העיר דרזדן – קופסת התכשיטים הבארוקית
מאת: עוזי טאובר


הסופר ויקטור קלמפרר כינה אותה "קופסת התכשיטים הבארוקית". ואכן, דרזדן – בירת מדינת סקסוניה ומקום מושבם של מלכי סקסוניה – נחשבת ליפה בערי מזרח גרמניה. צריחי הכנסיות, הארמונות ומבני הציבור יוצרים קו רקיע מרשים, הבולט על רקע הטיילת היפה לאורכו של נהר אלבה.


מטיילים רבים מדלגים עליה, אך המרחק הקצר משתי פניני תיירות פופולריות מאוד – ברלין ופראג, רק שעתיים נסיעה ממנה, הופכים אותה ליעד נפלא לטיול יום, אם כי לדעתי מגיע לה גם יותר.

1 / 8
2 / 8
3 / 8
4 / 8
5 / 8
6 / 8
7 / 8
8 / 8

דרזדן היפהפייה שווה ביקור של יותר מיום אחד (צילום: DaLiu)
בעיר העתיקה נמצאים זה לצד זה טירת דרזדן, הקתדרלה הקתולית, בית האופרה, ארמון צווינגר ועוד (צילום: 4FR)
תהלוכת הנסיכים על קיר חצר אורוות הארמון (צילום: Kateryna Mashkevych)
בית האופרה של דרזדן – מופת אדריכלות הבארוק (צילום: tilialucida)
את קו הרקיע מעטרים בין היתר צריח קתדרלת הופקירכה ומגדל האוסמן השייך לטירה (צילום: claudiodivizia)
מרפסת ברוהל – הטיילת של דרזדן לאורך נהר אלבה (צילום: RudyBalasko)
בארמון צווינגר חצר גדולה, גנים יפים ומוזיאונים מרתקים (צילום: claudiodivizia)
כנסיית גבירתנו – פראואנקירכה, מהמפוארות בגרמניה כולה (צילום: Th G)

דרזדן – מגדולה לחורבן

בימי גדולתה של דרזדן (Dresden), שנוסדה בשנת 1206 והייתה מקום מושבם של נסיכים ומלכים, היוותה העיר מרכז תרבותי ותעשייתי חשוב. בתיה נבנו בסגנון ארכיטקטוני מפואר, להאדרת שמם של בני המלוכה והאצולה.
 
בימיה האחרונים של מלחמת העולם השנייה, בפברואר 1945, הופצצה העיר בידי בעלות הברית. למעלה מ-770 מפציצים בריטים ואמריקאים חגו מעליה והטילו פצצות במשקל של אלפי טונות. על פי דיווחים שונים, 18-25 אלף מתוך כחצי מיליון תושבי העיר מצאו את מותם, חלק גדול מהם נשים וילדים. בתיה העתיקים של העיר נחרבו כמעט לחלוטין, ובעקבות הסכמי ועידת יאלטה היא עברה לשליטת גרמניה המזרחית. לאחר המלחמה הפכה דרזדן למרכז תעשייתי חשוב, במקביל לשיפוץ בתי מרכז העיר שנחרבו, המשטר הקומוניסטי הקים בה שכונות מגורים גדולות ואפרוריות.
בתי מלון במרכז העיר דרזדן

דרזדן על נהר אלבה
העיר העתיקה של דרזדן, על גדת נהר אלבה (צילום: RudyBalasko)
 
העיר דרזדן (B) ממוקמת בין ברלין (A) לפראג (C).
מלון מומלץ במרכז דרזדן: 
מלון אינסייד ביי מליה דרזדן
 

בלטיות



דרזדן שבה אל מפת התיירות

כיום מנסה דרזדן להחזיר עטרה ליושנה והיא שבה להיות אטרקטיבית לתיירים רבים המבקרים בצפון-מזרח גרמניה. רוב בתיה העתיקים שופצו למראם המקורי  אם בשיפוץ מלא ואם בשיפוץ של החזית בלבד. מטיילים רבים מגיעים אליה בזכות קרבתה לברלין ופראג, אך למעלה ממאה בתי המלון של העיר, שרבים מהם ברמה גבוהה, מעידים על כך שלא מעט מבקרים בוחרים לעשות בה יותר מביקור קצר.

בשנת 2006 הכריז אונסק"ו על קטע שאורכו 18 ק"מ בעמק נהר אלבה, שבמרכזו העיר דרזדן, כאתר מורשת עולמית. אולם, שנים אחדות לאחר מכן נשלל התואר בשל הקמתו של גשר שלטענתם פגע בשימור (גשר ואלדשלוסשן). כך או כך, גדות הנהר העטורים כרמים ובתים עתיקים, ובמיוחד העיר דרזדן, בהחלט מצדיקים ביקור של מספר ימים.

מה יש לראות בדרזדן? את היעדים הבולטים במרכז העיר ריכזתי בשורות הבאות.

דרזדן, גרמניה
דרזדן מצדיקה ביקור של מספר ימים (צילום: TommL)
 

ארמון נסיכי סקסוניה – הטירה של דרזדן

ארמון דרזדן (Dresdner Schlossהגדול והמרשים, המכונה גם הטירה של דרזדן, משתרע על פני בלוק שלם בגרעין העתיק של העיר, וניכר כי הוא ידע תוספות על גבי תוספות לאורך השנים. הארמון, שנבנה בסגנון בארוק עד נאו-קלאסי, היה משכנם של נסיכי סקסוניה לדורותיהם, בעיקר של הצאצאים לבית ויטן. בראשו מתנוסס מגדל עם כיפה ושעון. הארמון חרב כמעט לחלוטין בהפצצות אך שופץ במלואו, וכיום שוכנים בו מוזיאונים שונים. בצמוד לטירה ניצבת הקתדרלה הקתולית (Kathedrale Sanctissimae Trinitatis) המרשימה מהמאה ה-18, המוכרת בשם הופקירכה (Hofkirche), ששוחזרה גם היא לאחר מלחמת העולם השנייה.
 
טירת דרזדן
 הטירה של דרזדן, שימשה ארמונם של נסיכי ומלכי סקסוניה (צילום: CC a.canvas.of.light)

הקתדרלה הקתולית וכיכר התיאטרון, דרזדן
 הקתדרלה הקתולית הופקירכה ולצידה כיכר התיאטרון (צילום: alxpin)
 

כנסיית גבירתנו – מהמפוארות בכנסיות גרמניה

הכנסייה מהמפוארות ביותר שהוקמו בגרמניה, פְרַאוּאֶנְקִירכֶה (Frauenkirche) – "כנסיית גבירתנו", נחשבה שנים ארוכות, מאז הקמתה במאה ה-18, לסמלה הבולט והמרשים של העיר דרזדן. הכנסייה מוקדשת למריה הקדושה והיא משרתת את המאמינים הפרוטסטנטים והלותרנים (פסלו של לותר ניצב בכיכר למולה).
 
בהפצצת בעלות הברית (13-14 בפברואר 1945), כתוצאה מסופת האש הנוראה שפקדה את המרכז ההיסטורי של העיר, עלתה הכנסייה באש, יסודות הברזל שלה הותכו והיא קרסה ללא תקנה (כמו בנייני התאומים ב-11 בספטמבר 2001). במשך שנים נותרה הכנסייה בחורבותיה, ורק לאחר איחוד גרמניה הוחלט לשקמה. כיום ניצבת הכנסייה כשהיא משוחזרת מא' ועד ת', בסגנון הבארוק בו נבנתה. ניתן להבחין באבנים המקוריות ששימשו חלק מן הכנסייה המקורית שחרבה, משובצות בין הלבנים הלבנות, החדשות יותר. שחזור הכנסייה נחשב לאחד ממפעלי השיפוץ והשיקום החשובים ביותר באירופה.
 
כנסיית גבירתנו - פראואנקירכה, דרזדן
כנסיית גבירתנו, מהיפות והמפוארות בגרמניה כולה (צילומים: Jule_Berlin, tilialucida)
 

תהלוכת הנסיכים על הקיר

תהלוכת הנסיכים (Fürstenzug) מתנוססת על הקיר החיצוני של חצר האורוות (Stallhof) של ארמון דרזדן, לאורך 102 מטרים. היצירה עוצבה ועוטרה לפני כ-120 שנה, באמצעות כ-23,000 אריחי חרסינת מייסן. האריחים, אשר צוירו כל אחד בנפרד ונאפו בתנור החרסינה, שובצו זה לצד זה בסבלנות רבה, והם מתארים את התמונה המפורסמת של מצעד האצילים והנסיכים לתולדות דרזדן, רכובים על סוסיהם, מאז המאה ה-12 ועד שלהי המאה ה-19.
 
למרבה המזל נפגע הקיר רק במעט בהפצצות בעלות הברית, ושיקומו היה מהיר ויעיל. מבט אל הדמויות חושף את ההיסטוריה הצבעונית של דרזדן, את סגנונות הלבוש, ובעיקר מאפשר הצצה לדמותו של הנסיך אוגוסטוס החזק (1694-1733) הניצבת במרכז הקיר, כשפניה פונות ביהירות ובאומץ אל המתבונן. בחזית הקיר עוברת סמטה בה מציעים רוכלים גלויות לרוב, ובעיקר גלויות המתארות את חורבן העיר במלחמת העולם השניה. כמו כן מתקיימות כאן הצגות רחוב רבות.
 
תהלוכת הנסיכים, דרזדן
 נסיכי דרזדן לדורותיהם רכובים על סוסיהם על קיר חצר האורוות (צילום: tichr)
 



ארמון צווינגר – תענוגות בית המלוכה

ארמון צווינגר (Zwinger), אשר הוקם בהדרגה, החל מימיו של אוגוסטוס החזק (ראשית המאה ה-18), שימש בעיקר לאירועי תענוגות של בית המלוכה ומשפחות האצולה. הארמון נבנה כשתי יחידות תאומות, הניצבות אחת מול השניה, וביניהן מקשר ארמון רוחב, אשר בראשו הוצב הכתר הפולני. ואכן, נסיך סקסוניה, אוגוסטוס החזק, התמנה להיות מלך פולין, ולכן עיטר את ארמונו בכתר פולין הגדול והמוזהב. הארמון נבנה סביב חצר גדולה וגנים, בהם ניטעו צמחים אקזוטיים ושולבו פסלים רבים.
 
עשרות שנים לאחר ימי אוגוסטוס החזק נוסף גם החלק הצפוני של הארמון, הבנוי בסגנון רנסאנס, וכיום הוא משמש כשער לארמון המרהיב. באגף זה נמצא מוזיאון הציירים הגדולים (Gemäldegalerie Alte Meister), המשמש אכסניה לאוסף ציורים מרהיב מתקופת הרנסאנס והבארוק.
 
ארמון צווינגר, דרזדן
החצר והגנים של ארמון צווינגר, תענוגות בית המלוכה (צילום: CC Ingersoll)
 

בניין האופרה – מופת אדריכלות הבארוק

אחד ממבני האופרה המרהיבים ביותר באירופה – האופרה הממלכתית הסקסונית של דרזדן, המכונה זמפר-אופרה (Semperoper). בית האופרה נחשב למופת אדריכלות הבארוק של דרזדן, וניצב בראש הכיכר הנושאת את שמו  תיאטרפלאץ (כיכר התיאטרון).

הבניין הוקם במחצית הראשונה של המאה ה-19, על ידי האדריכל המקומי המוכשר גוטפריד זמפר, אשר השקיע בעיצובו את מיטב מרצו וכישוריו. עובדה זו הקנתה לו תהילת עולם, ולראייה, הוא הוזמן למקומות נוספים ברחבי העולם (כולל סין) על מנת להקים מבנים בסגנון דומה. 
משהושלם המבנה הוזמן ריכארד ואגנר להעלות כאן את יצירותיו. הבניין חרב בהפצצות בעלות הברית, אך שוקם בעמל רב, וניתן לערוך בו סיורים בתשלום.
 
בית האופרה של דרזדן
בית האופרה של דרזדן
בית האופרה של דרזדן, מופת אדריכלות בארוק (צילומים: SeanPavonePhoto, bloodua)
 

איך מגיעים לדרזדן

דרזדן נמצאת 190 ק"מ דרומית לברלין, 460 ק"מ צפונית למינכן ו-460 ק"מ מזרחית לפרנקפורט.

דווקא העיר פראג, בירת צ'כיה, היא העיר הקרובה ביותר לדרזדן, רק 150 ק"מ דרומה ממנה.

שתי אוטוסטרדות (אוטובאן) מגיעות לדרזדן: A4 מכיוון מערב, A13 מצפון.

לעיר שתי תחנות רכבת: Dresden-Hauptbahnhof ו- Dresden-Neustadt, אליהן ניתן להגיע מכל ערי גרמניה הגדולות וממספר ערים באירופה, דוגמת פריז, קופנהגן, פראג, וינה, בודפשט ועוד.

המלצה על מלון במרכז דרזדן

מלון אינסייד ביי מליה דרזדן (INNSiDE by Meliá Dresden), מלון 4 כוכבים, הממוקם במרכז דרזדן, מרחק הליכה מכל יעדי העיר החשובים. המלון מציע מרכז ספא, מסעדה וסקיי-בר בקומה השישית, עם תצפית על העיר. החדרים כולם ממוזגים ויש גם חדרי סטודיו ענקיים. חניה צמודה.

מלון מומלץ במרכז דרזדן, גרמניה
מלון אינסייד ביי מליה דרזדן - מיקום מצוין במרז דרזדן
 

מידע נוסף

השכרת רכב בגרמניה
בתי מלון במרכז העיר דרזדן
בתי מלון בברלין

עוזי טאובר
 
אודות הכותב
עוזי טאובר, מדריך צלם וכותב. מדריך מזה שלושים שנה, בעל ניסיון רב וידע מקיף - גיאוגרפי, היסטורי ומדעי. מוביל קבוצות מטיילים בישראל ובעולם, מארגן קבוצת צלמים, לצילומי טבע ונוף עירוני.  כתב ארבעה ספרים שהאחרון שבהם "מציץ אל העולם". www.uzitauber.com







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר