טאפאס בברצלונה
מאת: ברק אפיק


לכתוב כתבה של עמוד שלם על טאפאס זה בערך כמו החוויה של אכילת טאפאס - אתה לא יכול להכחיש שאכלת, הרי הצלחות הריקות מונחות לפניך, קטנטנות ומנוגבות עד טיפת שמן הזית האחרונה, אך נותרת שם, הריר נוטף, וחצי תאוותך בידך! ואולי זו היתה הכוונה מלכתחילה.


"טאפאס" – פתיחים, מתאבנים, מעוררים. כל ניסיון לתרגום רק יפחית מכבודם של היצורים הקטנים והמשובחים הללו, שכל תפקידם להעביר על הדעת את הסועד להנאתו בכל שעה משעות היום של ברצלונה. הכוונה הייתה באמת לטייל, ממש, "טיול קולטורה", מוזיאונים, גאודי, מירו, כנסיות, אך הכל ירד לטמיון למראה הטאפאס בר הראשון של היום. כך, מצאנו את עצמנו כמהופנטים, בלי יכולת התנגדות, עם ערימות של נקיפות מצפון, עוברים מטאפאס בר למשנהו.
 
טפאס בברצלונה
טאפאס  מנות קטנות ומשובחות (צילום: CC blogefl)


 ברירת מחדל



מכסים קטנים ומשובחים

"טאפה" (tapa) בספרדית פירושו מכסה. טאפאס, ברבים, פירושו מכסים, מכסים קטנים ומשובחים, על מנת לכסות את הקיבה המתעוררת לחיים ודורשת את שלה, בזמן לגימת הבירה או היין של הצהריים, או של טרום ארוחת הערב. שלא תבינו לא נכון, לא מדובר בבוטנים, צ'יפס, בייגלה או זיתים, הניתנים במקומותינו ללוגמים, כמחווה של נדיבות מצד בעל הבית. מדובר כאן בעולם שלם של מעדנים יצירתיים והתמחויות אזוריות, עד אשר, לעיתים, יוותר התייר התאוותן על ארוחתו וימצא עצמו עם ערימת צלוחיות ריקה וחשבון מנופח. אך את חיוך החתול, שאכל מן השמנת האסורה, אף אחד לא יוכל למחוק ממנו ימים רבים.

למקומיים זה לרוב לא יקרה בגלל המחיר הגבוה ובגלל המסורת. עם כל הכבוד לטאפאס, הם עדיין רק מכסים קטנים, הקדמה וחימום לפני הדבר האמיתי, זו לא באמת ארוחה. ארוחה היא קדרה טובה ושמנונית, כזו ששותלת אותך באדיבות יין אדום שולחני לשעתיים טובות של סייסטה מהנה. אפילו ריחות טיגון הקלמארי או הקרוקטאס לא יסיחו את דעתו של הספרדי מן הסיאסטה הקדושה.

טפאס בברצלונה
טאפאס  מכסים קטנים ומשובחים לקיבה המתעוררת לחיים (CC Javi Vte Rejas)
 

מומחה לכל טאפאס

גם בעולם הטאפאס בר יש מומחים לכל תחום:
 
במדריד, הבירה, העוסקים בבשרים יקָרְאו "מוזיאון החמון" (Museo del Jamon). מן התקרה משתלשלים לראווה עשרות ירכי חזיר מעושנים או מיושנים, ברמות שונות, כמוצגים בתערוכה. בקצה התחתון תקועים להם קונוסים קטנים, לאיסוף טיפות השומן הנוטפות.
 
ברצלונה היא מלכת הברים ובכל בר יגישו כמה טאפאס בסיסיים ליד האלכוהול, זיתים, גבינות, נקניקים אולי פטריות או חמון, אך לא בשביל אלו הטרחנו עצמנו עד כאן. בברצלונה לא כל בר הוא מוזיאון, אך האיכות והניקיון  לא פחות מכך. מומלץ לקחת צלחת מעורבת ולהנות מהיכולת הספרדית המרשימה בטיפול בירך החזיר. לא הרחק מכיכר קטלוניה, בבאר שנקרא Qu-Qu, תוכלו למצוא מבחר בשרים ושאר תאוות (כתובת:Paseo de Gracia  מספר 24). 

אצל מומחי פירות הים החגיגה בעיצומה. ברצלונה יושבת על הים וזוכה לכל טוב הישר מרשת הדייגים. קלמרי מטוגנים בציפוי פריך (a la Romana), תמנונים בחומץ, שרימפס מטוגנים או מוקפצים בחמאה ושום (a la Plancha), סרדינים בשמן זית, טונה במיץ עגבניות, אנשובי טריים בחומץ (Boquerones en Vinagre), אנשובי משומרים במלח והרשימה עוד ארוכה.
טפאס בברצלונה
טאפאס (
CC juantiagues)
 
 
יש כאלו המתמחים בטאפאס ספציפי, בו הם מוכרים בעיר כולה. כך הוא למשל El Xampanyet, ליד כנסיית סנטה מרייה דל מאר (כתובת: Montcada 22). אל הבר המשפחתי עולים לרגל מכל רחבי ברצלונה, כדי לטעום את האנשובי המופלאים, עם כוס יין נתזים יבש, על שמו גם נקרא המקום. הבאר פשוט וגם נסגר מוקדם יחסית, אך הטעמים משובחים והאווירה קסומה. מטעם נוסף, שטעמתי במקום, והטעם המופלא עדיין שמור בפי, היו קוביות סלמון טרי בשמן זית, צנוברים ומחטי אורן.
 
כמעט ממול, באותו רחוב עתיק ועתיר גלריות ומוזיאונים, שוכן Euskal etxea, טאפאס בר בסקי טעים במיוחד, בו אפשר לטעום chistora, נקניקיות חזיר דקיקות בעלות צבע אדום זרחני, כמו גם מבחר אדיר של פירות ים. הסגנון הבאסקי שונה לחלוטין  אתה ניגש אל הבר הארוך, עם צלחת, ומעמיס פרוסות בגט דקות, אליהן מוצמדים בעזרת קיסמים מבחר מטעמים. בסוף התענוג תשלם על פי מספר הקיסמים שהותרת בצלחת – אמינות בסגנון באסקי.

טאפאס בסקי נוסף, Sagardi, נמצא מול כנסיית סנטה מריה דל מאר (כתובת: L'argenteria 62). זהו בר פתוח, גדול ומושך, שם אפשר לטעום תמרים עטופים בבייקון (datiles con bacon). המלצה באסקית נוספת: סמוך למרכז שדרות הרמבלה, מתחיל רחוב קטן בשם Cardenal Casanyes, הממשיך לעבר ה- Iglesia del Pi. מול הכנסייה נמצא Irati, טאפאס בר קטן, נעים ופעיל מאוד, בו עוברים רבים להשקיט רעב עד הארוחה המתקרבת.
 
טפאס בר Euskal etxea בברצלונה   טפאס בר Euskal etxea בברצלונה
טאפאס בר Euskal etxea (צילום: www.barcelona-tourist-guide.com)




להזמין טאפאס כבני המקום

לחרדים מבעיות השפה, או מהפתעות של אוכל מוזר ולא מוכר, אמליץ על טאפאס בר ידידותי לזר הנרתע מתפריט ארוך בספרדית. בשדורת Gracia 44, מרחק הליכה מכיכר קטלוניה, נמצא Tapa Tapa, באר ענק, בו מגישים כתפריט פוסטר עם 53 תמונות, של כל סוגי הטאפאס המוגשים במקום. לא נותר לכם אלא להצביע עליו והוא טס לשולחנכם, מהביל ומפתה. את הפוסטר היעיל תוכלו לקפל ולקחת איתכם ובעזרתו לבלות ימים מהנים בין הברים השונים, כשאתם שולפים בחשאי את מילון הטאפאס הסודי שלכם ומזמינים בבטחה כבן המקום.
 
עכשיו כבר תוכלו להזמין מנות עם שמות מוזרים:
בומבה (Bomba), פצצה בספרדית, הוא אכן מעדן פצצה  קציצת תערובת של פירה עם בקלה או עוף וקצת רוטב.
קרוקטס (Croquetas), חטיפים פריכים של פירה, עם חתיכות חמון או פירות ים, עטופים פירורי לחם ומטוגנים.
טורטייה ספרדית (Ttortilla de patata), מעין פשטידה שטוחה מתפוחי אדמה וביצים.
עוף בשום (Pollo al ajillo), כשמם כן הם.
שיפוד המכונה "ים והר" (Mar y montana), שילוב של פירות ים ונקניקיות קטנות ושמנוניות, וביניהם ירקות שונים.
חובבי האטרקציות יכולים להזמין מנת "זנב השטן" (Rabo del diablo), נקניקיות קטנות ואדמדמות, מטוגנות בשמן עמוק ומוגשות “flambe”  דלוקות באש כחלחלה. זהו מעדן אפלולי משובח, שיורד מצוין עם כוס אבסנטה (Absenta) קרה, אבל זה כבר שייך לכתבה אחרת.

Bon apetito (בתאבון) !
 
טפאס בברצלונה
טאפאס נקניקים (CC WordRidden)
 

בתי מלון מומלצים במרכז ברצלונה

מלון קטלוניה פסג' דה גרסיה (Catalonia Passeig de Gràcia) הוא מלון 4 כוכבים הממוקם ברובע הגותיליד כיכר קטלוניה וובסמוך לתחנות אוטובוס ומטרו. חדרי המלון והסוויטות מרווחים, מעוצבים בצבעים נעימים ונקיים מאד. ארוחת הבוקר, שבימים יפים ניתן לסעוד על הטרסה, עשירה ומגוונת. צוות המלון אדיב ושירותי ונכון לסייע בהכוונה למטיילים.

מלון מומלץ במרכז ברצלונה
מלון קטלוניה פסג' דה גרסיה 
– ברובע הגותי, ליד כיכר קטלוניה

מלון מידמוסט (Hotel Midmost by Majestic Hotel Group), מלון בוטיק הממוקם במרכז ברצלונה, קרוב מאוד לכיכר קטלוניה, ובמרחק כמה צעדים מכיכר האוניברסיטה (Placa Universitat). כאן עוצר האוטובוס הישיר משדה התעופה וסמוך למלון ניתן למצוא תחנת רכבת תחתית. בחדרי המלון ובמרפסת הגג ישנן פינות ישיבה מקסימות ובריכת טבילה קטנה. המלון מאוד נעים והמיקום שלו מעולה.
 
מלון מידמוסט, ברצלונה   מלון מידמוסט, ברצלונה
מלון מידמוסט בברצלונה
 - מיקום מצוין ואווירה נעימה
 

מלון מומלץ ליד שדה התעופה של ברצלונה

מלון סיוטאט דל פראט (Ciutat del Prat) הוא מלון 4 כוכבים, הממוקם במרחק 4 ק"מ (5 דקות נסיעה) משדה התעופה הבינלאומי של ברצלונה. המלון מציע הסעות אל ומשדה התעופה וכל חדריו ממוזגים.
בתי מלון נוספים ליד שדה התעופה של ברצלונה

מלון מומלץ ליד שדה התעופה של ברצלונה   מלון מומלץ ליד שדה התעופה של ברצלונה
מלון סיוטאט דל פראט - מיקום קרוב והסעות לשדה התעופה של ברצלונה
 


ברק אפיק Barak Afik אודות הכותב
ברק אפיק, הקים את חברת 'ברק אפיק טיולים', שהתמזגה עם החברה הגיאוגרפית. מלמד באוניברסיטה העברית דתות וטקסים של האינדיאנים באמריקה. כותב דוקטורט על פולחנים דתיים אינדיאניים ואת הספר "בני השמש", אודות תרבות האינקה בפרו.








סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר