www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:

אוסטריה והיהודים       


אוסטריה והיהודים לאורך ההיסטוריה
מאת: כרמית וייס


הקהילה היהודית באוסטריה מונה כיום על פי אומדן משרד החוץ 8,000 איש (גורמים אחרים מדברים על 12-15 אלף), אולם שורשיה נעוצים עמוק בתולדותיה של אוסטריה.
על קיומה של קהילה יהודית באזור שכיום שוכנת בו וינה, יש עדויות רק מראשית המאה ה- 12, אולם משערים שיהודים חיו במקום עוד הרבה קודם.
 
בית קברות יהודי, אוסטריה
 בית הקברות היהודי נטוש בעיירה Bad Aussee שבאזור האגמים של אוסטריה  (צילום: Peter Lauppert)


טיולי אופניים




היהודים בימי האימפריה הרומית
בתחילת המאה ה- 13 ידעה הקהילה היהודית פריחה והיא גדלה מאד, בעיקר בזכות ההכרה בה כקבוצה דתית נפרדת, שאינה מחויבת לקבל עליה את החוק הנוצרי. פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית, פרסם בשנת 1244 כתב זכויות ליהודים, בו עודד אותם לעסוק בהלוואת כספים וגביית מיסים, ואף הבטיח להם הגנה וזכויות אוטונומיות, כגון זכות שיפוט עצמי.
 
בית הכנסת הראשון נבנה בוינה בשנת 1204. היהודים, שעסקו בעיקר במסחר ובגביית מס, הגיעו לעמדות מפתח בתחומים רבים. בזכות הפריחה הדתית שידעה הקהילה, הגיעו לוינה מספר רבנים מחכמי אשכנז, אשר כונו חכמי וינה או גדולי אסטרייך. קבוצה זו יסדה בוינה בית מדרש, שהיה לגדול בתי המדרש באשכנז באותם ימים.
שגשוגה של הקהילה היהודית עורר קנאה מצד האוכלוסיה הנוצרית ועוינות מצד הכנסיה.
 
היהודים בימי בית הבסבורג
בסוף המאה ה- 13, עם עלייתה לשלטון של שושלת בית הבסבורג, שהיתה קתולית אדוקה, חדלה אוסטריה להיות מרכז תורני. שנאת היהודית גברה גם בגלל היותם גובי מס ומלווים בריבית.
בשנת 1320 בוצעו פוגרומים ביהודים. מצבם הלך והחמיר באמצע המאה ה- 14 ותחילת המאה ה- 15, אז הוחרם רכושם והוטלו עליהם מגבלות כלכליות קשות.
 
ג ירוש אוסטריה
בתחילת המאה ה- 15 הואשמו היהודים בשיתוף פעולה עם התנועה האנטי-קתולית של יאן הוס בצ'כיה, ומצבם הלך והחמיר. בשנת 1420 הואשם יהודי אוסטרי בחילול לחם הקודש. בעקבות כך גורשו כל היהודים מאוסטריה בחוסר כל. בכך הייתה אוסטריה הראשונה בין מדינות מרכז אירופה שגירשה את תושביה היהודים.
 
בשנת 1469 בוטל צו הגירוש על ידי הקיסר פרידריך השלישי, שנודע ביחסו הטוב ליהודים ואף כונה "מלך היהודים".  הוא איפשר ליהודים לשוב ולהתיישב בכל ערי החבלים סטיריה וקרינתיה. תחת שלטונו זכו היהודים לתקופת רגיעה קצרה.
 
עליית הקנאות הדתית הישועית
תקופת הפריחה לא העריכה ימים, וכבר בשנת 1556 הוטלו על היהודים  מיסים כבדים והם חוייבו לענוד "אות קלון". מצבם אף החמיר עם התגברות הקנאות הישועית.
בשנת 1670 גורשו כל היהודים מוינה ומאזורים נוספים, אולם הם שבו אליה בתוך מספר שנים.
בעקבות מצבם הקשה, התחברו רבים מהיהודים לתנועת השבתאות, שקמה באותה תקופה, וחלקם אף עלו לארץ ישראל בעקבותיו של מנהיג התנועה שבתאי צבי.
 
 שינוי ביחס כלפי היהודים באוסטריה
בימי שלטונם של הקיסרית מריה תרזה ושל הקיסר פרנץ יוזף זכו היהודים ליחס סובלני. יהודים רבים נוספו לאוסטריה בשנת 1772, עם סיפוחו של חבל גליציה שהיה שייך לפולין. בהדרגה השתלבו היהודים באוניברסיטאות ובצבא. בשנת 1782 בוטל חלק ניכר מההגבלות שהוטלו על היהודים. בשנת 1812 נפתח בוינה בית ספר יהודי של יום ראשון, אולם היהודים עדיין חוייבו ללמוד בבתי ספר נוצרים ולהתפלל בגרמנית.
  
. הקיסרית מריה תרזה, אוסטריה  הקיסר פרנץ יוזף, אוסטריה
הקיסרית מריה תרזה והקיסר פרנץ יוזף
 
פריחה תרבותית
במשך 90 שנה, בשנים 1848 – 1938, זכו יהודי אוסטריה לפריחה תרבותית. הפריחה החלה עם עלייתו לשלטון של הקיסר פרנץ יוזף ה-1, והקמתה של האימפריה האוסטרו-הונגרית. בשנת 1867 קיבלו היהודים שוויון זכויות מלא באופן רשמי. שנתיים מאוחר יותר ביקר הקיסר פרנץ יוזף בירושלים. הוא אף סייע ליהודים להקים מוסדות משלהם. מספר יהודים נבחרו באותה תקופה לפרלמנט האוסטרי. היהודים תרמו רבות לתרבות האוסטרית, היו בינהם משכילים רבים, עורכי דין, עיתונאים (בהם גם בנימין זאב הרצל), סופרים, מחזאים, רופאים, בנקאים ועוד.
 
בין היהודים הבולטים שתרמו לתרבות האוסטרית ניתן למנות את המלחין גוסטב מאהלר, הסופר סטפן צוויג, הרופא זיגמונד פרויד, הפילוסוף מרטין בובר ועוד רבים וטובים.
בשנת 1918 חיו באוסטריה כ- 300,000 יהודים, שהיו מפוזרים על פני 33 יישובים, אולם רובם (200,000) גרו בבירה וינה.
  
שואת יהודי אוסטריה
עם סיפוח אוסטריה לגרמניה הנאצית, בשנת 1938, מהלך שהחל את מלחמת העולם ה- 2 ונודע בשם אנשלוס, נגדעה הפריחה התרבותית של יהודי אוסטריה. ערב הסיפוח חיו באוסטריה 183,000 יהודים. הנאצים נכנסו לאוסטריה ללא שום התנגדות, ואף התקבלו באהדה על ידי האוסטרים. מיד עם כניסתם החלו הנאצים במדיניות אנטי-יהודית גלויה בכל רחבי המדינה. על היהודים נאסר לקחת חלק בחיי התרבות והמסחר והם הושפלו קשות.
 
 
ליל הבדולח, הפוגרום שהתרחש במדינות הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה), בעקבות התנקשות צעיר יהודי בדיפלומט גרמני על אדמת צרפת, הביא את ההתנכלויות ליהודים לשיא חדש. בלילה שבין ה- 9 ל- 10 בנובמבר 1938, נהרסו ונבזזו בתי כנסת ומבנים של הקהילה היהודית, כמו גם בתים פרטיים של יהודים. באותו לילה נהרגו באוסטריה (על פי דיווחי הנאצים) 27 יהודים, אך רבים טוענים שהמספר היה גדול בהרבה. הפוגרום היה מכוון ומתוזמן היטב על ידי המנהיגות הנאצית, ולא התפרצות אזרחית, כפי שהגרמנים ניסו להציג זאת.
 
לאחר ליל הבדולח החלו יהודים רבים להגר מאוסטריה, תוך שהם משאירים בה את כל רכושם. מספרם של העוזבים מוערך בכ- 28,000. כל היהודים שנותרו במדינה נספו בשואה, למעט ניצולים מעטים.
 
בשנת 1939 החלו להשלח יהודי אוסטריה למחנות הריכוז דכאו ובוכנוולד (בגרמניה), טרזינשטט (צ'כיה) ולודז' (פולין) ומשם למחנה ההשמדה אושוויץ. משלוחים נוספים יצאו בשנים שלאחר מכן למחנות נוספים בפולין ולמחנה ההשמדה סוביבור (פולין) וכן למחנות באזורים שנכבשו מברית המועצות - ריגה, קובנו, וילנה ומינסק.
 
מחנה הריכוז מַאוּטהַאוּזֶן (Mauthausen), מחנה הריכוז העיקרי על אדמת אוסטריה, הוקם ליד עיירה בעלת שם זהה, וליד העיר לינץ, במחוז אוסטריה עילית. כשהמחנה לא יכול היה להכיל את כמות האסירים הוא התרחב והפך למרכיב מרכזי בתשלובת המחנות מאוטהאוזן-גוּזֶן, שכללה עוד 101 מחנות חוץ. המחנה שימש עד 1941 כמחנה ריכוז של מתנגדי השלטון הנאצי. מספר היהודים ששהו בו באותה תקופה היה קטן באופן יחסי. החל משנת 1941 השתנתה המגמה והנאצים החלו להעביר יהודים רבים למחנה זה, בעיקר מצ'כיה והולנד. משנת 1944 עד שחרור המחנות הובאו גם יהודים מאושוויץ ומברגן בלזן. מספר הנרצחים במחנות מאוטהאוזן-גוזן מוערך במאות אלפים (בין 120 ל-320 אלף, על פי הערכות שונות), מתוכם כ-38,000 יהודים.
מחנות מאוטהאוזן-גוזן שוחררו על ידי צבא ארצות הברית בחודש מאי 1945. מאחר והמחנה היה בתחומי החלק האוסטרי שנשלט על ידי הסובייטים לאחר המלחמה, לא נותר ממנו כמעט כל זכר. במקום עומדת כיום אנדרטה שהוקמה על ידי מדינת ישראל. 
 
שחרור מחנה הריכוז מאוטהאוזן, אוסטריה
שחרור מחנה הריכוז מאוטהאוזן בידי הכוחות האמריקאים
 
האנדרטה לזכר מחנה הריכוז מאוטהאוזן, אוסטריה
האנדרטה לזכר מחנה הריכוז מאוטהאוזן (צילום הראל קין)
 
באוקטובר 1942 נותרו על אדמת אוסטריה כ 8,000 יהודים בלבד. רבים מאלו שהצליחו לשרוד את השואה בווינה נטמעו בהתבוללות. מספרם הכולל של יהודי אוסטריה שנספו בשואה הוא 70,000.
 




 
עם תום המלחמה 
לאחר השואה התרכזו במחנות העקורים באוסטריה יהודים רבים מרחבי אירופה, ששרדו את השואה, לצורך זיהוי ומיון. אלה שלא היה להם לאן לחזור נשארו במחנות, ולעזרתם באו קבוצות של מתנדבים ושליחים מישראל. מרבית יהודי מחנות העקורים עלו לישראל בסופו של דבר, והשאר השתקעו בגרמניה ובאוסטריה.
 
באוקטובר 2000 הוקמה במוזיאון היהודי בווינה אנדרטה לזכר יהודי אוסטריה שנספו בשואה.
 
במחנה מאוטהאוזן היה כלוא שמעון ויזנטל, שלאחר שחרורו בידי הכוחות האמריקאים פעל יחד עם צבא ארצות הברית לאיתור פושעי מלחמה נאצים. לאחר שנתיים הוא הקים את המרכז לתיעוד יהודי בעיר לינץ שבאוסטריה. פעילותו בתחום זה זיכתה אותו בכינוי "צייד הנאצים".
כתבה על וינה - טיול עם סבתא
 
אנדרטה לזכר ההשפלה של יהודי וינה
אנדרטה לזכר ההשפלה של יהודי וינה 
 
יהדות אוסטריה כיום
בשנות החמישים הגיע לאוסטריה זרם של יהודים ממדינות ברית המועצות. ישנם אומדנים שונים לגבי מספר היהודים החיים כיום באוסטריה – משרד החוץ הישראלי מעריך את מספרם בכ- 8,000, בעוד גורמים אחרים מעריכים שמספרם כמעט כפול (12-15 אלף). הקהילות היהודיות הגדולות מרוכזות בערים: וינה, זלצבורג וגרץ.
 
ביולי 1991 הכירה הממשלה האוסטרית בהיותה שותפה לפשעי הרייך השלישי במלחמת העולם השנייה. בשנת 1993, בצעד של  לקיחת אחריות על מעשיה, שחזרה ממשלת אוסטריה את בית הכנסת באינסברוק, שנהרס בליל הבדולח, ושנה לאחר מכן נפתחה מחדש הספרייה היהודית בווינה.
 
כחלק מתהליך לקיחת האחריות על מעשיה של אוסטריה בזמן השואה, נתבעה ממשלת אוסטריה לפצות את ניצולי השואה היהודים. בהתחלה התעכבה הממשלה עם הפיצויים, עד שהופעל נגדה לחץ אמריקאי. בנובמבר 2005 נכנעה אוסטריה ללחץ ושלחה מכתבי פיצויים ל 19,300 ניצולי שואה אוסטרים-יהודים. הסכום הכולל שהשקיעה אוסטריה בפיצויים הגיעה ללמעלה מ- 2 מיליון דולר, אותם שילמה לניצולים עצמם, לעסקים שנפגעו, חשבונות בנק שנבזזו ועוד. בנוסף לכך, פיצתה אוסטריה את קרן יהודי אוסטריה ב- 40 מיליון דולר.
 
מרכז היהדות הגדול ביותר באוסטריה הוא הבירה וינה, בה פועלים בתי כנסת, בית אבות יהודי, מוזיאון יהודי (הוקם ב- 1993), ומוסדות קהילה שונים. בווינה ישנם זרמים יהודים רבים, מחרדים ועד רפורמים. בקהילה קיימת גם פעילות ענפה מטעם תנועת חב"ד המנהלת בעיר גנים, בתי ספר, מרכז קהילתי ואף אוניברסיטה. כמו כן פועלים במקום גם סניפים של בני עקיבא והשומר הצעיר. כיום, המיעוט הגדול ביותר בקהילה היהודית בווינה הוא מיוצאי גאורגיה, ומיעוט אחר הוא מיוצאי בוכרה, ולהם בתי כנסת נפרדים ומרכז קהילתי גדול, הנקרא המרכז הספרדי
מספר יהודים השתלבו בפוליטיקה האוסטרית. הידוע ביניהם הוא ברונו קרייסקי, שכיהן כקנצלר אוסטריה במשך 13 שנה ודווקא נודע בעמדותיו האנטי-ישראליות.
 
האנדרטה בכיכר היהודים בווינה, אוסטריה
האנדרטה של הפסלית רחל וייטריד בכיכר היהודים (Judenplatz) ברובע הראשון בווינה. במקום גם שרידיו של בית כנסת מימי הביניים
 
אנטישמיות באוסטריה  כיום
הנאו נאציזם והאנטישמיות שבים וצצים מפעם לפעם בחיים הציבוריים באוסטריה. בשנות ה- 90 נשלחו מכתבי איומים רבים לפוליטיקאים ועיתונאים, וגם היום אנשים בכירים שונים עדיין מביעים סימפטיה כלפי הנאציזם בהזדמנויות שונות. אחד הנודעים שבהם הוא הפוליטיקאי הימני יורג היידר.
 
דוגמה טובה לאנטישמיות של היידר ארעה בשנת 2001, במה שנודע כ"פרשת אריאל מוזיקנט" (נשיא הקהילה היהודית באוסטריה). היידר אמר על מוזיקנט: "איני מבין כיצד אדם ששמו אריאל יכול להיות בעל ידיים מלוכלכות כל כך" (משחק מילים עם אבקת הכביסה "אריאל"). התבטאות זו גרמה לכעס רב, בגלל שהשימוש בביטוי "ידיים מלוכלכות" היה כינוי מקובל של הנאצים ליהודים. בעקבות כך הגיש מוזיקנט תביעת דיבה נגד היידר. בסופו של דבר התנצל היידר וחזר בו בפומבי מהדברים, ואף הביע חרטה וביקש סליחה. בעקבות ההתנצלות ביטל מוזיקנט את תביעת הדיבה.
 

מקרה נוסף, המעיד על קשייה של אוסטריה בהתמודדות עם עברה בתקופת הרייך השלישי, הוא מינויו של קורט ולדהיים לנשיא אוסטריה,בשנת 1986. ולדהיים היה ידוע בעברו המפוקפק בתקופת שירותו כקצין בוורמאכט במלחמת העולם השנייה. למרות עברו הוא נבחר לתפקיד, שבו החזיק עד 1992. בתקופת נשיאותו נחשב "אישיות בלתי רצויה" בחלק גדול ממדינות העולם ובתוכן כמובן ישראל.

מידע היסטורי נוסף על אוסטריה
אוסטריה: סקירה היסטורית קצרה למטיילים

כתבות על וינה ומזרח אוסטריה
וינה - טיול עם סבתא
וינה - הגבירה של אירופה
שייט קסום על הדנובה
שייט בעמק ואכאו
 
כתבות על מערב אוסטריה והטירול
קיצביל - גן עדן בלב הטירול
טיול משפחות בטירול
זלצבורג - היפהפייה של אירופה

אתרי סקי באוסטריה

אוסטריה - גן עדן לאופניים
קרחונים וסקי קיץ באוסטריה

מידע וטיפים למטייל באוסטריה







כרמית וייס Carmit Weiss
 
אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים. 
ליצירת קשר עם כרמית לחצו כאן

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות
לקריאת כתבות נוספות של כרמית








מספר צפיות: 16405
3138