המסלול הקלאסי באיי הפיליפינים
מאת: ד"ר אביהו בר איל 


טיול בפיליפינים הוא חוויה של נופים טרופיים עתירי מים וירק. האיים הרריים ומשופעים בהרי געש, חלקם פעילים מאוד. מראות הטבע שישנם בפיליפינים, הם מרהיבי עין. ייחוד חלקם הוא שיד האדם ניכרת בהם זה 2,000 שנה וסייעה לעצבם.


בכתבה זו נבקר בבירה מנילה, במפלי פאגסנחן, בטרסות האורז של צפון לוזון ובאי החלומות בורקאי.

נשים בפיליפינים
נשות הפיליפינים  חיוכים ויופי, יופי וחיוכים (צילום: משה שי)


יעדים ומקומות לינה לאורך המסלול:
מנילה (A), טרסות האורז של צפון לוזון ליד 
בנאווה (B), מפלי פאגסנחן (C), האי בורקאי (D),
מלון פנינסולה מנילה ברובע העסקים של מנילה  |  מלון קוסט בורקאי באי בורקאי
מלון בנאווה גרנדוויו באזור הטרסות של צפון הפיליפינים


המזרח הרחוק



ביקור במנילה בירת הפיליפינים

מטרופולין מנילה (Manila), בו נמצאת גם הבירה מנילה, הוא מטרופולין ענק, אופייני לעולם המתפתח, שבו גורדי שחקים עם מרכזים מסחריים וקניונים עם מיטב המותגים, נושקים לשכונות עוני מחרידות. העיר היא פסיפס תרבותי שמייצג את כור ההיתוך הפיליפיני.
 
הרובע העתיק אינטרה-מורוס  Intramuros)= בין החומות) הוא מורשת מהשלטון הספרדי. נעות בו עגלות מצועצעות רתומות לסוסים ברחובות בנויים בשתי וערב. לאורך הרחובות בתי סוחרים עשירים מהמאות הקודמות. בתים אלה מעידים על אורח החיים המפואר של עשירי העיר בתקופה הספרדית. בקומה התחתונה היתה החנות או העסק המשפחתי ובקומה השנייה דירת המגורים המפוארת. בחדרי האירוח רהיטי עץ כבדים, לצד רהיטים בקליעה של רטאן. בחדר ניצב כלי נגינה, נבל או פסנתר, בו ניגנה אחת מבנות המשפחה. החלונות גדולים מאוד בגלל הצורך באוורור באקלים הטרופי. אין שמשות אך יש תריסים.
 
ברובע זה נמצאות גם הכנסיות הראשיות של העיר וביום ראשון בשבוע הן מלאות מתפללים. אנשי הפיליפינים הם ברובם קתולים אדוקים ולכן מהווים חריג בנוף האנושי של המזרח הרחוק. בשבת, נערכים בכנסייה טקסי נישואין. הכנסייה מתקשטת בפרחים וצעיפים לבנים. המוזמנים לבושים בבגדים לבנים או שחורים, עם רקמות תחרה וחולצות משי. ביום ראשון נערכים טקסי הטבלה לתינוקות שזה עתה נולדו והכנסייה שוב מקושטת בפרחים. ההורים והקרובים של הרך הנולד באים במיטב בגדיהם, באלגנטיות צבעונית מלאת תחרה.

מנילה, הפיליפינים
מנילה - טרופולין ענק, אופייני לעולם המתפתח,
שבו גורדי שחקים עם מרכזים מסחריים וקניונים, נושקים לשכונות עוני מחרידות 
(צילום: tobiasjo)
 
בסוף השבוע מומלץ לא להחמיץ ביקור בפארק ריזאל (Rizal Park) הסמוך לעיר העתיקה של מנילה. זה מרכז הבילוי העממי של תושבי מנילה. הם מגיעים אליו בהמוניהם, עורכים פיקניק, משחקים במשחקי קלפים, קוביות, שחמט, או עוסקים בספורט: התעמלות, ג'ודו, קראטה, או קרבות במוטות עץ. בערב מתקיימות תחרויות והמנצח זוכה בגביע. באמפיתיאטרון של הפארק מתקיים מופע ריקודי פולקלור, שמועבר בשידור ישיר בטלוויזיה הלאומית. בין הקהל המבלה בנעימים מסתובבים מוכרי הגלידה והקוקוסים. הכול בשלל צבעים ובאווירה של קרנבל.
 
אי אפשר להתעלם מהקהילה הסינית במנילה. כמו במקומות אחרים בדרום מזרח אסיה, גם במנילה קמה קהילה של סוחרים סיניים, ששומרת על ייחודה התרבותי ועל המסורת. בית הקברות הסיני נראה כמו שכונת וילות. לאורך השדרה המרכזית ניצבים בתים פרטיים, עם מרפסות וגדרות, המשמשים כמגורי המתים. כאשר מציצים פנימה, אפשר לראות את ארונות הקבורה ותמונותיהם של הקבורים. זה נראה כמו סלון ישראלי עם פינת אוכל  שולחן עגול וכסאות סביבו. משפחתו של המת מתכנסת כאן במועדי האזכרות וחוגגת לכבוד רוחו של המת. במרכז המתחם יש מקדש, בו נערכים טקסי אשכבה, ולצידו מתקן שבו שורפים ערמות של כסף נייר לפיוס רוחו של המת. הסינים הפחות עשירים, שאינם יכולים להרשות לעצמם וילה עבור יקיריהם המתים, מסתפקים בכוכי קבורה בהם מניחים את הכד עם אפרו של המת.
אודות הביקור במפלים בכתבה: מטרופולין מנילה - שער הכניסה לפיליפינים

מנילה, הפיליפינים
פארק ריזאל במנילה, אנדרטה המסמלת את השאיפה רבת השנים לעצמאות (צילום: Leonid Andronov)
 


מלון מומלץ ברובע העסקים של מנילה

מלון פנינסולה מנילה (The Peninsula Manila) הוא מלון 5 כוכבים מפנק, הממוקם ברובע העסקים מקאטי (Makati), במיקום מרכזי וקרוב למרכזי הקניות. למלון בריכה, ספא, חדר כושר, מספר מסעדות וברים, חדרים וסוויטות מרווחים, היכולים להתאים גם למשפחות (ילדים עד גיל 12 בחינם), כולם ממוזגים, עם שולחן, פינת ישיבה, מיני-בר ופינת קפה/תה. ארוחת הבוקר עשירה ומגוונת מאוד, הצוות מקצועי ואדיב וניתן לארגן הסעות מ/אל שדה התעופה. תמורה מצוינת למחיר!
בתי מלון נוספים בעיר מנילה

 
המלצה על מלון במנילה, רובע העסקים מקאטי
מלון פנינסולה מנילה – מיקום מעולה, מלון מפנק וצוות אדיב ושירותי


ג'יפני – הכלאה של ג'יפ ואוטובוס

אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר באיי הפיליפינים הוא הג'יפני (Jeepney). זהו כלי תחבורה ציבורי, מעין מונית שרות, הבנוי ממנוע ומרכב של ג'יפ שהוגדל ויכול להסיע כעשרה נוסעים. אולם הייחוד בג'יפני היא הצבעוניות שלו והאביזרים הרבים המעטרים אותו. הצופרים החיצוניים עשויים מנחושת מבריקה, ממש כמו חצוצרה, והם מורכבים על הגג או על מכסה המנוע. הג'פני צבוע בשלל צבעים, גלגליו מעוטרים בלבן ובתוכו קישוטי תחרה, מראות מבריקות וכמובן צלבים ושאר קמעות. 
 
ג'יפאני, פיליפינים
ג'יפני  שיטת התחבורה הפיליפינית, כמה שיותר מקושט כך טוב יותר (צילום: Andrey X)
 

אל מפלי פאגסנחן

בנהר פאגסנחן (Pagsanjan) חותרים שייטים גברתנים בקאנו, כנגד הזרם, בינות לסלעים ואבנים. הם מתגברים על 14 אשדות, במיומנות ובעקשנות ראויים להערכה וכנגד כל הסיכויים, עד למפלים הגדולים הנופלים מגובה 120 מטר. לעתים הם נאלצים להרים את הקאנו מעל פני המים, כדי לחלוף על פני סלע בולט מעל פני השטח. התייר היושב בקאנו מתמלא הערצה לשני השייטים הגברתנים, המתנשפים ומזיעים ומנווטים את הקאנו בעזרת המשוט או בדחיפות רגליים. על גדת הנהר יושבות משפחות רבות לפיקניק. הצמחייה עשירה מאוד ובה בולטים דקלי קוקוס ענקיים ושלל שרכים ומטפסים. זהו גן עדן של ציפורים ופרפרים בשלל צבעים.
 
השייטים נאלצים לעתים לעצור למנוחה, "Driver Rest" הם קוראים לזה. הקניון הולך ונהיה צר ככל שמתקדמים במעלה הזרם. המפלים הגדולים מרשימים בגובהם ועצמתם. האמיצים שבין התיירים יכולים לעבור לרפסודת במבוק, שנראה כי היא עומדת להתפרק בכל רגע, ולשוט בה אל מאחורי המפל, ברווח שנוצר בינו לבין קיר המצוק. זוהי חוויה רטובה מאוד אך עוצרת נשימה. המים נופלים בזרם אדיר על הגב, עיסוי שלא מן העולם הזה. הדרך חזרה כבר קלה יותר והקאנו שט במהירות עצומה במורד הזרם השוצף עד לנקודת ההתחלה.
אודות הביקור במפלים בכתבה: טיולים ברדיוס יום נסיעה ממנילה
 
מפלי פאגסנחן, האי לוזון, מסלול בפיליפינים
מפלי פאגסנחן, המפלים הגדולים נופלים מגובה 120 מטר  (צילום: gionnixxx)
 



אי החלומות והנופש בורקאי

אי אפשר לדבר על מדינת איים טרופיים, ללא אזכור חופים ואתרי נופש. גם בפיליפינים לא חסרים כאלה. הידוע מכולם הוא האי בורקאי (Boracay). זהו אחד האיים הקטנים בפיליפינים. ההגעה אליו היא בשייט קצר מהאי פאנאי (Panay) השכן. כמו רבים אחרים בפיליפינים גם הוא מצטיין בחופי חול מהיפים בדרום-מזרח אסיה, ושקיעות השמש בערבו של יום הן מחזה שאסור להחמיצו. רק הן לבדן שוות את הנסיעה לבורקאי. זוהי סימפוניה של צבעי צהוב ואדום, המשתקפת במים הצלולים בצבע טורקיז, היוצרת מחזה צבעוני מרהיב. החול בחופי בורקאי הוא לבן ועדין ודקלי הקוקוס מגיעים עד לקו החוף.
 
מילת המפתח בבורקאי היא לנוח. הפעילות הנפוצה היא לשכב על החוף וליהנות מעיסוי טוב של אחד המעסים שמסתובבים על החוף. אפשר כמובן לצלול ולצפות בריכוזי האלמוגים, ולטייל באופניים או רגלית לאורך החוף. בלילות האי מתמלא חיים. מסעדותיו מציעות את מיטב מאכלי הים ובמועדונים רוקדים עד אור הבוקר.
בתי מלון ואתרי נופש באי בורקאי  |  כתבה על אי הנופש בורקאי
 
האי בורקאי, הפיליפינים
האי בורקאי, מצטיין בחופי חול מהיפים בדרום-מזרח אסיה  (צילום: Andrey X)

האי בורקאי, הפיליפינים
שקיעות השמש בערבו של יום הן מחזה שאסור להחמיצו, רק הן לבדן שוות את הנסיעה לבורקאי  (צילום: galitskaya)


מלון מומלץ באי בורקאי

מלון קוסט בורקאי (Coast Boracay) הוא מלון 4 כוכבים יפהפה ומפנק, באזור המלונות על קו החוף המערבי של האי בורקאי. במלון בריכה פנימית וחיצונית, בר ומסעדה, כל החדרים והסוויטות הענקיות ממוזגים, עם פינת ישיבה, שולחן, מיני בר. המלון מארגן הסעות שלדה התעופה וממנו ומומלץ להיעזר בהן.

המלצה על מלון באי בורקאי, הפיליפינים
המלון היפהפה קוסט בורקאי
  מלון נופש מפנק על קו החוף


טרסות האורז של צפון לוזון

החוויה הגדולה והמיוחדת ביותר, שמדינת הפיליפינים שומרת עליה בקנאות, הן טרסות האורז שבצפונו של האי לוזון (Luzon), האי הגדול של הפיליפינים. באזור העיר בנאווה (Banaue), כ- 360 קילומטר ממנילה הבירה, בדרך טובה, המתפתלת בשטחים פתוחים בראשיתה והרים ויערות בהמשכה, נגלות לעיננו טרסות האורז במלוא הדרן.
 
חיי הכפר הפיליפיני נפרשים לנגד עינינו בהדרגה. הנהרות הם מרכז החיים של הכפריים. שם מתרחצים, שם עושים כביסה, משם מביאים מים הביתה ואפילו את המכוניות רוחצים בנהר. חלק מהשטחים מעובדים במטעי קפה, מנגו, בננות וקוקוס. הצמחייה הטרופית הצבעונית מרהיבה ביופיה, בעיקר הבוגנוויליה בשלל צבעים: סגול, ורוד, כתום. בדרך יש אנדרטאות לזכר הקרבות הקשים של מלחמת העולם השנייה.

ככל שעולים גבוה יותר ומתרחקים ממנילה, הופך הכביש למשטח לייבוש האורז. כדי למנוע מהמכוניות לנסוע על האורז, התופס חלק ניכר מהכביש, הכפריים מפזרים בינות לגרגירי האורז גם ווים ומסמרים וכך נהג שיעז לעלות עם מכוניתו על האורז צפוי לנקרים בגלגליו. ראו הוזהרתם!!!
 
לאחר שמונה שעות נסיעה מגיעים לבנאווה. המראה הנגלה ממרפסת התצפית שבמרכז העיר, או ממרפסות חדרי המלון, הוא מהפנט. להרים סביב צורה של אמפיתיאטרון ירוק של טרסות אורז, חלקן מוצפות מים, בחלקן שתול אורז בצפיפות וחלקן מחכות לשתילים חדשים. המראה המרהיב מעורר הערצה לתרבות חקלאית, שמזה אלפי שנים יודעת לנצל את טוב הטבע, לצרכי הקיום הבסיסיים של האדם. האדם מנצל את הטופוגרפיה שנוצרה על ידי הטבע ובעבודה קשה בונה בה טרסות שאותן הוא מציף במים, שגם הם מתנת הטבע, כדי לגדל את המזון הבסיסי והיסודי ביותר שבלעדיו אין לו קיום. אין דבר ראוי להערצה יותר מזה.
 
טרסות האורז בבפיליפינים
טרסות האורז של בנאווה, אפשר להגיע גם בטיסה ממנילה  (צילום: holgs)
 
ראשי ההרים נשארים תמיד ירוקים בצורתם הטבעית, כדי לשמור על מקורות המים. כך נוצר נוף של כיפה ירוקה בראש כל הר, וממנה תעלות מוליכות את המים אל הטרסות, ממפלס למפלס. בעמק למטה נמצא הכפר ובו מספר בקתות בנויות מקש וכלונסאות עץ. הבקתה בנויה על כלונסאות וכדי לעלות לחדר המגורים היחיד יש צורך להשתמש בסולם. המשטח שמתחת לבקתה משמש כפינת הסבה, חדר אוכל ומטבח, בעת ובעונה אחת. לחדר השינה למעלה עולים רק כדי לישון. בעלי החיים: תרנגולות, אפרוחים וכלבים, מסתובבים חופשיים בשטח. הירידה לכפר היא במדרגות בין טרסות האורז.

המראה הנגלה למי שנמצא למטה, ורואה את שיירת האנשים המטפסת או יורדת במדרגות, מזכיר מראות מסרטיו של פליני. יש משהו הזוי בטור של אנשים בשלל צבעי בגדיהם, המתפתל בתוך הרקע הירוק, כאשר גבעולי האורז מסתירים את המדרגות מעיני הצופה ונראה כאילו הם מרחפים בתוך הירוק. על הבתים עצמם יש עיטורים של לטאות 
 סגולה למזל טוב, ולידן תלויות תמונות, מדליות ותעודות של ילדי המשפחה שהצטיינו בלימודיהם או בהישגיהם הספורטיביים. לא נפקד בין התמונות גם ציור הסעודה האחרונה של ליאונרדו דה וינצ'י ודיוקנאות של ישו ומריה. השפעתן של יותר משלוש מאות שלטון ספרדי נטעה את הנצרות הקתולית חזק מאוד בליבם של בני הפיליפינים, אפילו בכפרים הקטנים הללו. 
לינה בעיר בנאווה וסביבתה
 
טרסות האורז בצפון האי לוזון, הפיליפינים
כיפה ירוקה בראש כל הר, וממנה תעלות מוליכות את המים אל הטרסות  (צילום: Leonid Andronov)
 

טיול בינות לטרסות האורז

שיאו של הביקור באזור הטרסות של צפון האי לוזון הוא בהליכה בינות לטרסות האורז עצמן. אין שבילים של ממש. הולכים על המעקה הצר התוחם את הטרסה, העשוי מבוץ ומטיט שהתקשחו. כל תנועה לא נכונה ואיבוד שיווי המשקל יגרמו לנפילה לאזור המוצף. זה לא אסון, רק קצת מים בנעליים. על המעקות הללו צועדות גם נשות הכפר ועל ראשיהן שקים כבדים עם מצרכים שקנו בשוק בבנאווה. הן כמובן הולכות במיומנות רבה ולא מועדות אפילו פעם אחת, אף על פי שמדי פעם הן נעצרות לוודא שאנחנו הולכים בכיוון הנכון. אין כמובן שילוט בדרכים הללו ולכן רק מישהו מקומי יכול להראות לתייר את דרכו בין הטרסות.

התחושה בין הטרסות היא של התעלות הנפש. הכול מסביב ירוק בגוונים שונים, שקט מוחלט ושלווה עילאית, התמזגות טוטאלית עם הטבע. לבסוף מגיעים לכפר ולדרך סלולה, כאשר הכפריים מקבלים את התייר במאור פנים ובאנגלית אמריקאית מופלאה. ומאין האנגלית? כחצי מאה של שלטון אמריקאי בפיליפינים, הביאו גם לכפרים הנידחים הללו מיסיונרים שלימדו את המקומיים אנגלית. אבל פולחני הרוחות עדיין רווחים בקרבם ובאים לידי ביטוי בדמותם של דחלילים, שהם תוקעים בטרסות כדי לפייס את הרוחות.

טרסות האורז בצפון האי לוזון, הפיליפינים
נשות הכפר צועדות ועל ראשיהן שקים כבדים עם מצרכים שקנו בשוק בבנאווה  (צילום:  sasint)
 
במרכזה של בנאווה יש שוק עם דוכנים מכל טוב הפרי והירק של האזור. אחד הדוכנים שמושך תשומת לב מיידית הוא זה המוכר "האלו האלו". פירוש השם בשפת טגלוג (Tagalog) - שפת הפיליפינים, הוא "לערבב לערבב". זה משקה או מאכל (תלוי ביחסו של כל אחד), המוגש בכוס גבוהה, ששמים בה כל מיני דברים צבעוניים: כדורי ג'לי אדומים, ריבועי ג'לים ירוקים, משחת שורשים סגולה, בננות קצוצות, תפוחים פרוסים, פתיתי קוקוס, סוכר, תרכיז חלב והמון קרח מרוסק. מערבבים את כל המרכיבים הללו, ושוב מערבבים, עד שמקבלים משקה מתוק, קר, מזין, בשלל צבעים. אפשר להעשיר אותו גם בתוספת של פסטה.
 
בתקופות יבשות או במקומות שהמים חדלו להגיע בכמות הנדרשת, הוסבו טרסות האורז לגידול ירקות. הרושם החזותי כמובן שונה, כי הטרסות אינן מוצפות מים, אבל ההתפעלות וההערצה עדיין במקומן. בכל זאת זהו מהמפעלים הגדולים ביותר שהוצאו לפועל בעולם העתיק, בעבודה קשה של אנשים חופשיים, לצורך הבטחת קיומם היומיומי, ולא על ידי עבדים להנצחתו של מלך מגלומן או אל.

טרסות האורז בבפיליפינים
טרסות האורז של בנאווה, יעד שאסור לפספס  (צילום: NaiveAngel)

מלון מומלץ באזור טרסות האורז של בנאווה

מלון בנאווה גרנדוויו (Banaue Grandview Hotel) הוא ללא ספק אחד המודרניים והיפים בבתי המלון של בנאווה, והבונוס הגדול - הנופים הנשקפים כמעט מכל חלון ומרפסת, בחדרים ובמרחב הציבורי. החדרים גדולים ויפים, הניקיון מופתי והצוות שירות, אדיב ועוזר באירגון סיורים ובכל דבר.

מלון מומלץ בטרסות האורז בנאווה, הפיליפינים
מלון בנאווה גרנדוויו - נוף מרהיב מכל חלון
 

עוד אודות טרסות האורז של הפיליפינים ואנשי האיפוגאו בצפון לוזון 

 

מידע נוסף

כתבות נוספות

פוארטו פרינססה - פלא עולם
מחוז ביקול - טיול משפחתי באי לוזון


 
אודות הכותב
ד"ר אביהו בר איל, בעל תואר Ph.D בהיסטוריה מאוניברסיטת הסורבון בפריס, מרצה ומדריך טיולים בחו"ל בחברת בריזה. מדריך לאירופה הקלאסית ולמזרח הרחוק, לרבות יפן והפיליפינים.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר