשפחות
 

מידע שימושי לטיול אופניים בבולגריה

טיסות: לסופיה יוצאות הרבה טיסות סדירות שבועיות. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, אל על, מאפשרת הטסת אופניים ללא עלות (שימו לב, יש לבצע הזמנה מיוחדת בעת הזמנת הכרטיס).
השכרת אופניים: בסוכנויות טיולים בודדות בבולגריה ניתן לשכור אופני Hard-tail ברמה נמוכה יחסית. המלצה שלי - הביאו את שלכם מהבית.
מפות: אפשר לקנות בחנויות ספרים וטיולים מפות סימון שבילים לאזורים התיירותיים של המדינה (בהם כל רכסי ההרים שהוזכרו מקודם). המפות בקנה מידה בין 1:50,000 ל- 1:100,000. הן לא מדויקות במיוחד, אך בהחלט נותנות תמונת מצב סבירה של השטח. לא ניתן להשיג מפות טופוגרפיות של אזורי הגבול או אזורים נידחים יותר.
מתי לטייל: העונה המתאימה לרכיבת אופניים מתחילה באמצע מאי ונמשכת עד אמצע אוקטובר. בתחילת העונה, בחודשים מאי-יוני, יש לבדוק היטב האם מעברי ההרים ניתנים למעבר, או שמא הם מושלגים עדיין.
ביגוד וציוד: יש להצטייד למזג אוויר קיצוני, הנע בין טמפרטורות גבוהות לבין סופות וטמפרטורות נמוכות במרומי ההרים. מזג האוויר עלול להשתנות באמצע היום ללא התראה מוקדמת.
שפה: במקומות רבים בבולגריה, במיוחד בכפרים ובעיירות הקטנות, האוכלוסייה אינה דוברת אנגלית. הביאו מתורגמן או "שפרו" את הבולגרית שלכם לפני היציאה.
 
אופני הרים בבולגריה
צוות הרוכבים מחזיר אנרגיה במסעדה בדרך
 


אדר שדמי אודות הכותב
אדר שדמי, מדריך טיולי אופניים בגאורגיה, ארמניה, צרפת, הרי הפירנאים, ספרד, אנדורה, איטליה, קפריסין וארצנו הקטנה והיפה. מדריך ומארגן קבוצות רכיבה בחברת בוץ - הרפתקאות על אופניים.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר