מסאלה – מסע לליבה של הודו
מחבר הספר: יותם יעקבסון
הוצאת "עצה", 2013
"הודו היא מסאלה (תערובת תבלינים, בהינדי), ישות ענקית, פועמת וחיה. מתוך פניה הרבות עולה מדינה מורכבת, גועשת ותוססת שלא ברור מה קושר את קצותיה הגיאוגרפיים והתרבותיים יחדיו". ואת התערובת הססגונית הזו, פורס ומפלח יותם יעקבסון, ברומן החדש והטעון, העוסק בתת היבשת שמושכת אותנו אליה בחבלי קסם רבים כל כך.
כתבות על יעדי טיול בהודו
עטיפת הספר מסאלה
להציץ להודו מתחת לשטיח
במהלך הספר, יעקבסון לא 'חס' על הקורא ומציג בפניו מציאות מורכבת וקשה. בכתיבת הספר הוא ביקש להביא לפני הקורא את הודו כפי שחווה אותה, כפי שהיא נתפסת בעיניו, על כל מה שיש בה; הטוב והרע, הנאצל והמתועב, המרהיב והמזוויע.
העלילה כוללת הצצה לחייהן ומנהגיהן של ההיג'רות - בנות קהילת הסריסים. נשים אלו הן אנדרוגינוסים מלידה (נולדו עם סימני מין נקביים וזכריים כאחד) וגברים שעברו טקס כריתה מלא של איבר המין ושל שק האשכים, החיות בקומונות מרתקות שלהן מנהגים וגינונים ייחודיים. בעלילה שזורות בטבעיות שיחות מעמיקות עם ראמה, שהייתה לוחמת בצבא החירות של הודו ועם שחרזאד, בת המיעוט הזורואסטרי-פרסי ב מומבאי, על מעמד האישה בהודו. בספר מובאים סיפורו של רוצח שכיר שמכה על חטא ומבקש לתקן דרכיו, אירועים דתיים המוניים כמו ברהמה מלה בפושקאר, הקומבה מלה, טקסי גירוש שדים ועוד.
אחד הפרקים האחרונים בספר עוסק ברעש האדמה הקשה שפקד את צפון-מערב תת-היבשת בשנת 2001. לצד תיאורי הרעש ותוצאותיו מתאפשרת הצצה רחבה ויוצאת דופן אל האופן שבו מתנהלים ארגוני הסיוע והעמותות ההומניטאריות באזורי אסון.
כתבה של יותם יעקבסון על חגיגות הקומבה מלה
עלילת הספר מסאלה מתארת צדדים שונים של הודו, צבעוניים יותר ופחות (צילום: יותם יעקבסון)
הספר מסאלה - רומן שנולד מתוך היכרות עמוקה
במרוצת השנים, מחבר הספר, יותם יעקבסון, מצא את עצמו שב להודו פעם אחר פעם ושוהה בה תקופות ממושכות. בהדרגה הוא שקע בה כשם שהיא שקעה בו. מפגשים מזדמנים הפכו לחברויות, סקרנות הפכה להיכרות מעמיקה וללימוד של שפות וכתבים. אהבתו לאסתטיקה וליצירה מצאה ביטוי בלימוד ובמחקר אדריכלי ואומנותי ולתיעוד רב שנים, בכתיבה ובצילום, של טקסים ואירועים. למעשה, זרעו הקדום של הספר מסאלה טמון במכתבים ששלח במהלך מסעותיו, מתת-היבשת הביתה.
"במסאלה ניסיתי להציג את הודו, על כל מורכבותה, לאתגר את הקורא בצלילה אל נבכי אמונותיה, לנער אותו מאדישותו ולעתים לדרוש ממנו לגבש את דעתו ביחס למתחולל בה. החלטתי לא לפחד משילובם של קטעים גדושים או נושאים מורכבים, שעשויים להעיק על הקורא. בעיני מועקה היא אחת החוויות הבסיסיות ביותר של המטייל בהודו. גם ההתוודעות לרזי תרבותה של תת-היבשת אינה קלה. כשקשה בטיול, עוצרים לנוח, נרגעים, מהרהרים ורק אז ממשיכים. בחזוני, ספר זה הוא הזמנה למסע. לפיכך, אני רואה את הקריאה בו רצופה אתנחתות והפוגות", אומר יעקבסון על ספרו.
בספר מסאלה מועלים נושאים מורכבים וגדושים, לקורא קשה להישאר אדיש לעומתם (צילום: יותם יעקבסון)
הודו – ארץ של ניגודים
"כשאדם מערבי נוחת בהודו הוא מתעמת מיד עם מושגים רבים שהוא חשב שהוא מכיר: 'עוני', 'עושר', 'פאר', 'קדושה', 'קצב', 'זמן', 'גודל', 'המון', 'מומי גוף', 'אמונה', 'תרגולים דתיים' ועוד. מושגים אלו ואחרים כמו מתרוקנים מתוכן ומתמלאים בתוכן חדש או שנמתחים עד גבולות הבלתי אפשרי. נדמה שעל מנת לחוש את הודו באמת עליו גם להשיל מעליו מעטה של יוהרה והתנשאות מערבית שבה כוסה לבו מאז ילדותו – מעטה שכל כולו אומר שהמערב הוא נאור והמזרח לא. מסתבר שגם בעולם שנהוג לכנותו גלובאלי, ההבדלים בין תפיסות עולם שונות הם עצומים ואופן התנהלותם של החיים בקצוות ארץ שונים בתכלית. כשם שניתן להצביע על זהות ודמיון, כך ניתן להצביע על ריחוק ושוני. המפגש עם הזרות ההודית מעורר בנפש המטייל בתת-היבשת טלטלה עזה. טלטלה זו יכולה לגרום לו להירתע מהמדינה העצומה ולברוח ממנה כבר במטוס הבא שממריא ממנה. התחושות הקשות שמעלה המפגש עם הודו יכולות גם לגרום לו לברוח ממנה אל המקומות הבטוחים שבנפשו בעודו נמצא בה, כך, למרות שלא עזב, הוא מסתגר מפניה ונהנה מהטוב שהיא יכולה להציע לו בתמורה לאפס כסף כמעט. מאידך, הודו גם יכולה לגרום למבקר בה להישאב אל תוך תוכה, לכשף אותו בקסמיה, לכבול אותו בסקרנות וככזה – להוביל אותו במבוכי תרבותה והגותה האין-סופיים, שכמו חוזרים אל ראשית הימים ההולכים ונעשים יותר ויותר מרתקים. כך קרה לי", מעיד יעקבסון ומחייך.
"כשאדם מערבי נוחת בהודו הוא מתעמת מיד עם מושגים רבים: 'עוני', 'עושר', 'פאר', 'קדושה'..."
(צילום: יותם יעקבסון)
"צא, דיבוק צא!" - ואיך אומרים זאת בהודית?
"לפי כלל לא כתוב, החלו ידיהם של המטופלים לנוע באופן בלתי נשלט. לחלקם התקשו כפות הידיים והאצבעות כמו קפאו, בתנוחה כלשהי שהזכירה גזע עץ מסועף. גם במהלך הרעידות העזות נשמרה הנוקשות, כאילו שרירים אחדים פסקו לפעול, ואילו אחרים התכווצו. הידיים נראו כנעות על ציר אחד בלבד. הרעד התפשט בהדרגה במעלה הזרועות והתחזק יותר ויותר. הכתפיים נעו בעוצמה, חבטו לשווא באוויר, מנסות להמריא, כאילו הן מחוברות לכנפיים דמיוניות כבדות שבכוחן לשאת את הגוף מעלה. אך בעוד הכתפיים, כגדמי כנפיו התלושות של פרפר, ביקשו מעלה, היו כוחות שמשכו את הגוף, שהפך כבד כמו גוש מתכת דחוס, מטה. הרעד המתעצם גלש במורד הגוף והשתלט על הרגליים המשוכלות, שחבטו בקרקע בחוסר אונים, כחבוט עגל עקוד על המזבח. נדמה שהרעד הופך לישות בפני עצמה, ישות ששולטת בגוף. כריבון הוא שב וטיפס במעלה עמוד השדרה אל הראש, והראש החל אף הוא להיטלטל. תחילה נע הראש מצד לצד בתנועות קלות. במהרה החל לנוע במעגלים מתרחבים ובעוצמה הולכת וגדלה. שערן הארוך של הנשים נפרע וסרטט חישוקים גדולים ושחורים של כאב בחלל האולם. פתיתים כהים של יגון, שצבעו זפת, ניתזו אל מחוץ למקדש. חלק מהמטופלים טילטלו את ראשיהם בצורה כה עזה עד שנראה היה כאילו ראשיהם עומדים להתנתק מגופם בכל רגע, לעוף ככדור משחק ולהתנפץ על אחד הקירות, או להתגלגל מטה במורד הגבעה." (תיאור טקסי גירוש שדים, עמודים 315-314).
"לפי כלל לא כתוב, החלו ידיהם של המטופלים לנוע באופן בלתי נשלט..." - טקס גירוש שדים המתואר בספר מסאלה
(צילום: יותם יעקבסון)
אחרית דבר
בניגוד לספרים ישראליים אחרים שעוסקים במזרח אסיה, מסאלה אינו ספר טיולים עיוני-מדעי. במסאלה הודו אינה תפאורה להתרחשויות הישראליות, אלא בה העיקר. כמו תערובת התבלינים הגדושה, כזה הוא גם הספר מסאלה. קשה מאד להגדירו מבחינת הז'אנר הספרותי שלו. יש בו סממנים מובהקים של יומן מסע, אך הוא כתוב כרומן. לצד אלו יש בו רבדים עיוניים רבים שבהם תרגומים מהימנים של טקסטים קדומים, סיפורי עם, מיתולוגיות ותפילות. כמו הודו עצמה, מסאלה היא תערובת של מציאות ודמיון, של סיפורים מיתולוגיים, אפיזודות היסטוריות וסיפורים על מפגשים עם דמויות שנקרו בדרך.
את הספר מסאלה ניתן לרכוש בכל חנויות הספרים במחיר 98 ₪ ולגולשי אתר GOTRAVEL - דרך הכותב, ב- 70 ₪. ליצירת קשר: יותם יעקבסון: yotam.jac@gmail.com
מידע נוסף
כתבות על יעדי טיול
כתבה של יותם יעקבסון על חגיגות הקומבה מלה
עלילת הספר מסאלה מתארת צדדים שונים של הודו, צבעוניים יותר ופחות (צילום: יותם יעקבסון)
בספר מסאלה מועלים נושאים מורכבים וגדושים, לקורא קשה להישאר אדיש לעומתם
"כשאדם מערבי נוחת בהודו הוא מתעמת מיד עם מושגים רבים שהוא חשב שהוא מכיר: 'עוני', 'עושר', 'פאר', 'קדושה', 'קצב', 'זמן', 'גודל', 'המון', 'מומי גוף', 'אמונה', 'תרגולים דתיים' ועוד. מושגים אלו ואחרים כמו מתרוקנים מתוכן ומתמלאים בתוכן חדש או שנמתחים עד גבולות הבלתי אפשרי. נדמה שעל מנת לחוש את הודו באמת עליו גם להשיל מעליו מעטה של יוהרה והתנשאות מערבית שבה כוסה לבו מאז ילדותו – מעטה שכל כולו אומר שהמערב הוא נאור והמזרח לא. מסתבר שגם בעולם שנהוג לכנותו גלובאלי, ההבדלים בין תפיסות עולם שונות הם עצומים ואופן התנהלותם של החיים בקצוות ארץ שונים בתכלית. כשם שניתן להצביע על זהות ודמיון, כך ניתן להצביע על ריחוק ושוני. המפגש עם הזרות ההודית מעורר בנפש המטייל בתת-היבשת טלטלה עזה. טלטלה זו יכולה לגרום לו להירתע מהמדינה העצומה ולברוח ממנה כבר במטוס הבא שממריא ממנה. התחושות הקשות שמעלה המפגש עם הודו יכולות גם לגרום לו לברוח ממנה אל המקומות הבטוחים שבנפשו בעודו נמצא בה, כך, למרות שלא עזב, הוא מסתגר מפניה ונהנה מהטוב שהיא יכולה להציע לו בתמורה לאפס כסף כמעט. מאידך, הודו גם יכולה לגרום למבקר בה להישאב אל תוך תוכה, לכשף אותו בקסמיה, לכבול אותו בסקרנות וככזה – להוביל אותו במבוכי תרבותה והגותה האין-סופיים, שכמו חוזרים אל ראשית הימים ההולכים ונעשים יותר ויותר מרתקים. כך קרה לי", מעיד יעקבסון ומחייך.
"צא, דיבוק צא!" - ואיך אומרים זאת בהודית?
"לפי כלל לא כתוב, החלו ידיהם של המטופלים לנוע באופן בלתי נשלט. לחלקם התקשו כפות הידיים והאצבעות כמו קפאו, בתנוחה כלשהי שהזכירה גזע עץ מסועף. גם במהלך הרעידות העזות נשמרה הנוקשות, כאילו שרירים אחדים פסקו לפעול, ואילו אחרים התכווצו. הידיים נראו כנעות על ציר אחד בלבד. הרעד התפשט בהדרגה במעלה הזרועות והתחזק יותר ויותר. הכתפיים נעו בעוצמה, חבטו לשווא באוויר, מנסות להמריא, כאילו הן מחוברות לכנפיים דמיוניות כבדות שבכוחן לשאת את הגוף מעלה. אך בעוד הכתפיים, כגדמי כנפיו התלושות של פרפר, ביקשו מעלה, היו כוחות שמשכו את הגוף, שהפך כבד כמו גוש מתכת דחוס, מטה. הרעד המתעצם גלש במורד הגוף והשתלט על הרגליים המשוכלות, שחבטו בקרקע בחוסר אונים, כחבוט עגל עקוד על המזבח. נדמה שהרעד הופך לישות בפני עצמה, ישות ששולטת בגוף. כריבון הוא שב וטיפס במעלה עמוד השדרה אל הראש, והראש החל אף הוא להיטלטל. תחילה נע הראש מצד לצד בתנועות קלות. במהרה החל לנוע במעגלים מתרחבים ובעוצמה הולכת וגדלה. שערן הארוך של הנשים נפרע וסרטט חישוקים גדולים ושחורים של כאב בחלל האולם. פתיתים כהים של יגון, שצבעו זפת, ניתזו אל מחוץ למקדש. חלק מהמטופלים טילטלו את ראשיהם בצורה כה עזה עד שנראה היה כאילו ראשיהם עומדים להתנתק מגופם בכל רגע, לעוף ככדור משחק ולהתנפץ על אחד הקירות, או להתגלגל מטה במורד הגבעה." (תיאור טקסי גירוש שדים, עמודים 315-314).
"לפי כלל לא כתוב, החלו ידיהם של המטופלים לנוע באופן בלתי נשלט..." - טקס גירוש שדים המתואר בספר מסאלה
(צילום: יותם יעקבסון)
אחרית דבר
בניגוד לספרים ישראליים אחרים שעוסקים במזרח אסיה, מסאלה אינו ספר טיולים עיוני-מדעי. במסאלה הודו אינה תפאורה להתרחשויות הישראליות, אלא בה העיקר. כמו תערובת התבלינים הגדושה, כזה הוא גם הספר מסאלה. קשה מאד להגדירו מבחינת הז'אנר הספרותי שלו. יש בו סממנים מובהקים של יומן מסע, אך הוא כתוב כרומן. לצד אלו יש בו רבדים עיוניים רבים שבהם תרגומים מהימנים של טקסטים קדומים, סיפורי עם, מיתולוגיות ותפילות. כמו הודו עצמה, מסאלה היא תערובת של מציאות ודמיון, של סיפורים מיתולוגיים, אפיזודות היסטוריות וסיפורים על מפגשים עם דמויות שנקרו בדרך.
את הספר מסאלה ניתן לרכוש בכל חנויות הספרים במחיר 98 ₪ ולגולשי אתר GOTRAVEL - דרך הכותב, ב- 70 ₪. ליצירת קשר: יותם יעקבסון: yotam.jac@gmail.com
מידע נוסף
כתבות על יעדי טיול
"לפי כלל לא כתוב, החלו ידיהם של המטופלים לנוע באופן בלתי נשלט..." - טקס גירוש שדים המתואר בספר מסאלה