מערות דונחואנג:
קפסולת זמן על דרך המשי העתיקה
מאת: זאביק רילסקי
"דרך המשי", צמד המילים שדי בהן בכדי להרטיט את השומע ולהעלות בדמיון הקורא שיירות גמלים דו-דבשתיים מעלי ענני אבק כשצליל הפעמונים נעלם אל מעבר לדיונות החוליות, אוצרות חבויים ושווקים הומים, צומת ומפגש לשבטים, עמים וקבוצות אתניות.
מפת סין והאתרים באזור דונחואנג המוזכרים בכתבה
(ניתן לראות את האתרים מקרוב יותר בעזרת הלחצן מימין למטה)
מפת דרך המשי העתיקה, עליה מסומן אזור דונחואנג (קרדיט:
(לחצו על המפה להגדלה)
גשר בין מזרח למערב
אחרי שגוועה דרך המשי העתיקה בשלהי המאה ה- 15 בעקבות גילוי העולם החדש, ולאחר מאות שנים של תפקוד, נזנחה ונשכחה כשאת מקומה תופסת דרך המשי הימית. אך זו תחזור למודעות הנוסעים, החוקרים ומחפשי הדרך בסוף המאה ה- 19, כשחוקר גרמני בשם פרדיננד פון ריכטהופן בספרו "הערים האבודות של מדבר טקלמקאן" מכנה את הדרך Seidenstraße ( דרך המשי ) ובכך חורט לעולמים מושג שיצית את דמיון החוקרים, הדיפלומטים והמטיילים. מושג שיעצב את המפות ההיסטוריות כאילו היה שם מאז ומעולם והפך לסמל אקזוטי של דרך עתיקה ששימשה כקשר וכגשר בין מזרח ומערב.
סקירה היסטורית של דרך המשי
מפגש התרבויות הגדולות
נקודה אחת לאורך דרך המשי מכנסת אל ליבה את סיפור הדרך כולה – מערות דונחואנג ( Dunhuang ), הנכללות ברשימה הארוכה של אתרי אונסק"ו ב סין . המערות נמצאות בקצה המערבי של מסדרון האסי ( Hexi Corridor ) בפרובינציית גאנסו ( Gansu ) – מסדרון המעבר בין מזרחה ומערבה של סין, הכרוך בין ההרים הצפוניים ורכס הרי צ'יליאן ( Qilian ).
דונחואנג הוא נווה מדבר לגדתו של נהר דאן ( Danghe ), המתחתר בין דיונות חוליות וטרשי אבן אדמדמה. בימי שושלת האן, כשהדרך רק נפתחה, היוותה דונחואנג נקודה אסטרטגית על ציר הסחר העתיק. מכאן יצאה הדרך לבירות העתיקות של סין – צ'אנג אן ( Chang'an ) ולויאנג ( Luoyang ), ומזרחה אל מרחבי מדבר טקלמקאן ( Taklamakan ) ומרחבי אסיה ו הודו , והייתה מהערים הראשונות אותה פגשו סוחרים שהגיעו לסין מן המערב.
במאה ה- 3 שלטה העיר על הדרך, והסוחרים לאורכה שימשו מקור להכנסותיה ולעושרה. היא ממוקמת מצפון לדיונות החול של מינגשה ( Mingsha ) – "הדיונות המזמרות", רמז לצליל הרוח המנשבת על פני החוליות – אתר שהפך את נווה המדבר לאתר מנוחה לעוברים בכל כיוון בסביבה. מגוון המוצרים שעברו בשווקי העיר ויובאו לאזור כללו ברוקד ומשי מפרס, פנינים מ סרי לנקה , כלי מתכת ומקלות קטורת, ואבנים יקרות בהן לפיס לזולי (מאפגניסטן), אגת (מהודו) וענבר (מצפון-מזרח אירופה). בנוסף לאלה היו סחורות שמצאו דרכן בכיוון ההפוך – משי, ירקן, צבע, גמלים, כבשים, פירות יבשים, כלי נחושת ורקמות.
כתבה על מסע לאורך דרך המשי
דיונות החול של מינגשה – "הדיונות המזמרות" (צילום: valeriaHU)
סקרנים, חוקרים ושודדי עתיקות
דונחואנג והמערות סביבה שימשו גם כור היתוך ומפגש של רעיונות, אמונות, שפות ואומנויות. בודהיזם, הינדו, זורואסטר, יהדות ונצרות נסטוריאנית ייפגשו כאן, יפרו אלו את אלו ויותירו "מצבות" אילמות בצורת ציורי קיר ופסלים שאודותיהם יכתבו גיבורי הדרך, בהם הנוסע האגדי שואן זאנג ( Xuanzang ), מגלה הארצות מרקו פולו ( Marco Polo ), החוקר אורל שטיין ( Aurel Stein ) והסינולוג פול פליוט ( Paul Pelliot ).
במאה ה- 19 ניכרה התגבשות הידע המדעי המודרני, אז החלו חוקרים אירופיים בחיפוש אחר הנתיב היבשתי העלום של דרך המשי העתיקה; הדרך ששימשה חוקרים, הרפתקנים ושודדי עתיקות בדרכם להפוך את תחנות הדרך ונאות המדבר לנתיב מוכר ורציף שיפתח צוהר אל הסודות החבויים בין הקברים, הערים שכוסו בחול, נעזבו ונשכחו, וציורי סלע שיראו לראשונה אור. רבים מהם הלכו בעקבות המידע והשמועות ועברו בתחנת הדרכים החשובה מכול – מערות מוגאו ( Mogao Caves ).
המערות נחצבו לאורך מצוק של כ- 2 ק"מ, ובימי השיא של שושלת טאנג המפוארת פעלו באזור כ- 1000 מערות. רובן מערות תרומה ותפילה, חלקן מערות התבודדות ומדיטציה, והאחרות מערות מגורים ומערות התכנסות. המערות תופעלו בשיטת הפטרונות, כשסוחרים ונציבים אזוריים שיתפו פעולה על מנת לחצוב ולהקים מערות מעוטרות ולהקדישן לאל, לשליח או לתורם. התורמים היו משולבים בציורים עצמם וזכו בהגנה מידי האלים.
מימין: ציור קיר ממערה 61 של אשתו של תורם, משמאל: ציור של ניצחון הסינים על הטיבטים בשושלת טאנג (Public Domain)
המגילות הגנוזות
אם באפשרותכם לבחור רק ביעד אחד לאורך דרך המשי, זהו האתר של מערות מוגאו, שמנקז את מירב הידע והאקזוטיקה של הדרך. המערות חבויות במיקום מרשים של נווה מדבר ירוק עטור עצי צפצפה ומוקף במצוקי סלעים. באתר כ- 500 מערות מצוירות, היפות ביותר בעולם, בהן שלל השפעות מהודו, פרס, סין ומרכז אסיה, שמספרות את סיפורה של האומנות הבודהיסטית במהלך מאות שנים.
המערות משלבות פסלים וציור קיר, אך גולת הכותרת היא דווקא מערה נסתרת ואפרורית בה נמצאו אלפי מגילות, בהן יצירות קנוניות, מגילות פרשנות, ספרי תפילה, מאמרי קונפוציוס והספר המודפס הראשון הסיני משנת 868. היה זה אב המנזר וואנג ( Wang ) שניסה לשמר מקצת מן המערות, וגילה פתח ל"מערת הספרייה" ( Library Cave ) שנחשבת למטמון העשיר ביותר באסיה של כתובות ואיגרות. הטקסטים מלמדים על הקוסמופוליטיות של סין בתקופת שושלת טאנג (מאה 9) והעושר התרבותי שמתגלה בצומת דרכים חשוב זה.
התגלית המרשימה של האב וואנג משכה לאזור את החוקר הבריטי-הונגרי אורל שטיין ואחריו את חוקר הטקסטים הצרפתי פול פליוט, אך כמו במקומות אחרים בעולם, מקצת מן המערות נהרסו על ידי חיילים רוסים ששהו בהן, ומגילות וממצאים רבים נגנבו ונמכרו בשווקי האספנים של אירופה. הממצא המרגש ביותר עבורנו היא מגילה בפרסית-יהודית – ניב של השפה הפרסית שדובר על ידי יהודי פרס, כורדיסטן, בוכרה ואפגניסטן – שנכתבה בכתב עברי. הטקסט הוא טקסט מסחרי שעוסק ברווח והפסד בפריטים כגון כבשים, צמר, בדים וחוטים, אך מרגש אף יותר היה קטע מספר תהילים בתוך ארנק שכנראה נישא כקמע על ידי סוחר בדרכו הארוכה.
כתבה על יהודים וצאצאי יהודים על דרך המשי
מימין: מערת הספרייה שתועדה על ידי החוקר אורל שטיין, משמאל: פיסת אריג מאותה מערה (Public Domain)
ציורי המערות היפים בעולם
הלב של המערות הם ציורי הקיר, הפיסול, הקליגרפיה, ההדפסים והרקמות – מהעושר האינסופי של הבודהיזם הקדום. במערות העשירות ביותר הציורים מכסים את מלוא הקירות והתקרה, כשחלקם באיורים גאומטריים וצמחיים והאחרים מספרים את סיפורי הבודהה ההיסטורי, מיתוסים הינדו-בודהיסטיים ומידע שהגיע בעזרת התורמים או פטרוני המערות שמימנו את הפרויקט לאורך השנים.
במקצת מן המערות ניתן ללמוד על ציור רב שכבתי, כלומר ציורים שצוירו על גבי ציורים עתיקים. הציורים ותמשיחי הקיר שרדו הן בשל הפיגמנט הייחודי ממנו נעשו, הן בזכות האקלים היבש במדבר והן כי אור השמש לא חדר אל תוך המערות מזה שנים. הציורים הקדומים יותר הם בהשפעה הודית ומרכז אסיאתית, ובהמשך ההשפעה היא סינית, מה שמלמד על כיוון תנועת עולי הרגל במהלך התקופות.
במקצת מן המערות נמצאו מאות ציורים על בדי משי ורקמות עדינות ששימרו את הצבעים שלהם. בין היתר יימצאו כאן לראשונה ציורים נפלאים של "גואניין" ( Guanyin ) – הבודהיסטווה של החמלה על פי המסורת של בודהיזם המאהיינה ( Mahayana ), שהפכה לפטרון של הונג קונג ולאחת הדמויות החשובות ביותר בסין, בטאיוואן וביפן. מהציורים נוכל ללמוד על בגדים ואופנה, חיי היום-יום, וטקסים ומיתוסים בעת העתיקה, על הגבול בין התרבויות הגדולות הודו וסין.
מימין – ציור קיר של גואניין, הבודהיסטווה של החמלה (Public Domain)
משמאל – ציור על גבי משי של גואניין "מלווה" את אחת התורמות (Public Domain)
סיורים באתר
המערות נמצאות כ- 25 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר דונחואנג, ואוטובוס יוצא למרכז המבקרים מדי 30 דקות החל מ- 08:00 בבוקר. הכרטיסים נמכרים באתר מבעוד מועד וכמות הכרטיסים מוגבלת. סיורים בשפה האנגלית מתקיימים ב- 09:00 או ב- 14:30 והם כלולים במחיר כרטיס A שמעניק גישה וכניסה לשמונה מערות.
בגלל אלפי המבקרים באתר, המקום עבר שיפוץ כולל והגישה היא באוטובוסים של השמורה ודרך מבואה ענקית שקולטת ומווסתת את הנכנסים בשעריה. כאן תמצאו מוזיאונים קטנים וסרטונים על האתר והאזור. מתוך 500 המערות רק כ- 20 פתוחות לציבור, והכניסה מבוקרת בצורה קפדנית. הצילום בתוך המערות אסור.
מוזיאון דונחואנג
במבוך המערות של המוזיאון תמצאו שכיות חמדה של דרך המשי העתיקה, מן התקופות הפרהיסטוריות ועד ימי שושלת צ'ינג, האחרונה בשושלות סין. פריטי אומנות סיניים וטיבטיים, בהם פריטי ביגוד ומשי מן העת העתיקה, פריטי קרמיקה וברונזה ופסלים בודהיסטיים, תמצאו בשחזור של מערה 45, מהיפות במערות דונחואנג.
שחזור של מערה 45 במוזיאון דונחואנג (צילום: CC Dan Lundberg)
באופניים לאגם הירח
נסיעה קצרה דרומה באופניים, בלב מדבר החולות, תביא אתכם לנווה המדבר בו פוגש אגם הירח ( Crescent Moon Lake ), או בשמו האמיתי אגם יואיא קוון (Yuèyá Quán), את הדיונות המתגלגלות בין עצי צפצפה. כאן תוכלו לטפס לראש הדיונה הגבוהה (1700 מ'). האזור הוא "לונה פארק חוליות" הכולל גלישת דיונות, מצנחי רחיפה וסיורי גמלים, ואם תרצו תוכלו גם לברוח למקום שקט להתבודד בו.
אזור אגם הירח הוא "לונה פארק חוליות" (צילום: kentliujian)
הפארק הגאולוגי ידאנג
כ- 180 ק"מ צפונית-מערבית לעיר, על שטח של 400 קמ"ר, נפרש הפארק הגאולוגי ידאנג (Dunhuang Yardang National Geopark). הפארק מציע תצורות גאומורפולוגיות ייחודיות, תצורות סלע מוזרות שמזכירות לפעמים מבנים ארכיטקטוניים מוכרים בעולם. במקום הסריטו שלל סרטים ופרסומות בשנים האחרונות. ההגעה לפארק מרגישה כמו נחיתה על כוכב אחר. בלייה של מים, רוח וסחף קרקע יוצרים כאן תערובת של צורות שהסינים מכנים בשמות מתוך המורשת המקומית, בהם האריה המוזהב, עוף החול, הטווס והצי הימי.
מעבר יומן
מעבר יומן ( Yumen ) היה המעבר ההכרחי של סין אל נתיב דרך המשי, מעבר שהיה צבאי בראשיתו ומסחרי בהמשכו, וחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה; חיבור שממנו נעו רעיונות, הגות, שפות ודתות אל סין. מכאן עבר הנוסע המפורסם ביותר בעת העתיקה, שואן זאנג, בדרכו להודו להביא ממנה טקסטים בודהיסטיים, עימם חזר אל הבירה צ'אנג אן – לימים שיאן, בירת מחוז שאנסי.
מעבר יומן – המעבר שחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה (צילום: nhluoj)
אתר מערות דונחואנג הוא אוצר תרבותי בלב המדבר, פנינה שנשתמרה לאורך מאות שנים ומאפשרת למבקרים לספוג את העבר המפואר של התרבויות שחצו את האזור בנתיבי דרך המשי העתיקה.
כתבות נוספות
סקרנים, חוקרים ושודדי עתיקות
דונחואנג והמערות סביבה שימשו גם כור היתוך ומפגש של רעיונות, אמונות, שפות ואומנויות. בודהיזם, הינדו, זורואסטר, יהדות ונצרות נסטוריאנית ייפגשו כאן, יפרו אלו את אלו ויותירו "מצבות" אילמות בצורת ציורי קיר ופסלים שאודותיהם יכתבו גיבורי הדרך, בהם הנוסע האגדי שואן זאנג ( Xuanzang ), מגלה הארצות מרקו פולו ( Marco Polo ), החוקר אורל שטיין ( Aurel Stein ) והסינולוג פול פליוט ( Paul Pelliot ).
במאה ה- 19 ניכרה התגבשות הידע המדעי המודרני, אז החלו חוקרים אירופיים בחיפוש אחר הנתיב היבשתי העלום של דרך המשי העתיקה; הדרך ששימשה חוקרים, הרפתקנים ושודדי עתיקות בדרכם להפוך את תחנות הדרך ונאות המדבר לנתיב מוכר ורציף שיפתח צוהר אל הסודות החבויים בין הקברים, הערים שכוסו בחול, נעזבו ונשכחו, וציורי סלע שיראו לראשונה אור. רבים מהם הלכו בעקבות המידע והשמועות ועברו בתחנת הדרכים החשובה מכול – מערות מוגאו ( Mogao Caves ).
המערות נחצבו לאורך מצוק של כ- 2 ק"מ, ובימי השיא של שושלת טאנג המפוארת פעלו באזור כ- 1000 מערות. רובן מערות תרומה ותפילה, חלקן מערות התבודדות ומדיטציה, והאחרות מערות מגורים ומערות התכנסות. המערות תופעלו בשיטת הפטרונות, כשסוחרים ונציבים אזוריים שיתפו פעולה על מנת לחצוב ולהקים מערות מעוטרות ולהקדישן לאל, לשליח או לתורם. התורמים היו משולבים בציורים עצמם וזכו בהגנה מידי האלים.
מימין: ציור קיר ממערה 61 של אשתו של תורם, משמאל: ציור של ניצחון הסינים על הטיבטים בשושלת טאנג (Public Domain)
המגילות הגנוזות
אם באפשרותכם לבחור רק ביעד אחד לאורך דרך המשי, זהו האתר של מערות מוגאו, שמנקז את מירב הידע והאקזוטיקה של הדרך. המערות חבויות במיקום מרשים של נווה מדבר ירוק עטור עצי צפצפה ומוקף במצוקי סלעים. באתר כ- 500 מערות מצוירות, היפות ביותר בעולם, בהן שלל השפעות מהודו, פרס, סין ומרכז אסיה, שמספרות את סיפורה של האומנות הבודהיסטית במהלך מאות שנים.
המערות משלבות פסלים וציור קיר, אך גולת הכותרת היא דווקא מערה נסתרת ואפרורית בה נמצאו אלפי מגילות, בהן יצירות קנוניות, מגילות פרשנות, ספרי תפילה, מאמרי קונפוציוס והספר המודפס הראשון הסיני משנת 868. היה זה אב המנזר וואנג ( Wang ) שניסה לשמר מקצת מן המערות, וגילה פתח ל"מערת הספרייה" ( Library Cave ) שנחשבת למטמון העשיר ביותר באסיה של כתובות ואיגרות. הטקסטים מלמדים על הקוסמופוליטיות של סין בתקופת שושלת טאנג (מאה 9) והעושר התרבותי שמתגלה בצומת דרכים חשוב זה.
התגלית המרשימה של האב וואנג משכה לאזור את החוקר הבריטי-הונגרי אורל שטיין ואחריו את חוקר הטקסטים הצרפתי פול פליוט, אך כמו במקומות אחרים בעולם, מקצת מן המערות נהרסו על ידי חיילים רוסים ששהו בהן, ומגילות וממצאים רבים נגנבו ונמכרו בשווקי האספנים של אירופה. הממצא המרגש ביותר עבורנו היא מגילה בפרסית-יהודית – ניב של השפה הפרסית שדובר על ידי יהודי פרס, כורדיסטן, בוכרה ואפגניסטן – שנכתבה בכתב עברי. הטקסט הוא טקסט מסחרי שעוסק ברווח והפסד בפריטים כגון כבשים, צמר, בדים וחוטים, אך מרגש אף יותר היה קטע מספר תהילים בתוך ארנק שכנראה נישא כקמע על ידי סוחר בדרכו הארוכה.
כתבה על יהודים וצאצאי יהודים על דרך המשי
מימין: מערת הספרייה שתועדה על ידי החוקר אורל שטיין, משמאל: פיסת אריג מאותה מערה (Public Domain)
ציורי המערות היפים בעולם
הלב של המערות הם ציורי הקיר, הפיסול, הקליגרפיה, ההדפסים והרקמות – מהעושר האינסופי של הבודהיזם הקדום. במערות העשירות ביותר הציורים מכסים את מלוא הקירות והתקרה, כשחלקם באיורים גאומטריים וצמחיים והאחרים מספרים את סיפורי הבודהה ההיסטורי, מיתוסים הינדו-בודהיסטיים ומידע שהגיע בעזרת התורמים או פטרוני המערות שמימנו את הפרויקט לאורך השנים.
במקצת מן המערות ניתן ללמוד על ציור רב שכבתי, כלומר ציורים שצוירו על גבי ציורים עתיקים. הציורים ותמשיחי הקיר שרדו הן בשל הפיגמנט הייחודי ממנו נעשו, הן בזכות האקלים היבש במדבר והן כי אור השמש לא חדר אל תוך המערות מזה שנים. הציורים הקדומים יותר הם בהשפעה הודית ומרכז אסיאתית, ובהמשך ההשפעה היא סינית, מה שמלמד על כיוון תנועת עולי הרגל במהלך התקופות.
במקצת מן המערות נמצאו מאות ציורים על בדי משי ורקמות עדינות ששימרו את הצבעים שלהם. בין היתר יימצאו כאן לראשונה ציורים נפלאים של "גואניין" ( Guanyin ) – הבודהיסטווה של החמלה על פי המסורת של בודהיזם המאהיינה ( Mahayana ), שהפכה לפטרון של הונג קונג ולאחת הדמויות החשובות ביותר בסין, בטאיוואן וביפן. מהציורים נוכל ללמוד על בגדים ואופנה, חיי היום-יום, וטקסים ומיתוסים בעת העתיקה, על הגבול בין התרבויות הגדולות הודו וסין.
מימין – ציור קיר של גואניין, הבודהיסטווה של החמלה (Public Domain)
משמאל – ציור על גבי משי של גואניין "מלווה" את אחת התורמות (Public Domain)
סיורים באתר
המערות נמצאות כ- 25 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר דונחואנג, ואוטובוס יוצא למרכז המבקרים מדי 30 דקות החל מ- 08:00 בבוקר. הכרטיסים נמכרים באתר מבעוד מועד וכמות הכרטיסים מוגבלת. סיורים בשפה האנגלית מתקיימים ב- 09:00 או ב- 14:30 והם כלולים במחיר כרטיס A שמעניק גישה וכניסה לשמונה מערות.
בגלל אלפי המבקרים באתר, המקום עבר שיפוץ כולל והגישה היא באוטובוסים של השמורה ודרך מבואה ענקית שקולטת ומווסתת את הנכנסים בשעריה. כאן תמצאו מוזיאונים קטנים וסרטונים על האתר והאזור. מתוך 500 המערות רק כ- 20 פתוחות לציבור, והכניסה מבוקרת בצורה קפדנית. הצילום בתוך המערות אסור.
מוזיאון דונחואנג
במבוך המערות של המוזיאון תמצאו שכיות חמדה של דרך המשי העתיקה, מן התקופות הפרהיסטוריות ועד ימי שושלת צ'ינג, האחרונה בשושלות סין. פריטי אומנות סיניים וטיבטיים, בהם פריטי ביגוד ומשי מן העת העתיקה, פריטי קרמיקה וברונזה ופסלים בודהיסטיים, תמצאו בשחזור של מערה 45, מהיפות במערות דונחואנג.
שחזור של מערה 45 במוזיאון דונחואנג (צילום: CC Dan Lundberg)
באופניים לאגם הירח
נסיעה קצרה דרומה באופניים, בלב מדבר החולות, תביא אתכם לנווה המדבר בו פוגש אגם הירח ( Crescent Moon Lake ), או בשמו האמיתי אגם יואיא קוון (Yuèyá Quán), את הדיונות המתגלגלות בין עצי צפצפה. כאן תוכלו לטפס לראש הדיונה הגבוהה (1700 מ'). האזור הוא "לונה פארק חוליות" הכולל גלישת דיונות, מצנחי רחיפה וסיורי גמלים, ואם תרצו תוכלו גם לברוח למקום שקט להתבודד בו.
אזור אגם הירח הוא "לונה פארק חוליות" (צילום: kentliujian)
הפארק הגאולוגי ידאנג
כ- 180 ק"מ צפונית-מערבית לעיר, על שטח של 400 קמ"ר, נפרש הפארק הגאולוגי ידאנג (Dunhuang Yardang National Geopark). הפארק מציע תצורות גאומורפולוגיות ייחודיות, תצורות סלע מוזרות שמזכירות לפעמים מבנים ארכיטקטוניים מוכרים בעולם. במקום הסריטו שלל סרטים ופרסומות בשנים האחרונות. ההגעה לפארק מרגישה כמו נחיתה על כוכב אחר. בלייה של מים, רוח וסחף קרקע יוצרים כאן תערובת של צורות שהסינים מכנים בשמות מתוך המורשת המקומית, בהם האריה המוזהב, עוף החול, הטווס והצי הימי.
מעבר יומן
מעבר יומן ( Yumen ) היה המעבר ההכרחי של סין אל נתיב דרך המשי, מעבר שהיה צבאי בראשיתו ומסחרי בהמשכו, וחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה; חיבור שממנו נעו רעיונות, הגות, שפות ודתות אל סין. מכאן עבר הנוסע המפורסם ביותר בעת העתיקה, שואן זאנג, בדרכו להודו להביא ממנה טקסטים בודהיסטיים, עימם חזר אל הבירה צ'אנג אן – לימים שיאן, בירת מחוז שאנסי.
מעבר יומן – המעבר שחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה (צילום: nhluoj)
אתר מערות דונחואנג הוא אוצר תרבותי בלב המדבר, פנינה שנשתמרה לאורך מאות שנים ומאפשרת למבקרים לספוג את העבר המפואר של התרבויות שחצו את האזור בנתיבי דרך המשי העתיקה.
כתבות נוספות
מימין: ציור קיר ממערה 61 של אשתו של תורם, משמאל: ציור של ניצחון הסינים על הטיבטים בשושלת טאנג (Public Domain)
מימין: מערת הספרייה שתועדה על ידי החוקר אורל שטיין, משמאל: פיסת אריג מאותה מערה (Public Domain)
ציורי המערות היפים בעולם
הלב של המערות הם ציורי הקיר, הפיסול, הקליגרפיה, ההדפסים והרקמות – מהעושר האינסופי של הבודהיזם הקדום. במערות העשירות ביותר הציורים מכסים את מלוא הקירות והתקרה, כשחלקם באיורים גאומטריים וצמחיים והאחרים מספרים את סיפורי הבודהה ההיסטורי, מיתוסים הינדו-בודהיסטיים ומידע שהגיע בעזרת התורמים או פטרוני המערות שמימנו את הפרויקט לאורך השנים.
במקצת מן המערות ניתן ללמוד על ציור רב שכבתי, כלומר ציורים שצוירו על גבי ציורים עתיקים. הציורים ותמשיחי הקיר שרדו הן בשל הפיגמנט הייחודי ממנו נעשו, הן בזכות האקלים היבש במדבר והן כי אור השמש לא חדר אל תוך המערות מזה שנים. הציורים הקדומים יותר הם בהשפעה הודית ומרכז אסיאתית, ובהמשך ההשפעה היא סינית, מה שמלמד על כיוון תנועת עולי הרגל במהלך התקופות.
במקצת מן המערות נמצאו מאות ציורים על בדי משי ורקמות עדינות ששימרו את הצבעים שלהם. בין היתר יימצאו כאן לראשונה ציורים נפלאים של "גואניין" ( Guanyin ) – הבודהיסטווה של החמלה על פי המסורת של בודהיזם המאהיינה ( Mahayana ), שהפכה לפטרון של הונג קונג ולאחת הדמויות החשובות ביותר בסין, בטאיוואן וביפן. מהציורים נוכל ללמוד על בגדים ואופנה, חיי היום-יום, וטקסים ומיתוסים בעת העתיקה, על הגבול בין התרבויות הגדולות הודו וסין.
מימין – ציור קיר של גואניין, הבודהיסטווה של החמלה (Public Domain)
משמאל – ציור על גבי משי של גואניין "מלווה" את אחת התורמות (Public Domain)
סיורים באתר
המערות נמצאות כ- 25 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר דונחואנג, ואוטובוס יוצא למרכז המבקרים מדי 30 דקות החל מ- 08:00 בבוקר. הכרטיסים נמכרים באתר מבעוד מועד וכמות הכרטיסים מוגבלת. סיורים בשפה האנגלית מתקיימים ב- 09:00 או ב- 14:30 והם כלולים במחיר כרטיס A שמעניק גישה וכניסה לשמונה מערות.
בגלל אלפי המבקרים באתר, המקום עבר שיפוץ כולל והגישה היא באוטובוסים של השמורה ודרך מבואה ענקית שקולטת ומווסתת את הנכנסים בשעריה. כאן תמצאו מוזיאונים קטנים וסרטונים על האתר והאזור. מתוך 500 המערות רק כ- 20 פתוחות לציבור, והכניסה מבוקרת בצורה קפדנית. הצילום בתוך המערות אסור.
מוזיאון דונחואנג
במבוך המערות של המוזיאון תמצאו שכיות חמדה של דרך המשי העתיקה, מן התקופות הפרהיסטוריות ועד ימי שושלת צ'ינג, האחרונה בשושלות סין. פריטי אומנות סיניים וטיבטיים, בהם פריטי ביגוד ומשי מן העת העתיקה, פריטי קרמיקה וברונזה ופסלים בודהיסטיים, תמצאו בשחזור של מערה 45, מהיפות במערות דונחואנג.
שחזור של מערה 45 במוזיאון דונחואנג (צילום: CC Dan Lundberg)
באופניים לאגם הירח
נסיעה קצרה דרומה באופניים, בלב מדבר החולות, תביא אתכם לנווה המדבר בו פוגש אגם הירח ( Crescent Moon Lake ), או בשמו האמיתי אגם יואיא קוון (Yuèyá Quán), את הדיונות המתגלגלות בין עצי צפצפה. כאן תוכלו לטפס לראש הדיונה הגבוהה (1700 מ'). האזור הוא "לונה פארק חוליות" הכולל גלישת דיונות, מצנחי רחיפה וסיורי גמלים, ואם תרצו תוכלו גם לברוח למקום שקט להתבודד בו.
אזור אגם הירח הוא "לונה פארק חוליות" (צילום: kentliujian)
הפארק הגאולוגי ידאנג
כ- 180 ק"מ צפונית-מערבית לעיר, על שטח של 400 קמ"ר, נפרש הפארק הגאולוגי ידאנג (Dunhuang Yardang National Geopark). הפארק מציע תצורות גאומורפולוגיות ייחודיות, תצורות סלע מוזרות שמזכירות לפעמים מבנים ארכיטקטוניים מוכרים בעולם. במקום הסריטו שלל סרטים ופרסומות בשנים האחרונות. ההגעה לפארק מרגישה כמו נחיתה על כוכב אחר. בלייה של מים, רוח וסחף קרקע יוצרים כאן תערובת של צורות שהסינים מכנים בשמות מתוך המורשת המקומית, בהם האריה המוזהב, עוף החול, הטווס והצי הימי.
מעבר יומן
מעבר יומן ( Yumen ) היה המעבר ההכרחי של סין אל נתיב דרך המשי, מעבר שהיה צבאי בראשיתו ומסחרי בהמשכו, וחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה; חיבור שממנו נעו רעיונות, הגות, שפות ודתות אל סין. מכאן עבר הנוסע המפורסם ביותר בעת העתיקה, שואן זאנג, בדרכו להודו להביא ממנה טקסטים בודהיסטיים, עימם חזר אל הבירה צ'אנג אן – לימים שיאן, בירת מחוז שאנסי.
מעבר יומן – המעבר שחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה (צילום: nhluoj)
אתר מערות דונחואנג הוא אוצר תרבותי בלב המדבר, פנינה שנשתמרה לאורך מאות שנים ומאפשרת למבקרים לספוג את העבר המפואר של התרבויות שחצו את האזור בנתיבי דרך המשי העתיקה.
כתבות נוספות
מימין
מוזיאון דונחואנג
במבוך המערות של המוזיאון תמצאו שכיות חמדה של דרך המשי העתיקה, מן התקופות הפרהיסטוריות ועד ימי שושלת צ'ינג, האחרונה בשושלות סין. פריטי אומנות סיניים וטיבטיים, בהם פריטי ביגוד ומשי מן העת העתיקה, פריטי קרמיקה וברונזה ופסלים בודהיסטיים, תמצאו בשחזור של מערה 45, מהיפות במערות דונחואנג.
שחזור של מערה 45 במוזיאון דונחואנג (צילום: CC Dan Lundberg)
באופניים לאגם הירח
נסיעה קצרה דרומה באופניים, בלב מדבר החולות, תביא אתכם לנווה המדבר בו פוגש אגם הירח ( Crescent Moon Lake ), או בשמו האמיתי אגם יואיא קוון (Yuèyá Quán), את הדיונות המתגלגלות בין עצי צפצפה. כאן תוכלו לטפס לראש הדיונה הגבוהה (1700 מ'). האזור הוא "לונה פארק חוליות" הכולל גלישת דיונות, מצנחי רחיפה וסיורי גמלים, ואם תרצו תוכלו גם לברוח למקום שקט להתבודד בו.
אזור אגם הירח הוא "לונה פארק חוליות" (צילום: kentliujian)
הפארק הגאולוגי ידאנג
כ- 180 ק"מ צפונית-מערבית לעיר, על שטח של 400 קמ"ר, נפרש הפארק הגאולוגי ידאנג (Dunhuang Yardang National Geopark). הפארק מציע תצורות גאומורפולוגיות ייחודיות, תצורות סלע מוזרות שמזכירות לפעמים מבנים ארכיטקטוניים מוכרים בעולם. במקום הסריטו שלל סרטים ופרסומות בשנים האחרונות. ההגעה לפארק מרגישה כמו נחיתה על כוכב אחר. בלייה של מים, רוח וסחף קרקע יוצרים כאן תערובת של צורות שהסינים מכנים בשמות מתוך המורשת המקומית, בהם האריה המוזהב, עוף החול, הטווס והצי הימי.
מעבר יומן
מעבר יומן ( Yumen ) היה המעבר ההכרחי של סין אל נתיב דרך המשי, מעבר שהיה צבאי בראשיתו ומסחרי בהמשכו, וחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה; חיבור שממנו נעו רעיונות, הגות, שפות ודתות אל סין. מכאן עבר הנוסע המפורסם ביותר בעת העתיקה, שואן זאנג, בדרכו להודו להביא ממנה טקסטים בודהיסטיים, עימם חזר אל הבירה צ'אנג אן – לימים שיאן, בירת מחוז שאנסי.
מעבר יומן – המעבר שחיבר את סין אל מרחבי אירו-אסיה (צילום: nhluoj)
אתר מערות דונחואנג הוא אוצר תרבותי בלב המדבר, פנינה שנשתמרה לאורך מאות שנים ומאפשרת למבקרים לספוג את העבר המפואר של התרבויות שחצו את האזור בנתיבי דרך המשי העתיקה.
כתבות נוספות
באופניים לאגם הירח