רשמים מטיול אופני כביש בסלובניה
כתבו וצילמו: ארז חזן ושי סגר
1. יותר מעניין, יפה ואתגרי.
2. החיים יפים ואנחנו רוצים להמשיך אותם, או במילים אחרות – אנחנו מ-פ-ח-ד-י-ם.
בארץ אנחנו מטיילים לא מעט, באופניים וברגל, אבל אליה וקוץ בה - אני מהטיפוסים שלא אוהבים קיץ, חם, חם, חם, ברגע שהלחות מתחילה לעלות אני ננעל בבית עם המזגן, אפילו בים חם לי. ולכן עוד הרבה לפני הקיץ החלטנו שהשנה את שגרת הקיץ שוברים ברכיבה בחו"ל.
סלובניה, בחירה טובה לטיול אופניים ראשון בחו"ל: מדינה אירופאית קטנה ולא יקרה, נופים אלפינים, תשתית טובה לאופניים. בנוסף לכך יש לי ידידה טובה ושמה אירנה, שגרה בסלובניה, מה שעזר מאוד בכל הלוגיסטיקה.
סלובניה, בחירה טובה לטיול אופניים ראשון בחו"ל: מדינה אירופאית קטנה ולא יקרה, נופים אלפינים, תשתית טובה לאופניים. בנוסף לכך יש לי ידידה טובה ושמה אירנה, שגרה בסלובניה, מה שעזר מאוד בכל הלוגיסטיקה.
אגם בוהין
טיולי אופניים בסלובניה
כתבה על טיול כוכב על אופניים בסלובניה
מתי לנסוע
בחודשי הקיץ ישנם שני סוגי גשמים. הראשון - גשם חזק מאוד וקצר מאוד, המלווה בברקים ורעמים (רכבנו במזג אויר יפה, עם שמיים בהירים כשממש רואים קו שמיים שחור עם ברקים ורעמים שמזנב בנו, הגשם מתקרב במהירות, ובאותה המהירות הוא גם חולף). השני - גשם חלש יחסית ומונוטוני, ללא רוח או רעמים. הגשם הזה הרבה יותר חלש ממה שאנחנו מכירים בישראל, אבל לא סימפטי לרכיבה.
לובליאנה – אגם בוהין – אגם בלד – קרנסקה גורה – מעבר וורשיץ – עמק נהר סוצ'ה
ברחובות לובליאנה רכבנו בשבילי אופניים, עד ליציאה מהעיר, שם נתקלנו בשלט "אין כניסה לאופניים". מה עושים? ממשיכים... מהר מאוד גילינו שכשיש שלט הוא לא נמצא שם סתם. הכביש נהיה צר, עמוס ומסוכן (הפעם היחידה בטיול שהרגשנו סכנה כל שהיא בכבישים). מסתבר שקצת לפני ה"אין כניסה" לאופניים ישנו כביש קטן שפונה שמאלה, אותו היינו צריכים לקחת.
לאחר כ- 2 ק"מ ראינו דרך צדדית, שעוברת בין עיירות קטנות, וירדנו אליו. הגענו לעיירה שקופיה לוקה (Skofja Loka), והחלטנו שמשם נמשיך לכיוון מעבר ההרים הראשון לטיול זה, דרך העיירה Rudno. היינו בטוחים שממעבר ההרים יהיה נוף יפה לאגם, אולם בדיעבד טיפסנו 650 מטר בדרך עפר בתוך היער, כשהנוף היחיד היה עצים ועוד עצים.
בשעה 20:00 הגענו לעיירה בוהינסקה ביסטריצה (Bohinjsko Bistrica), הנמצאת 6 ק"מ מזרחית לאגם בוהין. אירנה הזהירה אותנו לא לחפש מקומות לינה ליד האגם, לפני שמבררים ב- Tourist Information של העיירה שאכן יש מקום. כמובן שבשעה 20:00 ה- Tourist Information כבר היה סגור, ואנחנו החלטנו שממשיכים. 6 ק"מ שטוחים יחסית ואנחנו על שפת האגם. לא נעים להודות שבשעה 21:30 היינו חזרה בעיירה, מחפשים מקום לינה.
ביום זה רכבנו: 91 ק"מ, טיפוס מצטבר של 800 מטרים.
לינה בבוהינסקה ביסטריצה
כתבה על אגם בוהין
ביום זה רכבנו: 40 ק"מ (פחות ממה שתכננו, עקב הגשם).
לינה באזור בלד
בדיוק לפי התחזית, התעוררנו ליום גשום במיוחד. די מהר הבנו שהיום לא נרכב. את היום בילינו בשיטוט סביב אגם בלד ובעליה לטירת בלד.
מלון מומלץ לחופי אגם בלד
ביום מקסים זה רכבנו: 40 ק"מ, עם ה-מ-ו-ן עצירות לצילומים.
לינה בעיירה קרנסקה גורה
לאחר שהתחממנו והחזרנו אנרגיה, התחלנו בירידה מטורפת, כשבסוף הירידה משלימים 50 סיבובי Switch back. מתחתית הירידה רכבנו עוד כ- 30 ק"מ לאורך נהר סוצ'ה (Soča), בעמק מקסים (!!!) עד שהגענו לעיירה בובץ' (Bovec), שהיא מרכז הספורט האתגרי של האזור. מבובץ' אפשר לעלות ברכבל להר קאנין (Mt. Kanin) ולרדת עם האופניים. בגלל קוצר הזמן ובגלל מזג האויר ויתרנו.
מי שרוצה יכול להמשיך עוד כ- 10 ק"מ לעיירה קובריד (Kobarid), שנראית כמקום טוב לישון בו, ולקצר מרחקים ליום המחרת. בעיירה זו יש מוזיאון מומלץ מאוד למלחמת העולם ה-1.
ביום זה רכבנו: 52 ק"מ, עם עליה של 800 מטר.
לינה בעיירה בובץ'
המשכנו לטפס ל- Podbrdo, עצירה לקפה (האפשרות החביבה עלינו להחזרת סוכרים, אנרגיה וסתם מנוחה), 4 ק"מ נוספים שהעלו אותנו את 300 המטרים האחרונים למעבר ההרים, ממנו המשכנו בירידה מ-ט-ו-ר-פ-ת עד לעיירה Zali log, שבה אספה אותנו אירנה.
שימו לב, לאורך כל היום עברנו בלא מעט עיירות וכפרים, אולם אין בהם מקומות לינה.
ביום זה רכבנו: 100 ק"מ, וטיפסנו מעל 1100 מטרים.
לינה בעיירה מוסט נה סוצ'י
למי שרוצה להמשיך למערת פוסטוינה (Posojnska) ולמבצר פרדיאמה (Predjamski Grad), אפשר להמשיך ממוסט-נה סוצ'י דרומה, ואז כל היום הוא בירידה ומישור.
כתבה על לובליאנה
.
קמניק - שמורת לוגרסקה דולינה - פטוי - Ormoz - אזורי היין במזרח סלובניה
שמורת לוגרסקה דולינה היא עמק יפיפה, באורך 7 ק"מ, עם הרים גבוהים בקצה המרוחק שלו. ברגע שפונים מהכביש הראשי לעמק, הנוף נפתח בבת אחת, וקשה להישאר אדישים. בהחלט מומלץ.
מרחק להיום: 68 ק"מ.
לינה באזור שמורת לוגרסקה דולינה
כתבה על שמורת לוגרסקה דולינה
מלוגרסקה דולינה אפשר להמשיך בדרך נוף לכיוון צפון מזרח, אל העיירה Crna na Koroskem, בה פתח בחור בשם דיקסי מלון אופניים לרוכבי שטח. המלון מפורסם מאוד בקרב הרוכבים ושמענו עליו המלצות רבות. מהמלון אפשר לצאת לרכיבה מאורגנת של 5 ק"מ במיכרות.
בהמשך הדרך הפכה למישור עם נוף שונה ממה שהכרנו עד כה. זה הזמן לומר, בעצב רב, להתראות להרי האלפים. המשכנו לעיר Celje, מרכז העיר קטן ונחמד, אין הרבה מה לעשות, למעט להעביר ערב עד לרכבת של מחר בבוקר.
מרחק להיום: 82 ק"מ.
לינה באזור העיר Celje
לינה בשמורת לוגרסקה דולינה
בסלובניה שני סוגי רכבות, אחת שגוררת קרון לאופניים (מדליק! רכבת ישראל?) ואחת בלי. כדאי לברר זאת מראש (בלוח הזמנים יש ציור קטן של אופניים ליד הרכבות עם הקרון).
לפי הלונלי פלנט פטוי היא אטרקציה רצינית. אני חייב להודות שמרכז העיירה נחמד למדי, אבל לא נפלנו מהרגליים (מהפדלים). מעל המרכז יש מבצר קטן, שאפשר ואף רצוי לוותר עליו. אנחנו מאוד התלהבנו דווקא מתחנת הרכבת הקטנה, כל אחד וטעמו הוא.
קפה במרכז העיר, ואנחנו ממשיכים ברכיבה מזרחה לכיוון העיר Ormoz ואזורי היין. במזרח סלובניה ישנם מספר אזורי יין, הנקראים Vinska cesta, שיש הטוענים שהם דומים לטוסקנה - גבעות קטנות עם מרבדי גפנים, יקבים קטנים, בהם אפשר לעצור ולשתות מהיין המקומי. טיול שונה ממה שהכרנו עד כה, הרבה יותר רגוע, הרבה יותר אלכוהול, ומשעות הרבה יותר מוקדמות...
Ormoz היא נקודת מוצא טובה לטיולים באזורי היין (לדעתנו אפשר לוותר על פטוי ולהגיע ישירות ל- Ormoz עם הרכבת). אם לא וויתרתם על פטוי, אזי ההמלצה שלנו – רכבו ישר, במקביל לכביש הראשי, האטרקציות האמיתיות הן מ- Ormoz צפונה.
טיילנו באזור ירוזלם (
באזור ירוזלם אין הרבה מקומות לינה, אנחנו יודעים רק על ירוזלם ו- Kog, שכדאי להגיע אליה ולו רק בשביל הטיול והיין.
לינה בעיירה ירוזלם
מרחק להיום: 72 ק"מ.
הדרמנו ל- Ljutomer, גלידה, קפה ואנחנו על הרכבת ללובליאנה.
מרחק להיום: 64 ק"מ.
אזור היין Vinska cesta Goricko
נקיון ואריזה של האופניים, ובערב אנחנו כבר בטיסה חזרה לחום אוגוסט בישראל.
מכיוון שזה ה"טורינג" הראשון שלנו, יצאנו עם ראש פתוח, בלי לדעת מה בדיוק אנחנו רוצים – כביש או שטח? עליות או מישור? 30 או 130 ק"מ ביום? בסופו של דבר הטיול זרם בקצב שלו ובכיוון שלו, שזה תמיד הכיוון הנכון.
הטיול בעמקים התגלה כמקסים, אין צורך לטפס על הרים אך ורק לשם הטיפוס. את העליות שמרנו לישראל. כמו כן לא הרגשנו צורך לרכב בשטח.
בסלובניה אין הרבה חנויות אופניים, והמחירים שם דומים מאוד למחירים בארץ, לכן מומלץ להצטייד בכל מה שצריך כבר בארץ.
הטסת האופניים
מקומות לינה בסלובניה
2. בסלובניה אין תרבות צימרים מפותחת כמו במדינות אירופאיות אחרות, גם לא באזורים התיירותיים, ובשיא העונה רוב המקומות מוזמנים מראש (עם זאת תמיד מצאנו מקום לינה)
3. בשעות הערב קשה למצוא מקומות לינה. מומלץ להכין כמה שעות מראש לפחות באינטרנט
הערות העורכת
* באזור קרנסקה גורה - מומלץ לרכב לעמק וראטה (10 ק"מ דרומית למויסטרנה), העובר דרך מפל פריצניק, ומגיע בסופו למרגלות המיפנה הצפוני של פיסגת הטריגלב, וכן לאתר המקפצות האולימפי פלאניצה שממערב לקרנסקה גורה.
* בשמורת לוגרסקה דולינה - מומלץ לרכב לשני העמקים המקבילים לעמק לוגרסקה - מטקאו קוט (Matkov kot) ורובאנו קוט
כתבה על שמורת לוגרסקה דולינה
מידע נוסף
כתבות על סלובניה
יעדים נבחרים בסלובניה
אתרים נבחרים בלובליאנה
אגם בלד וסביבתו
אגם בוהין וסביבתו
כתבות נוספות על טיולי אופניים
טיול כוכב על אופניים בנופי סלובניה
אוסטריה: גן עדן לאופניים
איטליה: אופניים בצפון איטליה
מונטנגרו באופניים
רכיבת אופניים לאורך הדנובה
רכיבה משפחתית לאורך הדנובה
צילומים: