כולנו רב חובל:
מדריך לשייט תעלות בנהיגה עצמית
מאת: כרמית וייס


תדרוך קצר על היאכטה, מלווה בהרבה בדיחות מפיו של ברט, מנהל תחנת ההשכרה, וכולנו כבר רב חובל... כמובן שהגבר היחיד בצוות שלנו תופס פיקוד, ואנחנו קצת יותר "נערות סיפון", אבל תוך זמן קצר כולנו משיטים מקצועיים וכולנו עושים הכול על הסירה.


ו"הכול" פירושו להשיט, לנווט, לעגון, לצלצל למפעיל הגשר, לקשור חבלים, לשלם למפעיל, לקנות במכולת, להכין ארוחות, לשטוף כלים (הכול, כבר אמרנו...). רק לאחת מאיתנו תפקיד מיוחד  לתדלק אותנו בשמפניה כדי שיהיה עוד יותר שמח... והיה שמח!

1 / 8
2 / 8
3 / 8
4 / 8
5 / 8
6 / 8
7 / 8
8 / 8

הגבר היחיד על הסיפון תופס פיקוד  (צילום: כרמית וייס)
עגינה בכניסה לאחת הערים  (צילום: כרמית וייס)
הסלון והמטבח שלנו  (צילום: כרמית וייס)
הספינה מחכה לנו במעגן  (צילום: כרמית וייס)
שכנים לשייט  (צילום: כרמית וייס)
הגשר מתרומם עבורנו  (צילום: כרמית וייס)
שכנים מאורגנים במיוחד  (צילום: כרמית וייס)
מרינה לצד אחת התעלות  (צילום: כרמית וייס)


מדינות בהן ניתן לצאת לשייט תעלות בנהיגה עצמית
להגדלת המפה לחץ למעלה משמאל


טיולי אופניים



שייט תעלות – טיול קרוואן למתקדמים

לפני למעלה מ- 10 שנים טיילתי עם משפחתי ברחבי נורווגיה. לאחר התלבטות ארוכה בחרנו לטייל בקרוואן, החלטה שהתבררה כמוצלחת ביותר. מאז הפכתי למטיפה לטיולי קרוואנים, ולו כחוויה של פעם בחיים עבור כל משפחה, בתנאי שחבריה מסתדרים טוב ולא יהיו יותר מידי פיצוצים בטיול כה צפוף ואינטנסיבי.
 
לאחר שהתנסיתי בשייט תעלות, אני כבר לא בטוחה שאמליץ על קרוואן. לא כי הקרוואן לא טוב, הוא נפלא! אבל היאכטה בה הפלגנו היא פשוט "קרוואן למתקדמים" או "קרוואן חמישה כוכבים". גם כאן אין צורך לפרוק ולארוז כל יום או להתלבט מה ללבוש בבוקר – בית המלון איתכם כל הזמן. רעבים – פותחים מקרר... עייפים – מגניבים איזו סייסטה... קפה, מישהו?
 
כל מה שיש בקרוואן יש גם ביאכטה, אבל הכול יותר בגדול וביתר פרטיות. אם בקרוואן הצטופפנו 6 נפשות עם תא שירותים אחד ואף לא חדר שינה אחד, כאן יש חדרי שינה זוגיים ותאי שירותים לכל חדר או שניים. המטבח גדול יותר, וכך גם פינת האוכל והסלון הפנימי, שלא לדבר על השטחים שעל הסיפון – פינת ישיבה בירכתיים, ליד מושב המשיט, ואפשרות לשבת גם בחרטום, למי שרוצה להרגיש כמו לאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט... או סתם להתבודד מעט.
כתבה על טיול קרוואן בנורווגיה
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד  שייט בנהיגה עצמית, הולנד
מימין - ברט מתדרך אותנו על חוקי השייט וההתנהלות בספינה, משמאל - תא שינה זוגי  (צילום: כרמית וייס)
 
 

נהג צעיר ונהג מלווה

אבל ההבדל המרכזי הוא הנהיגה, שבקרוואן היא לא פשוטה, כי מדובר במשאית קטנה או אפילו אוטובוס בחלק מהמקרים. בשייט תעלות למעשה כמעט אין צורך לנהוג וגם כמעט שאין צורך לנווט. הסירה עושה דרכה בנהרות צרים או תעלות מלאכותיות, במסלול ששורטט עבורנו מראש, ורק לעיתים רחוקות יש התפצלות בה צריך לקבל החלטה, וזה לא מסובך.
 
אז מי נוהג? כולם! כן, כולם יכולים לנהוג, כולל ילדים צעירים. כשהסירה מתקדמת במהירות של 8 קמ"ש לכל היותר (בנהר 12 קמ"ש), כי זה מה שמותר כאן, אין כל בעיה לאחוז בהגה ולכוון אותה. כמובן שמבוגר חייב להשגיח, אבל לילדים זוהי חגיגה.

היום השני לשייט מזמן לנו תעלה צרה, שאין כפרים סביבה. משעמם? ממש לא! אני וענבל, אחת משלושת שותפיי לשייט, מתחלפות על ההגה ופוצחות בשיחת נשים קולחת. הסלאלום של התעלה מספק לנו אימון מצויין בשליטה בהגה, ואני חושבת לעצמי שזהו בדיוק המקום בו ילדים יוכלו להתאמן וליהנות. גם כאשר השתפשפנו מעט בצמחיית הגדה, כשסירה שבאה ממול לא זזה הצידה כמצופה, לא קרה כלום (פרט לבהלה קלה) כי הסירה מוגנת עם פנדרים (מעין מצופים) מכל הכיוונים.
שייט תעלות בהולנד – המסלול הצפוני  |  שייט תעלות בהולנד - המסלול הדרומי
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
כותבת שורות אלה בצעדיה הראשונים כמשיטת יאכטות והגשר המתרומם עבורנו (צילום: ענבל גלפרב)
 

זה לא נעים לראות גשר סגור...

בעת הזמנת הסירה מקבלים במייל ספר הוראות מפורט, עם כללי זהירות בסיסיים, הוראות השטה, הדרכה לקשירות, שעות פתיחה וסגירה של הגשרים ותאי השייט (לוקים) ועוד המון דברים חשובים. ספר כזה יחכה לכם גם על הסירה, אך שם סביר להניח שכבר לא יהיה לכם רצון וזמן לקרוא אותו ביסודיות. מומלץ להדפיס את העמודים הרלבנטיים, לקרוא אותם בעיון ולהדריך את כל בני המשפחה עוד בארץ.
 
זה אולי יראה קצת מפחיד בהתחלה, אבל שייט בנהיגה עצמית הוא פשוט וידידותי, גם אם עושים כמה טעויות בהתחלה. אנחנו הגענו לגשר בכניסה לאחת הערים, מבלי לשים לב שהוא נסגר מוקדם משאר הגשרים, חזרנו מעט לאחור ועצרנו על הגדה, מול תחנת רוח יפה. מכיוון שהיה זה לילנו הראשון, וטרם הכרנו את כל השלטים והחוקים, שאלנו בעל סירה שעגנה לידנו האם מותר לחנות במקום. הוא אמר לנו שלא, אך בעל תחנת הרוח הוא חבר שלו, והוא כבר ידאג שיסכים. נעצנו בגדה שתי יתדות קטנות, הנמצאות על הסירה בדיוק למקרה כזה, והרווחנו טיול אופניים קצר למרכז העיר.
שייט בצרפת – תעלת דו מידי
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
תשלום למפעיל תא השייט המשלשל לעברנו נעל הולנדית (צילום: כרמית וייס)
 

לעגון על הגדה או במרינה?

שלטים מורים על מקומות המותרים לעצירה ועגינה בחינם, עם עמודים לקשירת הסירה, בדרך כלל למשך עד שלושה ימים. ברובם אין חיבור למים וחשמל, ויש להסתמך על החשמל שבמצברים, שהספיק לכל צרכינו (מים חמים, תאורה, טעינת מכשירי חשמל). באחרים יש חיבור למתח-חוף בתשלום סמלי. מים ניתן למלא בנקודות הפזורות לצדי התעלות, חלקן בתשלום סמלי ורובן בחינם.
 
בהזדמנות זו כמה מלים על החשמל בסירה, שבזמן השייט יש בה מתח של 12 וולט, וכשהיא עוגנת ניתן להתחבר (בחלק מהמעגנים) למתח-חוף כמו שיש בבית. בחלק מהסירות יש שנאי, המאפשר שימוש במכשירי 220 וולט גם במהלך השייט. שקע-מצת כמו ברכב משמש לטעינת טלפונים וטאבלטים.
 
אם מעוניינים במקום עגינה מסודר יותר, אפשר להיכנס לאחת המרינות, כמותן ניתן למצוא בערים, לחופי אגמים ולעיתים גם לחופי התעלות, והן תמיד מסומנות על המפה. העגינה בהן היא בתשלום (1 אירו ל- 1 מטר אורך סירה), תמורתו מקבלים נקודות התחברות למים וחשמל, מקלחות (למי שהמקלחות על הסירה צפופות לו, אנחנו נהנינו מהן מאוד), אינטרנט אלחוטי, מכולת, מסעדה ועוד. המרינה מוגנת בגדר, אבל גם כאשר חנינו מחוץ למרינה – סגירת החלונות והדלת הספיקה בהחלט.
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
הסלון והמטבח בספינה שלנו, ליד עמדת המשיט הפנימית (צילום: כרמית וייס)
 

אוכל, קדימה אוכל...!

מטבח הסירה מצויד בכל כלי המטבח הדרושים, כירת גז, תנור, קומקום חשמלי ולעיתים גם מדיח. את המצרכים קונים בסופר ובמכולת (הביאו שקיות רב-פעמיות מהארץ, כי באירופה משלמים עליהן), ויש מקומות בהם ניתן להזמין מראש על פי רשימה, שתחכה לכם על הסירה. מומלץ להביא עמכם מהארץ מצרכים שאולי תתקשו למצוא בדיוק כמותם, קצת תבלינים (תיבוליות הן הפטנט שלי לבישול מהיר וקל בטיולים) ומוצרים שאין להם תחליף בחו"ל (שוקולד השחר, קפה שחור וכו').
 
כמובן שגם התפנקנו במסעדות ובתי קפה, שרבים כמותם מחכים על הגדה, אבל לא תמיד מתחשק לצאת. עבורנו בישולים פשוטים וזריזים עשו את העבודה, אבל חובבי הבישול והגורמה בוודאי ירצו להשקיע יותר. ואל תשכחו  תמיד לקנות ולהשאיר מעט אוכל גם לברווזים ולשחפים....
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
ארוחת בוקר על הסיפון בנוף קסום ושלווה אינסופית (צילום: כרמית וייס)




גשרים, תאי שייט ומה שביניהם

הגשרים ותאי השייט (לוקים) הם חלק בלתי נפרד מחווית השייט, ומתבלים אותו בהרבה ריגוש ועניין. חלק מהגשרים גבוהים מספיק, וניתן לעבור תחתם ללא בעיה, כתלות בגובה הסירה שלכם. באחרים יש לצלצל בפעמון או להתקשר, ולחכות למפעיל שימצא את הרגע הנכון לעצור את התנועה ולהרים את הגשר.
 
תאי השייט הם מעט יותר מורכבים. מטרתם לגשר על הפרשי גובה בתעלה או בנהר, והם בנויים משני סכרים שהסירה נכנסת ביניהם. אם הגעתם מלמעלה, יפתח עבורכם הסכר הגבוה, ולאחר שתיכנסו יפתח הסכר הנמוך, מפלס המים ירד ותכלו להמשיך בדרככם, וההיפך. בעת ההמתנה יש להיקשר היטב לגדה, כדי למנוע מהסירה להיטלטל בזרם, וזו עבודה שילדים ישמחו לבצע.
 
חלק מהגשרים ותאי השייט הם בתשלום, והמפעיל ישלשל לעברכם תיבה קטנה (בהולנד זו נעל הולנדית, בצרפת זה בחינם), אליה תשלשלו את הכסף. המפעילים הם גם כתובת מצוינת לכל שאלה והתלבטות לגבי המשך הדרך, אך מאחר שלא ניתן לעצור, יש לעשות זאת בזריזות ותוך כדי תנועה.
שייט תעלות בהולנד – המסלול הדרומי
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
כניסה לתא שייט קטן, הסכר העליון נפתח עבורנו (צילום: כרמית וייס)
 

כמעט כמו בכביש...

הוראות שייט מפורטות תמצאו בחוברת שתקבלו לפני הנסיעה ושנמצאת גם על הסירה, אבל כמה כללים בסיסיים כדאי לזכור:
 
·        אם יש סירות נוספות סביבכם – הצמדו לימין, אם אתם לבד  אתם רשאים להפליג במרכז התעלה או הנהר.
·        לכלי שייט מסחריים יש עדיפות בדרך ובמעבר בסכרים, ואסור לעקוף אותם.
·        לסירות מפרש וסירות משוטים קשה יותר לתמרן, ולכן יש לפנות להן דרך ולשמור מהן מרחק.
·        כאשר סירה אחרת מגיעה ממול, יש להצמד לימין.
·        זכות קדימה תמיד לכלי השיט המגיע מימין.
·        ליד דייגים האטו את הסירה והתרחקו מהחוטים של החכה.
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
שמפניה לחיי רב החובל ונערות הסיפון... (צילום: כרמית וייס)
 
 

עצות ששוות זהב

·        מקומות האיחסון על הסירה מוגבלים, ורצוי לארוז תיקים רכים, אותם ניתן לקפל, ולא מזוודה.
·        הקירות בין תאי השינה הם מעץ ושומעים הכול (הכול!). הצטיידו באטמי אוזניים ובהרבה התחשבות.
·        לפרטיות גבוהה יותר, הזמינו דגם בעל תא בודד בירכתיים או בחרטום.
·        על הסיפון יש ללכת רק בנעליים סגורות, שאינן מחליקות, ולעולם לא בכפכפים למיניהם.
·        מפצל חשמל בעל 3-4 שקעים ומפצל USB הם פתרון מצוין בעידן ריבוי מכשירי החשמל הנטענים.
·        מומלץ להזמין אופניים, עמן יקל עליכם לצאת לטיול, למכולת או למסעדה.
·        הביאו ספרים, משחקים סרטים ושאר בילויים, לשעות הפנאי ולמי ששבע מהנופים במהלך השייט.
·         מפה מפורטת של נתיבי השייט, אותה ניתן בדרך כלל לרכוש בתחנת ההשכרה, נותנת המון אינפורמציה חיונית, כמו גובה הגשרים, שעות פתיחה, נקודות עגינה וכו'.
·        מומלץ לקנות כרטיס סים מקומי, שישמש להתקשרות לתחנת ההשכרה בכל בעיה (7 ימים בשבוע, בשעות 09:00-17:00), למפעילי הגשרים או אפילו להזמין פיצה.
·        הטלפון ובו הסים המקומי יכול לשמש "נקודה חמה" (Hot Spot), לאינטרנט אלחוטי עבור שאר המכשירים הניידים.
 
קחו בחשבון שתהליך קבלת הסירה אורך כשעתיים לפחות, כולל הדגמות והתנסות קצרה, ובואו עם הרבה סבלנות ליומכם
הראשון. מומלץ לצאת לשייט תרגול קצר, ולחזור לישון במרינה של בסיס האם, כדי לא להתמודד עם הלא מוכר כבר בלילה הראשון.
 
שייט בנהיגה עצמית, הולנד
תא שייט גדול היכול להכיל מספר סירות (צילום: כרמית וייס)
 

להתעורר מחלום

רבים הביעו בפניי חשש שסוג כזה של טיול ישעמם אותם. לי לא היה רגע דל על הספינה. תמיד צריך לנהוג, לקשור חבלים, לצלצל למפעיל, להכין אוכל או קפה. זמן השייט מסתכם ב- 3-4 שעות ביום, וביתר הזמן יורדים לטיולים על החוף, ברגל או באופניים. הכפרים, הערים והטבע מספקים שלל אטרקציות וחוויות.
 
עבורי ועבור שותפיי למסע, השייט היה האטרקציה המרכזית. מוקסמת פקחתי עיניים אל הנופים החולפים על פני, כמו בסרט, או נכון יותר – כמו בחלום... כעבור 7 ימים קסומים התעוררתי מהחלום, עם ההזדכות על הציוד והחזרה לאספלט ולפקקים. היציאה מהחלום היתה עצובה, אך השאירה בי מראות וחוויות לכל החיים וטעם של עוד.
 

כתבות נוספות

הולנד: שייט תעלות במסלול הצפוני
הולנד: שייט תעלות במסלול הדרומי
צרפת: שייט תעלות בחבל ברטאן
צרפת: שייט בתעלת דו מידי

 
* הכותבת הייתה אורחת Loca Boat וחברת ב.ד. גרייבר.

כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר