www.goTravel.co.il
  • בתי מלון
  • כפרי נופש
  • טיולים לקהל שוחר תרבות ודעת
  • טיולי משפחות מיוחדים
  • טיולי ג'יפים
  • טיולי GPS
  • טיולי הליכה
  • חופשות אופניים
  • טיולי ספארי צלילה
  • שייט תעלות ויאכטות
  • שייט נהרות
  • הפלגות גיאוגרפיות
  • הפלגות לאנטארקטיקה
  • הפלגות לשפיצברגן
  • קרוזים ושייט תענוגות
  • טיולים לאיטליה
  • טיולים לשוויץ
  • טיולים לבלקן
  • טיולים גאוגרפיים לאירופה
  • טיולים לתאילנד
  • טיולים בארצות הברית
  • טיולים לאלסקה והרוקיס
  • טיולים לאסיה ואוקיאניה
  • טיולים לאמריקה הלטינית
  • טיולים מאורגנים לאפריקה
  • טיולים פרטיים לאפריקה
  • חופשות סקי
הרשמה למגזין GOTRAVEL
מגזין איכותי עם כתבות עומק על יעדי טיול בעולם ישלח בחינם לדואר האלקטרוני שלכם
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:



טיול אופניים בהרי הקרפטים
כתב: ערן לרנר, צילום: ערן לרנר, נועה חרמוני


כהרג​לנו מידי שנה יצאנו לטיול אופניים של שבועיים בחו"ל, כשהפעם היעד הוא רומניה, בדגש על מרכזה - רכס הקרפטים וטרנסילבניה. סך הכל 10 ימי רכיבה ושני ימי הליכה ברגל. טיול אופניים של זוג, בנופים הררים, שדות איכרים ואגמים כחולים. ספטמבר-אוקטובר 2007.


המסלול תוכנן כמסלול מעגלי, עם רכיבה של 60-70 קילומטרים ליום, כאשר כל הציוד עלינו. לאחר בירור באינטרנט, שהראה כי ניתן למצוא מקום לינה כמעט בכל כפר לאורך הדרך (גם כי ידענו שבלילות כבר יהיה קר), החלטנו לוותר על האוהל הפעם.
רמת הכושר הנדרשת במסלול זה היא גבוהה, אם כי הרכיבה מתבצעת בקצב סולידי ומרובה עצירות, לטובת נוף ואוכל. תמיד ניתן לבחור במסלולים עם פחות טיפוס, אבל אז הנוף פחות מתגמל.
 
מבט ממרומי ערימת החציר על הזוג המוזר באופניים
מבט ממרומי ערימת החציר על הזוג המוזר באופניים


טיולי אופניים




 
הכנות ונתונים כלליים  
רומניה נכנסה לאיחוד האירופי בתחילת 2007, אך מטבע האירו לא יכנס לשימוש לפני 2011, כך שהשהות במדינה בהחלט זולה ביחס למדינות מערב אירופה (צימר לזוג 80-120 ש"ח ללילה).
באינטרנט מצאנו חומר רב על טיולי אופניים ברומניה, גם באתרי טיולי אופניים כלליים וגם באתרים ספציפיים על רומניה. מפה בקנה מידה 1:500,000 נקנתה בארץ וענתה על כל הצרכים, משום שהכילה גם את דרכי העפר הרבות הקיימות, עליהן השתדלנו לרכב. מפה בקנה מידה 1:70,000 נקנתה בעיירת הנופש סינאיה (Sinaia), לפני היציאה לטיול הרגלי.
ספר מומלץ:Romania & Moldova, lonely planet  (הספר באנגלית, יש תרגום לעברית)
 
את הדרך מנמל התעופה Otopeni לעיירת הנופש סינאיה (כשעתיים) עשינו בעזרתו של הנהג מריאן (0040722761047), דובר העברית ובעל רכב מסחרי גדול, עליו קראנו המלצות רבות. ממריאן קיבלנו טיפים והמלצות רבות (שבעקבותיהן אפילו שינינו את המסלול המתוכנן). עלות הנסיעה 70 אירו.
מסינאיה יצאנו למסלול מעגלי של 10 ימים על האופניים, שבסופו לקחנו רכבת מסיביו (sibiu) לסינאיה על מנת להשלים את המעגל.
עלות הטיול (לזוג): טיסה 740 דולר (זוג כרטיסים) + 775 אירו הוצאות במהלך הטיול.
לינה ברומניה - השוואת מחירים והזמנות
 
נוף אופייני בדרך
נוף אופייני בדרך
 
יום 1-  יוצאים לדרך 
אמש הגענו בשעת לילה מאוחרת לסינאיה והתמקמנו בפנסיון תומס. הרכבנו את האופניים והלכנו לישון.
קמנו לשמיים כחולים וקרים. נורא רצינו קפה אך לא היה בידנו כסף רומני, כך שנאלצנו לחכות לשעה 9:00, שעת פתיחת הבנקים. החלפנו כסף, אכלנו וקנינו מצרכים לדרך. את הפנסיון עזבנו לאחר שסיכמנו עם בעלת הבית שנחזור לעוד שני לילות בתוך עשרה ימים, והשארנו במחסן את קרטוני האופניים וציוד מיותר נוסף.
מתחילים לרכב בין רחובות סינאיה, המתמרקת לרגל חגיגות הסתיו שיתקיימו בסוף השבוע הקרוב.
יציאה צפונה בעלייה מתונה של 20 ק"מ, לאורך כביש קצת ראשי מידי (אבל רוב הזמן יש מדרכה), לכיוון עיירת הסקי פרדיאל (Predeal). משם פנינו לכביש צדדי ונעים, המטפס ואחר כך יורד לכיוון העיירה ראשנוב (Rasnov), בה טירה מרשימה המשקיפה על העיר (שווה לעלות). בדרך עצרנו לארוחת צהריים במעבר הרים, בפונדק דרכים בו ניצלנו את שירותי ה"בול פגיעה"...
מראשנוב  המשכנו לכיוון בראן (Bran), שהיא עיירה נחמדה מרובת פנסיונים וצימרים, בה נמצאת טירה מרשימה ותיירותית ביותר, הידועה בעולם כטירת דרקולה.
מרחק: 58 ק"מ. זמן רכיבה: 4:13 ש'. התחלה: סינאיה.סיום: בראן.
 
 רחובות העיר סינאיה וברקע הרי בוצ'גי הגבוהים
רחובות העיר סינאיה וברקע הרי בוצ'גי הגבוהים
 
 
יום 2 – נופים כפריים
השכמנו בשעת בוקר מוקדמת וראינו כי ערפילי וקר. לבשנו מעילים וביגוד חם וחיפשנו בעזרת השילוט את טירת בראן. כאמור, הטירה ידועה בעולם כטירת דרקולה, אך היא אחת מרבות המשויכות לסיפור המפורסם על דרקולה. הסתובבנו בין החדרים ונתקלנו בקבוצת ישראלים רועשת. מחוץ לטירה ישנו שוק תיירותי נחמד.
 
חיש מהר המשכנו בדרכנו צפון-מערבה, לאורך כביש נופי ושקט (73A), כשמצדנו האחד הרי בוצ'גי (Bucegi) ומהצד השני הרי פגרש (Făgăraş) המאיימים, אליהם נטפס מחר.
הדרך נעימה, נחלים חוצים או זורמים במקביל לכביש, חבילות קש עגולות וגדולות מתייבשות בשדות הירוקים, איכרים עמלים בחלקות צרות וארוכות באיסוף תפוחי אדמה, זקנים וילדים אוספים חציר בעזרת קלשונים ענקיים ולאורך הדרך הרבה עגלות עם סוסים מובילות סחורה. באחו לצד הדרך אנו פורשים מזרן ויושבים לארוחת צהריים, לנוכח עיניהם הסקרניות של העוברים והשבים.
לקראת ערב אנו מגיעים לכפר Sâmbăta de Sus, דרומית לעיירה פגרש (Făgăraş), וקצת מעבר למתוכנן. רואים שלט "פנסיון", אך אין קול ואין עונה. ממשיכים לרכב ולאחר 100 מ' חולף על פנינו רכב, העוצר מול הפנסיון... איזה מזל, בעלי הבית הגיעו וקבלת הפנים חמה, נעימה וטעימה.
מחר צפוי לנו יום קשה עם טיפוס של 1,500 מטר.
מרחק: 75 ק"מ. זמן רכיבה: 4:30 ש'. התחלה: בראן, סיום: Sambata De Sus.
 
 ערמות חציר לייבוש בצדי הדרך
ערמות חציר לייבוש בצדי הדרך
 
 
יום 3 -  הכביש הגבוה ברומניה  
יוצאים מ- Sâmbăta de Sus לכיוון מערב. היום ממנו חששנו מתחיל ברכיבה מישורית של 30 ק"מ, בין כפרים פסטורליים ונופי שדות, מעובדים בידי משפחות איכרים. ברקע הרי פגרש הגבוהים, ואנו מזהים את הר מולדובנו בגובה 2,544 מ', לכיוונו אנו רוצים לטפס.
תכננו לרכב על דרך שמופיעה במפה, אך לא במציאות... ואנו נעזרים במקומיים (שומרת במפעל, חיילים, תושבי הכפרים) כדי להגיע לתחילת העלייה באמצעות דרך חלופית.
תחילת הטיפוס מהכפר Cartisoara ועצירה לחטיף בגובה 500 מ' מעניקה אנרגיה בתחילת העלייה. צפוי לנו טיפוס של 1534 מטר, לאורך 30 ק"מ, בכביש האספלט הגבוה ברומניה - כביש טראנס-פגרש Transfăgărăşan (DN7C). במהלך בניית הכביש, שבנה המנהיג הקומוניסטי צאוצ'סקו בשנות ה-70, נהרגו 38 חיילים.
הטיפוס מתחיל במתינות, השלכת מרשימה, ואנו חושבים מה נעשה אם יתקיף אותנו דוב. 40% מאוכלוסיית דובי אירופה נמצאת ברומניה. הוזהרנו על ידי המקומיים, בעקבות מותה של מטיילת, שהותקפה על ידי דוב באוהל בו ישנה, רק שבועיים קודם לבואנו. די מהר אנו מוצאים את עצמנו בגובה 1,200 מ', בנקודת תצפית על מפל מרהיב ותחנת רכבל, העולה עד למעבר ההרים. העלייה לא נראית מאיימת במיוחד ואנו אוכלים צהריים ברוגע.
ממשיכים בטיפוס המתון עוד כשעה ואז נותרו כעשרה קילומטרים לפסגה (השילוט מצוין ישנה אבן דרך כל ק"מ, המציינת את שם המקום הקרוב והמרחק אליו). לפנינו מתגלות עשרות סרפנטינות ורק מעליהן נראה המעבר. את עשרת הקילומטרים האחרונים אנו עולים בשעתיים (5 קמ"ש), הרוח התגברה והקור חודר. מותשים ובשארית כוחותינו אנו מגיעים למעבר ההרים המדהים (2034 מ´), בו שוכן אגם Bâlea הקטן, ובתוכו בקתת הרים מפנקת מעץ, בה נעביר את הלילה. (מצדו השני של המעבר יש מקומות לינה נוספים)
שוקו חם, עוגת תפוחים ונופלים למיטה.
מרחק: 64 ק"מ. זמן רכיבה: 6:20 ש'. התחלה: Sambata De Sus, סיום: Laguna Balea.
עוד על רכס פגרש בכתבה טרק ברכס פגרש
 
אגם balea ובקתת ההרים המפנקת
אגם balea ובקתת ההרים המפנקת
 
יום 4 – לצדו השני של רכס פגרש
הרדיאטורים עבדו חזק כל הלילה ומהחדר החמים שמענו את הרוחות החזקות בחוץ. קמנו לבוקר של שמש ושמים כחולים וירדנו לארוחת בוקר במסעדת המלון (גבינות, לחמים, בשרים, ביצים, קפה) מול נוף האגם. לבשנו את כל הלבוש החם שברשותנו והתחלנו לרדת דרך מנהרה חצובה ומאוד חשוכה (קצת מפחיד), באורך 500 מ', שחסכה לבוני הכביש ולנו עלייה של 200 מ' נוספים.
בסוף המנהרה החשוכה התגלה הנוף, המרשים לא פחות, שבצד השני: שלכת מרהיבה, המון מים ומפלים, צוקים תלולים ואגם. באמצע הירידה, באחת העצירות לצילום הנוף, זוג הולנדים שעצרו לפיקניק כיבד אותנו בחטיף Twix (איפה הם היו בעלייה?).
לאחר 30 ק"מ של ירידה זריזה ומקפיאה, הגענו לאגם וידררו (Vidraru) רחב הידיים, לאורכו רכבנו 30 ק"מ נוספים עד לסכר מלאכותי עצום, שנבנה לצורך ייצור חשמל הידרואלקטרי, כמו סכרים רבים שראינו ברחבי רומניה.
מהסכר המשכנו 5 ק"מ במורד הערוץ עד כפר קטן בשם Capatîneni-Pamînteni, בו מצאנו צימר נחמד. בין הסכר לכפר ראינו עוד טירה של דרקולה, אך 1,500 מדרגות זה הרבה לטפס ולכן ויתרנו על התענוג.
מרחק: 65 ק"מ. זמן רכיבה: 4:05 ש'. התחלה: Laguna Balea, סיום: Capatîneni-Pamînteni .
 
הסכר על אגם וידררו 
הסכר על אגם וידררו
 
 יום 5 – שלוות הכפר הרומני
המשכנו דרומה מספר קילומטרים, עד הפניה מערבה לכיוון Cicanesti. ירדנו מהכביש ועלינו על דרך עפר משובשת המטפסת לכיוון ההרים. לאחר זמן מה הגענו לצומת T ולא היה לנו מושג לאן לפנות, אין שילוט ואין אנשים לשאול. חיכינו כמה דקות וממעלה הגבעה שמענו סוס ועגלה דוהרים וצעקות שהתקרבו לכיוונינו. עצרנו אותם ולאחר צעקות וויכוחים ביניהם (אבא, אמא ונער) קיבלנו את הוראות הכיוון למחוז חפצינו.
המשך הדרך עוברת בכפרים קטנים, עליות וירידות, סוסים ועגלות, נופים ירוקים - שלוות הכפר הרומני. לפתע אחד מהעוברים ושבים שואל אותנו משהו שאנחנו לא מבינים, אך בין המילים אנחנו שומעים "איפה?" ועונים "ישראל". בחיוך ענק הוא מחזיר: "ישראל, רבותה בישראל, מודיעין, יהוד, פתח תקווה"... מסתבר שהבחור עבד כפועל בבניין ארצנו והוא מזמין אותנו לארוחת צהריים בביתו.
בזריזות מתוקתקת ארוחת צהריים, שכללה: קבב, טוסטים, פירות וצוייקה (משקה אלכוהולי 30% ביתי, שעשוי מתפוחים). כל המשפחה התאספה סביבנו ולאחר "קפה קטן", צילומים ועוד כוסית צוייקה, אנו ממשיכים בדרכנו במורד, לכיוון העיירה Calimanesti ומשם צפונה לעיירת הספא והמרפא Păuşa. מצאנו מלון דרכים, לקחנו חדר ויצאנו לשוק המקומי.
מרחק: 53 ק"מ. זמן רכיבה: 4:44 ש'. התחלה: Capatîneni-Pamînteni, סיום: Păuşa.




 
 אירוח כפרי חם
אירוח כפרי חם
 
יום 6 – נופי שלכת 
את היום התחלנו ברכיבה לאורך נהר אולט (Olt) הרחב, על כביש ראשי, 10 ק"מ צפונה עד פנייה מערבה לכביש נופי מרשים. ממשיכים לאורך נחל Lotu מהכפר Brezoi, בעלייה מתונה לכיוון הכפר Voineasa. הדרך שקטה, תנועת רכבים מעטה, נופי שלכת באדום-כתום-צהוב, ולמרות שהיום התחיל בערפל ועננות, עכשיו השמש מפנקת.
בצהרי היום אנו מגיעים ל- Voineeasa ומחליטים לא להמשיך, כי המקום הבא בו ניתן לישון נמצא עוד 30 ק"מ ובעלייה של 1,000 מ', כך שלקחנו חצי יום חופש. מצאנו דירה נחמדה ויצאנו למרכז הכפר לערוך קניות לשקשוקה של ארוחת הערב.
מרחק: 54 ק"מ. זמן רכיבה: 4 ש'. התחלה: Păuşa, סיום: 14:30 Voineeasa.
 
 זהירות סוסים באמצע הכביש!
זהירות סוסים באמצע הכביש!
 
 יום 7 – קור כלבים ופחד דובים
מכיוון שצפוי לנו יום קשה החלטנו לנסות לקום מוקדם. לפנינו עלייה של 1,000 מ' (מתונה יחסית), מגובה 500 מ' לגובה 1,500 מ'), אותה אנו מתחילים כשערפל מכסה את הערוץ בו מטפסת הדרך. עדר סוסים פסטורלי מלווה אותנו ביציאה מהכפר, וצבעי השלכת נהיים חזקים יותר עם הטיפוס בגובה. אנו לובשים קצר למרות שהטמפרטורה 12 מעלות בלבד - כשמתאמצים חם ורק כשעוצרים מבינים ש"קצת" קר.
העלייה נמשכת כשעתיים וממעבר ההרים Curmatura Vidrutei מתחילה ירידה לכיוון אגם גדול וכחול, אגם וידרה (Vidra), שלאורכו אנו רוכבים 17 ק"מ במהירות, עקב אווירת הדובים המפחידה, שמשום מה יצרנו לעצמנו. בקצה האגם ועל גדת הנחל עצרנו לפיקניק צהריים, שלאחריו מתחיל עוד טיפוס צפונה מהאגם (1,300 מ') למעבר הרים נוסף בגובה 1,678 מ' (378 מ' טיפוס). הפעם עולים בדרך עפר שוממת וקצת חסרת שילוט. כמו תמיד, אחרי עליה באה ירידה, עד לאגם שקט וצלול אגם Oasa Mica. ליד האגם העברנו את הלילה בפנסיון מיושן, אך בעל הבית הנחמד הדליק לנו את האח, אותו היה עלינו להזין בעצים מדי פעם כדי לשמור על החום.
מרחק: 67 ק"מ. זמן רכיבה: 6:13 ש'. התחלה: Voineasa, סיום: Oasa.
 
אגם וידרה, קרררר!!!
אגם וידרה, קרררר!!!
 
יום 8 -  הנוף מצדיק את העלייה
בחוץ 6 מעלות ולפנינו ירידה של 700 מ'. המשכנו לאורך האגם, עד לסכר שבסופו, ומשם התחלנו לרדת בדרך עפר, מנסים לתפוס רגעי שמש בתוך הערוץ התלול והמוצל. הדרך בוצית ומרובת שלוליות, לאורכה אנו פוגשים חוטבי עצים רבים. סוף סוף עולה השמש ואנו נהנים מהחום שמפשיר את גופנו. באגם Tauעוצרים לשוקו ומשם הדרך הופכת לכביש ואנו ממשיכים לרדת לכיוון Şugag. קצת לפני העיירה אנו פונים מזרחה בעלייה קשה ובלתי צפויה לכיוון Jina. העלייה מתמשכת בתוך עצים שמסתירים את הנוף, עד שלפתע נעלמים העצים ואנו מוצאים עצמנו במישור ירוק רחב ידיים, מרובה בעדרי צאן, שבמרכזו נמצא הכפר Jina בעל הגגות האדומים. המראה מדהים והיה שווה את העלייה. עוצרים לקניות, אוכלים צהריים וממשיכים בירידה מהנה לכפר Tilişca. בכפר נמצא פנסיון אירמה - בחורה נחמדה, בעלת פנסיון מהודר, המגיש ארוחות ערב ובוקר מצוינות.
מרחק: 68 ק"מ. זמן רכיבה: 5:20 ש'. התחלה: Oasa, סיום: Tilişca.
 
גגותיו האדומים של הכפר Jina
גגותיו האדומים של הכפר Jina
 
 
 יום 9 – בין כפרים
קמנו לארוחת בוקר עם זוג צרפתי וזוג בלגי, עמם סעדנו אמש, אכלנו היטב ונפרדנו לשלום. לפנינו יום קצר, אותו נסיים בעיירה ציורית. דיוושנו בעצלתיים, נהנים מהנוף הכפרי והשווקים הססגוניים, זורמים בתוך תנועת העגלות המרובה ומסתכלים על האיכרים בשדות. עברנו במספר כפרים, מתוכם נציין את Sibiel, כפר קטן יפה ומרובה פנסיונים. כבר בשעת צהריים הגענו לכפר Răşinari, מצאנו פנסיון נחמד ויצאנו לטיול רגלי בכפר. בדרך חזרה לפנסיון מצאנו אינטרנט והתעדכנו בשעות הרכבת מסיביו לסינאיה מחר.
מרחק: 28 ק"מ. זמן רכיבה: 2:40 ש'. התחלה: Tilişca, סיום: Răşinari.
 
"פקק" של עגלות
 
 
יום 10 - סיום הרכיבה  
קמנו מוקדם וחלפנו ברכיבה מהירה את 12 הקילומטרים שנותרו עד סיביו, עיר התרבות של אירופה לשנת 2007 (בחירה של אונסק"ו) רכבנו בתוך המדרחוב המשופץ והיפה עד לתחנת הרכבת. לקח קצת זמן עד שידעו להגיד לנו אם מותר להעלות אופניים או לא, והחליטו שמותר.
צורת הקרונות שונה מסוג רכבת אחד למשנהו: ברכבת הראשונה היה לנו קרון רחב משלנו, שהיה מסומן מבחוץ לאופניים, לעומת זאת ברכבת השנייה פשוט "נתקענו" עם האופניים באחד ממעברי הקרונות. הנסיעה ברכבת מסיביו לסינאיה ארכה 3:30 שעות.
בסינאיה אנו נתקלים בפעם הראשונה בגשם, ורוכבים חזרה לפנסיון אותו עזבנו לפני 10 ימים. 
מרחק: 18 ק"מ. זמן רכיבה: 1:00 ש'. התחלה: Răşinari, סיום הרכיבה: סיביו.
 
 האופניים ברכבת (הנוחה יותר) בדרך הלוך
האופניים ברכבת (הנוחה יותר) בדרך הלוך
 
סינאיה – רגליים במקום אופניים
את היומיים האחרונים בילינו בטיולים רגליים בהרי בוצ'גי (Bucegi), המתנשאים מעל סינאיה. בכל יום עלינו עם רכבל להרים, לגובה 2000 מטר, פעם אחת מסינאיה ובפעם השניה מ- Buşteni. ביום הראשון נהנינו ממזג אויר קר אבל נאה ולמחרת פשוט הלכנו בערפל, עד שאחרי שעה הבנו שהערפל לא יתפזר היום והסתובבנו חזרה. מאוד מומלץ לטייל בהרים, בהם יש בקתות מסודרות, שאפשר לישון בהן.
בתחנת המוניות בסינאיה מצאנו נהג עם מונית מסחרית וקבענו שיאסוף אותנו בבוקר הטיסה בפנסיון. שם הנהג רוברט, מספר הסלולרי שלו הוא: 0726122529, אפשר לתקשר איתו באנגלית והוא היה ממש בסדר (שילמנו 60 אירו). הדרך לשדה התעופה לקחה שעתיים בערך עם כל הפקקים של הבוקר. 
 
טיול רגלי על הרי בוצ'גי
טיול רגלי על הרי בוצ'גי


אודות הכותב:
ערן לרנר, רוכב אופני הרים, אופני כביש וטריאתלון, חבר סגל נבחרת ישראל בניווט אופניים. אוהב מאוד לטייל על אופניים בארץ וטייל כבר מספר טיולי "טורינג" בחו"ל ביחד עם אישתו.






מספר צפיות: 13131