הערים נאנג'ינג ושנגחאי - מזרח סין
מאת: ד"ר דני אורבך


הערים שנגחאי ונאנג'ינג, שתיהן במזרח סין, קרובות מאד זו לזו. המרחק בינהן הוא רק 300 ק"מ, קרוב מאד במושגים של סין, אך למרות זאת, הן שונות מאד זו מזו.


בכתבה זו נלמד להכיר את שתי הערים הגדולות הללו, כל אחת בירתו של מחוז אחר. 
 
מקדש קונפוציוס, נאנג'ינג
מקדש קונפוציוס בעיר נאנג'ינג, אחת הערים החשובות בהיסטוריה הסינית (צילום: JUN DONG)


יעדים בערים נאנג'ינג ושנחאי המוזכרים בכתבה,
מלון מומלץ בשנחאי:
 מלון ריץ' קרלטון שנגחאי פודונג
להגדלת המפה יש ללחוץ בפינה העליונה
 

המזרח הרחוק




 

העיר נאנג'ינג - גן עדן לחובבי היסטוריה

העיר נאנג'ינג (Nanjing), בירת מחוז ג'יאנגסו (Jiangsu), היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה הסינית, ובלי ספק אחד היעדים המגוונים והמעניינים בסין כולה. היא גן עדן לחובבי ההיסטוריה הסינית.
בעיר מתגוררים כמעט 10 מיליון איש, והיא שונה מאד משכנתה שנגחאי.
נאנג'ינג היא עיר שכיף להסתובב בה: חיה ונושמת, מודרנית ותוססת, אך גם לא אפורה, מלוכלכת ומאובקת כמו ערים רבות אחרות בסין.
היא מרכז אקדמי, מסחרי, כלכלי ותרבותי, כמו שנגחאי, אך מצד שני אין בה את העומס, הצפיפות והאפרוריות של חלקים רבים בשנגחאי, וגם לא רואים בה עוני מרוד באותה המידה.

בתי מלון בעיר נאנג'ינג
 
העיר נאנג'ינג, סין
נאנג'ינג היא עיר שכיף להסתובב בה - חיה ונושמת, מודרנית ותוססת (צילום: xijian)
 

ההר הסגול מעל נאנג'ינג

האתרים ההיסטוריים המרכזיים בנאנג'ינג נמצאים בהר Zijin Shan, המכונה ההר הסגול, המתנשא ממזרח לעיר. על מדרונותיו הטובלים בירוק ניתן לראות גנים, אגמים ואחוזות קבר מפוארות של קיסרים ושועי עולם.

האתר הראשון שנבקר בו, למרגלות ההר, הוא קברו של  ג'וּ יְוֵּאנְגָ'אנְג (Zhu Yuanzhang), מייסד שושלת מינג – השושלת הסינית האחרונה, בסוף המאה ה- 14. ג'ו שונה מרוב מייסדי השושלות, בכך שהחל את הקריירה שלו כאיכר פשוט. הוא נבדל לטובה מקיסרים רבים אחרים בכך שדאג לעם הפשוט, אך מצד שני עיצב את שושלת מינג, ואת המדינה כולה, באופן בעייתי, בכך שיצר בסין אווירה עויינת למסחר, לקדמה ולהתפתחות, כמו גם לכל מגע עם העולם.
קברו של האיש הגדול הוא למעשה מוזוליאום ענק - מאוזוליאום מִינְג שְׂיָאולִינְג (Ming Xiaoling Mausoleum‏), אליו מוביל שביל רחב מעוטר בעצים. בשנת 2003 הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
מעל אחוזת הקבר נמצא
אגם הענן הסגול (Zixia Lake) המרהיב, שמקומיים דגים, שוחים ומתרחצים בו.
 
שדרת הרוחות, מאוזוליאום מִינְג שְׂיָאולִינְג, נאנג'ינג
שדרת הרוחות בדרך לקברו של מייסד שושלת מינג, ג’וּ-יוּאָן-גַ’אנג,
בדומה לקברי מינג בעיר בייג'ינג 
 (צילום: Kimon Berlin)

מאוזוליאום מִינְג שְׂיָאולִינְג, נאנג'ינג
מאוזוליאום מִינְג שְׂיָאולִינְג, בו קבור מייסד שושלת מינג  (צילום: Alvaro Faraco)
 
אחוזת הקבר הגדולה השנייה היא קברו של ד"ר סוּן יאט סָן (Sun Yat-sen, מנדרינית: סון ג'וֹנְג-שַאן) שנחשב לאבי סין המודרנית גם בעיני הקומוניסטים הסינים וגם בעיני הלאומנים. הוא בלא ספק היה ממייסדי הרפובליקה הסינית ומאבות התפיסה הלאומית הסינית, אם כי הוא בהחלט לא היה היחיד. קברו של סון הוא אחוזת קבר ענקית בסגנון מינג, אליה מוביל גרם מדרגות רחב.
אנחנו נרתענו מלהיכנס בשל המחיר הגבוה, ואולי טעינו.
נו טוב, צריך להשאיר משהו לביקור הבא.
 
קברו של ד
המוני סינים מבקרים את 
קברו של ד"ר סוּן יאט סָן, אבי סין המודרנית  (צילום: zhanyoun)

סיור בעיר נאנג'ינג

ההר הסגול נמצא אומנם בשולי העיר, אך גם בנאנג’ינג עצמה יש די והותר מה לעשות. המדרחוב שוקק החיים והיפהפייה שמסביב למקדש קונפוציוס (Confucius Temple) הוא מקום נעים והומה אדם על גדר הנהר, והוא המקום היחיד שמזכיר עיר עתיקה בנאנג’ינג. ניתן להסתובב בו בין החנויות, לאכול מעדנים מקומיים, לבקר במקדשים עתיקים עם היסטוריה של מאות שנים, ולהתפעל מבמת הדרקון המוזהבת על גדת הנהר. באזור יש גם במה של מוזיקה קונפוציאנית מסורתית, ומוזיאון לבחינות הפקידות הקיסריות.

מקדש קונפוציוס, נאנג'ינג
האזור היפהפייה מסביב למקדש קונפוציוס, המקום היחיד שמזכיר עיר עתיקה בנאנג’ינג (צילום: aphotostory)
 
בקרבת המדרחוב נמצא גם ארמון הנשיאות, שבאמצע המאה ה- 19 שימש כ"ארמון המלך השמיימי" של מורדי הטייפינג. מורדים אלו הונהגו על ידי "נביא" משיחי נוצרי בשם הונג-ש’יו-צ’ואן, שטען כי הוא אחיו הקטן של ישו, וייסדו משטר טוטליטרי, פוריטני ופרוטו-קומוניסטי, שבו נאסר כל מגע בין גברים לנשים, האדמות חולקו באופן שווה, נשים נאלצו לעבוד בעבודות פיזיות מפרכות, נאסרו כל הדתות מלבד דת הטייפינג והשלטון נוהל על סמך "התגלויות אלוהיות" שרירותיות של חבר מנהיגים מופרעים ומושחתים. המרד הזה, שגבה מיליוני קורבנות, נחשב כתחילת הסוף של הקיסרות בסין. בארמון ניתן לראות את החדרים והגנים השונים בארמון הטייפינג, ששוחזרו באהבה על ידי השלטון הקומוניסטי (שרואה את הטייפינג באור חיובי כתנועה פרוטו-קומוניסטית). באזור גם מוזיאונים היסטוריים רבים אחרים.

אתר חובה לכל המבקרים בנאנג’ינג הוא המוזיאון לטבח נאנג'ינג (Memorial Hall of the Victims in Nanjing Massacre by Japanese Invaders), טבח המוני שביצעו הכובשים היפנים בתושבי העיר נאנג'ינג ב-1937, השנה הראשונה של מלחמת סין-יפן השנייה. המוזיאון, שמזכיר מאוד את "יד ושם" בסגנון הבנייה, מציג תמונות, פסלים ועדויות מזעזעות של קורבנות. הכניסה חינם.
נאן-ג'ינג, מילולית "הבירה הדרומית" הייתה בירת סין בתקופות שונות. בירת שני קיסריה הראשונים של שושלת מינג (המאה 14), בירת ממלכת הטייפינג (המאה ה-19), ובירת סין מסיום התקופה הקיסרית ועד לאונס נאנג'ינג 1937 – פשע המלחמה המזעזע בו במהלך 5 שבועות אנסו חיילי יפן אלפים מנשות העיר, והוציאו להורג בשיטות אכזריות, רבבתו מאזרחי העיר, באימוני כידונים, שרפת בתים על יושביהם, ועד הוצאות להורג מכוונות. לפי מקורות סיניים לא מוסמכים, נרצחו בנאנג'ינג אולי מאות אלפים.
 
המוזיאון לטבח נאנג'ינג
המוזיאון לטבח נאנג'ינג, אתר חובה למבקרים בעיר  (צילום: 鲍向阳)
 

שנגחאי - אחת הערים המודרניות בסין

העיר שנגחאי (Shanghai), המרוחקת 300 ק"מ מערבהית לנאנג'ינג, היא עיר מרתקת ומטרידה, עם אתרים מעניינים: מהאומנות הסינית המצוינת במוזיאון לאומנות סינית (China Art Museum), אתר חובה(!), עד לרחובות הקרירים ועטורי העצים של המושבה הצרפתית, מהמסעדות המצוינות ועד לפאר האכזרי של הבונד (The Bund), הטיילת המרכזית של העיר על גדת נהר נהר הואנגפו (Huangpu).

טיילת הבונד, שאנחאי
טיילת הבונד על גדות נהר הואנגפו, האזור התיירותי של שנגחאי  (צילום: gyn9038)
 
ולמה יופי אכזרי?
מכיוון שבשנגחאי רואים את הפערים החברתיים העצומים של סין, יותר מאשר בכל מקום אחר. בבונד אתה מתהלך בתוך ארכיטקטורה קולוניאלית מצוחצחת ומפוארת, בין בניינים מגלומניים של בנקים והטיילת היפה על הנהר, כאשר ברקע מגדלים נוצצים בשלל אורות, גורדי שחקים ובראש כולם – מגדל פנינת המזרח (Oriental Pearl TV Tower) על הגדה השנייה של הנהר. הברים שבראש המגדלים מיועדים לעשירים בלבד – כוס מים שם עולה 25 שקל. ובין כל אלו מסתובבים קבצנים נכים וזקנים, נשים צורחות שמתחננות לנדבה ודוחפות לך ילדים קטנים מול הפרצוף. בשום מקום בסין לא רואים עושר כל כך גדול אל מול עוני כל כך קשה, ולכן לדעתי היופי של הבונד, ובמידה מסוימת של שנגחאי כולה, הוא יופי אכזרי מאוד.
כתבה על העיר שנגחאי

מגדל פנינת המזרח, שאנחאי
מגדל פנינת המזרח, אחד המגדלים הנוצצים של שנגחאי  (צילום: Mlenny)

צוזיאון לאומנות סינית, שאנחאי
המוזיאון לאומנות סינית בשנגחאי, מרשים מאד  (צילום: 钉钉)
 



 

סיור בשנגחאי - מרכז תרבות והיסטוריה

ובכל זאת, שנגחאי היא מרכז של תרבות והיסטוריה שאסור להחמיץ. המוזיאון ההיסטורי המצוין שבקומת הקרקע של מגדל פנינת המזרח (בעצמו יצירה ארכיטקטונית מדהימה) משחזר את שנגחאי הישנה, שהייתה למעשה קולוניה שנשלטה על ידי קהילה אירופית: המאבק בין המערביים לסינים, הניצול הקולוניאלי, מאורות האופיום, אך גם הקידמה שהמערביים הביאו לשנגחאי. רחובות שלמים בשנגחאי הישנה משוחזרים באמצעות בובות שעווה: ריקשות וכרכרות, ברים מערביים יוקרתיים וחנויות סיניות מסורתיות, מאורות אופיום ואולמות בורסה רועשים. המוזיאון מקים את ההיסטוריה של שנגחאי לחיים.

באזור המוזיאון, שנמצא ברובע פודונג (Pudong) שעל גדת הנהר, נמצא גם מוזיאון סקס מעניין, שמציג נעליים לקשירת רגליים לנשים, סכינים לסירוס סריסים ושפע של פסלים סיניים ארוטיים.
בין כל אלו, ניתן לעבור בין שני חלקי הנהר במנהרת התיירים, בין אורות עתידניים שמזכירים סצנה מ"מסע בין כוכבים".
סין הסופר-מודרנית, בלא כל ספק.

בכיכר העם, הכיכר המרכזית של שנגחאי, ישנם מוזיאונים רבים מלבד המוזיאון הלאומי, שהביקור בו הוא בגדר חובה: המוזיאון לאומנות סינית, למשל. בנוסף לכך, יש גם תיאטרון לאומי ואולם קונצרטים, בו שמענו קונצרט נפלא של מוזיקה סינית מסורתית.
העיר העתיקה, מסביב גני יויואן (Yuyuan Garden)*, היא יפהפייה ורוחשת חיים, וניתן לבקר בה במקדש האל העירוני של שנגחאי. המקדש הזה, כמו מקדשים רבים אחרים בסין, מלא בהמון אדם – בעיקר צעירים. זה מחזה משובב נפש לראות את התעוררות הדת העממית בסין, בעיקר אצל הנוער – הוכחה שהתרבות הסינית שרדה את הדיכוי הקומוניסטי וניצחה אותו. מסביב למקדש ולגני יו-יואן, גן קלאסי מתקופת מינג, יש בזאר סיני שוקק חיים וססגוני. מומלץ לקנות שם כופתאות (גְ’יַאוּ-דְזֶה) המפורסמות באיכותן במדינה כולה.
* גני יויואן נקראים גם גני יו (Yu Garden)
 
גני יויואן, שאנחאי
גני יויואן, בלב העיר העתיקה של שנגחאי  (צילום: zorazhuang)

גני יו שאנחאי
גני יויואן, ארכיטקטורה סינית מסורתית  (צילום: DanFLCreativo)
 
המושבה הצרפתית היא אזור יפה מאוד, מלא בחנויות יוקרתיות, ברים ומסעדות טובות. החוויה של שנגחאי אינה מושלמת ללא ארוחה טובה במושבה הצרפתית. אני ממליץ במיוחד על מסעדת די שווי דונג (Di Shui Dong‏). מי שמבקר במסעדה הזאת, חייב להזמין מנה שלדעתי היא הטובה ביותר שאכלנו בסין - "התרנגולת של גנרל טזו". פרטים על המנה תוכלו למצוא בכתבה טעימות מהמטבח הסיני.
מידע נוסף אודות שנגחאי בכתבה: שנגחאי – העיר שמעל הים
 

מלון מומלץ במרכז שנגחאי

מלון ריץ' קרלטון שנגחאי פודונג (The Ritz-Carlton Shanghai, Pudong) הוא מלון 4 כוכבים, הממוקם בלב רובע פודונג, במרחק הליכה קצר מהנהר ומטיילת הבונד, 500 מ' ממגדל פנינת המזרח. המלון, המעוצב בסגנון אר-דקו מפואר, מציע בריכת שחיה, חדר כושר, מרכז בריאות וספא, מספר מסעדות, בר ולאונג'. החדרים גדולים מאד, ממוזגים, וכוללים פינת עבודה ופינת ישיבה מרווחת, ונוף נפלא של העיר.
 
בתי מלון במרכז שנגחאי
מלון ריץ' קרלטון שנגחאי פודונג
, תצפיות נפלאות על רובע פודונג, הנהר וטיילת הבוננד
 

מידע נוסף

כתבות נוספות 





סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר