מקדשי קג'וראהו:
פורנוגרפיה היא עניין של גאוגרפיה
מאת: יובל נעמן
ביפן לרחוץ עם אישה עירומה בבית מרחץ ציבורי – לגמרי בסדר; תמונה של אישה עירומה בבית פרטי – לגמרי לא בסדר.
באמריקה, פסל של אישה עירומה בפארק מקבל פרס; אבל אישה עירומה בפארק מקבלת קנס.
מסקנה: פורנוגרפיה היא עניין של גאוגרפיה.
כך אמר מרלון ברנדו בסרט "בית התה של ירח אוגוסט" (1956), בדמותו של סאקיני המתורגמן, המוצב ביפן לאחר הכיבוש האמריקני 1945.
דמויות אלים לצד תנוחות סקס
המקדשים האירוטיים בקג'וראהו ( Khajuraho ) הם מהמקומות המתוירים ביותר במרכז הודו – שניים רק לאגרה. המקדשים נבנו על ידי ממלכת צ'אנדלה, ששלטה במקום במשך 500 שנה, עד לכיבושה על ידי המוגולים. מרבית המקדשים נבנו בין השנים 950-1050.
בשיא פריחתה של העיר, היו במקום 85 מקדשים, שמרביתם נהרסו על ידי המוסלמים, ונותרו רק 22 מקדשים מהם ניתן להתפעם כיום.
נאמר עליהם שהם מייצגים את שיאה של האמנות, האדריכלות והפיסול של מקדשי הודו. לצד דמויות אלים וגילופים אחרים, תראו כאן דמויות נשים וסצנות סקס וארוטיקה בסגנון תנוחות הקאמה-סוטרה .
לצד דמויות אלים וגילופים אחרים,
תראו כאן דמויות נשים וסצנות סקס וארוטיקה בסגנון תנוחות הקאמה-סוטרה (צילום: Trapuzarra)
המקדשים, הבנויים בפאתי המדבר, הרחק ממקומות ישוב חשובים, בצפונה של מדינת מאדהיה פרדש ( Madhya Pradesh) , הוכרו בשנת 1986 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת תרבות עולמית לשימור.
המקדשים ודרך בנייתם אפופים מסתורין. לא ידוע מדוע בחרו בני צ'אנדלה, החמולה הראג'פוטית, לבנות את המקדשים המפוארים דווקא במקום זה, שהיה חסר כל חשיבות וייחוד, וכיצד בנו מקבץ כה גדול ומדהים בפרק זמן קצר כל כך - כמאה שנה בלבד .
מיקומם של המקדשים האירוטיים בקג'וראהו (A) ביחס לעיר הבירה ניו-דלהי (B)
מין פיסול שכזה
תהיות יש גם בנושא סיבת הפיסול האירוטי (שלא לומר פורנוגרפי):
יש האומרים שהפיסול שיקף את מתירנות התקופה.
יש האומרים שזוהי דרך לימוד עובדות ומנעמי החיים לצעירי הממלכה.
יש הטוענים שפיסול סצינות יום-יום של דחפי האדם הנמוכים, עוזרים בהתעלות מעליהם בכניסה למקדש.
אבל ככל הנראה הפיסול האירוטי בקג'וראהו מייצג את המין הטאנטרי, שכמו היוגה, הוא דרך לצבירת אנרגיה שאינה מבוססת על קליימקס ואורגזמה, אלא נצברת על מנת לתעל אותה לעבודת האלים.
פיסול אירוטי מכסה את קירות המקדשים (צילום: RikkyLohia)
עזרה הדדית ואקרובאטיקה הודית, במבט יותר מקרוב (צילום: Michel Viard)
מבנה המקדשים
מבנה המקדשים קבוע ומבוסס על במה מוגבהת, עליה יש 3 או 5 מבנים בסדר הולך ועולה בגובה, כשהמבנים בכיוון אחיד, ומתחת המבנה הגבוה ניצב פסל האל.
מקדשים רבים מוקדשים לאל ווישנו על ניגזרותיו השונות, אחרים מוקדשים לשיווה המיוצג ע"י שיווה-לינגם (סימבול פאלי), כאשר נאנדי הפר משקיף עליו מרחוק.
ישנו גם מקדש אחד לאל בראהמה, בשיפולי הכפר המרוחק. בכפר יש גם מקבץ מקדשים ג'ייניים, של דת הג'ייניזם, שנבנו בסגנון דומה ליתר המקדשים
מקדשי קג'וראהו מחולקים לשני מקבצים עיקריים. השמור והמרתק יותר נמצא באזור התיירותי, בגן פורח, עם שבילים וטיפוח הולם, המצדיק במידת מה את דמי הכניסה היקרים למקום. במרחק נסיעת אופניים או ריקשה מזרחה, בכפר קג'וראהו וסביבותיו, פזורים מקדשים נוספים שמורים פחות, ביניהם המקדשים הג'ייניים: אדינאט, פארסבנאט ושאנטינאט, מקדש בראהמה, מקדש ואמנה (גלגולו של ווישנו כגמד) ואחרים . קבוצה נוספת ובה שני מקדשים נמצאת דרומה לשני המכלולים הללו .
במתחם המקדשים המרכזי נערך בערבים מופע אור וקול. במקום מתקיימים גם מופעי ריקוד ויש לברר לגבי מיקום, מועד ועלות.
מבנה המקדשים קבוע ומבוסס על במה מוגבהת, עליה יש מספר מבנים בסדר הולך ועולה בגובה (צילום: Andrey Khrobostov)
המקבץ השמור והמרתק יותר נמצא באזור התיירותי, בגן פורח, עם שבילים וטיפוח הולם (צילום: ShutterBug)
בית ספר עם ארבעה כיווני אוויר
הכפר קג'וראהו הוא חלק מפרויקט הודי לשלטון מוניציפאלי אוטונומי, המנוהל לחלוטין על ידי מועצת הכפר. מושג זה של אוטונומיה כפרית (פאנצ'איטי-ראג'), הוא מורשת עתיקה המתחילה להיות מיושמת בהודו. כך נפתרת מכשלת הריחוק מהשלטון המרכזי, שאינו קשוב לצרכי המקומיים, ומשעול הפתלתולים של הזרמת כסף מרחוק, הדולף כולו בדרך, משתפר פלאים. במקומות בהם נוסתה השיטה חל שיפור במעמד החלשים, ובכללם נשים וקאסטות (מעמדות) נמוכות, הזוכות למעמד ואפשרויות שלא היו פתוחות עבורן בשיטה הישנה. דרכים של העסקת פועלים, תוך מתן חינוך ולימוד כחלק מהתמורה לעבודה, מיושמות ומצליחות לגרום לנשים שאינן אנאלפביתיות ונערים שיש להם סיכוי להתקדם בחיים, גם אם נולדו למשפחה חסרת כל. היה זה רעיון של מאהאטמה גאנדי, המתחיל לקרום עור וגידים בחלקת הניסוי בסביבת הכפר קג'וראהו, ורבים מביטים עליו בסקרנות בתקווה שיצליח ויוכל להיות מיושם בהודו כולה.
המדבר שמסביב לכפר ושנות בצורת רבות, מביאים את התושבים שאין פרנסתם מתיירות לעוני מחפיר, ומועצת הכפר, שתפקידה לגייס משאבים, אין ביכולתה לספק מבני ציבור וחינוך הולם. אחת מהדרכים שהתגלו כאפקטיביות היא לאפשר לתיירים זרים להיכנס לכיתות הלימוד העלובות, הממוקמות במבנים הרוסים, שחלק מהן אין להן אף קיר או גג, שלא לדבר על ציוד ישיבה או כתיבה. הילדים ממושמעים להפליא – דבר המוסבר בשיטות החינוך שאין מראים למבקרים, המשלבות מוט חזרן דק וגמיש, מורה חזק וידיים ענוגות של התלמידים שסרחו.
ילדות בכיתת לימוד ללא קירות או גג (צילום: יובל נעמן)
כיתת לימוד "מפוארת" מעט יותר (צילום: יובל נעמן)
כיתה עם ארבעה כיווני אויר וחמישה כיוני שמש (צילום: יובל נעמן)
מצוקה והצקה
אנשי קג'וראהו, כמו במקומות מתוירים אחרים, ובצרוף הקושי הרב לפרנסה מחקלאות בגבול המדבר, נחשבים למעיקים ולמטרידים ביותר בהודו. הם מתחילים להציק עוד בתחבורה המגיעה למקום. אנשים אלה, שמטרתם לעזור ולהוליך אותכם, לוקחים עמלה אותה תשלמו במהלך כל שהותכם בכפר, לכן התעלמו באדיבות.
אין כל בעיה למצוא מקום לינה בכל רמה גם ללא עזרתם היקרה. באזור התיירותי יש הרבה מסעדות טובות ושוק מקומי, כמו גם חנויות רבות לתיירים. יש להגיע למקום רגועים ביותר, כדי שאנשי המקום לא יצליחו להרוס את החוויה של הביקור באתר.
מקדשי קג'וראהו הפכו את הכפר העני למקום תיירותי (צילום: aurelie1)
איך מגיעים והיכן לנים
בכפר יש שדה תעופה לטיסות פנים מיעדים שונים בהודו, ותחנת רכבת במרחק של כ- 5 ק"מ.
ניתן להגיע גם עם אוטובוס מהערים סאטנה ( Satna), ג'האנסי ( Jhansi) א ו מאהובי ( Mahoba) – מרחק 3-4 שעות נסיעה.
למקבץ המקדשים הראשי יש לשלם דמי כניסה. ליתר המקדשים בכפר וביתרת השטח, לא נדרשים דמי כניסה.
מומלץ להזמין מקום לינה מראש, ואם אפשר גם הסעה מהמלון.
מידע נוסף
כתבות נוספות
נאמר עליהם שהם מייצגים את שיאה של האמנות, האדריכלות והפיסול של מקדשי הודו. לצד דמויות אלים וגילופים אחרים, תראו כאן דמויות נשים וסצנות סקס וארוטיקה בסגנון תנוחות הקאמה-סוטרה
תראו כאן דמויות נשים וסצנות סקס וארוטיקה בסגנון תנוחות הקאמה-סוטרה
מיקומם של המקדשים האירוטיים בקג'וראהו (A) ביחס לעיר הבירה ניו-דלהי (B)
מבנה המקדשים
מבנה המקדשים קבוע ומבוסס על במה מוגבהת, עליה יש 3 או 5 מבנים בסדר הולך ועולה בגובה, כשהמבנים בכיוון אחיד, ומתחת המבנה הגבוה ניצב פסל האל.
מקדשים רבים מוקדשים לאל ווישנו על ניגזרותיו השונות, אחרים מוקדשים לשיווה המיוצג ע"י שיווה-לינגם (סימבול פאלי), כאשר נאנדי הפר משקיף עליו מרחוק.
ישנו גם מקדש אחד לאל בראהמה, בשיפולי הכפר המרוחק. בכפר יש גם מקבץ מקדשים ג'ייניים, של דת הג'ייניזם, שנבנו בסגנון דומה ליתר המקדשים
בית ספר עם ארבעה כיווני אוויר
הכפר קג'וראהו הוא חלק מפרויקט הודי לשלטון מוניציפאלי אוטונומי, המנוהל לחלוטין על ידי מועצת הכפר. מושג זה של אוטונומיה כפרית (פאנצ'איטי-ראג'), הוא מורשת עתיקה המתחילה להיות מיושמת בהודו. כך נפתרת מכשלת הריחוק מהשלטון המרכזי, שאינו קשוב לצרכי המקומיים, ומשעול הפתלתולים של הזרמת כסף מרחוק, הדולף כולו בדרך, משתפר פלאים. במקומות בהם נוסתה השיטה חל שיפור במעמד החלשים, ובכללם נשים וקאסטות (מעמדות) נמוכות, הזוכות למעמד ואפשרויות שלא היו פתוחות עבורן בשיטה הישנה. דרכים של העסקת פועלים, תוך מתן חינוך ולימוד כחלק מהתמורה לעבודה, מיושמות ומצליחות לגרום לנשים שאינן אנאלפביתיות ונערים שיש להם סיכוי להתקדם בחיים, גם אם נולדו למשפחה חסרת כל. היה זה רעיון של מאהאטמה גאנדי, המתחיל לקרום עור וגידים בחלקת הניסוי בסביבת הכפר קג'וראהו, ורבים מביטים עליו בסקרנות בתקווה שיצליח ויוכל להיות מיושם בהודו כולה.
המדבר שמסביב לכפר ושנות בצורת רבות, מביאים את התושבים שאין פרנסתם מתיירות לעוני מחפיר, ומועצת הכפר, שתפקידה לגייס משאבים, אין ביכולתה לספק מבני ציבור וחינוך הולם. אחת מהדרכים שהתגלו כאפקטיביות היא לאפשר לתיירים זרים להיכנס לכיתות הלימוד העלובות, הממוקמות במבנים הרוסים, שחלק מהן אין להן אף קיר או גג, שלא לדבר על ציוד ישיבה או כתיבה. הילדים ממושמעים להפליא – דבר המוסבר בשיטות החינוך שאין מראים למבקרים, המשלבות מוט חזרן דק וגמיש, מורה חזק וידיים ענוגות של התלמידים שסרחו.
ילדות בכיתת לימוד ללא קירות או גג (צילום: יובל נעמן)
כיתת לימוד "מפוארת" מעט יותר (צילום: יובל נעמן)
כיתה עם ארבעה כיווני אויר וחמישה כיוני שמש (צילום: יובל נעמן)
מצוקה והצקה
אנשי קג'וראהו, כמו במקומות מתוירים אחרים, ובצרוף הקושי הרב לפרנסה מחקלאות בגבול המדבר, נחשבים למעיקים ולמטרידים ביותר בהודו. הם מתחילים להציק עוד בתחבורה המגיעה למקום. אנשים אלה, שמטרתם לעזור ולהוליך אותכם, לוקחים עמלה אותה תשלמו במהלך כל שהותכם בכפר, לכן התעלמו באדיבות.
אין כל בעיה למצוא מקום לינה בכל רמה גם ללא עזרתם היקרה. באזור התיירותי יש הרבה מסעדות טובות ושוק מקומי, כמו גם חנויות רבות לתיירים. יש להגיע למקום רגועים ביותר, כדי שאנשי המקום לא יצליחו להרוס את החוויה של הביקור באתר.
מקדשי קג'וראהו הפכו את הכפר העני למקום תיירותי (צילום: aurelie1)
איך מגיעים והיכן לנים
בכפר יש שדה תעופה לטיסות פנים מיעדים שונים בהודו, ותחנת רכבת במרחק של כ- 5 ק"מ.
ניתן להגיע גם עם אוטובוס מהערים סאטנה ( Satna), ג'האנסי ( Jhansi) א ו מאהובי ( Mahoba) – מרחק 3-4 שעות נסיעה.
למקבץ המקדשים הראשי יש לשלם דמי כניסה. ליתר המקדשים בכפר וביתרת השטח, לא נדרשים דמי כניסה.
מומלץ להזמין מקום לינה מראש, ואם אפשר גם הסעה מהמלון.
מידע נוסף
כתבות נוספות
כיתה עם ארבעה
אנשי קג'וראהו, כמו במקומות מתוירים אחרים, ובצרוף הקושי הרב לפרנסה מחקלאות בגבול המדבר, נחשבים למעיקים ולמטרידים ביותר בהודו. הם מתחילים להציק עוד בתחבורה המגיעה למקום. אנשים אלה, שמטרתם לעזור ולהוליך אותכם, לוקחים עמלה אותה תשלמו במהלך כל שהותכם בכפר, לכן התעלמו באדיבות.
אין כל בעיה למצוא מקום לינה בכל רמה גם ללא עזרתם היקרה. באזור התיירותי יש הרבה מסעדות טובות ושוק מקומי, כמו גם חנויות רבות לתיירים. יש להגיע למקום רגועים ביותר, כדי שאנשי המקום לא יצליחו להרוס את החוויה של הביקור באתר.
אין כל בעיה למצוא מקום לינה בכל רמה גם ללא עזרתם היקרה. באזור התיירותי יש הרבה מסעדות טובות ושוק מקומי, כמו גם חנויות רבות לתיירים. יש להגיע למקום רגועים ביותר, כדי שאנשי המקום לא יצליחו להרוס את החוויה של הביקור באתר.
איך מגיעים והיכן לנים
בכפר יש שדה תעופה לטיסות פנים מיעדים שונים בהודו, ותחנת רכבת במרחק של כ- 5 ק"מ.
ניתן להגיע גם עם אוטובוס מהערים סאטנה ( Satna), ג'האנסי ( Jhansi) א ו מאהובי ( Mahoba) – מרחק 3-4 שעות נסיעה.
למקבץ המקדשים הראשי יש לשלם דמי כניסה. ליתר המקדשים בכפר וביתרת השטח, לא נדרשים דמי כניסה.
מומלץ להזמין מקום לינה מראש, ואם אפשר גם הסעה מהמלון.
מידע נוסף
כתבות נוספות
ניתן להגיע גם עם אוטובוס מהערים סאטנה (
מומלץ להזמין מקום לינה מראש, ואם אפשר גם הסעה מהמלון.