החיים בקרוואן:
טיול קרוואן באוסטרליה
כתב וצילם: עופר לפלר
מאז ילדותי אוסטרליה הייתה לי חלום רחוק, ואצלי חלומות מתגשמים. כך מצאתי את עצמי נוחת בסידני, בטיול שחרור מאוחר, לאחר שפשטתי את המדים בגיל 43. מאז, במשך חודשים רבים, אני מגלה את היבשת החמישית בכל הדרה.
אני ואיירס רוק (סלע אולורו), הסלע הכי מפורסם באוסטרליה
100 ימים של אהבה באוסטרליה
את תחילתו של הטיול באוסטרליה עשיתי עם קרוואן שכור ואת המשכו עם רכב 4 X 4 ואוהל.
החלק הראשון הוא מעגל, שתחילתו בעיר סידני, במזרח היבשת - צפונה אל מדינת קווינסלנד – מערבה אל הטריטוריה הצפונית – דרומה אל מדינת אוסטרליה הדרומית – חזרה מזרחה אל מדינת ויקטוריה – דרך מדינת ניו-סאות' ויילס וסגירת מעגל בסידני.
100 ימים ולמעלה מ- 15,000 קילומטרים!
אכן, התאהבתי!
המדינות והטריטוריות של אוסטרליה
נקודות ציון חשובות במסלול
תחילתו של המסלול בעיר סידני (Sydney ), במזרח היבשת, ממנה צפונה, לאורך החוף והאתרים של קופס הרבור (Coffs Harbour ) ומפרץ ביירון (Byron Bay ). חציית הגבול בין מדינת ניו-סאות' ויילס (New South Wales ) למדינת קווינסלנד (Queensland ) ועד בריסביין (Brisbane ), תוך מעבר של למעלה מ- 1,000 ק"מ.
המשך צפונה לאורך החוף, עם גיחות לתוך היבשת וביקור מדהים באי פרייזר (Fraser Island ), עד קיירנס (Cairns ).
ביקורים באיים הלבנים וצלילות בגרייט בארייר ריף (Great Barrier Reef ), עוד כ- 2,000 ק"מ.
חציית המדבר מערבה לטריטוריה הצפונית (Northern territory ), לאורך 2,700 ק"מ, עד דארווין (Darwin ), כולל ביקורים מרהיבים בשמורות הנפלאות של הצפון קאקדו (kakadu NP ) וליצפילד (Litchfield NP ).
המשך דרומה עד אדלייד (Adelaide ), בירת מדינת אוסטרליה הדרומית (South Australia ), עוד 3,100 ק"מ, במסע מרהיב דרך אליס ספרינגס (Alice springs ) ואיירס רוק (Ayers Rock ), הסלע המפורסם ביותר באוסטרליה (נקרא גם סלע אולורו).
מפת החלק הראשון של הטיול באוסטרליה, בקווים כלליים
הפולנייה האוסטרלית שלי
החיים בקרוואן מתחלקים לשלושה מרחבים: המרחב הקדמי – תא הנהג, המנוע ומרכז הניווט הלוויני, מרחב המחייה – שירותים, מטבח, פינת ישיבה, והמרחב השלישי (הטוב מכולם) – המיטה ההופכת לזוגית בשעת לילה. סידור הארונות והמרחבים מובנה על פי אישיותך וכל אחד ושגעונותיו הוא.
את מרכז המידע והחיים מיקמתי במרחב הקדמי של הקרוואן:
בדלת ימין (של הנהג, היושב באוסטרליה מימין) היו תמיד ארבעה בקבוקי מים ושקית אשפה קטנה (לקליפות התפוזים ושאר שאריות מזון הנאכל בדרך).
בתא דלת שמאל כל המפות והניירת הנצברת של חברות הטיולים, אותם כבר מימשתי או נלקחו לצורך תיעוד. אחרי ביקור או שניים במרכזי המודיעין לתיירים, תחום מפותח ויעיל להפליא באוסטרליה, מצטברים 'פליירים' בכמות לא מבוטלת.
במרחב השעונים שמתי פנקס קטן, זה שאני רושם בו את הקניות (חשוב אחרת מבזבזים המון כסף על שטויות) ושאר רעיונות וזיכרונות מהדרך.
על מגן השמש מיקמתי קמיע, אותו קיבלתי ערב המסע. תפקידו הרחקת נחשים ושאר מיני חרקים (אל תזלזלו, זו יבשת שיש בה הרבה מחסלים מכל הסוגים).
מעל מגן השמש מצאתי "מגרש חניה" להרבה פריטים קטנים, כמו קבלות, פנס, משקפים לחירום, מפה וכובע.
על המראה הקדמית עץ ריחני שטרם הוחלף, אף שריחו נס מזמן.
קצת מתחת לעץ ממוקמת "הפולנייה האוסטרלית שלי" - GPS קשור בכבל היישר למחבר המצית – עליו אפשר לכתוב פרק בפני עצמו (מומלץ לרכוש מפצל דו-ראשי של חיבור לחשמל הרכב).
על ה'דש-בורד' יש מספר חללים, בהם מאוחסנים דרך קבע מערכת iPod ורמקולים. במרבית הדרכים מחוץ להרים ובמדבריות אין קליטה לרדיו, וגם כך אחרי למעלה מ- 40 אלף קילומטרים אני מכיר את ה'פליי-ליסט' המשודר בכל תחנות הרדיו טוב יותר מעורכי התוכניות עצמם.
ליד המאפרה נמצא העודף והכסף הקטן (צריך לצבור הרבה מטבעות של דולר למכונות הכביסה).
על מושב שמאל אטלס דרכים, מפה תורנית, ספר מסלולים וחניונים לקרוואנים. קיימים בשוק מגוון רחב של ספרים בנושא. אני בחרתי ב"מקיף אוסטרליה על כביש 1" ( Explore Australia By Caravan And Motorhome ), בו לצד הכבישים יש פירוט של חניוני קרוואנים, טיפים מצוינים למסלולי טיול וסתם עצות. המהדורה העברית של 'לונלי פלנט' לאוסטרליה היא אמצעי יעיל ונוח, אך לא הכי מעודכנת בעולם.
תא הנהג, מרכז המידע של הקרוואן
מרכז החשיבה היצירתית
מאחורי מושב הנהג נמצא הקרש של המיטה הזוגית. רצוי לוודא שהוא נצור ב'קליפס' אחרת, פתאום, הוא נע במסלול התנגשות עם הדלת הצדדית. הוילון מאחורי מושב שמאל נסגר בשעת החניה ובשעות הלילה.
מיד אחרי מושב הנהג נמצא "מרכז החשיבה היצירתית", כלומר, השירותים והמקלחת. כדי לתפעל אותם צריך לעשות קורס מזורז. זכור, כשאתה קם להשתין בלילה לא לשכוח לסובב את האסלה לכיוון הנכון, לפתוח את פתח המחסנית (זו שמונעת ריחות מיותרים). שכחת? תספוג את הכול בחזרה, והשפריץ מגיע לכל פינות תא השירותים. לא נעים בכלל.
המקלחת: מים חמים וקרים, כמו בבית רק קטן יותר (המערכת בנויה על חימום בגז). המים החמים לא זורמים מיד וכדאי שמיכל המים יהיה תמיד מלא, אחרת תתקעו כמוני, עם ים של סבון על הגוף אבל בלי מים.
טיפ חשוב ללילה: כשאתה "אפוף" לגמרי, לא לשכוח גם להרים את הרגל כדי להיכנס לשירותים. שאם לא כן, אתה צפוי לסימן כחול נוסף ברגל. זה יצטרף לאלה שכבר ספגת, כאשר נשכחה פתוחה דלת הארון ושאר נ"ב (נקודות בטיחות) בקרוואן. ערב היציאה לטיול רצוי להתאמן בבית בסגירת דלתות וארונות, שאם לא כן כל תכולת הארון מתעופפת בזמן הנהיגה (נשמע כמו מלחמת עולם המתחוללת מאחורי גבך) או שאתה מקבל דלת בפנים (שזה כמו מחבת על האף).
רצוי ללמוד קללות בכמה שפות. זה עוזר כשכואב הראש, הבוהן או האף, שכל אחד מהם זוכה לחבטה שלו במהלך הטיול. מה הכי כואב? מכה בראש כאשר מתרוממים מהכורסא וחוטפים פצצה ישירה לראש.
כל הדיוטי פרי על הראש
מרכז חשוב נוסף, המטבח, כולל מקרר, כיור וכירת גז נוחה מאוד לתפעול (לא לשכוח לפתוח את הברז שבבלון עם חניית הרכב - חל איסור על נהיגה עם בלון גז פתוח). המזגן בחלק הביתי של הקרוואן עובד רק על 240 וולט, כך שאם חנית ללא חיבור לחשמל (חסכת חמישה דולר) אז שכח ממיקרו, טלוויזיה, הטענת הציוד החשמלי וכמובן מהמזגן.
רצוי להכין בד"ח (בדיקה חיונית) ולעבור עליו לפני היציאה לדרך ובזמן החנייה: סגירת ארונות, חלונות, פתח גג, בלון גז, מילוי מיכל המים, ריקון מים מלוכלכים, סגירת/פתיחת מפסקי חשמל (למעט המקרר שנשאר מופעל כל הזמן), ניתוק/חיבור כבל חשמל לעמוד ועוד.
לארון כלי המטבח יש חיים משל עצמו. לא משנה איך תסדר אותו, בסוף הנהיגה תקבל אותו בתצורה שונה. בכלל, כל פתיחת דלת אחרי נהיגה מחייבת משנה זהירות, כמו בטיסה – כשנופל לך על הראש כל הדיוטי פרי. לצערי, כל מה שלא צריך ליפול נופל וכל מה ששביר תמיד יבחן את ידיך הזריזות. אם הייתי סופר כמה פעמים תפסתי את המנורה הרזרבית בדרכה לרצפה... בטח היה לי מזה זכייה בלוטו. שלא לדבר, שאתה מחויב לחושים מחודדים כדי לדעת מה לתפוס קודם: את השבירים או הכבדים, שיגרמו לך לעוד סימן ברגל (תרגיל מצוין למאבטח המתחיל).
גם לשולחן שבמרכז הסלון יש את החיים שלו, כשירצה יהיה בגובה שנוח לך אבל אל תתעקש איתו, הוא יורד תמיד ברגע הלא מתאים, כך שגם הברך שלך בסכנת פגיעה וסימן כחול.
בתאים מאחור ממוקם צינור המים הנקיים. לקח לי כמה ימים עד שנשברתי וקניתי צינור באורך מספיק, כדי שלא כל פעם אצטרך לתמרן בין כבל החשמל הקצר שבצד ימין לבין צינור המים למילוי המכל שבצד שמאל (תמיד חסרים איזה עשרים סנטימטר).
אם שכחתם לסגור את פתח האוורור העליון זה יעלה לכם כסף רב. יש לו נטייה להיתפס בעצים, כבלים וכל מה שיכול לשבור אותו.
חבר אוסטרלי
שאלות מביכות בקמפינג
כל הקמפינגים בהם עצרתי היו למופת. מתוך העשרות בהם חניתי באוסטרליה ובניו-זילנד, אפשר לספור על יד אחת את אלה שלא הייתי עוצר בהם שוב. השירותים והמקלחות תמיד הבריקו מניקיון. בכל מקרה, כשמגיעים לחניון קרוואנים נידח, שווה לשלוח מישהו לסיבוב קצר במתקנים.
כשאתה מגיע לקבלה תישאל מספר שאלות: אורך וגובה הרכב? כמה אנשים ברכב? אם אתה לבד (כמוני) תשלם את מחיר הבסיס. שאלה מביכה (כי אף פעם אתה לא זוכר את התשובה) היא מה מספר רישוי הרכב שלך. נותני השירות הם מסבירי פנים אדיבים ויעילים לעילא ולעילא. בחניונים הקטנים אפילו ילווה אותך מישהו לחנייה.
בפארקים המתקדמים, אחרי מילוי פרטים, תקבל קוד כניסה. יש פארקים בהם יש גם קוד כניסה לשירותים, שלא משנה כמה פעמים תשנן אותו, תמיד כשתגיע לדלת תעמוד כמו אידיוט ותבהה כמה שניות עד שתיזכר. מרבית משרדי הקבלה משמשים גם כמרכזי מידע וקשר לחברות המארגנות טיולי יום.
רוב האורחים בפארקים הם מקבוצת הגיל השלישית והם תמיד מחפשים שותפים לשיחה, כך שמהר מאוד תמצאו את עצמכם במרכז ההתעניינות. הכינו מסרים, כי מהר מאד תהפכו למסבירים של מדיניות ישראל, גם אם אינכם מסכימים איתה.
מחפשים שותפים לשיחה, מהר מאד תמצאו את עצמכם במרכז ההתעניינות
קרוואן-משאית וג'יפ-סופר
האורחים בקמפינג מתחלקים לשלושה חלקים עיקריים:
התרמילאים עם הטיוטה/פורד ארוך (כמו של קברנים), או כל רכב שכור/קנוי, של אלה שהפרוטה אינה מצויה בכיסם. להם מוקצה החלק שבו מקימים אוהלים או חלקות ללא חשמל. את הקבוצה הזו תמצאו תמיד סביב המטבח ואתרי המנגלים שהם בחינם.
קבוצה שנייה הם אנשי המוטור-הום (קרוואן שהוא יחידה אחת), כמוני, שרובם בוחרים בחלקה עם חשמל, קרוב לשירותים ולמקלחות. קבוצה זו מתחילה בטרנזיטים משופרים, עד מיניבוסים, אוטובוסים ואפילו משאיות. אגב, למרבית הענקים הללו ייגרר מאחור רכב קטן, בדרך כלל "סופר-ג'יפ" (המתאים לנסיעה לסופר וחזרה) וגם לא מעט אופנועים מכל הסוגים.
הקבוצה השלישית הם המטיילים האוסטרלים המטיילים עם הבית. רובם אחרי פרישה מהעבודה, והם גוררים עם רכבם קרוואנים בכל הגדלים והצורות. יש קרוואנים מפוארים - חדרי שינה, סלון, מטבח, לפחות שני שירותים, שיא הפאר (ראיתי אחד שיש לו שטח גדול מדירה ממוצעת בתל אביב). הקרוואנים נפתחים לגובה ולרוחב, רובם נגררים על ידי רכבי 4 X 4, אבל גם מכוניות פרטיות גוררות בכיף. עגלות הקמפינג הן עולם בפני עצמו, החל משני חדרי שינה הנפתחים מתוך עגלה, כשממרכז העגלה נשלפים כירת גז, שני כיורים, שטחי אחסון ובקיצור - הכול!
הקרוואן "שלי" מול רכב השטח
חבורה קשקשנית עם בירה
עם כניסתכם לרחבת החניה רצוי תמיד מכוון, אחרת תגרדו עץ או תעלו לאוסטרלי על צינור המים, ויש לכם מריבה בשכונה (ברוך השם עד כה לא עשיתי יותר מידי צרות). הם מתחילים בפריסת דשא ירוק מלאכותי והורדת הסוכך מהגג. כיסאות הפיקניק ושולחן נשלפים באופן אוטומטי וכך גם המנגל. בירה היא הפריט הראשון שאוסטרלי מחזיק בידו, כשהוא מסיים לכוון את האנטנה של הטלוויזיה, או להניח צלחת הלוויין ברחבת החניה. רבים גם תולים את דגל אוסטרליה בחנייה.
סיבוב ראשון של "הלו באדי" ותוך שניות הם חבורה קשקשנית.
פריקת המחסנית של השירותים הוא תהליך חשוב המופקד בידיו המסוקסות של הגבר. אתה רואה אותם נעים נבוכים עם מחסנית ירוקה, לעבר נקודת הפריקה והשטיפה. באותה עת האישה מטאטאת את הדשא/שטיח שבקדמת הקרוואן. שלב הכביסה הוא החלק הבא של החנייה.
מיד אתה מבחין מי דפק כאן התנחלות של ימים ארוכים ושבועות: סביב הקרוואן הנגרר יש כבר צמחיה או עציצים. הרכב הקטן יוביל אותם לטיולים באזור הקרוב. בבוקר מוקדם תראה את הנופשים בסיבוב הליכה ברגל ובחופים גם סיבוב הליכה אחר הצהריים. בבוקר יש תנועה המונית לאיסוף עיתונים, המחולקים חינם במשרדי הקבלה (עיתון לשירותים...), וקניית לחם טרי. מרבית משרדי הקבלה הם גם מכולת וקיוסק. אל תצפו לרכוש כאן אלכוהול או בירות, זה לא קיים כאן בכלל (רק בחנויות המוכרות אלכוהול).
ברוב הפארקים יש גם אפשרות לשכור חדרים (כמו במוטל), אוהלים או דירות קטנות (שהם קוראים להן בקתות). בכל פארק כמה מרכזים עם מכונות כביסה וייבוש, אבל תלייה על החבל מייבשת את הכביסה מהר יותר ממייבש. באזורים בהם יש ריבוי של תרמילאים יש הרבה פינות בישול עם כירות גז, פלטות לסטייקים ופינות למנגל. יש גם כיורים לרחיצת כלים ומקררים.
בדרך כלל יש גם חדר משחקים עם טלוויזיה ומכונות לשתייה קלה.
כסאות, שולחן ומנגל, נשלפים באופן אוטומטי
מגוון של אנשים ונופים
איך מסכמים טיול כל כך ארוך על דף כל כך קצר?
בכתבה זו השתדלתי להעניק לכם מעט מחווית הקרוואן הנפלאה שעברתי. לא נגעתי כלל במרחבים האין סופיים, ביופייה הבלתי נדלה של היבשת החמישית, בצורת החיים ובתרבות ה"אוזי", הכול כך מיוחדים, ובהכנסת האורחים הנדירה של האוסטרלים.
טיול עם הבית הוא טיול הנותן מרחב של חופש, להחליט על שעות הטיול, ללא מוגבלות והתחייבות של מתי מגיעים, ללא סחיבת מזוודות ובעיקר מגע עם מגוון של אנשים ונופים. טיול אחר מכל מה שהכרתי.
אני והקרוואן, הקרוואן ואני, אל מול חופי אוסטרליה
כתבות נוספות על טיולי קרוואנים
טיול קרוואן בארצות הברית
טיול קרוואן בנורווגיה
כתבות נוספות על אוסטרליה
נקודות ציון חשובות במסלול
תחילתו של המסלול בעיר סידני (Sydney ), במזרח היבשת, ממנה צפונה, לאורך החוף והאתרים של קופס הרבור (Coffs Harbour ) ומפרץ ביירון (Byron Bay ). חציית הגבול בין מדינת ניו-סאות' ויילס (New South Wales ) למדינת קווינסלנד (Queensland ) ועד בריסביין (Brisbane ), תוך מעבר של למעלה מ- 1,000 ק"מ.
המשך צפונה לאורך החוף, עם גיחות לתוך היבשת וביקור מדהים באי פרייזר (Fraser Island ), עד קיירנס (Cairns ).
ביקורים באיים הלבנים וצלילות בגרייט בארייר ריף (Great Barrier Reef ), עוד כ- 2,000 ק"מ.
חציית המדבר מערבה לטריטוריה הצפונית (Northern territory ), לאורך 2,700 ק"מ, עד דארווין (Darwin ), כולל ביקורים מרהיבים בשמורות הנפלאות של הצפון קאקדו (kakadu NP ) וליצפילד (Litchfield NP ).
המשך דרומה עד אדלייד (Adelaide ), בירת מדינת אוסטרליה הדרומית (South Australia ), עוד 3,100 ק"מ, במסע מרהיב דרך אליס ספרינגס (Alice springs ) ואיירס רוק (Ayers Rock ), הסלע המפורסם ביותר באוסטרליה (נקרא גם סלע אולורו).
המשך צפונה לאורך החוף, עם גיחות לתוך היבשת וביקור מדהים באי פרייזר (