חידת קווי נאסקה ופתרונות אפשריים
מאת: ד"ר גלעד (גילי) חסקין


בשנות ה-20 של המאה העשרים, עם תחילתן של הטיסות המסחריות מעל מדבר נאסקה, בחוף הדרומי של פרו, הבחינו הטייסים בקווים ארוכים וצורות גיאומטריות שצוירו על מישורי הרמה המדברית. היו שם קווים ישרים, שאורכם מגיע עד 20 קילומטרים, צורות הנדסיות, כמו משולשים וטרפזים, ואפילו דמויות בעלי חיים ובני אנוש. היה ברור שמי שצייר את הדמויות הללו לא יכול היה לראותן בשלמותן, אלא מהאוויר או מהחלל.


החידה העסיקה חוקרים רבים, תיאוריות שונות הוצעו לגבי שיטות הבנייה של הקווים והסיבות לבנייתם, ועל כל אלו יסופר כאן.
 
קווי נאסקה, פרו
מה אתם רואים בצילום האווירי? רבים רואים כאן חייזר  (צילום: Andrew)
 
משנת 1940 החל הארכיאולוג האמריקאי פול קוסוק (Paul Kosok) את המחקר הרציני הראשון על הקווים. לקוסוק הצטרפה הגרמנייה מריה רייך (Maria Reiche) ומאז ועד מותה בשנת 1998 עסקה רייך במדידת הקווים ובתיעודם, בפרסומם ברחבי העולם ואף הביאה להכרזת המקום כאתר מורשת עולמית בידי אונסק"ו.
לינה בעיר נאסקהכתבה על ביקור במדבר נאסקה
 

נאסקה (A) והערים לימה (B) וארקיפה (C) על מפת פרו


דרום אמריקה




 

מי היו אנשי נאסקה?

תרבות נאסקה (Nazca) הינה ככל הנראה תולדה של תרבות פאראקס ששלטה באזור בין המאות 2-6 לפני הספירה. ייתכן מאד שהיו אלה אותם אנשים בדיוק. הדמויות הדמוניות של תרבות פאראקס דומות להפליא לאלו המופיעות על כלי החרס של נאסקה. תרבות נאסקה היתה בלתי ידועה עד שנת 1901, עד שנחשפה על-ידי הארכיאולוג הפרואני מקס הואלה (Max Uhale).
 
סרט אודות תעלומת הגיאוגליפים של נאסקה
 
בערי תרבות זו לא נבנו מבני אבן ואף לא מבני ציבור גדולים מאדובה (לבני בוץ), אלא רק בתים קטנים. ידיעותינו על תרבות נאסקה נופלות מאילו של תרבות מוצ'ה. התמונה הינה של חברה דמוקרטית, ללא הבדלי מעמדות ברורים, כנראה ללא דת ממוסדת. הבדלים פחות קוטביים ניכרים בין קברי עשירים לקברי עניים. נראה שנשים זכו לכבוד מקביל לשל הגברים. לא נראים שרידים לעבודות ציבוריות בקנה מידה גדול. נראה שהזמן הפנוי של האנשים נוצל לייצור אינדיווידואלי, במיוחד של אריגים עדינים וכלי חרס. מחקר בתי הקברות אנו למדים על פולחן אבות מפותח. בגדים שדרשו כמות בל תיאמן של עבודה שימשו למתים בלבד. האוריינטציה היתה של דת פרטנית, אינדיווידואלית, פחות מקדשי ענק, שלטון מעמד כוהנים תיאוקרטי ועוד.
 
בית הקברות בצ'אוצ'ילה, אנשי נאסקה, פרו
אנשי נאסקה כשבלוריתם לראשם - צולם בצ'אוצ'ילה (צילום: יובל נעמן)
 
קברי נאסקה הינם פירים דמויי בקבוק, עם פיר היורד אל חדר בעומק של 4.5 מטר. מרבית הגולגולות עברו דה-פורמציה והגופות קועקעו. הגופות המכופפות שנמצאו היו עטופות באריגים עדינים, אם כי לא כמו אלו של פאראקס. אריגי נאסקה צבועים בצבעים רבים ועליהם שפע של ציורי עופות ופירות. מספר הגוונים שנמנו באריגים עולה על מאה. בתקופה זו הרבו להשתמש בצמר, דבר המעיד על קשר הדוק יותר עם ההר.
 
 קברי נאסקה, צ'אוצ'ילה, פרו
הצופה למרחק במישורי האינסוף
שלדי צ'אוצ'ילה שסודרו מחדש על ידי שודדי קברים (צילום: יובל נעמן)
 
בקברים נמצאה קרמיקה מעודנת, בצבעים זוהרים, אם כי נעדרת תמונות הווי, המופיעות בקרמיקה של בני מוצ'ה. סולם הצבעים עשיר מאד, כמו זה שבתכריכי פאראקס. מוזר שהצבע הירוק נעדר מהם. כמעט כל כלי החרס ממורקים דק: החיפוי והציורים נראים כמו מבעד זיגוג עדין. ייתכן שהשתמשו במין לכה, כי זיגוג של ממש לא היה מוכר בתקופה הפרה קולומביאנית. הפיסול בחומר לא היה מפותח בדרום פרו, בניגוד לשפע הצורות המפוסלות שאנו מוצאים בצפון. החוקר היינריך דורינג (J.M. Heinrich Dring) טען כי המעט מן הפיסול המצוי בדרום "אינו פיסול בעצם, אלא השלמה לציור באמצעים כיור. לולא הצבעים היו דמויות אלו מאבדות את עיקר ערכן. רק הצבע נסך בהן רוח חיים".
 
אנשי נאסקה נהגו לקרקף את ראשי אויביהם (הדבר נלמד מהציורים על האריגים וכלי החרס, וכן מגולגלות ממולאות ומקושטות שנמצאו בקברים). כנראה שמנהג הקירקוף, בדומה לנהוג בכמה מאיי האוקיינוס השקט, עד ימינו אנו כמעט, היה להוכיח גבריות (ישנן חברות באוקיאניה, כמו למשל בורנאו, בהן אשתו של גבר ללא קרקפות הנכנסת להיריון, ברור לכל כי היא זנתה, כי גבר כזה לבטח איננו גבר...)
 
פיסול דרום פרואני, פרו 
פיסול דרום פרואני - הכייור הוא רק השלמה לצביעה





 

אתרי תרבות נאסקה

החוקר סטרונג מצא אתר יישוב ענק בקהואצ'י (Cahuachi) שבעמק נהר ריו גרנדה דה נאסקא. במקום מכלול מבנים מקיף מתקופה זאת (מאות 1-5). המבנים עשויים מאדובה (לבני בוץ) ומגזעי עצים, שנותרו שלמים עדיין, ויש ביניהם גם פירמידות גדולות למדי.
באזור החוף התיכון הוקם בתקופת תרבות נאסקה הקלאסית אתר הפולחן המפורסם פאצ'קאמאק (Pachacamac), בו הוקמו פירמידות גדולות. באזור זה נקברו המתים שכובים ולא בקריסה. יש לציין כי האתר שמר על חשיבותו עוד בתקופת האינקה, עת הוקמו כאן מקדש השמש ומבנים אחרים. בשל היעדר כתב, לא ידועה לנו רמתם המדעית של אנשים אלו בנושאים חשובים, כמו אסטרונומיה למשל, אבל ברור לנו שידעו הרבה על גורמי השמים לצורכי החקלאות.
 
 פירמידת לבני בוץ בפאצ'קאמאק, קוי נאסקה, פרו
פירמידת לבני בוץ (אדובה) בפאצ'קאמאק
 

קווי נאסקה

באזור נאסקה, במרחק לא גדול מהים, בבקעת פלפא(Palpa) , ישנה רצועה רמתית, באורך של  60 קילומטר וברוחב של 1.5 קילומטר, מכוסה אבנים וחופשייה מחול. אנשי נאסקה ציירו על הקרקע, על-ידי הזזת האבנים המצופות בפטינה (תחמוצת כהה הנוצרת עם הזמן בחשיפה לשמש) וחשיפת הצבע הבהיר יותר שמתחת להן.במקום צוירו קווים מקבילים, קווים חוצים וכן צורות גיאומטריות כדוגמת טרפז. כמו כן צוירו בעלי-חיים, הנותנים אינדיקציה –שהיוצרים הם אנשי נאסקה, מכיוון שציורים כאלו מופיעים על כלי החרס שלהם. גיאוגליפים אלה, הידועים בשם קווי נאסקה(Linas de Nazca)  הם מהחידות המזמינות יותר שאלות מפתרונות.
המדהים בציורים אלו שניתן לראותם בשלמותם רק מהאוויר- משל נועדו עבור אל שמימי. רעיון שהוביל סקרנים, כדוגמת הסופר השוויצרי אריך פון דניקן, לרעיונותיו אודות אלים מן החלל החיצון.
 
הקוף, צילום אווירי של קווי נאסקה בפרו 
"הקוף", צילום אווירי של קווי נאסקה
 

הסברים ליצירת הקווים

המקום מעורר סדרה של שאלות: מי? מתי? מדוע? איך
עם קבלת ההנחה שהקווים נעשו על-ידי אנשי נאסקה, נפתרו שאלות מי? ומתי? אך שאלת האיך? תישאר סתומה אולי לתמיד ולא נותר אלא להתמקד באינטרפרטציות של ה"למה? "
ההיפותזות רבות. הועלתה סברה שמדובר בקווים אסטרונומיים, המכוונים אל רוחות השמים. אולי מקלות שהוצבו בנקודות מפתח ונועדו להטיל צל, שיצביע על עונת שנה רצויה. השאלה מסובכת בגלל מציאותם של קוים כה רבים.
 
קווי נאסקה, פרו
הציור הזה בהחלט נראה כמו ציפור, ואכן מכונה "יונק הדבש"  (צילום: Andrew)
 

ההסבר המקובל

התיאוריה הארכיאולוגית המקובלת היא שאנשי נאסקה יצרו את הקווים תוך שימוש בכלים ובציוד מדידה פשוטים בלבד. תמיכה בתיאוריה זו נותן תיארוך פחמן, שנעשה תוך שימוש בדגימות מיתדות עץ הנעוצות בקרקע בקצותיהם של חלק מהקווים. יתר על כן, ג'ו ניקל מאוניברסיטת קנטקי שחזר אחת מדמויות הקווים, תוך שימוש בטכנולוגיה שהייתה זמינה לאינדיאנים של נאסקה מאותה התקופה וללא שימוש בפיקוח מהאוויר. תוך תכנון מדוקדק וטכנולוגיות פשוטות יכול צוות קטן של אנשים לשחזר אפילו את הדמויות הגדולות ביותר בתוך 48 שעות. עם זאת, לא נמצאה עדיין עדות המסבירה מדוע נבנו הדמויות, ולכן מטרת בני נאסקה בבניית הקוויים נותרה עדיין התעלומה העיקשת ביותר. רבים סבורים כי מדובר במניעים דתיים, וכי בני נאסקה יצרו תמונות שרק האלים יכלו לראות בבירור. עם זאת, פרטי התיאולוגיה של בני נאסקה נותרו בלתי ידועים.
 

מפה של מקורות מים

תיאוריה אחרת מתבססת על עבודתו של דייוויד ג'ונסון, אשר בילה שעות ארוכות בחקר קווי נאסקה והקשר שלהם לכאורה עם תעלות תת-קרקעיות. ג'ונסון השתמש בשיטה המכונה באנגלית dowsing , שבה אדם טוען ליכולות על טבעיות, המאפשרות לו לחוש היכן מצויים מים מתחת לקרקע באמצעות "מקל מים", ענף בצורת האותY  . לטענתו של ג'ונסון הקווים מסמנים היכן יש מים בקרקע והיכן אין. האזורים המכילים את המספר הרב ביותר של גאוגליפים, מרוכזים סביב אזורים שיש בהם כמות רבה של מי תהום, והם קרובים בדרך כלל לבארות או למקורות מים אחרים. ההשערה שמעלה ג'ונסון, גורסת שהתושבים המתגוררים באזור כה צחיח יבלו בהכרח חלק ניכר מזמנם בחיפוש אחר מקורות מים. על ידי יצירת מפה ענקית בקנה מידה מלא, הם ידעו במדויק היכן למצוא מים ללא תלות באיזה אזור במדבר היו. הגאוגליפים היו לכן דמויות דתיות של האלים או שמות שניתנו לכל אחד ממקורות המים.

קווי נאסקה, פרו
דיונות חול באזור נאסקה  (צילום: bart theeten)
 

מפת הכוכבים

הארכיאולוגים קוסוק ורייך ניסו לקדם את אחד מהרעיונות המוקדמים שניתנו לקווי נאסקה. לטענתם הקווים נועדו להצביע על המקום באופק הרחוק, בו השמש וגופים שמימיים אחרים זרחו או שקעו. השערה זו נבדקה על ידי שני מומחים שונים באסטרונומיה עתיקה, ג'רלד הוקינס (Gerald Hawkins) ואנתוני אבני  (Anthony Aveni)  ושניהם הגיעו למסקנה שאין מספיק ראיות על מנת לתמוך בהסבר האסטרונומי.
 

עין האלוהים של לקויי מאורות

למרות הפרכת ההסבר האסטרונומי של קווי נאסקה והגאוגליפים בידי הוקינס ואבני, העלה האקליפסולוגיסט (חוקר הליקויים של החמה והלבנה) רובין אדגר (Robin Edgar) השערה, שקווי נאסקה, בייחוד הגאוגליפים המתארים בעלי חיים, דמויות אנוש, ציפורים ו"פרחים", הם כמעט בוודאות תגובה קדומה לתופעה המכונה "עין האלוהים" הנוצרת בזמן ליקוי חמה מלא. מעל דרום פרו התרחשה סדרה בלתי שגרתית של ליקויי חמה מלאים בתקופה שבה נוצרו הגאוגליפים של קווי נאסקה. השמש המוסתרת על ידי הירח בזמן ליקוי חמה מלא דומה לאישון ולקשתית של עין ענקית, המשקיפה משמים, וזה ההסבר מדוע האינדיאנים של נאסקה יצרו את האמנות של הגאוגליפים הענקיים, שהדרך הטובה ביותר לראותם היא על ידי "העין בשמים".
 
מריה רייך, קווי נאסקה, פרו
בול פרואני המוקדש לקווי נאסקה ולהוקרת עבודתה של מריה רייך בנסיון לפענוח התופעה
 
 

כדורים פורחים

אחדים, בהם למשל ג'ים וודמן  (Jim Woodmann), משערים כי כיוון שהדרך היחידה לצפות בקווים היא מלמעלה, הרי שבהכרח הייתה ליוצרים דרך לטוס. הטכנולוגיה היחידה שיכולה הייתה להיות זמינה לתושבים הקדומים היא כדור פורח, המבוסס על אוויר חם. וודמן אפילו הדגים את הרעיון, על ידי בניית כדור פורח, תוך שימוש בטכנולוגיות וחומרים שהיו זמינים לתושבים בתקופה ההיא, על מנת לבחון את השערתו. הכדור אומנם הצליח להתרומם פחות או יותר והוכיח כי השערה זו היא אפשרית, אבל אין שום הוכחה מוצקה המצדיקה או מפריכה את ההשערה של וודמן.
 

מקדשי הליכה

לפי תיאוריה אחרת, הקווים הם שרידים של "מקדשי הליכה", שבהם קבוצה גדולה של מאמינים הלכו לאורך תבנית שנקבעה מראש והייתה מוקדשת לישות קדושה ייחודית, בדומה למנהג של הליכה במבוך. תושבי הכפרים המקומיים טוענים כי תושביה הקדומים של אמריקה ערכו טקסי פולחן על שרטוטים עצומים אלו, על מנת להודות לאלים ולהבטיח בכך כי המים ימשיכו לזרום אליהם מהרי האנדים. השערה זו על מטרת קווי נאסקה וחשיבותם היא הסבירה ביותר, כי היא מצויה במתאם עם המטרות שלשמן נוצרו גאוגליפים אחרים באמריקה הצפונית. הסבר זה נקשר גם לרשת הנרחבת של תעלות מים תת-קרקעיות שאותרה באזור ושתוארכה לאותה תקופה.

קווי נאסקה, פרו
קווי נאסקה, אפשר לתת דרור לדמיון...  (צילום: jisakiel)
 

מרכבות האלים

לפי ספרו של פון דניקן מרכבות האלים (1968), "אסטרונאוטים חייזרים" הגיעו לכדור הארץ כמה פעמים במהלך ההיסטוריה האנושית. בביקוריהם אלה הם התקבלו כאלים על ידי האוכלוסייה המקומית. החייזרים בחרו את האדם האינטליגנטי ביותר מבין אנשי המקום, הכתירו אותו כ"מלך" וסיפקו לו אמצעי להתקשרות עם האלים ("מכשיר רדיו"). הם לימדו את בני המקום אורחות ציוויליזציה בסיסיות ביותר וכן כמה ערכי מוסר, במגמה לאפשר את התפתחותו של סדר חברתי.
 
החייזרים הפרו כמה נשים שנבחרו במיוחד ובכך יצרו גזע חדש, שדילג על שלב בסולם האבולוציה הטבעית. בביקוריהם החוזרים נבדקו תוצאות ההפריה. המשפחות הלא מוצלחות הוכחדו או הועברו לאזור אחר ונשים נבחרות הופרו שוב. כשעזבו החייזרים הם השאירו אחריהם סימנים, שרק חברה מפותחת מבחינה טכנית ומתמטית תוכל להבינם שנים רבות אחר כך.
מהלך כזה של ההיסטוריה, על פי הספר, מתיימר להסביר את תעלומת הופעתו של האדם המודרני, האדם החושב (הומו-סאפיאנס) שאין יודעים בוודאות מהיכן הופיע, ואת תעלומת היעלמו של האדם הניאנדרטלי, שנעלם תוך 5,000 עד 10,000 שנה לאחר הופעת האדם המודרני (לפני כ-30,000 שנים). אך שתי תופעות אלה אינן מתיישבות עם העובדות הידועות למדע כיום.
לדבריו של פון דניקן, קווי נאסקה היו שדות נחיתה לספינות חלל של חייזרים.טענתו מתבססת על הנימוק שתבניות קווי נאסקה הן כה גדולות ומסובכות ושניתן היה לבנותן רק בעזרת "מכונות מעופפות".
 
אריך פון דיקן, מרכבות האלים, קווי נאסקה, פרו  אריך פון דיקן, מרכבות האלים, קווי נאסקה, פרו     
עטיפות הספרים מרכבות האלים - תזה בדיונית של פון דניקן
 

הקווים בניתוח מתמטי

המתמטיקאית הגרמנייה מריה רייך (Maria Reiche) מצאה שממרכז בגודל 3 מטרים רבועים יוצאים 23 קווים רדיאליים. שניים מהם של היפוך היום הקצר ביותר והארוך ביותר בשנה  (solstitia)אחד של יום השוויון  (equinoctial), ורובם באורך 182 מטר. כמה מהם בני מחצית מאורך זה וכמה מהם באורך רבע. יחידה אחרת, שחוזרת פעמים רבות, היא של 16 מטר, עובדה שהביאה את מריה רייך לטעון כי יש כאן אחסון של ידע מתמטי. רעיונות אחרים גרסו כי יש בקווים אלו תפקיד חברתי כלשהו, של ריכוז בני אדם לצרכים מסוימים.
 
 סולה, קווי נאסקה, פרו
יש גם טבע קסום - עופות הסולה לאורך החוף  (צילום: doriana del sarto)
 

איך מגיעים לנאסקה?

העיר נאסקה (Nazca) נמצאת 446 ק"מ דרומית ללימה (7.5 שעות נסיעה), 160 קילומטר דרום-מזרחית לפאראקס (3.5 שעות נסיעה) או כ-3 שעות נסיעה מהעיירה איקה.

כתבות נוספות על דרום פרו

כתבות נוספות על פרו


גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין, PhD מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות. אתר הבית של גילי חסקין
 






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר