טיול בהרי רילה – חלק א':
מסלול שבעת האגמים
מאת: כרמית וייס


הרי רילה הם ההפתעה הגדולה של בולגריה – מי מצפה לפגוש רכס הרים אלפיני, משובץ אגמי תכלת קטנטנים, כאן בלב הבלקן? הרי רילה הם חגיגה של טבע ונופים בתוליים, נופים שחשבתי שיש רק במדינות רחוקות, אבל הם כל כך קרובים אלינו.


שעתיים טיסה ואתם בסופיה, עוד שעה נסיעה ואתם בהרי רילה! אז מה הם מציעים?
 
1 / 7
2 / 7
3 / 7
4 / 7
5 / 7
6 / 7
7 / 7

אגם הכליה, אחד משבעת אגמי רילה (צילום: George Ivanov)
שלג על הרי רילה - נוף אלפיני בלב הבלקן (צילום: Ivan Dimitrov)
המון אגמים אלפיניים קטנים נחבאים בהרי רילה  (צילום: videlindj)
בקתת שבעת האגמים ועשרות אוהלים סביבה (צילום: Jo Re)
כל שבעת אגמי רילה במבט מגבוה (צילום: Yana Petkova)
חפשו את האגם... הרי רילה  (צילום: m1r0r1m)
אגם התאומים, אחד משבעת אגמי רילה  (צילום: George Ivanov)
יעדי טיול בהרי רילה המוזכרים בכתבה זו ובחלק השני על העיירה בורובץ ומנזר רילה,
ומקומות לינה מומלצים: 
מלון ספא יאסטרבץ בעיירה בורובץ 
בקתות העץ סאמובילה בכפר גובדרצי
מלון אמאר אנד ספא בעיירה ספארבה באניה
 

הרי רילה – 120 אגמי תכלת

הרי רילה (Rila) נמצאים בדרום-מערב בולגריה, מצפון לרכס הרי פירין ולא הרחק מסופיה הבירה (כ-70 ק"מ). זהו רכס הרים אלפיני וגבוה (גובה ממוצע 2,700 מ'), אשר פסגתו הגבוהה ביותר, פסגת מוסאלה (Musala), מגיעה לגובה 2,925 מ', גובה שמעניק לה את התואר המכובד  הפסגה הגבוהה בבולגריה ובבלקן כולו. שלושה נהרות גדולים מנקזים את הרכס: מאריצה (Maritsa), איסקאר (Iskar) ומסטה (Mesta).
 
יופיו של הרכס הוא בעיקר בזכות 120 אגמי התכלת הקטנים המשובצים בו, אשר נוצרו על ידי כוחות הבלייה של הקרחונים, שכיסו אותו בתקופת הקרחונים האחרונה. ההרים מכוסים עצי אורן ואשוח וכן עצים נשירים מסוגים שונים, אשר נצבעים בסתיו לסימפוניה מרהיבה של צבעים. מדרונותיו התלולים מהווים אתגר למטפסי הרים ורוכבי אופני הרים, אך גם מי שאינו כה מיטיב לכת יוכל להגיע לנופים קסומים בעזרת רכבלים.

אגמי רילה
תצפית על שניים מתוך שבעת האגמים במסלול על הרי רילה (צילום: CC Georgi Peshev)

טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
נופים אלפיניים בלב הבלקן  אגם הכליה, אחד משבעת אגמי רילה המרהיבים (צילום: כרמית וייס)

 
בפעם הראשונה בה הגעתי להרי רילה, היה זה באמצע אוקטובר, שבוע לאחר שירד שלג כבד. למרות השמש החמימה שליטפה אותנו, עדיין נותרו עבורנו לא מעט פסים של לבן בוהק, שהוסיפו להרים משנה חן ואיפשרו לצעירים שבחבורה להתגלש בכיף.
כתבה על טיול משפחות בבולגריה
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
שלושה מתוך שבעת אגמי רילה: התאומים, שלושת העלים והדג (צילום: כרמית וייס)
 

 ברירת מחדל



בורובץ – טיולים בקיץ, סקי בחורף

בחורף פועלים בהרי רילה מספר אתרי סקי, שהגדול שבהם הוא בורובץ (Borovets), אתר הסקי השני בגודלו בבולגריה, שפופולרי במיוחד בזכות קרבתו לסופיה. באזור עוד מספר אתרי סקי זעירים: Semkovo, Malyovitsa, Govedartsi ו- Panichishte, שכדאי לבקר בהם בקיץ יותר מאשר בחורף, בזכות מסלולי הטיול הנפלאים שהם מציעים.
 
בקיץ גודשים את הרכס מטיילים רבים, הבאים ליהנות מנופיו הקסומים, בעיקר בתחומי הפארק הלאומי רילה (Rila National Park), המשתרע על פני כמחצית מהרכס. אתר התיירות המפורסם ביותר בהרי רילה, ואולי גם בבולגריה כולה, הוא מנזר רילה, שהוא אתר התיירות מספר אחד של בולגריה.

מנזר רילה, בולגריה
מנזר רילה, אתר התיירות המפורסם באזור (צילום: CC Dan Lundberg)


מלון מומלץ בעיירה בורובץ שבהרי רילה

מלון ספא יאסטרבץ (Hotel Yastrebets Wellness & Spa) הוא מלון 4 כוכבים, השוכן על מדרונות הסקי מעל עיירת הסקי בורובץ שבהרי רילה. במלון חדרים, סוויטות ובקתות פיניות, היכולות להתאים גם למשפחות וכוללות סאונה, והוא מציע גם בריכת שחיה מקורה, סולריום, חדר כושר, מרכז בריאות וספא, מסעדה ובר. הטרסה המשקיפה לעבר ההרים היא מקום נפלא לבלות בו במזג אוויר יפה.
 
מלון מומלץ בהרי רילה בעיירה בורובץ
מלון ספא יאסטרבץ – מלון מפנק במיקום נפלא לטיולים בהרי רילה


שלגיה ושבעת האגמים

טרק שבעת אגמי רילה (Sedemte Rilski Ezera) הוא מסלול מרהיב ביופיו, במהלכו עוברים על פני שבעה אגמי טורקיז קטנטנים, שמישהו כמו פיזר בצפיפות על ההר. אגמים רבים יש על רכס הרי רילה, אך המיוחד כאן הוא קרבתם והתצפיות הנפלאות, המאפשרות מבט על כל השבעה ברצף (להולכים עד לתצפית העליונה) או על חלקם (להולכים במסלולים הקצרים יותר). תצפית על כל שבעת האגמים מזומנת למי שיעפיל לפסגת אוטוויצה (Otovitsa, גובה 2,696 מ'), אך הטיפוס אליה הוא רק למיטיבי לכת. עם בוא החורף, ולעיתים גם בסוף הסתיו, מתכסה הרכס מעטה שלג לבן, שמעניק לכל החגיגה יופי נוסף, שבהחלט זכאי לביטוי (המעט שחוק) – יופי עוצר נשימה!
 
אגמי רילה הם אגמים קרחוניים, שנוצרו על ידי בלית הקרחונים, שכיסו את ההרים הללו בתקופת הקרח האחרונה, ויצרו נופים אלפיניים. הגבוה בין שבעת אגמי רילה שוכן בגובה 2,535 מטר. באוקטובר קופאים האגמים והם מפשירים רק ביוני, אך העמודים למדידת גובה השלג וסימון השביל, מעידים על כך שיש אמיצים המטיילים כאן גם בחורף. חלקו התחתון של המסלול עובר בינות כרי דשא, עצי אורן ננסיים ושיחי ערער נמוכים, ואילו חלקו העליון הוא בנופים החשופים בגלל הגובה.
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
אגם העין (Okoto Ezero), האגם השישי מבין שבעת אגמי רילה (צילום: כרמית וייס) 
 

שבעת אגמי רילה

להלן שמות כל האגמים, מסודרים לפי גובהם (במסלול פוגשים בהם בסדר מעט שונה):
 
  שם פירוש השם בעברית גובה הערות
1 Dolnoto Ezero האגם הנמוך 2,095  האגם הנמוך ביותר
2 Ribnoto Ezero אגם הדג (מצריך דמיון מפותח...)    2,184 לצידו בקתת Sedemte Ezera
3 Trilistnika Ezero אגם שלושת העלים (או התלתן) 2,216  
4 Bliznaka Ezero אגם התאומים (כשתראו תבינו...) 2,243 האגם הגדול ביותר
5 Babreka Ezero אגם הכליה (אכן מזכיר) 2,282  
6 Okoto Ezero אגם העין (יש להפעיל את הדמיון) 2,440 העמוק מבין השבעה (37 מ')
7 Salzata Ezero אגם הדמעה (בגלל שהוא קטנטן) 2,535 האגם הגבוה ביותר
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
אגם הכליה (Babreka Ezero), האגם החמישי במבט מלמעלה (צילום: כרמית וייס)
 

מסלולים לאגמי רילה

קיימים מספר מסלולים המובילים לאגמי רילה, שאותם ניתן להתחיל במספר נקודות מוצא:

♦ המסלול הקצר מתחיל בבקתת אגמי רילה (Rilski Ezera, גובה 2,150 מ')  מסלול מעגלי של 3-5 שעות, בתוספת קטע שאינו מעגלי המוביל לשני האגמים הגבוהים ולתצפית. הקטע האחרון הוא תוספת קשה של עוד מספר שעות, אך בהחלט מומלץ לנסות ולהגיע לפחות עד לאגם האחרון.
מפת גוגל של המסלול המעגלי (5 אגמים)  |  מפת גוגל של המסלול המלא (7 אגמים + נקודת התצפית)

♦ המסלולים הארוכים (למטיבי לכת) מתחילים מבקתת פיונרסקה (Pionerska Chalet, גובה 1520 מ'), בקתת ואדה (Vada Hut, גובה 1410 מ') או בקתת לובנה (Lovna Hut, גובה 1650 מ'), שכולן נמצאות לצדי הכביש מהעיירה ספארבה-באניה לעיירה בורובץ. 
♦ מסלול ארוך יותר מתחיל מהעיירה ספארבה באניה, ממנה יוצא מסלול עד למרכז המבקרים של השמורה בכפר פניצ'יסטה (Panichishte), ומשם מטפס לאגמים.
♦ מסלולים בני מספר ימים – מסלולים ארוכים מאד מגיעים אל האגמים מכל עבר, בהם מסלולים ממנזר רילה, פסגת מליוביצה, בורובץ ועוד. במסלולים אלו יש ללון לילה אחד או שניים בבקתות הרים.
 
המסלול הקצר, בו הלכנו אנו, הוא מסלול מעגלי ברובו, שההליכה בו אורכת 3-5 שעות. רוב המסלול הוא בעליה וירידה מתונות למדי, והשביל נוח להליכה (מומלצות נעלי הליכה טובות ואטומות למים). המסלול המגיע לשני האגמים הגבוהים ביותר (העין והדמעה), הוא מסלול תלול יותר למיטיבי לכת בלבד, אך המתקשים יכולים לוותר עליו, כי הוא אינו חלק מהמסלול המעגלי. כשאנחנו טיילנו (אמצע אוקטובר) היו חלקים של המסלול מכוסים בשלג, שירד 9 ימים קודם להגעתנו, כך שעקבות ההולכים לפנינו הקלו על הטיפוס.

בקתות בהרי רילה
בקתת לובנה – תנאים פשוטים בבקתה שממנה יוצא אחד מהמסלולים לשבעת אגמי רילה
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
טיפוס קצת מייגע על אחד מקטעי המסלול שכוסו בשלג טרי (צילום: כרמית וייס)




בקתת הרים או בית מלון?

בקתת רילסקי אזרה (Rilski Ezera), שפירושו: בקתת אגמי רילה, היא נקודת המוצא למסלול המעגלי הקצר של שבעת האגמים, והיא נמצאת בגובה 2,150 מ'. זהו מבנה גדול בן חמש קומות, הבנוי בסטנדרטים גבוהים ומפנקים ביחס לבקתת הרים. יכולים ללון בו 135 מטיילים, חצי מהם בחדרים עם שירותים ומקלחת צמודים (יש גם זוגיים). בבקתה יש חשמל, מים זורמים, חימום מרכזי, קנטינה ומסעדה גדולה. בניגוד לשאר בקתות ההרים על רכס זה ורכסים אחרים בבולגריה, בהן ישנים בחדרים גדולים ומשותפים, כאן התנאים הם ממש בית מלון.
 
בקתת שבעת האגמים בהרי רילה
חדר זוגי וחדר משותף בבקתת רילסקי אזרהממנה יוצא המסלול הקצר לשבעת אגמי רילה

טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
למרגלות בקתת אגמי רילה, חוגגים את סיומו של מסלול שבעת אגמי רילה (צילום: כרמית וייס)
 

איך מגיעים לתחילת המסלול הקצר לאגמים?

רכבל כסאות, המתחיל ליד בקתת פיונרסקה (Pionerska chairlift), מעלה את המטיילים בנוחות עד לתחילתו של המסלול הקצר לשבעת האגמים, המתחיל בבקתת רילסקי אזרה. לנוחות ולקדמה יש מחיר, ובשיא העונה הרכס מוצף במטיילים.
 
מחוץ לשיא העונה, כשהרכבל אינו פועל, או אם אתם מאלו המעדיפים להישאר קרוב לקרקע, תוכלו להיעזר בנהגי ג'יפים מקומיים, שמתורגלים במסלול התובעני (שימו לב, אל תנסו את זה לבד!). 
 
ניתן ללון גם בקתת Sedemte Ezera  בקתה ישנה וצנועה הנמצאת לצדי האגם השלישי  אגם Ribnoto (הדג), בגובה 2,196 מ'. הבקתה ללא חשמל ומים, החימום בתנור עצים, אך הנוף אל האגם וההרים נפלא. (טלפון נייד: 359-048-888909)
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
בקתת Sedemte Ezera, בקתה צנועה לצד אגם הדג (צילום: כרמית וייס)
 
 
סיימנו בהצלחה את המסלול לשבעת האגמים, המצלמה התמלאה בתמונות, כי פשוט אי אפשר להפסיק לצלם, אבל בואו נזכר רגע מהיכן הגענו לכאן.
 

העיירה ספארבה באניה – גייזר מלב האדמה

העיירה ספארבה באניה (Sapareva Banya) היא היישוב הגדול ביותר בהרי רילה, עם 9,000 תושבים. רבים מגיעים לעיירה על מנת לצפות בגייזר טבעי של מים רותחים, המתפרץ מלב האדמה, שסביבו נבנתה הכיכר המרכזית. אחרים מגיעים כדי לרחוץ במעיינות המינרליים החמים שלה, ולפיכך יש בה בתי מלון רבים.
 
מעל העיירה, בסיומו של כביש תלול ומפותל למדי, נמצא אתר הסקי הקטנטן פָניצ'יסטה (Panichishte), שלצדו מתחם של בתי מלון ענקיים ומודרניים, שנראים קצת לא שייכים לכאן. למטיילים בבולגריה ללא רכב, ספארבה באניה היא היעד אליו ניתן להגיע בתחבורה ציבורית על מנת לצאת לטרקים באזור (שבעת האגמים, מנזר רילה ועוד).

בולגריה, שבעת אגמי רילה
תצפית על ארבעה מתוך שבעת האגמים בהרי רילה (צילום: CC Boyko Blagoev)
 

בקתת פיונרסקה – בסיס הרכבל

בקתת פיונרסקה (Pionerska) נמצאת בהמשכו של הכביש התלול העולה מסאפרבה באניה לפנצ'יסטה, לא הרחק מהרכבל העולה לאגמים. בבקתה יכולים ללון עד 100 מטיילים בתנאים צנועים למדי.

הבקתה, בגובה 1,520 מ', היא אחת מנקודות המוצא לטרק שבעת אגמי רילה. המסלול מבקתת פיונרסקה ועד לבקתת אגמי רילה, מעט לפני האגם הראשון מבין השבעה, אורכו 4 ק"מ והוא מטפס 600 מ' (תלול למדי). 
 
טרק שבעת האגמים, הרי רילה, בולגריה
אגם התאומים, הרביעי מבין שבעת אגמי רילה (צילום: כרמית וייס)


מקומות לינה מומלצים למרגלות הרי רילה ומסלול שבעת האגמים

מלון אמאר אנד ספא (Emar Hotel & Spa) ממוקם בעיירה ספארבה באניה (Panichishte), שהיא הקרובה ביותר לרכבל שבעת האגמים. הוא מציע בריכה יפה, ספא מפנק, מסעדה ובר, חניה צמודה, חדרים משופצים וממוזגים ומספר דירות, היכולות להתאים למשפחות. זה המקום לנוח בו אחרי מסלולי ההליכה בהרים
מקומות לינה נוספים בעיירה ספארבה באניה

מלון מומלץ למסלול שבעת האגמים, בולגריה
מלון אמאר אנד ספא  מלון בוטיק ברמה גבוהה הכי קרוב שאפשר למסלול שבעת האגמים
 
בקתות העץ סאמובילה (Samovilla) בכפר הקטן גובדרצי (Govedartsi), למרגלות הרי רילה מצפון, נראות כאילו הוצנחו לכאן היישר מהרי האלפים. הן מציעות דירות עם שני חדרי שינה, סלון, מרפסת ומטבח מאבזר בכל מה שצריך, כולל מדיח כלים. ניתן לקבל במקום גם ארוחת בוקר.
 
לינה בהרי רילה, בולגריה
כמו הנופים, גם בקתות העץ סאמובילה נראות כאילו הגיעו לכאן מהרי האלפים


אם תשאלו אותי לאן הייתי חוזרת ומטיילת מחר  הרי רילה וטרק שבעת האגמים יהיו אחת מתשובותיי הראשונות. קשה להקיף את עוצמות היופי בביקור אחד, כאשר כל אגם הנגלה לעינייך יפה מקודמו, וכל אחד מספק הפתעה משל עצמו. 


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר