השכרת רכב בחו"ל – טיפים, כללים והמלצות

השכרת רכב בחו"ל – טיפים, כללים והמלצות
צילום: shutterstock



טיול ברכב שכור מאפשר ניידות, עצמאות ותחושה של חופש, אולם שכירת רכב ללא הבנה של כמה כללי משחק יכולה להיות יקרה להחריד ותגרום לחויה לא נעימה. הטיפים הבאים יעזרו לכם לשכור רכב בראש שקט.


הקדימו להזמין את הרכב לפחות שבוע מראש

חברות השכרת רכב משתמשות במודלים הלקוחים ממכירת כרטיסי טיסה: ירידה במלאי הרכבים הזמינים להשכרה מייקרת את מחירי ההשכרה, לעומת מלאי רכבים גדול הגורם לחברות לצאת במבצעים. מחירי ההשכרה אינם אחידים בכל ערוצי ההפצה ולכן כדאי להשוות מחירים במוקד הזמנות ארצי, בסניף מקומי וכמובן באינטרנט. המדדים לבחירת החברה צריכים להיות שירות, פריסת סניפים, תמיכה בעת תקלה ולבסוף המחיר. רוצים להזמין אבל עדיין מתלבטים? שאלו לגבי מדיניות קנסות בגין ביטול, כמה זמן לפני ניתן לבטל ללא קנס. אם הזמנתם רכב טלפונית ודאו שקיבלתם את מספר הזמנה.
 
ההמלצה שלנו היא להקדים ולשכור את הרכב מספיק זמן מראש, טרם הטיסה. הזמנה ברגע האחרון או עם הנחיתה בשדה תעופה, תמיד, אבל תמיד תהיה יקרה יותר. גם בהשכרת רכב הכוללת תשלום מראש, חברת השכרת הרכב תדרוש כרטיס אשראי בינלאומי, כעירבון. אל תתפתו למודעות עם מחירי קסם. המחיר הראשוני יישמע מפתה, אולם לאחר הוספת כל המיסים, אגרות, ביטוחים ועמלות אחרות המחיר אף יכול להכפיל את עצמו.

השכרת רכב בחול, לימוזינה
מפנק, אבל המחיר... (צילום: כרמית וייס)

 ברירת מחדל



איזה רכב להזמין?

בארצות הברית ובמרבית מדינות אירופה הרכבים יגיעו בדרך כלל עם תיבת הילוכים אוטומטית, מזגן ומערכת שמע. ניתן להזמין רכב עם מערכת ניווט לווייני GPS, אשר מומלץ בעיקר למטיילים במקומות מרוחקים. בעידן הסמארטפונים, אפליקציות כמו ווייז וגוגל מפות יספיקו לכם ברוב היעדים.
 
רכב מקטגוריה נמוכה יהיה זול וחסכוני בדלק. מכיוון שרכבים חסכוניים מוזמנים יותר, יש סיכוי טוב שלסניף השכרת הרכב לא יישאר רכב במלאי ויוצע לכם שדרוג לרכב גדול יותר. זכרו שהדלק באירופה יקר יותר מאשר בישראל, ונוחות של נסיעה ברכב גדול תעלה את מחיר הדלק.

עם או בלי הגבלת קילומטרים?

בהצעות מחיר זולות במיוחד, ישנה הגבלה על מספר הקילומטרים שניתן לנסוע ביום ללא תוספת תשלום. זכרו כי אם בחרתם באופציה שכוללת הגבלת מספר הקילומטרים לא תוכלו לשנות את האופציה במהלך הנסיעה.

הנחות בהשכרת רכב בחו"ל

יש חברות הנותנות הנחות לבעלי כרטיסי אשראי נבחרים, מועדוני לקוחות או עובדי חברות גדולות. בחלק מהחברות ניתן לקבל חברות ללא תשלום.

תעריף יומי או תעריף שבועי?

שכירת רכב עד שלושה ימים תמיד תהיה יקרה לעומת שכירת רכב שבועית. החל מהיום הרביעי שווה לבחון שכירת רכב לשבוע. שכירת רכב ל- 21 יום מצדיקה בחינה של שכירת רכב חודשית. 

קראו את האותיות הקטנות! חברות מסוימות מחייבות בתעריף יומי גבוה ולא בתעריף שבועי אם מחזירים את הרכב לפני שעבר שבוע, גם אם אתם מוכנים לשלם עבור שבוע שלם.

השכרת רכב לנהג צעיר ונהג חדש

במדינות רבות לא משכירים רכבים לנהגים צעירים מתחת לגיל 25 או מעל גיל 70. חברות המאפשרות גמישות בנושא דורשות פרמיה גבוהה. יש חברות הדורשות שנתיים ותק ברשיון נהיגה.

רישיון נהיגה ישראלי ובינלאומי בחו"ל

מדינות רבות מתירות נהיגת רכב פרטי ברישיון נהיגה ישראלי בתוקף (מבלי לצרף רשיון נהיגה בינלאומי) בהגבלות מסוימות יש לציין כי בחלק ממדינות אלו גופים שונים, כגון: חברות השכרת רכב, רשויות אכיפה, עדיין אינם מודעים להכרה של מדינותיהם ברישיון הישראלי.

מומלץ לבדוק בסוכנויות להשכרת רכב כי רישיון הנהיגה הישראלי מוכר על ידי אותה חברת ההשכרה שבה נשכר הרכב, במטרה להבטיח את נושא הביטוח של הרכב והנהג. במדינות שאינן מכירות ברשיון הנהיגה הישראלי יש צורך בהוצאת רשיון נהיגה בינלאומי.
 
רישיון נהיגה בינלאומי מקנה לך את הזכות לנהוג בחו"ל, בהתאם לדרגות רישיון הנהיגה שלך, ומותנה בכך שיוצמד אליו רישיון ישראלי (ממוחשב עם תמונה) בתוקף. הרשיון הבינלאומי מוכר בכל המדינות החתומות על אמנת ז'נבה בשנת 1949 ו/או אמנת וינה בשנת 1968.

ביטוח וביטול השתתפות עצמית

אחד ממקורות הרווח של חברות הביטוח הוא תפריט הביטוחים. אנו תמיד קונים ביטוח יותר ממה שנחוץ. ביטוחי הרכב מורכבים משלושה סעיפים:
1. ביטוח חובה  למקרה פגיעה גופנית שלך או של אחרים.
2. ביטוח צד שלישי – כנגד פגיעה שלך ברכוש של אחרים.
3. ביטוח מקיף  למקרה של נזק לרכב מתאונה או גניבה  Loss Damage Waiver (LDW).
ביטול השתתפות עצמית הוא אחד הסעיפים ששווה לבחון אותו בנפרד. ככל שמועד ההשכרה ארוך יותר אין הצדקה לקחת אותו – אל תתעצלו ובחנו את גובה ההשתתפות העצמית. אם אתם שוכרים רכב לזמן קצר אל תתעסקו עם כל הסיבוכים, קחו את הביטוח הכי מקיף שיש.

השכרת ג'יפ
השכרת ג'יפ, יושב גבוה על הכביש ומקנה תחושת בטחון  (צילום: כרמית וייס)
 



איסוף הרכב השכור

קבלת רכב בשדה התעופה מחויבת בעמלת שדה תעופה ויכולה להגיע לחמישים דולר. אם ביום הראשון אתם נוסעים למלון בעיר הקרובה, מדוע לא לנסוע בהעברה למלון ולאסוף את הרכב למחרת. גם חסכתם את כאב הראש בשדה, חסכתם עמלות של שדה התעופה ותשלום עבור החניה של היום הראשון. 

במעמד קבלת הרכב ולפני החתימה, עשו סיבוב סביבו יחד עם נציג החברה ודרשו לרשום כל מכה ושריטה. אל תעשו הנחות לנציג , אל תלכו לבד לרכב, עדיף שיחשבו שאתם טרחנים מאשר להידרש לתשלומים בהחזרת הרכב. אם הרכב לא במצב תקין, אל תסכימו לקבל אותו, בקשו להחליף אותו ברכב אחר.

הקפידו למלא אחר התנאים, סעו בכבישים סלולים, אל תחברו נגרר ואל תרכיבו שרשרות לשלג אם נאסר על כך בחוזה. אל תסיעו נוסעים בתשלום ואל תעשו שטויות אחרות.

מעבר למדינה אחרת עם רכב שכור

יציאה מגבולות המדינה דורשת הסכמה בכתב של חברת הביטוח. יש מדינות שחל איסור להיכנס אליהן עם רכב שכור, בשל מכת גניבות. לעיתים ישנה עמלה על יציאה מגבולות המדינה ולעיתים על כל מדינה ומדינה.

אגרות כבישים מהירים בחו"ל

במדינות בהם ישנן אגרות בכבישים המהירים (Toll). לעיתים יש צורך במדבקת כביש מהיר (למשל: שוויץ, סלובניה, אוסטריה). ודאו כי על הרכב מודבקת תווית זו. ישנם כבישי אגרה, כדוגמת כביש 6, המחייבים לאחר הנסיעה בהם. חברות השכרה גובות סכום של 10 דולר לנסיעה ועוד עמלת טיפול של חמישים דולר.

קנסות חניה ומהירות ברכב שכור

קנסות חניה ומהירות גבוהה עלולים להיות ההפתעה הלא נעימה של הטיול. השתדלו לחנות כחוק, לנסוע במהירות סבירה והימנעו מקנסות. אם קיבלתם קנס שלמו אותו ושמרו על הקבלה. תהיו בטוחים כי חברת השכרת הרכב תגלה את הדו"ח, במועד ההחזרה או במועד אחר. במקרה זה יחויב כרטיס האשראי שהשארתם כערבות, בתוספת עמלה.

תקלות ותאונות ברכב שכור

במקרה של תקלה, חברות השכרת הרכב יספקו מענה ותיקון דרך. קראו את מחויבותן לתת שירות בתוך זמן סביר. זמן סביר באירופה הוא עד שעתיים בערים הגדולות ועד 4 שעות מחוץ לערים.

במקרה של תאונה עם נזק רציני או השבתת הרכב, תידרשו להגיע למשרדי החברה למלא דו"ח. במקרה של גניבה או תאונה עם נפגעים תידרשו להגיע לתחנת משטרה ולהגיש תלונה. אם הייתם מעורבים בתאונה עם נפגעים ודאו כי מילאתם דו"ח במשטרה, הודיעו בכתב לחברת ההשכרה כי הייתה תאונה וכי היו נפגעים, הישמעו לנציג החוק במקום ואם צריך צרו קשר עם הנציגות הישראלית. הכי חשוב – גלו סבלנות ושמרו על קור רוח. 

שינוי מקום החזרת רכב שכור

לעיתים ניתן לשכור רכב בעיר אחת ולהחזירו בעיר אחרת באותה מדינה ללא תוספת תשלום. לעיתים ישנה עמלה גבוהה בשל שינוי מקום החזרת הרכב. כל החברות גובות עמלה לא מבוטלת על לקיחת רכב במדינה אחת והחזרתה במדינה אחרת. יש לבדוק את גובה העמלה לפני שאתם סוגרים עסקה.

החזרת הרכב השכור

בדקו היטב את מועד החזרת הרכב. ודאו כי הסניף פתוח ביום ובשעות החזרה. בשדות תעופה הסניפים פתוחים בדרך כלל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, אם כי חברות קטנות עלולות להיות סגורות בשעות הלילה. אל תאחרו בהחזרה גם לא מעבר לשעה. אם אתם מחזירים בשדה הוסיפו שעה לפחות לטיפול בהחזרת הרכב ובמקומות עמוסים אף יותר משעה. אם תאחרו בשעת ההחזרה, תתפלאו לגלות כי שעתיים הופכות ליממה בחברות ההשכרה. אם אתם לא מסוגלים לעמוד בזמן ההחזרה המקורי עדיף להתקשר ולבצע את השינוי מול הנציג.

במעמד ההחזרה בקשו שנציג החברה יבחן את הרכב לראות כי הוחזר בשלום, והחתימו אותו על הטופס בו הוא מאשר שהרכב תקין.
 
רכב לאספנים
רכב לאספנים, לא בטוח שיתאים לטיול... (צילום: כרמית וייס)
 

החזרת רכב עם מיכל דלק מלא

לרוב תקבלו את הרכב עם מיכל דלק מלא ותידרשו להחזיר את הרכב עם מיכל מלא. תוצע לכם האופציה לתשלום עבור מיכל הדלק כך שתוכלו להחזירו ריק. בדרך כלל זה לא מומלץ, מאחר שמחיר הדלק יקר יותר מאשר בתחנות דלק. השתדלו למלא את מיכל הדלק מעט לפני החזרתו, מאחר שמחיר המילוי של החברות הוא שערורייתי.
מידע על שימוש בתוכנות ניווט בכתבה טיפים לגלישה חסכונית בחו"ל

כיסאות בטיחות ברכב שכור

זכרו כי במדינות רבות חובה להסיע תינוקות בכיסאות בטיחות בלבד. חברות השכרת הרכב ישמחו להשכיר לכם כיסא עבור תינוקות או זאטוטים. אל תחסכו.

שמרו על רישיון הנהיגה ומסמכי השכרת הרכב צמוד אליכם, נהגו בתבונה, אל תשתו ותנהגו, צייתו לחוקי התעבורה במדינה ותוכלו ליהנות מטיול נפלא.
 

לחצו להזמנת רכב שכור בחו"ל >>

 

כתבות נוספות עם מידע למטייל

עוד באתר




סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר