הגשר על הנהר קוואי:
טיול יום מבנגקוק אל קנצ'נבורי
מאת: ד"ר רמי דברת 


כילד, אני זוכר היטב את סצנת הפתיחה מהסרט הגשר על הנהר קוואי. שבויים בריטים צועדים ושורקים את נעימת הנושא לסרט, בכדי להראות לשוביהם היפנים כי לא יוכלו לשבור את רוחם. 


כמבוגר, שמחתי לגלות שהגשר המפורסם על נהר קוואי, נמצא במערב תאילנד, רק כשעתיים נסיעה מהבירה בנגקוק.

קנצ'נבורי, הגשר על נהר קוואי
הגשר על נהר קוואי, עדות לזוועות מלחמת העולם השנייה שהפכו לסרט מפורסם  (צילום: tongdang5)


קטע הפתיחה מתוך הסרט הגשר על נהר קוואי (הפעילו רמקולים)
 

קנצ'אנבורי – טיול יום מבנגקוק

העיר בנגקוק היא עולם ומלואו. ניתן לטייל, לסייר וליהנות ממנה עד בלי די. אולם באם רוצים לפוש קמעה משאונה וסאונה של העיר הצפופה והלחה, בטיול יום מבנקוק, הרי שאחת האפשרויות הקוסמות ביותר היא לצאת לכיוון העיר קנצ'נבורי (Kanchanaburi), המרוחקת כ- 130 קילומטר, מהלך שעתיים ברכב או ברכבת צפונית-מערבית מבנגקוק.
 
קנצ'נבורי נמצאת באזור הקרוי "המישרים המרכזיים" (The Central Plains), האזור המיושב בצפיפות הרבה ביותר מבין כל האזורים בתאילנד. האזור חקלאי ברובו  וככזה הוא חיוני ביותר לכלכלתה של תאילנד. גידול מרכזי באזור הוא קנה סוכר, והעיר אף מכונה בשם "בירת קני הסוכר של תאילנד".
בתי מלון בבנגקוק
כתבה על טיול צפונה מקנצ'נבורי

 

יעדים בכתבה זו: בנגקוק (A), Nakhon Pathom (B), קנצ'נבורי (C), הגשר על נהר קוואי (D),
ובתי מלון מומלצים: 
דווה מנטרה ריזורט  | קרוס ריוור קוואי
 
 

המזרח הרחוק




מסילת המוות על הנהר קוואי

הגשר המפורסם נמצא במרכזו של ביקורנו. הביקור בגשר על הנהר קוואי (Kwai) ובאתרים סביבו, יחזיר אותנו לתקופת מלחמת העולם השנייה. למען הדיוק הגאוגרפי, הגשר ממוקם על נהר מאה לונג (Mae Klong), ונהר קוואי הוא שם קולנועי, הנגזר משמות שני הנהרות היוצרים אותו  קואה-נוי (Khwae Noi) וקואה-יאי (Khwae Yai).

בתאריך 8.12.1941 פלשה יפן לתאילנד בתשע נקודות שונות. הפלישה לא נתקלה בהתנגדות משמעותית. לאחר שנים רבות של שמירה על עצמאות, חתמה תאילנד ברית עם היפנים והכריזה מלחמה על ארה"ב ובריטניה.

בשנת 1942 החלו בבנייתו של הגשר על הנהר קוואי, והבניה נמשכה כ 16 חודשים. היה זה כחלק מתכנית יפנית שאפתנית, לסלול מסילת ברזל מתאילנד לבורמה, באורך של למעלה מ- 400 קילומטר. הוא נועד לאפשר נתיב אספקה לכוחות היפנים, אשר היו מפוזרים במקומות שונים אותם כבשו בדרום מזרח אסיה. המסילה כונתה גם 'מסילת המוות', שכן במהלך סלילתה מתו כ- 100,000 (מאה אלף!) עובדי כפייה אסייאתים וכ- 15 אלף שבויי מלחמה מכוחות בעלות הברית, רובם בריטים, אוסטרלים והולנדים.

הגשר על נהר קוואי, תאילנד
קרונית ששימשה את בוני הגשר על נהר קוואי (צילום: רמי דברת)
 




פילים רוחצים בנהר קוואי

נהר קוואי היווה את אחד המכשולים העיקריים בתוואי המסילה, עובדה שאילצה את היפנים לבנות גשר פלדה יציב מעל הנהר ולהעביר עליו את המסילה. הגשר נבנה על ידי שבויי מלחמה, במקום הנקרא Tha Ma Kham, חמישה קילומטרים מקנצ'נבורי. הבנייה נעשתה באמצעים פשוטים יחסית, והושלמה במאי 1943.
 
הגשר הפך להיות אחד מסמלי המלחמה באזור, בייחוד בעקבות הסרט. הוא הופצץ על ידי מטוסי בעלות הברית ב- 1944 וב- 1945, ולא נהרס על ידי חבלני קומנדו, כפי שמתואר בסרט. לאחר המלחמה הוא שופץ והוחזר לשימוש. כיום משמשת מסילת הברזל שעל הגשר רכבות נוסעים, כמו גם קרון אשר מיועד לתירים, הנוסע הלוך וחזור לאורך מספר מאות מטרים על המסילה מעל לגשר. כאשר ישבתי בקרון זה הבחנתי למרגלותיי במראה המנוגד בתכלית לעבודה המפרכת, לזיעה ולעינויים, אשר היו מנת חלקם של בוני הגשר לפני כ- 70 שנה – פילים, הנהוגים על ידי בני אדם, רוחצים במימי נהר קוואי מתחת לגשר.
בתי מלון בקנצ'נבורי

הגשר על נהר קוואי, תאילנד
קרונית תיירים על הגשר על נהר קוואי (צילום: רמי דברת)

הסיפור העצוב של הגשר

באזור הגשר על הנהר קוואי מספר אתרים נוספים הקשורים אליו. הבולטים שבהם הם שני בתי קברות צבאיים. בגדול שבהם 6,982 קברים של שבויי מלחמה, אשר מתו במחנה השבויים, מרביתם בעת העבודה על הגשר. בית הקברות הוקם לאחר המלחמה, והועברו אליו גופותיהם של אסירים אשר נקברו באופן ארעי בידי היפנים, לאורך תוואי המסילה. חלק ניכר מהם לא זוהו, ועל מצבותיהם נכתב: "כאן טמון אדם אשר מת למען מדינתו". בית הקברות השני נמצא במקום בו עמד מחנה השבויים וקבורים בו כ 1750 שבויי מלחמה.
 
באזור הגשר מספר מוזיאונים, המספרים את סיפור בניית הגשר, על החיים הקשים של שבויי המלחמה במקום, בכלל, ובהקשר לבניית הגשר בפרט. הטוב יותר מבין המוזיאונים הללו הוא JEATH War Museum, הנמצא קילומטר וחצי מצפון-מזרח לגשר עצמו. JEATH הן ראשי התיבות של המדינות אשר השבויים שלהן עסקו בבניית מסילת הרכבת: יפן, אנגליה, ארה"ב, אוסטרליה תאילנד והולנד (Japanese, English, Australian, American, Thai and Holland). במוזיאון מוצגים בין השאר תצלומים מקוריים מחיי מחנה השבויים ומבניית הגשר כמו גם מכתבים של האסירים למשפחותיהם.

הגשר על נהר קוואי, בית הקברות הצבאי
בית הקברות הצבאי של שבויי המלחמה שמתו בבניית הגשר (צילום: רמי דברת)
 

המקדש הראשון של הבודהיזם בתאילנד

במחצית הדרך בין קנצ'נבורי לבין בנגקוק, כדאי לעצור במקדש Phra Pathom Chedi, מקדש בודהיסטי יפה במיוחד, הנמצא בעיר נאקון פאטום (Nakhon Pathom). הבודהיזם בתאילנד משתייך לזרם הבודהיסטי הדרומי, הנפוץ בעיקר בתאילנד, סרי לנקה בורמה, קמבודיה ולאוס.
 
במרכז המקדש מתנשאת לגובה 120 מטר הסטופה הגדולה ביותר בעולם. אגדות ומיתולוגיות רבות נקשרו לאופן בנייתה של הסטופה, אשר קוטר הבסיס שלה מעל ל- 233 מטר. אחת האגדות מספרת על בן מלך, שבמאה השישית לספירה,הופרד בלידתו מהוריו, המלך והמלכה, שכן הם חששו שתתממש נבואה בה הוא יהרוג את אביו. לימים, משבגר במשפחתו המאמצת, רצח את אביו האמיתי, המלך. לאחר מכן האשים ברצח את אמו המאמצת, והוסיף חטא על פשע. כדי לכפר על פשעיו הנוראים, יעצו לו המאמינים לבנות סטופה "גבוהה כגובה מעופן של יוני בר".
 
המאמינים סבורים כי הקפת הסטופה באיטיות, בכיוון השעון, תביא להם מזל. אם תקיש באמצעות פטיש עץ קטן על אחד מ- 25 הפעמונים, הנמצאים באכסדרה המקיפה את הסטופה, הסיכויים שהמזל הטוב ימצא אותך אף יגברו.
 
העיר Nakhon Pathom והמקדש הם נקודת ציון חשובה בהיסטוריה של תאילנד, מאחר ושם הופיע לראשונה הבודהיזם בתאילנד. המקדש מוזכר בכתבים בודהיסטים כבר במאה השביעית, אך נבנה באופן מפואר ביותר על ידי בני החמר, שליטיה של תאילנד במאות ה- 8 עד ה- 12.
 
לאחר שנים רבות בהן המקדש והעיר סביבו נזנחו וכוסו יער פרא, במאה ה- 19 נבנה המקדש מחדש, במתכונתו הנוכחית המרהיבה, על ידי מלך תאילנד ראמה הרביעי. כיפת הסטופה כוסתה בתקופתו באריחים מצופים זהב. המקדש הפך לבית התפילה של המלך, ומאוחר יותר נטמן אפרו תחת בסיסו של פסל בודהה בגובה של שמונה מטר, המקדם את הנכנסים למקדש מצפון לסטופה.

נאקון פאטום, תאילנד
העיר 
נאקון פאטום והסטופה הגדולה בעולם  (צילום: AvigatorPhotographer)

נאקון פאטום, תאילנד
אגדות רבות נקשרו לאופן בנייתה של הסטופה, אשר קוטר הבסיס שלה מעל ל- 233 מ'  (צילום: woraphol kalayanaphong)
 

העם התאילנדי הגאה

מנהגם של התאילנדים הוא לשפץ ולשפר ללא הרף את המקדשים שלהם, לכן גם בעת ביקורי הכיפה הגדולה הייתה מכוסה בפיגומי במבוק, עליהם עמדו פועלים שעסקו בניקוי ובתחזוקה של כיפת הסטופה (איך הם לא נופלים...?).
 
תוך כדי התפעלות ממתחם המקדש, אני נזכר בביקורי בגשר על הנהר קוואי ובמראות הקשים ממלחמת העולם השנייה. שוב אני נוכח כי מלחמת העולם השנייה והכיבוש היפני, כמו גם שיתוף הפעולה עימם במהלך המלחמה, הייתה רק אפיזודה קצרה ואולי בלתי מייצגת בהיסטוריה הארוכה והעשירה של העם התאילנדי הגאה, אשר שמר במשך שנים רבות על עצמאות ממלכתו. 

מלון מומלץ בקנצ'נבורי על נהר קוואי
השלווה על הנהר לא מסגירה את הדרמה שהתרחשה כאן, מלון קרוס ריוור קוואי על גדות הנהר מהסרט
 

לינה בקנצ'נבורי

נמליץ כאן על שני בתי מלון מפנקים, שניהם לצדי נהר קוואי, שניהם מדורגים ברמת 5 כוכבים ומעניקים שפע פינוקים בהתאם. תחשבו טוב אם אתם באים לטיול של לילה אחד, כי בטוח תרצו להישאר...

דווה מנטרה ריזורט (Dheva Mantra Resort) ממוקם בתוך העיירה, 2 ק"מ מהגשר המפורסם.
קרוס ריוור קוואי (Cross River Kwai) ממוקם גם הוא לחופי הנהר, 12 ק"מ דרומה באזור כפרי יותר, ויחידות האירוח על המים פשוט משגעות.

המלצה על מלון בקנצ'נבורי, תאילנד
דווה מנטרה ריזורט - במרחק 2 ק"מ מהגשר על הנהר קוואי

המלצה על מלון בקנצ'נבורי, תאילנד
קרוס ריוור קוואי - חדרים ממש על הנהר עם קיאק פרטי
 

מידע נוסף למטייל בתאילנד

השכרת רכב בתאילנד
בתי מלון בקנצ'נבורי
בתי מלון בבנגקוק 
 

כתבות נוספות על אזור זה בתאילנד

לצאת מקנצ'נבורי
מסלול טיול בצפון תאילנד
תאילנד - לאכול כל מה שזז
האי קו-סמוי - לא רק בטן גב

רמי דברת אודות הכותב
ד"ר רמי דברת מטייל בעולם עם מצלמה, ביקר עד כה ביותר מ-70 מדינות ברחבי העולם, והיד עוד נטויה...
מרצה באקדמיה בתחום הפסיכולוגיה הארגונית, בעל ניסיון עשיר בהרצאות למגוון קהלים, גופים ומוסדות
.
דוא"ל: 
ramidov@zahav.net.il

רמי עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר