מסלולים בפירנאים: הפארק הלאומי אורדסה
מאת: גיא רייפנברג 


אדלווייס, פרח השלג, מתקשר באופן אוטומטי לשוויץ ולצלילי המוזיקה. אצלי הוא מתקשר למקום שונה לחלוטין, מיוחד לא פחות מהרי האלפים, שנופם המרהיב משמש רקע לסרט ולפרח הקטן שהונצח בפסקול. בפארק הלאומי אורדסה, בנוף פראי של מצוקים אדירים, מפלים ויערות, תוכלו למצוא את הריכוז הגדול ביותר של פרח האדלווייס בהרי הפירנאים.


אבל עם כל הכבוד לפרח העדין, לסרט ולאלפים ישנן סיבות הרבה יותר טובות להגיע לשמורה מיוחדת זו, והנה הן לפניכם.
 
1 / 8
2 / 8
3 / 8
4 / 8
5 / 8
6 / 8
7 / 8
8 / 8

הפארק הלאומי אורדסה  (צילום: Joan)
הפארק הלאומי אורדסה  (צילום: Joan)
הכפר טורלה  (צילום: Joan)
עמק בוחרואלו (צילום: Joan)
קניון אניסקולו  (צילום: Joan)
קניון אניסקולו  (צילום: Joan)
קניון אניסקולו  (צילום: Joan)
הכפר טורלה  (צילום: Joan)
 

שמורות הפירנאים

בהרי הפירנאים של ספרד וצרפת, יש שלוש שמורות עיקריות: שמורת איגואסטורטס בפירנאים הקטלניים, שמורת מידי פירנה בצד הצרפתי, ויעדנו הפעם - שמורת אורדסה, או בשמה המלא – הפארק הלאומי אורדסה וההר האבוד (Parque nacional de Ordesa y Monte Perdido).

לפני שארחיב מעט על שמורת אורדסה, רוצה לענות על שאלה שמפנים אלי פעמים רבות – באיזו משלוש השמורות כדאי לבקר? מדובר בשלוש שמורות טבע, שלושתן בפירנאים ומה כבר יכול להיות ההבדל הגדול? עוד כמה הרים? פחות עץ, יותר עץ?

שמורת אורדסה, פירנאים
אחת משלוש פסגות הסורורס, הפסגות הגבוהות בשמורת אורדסה  (צילום: תאי לומס)
 

באיזו משמורות הפירנאים לבחור?

אז זהו, שההבדל הוא אדיר – קשה להאמין עד כמה שלושה מקומות, הנמצאים על אותו רכס הרים, שונים האחד מהשני. השוני מתבטא בנוף, במסלע, בצמחייה ואפילו בתרבות. מי שביקר בשלוש השמורות, יכול להעיד שאין כל דמיון ביניהן ולכל אחת יש את הייחודיות שלה. בקיצור, אל תוותרו על אף אחת משלוש השמורות הללו.
 
ובכל זאת, אם אי אפשר את כולן, אז איך בוחרים? אם ממש, אבל ממש חייבים לבחור, אז נלך על השיקול הפרקטי: אם אתם באים מכיוון ברצלונה וזמנכם קצר - שמורת איגואסטורטס היא הקרובה ביותר ולכן בקרו בה. אם אתם באים מהצד הצרפתי וזמנכם קצר - כמובן שתבקרו בשמורת מידי פירנה.
אם ההתלבטות היא בין המידי פירנה לבין אורדסה – רוב האתרים המפורסמים של המידי פירנה נגישים יותר בהליכה קצרה מאוד. באורדסה צריך ללכת קצת יותר אבל לא הרבה יותר. לא יותר פשוט לקחת עוד כמה ימים ולא לוותר על אף אחת מן השמורות?
כתבה על שמורת איגוואסטורטס  |  כתבה על חבל מידי-פירנה
 
הריהפירנאים, שמורת אורדסה, עמק אורדסה
כותב שורות אלו במסלול פאחה דה לה פלורס, שמורת אורדסה  (צילום: גיא רייפנברג)


טיולי אופניים




מההר הגבוה ביותר לקניון הנמוך ביותר

אם אתם ממשיכים לקרוא, כנראה שהחלטתם לבקר בשמורת אורדסה... אז בואו נדבר קצת על אורדסה.
פארק אורדסה נמצא בחבל אראגון בצפון ספרד, גובל בשמורת מידי פירנה הצרפתית. מעבר לקניון אורדסה נמצאים מעבר רולנד וסירק גווארני, שהם חלק משמורת מידי פירנה.
כתבה על קרקס גווארני ומעבר רולנד
 
הפארק הלאומי אורדסה משתרע על קרוב ל- 160 קמ"ר, עם הפרש גבהים של 2600 (!) מטר. הפארק הוא חלק מגוש הרים גירני מהגדולים בעולם, והוא נשלט על ידי סלעים ומצוקים מרשימים.
הפארק מורכב משלושה אזורים עיקריים:
1 - עמק אורדסה (Valle de Ordesa), בו זורם נהר אראזס (Río Arazas).
2 - מונטה פרדידו (Monte Perdido), ההר הגבוה ביותר בפארק (3,355 מ'), שעל פסגתו אחד מקרחוני העד האחרונים באירופה, והוא נמנה על שלוש פסגות הסורורס.
3- קניון אניסקלו ( Cañon de Añisclo) שבו הנקודה הנמוכה ביותר בפארק (750 מ').
לינה באזור שמורת אורדסה

שמורת אורדסה (A) והכפרים בקרבתה: 
העיירה איינזה (B), מלון אלוחמיינטו איינזה, הכפר אסקלונה (C), מלון ארנל בעיירה אסקלונה
הכפר ברוטו (D), הכפר בולטנייה (E), הכפר טורלה (F), מלון אפרטמנטוס ראסל ומלון בוחארואלו בכפר טורלה
 
 

ביקור בפארק אורדסה

בביקור בפארק נעבור בין נקיקי סלע צרים, צוקים אדירים, המתנשאים לגבהים של מאות מטרים, מפלים, קרקסים קרחוניים ופסגות אדירות. הצמחייה שנראה היא מגוונת - מצמחייה ים-תיכונית ועד לצמחייה אירופאית סובטרופית. במרחק קצר נמצא עצי אלון, אחירותם וצפצפה, עצי אשור ואשוח ועוד מינים רבים, שחלקם אנדמיים לפירנאים. בין הצוקים קל להבחין באוכלוסיות גדולות של נשרים ומספר מצומצם יותר של פרסים. באזורים הגבוהים חיות מרמיטות לרוב, שאינן תושבות מקוריות של האזור והובאו אליו רק בתחילת המאה ה-20.
ניתן לטייל באזור השמורה מספר ימים ולהינות מטיולים בדרגות קושי שונות – החל מהליכות רגליות קצרות ועד טרקים קשים למטיבי לכת מנוסים.
 
מי שבא מכיוון ברצלונה יגיע בדרך כלל לעיירה איינזה (Ainsa), היושבת על מפגש הנהרות סינקה וארא. במבט ראשון היא לא נראית יפה, אבל זה רק בגלל שזהו החלק החדש והלא מעניין של העיירה. חפשו את העלייה אל עבר העיר העתיקה ותגלו עיר מוקפת חומה מרשימה, סמטאות מתפתלות וכיכר שוק עתיקה. בקיצור, שווה לעלות לביקור (ניתן לעלות עם הרכב, לחנייה הנמצאת בכניסה למבצר), לסייר ברחובות הצרים ולהינות ממנוחה קלה באחד מבתי הקפה או הבארים.

לינה בעיירה איינזה  | עוד על איינזה בכתבה על הפנינים של אראגון



מלון מומלץ בעיירה איינזה - בקרבת שמורת אורדסה

מלון אלוחמיינטו איינזה (Alojamientos Ainsa Sanchez) הוא מלון מקסים הממוקם בעיר העתיקה של איינזה, על גדות נהר ארא, כ- 20 דקות נסיעה מהכניסה לשמורת אורדסה. הוא מציע סוויטות ודירות, כולן עם מיזוג אוויר וחלקן עם מרפסות ואח. במלון עצמו יש מסעדה וסביבו עוד היצע לא רע של מסעדות, בתי קפה וברים.

מלונות מומלצים ליד שמורת אורדסה, הרי הפירנאים
מיקום נפלא לגדות הנהר בעיירה איינזה הסמוכה לשמורת אורדסה - מלון אלוחמיינטו איינזה




 
עם סיום הביקור באיינזה עומדות בפנינו שתי אפשרויות: האחת - להמשיך צפונה לעבר הגבול הצרפתי וקניון אניסקלו, והשנייה - להמשיך מערבה לכפר בולטנייה (Boltaña) והכפרים ברוטו (Broto) וטורלה (Torla), נקודות היציאה העיקריות לעמק אורדסה.
 
נשרים בשמורת אורדסה, הרי הפירנאים
נשרים בין מצוקי הפירנאים  (צילום: גיא רייפנברג)
 

טיול בקניון אניסקולו

כדי להגיע לקניון אניסקולו, נעלה צפונה לכיוון צרפת, עד הכפר אסקלונה (Escalona). למי שמחפש מקום לינה לא יקר, אני ממליץ על מלון ארנל (Arnal), מקום פשוט אך נעים והבעלים פשוט מקסימים.

מלון מומלץ בפירנאים, שמורת אורדסה   מלון מומלץ בפירנאים, שמורת אורדסה
מלון ארנל - מלון קטן ומשפחתי בכפר אסקלונה

שלט קטן יכוון אותנו מהכפר מערבה, אל עבר קניון אניסקלו. בהמשך הדרך מתפצלת: השמאלית מטפסת מעלה ועוברת מעל למצוק ולקניון, אך אותנו מענינית הדרך הימנית – זאת שממשיכה אל תוך קניון אניסקלו.
 קניון אניסקלו הוא מהעמוקים ביותר באירופה. במקומות מסויימים קירות הקניון כה קרובים האחד לשני, שנדמה שאנחנו הולכים לפגוע בהם עם גג הרכב (אל דאגה, רכבים שגובהם עד 3 מטר יכולים לעבור, אבל עם רכב שגובהו מעל 2 מטר, כדאי לנהוג ממש בזהירות). חשוב לשים לב – מכיוון שהכביש כל כך צר, רוב השנה הנסיעה בקניון מותרת רק בכיוון מזרח למערב. יחד עם זאת, יש להיות ערניים למקרה של נהגים שהחליטו להתעלם מהחוק.
 
לאחר נסיעה של כ- 40 דקות בין קירות הקניון (סביר להניח שקצת יותר, יש מספר נקודות בהן ניתן לעצור לצילום, ואני בטוח שאכן תעצרו), תגיעו לחניון קטן.
מכאן יוצא מסלול הליכה קצר (כשעה) בשם סאן אורבז, על שם קדוש מקומי שחי כאן במערה, שעל פי המסורת הוא פטרון הרועים וידע לדבר עם החיות. המסלול הוא מעגלי ומשולט בבירור, אך לפני שמשלימים את המעגל, אני ממליץ לעלות עוד כ-20 דקות לאורך הנקיק, שכרגע מטפס צפונה, כדי להינות עוד מהיופי של המקום.
 
למי שיוצא להעפיל אל פסגת מונטה פרדידו, המשך הקניון מטפס מעלה, אל עבר מעבר אניסקלו ומשם לרפוחיו (בקתת הרים) גוריץ. זהו מסלול קשה מאוד ומתאים אך ורק למטיילים מנוסים ובעלי כושר טוב. למי שרואה את עצמו כעונה לתיאור, קחו בחשבון שהעלייה מקניון אניסקלו לרפוחיו גוריץ אורכת 7-8 שעות, והרפוחיו עמוס מאוד בחודשי הקיץ. יש להזמין מקום מראש או להיערך ללינה בשטח.

בתי מלון באזור אסקלונה

שמורת אורדסה, קניון אניסקולו
שלכת בקניון אניסקלו, במקומות מסוימים קירות הקניון כמעט נושקים  (צילום:  Kom bo)
 

בדרך לעמק אורדסה

לאחר שסיימנו את הטיול באנסיקלו, בהמשך מתחברת הדרך עם הכביש העובר מעל הקניון. כאן אנחנו יכולים לחזור עם הכביש העליון לכיוון הכפר אסקלונה או להמשיך לעבר הכפרים ברוטו וטורלה, נקודות המוצא לעמק אורדסה, שהוא לב השמורה. נהר, מפלים, יערות עבותים, מצוקים אדירים, שגובהם מאות מטרים, ופסגות נישאות – כל זה מחכה למטייל בעמק אורדסה.

הנקודה האהובה עלי ביותר כבסיס יציאה להיכרות עם האזור, הוא הכפר הקטן טורלה, כפר אבן עתיק ושקט רוב ימות השנה. בשיא הקיץ הכפר מלא מטיילים ומטפסי הרים, והוא מתהדר במבחר חנויות ציוד מחנאות מרשים ביותר יחסית לגודלו. בכפר מספר בתי מלון ורובם נעימים עד טובים, אך ההמלצה שלי היא על מלון אפרטמנטוס ראסל (
Apartamentos Russell), על שם מטפס ההרים הידוע שהפך את פסגות האזור לביתו. סר ראסל היה מטפס הרים עשיר ומעט תמהוני, בשלהי המאה ה-19, שהאמין שהחיים בגבהים טובים לבריאות ומביאים אריכות ימים. האזור האהוב עליו היה אזור אורדסה ומידי-פירנה, והוא חצב אפילו שתי מערות בגובה 3000 מטר, כדי לחיות בהן. מספרים שאפילו ניסה לערוך מסיבה באחת מהן, אך לא היו הרבה אורחים מכיוון שבודדים יכלו לעמוד בטיפוס הקשה...
בעל המלון, חוזה אנטוניו, לא מדבר מילה אנגלית, אבל כדאי להתאמץ לתקשר איתו. הוא אחד האנשים המקסימים שפגשתי והוא מכיר בשמם הפרטי כמעט כל סלע ואבן באזור.

 
המלצה על מלון בשמורת אורדסה, ספרד   המלצה על מלון בשמורת אורדסה, ספרד
מלון אפרטמנטוס ראסל בכפר הקטן טורלה - שווה להתאמץ ולתקשר עם בעל הבית

מלון בכפר טורלה, שמורת אורדסה

מלון בוחארואלו (Hotel Bujaruelo), מלון מומלץ נוסף באותו רחוב בכפר טורלה, 
מציע חדרים זוגיים וחדרי משפחה עם מרפסת לנוף או לגינה
 
בכפר נמצאת גם אחת המסעדות האהובות עלי בכל הפירנאים, אבל אם אגלה לכם את שמה אז כבר לא יהיה מקום פנוי. אני מציע את הפשרה הבאה – אם אתם ישנים ב
מלון אפרטמנטוס ראסל, בקשו מהם שיזמינו לכם מקום במסעדה האהובה על גיא. הם כבר ידעו.
 
במידה ואין מקום ללינה בכפר טורלה, ניתן לישון גם בכפר הסמוך ברוטו (Broto). הוא אומנם לא קסום כמו טורלה, אך זהו כפר מעט גדול יותר, עם מגוון רב יותר של מקומות לינה, אוכל ושתייה.
בתי מלון בכפר טורלה 
בתי מלון בכפר ברוטו

הרי הפירנאים, שמורת אורדסה, גשר סן ניקולו
גשר סן ניקולאס, מקום נפלא לפיקניק בדרך לעמק אורדסה  (צילום: 
Etienne Valoi)





 

טיול בעמק אורדסה

לאחר שאכלנו טוב וישנו שינה ערבה, הגיע הזמן לצאת לטייל. נקודת ההתחלה היא בחניון פארק אורדסה, הנמצא כ-15 דקות נסיעה בהמשך הכביש מטורלה. ביולי-אוגוסט לא ניתן להגיע עד לחניון עם רכב פרטי, עקב עומס המטיילים, ויש להשתמש באוטובוס שיוצא כל חצי שעה מהחניון בכניסה לכפר טורלה, וכך גם בחזרה, תמורת כמה אירו.
 
מעט לפני שמגיעם לעמק אורדסה, הכביש מתפצל. בדרך העולה ימינה ניצבת עמדת ביקורת כניסה לפארק. הדרך הפונה שמאלה הופכת מהר מאוד לדרך עפר לא קשה. אם יש לכם קצת זמן חופשי, אפשר להמשיך עם דרך זו כרבע שעה נסיעה, עד לגשר סאן ניקולאס דה בוחרואלו (Bujaruelo). הגשר העתיק הוא מקום אידיאלי לפיקניק על שפת הנחל או סתם להעביר יום בכיף. קחו בחשבון שבקיץ, בעיקר בסופי שבוע, יש עוד לא מעט מטיילים שחושבים שזה רעיון נהדר...
ליד הגשר רפוחיו קטן עם מסעדה וקפיטריה פשוטות. זו גם נקודת חיבור לטיול ל
מעבר רולנד.
 
שמורת אורדסה, הרי הפירנאים
פאחה דה לה פלורס, שביל צר הנושק לשפת המצוק  (צילום: גיא רייפנברג)

שמורת אורדסה, גשר סאן ניקולאס דה בוחרואלו

גשר סאן ניקולאס דה בוחרואלו, מקום נפלא לפיקניק וטבילה בנהר  (צילום: Joan)
 
 

מסלולים למטיבי לכת (ואמיצים) בעמק אורדסה

מחניון אורדסה יוצאים לכל המסלולים. מטיילים מנוסים, המחפשים טרק מעט מאתגר, יכולים לצאת גם מכאן לעבר רפוחיו גוריץ, כדי לעלות ביום הבא אל עבר פסגת מונטה פרדידו. מגוריץ ניתן בנקל להמשיך גם אל עבר מעבר רולנד. אפשרות אחרת היא לעלות אל עבר מסלולי הפאחה (Faja), שפירושו "מחוך" - שבילים צרים מאוד, המקיפים את המצוקים כמעין מחוך. הנוף הנשקף ממסלולים אלו עוצר נשימה!
 
כמה מילות אזהרה: העלייה עד לרצועות אלו מתחתית העמק היא קשה מאוד, ארוכה ותלולה. השבילים צרים מאוד, צמודים לקיר המצוק, ולמרגלותיהם נפילה חופשית של 300-450 מטר. לא לבעלי ורטיגו או לב חלש.
 
בחלק מהמסלולים ישנם קטעים המשלבים טיפוס בעזרת מוטות ברזל הנעוצים בסלע. לפעמים קורה ואחד המוטות חסר, במיוחד לאחר החורף. אני גילתי זאת בדרך הקשה – בעודי תלוי בין שמיים וארץ, תרמיל על הגב ומאתיים מטר של תהום מתחתיי, רגלי גיששה אחר השלב הבא שלא היה שם. הצלחתי לרדת, אבל נוספו לי כמה שערות לבנות. אז בקיצור, מסלולי הפאחה מומלצים מבחינת יופיים, אך רק למטיילים מנוסים. בכל מקרה, חשוב להתעדכן על מצב המסלולים, מכיוון שהם עלולים להיות מאוד מסוכנים.
 
מעבר רולנד משמורת אורדסה, הרי הפירנאים
הצד הספרדי של מעבר רולנד, מבט משמורת אורדסה  (צילום: 
Guillaume Baviere)
 

מסלולים קלים בעמק אורדסה

מה עושה מי שלא רוצה להעפיל לפסגת מונטה פרדידו, או לבדוק את מגבלות שיווי המשקל במסלולי המחוך?
לשמחתנו קיימת אפשרות מעולה, שהיא קלה, אך מצד שני מאפשרת לנו לטעום מהמראות היפים שהפארק יכול להציע.
 
מהחניון נצא במעלה הנהר, לאורך הגדה הצפונית שלו (הגדה השמאלית, כשפנינו בכיוון העלייה). לאורך הנהר מספר גשרים, המאפשרים לחזור לאורך הגדה הנגדית. ההמלצה שלי לטיול שנמשך כשעתיים-שלוש (הלוך וחזור, תלוי בקצב שלכם), היא להמשיך עד מעבר לגשר השני. שלטים קטנים יכוונו אתכם לשתי עמדות תצפית, על שני מפלים מרהיבים (!), ולאחר מכן לחזור לגשר, לחצות לצד השני וחזרה לחניון. הטיול לאורך העמק, עד למפלים הראשונים, מתאים לכל מי שאין לו מגבלות הליכה קשות. בחלק האחרון ישנה עלייה מעט תלולה אבל קצרה.
מי שרוצה מסלול מעט ארוך יותר, אבל לא הרבה יותר קשה, ימשיך הלאה עד למפל המפורסם של העמק – מפל זנב הסוס (Cola De Caballo). ההליכה אורכת כ- 5 שעות, ודורשת מעט יותר כושר.
כשחוזרים לחניון, לא לשכוח ללכת לשירותים, מכיוון שעד לטורלה אין היכן לעצור...

מפלים בשמורת אורדסה, הרי הפירנאים   מפלים בשמורת אורדסה, הרי הפירנאים
מפל אחד בסדרת המפלים של עמק אורדסה  (צילום: גיא רייפנברג)
 

מידע שימושי למבקרים בפארק אורדסה

ניתן להצטייד במפות של הפארק, בנקודות המידע השונות, כמו נקודת היציאה של האוטובוסים אל עמק אורדסה. מפות טופוגרפיות ניתן לקנות בחנויות בטורלה או בברוטו. לבעלי מגבלות הליכה – מהחניון יוצא מסלול קצר, העובר לאורך הנהר ומתאים גם לכסאות גלגלים.

כמעט כל השנה ניתן לטייל בעמק אורדסה ובקניון אניסקלו, אולם בחודשי החורף והאביב יכול להיות קר מאוד ועלול להיות קרח על הדרכים. בחלקים הגבוהים יותר של הפארק, ניתן לטייל רק בחודשי הקיץ, ויש לקחת בחשבון שגם באוגוסט עלולים להתקל בקרח באזורים הגבוהים. חשוב מאוד להתעדכן על מצב הדרך ולבוא מוכנים. 

נופים בעמק אורדסה, הרי הפירנאים
נופים דרמטיים בעמק אורדסה, הפארק הלאומי אורדסה  (צילום: 
Guillaume Baviere)

מידע נוסף

כתבות נוספות בסדרה "מסלולים בפירנאים"

הפנינים של חבל אראגון
שלושה ימים בסרגוסה - בירת חבל אראגון
מבוא לפירנאים
פניני קטלוניה
קרקס גווארני ומעבר רולנד


גיא רייפנברג אודות הכותב
גיא רייפנברג, מדריך טיולים מוסמך וצלם המתגורר בספרד. מארגן ומדריך טיולים בהרי הפירנאים, קטלוניה וברצלונה. בעלים של חברת קוקופלי המתמחה בארגון טיולי ג'יפים, אופנועים, טרקים, יין וצילום, למטיילים פרטיים וחברות, וייעוץ למטיילים. החברה רשומה כחוק במשרד התיירות הקטלני, בעלת אישור לתיירות ספורט אתגרי. www.kokopeliadventure.com







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר