איטליה: אופניים בצפון איטליה

טיול אופניים בצפון איטליה –
בעקבות רוכבי ג'ירו ד'איטליה
מאת: שלומי שלום


מה לא נכתב על ארץ המגף? ארץ שכולם אוהבים לאהוב. הכול יש בה. אוכל טוב, מוסיקה שמחה, נופים מדהימים, גלידה מצוינת, מכוניות ספורט, אומנות ועיצוב, נשים יפות... בקיצור – הכול.


המטייל שבי מבקש לראות כמה שיותר, לחצות יבשות ולעבור גבולות, להגיע למקומות נידחים ורחוקים ככל שניתן. עם השנים דפי הזיכרונות החלו להתמלא, יותר ויותר חותמות מצטופפות בדרכון. אז מצאתי את עצמי חוזר להיכן שלבי מבקש: לאכול שוב את הפיצה הכל כך מוכרת, לטעום גלידה טובה ולשתות בנחת קפוצ'ינו בבית קפה שכונתי. לראות מקרוב ולהבחין בפרטים המרכיבים את הפאזל המיוחד שנקרא איטליה.
 
רכיבת אופניים לאורך אגם גארדה
רוכבים באזור אגם גארדה (צילום: Dolomites-image)

 
ערב אחד ישבנו מסביב לשולחן העגול שבביתי. עברנו על מפת הגלובוס, שלרבים מחבריי רב בו הגלוי על הנסתר. לאן ניסע?
אז עלתה הצעה מפתה: מה דעתכם לחזור לאיטליה, אבל הפעם לרכוב בעקבות מרוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה.
מה? מי? למה? שאלנו קצת בלחץ, אתה נורמלי?
אומנם אנחנו שועלי רכיבה ותיקים, אבל מכאן ועד הג'ירו  יש כמה קילומטרים לעבור! 

בעליות להרי הדולומיטים, בעקבות רוכבי הג'ירו ד'איטליה
בעליות להרי הדולומיטים, בעקבות רוכבי הג'ירו ד'איטליה (צילום: שלומי שלום)
 

טיולי אופניים



מרוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה

התחרות השנייה בחשיבותה בעולם האופניים לרכיבת כביש (אחרי הטור דה פראנס), היא ג'ירו ד'איטליה (Giro d'Italia‏), או בקיצור  ג'ירוהתחרות מתקיימת מעל 100 שנה, מאז שנת 1909 (למעט מספר שנים בהן לא התקיימה, עקב מלחמת העולם הראשונה והשנייה). היא נמשכת שלושה שבועות, במהלכם עוברים הרוכבים כ- 3,450 קילומטרים. הרוכב בעל הזמן המצטבר הנמוך ביותר, עד לאותו יום, לובש ביום המחרת את החולצה הוורודה (בדומה לחולצה הצהובה בטור דה פראנס).
 
הג'ירו מסתיים תמיד בעיר מילאנו, בצפון איטליה, והמנצח במרוץ כולו הוא זה שהשיג את הזמן המצטבר הנמוך ביותר. מסלול התחרות עובר לאורכה ולרוחבה של איטליה, במסלול המשתנה משנה לשנה. הרוכבים עוברים בין כפרים וכרמים, לחופי המגף ועל פסגות האלפים. לצד מאמץ ואתגר בלתי רגיל, מתבשמים הרוכבים מכל היופי שאיטליה יכולה להציע.
 
כולם השיבו בחיוב ואני התיישבתי למלאכת התכנון. בתדרוך ההכנה, אל מול תמונות המצגת, ראיתי את העיניים בוהקות. שיגיע כבר. לא מחר, בעוד שעה. והנה זה הגיע  טיסת הלילה לשדה התעופה של ורונה עברה ללא שינה, כי אם בצפייה והתרגשות.
 
וילה בארברו, איטליה
צוות הרוכבים באחת מנקודות החן של המסלול  וילה בארברו (צילום: שלומי שלום)
 

ורונה של רומאו ויוליה

העיר ורונה (Verona), שנוסדה בשנת 550 לפני הספירה, היא אחת הערים העתיקות באירופה. היא שוכנת בצפון-מזרח איטליה, על גדות נהר אדיג'ה (Adige), הנהר השני באורכו באיטליה. בעיר ארמונות מפוארים מתקופת הרנסאנס ואתרים מרהיבים ששרדו מהתקופה הרומית.
 
הארנה של ורונה (Arena di Verona) הוא אחד האתרים הרומיים המרשימים ביותר בעיר. בנייתו של האמפיתיאטרון החלה בשנת 50 לפני הספירה, והוא השלישי בגודלו בעולם. כיום זהו מוקד תיירות פופולרי. בלילות משמשת הארנה כבמת התרבות המרכזית של העיר ורונה, ומתקיימים בה מופעים שונים. אחת לשנה בחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) מתקיים בעיר פסטיבל אופרה מהמפורסמים בעולם. האופרות מבוצעות תחת כיפת השמים, על ידי גדולי הזמרים בעולם. אלפי מבקרים מכל קצות תבל מגיעים לפסטיבל הייחודי.
 
מוקד תיירותי נוסף ומפורסם לא פחות הוא בית מספר 23 ברחוב קאפלו (Capello). זהו לא אחר מאשר ביתה של יוליה, מהמחזה המפורסם רומיאו ויוליה. המבנה מאוד מיוחד ומרשים, והוא כולל מרפסת עתיקה ויפה, למרגלותיה היה רומיאו נוהג לשיר ליוליה, וחצר פנימית המפרידה את הרחוב מהבית. בחצר הבית מוצב פסלה של יוליה. הסיפור על רומיאו ויוליה הוא אמנם פרי דמיונו של ויליאם שייקספיר, שנסמך על סיפור עם איטלקי, אך הוא התבסס על משפחות אמיתיות שחיו בעיר ורונה באותן שנים.
 
ורונה איטליה
העיר ורונה לעת ערב,  על גדות נהר אדיג'ה  (צילום: Mihtiander)


מלון מומלץ במרכז ורונה

מלון מילאנו (Hotel Milano & SPA) שוכן במרכז העיר העתיקה של ורונה, מרחק הליכה קצר מהארנה ושאר אתרי התיירות המרכזיים. למלון בר, מסעדה וג'קוזי משגעים על הגג, עם נוף נפלא לעיר. החדרים והדירות, המצוידות במטבחון ופינת אוכל, יכולים להלין עד 5 מבוגרים (מחיר מיוחד לילדים, ניתן להוסיף מיטת תינוק), אך שימו לב שחלק מהחדרים קטנים (זה רשום במפורש באתרי ההזמנות) והדירות הן בבניין סמוך (גם זה רשום). ליד המלון יש חניה בתשלום, וראוי במיוחד לציון יחס הצוות, שהוא תמיד ידידותי, מאיר פנים ונכון לסייע בכל שאלה ובקשה.

מלון מילאנו, ורונה
מלון מילאנו במרכז ורונה – בר, מסעדה וג'קוזי על הגג עם נוף לארנה של ורונה


יום ראשון לרכיבה – אל אגם גארדה

אחרי ארוחת בוקר והרכבת האופניים, יוצאים לרכיבת הכרות נעימה ברחובותיה של ורונה. המיניבוס מלווה אותנו מאחור, ומדי פעם מכוון אותנו בצמתים הראשיים. גגות הבתים של פרבריי ורונה מתרחקים אט אט, כשאנו יוצאים מהעיר על כביש SR11, ורוכבים לכיוון אגם גארדה (Lago di Garda). יופיים של הכפרים הציוריים, בשילוב ריחות הפריחה וכוס קפוצ'ינו במרכז הכפר פסטרה וקיה (Festara Vecchia), מעצימים את חווית הרכיבה.

אגם גארדה מתגלה לעיננו במלוא יופיו ועוצמתו – מים כחולים צלולים, סירות ויאכטות שטות באגם הרוגע. סביב לאגם הרים בגווני ירוק, והכל מנוקד בצבעי פריחה. בסמוך לאגם גארדה אנו פונים לכביש SS11, בכיוון העיירה סירמיונה (Sirmione). עיירה קסומה היא סירמיונה – תיירותית מאוד אך אותנטית, קטנה ומיוחדת. נעים ומעניין להסתובב בסמטאותיה, שנשתמרו מאז ימי הביניים ועד היום. הבתים בנויים אבן והסמטאות הצרות, שתוכננו למעבר עגלות בלבד, מרוצפות אבן מקומית. העיר כולה מוקפת חומה שהגנה עליה מפני תוקפים.
אגם גארדה איטליה
אגם גארדה נתגלה לעיננו במלוא יופיו ועוצמתו (צילום: zodebala)
 
 
לאחר הביקור בסירמיונה חוזרים לרכוב צפונה, לאורך הגדה המזרחית של אגם גארדה (כביש 249). זוהי רכיבה יפה, ממש חגיגה לעיניים. לכל אורכו של הכביש מלווה אותנו האגם משמאל (מערב), ונוף הררי טובל בכפרים ציוריים מימין (מזרח).
 
מבלי לשים לב, שיכורים מהנוף שעוטף אותנו מכל עבר, הגענו לצפון האגם ולעיירה טורבולה (Torbole). זוהי עיירה תיירותית למדי אך מדהימה ביופייה, בדיוק כפי שהאיטלקים יודעים לתכנן ולבנות. מומלץ לעצור בה לביקור של כמה שעות. אנחנו החלטנו שזה המקום להעביר בו את הלילה, לפני שמתחילים את הטיפוס להרים. מסעדות טובות, טיילת מקסימה, מרינה יפהפייה  כל אלו חיכו לנו בעיר היפה והמיוחדת. בינינו, מה עוד צריך הבן-אדם?
לינה בעיירה טורבולה
 
סיכום יום הרכיבה הראשון: סיימנו 108 קילומטרים של רכיבה מישורית עם עליות קלות. הלבבות שרים מרוב אושר, השרירים אינם מכווצים, תמורה לרכיבות האימונים בארץ.
 

מסלול הרכיבה של היום הראשון, ורונה לאגם גארדה ולעיירה טורבולה


מלון מומלץ לחופי צפון אגם גארדה

מלון טורבולה אפארט-הוטל (Torbole Aparthotel / Hotel Residence Torbole) הוא מלון 3 כוכבים, הממוקם בפאתי העיירה טורבולה, ממש לחופי אגם גארדה. הוא מציע חדרים ודירות סטודיו ממוזגים, חלקם עם נוף לאגם ואחרים עם נוף להרים או לגנים, הכוללים מטבחון מצויד היטב. גני המלון כוללים מרפסת שמש, מגרש משחקים לילדים ובר-חוף.

מלון טורבולה אפארט-הוטל, אגם גארדה
מלון טורבולה אפארט-הוטל לחופי צפון אגם גארדה, מקום מצוין להתמקם בו למספר ימים





יום שני לרכיבה – אל פסגות הרי האלפים

אחרי ארוחת בוקר קלילה, כדי לא להעמיס על הבטן לפני רכיבה קשה, מתחיל המסע באמת. הגלגלים מתחילים להתחכך בפסגות הרי הדולומיטים, שעד עכשיו היו רק רקע יפהפה מסביב לאגם גרדה. עכשיו מרגישים את כל עוצמתם של ההרים האגדיים, ואלו דורשים את כל כוחם של השרירים. קבוצות של בתי איכרים, גגות אדומים, כמה פרות וכבשים רועות באחו, וכל היופי הזה בין פסגות מושלגות ומרבדים ירוקים. תמונה פסטורלית.
 
מתחילים ברכיבה מהעיירה טורבולה מזרחה, על כביש SS240. אחרי כ-11 קילומטר מגיעים לעיירה מורי (Mori), המבשרת את בוא העליות האין-סופיות. מהרגע שעברנו את פרברי העיר נעלמו הצחוקים והבדיחות. רק אז הבנו מדוע מסלול זה נבחר לאחד הקטעים הקשים בתחרות הג'ירו. תאמינו או לא – גם למכוניות העלייה קשה.

כל אחד מאיתנו רוכב עם עצמו בשקט, דוחף ומושך, מטפס לאט לאט, עוד מטר של גובה ועוד מטר. לא רואים את הסוף – התמודדות פיזית בשילוב התמודדות פסיכולוגית. הנה זה בא, כל כתובות העידוד שרוססו שבועות קודם לכן בתחרות הג'ירו נשארו על האספלט. אתה קורא, נהנה ומחייך. כן, גם אתה משתתף בחוויה חד-פעמית, תחרות בינלאומית.
 
רוברטו איטליה
העיירה רוברטו, כוס קפה בבר המקומי (צילום: fiordimarzo58)

 
אחרי שעברנו כ-24 קילומטר, התייצב מד הגובה על 1,570 מטר מעל פני הים. אנחנו עמוק בתוך רכס הרי האלפים. אומנם דרך ארוכה וקשה עוד לפנינו, אבל ההתחלה מאחורינו, כמילות השיר "כל ההתחלות קשות אבל אחר כך קל יותר"... לא שאחר כך היה כל כך קל, אבל לפחות עם חיוך על השפתיים. ממשיכים לרכוב על אותו כביש (SS240) לכיוון צפון-מזרח, עד לעיירה רוברטו (Rovereto). עיירה גדולה היא רוברטו, רחוב ראשי עם מעט חנויות, בתים לבנים, אדניות גרניום אדום על מעקות המרפסות ומעט מכוניות.
 
אחרי כוס קפה בבר המקומי, ממשיכים ברכיבה על כביש SS12, לצדי נהר אדיג'ה, עד לעיר טרנטו (Trento). טרנטו היא עיר לכל דבר ועניין. 115 אלף תושבים מתגוררים בה, והיא בירתה של פרובינצית טרנטו, במחוז טרנטינו-אלטו אדיג'ה. העיר שוקקת חיים ופעילות. יש בה רחובות אותנטיים, מבנים ומצודות עתיקות, לצד שכונות מגורים חדשות. העיר אינה רק יעד תיירותי כי אם גם מרכז תרבותי, חברתי וכלכלי של האזור. מצפון לטרנטו אנו רואים את רכס הרי הדולומיטים, שנופיו הם מהדרמטיים ביותר בהרי האלפים.
בדרך לטרנטו, הרי הדולומיטים באופק
בדרך לטרנטו, הרי הדולומיטים נראים כבר באופק (צילום: שלומי שלום)

מלון מומלץ בטרנטו, צפון איטליה
במרכז העיר טרנטו 
 מלון חמוד בשם טוריונה טרנטו, שפירושו "מגדל טרנטו".
ממרפסת הקומה העליונה תוכלו ליהנות מכוס קפה ותצפית על העיר (צילום: Torrione Trento)

 
ביציאה צפונה מטרנטו אנו מקפידים להיצמד לשלטים המכוונים להמשך כביש SS12, לכוון הכפרים לאביס (Lavis) וגיובו (Giovo) שבמעלה הרכס. עליה ועוד עליה, סיבוב אחרי סיבוב, והטיפוס אינו נגמר. כביש הנחש, המתפתל עד לראשונה שבפסגות, אינו עושה הנחות לאף רוכב. אם החלטת להפסיק אתה עולה לרכוב הליווי, אבל אם אתה לא מוותר ודוחף חזק עד למעלה, תחושת סיפוק ממלאת אותך, ניצחון אתגרי-ספורטיבי, ללא מדליה או גביע.
 
על הכביש המתפתל אנחנו מבחינים במכוניות ספורט רבות (פורשה, פרארי, מרצדס וחברותיהן). מדוע כל כך הרבה נהגים מגיעים לכאן? אנחנו שואלים את עצמנו. האם כדי לבחון את קצה היכולת שלהם ושל מכוניתם? תמיד נשאלת השאלה הנצחית: האם אתה מגיע לקצה השליטה ברכב, או שקודם יגיע קצה גבול היכולת המכנית של הרכב... בל נשכח שלעיתים זה מסתיים רע מאוד.
 
מכוניות ספורט בכבישים המתפתלים למעברי ההרים
מכוניות ספורט בכבישים המתפתלים למעברי ההרים, לעיתים זה מסתיים רע (צילום: שלומי שלום)
 

לפתע, ללא הודעה מוקדמת או הכנה, אנחנו מזהים את מעבר ההרים פאסו רולה (Passo Rolle), שגובהו 1,989 מטר. בנקודה זו כולם כבר מחייכים. דרור, הנהג ברכב הליווי, "פותח שולחן" לכל הרעבים שסיימו יום רכיבה קשה ומאתגר של 140 ק"מ מאגם גארדה להרי הדולומיטים (עם גובה מצטבר של 1,924 מ').
 
מכאן "הידרדרנו" לכפר סאן מרטינו (San Martino di Castrozza) ולצימר האותנטי והכל כך נעים. הפעם, שלא כמו בימים אחרים, הרוכבים ביקשו לנוח מעט לפני הטיול הרגלי וארוחת הערב המשותפת, שהפכו כבר למסורת בטיול.
מסלול היום השני לרכיבה, מאגם גארדה להרי הדולומיטים
 

סיכום שבוע בצפון איטליה

קצרה היריעה לתאר את המשך המסלול בימים הבאים: דרומה לכיוון פלטרה (Feltre), משם לעיר שאין דומה לה בעולם  ונציה (Venezia). מכאן הרכיבה פחות אתגרית, באזור המישורי של צפון המגף, דרך פדובה (Padova) למודנה (Modena) וחזרה לוורונה.
 
הימים עברו חלפו להם במהירות. לא הרגשנו איך רכבנו 700 קילומטרים במשך שבוע. הזיכרונות והתמונות מצטרפים לחוויה החברתית הכל כך מיוחדת, הרפתקה ספורטיבית-אתגרית, בעקבות מרוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה.

 
רוצים לצאת לחופשה עם אופניים? לחצו לכל יעדי טיולי האופניים >>

 

מידע נוסף

כתבות נוספות על איטליה

כתבות נוספות על טיולי אופניים


שלומי שלום, גרין הילס
 
אודות הכותב
שלומי שלום, ארכיטקט במקצועו ורוכב אופניים בנשמתו, בעלים של חברת טיולי אופניים קבוצתיים בחו"ל, המותאמים לרמת הרוכבים: רוכבי שטח, רוכבי כביש, משפחות עם ילדים וטיולים המשלבים רוכבים ושאינם רוכבים.  







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר