www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:



נפאל: יום הולדת לבודהה - מזל טוב למאמינים
מאת: יותם יעקבסון 


מדי שנה במהלך וואישאקה פורנימה (Vaishakh Purnima), הירח המלא של חודש וואישקה, מתקיימות חגיגות הבודהה ג'יאנטי (Buddha Jayanti), חגיגות יום ההולדת של בודהה. חודש וואישקה, עת האביב בנפאל ובהודו, מקביל לחודש העברי אייר ולחודשים אפריל-מאי בלוח הגרגוריאני. החגיגות נערכות ברוב הדר גם במרכזים בודהיסטיים אחרים ברחבי העולם (מהודו ועד יפן).


 

בכתבה זו נחגוג את יום ההולדת לבודהה בעמק קטמנדו. החגיגות מתקיימות בחודשים מרץ-אפריל, במהלכם מגיעים לנפאל מטיילים רבים כדי לתור את הרי ההימלאיה, והם בוודאי ישמחו להיות שותפים לחגיגה הדתית המרתקת.
כתבה על עמק קטמנדו

כתבות נוספות על נפאל
 

סטופה בודהיסטית נפאלית
סטופה בודהיסטית נפאלית  (צילום: יובל נעמן)
 


המזרח הרחוק




 

יום ההולדת של בודהה

אם תשתתפו בשמחה אין צורך שתברכו את גאוטמה סידהארתה (Gautame Siddhartha), הוא הבודהה, במזל- טוב. רצוי שתאחלו זאת לחוגגים הסובבים אתכם. 

למניין השנים המדויק אין כל משמעות עבור הבודהה עצמו. גם אין כל משמעות לברכות ולאיחולים. מאז הגיע להארה, לפני למעלה מאלפיים שנה, השיג הבודהה את כל שחפץ בו ונמצא מעבר לכל הבלי העולם הזה.

החגיגה הגדולה נערכת בהשראת הדרך בה הלך והתורה שהפיץ, ומטרתה למעשה לקדם את המאמינים עצמם, אלה שעדיין צועדים במסלול הארוך והקשה אל הנירוואנה (Nirvana - שפירושה המילולי בסנסקריט הוא "כיבוי" - שחרור מוחלט מהשעבוד למאווים).

 

בבודהיזם לא מוגדר בודהה כאל, אלא כאדם שהתעלה על עצמו בחיפוש פנימי ובדבקות אמיתית במטרתו הנשגבת. ככזה, לא מפליא איפה שהדבקים בדרכו מציינים ברב טקס את התאריך החשוב בחייו, שמשמעותו משולשת: לפי האמונה יום ההולדת של בודהה הוא גם יום עלייתו השמיימה וחשוב מכך- היום בו זכה בהארה. אמונה זו לפיה אירועים מרכזיים בחייו של אדם מואר וצדיק מתרחשים במעגליות מושלמת באותם תאריכים, קיימת בדתות שונות. ביהדות מקובלת מסורת דומה לגבי רשב"י. מסופר שהוא נולד, הוסמך על ידי רבי יהודה בן-בבא ועלה השמיימה באותו יום ממש - י"ח באייר הוא ל"ג בעומר. לא ייפלא ששלוש נקודות המפנה המרכזיות בחייו של הבודהה התרחשו בזמן פורנימה, עת בה הירח נמצא במילואו. הלבנה המלאה משולה לערנות ולמודעות, ככזו ליוותה את הבודהה במהלך כל חייו ומאז מנסים לדבוק בה ממשיכי דרכו.

 

יום ההולדת של בודהה הוא חג המסמל יותר מכל את השחרור והחירות. החג נחגג באביב, בדומה לפסח- חג החירות ביהדות. האביב גדוש ברכות. הטבע מעתיר עלינו שפע רב. בעונה זו קל לאנשים לחזק אמונתם בבשורות איחוד והרמוניה ולקיימן. במהלך חגיגות יום ההולדת מבקשים המאמינים להיצמד ביתר דבקות לדרך בה הלך בודהה ולהביא לגאולת נפשם ונפשות קרוביהם, אם לא לנפשות היצורים החיים עלי אדמות כולם. על ידי הקדשת מנחות וסמלי שפע ופריון לכוחות העליונים הם מצפים לקבל תמורה זהה מהם.
עמק קטמנדו - המרכז העירוני

 

מקדש הקופים סוויאמבונאת המשקיף על עמק קטמנדו

מקדש הקופים סוויאמבונאת המשקיף על עמק קטמנדו (צילום: יובל נעמן)

 

החגיגות לכבוד בודהה בנפאל

החגיגות בעמק קטמנדו החלו לפנות בוקר, עת שאלפים צעדו במעלה הגבעה התלולה שברומה הסטופה של סוויאמבהונאת (Swayambhonath), המוכרת בשם הפופולרי השגוי "מקדש הקופים". הסטופה גדולה ויפה במיוחד ונשקף ממנה נוף מרשים ומלא השראה על עמק קטמנדו והפסגות הסוגרות עליו מצפון. העולים לסטופה נשאו עימם נרות קטורת ומנחות. בהגיעם לרחבת הסטופה, הצטרפו אל ההמון שכבר הקיף את המבנה המקודש בכיוון השעון.

באזור זה של העולם מוקפים מבנים מקודשים כך שיד ימין, זו שאינה משמשת לניגוב האחוריים, מופנית לכיוונם. חריגה מנוהג זה תתפרש כזלזול בוטה. אלה שנמצאו בסמוך לסטופה סובבו בימינם את גלגלי התפילה הקבועים בקירותיה. אחרים העבירו בין אצבעותיהם את מחרוזות המאלה (Mala), ובהן 108 חרוזים כנגד 108 שמות הבודהה.

 

גלגלי התפילה הטיבטיים

גלגלי התפילה הטיבטיים (צילום: יובל נעמן)

 

החגיגה כולה הייתה בסימן סינתזה בין הינדואיזם לבודהיזם, האופיינית לחלקים נרחבים בנפאל. סביב ישבו מוכרי הבינדהו (Bindhu  - דבקות, הקדשה), בגדיהם מלוכלכים באבקה האדומה. תמורת סכום פעוט סימנו את מצחי המאמינים בכתם שמשמעותו נאמנות דתית ושאיפה להגיע להכרת העל, המתבטאת בפקיחת העין השלישית. מנהג זה מקובל בעיקר בפולחן ההינדי בהודו, אך בנפאל פעפע אל הפולחן הבודהיסטי. סביב הסטופה הדליקו נרות והגישו צלחות מנחה גדושות ומסוגננות.

 

באחת הפינות יצקו המאמינים חלב לתוך בור גדול. החלב עורבב עם מים וסיד. בהמשך הועלתה התערובת אל הסטופה ונוצקה על הבסיס העגול, דמוי הקערה ההפוכה. יש המספרים שקערה הפוכה זו מסמלת את קערת הקבצן שנשא הבודהה כשהיה סגפן. לאחר שהגיע להארה ומצא את "דרך האמצע", הניח את קערת קיבוץ הנדבות הפוכה על פיה. עירוב חלב בסיד ויציקתו על הסטופה פירושו אמונה בדרכו של הבודהה כדרך הטהורה והאמיתית.

 

טיבטית בביצוע

טיבטית בביצוע "קורה" סביב הסטופה של בודהנאת (צילום: יובל נעמן)





 

החגיגות במעוז הטיבטי בנפאל

בשעות אחר הצהרים של אותו יום התקיימה חגיגה גדולה סביב הסטופה של בודהנאת (Bodh-nāth). המעוז הטיבטי של קטמנדו. בודהנאת, השוכנת ממזרח למרכז העיר, הייתה מרכז דתי עבור הטיבטים מאות שנים לפני שהתיישבו כאן פליטים רבים שנמלטו מטיבט הכבושה בשנת 1959.

לאחר שהתמודדו עם קשיי המסע וחצו את ההימאליה, היו הסוחרים הטיבטים עוצרים בבודהנאת ומתפללים טרם כניסתם לקטמנדו. כך עשו גם בדרכם חזרה צפונה.

 

אף שמדובר באותו חג, האווירה בבודהנאת הייתה שונה לחלוטין: רגועה והדורה יותר. חלק מהמאמינים סבבו את הסטופה תוך כדי השתחוויות חוזרות ונשנות על הארץ. אחרים מלמלו בלחש תפילות ומנטרות. סביב הסטופה הובערו אלפי נרות חמאה קטנים. את מקום ציירי הבינדהו תפשו מוכרי ציפורים. יום ההולדת של הבודהא נודע כיום בעל סגולות מיוחדות לשיפור הקארמה. ניתן לשפר את הקארמה על ידי מתן צדקה לנזקקים או על ידי שחרור בעלי חיים מכלאם. המאמינים קנו את הציפורים מלוכדיהן ושחררו אותן לחופשי. מידי פעם נשמעו חצוצרות והלמות תופים. תהלוכות חגיגיות בישרו על הגעתו של לאמה מכובד כזה או אחר. הלאמות רמי המעלה סבבו את הסטופה כשהם רכובים על פילים. בינתיים ירדה חשכה והיה מי ששב ויצק מקומקום חמאה מותכת כדי שהנרות, כמו האמונה, לא יכבו.

 

טיבטית בביצוע
טיבטית בביצוע "קורה" סביב הסטופה של בודהנאת (צילום: יובל נעמן)

 






יותם יעקבסון
 
אודות הכותב
יותם יעקבסון, עוסק במחקר תרבותי במרחב הודו-טיבט ובתיעוד והדרכה לאורך נתיבי הסחר הקדומים באסיה (אינדונזיה, סרי-לנקה, הודו, בהוטאן, נפאל, טיבט, מונגוליה, מערב סין, אוזבקיסטאן, קירגיסטאן,  גאורגיה, ארמניה, תורכיה וישראל)  - שם התוודע לאורחות החיים המקומיים, לאמונות, להגות ולפולחן. מרצה במסגרות רבות, עורך סדנאות, ומפרסם כתבות וצילומים במגזינים שונים. מחבר הספרים "מסאלה" ו"הודו כי טוב" העוסקים בהודו, ו"חמצן דליל" העוסק בטיבט.  האתר של יותם יעקבסון

לקריאת כתבות נוספות של יותם








מספר צפיות: 5561
1752