10 אזורים ויעדים נבחרים בסלובניה

10 אזורים ויעדים נבחרים לתכנון טיול בסלובניה
מאת: עוזי טאובר


סלובניה היא מדינה קטנה, 20 אלף קמ"ר שטחה, כמו מדינת ישראל. אך בשל תוואי השטח ההררי ברובו, כדאי לחלק את הטיול בה לאזורים, עם מספר נקודות לינת כוכב, ולא לנסות "לבלוע" הכול בבת אחת.


בכתבה זו אביא את מוקדי העניין העיקריים, ולנוחות הקוראים אחלק אותם לפי אזורים, כולל מפה מפורטת.

1 / 11
2 / 11
3 / 11
4 / 11
5 / 11
6 / 11
7 / 11
8 / 11
9 / 11
10 / 11
11 / 11

לובליאנה בירת סלובניה – "העיר האהובה" (צילום: kasto)
לובליאנה היא בסיס נהדר לטיולי כוכב (צילום: kasto)
העיירה שקופיה לוקה – רק 20 ק"מ מלובליאנה (צילום: Marcin Jucha)
עיירת הנופש קרנסקה גורה למרגלות האלפים היוליאניים (צילום: mbbirdy)
אגם בלד – מהאתרים המתוירים בסלובניה (צילום: NataliaDeriabina)
מערת פוסטוינה המרשימה (צילום: Shadowgate)
מימי הטורקיז הצלולים של אגם בוהין (צילום: PhotoFires)
מעבר ההרים ורשיץ' – כביש מפותל וצר עובר בין נופים מופלאים (צילום: spyderskidoo)
נמל העיירה היפהפייה פיראן (צילום: helovi)
העיר פטוי – ניחוח של ימי הביניים (צילום: Marcin Jucha)

תכנון טיול בסלובניה לפי אזורים

נתחיל את הכתבה עם לובליאנה הבירה, משם ניתן לטייל צפונה אל אזור האלפים היוליאניים (הכפר שקופיה לוקה, כפר הנפחים קרופה, אגם בלד ואגם בוהין, העיירה קרנסקה גורה, מעבר ההרים ורשיץ'), ודרומה אל אזור הקארסט (מערת פוסטוינה ומערות יפות נוספות). נסיים עם שתי ערים יפות במיוחד – העיר פיראן, הנמצאת באזור החוף של סלובניה (דרום-מערב), והעיר פטוי, הממוקמת במזרח סלובניה.

הביטו תחילה במפה וראו היכן ממוקמים היעדים והאזורים שציינתי, זה יעזור לכם להתמקד.
 
יעדים נבחרים בסלובניה, המוזכרים בכתבה זו, עפ"י סדר הופעתם, ומקומות לינה מומלצים: 
לובליאנה (A), מלון גראנד יוניון, שקופיה לוקה (B), מלון גארני פאלטה , קרופה (C), פנסיון לקטר
אגם בלד (D), אגם בוהין (E), קרנסקה גורה (F), מלון בוטיק סקיפאס סופיריורמעבר ורשיץ' (G),
מערת פוסטוינה (
H), העיירה פיראן (I), מלון ממנטו B&B פיראן, מלון סלובניהוהעיר פטוי (IJ)


טיולי אופניים



לובליאנה – בירת סלובניה 

לובליאנה (Ljubljana), עיר הבירה של סלובניה, המונה כיום כ- 290,000 תושבים, נוסדה כמחנה רומי בשם "יוליה אמונה". בעיר, שבליבה עובר נהר הליובליאניצה, הוקמה מצודת בישוף, יש בה בנייה עתיקה, עשרות מסעדות ופינות נוי לרוב. ניתן לבלות בלובליאנה (פירוש השם, "האהובה") במשך יומיים, ואפשר גם פחות. מעבר לסמטאות ציוריות, שווקים, חנויות, מסעדות ובתי קפה, יש בה גם מצודה עתיקה שהוקמה לפני כ-1,000 שנה, וחולשת על הנוף ממרומי גבעת העיר. יש בה גם פארק נאה – פארק טיבולי (Tivoli Park), ובכלל, העיר האהובה, אשר הייתה בירת הפרובינציות האיליריות בימי נפוליאון, היא בסיס נהדר לטיולים ברחבי המדינה.
לובליאנה, בירת סלובניה
צריחי הכנסייה הפרנציסקאנית והמצודה העתיקה בלובליאנה הבירה (צילום: kasto)

מלון מומלץ במרכז לובליאנה

מלון גרנד יוניון יורוסטארס (Grand Hotel Union Eurostars) הוא מלון 4 כוכבים הממוקם 100 מ' מהכיכר המרכזית של לובליאנה (כיכר פרשאן),  בבניין היסטורי בסגנון אר-נובו. החדרים, הסוויטות והדירות ממוזגים ומעוצבים בטוב טעם. למלון בית קפה (מצוין), בר-מסעדה עם אוכל מקומי ובינלאומי. לרשות האורחים מרכז בריאות עם בריכת גג, הצופה לעבר טירת לובליאנה. הצוות דובר אנגלית ומסביר פנים.

מלון מומלץ בלובליאנה
מלון גראנד יוניון, לובליאנה
מלון גראנד יוניון – מיקום נוח במרכז לובליאנה וצוות מסביר פנים
 

העיירה שקופיה לוקה – למרגלות האלפים היוליאניים

העיירה שקופיה לוקה (Škofja Loka), המונה כ- 12,000 תושבים, יושבת על נהר קטן אי שם בין הגבעות שלמרגלות האלפים היוליאניים, 20 ק"מ צפונית ללובליאנה. הכניסה לעיירה חולפת על פני גשר נאה, ממנו ניתן להשקיף על גשר ציורי ועתיק (נראה בצילום שלמטה). הרחוב הראשי של העיירה ממחיש את עושרה לפני כ- 300 שנה, עת הייתה מרכז של אצילים, שהעדיפו להתגורר במקום המרוחק והיוקרתי הזה.
 
בכיכר המרכזית, הנמצאת בלב הרחוב הראשי, מיתמר עמוד ועליו פסלה של מריה הקדושה. עמוד זה, עמוד "הדבר", מוקדש לציון סיום מגיפת הדבר שפקדה את המקום. בחלקה העליון מתנשאת מצודת שקופיה לוקה, שהייתה מושב הבישוף, בה מתקיימים פסטיבלים וקנצרטים מעת לעת. מומלץ להישאר ללון כאן במלון משפחתי נפלא, ממש מעל הנהר  מלון גארני פאלטה (Hotel Garni Paleta).
סקופייה לוקה, סלובניה
העיירה שקופיה לוקה, 20 ק"מ מלובליאנה (צילום: CC Bernd Thaller)
 
מלון מומלץ בסלובניה, שקופיה לוקה
הוטל גארני פאלטה
 – מלון משפחתי מקסים מעל הנהר בעיירה שקופיה לוקה
 

כפר הנפחים קרופה

במרחק 50 ק"מ צפונית ללובליאנה נמצא כפר הנפחים הסלובני קרופָה (Kropa– כפר קטנטן וציורי שבתיו בנויים לגדות פלג צח. הכפר התפרסם בייצור מסמרים, אשר הוזמנו בכמויות עתק על ידי הממלכה האוסטרית. אלו יוצרו כאן בשל הקרבה למרבצי ברזל גדולים. מן הסביבה נהגו לחצוב את עפרות הברזל, להתיכן בתנורי ענק (זרימת המים הכרחית בתהליך ההפקה והבטישה של העפרות) ומן המתכת לייצר מסמרים בעשרות גדלים, בעיקר לצורך בניית מסילת הברזל מווינה הבירה לשאר חלקי האימפריה. בכפר הציורי יש מוזיאון קטן בו מציגים את אורח חיי הפועלים, את דרך הפקת הברזל וכן יצירות מאוחרות יותר, לאחר שהכפר ירד מגדולתו, כגון מעקות וסבכות ברזל נאות.
 
הכפר קרופה, סלובניה
כפר הנפחים קרופה, כאן יוצרו מסמרים לבניית מסילת ברזל (צילום: Ladiras)


מלון משפחתי מומלץ במיקום מעולה לטיול כוכב בסלובניה

פנסיון לקטר (Lectar Family Pension) ממוקם במרכז העיירה הקטנה ראדובליצה (Radovljica), במיקום מוצלח בין לובליאנה לאלפים היוליאניים (10 דק' נסיעה מאגם בלד). החדרים ממוזגים ובמסעדה מוגשים מאכלים מסורתיים, על טרסה מקסימה. המקום מציע סדנאות לאפיית עוגיות זנגביל מסורתיות. שימו לב שאין מעלית לקומה השנייה, אך הצוות חביב ומסייע גם עם המזוודות.

המלצה על מלון בסלובניה
פנסיון לקטר  בין הכפר קרופה לאגם בלד, יעדנו הבא


אגם בלד ואגם בוהין

שתי פניני הטבע הללו ממוקמות בלב האלפים היוליאניים, וההרים המקיפים את האגמים מוספים להם משנה חן.
אגם בלד (
Bled) הוא הגדול בין השניים, אך גם הוא אינו גדול כלל. בלבו אי קטן, עליו נבנתה כנסיה ציורית, ומעליו משקיפה טירה יפהפיה. העיירה בלד, שלחופי האגם, היא מרכז תיירות ונופש של האזור.
אגם בוהין (Bohinj) לא רחוק מאחיו הגדול, אגם בלד, הוא קטן יותר ונסתר יותר בין ההרים, אך מי שיגיע אליו יתוגמל במי טורקיז מדהימים, תצפיות נוף משגעות, מפל שוצף והרבה רוגע.
אגם בלד, סלובניה
אגם בלד והאי שבמרכזו, אליו ניתן לשוט בסירה (צילום: Marcin Jucha)

אגם בוהין, סלובניה
אגם בוהין מוקף בהרים ומציע תצפיות מרהיבות (צילום: Domijan)
 

העיירה קרנסקה גורה – סקי בחורף, נופש בקיץ

קרנסקה גורה (Kranjska Gora) היא עיירת נופש וסקי קטנה השוכנת למרגלות הפסגות הגבוהות של האלפים היוליאניים. המקום, שהיה כפר רועי צאן קטן ומנותק עד לפני כ-100 שנה התגלה לאחר שנסללה הדרך, אשר עוברת במעבר ורשיץ'. מאז ועד היום התפתח הכפר והיה לעיירת נופש, בילוי ובסיס נפלא לגולשי סקי. בסמוך נמצאת מגלשת סקי אולימפית וכן מסלולי גלישה ורכבלים אל ראשי ההרים. ביציאה הדרומית של העיירה נמצא אגם יאסנה, המשמש אטרקציה לנופשים ורוחצים בימי הקיץ. העיירה עצמה קטנה, בנויה לאורך רחוב ראשי המוביל לכנסייה, למסעדות ובתי קפה, לחדרי אירוח, לקזינו ולמוזיאון שהוא בית מגורים עתיק – בית ליזניאק (Liznjek House).
 
קראנסקה גורה, סלובניה
עיירה הסקי קרנסקה גורה, גן עדן למרגלות האלפים היוליאניים (צילום: CC Phil McIver)

אגם יאסנה ליד קראנסקה גורה, סלובניה
אגם יאסנה בין קרנסקה גורה למעבר ההרים ורשיץ' (צילום: smerin)


מלון מומלץ בעיירה קרנסקה גורה

מלון בוטיק סקיפאס סופיריור (Boutique Skipass Superior Hotel) הוא מלון ברמת 4 כוכבים במיקום מנצח – קרוב לכביש הראשי, לרכבלי הסקי ולמרכז העיירה המקסימה קרנסקה גורה, עם חניה צמודה. החדרים כולם ממוזגים, מתאימים לזוגות (מרווחים ונעימים) ולמשפחות (סוויטות מדהימות), ולכולם מרפסות הפונות לנוף ההרים. ארוחת הבוקר עשירה ומגוונת ואת ארוחת הערב ניתן לסעוד במסעדת המלון, שהיא אחת המומלצות באזור.
מקומות לינה נוספים באזור קרנסקה גורה

מלון מומלץ בסלובניה, קרנסקה גורה
מלון בוטיק סקיפאס סופיריור – חדרים לזוגות ומשפחות ומיקום מצוין במרכז קרנסקה גורה
 
 


מעבר ההרים ורשיץ'

דרך ארוכה ומפותלת עושה הכביש היוצא מקרנסקה גורה דרומה, דרך מעבר ההרים ורשיץ' (Vršič Pass), בואכה עמק סוצ'ה. הדרך, שהיא כביש מפותל וצר, נחצבה כאן על ידי מאות אסירים רוסים, אשר נפלו בשבי במהלך מלחמת העולם הראשונה. עם פריצת הדרך, נחנך מעבר ההרים החיוני, אשר חיבר את אוסטריה, דרך האלפים היוליאניים לכיוון הים האדריאטי. הכביש חולף על פני מראות נוף עוצרי נשימה. האלפים היוליאניים מזדקרים כמסרקות סלע מעל פני הנוף. יערות עבותים מלווים את הנוסע, כמו גם פיתולים אין קץ ו... אופנוענים החולפים בכביש המאתגר כיתושים. אפשר לחנות מעת לעת לאורך הדרך, להציץ בנוף ואף לערוך כאן פיקניק. בגובה 1,600 מ' יש חניון מסודר, חנות מזכרות וגם מסעדה.
 
מעבר ההרים וורשיץ', סלובניה
מעבר ההרים ורשיץ'  פיתולים שלא נגמרים... (צילום: CC Aleš Krivec)
 

מערת פוסטוינה בחבל הקארסט

מערת פוסטוינה (Postojnska Jama) היא אחת מ- 6,600 מערות נטיפים שנתגלו בסלובניה, בחבל ארץ הנקרא "קארסט", ואשר העניק את שמו לתופעה הקארסט הגלובאלית. אזור הקארסט משתרע במדרנות האלפים הדינאריים והוא אופייני בתצורות נוף תת-קרקעיות, שהן פועל יוצא מפעילות המים בסלע. יש כאן בולענים, מערות קארסטיות, נהרות תת-קרקעיים ועוד.
 
מערת פוסטוינה נתגלתה במקרה בשנת 1873, כאשר רועה חיפש כמה עיזים שאבדו לו. מאז, הפך המקום לאתר התיירות החשוב ביותר בסלובניה. הביקור במקום כולל נסיעה ברכבת וסיור מודרך הכולל הליכה במשך שעה. חשוב להתלבש חם, בחלקה הפנימי של המערה שוררת טמפרטוה של 8 מעלות, והלחות גבוהה. המערה נמצאת בקרבת העיר פוסטוינה (Postojna), כ- 50 ק"מ דרומית-מערבית ללובליאנה.
מערת פוסטוינה, סלובניה
מערת הנטיפים פוסטוינה בחבל הקארסט של סלובניה (צילום: CC Herwig Ster)
 

העיירה פיראן על קו החוף הסלובני

פיראן (Piran), השוכנת ממש על החוף הסלובני, היא אחת העיירות היפות ביותר במדינה. בתי העיר העתיקים בנויים מסביב למפרץ קטן בו עוגנות עשרות סירות דייגים וגם יאכטות. במקום זה נהגו הרומאים להאיר את הדרך בלפידים גדולים, לספינות המגששות את דרכן אל החוף, ומכאן גם מקור השם: פיר (אש). המבקר בין בתי העיר, בארמונותיה וכנסיותיה, מדמה כי הוא נמצא בוונציה. ואכן, רפובליקת ונציה שלטה כאן במשך 200 שנה והותירה את רישומה, את סגנון הבנייה שלה ואת שפתה, עד עצם היום הזה. יפה לשוטט בכיכר המרכזית, ולנסות להעפיל במעלה הסמטאות הציוריות אל הכנסייה העליונה, ממנה נשקף נוף גגות העיר והמפרץ התכול.
פיראן, סלובניה
בתים ציוריים בעיירה פיראן על קו החוף של סלובניה (צילום: irakite)

פיראן, סלובניה
כנסיית סנט ג'ורג' על קו החוף של פיראן. מבט ממלון ממנטו B&B פיראן,
המציע חדרים וסוויטות לזוגות ומשפחות
 (MEMENTO B&B Piran)


מלון מומלץ בעיירת החוף פורטורוז' – 5 דקות נסיעה מהעיירה פיראן

מלון סלובניה (Hotel Slovenija - Terme & Wellness LifeClass) הוא מלון 5 כוכבים, לצד טיילת החוף של עיירת הנופש פורטורוז' (Portorož). החדרים והסוויטות כולם ממוזגים, עם פינת ישיבה, שולחן, קומקום, מקרר ומרפסת, שבחלקם היא פונה לים (בקומות הגבוהות הנוף משגע). במלון גם בריכה מחוממת, מרכז בריאות וספא גדול, בר, שתי מסעדות וחוף ים פרטי. במרחק של פחות משעה נסיעה נמצאים אזור הקארסט של סלובניה, חצי האי איסטריה (קרואטיה) והעיר טריאסטה (איטליה).

המלצה על מלון באזור החוף של סלובניה
מלון סלובניה – מיקום נפלא לבילוי באזור החוף ובאזור הקארסט של סלובניה


העיר פטוי

העיר פטוי (Ptuj) נמצאת בצפון-מזרח סלובניה, כ- 130 ק"מ צפונית-מזרחית ללוביליאנה. העיר, שמסמטאותיה עולה ניחוח של ימי הביניים, שוכנת על גדת נהר הראדובה. נעים להסתובב ברחובות ולעלות לתצפית לטירה. העיר, המונה כ-23,000 תושבים, הוקמה כהיאחזות רומית, בה נהגו לחגוג את טקסי האלים  דיוניסוס (אל היין) ואורפאוס (אל המוסיקה). במאה ה-10 הוקמה בעיר מצודה, הניבטת עד היום ממרומי העיר אל סמטאותיה ואל הנהר, בה היה מושב בישוף. פטוי הייתה גם עיר סחר משמעותית בכל הקשור ביין, ועד היום חוגגים בה את פסטיבל היין השנתי. יפה להסתובב בסמטאות העיר, להציץ בכנסייה העתיקה, בכיכר העירייה, בשרידים הרומיים הפזורים ברחובות ולעלות לביקור במצודה.
 
פטוי, סלובניה
פטוי, סלובניה
העיר פטוי בצפון-מזרח סלובניה, כ-130 ק"מ מלובליאנה (צילום: Marcin Jucha)

 

מידע נוסף

מקומות אירוח בסלובניה
השכרת רכב בסלובניה

כתבות על סלובניה

אתרים נבחרים בלובליאנה
אגם בוהין וסביבתו
שמורת לוגרסקה דולינה
טיול בארץ הקארסט,

עוזי טאובר
 
אודות הכותב
עוזי טאובר, מדריך צלם וכותב. מדריך מזה שלושים שנה, בעל ניסיון רב וידע מקיף - גיאוגרפי, היסטורי ומדעי. מוביל קבוצות מטיילים בישראל ובעולם, מארגן קבוצת צלמים, לצילומי טבע ונוף עירוני.  כתב ארבעה ספרים שהאחרון שבהם "מציץ אל העולם". www.uzitauber.com







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר