עיירת הסקי בנסקו ומסלולים בהרי פירין
מאת: כרמית וייס


את השם בנסקו מכירים גולשי סקי, בזכות אתר הסקי הפופולרי, אבל בהחלט מומלץ להכיר את בנסקו גם בקיץ, אז הופכת העיירה לממלכתם של המטיילים בהרי פירין. בדומה להרי האלפים, גם כאן עיצבו הקרחונים את הרכס לפני עשרות אלפי שנים, תוך שהם משאירים מדרונות תלולים, פסגות גבוהות, עמקים יפים ואגמים לרוב. גם מי שאינו נמנה על מיטיבי הלכת, יוכל לחזות בנופים הקסומים על ראשי ההרים.


מלון קמפינסקי בבנסקו
תצפית לעבר הרי פירין ממרפסת מלון קמפינסקי גראנד ארנה -
אחד מבתי המלון החדישים שצמחו בבנסקו כמו פטריות אחר השלג...



העיירות של הרי פירין: העיירה בנסקו (A) והעיירה דוברינישטה (B)
רכסי ההרים השכנים: הרי רילה (C) והרי רודופי (D)
בתי מלון מומלצים בבנסקו: מלון קמפינסקי גראנד ארנה  |   מלון בוטיק אמירה  |  מלון טאנה


 ברירת מחדל



 
רכס הרי פירין הוא רכס ההרים השני בגובהו בבולגריה, אחרי רכס הרי רילה, השכן לו מצפון. שניהם נמצאים בחלקה הדרום-מערבי של בולגריה, בין נהר סטרומה (Struma), ממערב, ונהר מסטה (Mesta) ממזרח.
הפסגה הגבוהה ביותר בהרי פירין היא פסגת ויחרן* (Vihren), הנמצאת בחלקו הצפוני של הרכס.  2,914 המטרים שלה מעניקים לה את המקום השני בין פסגות בולגריה (מעט אחרי מוסאלה שבהרי רילה, 2,925 מ') ואת המקום השלישי בבלקן כולו (אחרי פסגת Mitikas על הר האולימפוס ביוון, 2,917 מ'). 
בהרי פירין עוד 60 פסגות מעל גובה 2,500, אך את עיקר היופי מעניקים לרכס כ- 150 אגמים קטנטנים, שנוצרו על ידי הקרחונים שכיסו אותו בתקופת הקרח האחרונה.
 
למרות המשקעים הרבים היורדים על הפסגות הגבוהות – 1,200 מ"מ בממוצע שנתי, הן כמעט חשופות מצמחיה, מאחר שרק צמחים נמוכים יכולים לשרוד בגבהים ובטמפרטורות שכאלה. המורדות הנמוכים יותר מכוסים ביערות, וכשאלו נצבעים בצבעי השלכת המראה מלבב במיוחד.

* ויחרן – באנגלית נהוג לכתוב Vihren, מאחר ואין אות מתאימה לביטוי האות X בשם Вихрен, כפי שהיא נכתבת בקירילית. אנו הישראלים יכולים לבטא את האות X עם צליל האות חית, כפי שמוסבר בהרחבה בכתבה על האלף בית הקירילי.
 
 הרי פירין, בולגריה
הרי פירין, 150 אגמים קטנים ומקסימים  (צילום: אביב וייס)
 

עיירת הסקי בנסקו

העיירה הגדולה ביותר בהרי פירין היא בנסקו (Bansko), ומעליה נמצא אתר הסקי בנסקו. העיירה היא גם הבסיס לטיולנו זה בחלקם הצפוני של הרי פירין. בעיירה זו, אולי יותר מכל מקום אחר בבולגריה, משתלבים יחד עתיק וחדש, ישן ומודרני, מזרח ומערב. העיירה (שאולי כבר זכאית לתואר עיר מפאת גודלה) שוכנת על המורדות הצפוניים של הרי פירין, למרגלות פסגת ויחרן. היא גדלה מכפר קטן ונידח לעיירת סקי פורחת ומשגשגת, בה נבנים מלונות ענק בקצב מסחרר.
 
 הרי פירין, בולגריה
הרי פירין, נופים אלפיניים קסומים ושלג בתחילת אוקטובר   (צילום: אביב וייס)
 
כיום מתגוררים בבנסקו 10,000 תושבים, אשר רובם אינם תושביה המקוריים אלא עובדים בתחום התיירות. בחלקה העתיק של העיירה בתי עץ ואבן בני מאות שנים, רחובות מרוצפי אבן וכנסיות עתיקות. בחלקה החדש, הצמוד לישן, עשרות בתי מלון גדולים, שנראים כאילו הביאו אותם לכאן היישר משוויץ (מזרח ומערב, כבר אמרנו). בקיץ העיירה היא בירת ה המטיילים והנופשים בהרי פירין, הנהנים ממסלולי הליכה בהרים, טיפוס הרים, ראפטינג, רכיבה על סוסים, אופניים וכל מה שמציעה עיירת נופש בהרים.
 
רוב מטיילי הקיץ באים לבנסקו כדי לטייל בטבע, אבל כדאי לבקר גם ברובע העתיק של העיירה, להתרשם מהסמטאות הצרות ובתי האבן. כדאי לבקר בכנסייה העתיקה Sveta Troitsa  (השילוש הקדוש), שנבנתה בשנת 1835. על מגדל הפעמון של הכנסייה בנתה חסידה קן ענק, שהפך לסמלה המוכר ביותר של בנסקו. לא הרחק ממנה, ברובע העתיק, נמצא בית Velianovata, בית עץ ואבן עם ציורי קיר ופיתוחי עץ. בקומת הקרקע שלו יש מוזיאון אתנוגרפי. מוזיאון אתנוגרפי נוסף נמצא בביתו העתיק, מהמאה ה- 18, של האמן נאופיט רילסקי (Neofit Rilski), צייר, משורר, מוסיקאי וארכיטקט. 
 
בנסקו, בולגריה
 פסלו של האמן נאופיט רילסקי בחצר ביתו  (צילום: כרמית וייס) 
 

הפארק הלאומי פירין

אם אתם אוהבים טבע וצעידה בהרים, גם אם אינכם מיטיבי לכת, אל תפספסו ביקור בפארק הלאומי. הפארק משתרע על רוב שטחו המרכזי והגבוה של רכס הרי פירין (Pirin). ההרים מתחילים בגובה 1,000 מ' ומגיעים עד לגובה 2,914 מ' בפסגת ויחרן. חלקם הנמוך יותר מכוסה בעיקר עצי אורן ואשוח ופחות עצים נשירים (מסיבה זו השלכת מרשימה פחות מזו של הרי רודופי ורילה) ובקיץ פורח בהם פרח האדלווייס האלפיני (Alpen- Edelweiss).
 
הפארק מרושת במגוון גדול של מסלולי הליכה, המציעים אפשרויות נפלאות לטרקים של יום אחד עד מספר ימים, בכל דרגות הקושי. גם הליכה קצרה  יכולה להביא אותכם אל נופי אגמים ושלג קסומים, כמו שרואים רק בגלויות.
 
מרכז המבקרים של הפארק הלאומי פירין נמצא בבנסקו, בבית פרטי בן שתי קומות (שלא נראה כמו מרכז מבקרים) ברחוב 4 Bulgaria. כדאי מאד להתייעץ באנשי מרכז המבקרים לפני צאתכם לטרקים ולקנות מפת מסלולים טופוגרפית טובה (1:50,000).
שימו לב, עובדי מרכז המבקרים של בנסקו אינם מעודכנים מספיק במצב השבילים והבקתות, והם עלולים להטעות אתכם במידע שגוי ומסוכן, כפי שנוכחנו בעצמנו.
 
הרי פירין, בולגריה
הפארק הלאומי פירין, נוגע בשמיים  (צילום: כרמית וייס)



 
 

הגג הירוק של בקתת ויחרן

הכביש המפותל העולה מבנסקו מביא אותנו תחילה לבקתת בנדריצה (Banderitsa), ובסופו של הכביש (16 ק"מ) אל בקתת ויחרן, שהיא נקודת מוצא למסלולי הליכה רבים. הבקתה, שסמלה המסחרי הוא הגג הירוק שלה, היא אחת הבקתות הגדולות בהרי פירין, היכולה להלין 196 מטיילים. הבקתה ממוקמת בגובה 1,950 מ'. במקום בניין עץ ואבן בן שתי קומות ולצידו בונגלוס ומגרש חנייה קטן. בקומה הראשונה יש מסעדה, מטבח וחנות מצרכים (קנטינה) ובקומות העליונות חדרי שינה צנועים של 5-7 מיטות ואף יותר. בבקתה יש חשמל, מים, וחימום, אך בעונות המעבר נראה שחוסכים ולא תמיד מספיק חם. שימו לב, אסור להקים אוהלים לצד הבקתה.

הרי פירין, בולגריה
בקתת ויחרן והגג הירוק, נקודת מוצא למסלולים בהרי פירין  (צילום: כרמית וייס)
 

מסלולים מבקתת ויחרן

מכיוון שזוהי הבקתה הגבוהה ביותר אליה ניתן להגיע עם רכב, היא נקודת מוצא מצוינת למסלולים ארוכים או קצרים, לאגמים הקטנים שעל הרכס:
 
* מסלול לאגם Okoto (העין) - מסלול של כחצי שעה, המסומן בירוק-אדום. דורש טיפוס בדרגת קושי בינונית.
*  מסלול לאגם Ribno  (הדג) – המשכו של המסלול הקודם לאגם נוסף. 50 דקות וטיפוס באותה דרגת קושי.
* מסלול לאגם Dûlgo– המשכו של המסלול הקודם. שעתיים ועוד קצת עלייה.
* מסלול לחמשת האגמים – כולל את שלושת האגמים הראשונים ואת אגמי Muratovo ו- Zhabeshko – ארבע שעות ועלייה קשה.
* טיפוס לפסגת ויחרן – 3-5 שעות הלוך חזור, עם עליה וירידה קשות מאד (מסלולים יתוארו בהמשך).
* מסלול לבקתת דמיאניצה (Demyanitsa) – חמש שעות עם עליה קשה.
* מחסה טבנו אזארו (Tevno ezero) – הליכה אל לב השמורה, המחייבת לינת לילה. 7 שעות.
 
** זמני המסלולים בכתבה זו הם זמנים למיטיבי לכת, בהליכה נמרצת ללא עצירות. אם לא השתחררתם זה עתה מהסיירת... אני מציעה להכפיל ב- 1.5 לפחות, שהרי מה הטעם ללכת ללא עצירות, זה כל הכייף. קחו עמכם מעט צידה לדרך ועשו פיקניק אל מול הנוף המרהיב, שלא יגמר מהר מידי.
 
 הרי פירין, בולגריה
תבחרו לכם אגם...   (צילום: כרמית וייס)
 

המסלול לשלושת האגמים

אנחנו הלכנו במסלול האדום-ירוק, לצדו של נהר Bûnderishki, מבקתת ויחרן עד לאגם השלישי, אגם Dûlgo. אורכו של המסלול, לכל כיוון, כ- 7 ק"מ והוא מטפס 375 מ', אך הטיפוס (וכך גם הירידה בדרך חזרה) הוא ברובו מתון. המסלול בחלקו היה מכוסה שלג, שירד מספר ימים קודם לכן (תחילת אוקטובר), והשלג הוסיף לו יופי רב. מרהיב במיוחד היה מראה אגמי התכלת העטופים לבן מכל עבר.
בהליכה נינוחה ומספר עצירות, כולל ארוחת צהריים, הלכנו את המסלול בחמש שעות לערך.
 
 הרי פירין, בולגריה
סופו של המסלול לשלושת האגמים, השילוט לבקתת דמיאניצה או חזרה לבקתת ויחרן  (צילום: כרמית וייס)
 

מיטיבי לכת בהרי פירין

הזוג הצעיר שהיה עמנו תכנן ללכת מסלול של יומיים ולישון לילה באחת הבקתות אי שם בהרים. למזלנו הספקנו להגיע למרכז המבקרים של הפארק דקות ספורות לפני סגירתו, ושם נודע לנו שהבקתה סגורה (מחוץ לעונה, המסלולים מכוסים שלג). זאת לאחר שבמרכז המידע של בנסקו אמרה לנו הפקידה, בביטחון רב, שהבקתה והמסלול פתוחים. עצה של חכמים לאחר מעשה: אנא הקפידו לקבל מידע רק ממקורות מוסמכים במרכז המידע של הפארק, ואם יש ספק אל תצאו למסלול ארוך הדורש לינת לילה. בסופו של דבר טיפסו השניים לפסגת ויחרן (במסלול האדום, הדרומי) ולמחרת הלכו במסלול מבקתת ויחרן לבקתת דמיאניצה (Demyanitsa) ומשם ירדו ברגל לבנסקו. על רכס פירין יש מסלולים ארוכים נוספים, המשלבים לינה של לילה ויותר.
 

טיפוס לפסגת ויחרן

ויחרן, כאמור, היא הפסגה הגבוהה בהרי פירין (2,914 מ'). אם אתם מטיבי לכת אתם מוזמנים לכבוש את הפסגה באחד משלושה המסלולים:
* מבקתת ויחרן – במסלול האדום (הדרומי), שתחילתו בגובה 1,950 מ', עם טיפוס של קרוב לאלף מטרים בעליה קשה. נחשב למסלול הקל מבין השלושה.
* מבקתת ויחרן – במסלול האדום והירוק (הצפוני), שתחילתו בגובה 1,950 מ', וגם הוא טיפוס של קרוב לאלף מטרים אך בתוואי דרך קשה ותלול יותר.
* מבקתת בנדריצה (Bunderitsa) – במסלול הירוק, שתחילתו בגובה 1,810 מ', עם טיפוס של מעל אלף מטרים, בתוואי דרך קשה ותלול.
אל בקתות ויחרן ובנדריצה מגיעים עם כביש מהעיירה בנסקו. אם אין ברשותכם רכב ישמחו נהגי המוניות של בנסקו להסיע אתכם.
 
הרי פירין, בולגריה
בדרך לפסגת ויחרן  (צילום: אביב וייס)
 
 

מרחצאות מינרליים בדוברינישטה 

6 קילומטרים מזרחית לבנסקו נמצאת עיירת המרחצאות דוברינישטה (Dobrinishte). העיירה דוברינישטה גם היא בסיס טוב לביקור בפארק הלאומי פירין. כאן מזומנת לכם חוויה נוספת – עלייה ברכבל לנקודה הגבוהה ביותר אליה ניתן להגיע שלא בצעידה רגלית.  
גם כאן, כמו בבנסקו השכנה, התפתח הכפר הקטן לאתר תיירות, אם כי בסדר גודל צנוע יותר. סיור ברחובות הכפר ייקח אותכם שנים רבות לאחור, אל בתי אבן, מכוניות רעועות, סוס ועגלה וזקנים היושבים בנחת על ספסלים ברחוב, מתעדכנים ברכילות האחרונה. במתחם המעיינות, הסמוך לכפר תוכלו להנות מ- 17 מעיינות חמים, בטמפרטורה של 30-43 מעלות.
לינה באזור העיירה דוברינישטה
 
כביש היוצא מהכפר מטפס 11 ק"מ אל בקתת גוטצ'ה דלצ'ב (Gotce Delchev), השוכנת בגובה 1,600 מ' (לא להתבלבל עם כפר באותו שם דרומה משם). בחורף ובשיא עונת התיירות בקיץ, עולה מהבקתה רכבל כסאות, עמו ניתן להגיע לבקתת Bezbog (2,240 מ'), שהיא נקודת יציאה מצוינת למספר מסלולי הליכה. גם אם אינכם מטיילים ברגל כדאי להגיע וליהנות מהנופים. שימו לב, הרכבל פועל רק בשיא העונה (קיץ וחורף). בררו היטב לפני שאתם מתכננים להיעזר בו, שאם לא כן תאלצו לטפס 640 מ' עד לבקתת בזבוג. אם אתם אמורים לרדת ברכבל בסיום מסלול הליכה, בררו היטב את שעת הסגירה.
 
הרי פירין, בולגריה
עיירת המרחצאות דוברינישטה, 17 מעיינות חמים  (צילום: CC Marrgo80)
 

בקתת בזבוג - הכי גבוה בלי להתאמץ 

בקתת בזבוג (Bezbog) שוכנת לצדי אגם Bezbojkoto ezero. אם אתם מדמיינים בקתת עץ קטנה, ממש לא זה המצב. הבקתה היא למעשה בניין בן ארבע קומות ועליית גג, היכול לארח 160 איש. יש בו שתי דירות, חדרים של 3,4 איש וחדרי דורמיטורי, עם שירותים משותפים בכל קומה, וכן חשמל, חימום מרכזי, מסעדה ובית קפה. בקיץ אפשר ללון באוהל ליד הבקתה ולצדי האגם, ולהשתמש בשירותים ובמקלחות שבחוץ.
 
מסלול מומלץ מבקתת בזבוג הוא המסלול לאגם Popovo ezero, הנחשב לאחד האגמים היפים בהרי פירין. המסלול אורך כשעה וחצי לכל כיוון.
מסלולים נוספים: המסלול לפסגת בזבוג (שעה וחצי), המסלול למחסה Tevno ezero (4 שעות), בקתת דמיאניצה (4.5 שעות) ועוד.
 
הרי פירין, בולגריה
בקתת בזבוג, יכולה לארח 160 איש  (צילום: CC Boyko Blagoev)

בתי מלון מומלצים בעיירת הסקי בנסקו

מלון קמפינסקי גראנד ארנה (Kempinski Hotel Grand Arena) ממוקם במרחק 2 דקות הליכה מתחנת הגונדולה לאתר הסקי של בנסקו. זהו מלון 5 כוכבים חדיש ומפואר, המציע חדרים גדולים וסוויטות מרווחות, שלכולם מרפסת (מומלץ עם נוף להרים, גם שקט יותר), שתי בריכות (פנימית וחיצונית), מרכז ספא גדול, שתי מסעדות וסושי בר (בקיץ ניתן לסעוד על הטרסה בנוף מרהיב). ילדים מתקבלים במלון בברכה, וניתן להוסיף עבורם עריסה או מיטה, ויש גם ביליארד ומועדון לילדים. היחס והשירות ללא דופי, והתמורה הולמת את המחיר (הלא זול).

מלון קמפינסקי בבנסקו
מלון קמפינסקי גראנד ארנה - מלון 5 כוכבים מפואר ליד הרכבל לאתר הסקי

מלון בוטיק אמירה (Amira Boutique Hotel) הוא מלון 5 כוכבים קטן ומפנק, הממוקם במרחק קצר מהגונדולה לאתר הסקי של בנסקו (בחורף יש הסעות) ומציע מרכז ספא ופינוקים נוספים. המלון מציע חדרים מרווחים ודירות משפחתיות, שבחלקן יש מטבח, עם מרפסת או טרסה, בריכה, חדר כושר, מרכז בריאות וספא, עיסויים (בתשלום נוסף), חדר משחקים, מסעדה וארוחת בוקר עשירה. המלון זוכה לתשבוחות וציוני אורחים גבוהים.
 
מלון מומלץ בבנסקו   מלון מומלץ בבנסקו
מלון מומלץ בבנסקו   מלון מומלץ בבנסקו
מלון בוטיק אמירה
 - מלון 5 כוכבים קטן ומפנק בעיירה בנסקו

מלון טאנה (Hotel Tanne) הוא מלון 4 כוכבים יפהפה, בנוי אבן ועץ, עם אח מבוערת בלובי הכניסה. במלון 25 חדרים ועוד מספר סוויטות, בריכה וספא, והוא ממוקם במרחק הליכה מהרכבל.
 
מלון מומלץ בבנסקו
מלון טאנה - מלון בסגנון מסורתי במרחק הליכה קצר מהרכבל
 
טיול ג'יפים בבולגריה

כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר