הכפרים הציוריים של מחוז ארקאדיה
מאת: כרמית וייס


"ציוריים" היא אולי מילה שחוקה מעט, אך לתיאור הכפרים המקסימים של מחוז ארקאדיה במרכז הפלופונס, אין מילה מתאימה ממנה. כולם כמו צוירו ביד אומן, מעטרים בחן את מורדות ההרים, בתיהם בנויים אבן מקומית וגגות רעפים אדומים.


הכפר דמיניצנה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
הכפר דימיצנה, אחד מכפרי האבן על מורדות ההרים של מחוז ארקאדיה  (צילום: כרמית וייס)
 

לולא היוונים המתגוררים בכפרים, בקלות אפשר היה לחשוב שאנו מטייילים בהרי האלפים. אך דווקא אותם מקומיים, הם שמעניקים את הערך המוסף לביקור בכפרי מחוז ארקאדיה (Arkadía), בפשטות ונועם הליכותיהם, שמחת חיים, חיוך תמידי ולב פתוח לאורחים.

הכפר לבידי, ארקאדיה, פלופונס, יוון
הכפר לבידי על רקע ההרים המושלגים, כמו בהרי האלפים אבל עם יוונים (צילום: כרמית וייס)
 
כתבה זו תיקח אותנו אל כמה מהכפרים בהם הספקנו לבקר בביקורנו הקצר (6 ימים) במחוז ארקאדיה, בדרומה של יוון. כולם פזורים סביב רכס ההרים המרכזי של מחוז ארקאדיה – רכס מנלו, ובכולם נשמר סגנון הבנייה המסורתי באבן, לו הם מחויבים גם כיום. בכך הם מזכירים מעט את הכפרים של חבל זאגוריה, בצפונה של יוון.


יעדים בכתבה זו:
העיר אתונה (
A) והכפרים קאפסיה (B), לבידי (C), ויטינה (D), לגאדיה (E), דימיצנה (F)

בתי מלון מומלצים:
מלון וילה ואגר בכפר לבידי  |  מלון קנטריקון בכפר לגאדיה
 
 

 ברירת מחדל





לבידי – שוויץ של יוון

הכפר הראשון בו אנו עוצרים, לאחר נסיעה בת שעתיים משדה התעופה של אתונה, הוא לבידי (Levidi), הכפר הגדול באזור, בו מתגוררים כ- 4,000 תושבים. ההרים שפסגותיהם מעוטרות לבן, עם שלג טרי של תחילת מרץ, ביחד עם הכיכר הציורית במרכז הכפר, גורמים לנו לחשוב לרגע שהגענו לשוויץ. מאוחר יותר נשוב מספר פעמים ללבידי, נטייל בין סמטאות האבן, נבקר בבתים, נפגוש בתושבים (שאין ספק שהם לא שוויצריים...) ונלמד לאהוב אותו עוד יותר.
 
מדרום-מערב ללבידי משתרע רכס מנלו (Menalo), רכס ההרים המרכזי במחוז ההררי ארקאדיה שבמרכס הפלופונס, ומוטיב מרכזי בטיול שלנו במחוז ארקאדיה. כל הכפרים בהם נבקר מקיפים רכס זה, המציע שפע של פעילויות בחיק הטבע. מהכפר לבידי יצאנו לטיול טרקטורונים (נקראים כאן ATV), שהיה רק דגימה קטנה למאות קילומטרים של דרכי עפר בין כפרים, נהרות, יערות, שדות ואגמים קטנים.

הכפר לבידי, ארקאדיה, פלופונס, יוון
מראה הכפר לבידי, כפי שהוא נשקף ממרפסת מלון וילה ואגר  (צילום: כרמית וייס)
 
לסיום הביקור בכפר לבידי התארחנו מלון וילה ואגר (Villa Vager), המלון של ניקולאס, בעל הטרקטורונים. בית האבן הישן , המכונה כאן 'ארחונטיקו' (Archontiko), שנבנה בשנת 1843, שופץ במעשה ידי אומן, עם ריהוט עתיק ונוף שהעין לא שבעה ממנו, והפך למלון 4 כוכבים מקסים. בהחלט מומלץ להתארח במלון המיוחד הזה, שמעניק חוויה מיוחדת (לאחרונה נוסף גם ג'קוזי במרפסת...) ברמה גבוהה, עם אוכל מעולה, מעשה ידיה של מרינה, אשתו של ניקולאס.
בתי מלון נוספים בכפר לבידי  |  כתבה על טיולי הטרקטורונים ופעילויות נוספות בארקאדיה
 
וילה ואגר, ארקאדיה, פלופונס, יוון
מלון וילה ואגר - שיפוץ בטוב טעם של בית בן קרוב ל- 200 שנה וטיולי טרקטורונים (צילום: כרמית וייס)

ויטינה – איטליה של יוון

נסיעה של 20 דקות מערבה, מביאה אותנו אל הכפר ויטינה (Vytina), שהיה לנו לבית למשך כל שבוע הטיול. עם נוף פסגתו הלבנה של רכס מנלו, מעל בתיו הציוריים של הכפר, התעוררנו כל בוקר כמו לחלום.
 
הכפר ויטינה הוקם כבר בשנת 350 לספירה, ושימש מרכז כלכלי ומסחרי לאזור כולו. בשל חשיבותו נשרפו בתיו שבע פעמים במהלך מלחמת העצמאות בטורקים (1821-1832). על הכיכר המרכזית מצלים עצי דולב עבי גזע, שעמדו בשלכת בעת ביקורנו בסוף החורף, ולצדה כנסייה ציורית בנויה אבן, הקרויה על שמו של הקדוש המקומי סנט טריפון (St.Tryphon). בקרבת הכפר כנסייה ביזנטית עתיקה ושני מנזרים, ומספר מסלולי הליכה.
בתי מלון בכפר ויטינה

הכפר ויטינה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
הכיכר המרכזית של ויטינה, עצי דולב וכנסיייה בנויה אבן  (צילום: כרמית וייס)
 
ערימות הפסטה ועשבי התיבול, בדוכן הקטן שבכיכר הכפר, גורמים לנו לתהות האם הגענו לאיטליה. בארוחת הצהריים הראשונה שלנו, במסעדת Kokkina Pitharia המצוינת, לצד הכיכר המרכזית של ויטינה, אני מבקשת ממארחינו, להמליץ על מנה מקומית טעימה וקלה, ומקבלת עוף בפסטה ורוטב עגבניות. השף פנאיוטיס, שזכה מפינו לכינוי "חיים כהן היווני", על שום תוכניות הטלביזיה שלו, מסביר לנו שפסטה היא חלק חשוב בתפריט המקומי. לא רק באיטליה.
עוד על בתי המלון והמסעדות בויטינה

הכפר ויטינה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
שקיות פסטה, דבש, עשבי תיבול, שמן זית ושאר תוצרת מקומית, חנות במרכז ויטינה (צילום: כרמית וייס)
 





לגאדיה – אשפי הבניה של הפלופונס

הכפר הקטן לגאדיה (Lagadia) הוא דוגמא קלאסית לבניה באבן, ודוגמא קיצונית לבניה על מורדות ההרים. בעבר נודעו בניו כבנאים באבן בכל רחבי הפלופונס, ואולי משום כך הם בנו את בתיהם על מדרון כה תלול. בתי הכפר הציוריים כמו נשפכים במורד הר מנלו אל הקניון שלמרגלותיהם. כמו כפרים רבים אחרים בארקאדיה, גם כאן נשמרים כללי הבנייה המסורתית באבן, מה שהופך אותו לכל כך אותנטי.
 
הכפר לגאדיה, מחוז ארקדיה, פלופונז
הכפר לגדיה, בתי הכפר כמו נשפכים במורד הר מנלו אל הקניון שלמרגלותיהם  (צילום: StratosGianniko)
 
מר מאניאטיס (Maniatis) בעל בית המלון המקומי מלון קנטריקון (Kentrikon Hotel), מדגים לנו אפיית בשר כבש בתנור לבנים מסורתי, והניחוחות מזכירים לנו שאנו בפתחו של ציקנופמפטי (Tsiknopempti) – יום חמישי (Pempti) של העשן (Tsikno). ביום זה צולים המקומיים בשר על האש, לקראת תחילתו של צום הלנט, בו מתנזרים המאמינים הנוצרים מאכילת בשר עד חג הפסחא. את טעמו של בשר הציקנופמפטי נטעם בהמשך.

   בשר בתנור, לאגאדיה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
אפיית בשר בתנור אבן מסורתי שמדגים מר מניאטיס  הבעלים של מלון קנטריקון (צילום: כרמית וייס)

מלון מומלץ בחבל ארקאדיה, פלופונסוס
מלון קנטריקון - מלון פשוט עם עיצוב מסורתי, אוכל נפלא ומיקום מנצח  (צילום: Kentrikon Hotel)
 

דימיצנה – כוח המים ואבק השריפה

הכפר דימיצנה (Dimitsana), שבתי האבן שלו פזורים על מורדותיו הצפון-מערביים של רכס מנלו, שימש מרכז חשוב לייצור אבק שריפה, שאיפשר את המרד בטורקים במלחמת העצמאות. כל הגברים של הכפר, ששוחררו מחובת הגיוס, יחד עם הנשים והילדים, עבדו יומם וליל כדי לספק את אבק השריפה ללוחמים בטורקים. ייצורו התאפשר בכוח המים הזורמים מהמעיינות בהרים, בשיטה המזכירה הפעלה של תחנות קמח.
 
מערת קאפסיה, ארקאדיה, פלופונז
בתי האבן של הכפר דימיצנה על מורדותיו הצפון-מערביים של רכס מנלו  (צילום: Constantinos-Iliopoulos)
 
כ-2 ק"מ מזרחה לדימיצנה הוקם המוזיאון הפתוח לכוח המים (open-air Water Power Museum), בו מודגמת שיטת ייצור אבק השריפה בכוח המים. גם שימושים נוספים של המים מודגמים כאן, כמו עיבוד עורות, טחינת קמח, ייצור ציפורו (Tsipouro), האוזו המקומי, ועוד. מטיבי לכת יכולים להתחיל מהמוזיאון את המסלול הנפלא של קניון לוסיוס (Lousios).

   מוזיאון כוח המים, ארקאדיה, פלופונס, יוון   מוזיאון כוח המים, ארקאדיה, פלופונס, יוון
מוזיאון פתוח לכוח המים, השימושים השונים לניצול המים הרבים הזורמים מההרים (צילום: כרמית וייס)
 
בבניין עתיק מהמאה ה-19, שבעבר שימש כבית ספר של דימיצנה, ספריה בה נשמרים 35,000 ספרים עתיקם ונדירים, ולצדה תצוגה של כלי בית, כלי עבודה, טקסטיל וכלי נשק ממלחמת העצמאות של יוון. בכניסה תצפית מרהיבה על בתי האבן של הכפר ועל המנזרים החבויים בין מצוקיו של קניון לוסיוס, בו טיילנו יום קודם לכן. בתים עתיקים נוספים בכפר שופצו בטוב טעם, ומשמשים מלונות בוטיק קטנים, מסעדות וגם בית קפה בו נערכים ערבי שירה.

מוזיאון, הכפר דמיניצנה, ארקאדיה, פלופונס, יוון   מוזיאון, הכפר דמיניצנה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
מוזיאון קטן בספריה של דימיצנה  (צילום: כרמית וייס)
 
בסיומו של הביקור בדימיצנה הוביל אותנו ריח הבשר של הציקנופמפטי אל מרכז הכפר, שם נערכה חגיגה מקומית קטנה. בשר על האש, יין וציפורו זורמים כמו מים, והמוסיקה לא משאירה אף אחד אדיש. כולם חברים שלנו, כולם שמחים לבואנו, ואנו מצטרפים למעגל ריקוד יווני מלא שמחת חיים. אנחנו מרגישים כאילו כבר שנים אנחנו כאן בדימיצנה, ונאלצים בצער רב להמשיך בדרכנו.
המסלול בקניון לוסיוס  |  בתי המלון ובית הקפה בדימיצנה
בתי מלון בכפר דימיצנה
 
הכפר דמיניצנה, ארקאדיה, פלופונס, יוון
בשר על האש, הרבה יין וריקוד יווני במרכז הכפר דימיצנה  (צילום: כרמית וייס)
 

קאפסיה – מערת נטיפים וייקב מיוחד

בדרכנו חזרה לאתונה, אנו עוצרים בכפר הקטן קאפסיה (Kapsia או Kapsas), שלצדו מערת נטיפים נחמדה – מערת קאפסיה (Kapsia). כבר ראיתי מערות נטיפים מרשימות ממנה, אך הנטיפים הנמצאים ממש במרחק נגיעה, חלקם צעירים (יחסית) ולפיכך בהירים מאד, בהחלט מרשימים.

מערת קאפסיה, ארקאדיה, פלופונז
מערת הנטיפים קאפסיה, נטיפים במרחק נגיעה  (צילום: Theodoros Vlachakis)
 
את הטיול במחוז ארקאדיה חותם ביקור בייקב משפחתי קטן בכפר קאפסיה - יקב קאלוגריס (Kalogris Winery), בבית אבן מקסים שנבנה בשנת 1890. בגומחה בקיר תלויה תמונת סבו של בעל הבית, שלחם במרד נגד הטורקים, ושל אביו, שלחם נגד הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה. תמצית היסטוריה של יוון בעת החדשה, על קיר אחד.
 
איוואגלוס (Evaggelos), בעל הבית, למד כלכלה ועבד באתונה, אך חיפש לעשות משהו שהוא אוהב. הוא חזר לבית משפחתו, החל לעבד את הכרם המשפחתי וקנה כרמים נוספים משכניו, שרק מהם הוא מייצר את היין בדרך מסורתית. שניים מהיינות שהוא מייצר נקראים על שם שתי הבנות של המשפחה – טאטיאני (Tatiani) וקיריאקי (Kiriaki). אך הרוח החייה של הייקב היא ללא ספק אם המשפחה – קריסטינה, שבתיאטרון בובות קטן מסבירה לאורחים צעירים על ייצור היין בייקב, מדגימה גילוף בעץ ושובה את ליבנו בנועם הליכותיה וחיוכה המקסים. שוב אנו נוכחים לדעת שביוון אין צורך ביין בשביל לפתוח את הלב.
 
 

מידע נוסף

כתבות נוספות על ארקאדיה

ארקאדיה – היהלום הנסתר של הפלופונס
חגיגות הסתיו והשלכת בפלופונס
טיול בנופי ההרים של ארקאדיה
מסלול סובב פלופונס
ביקור בחבל מאני

 
* הכותבת היתה אורחת איגוד בתי המלון של ארקאדיה וחברת התעופה Aegean


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר