לפלנד תחת שמי הזוהר הצפוני

לפלנד תחת שמי הזוהר הצפוני – היכן ומתי לצפות בפלא
מאת: אילן טלמון


לעולם לא אשכח את החיוכים והסיפוק על פניהם של המטיילים, לאחר שהיו עדים ליפה שבמחזות השמיים, הצובע את שמי לפלנד בצבעי פלורסנט מרהיבים. אולי לא היה זה המופע הכי יפה ומרגש של הזוהר הצפוני שראיתי, אך בהחלט המיוחד והזכור לי מכולם.


לפלנד, אורות הצפון
זוהר הצפון מאיר את שמי לפלנד בצבעים מרהיבים (צילום: CC Chris)
 

כשהשמיים זוהרים

לעולם לא אשכח גם את ההתלבטות שעמדה בפניי זמן קצר קודם לכן. השעה 23:00, אני עומד עטוף בכל השכבות האפשריות, על נהר קמיוקי (Kemijoki) הקפוא, החוצה את רובניימי (Rovaniemi) בירת לפלנד הפינית, מביט לשמיים ומחכה. לפני שהקבוצה שהדרכתי שכבה לישון, הבטחתי שהלילה אני במשמרת. אצא החוצה לחפש את הזוהר הצפוני, ובמקרה והוא יופיע ויצבע את השמיים, אעיר אותם.

הכול היה טוב ויפה, עד שהזוהר אכן הופיע. אני נקרע, בין לעמוד ולחזות בשלווה באחד מפלאי הטבע המרהיבים שיש, כשכל השמיים "שלי", או לרוץ למלון המרוחק 700 מטר, להעיר את הקבוצה, לחכות שיעלו על מלבושיהם החמים, ולשוב למרכז הנהר הקפוא בתקווה שעדיין יזהרו השמיים. רגע לא קל עבר עליי  הנאה מוחלטת או אמינות מוחלטת.
 
את שמו המדעי של זוהר הצפון, העניק לתופעה המדען האיטלקי גלילאו גליליי (1564-1642), גם אם לא היה הראשון לצפות ולתאר אותה. אורורה בוראליס (Aurora Borealis) פירושו "השחר האדום של הצפון", כי כאשר הוא נגלה לגלילאו גליליי, הוא היה בעיקר בגוון אדום. מופע זהה בדיוק מתרחש גם בצד הדרומי של כדור הארץ, סביב הקוטב הדרומי (אנטארקטיקה), שם הוא נקרא אורורה אוסטרליס (Aurora Australis). אך בדרום מתרחשת התופעה מעל אנטארקטיקה ושטחים לא מיושבים אחרים, ולכן קשה הרבה יותר להגיע לראותה.

כתבות על אנטארקטיקה
 

רובניימי (A) בירת לפלנד, האי שפיצברגן (B) מקבוצת איי סבאלברד

טיול ללפלנד הרוסית, זוהר הצפון
זוהר הצפון גם בטיול חורפי בלפלנד הרוסית, יותר בתולית ופחות ממוסחרת (צילום: 
Ky0n Cheng)
 

בלטיות



מדוע זוהרים השמיים?

השמש  מקור האנרגיה, החום והאור על פני כדור הארץ, היא כדור גזים בוערים בטמפרטורות אדירות. על פני השמש, הטמפרטורה "נמוכה" יחסית, "רק" 6,000 מעלות צלזיוס, לעומת טמפרטורה של מיליוני מעלות בעטרה סביב השמש. בחום כזה, מתנגשים אטומי המימן זה בזה בעוצמה, ומתפרקים ליונים של מימן ואלקטרונים חופשיים, בעלי מטען חשמלי. חלקיקים אלו נמצאים ברמה אנרגטית גבוהה מאוד ונקראים "מעוררים".
 
דרך חורים בשדה המגנטי של השמש, יוצאים החלקיקים ויוצרים את רוח השמש (Solar Wind), הנושבת לעבר כדור הארץ במהירות של למעלה ממיליון קמ"ש. כאשר מתקרבת רוח השמש לאטמוספרה של כדור הארץ, היא נתקלת בשדה המגנטי שלו, אשר למזלנו מסיט אותה לכיוון הקטבים.

בקטבים המגנטיים (לא הגיאוגרפיים) השדה המגנטי אינו נעול, וחלק מהחלקיקים מצליחים לחדור ליוניספירה, שכבת האטמוספרה העליונה. כיוון שהחלקיקים מחפשים לפרוק את מטענם ולסגור מעגל, הם מתנגשים באטומים ובמולקולות שנמצאים ביוניספירה, וכתוצאה מכך מגיעים לרמת אנרגיה גבוהה וחוסר יציבות.
 
הזוהר הצפוני הוא תוצאת המפגש של מיליוני חלקיקים ביוניספירה, שכן האטומים אינם מסוגלים להישאר במצב האנרגטי הזה זמן רב, והם פולטים את האנרגיה העודפת בצורת פוטונים 
 חלקיקי אור. על מנת שנוכל לחזות בתופעה בעין, ללא מכשירים אופטיים,נדרשים 100 מיליון פוטונים שישתחררו יחדיו.
 
רמת הפעילות הסולארית בשמש, וכמות האנרגיה הנפלטת ממנה, משתנה כל הזמן ומגיעה לשיא פעם ב-11 שנים, אז צפויים מופעי אור מרהיבים בתכיפות ועוצמה רבה. הפעם האחרונה לשיא כזה, אירעה בשנים 2001-2002, ולפיכף שיא נוסף של פעילות השמש צפוי בשנים 2012-2013. עם זאת, חשוב לציין שלפעילות השיא של השמש עלולות להיות גם תוצאות שליליות ופחות נעימות. זרימה חזקה של חלקיקים טעונים, עלולה ליצור סופות מגנטיות, מעין קצר בשדה המגנטי של כדור הארץ, ולשיבוש פעילות לווייני ניווט ותקשורת, תנועת מטוסים, טלפונים וטלוויזיות ואף הפסקות חשמל ממושכות.

 
זוהר הצפון, לפלנד  זוהר הצפון, לפלנד
זוהר הצפון, דרישת שלום מהשמש בחורף החשוך (צילום: Visit Finland)
 
 

היכן ומתי מומלץ לצפות בזוהר הצפוני?

האזור שהוא בעל הסבירות הגבוהה ביותר לצפות בזוהר הצפוני והדרומי, הוא חגורה אובאלית מעל לקטבים המגנטיים, שמשתנה בהתאם לתנאים. בלילה אזור זה קרוב בכ- 10 מעלות לכיוון קו המשווה מאשר ביום, ולכן ניתן לראות את הזוהר בסביבות 1,100 ק"מ דרומה יותר מהקוטב הצפוני, ולהיפך בדרום. גם רמת הפעילות הסולארית בשמש משפיעה, כך שכאשר יש רמה מוגברת הזוהר נראה רחוק יותר מהקטבים.
 
בתוך אזורים אלו ניתן לצפות בכל ליל חורף בהיר בתופעה, וככל שחשוך יותר ואין עננות גדלים הסיכויים. מן הסתם, בתנאים כאלו יהיה קר מאוד, ולכן כדאי להתלבש חם מאוד[*] ולהתאזר בהרבה סבלנות. השעות הטובות ביותר לצפייה הן בין 21:00 ל-24:00, והסיכויים הגבוהים ביותר הם בסוף הסתיו ותחילת האביב, שבלפלנד אלו הם החודשים אוקטובר, פברואר ומרץ.


העיר רובניימי מוארת מאוד ולכן יורדים הסיכויים לצפות בזוהר הצפוני מתוך העיר עצמה. במרחק מספר דקות נסיעה מחוץ לעיר ישנו מלון הנקרא מלון לפלנד סקיי (Lapland Hotels Sky Ounasvaara), שמהגג שלו ניתן לקבל תצפית יפה, או לנסוע לאחת מהחוות המבודדות באזור, המציעות מזחלות ושאר פעילויות, ולשהות בהן במשך הלילה, דבר אשר מגדיל רבות את הסיכוי.
 
מלון לצפייה בזוהר הצפוני, לפלנד

לא הרחק מרובניימי  מלון לפלנד סקיי, תצפית יפה מהגג ואם לנים בו... גם מהחדר
(Lapland Hotels Sky Ounasvaara)
 

בפעילות סולארית נמוכה, עוצמתו של של זוהר הצפון היא 20%-30% פחות מהמקסימום, ולכן הוא יראה דהוי וחלש יותר. בארצות הים התיכון יתכנו תנאים שיאפשרו צפייה בתופעה פעם במאה שנה לערך, ורק בתנאים של רוח סולארית חזקה מאוד.
* בטיולים מאורגנים בד"כ מקבלים חרמונית, מגפיים וכל הציוד החיצוני המחמם, ויש להביא רק ביגוד תרמי אישי, כפפות, כובע צמר ופרטי לבוש המצויים בכל בית.

כתבה על טיול חורף בלפלנד
 
זוהר הצפון, לפלנד
בקתות איגלו במלון Kakslauttanen Arctic Resort, לצפות בזוהר הצפוני מתחת לשמיכה (צילום: Visit Finland)
 



הזוהר הצפוני בסטטיסטיקה

בממוצע מתרחש הזוהר הצפוני בגובה 100 עד 120 ק"מ מפני כדור הארץ, אך נצפו גם תופעות בגובה 90, 150 ואפילו 500 ק"מ מפני כדור הארץ. 

עוצמות האור מוגדרות ברמה של חלשה מאוד, בינונית וגבוהה מאוד. החלשות נראות כמו גיבוב אורות, בדומה למראה שביל החלב בשמיים. הבינוניות חזקות יותר מרוב הכוכבים, ולכן לא ניתן לראות כוכבים מאחורי הזוהר. לחזקות מאוד יש אור כמו של הירח, חזק מאור הכוכבים וחזק פי 100 עד 1,000 מהאור החלש ביותר שניתן לראות.

עוצמת האור גוברת בהדרגה, מהמקום הנמוך ביותר שנצפה עד למקום הגבוה ביותר שנצפה, מאחר שככל שמפגש החלקיקים מתרחש גבוה יותר – עוצמתו גבוהה יותר.

 
זוהר הצפון, לפלנד
זוהר הצפון, עוצמת האור תלויה בגובה המפגש בין החלקיקים (צילום: Visit Finland)
 
 

צבעים, צורות וקולות של זוהר הצפון

זוהר הצפון יכול להופיע בספקטרום צבעים רחב, אשר נקבע על ידי שני גורמים עיקריים: סוג הגז בו נפגשו החלקיקים הטעונים ביוניספירה (בעיקר חנקן וחמצן), וגובה התרחשות המפגש. התנגשות בחלקיק טעון חמצן, בגובה 100 ק"מ, תיתן את הצבע הירוק, שהוא השכיח ביותר. מפגש עם גזים אחרים  או בגבהים אחרים, תיתן צבעים שונים, שהבולטים שבהם הם לבן, אדום, כחול וסגול, ויכולים להופיע גם שילובים שונים.
 
הזוהר הצפוני יכול להופיע בצורות שונות, כגון: ספירלות, קיפולים, גלילים, סילסולים, וילונות אור, פסים, קרניים, קשתות ועוד צורות רבות ומגוונות. החוקרים טרם הצליחו לפענח את הסיבה לשונות הזו. בכל מקרה, אף הופעה של "זוהר הצפון" אינה דומה לקודמתה, כל הופעה היא ייחודית ובלעדית ולא תחזור יותר. תוך כדי המופע הצורות והצבעים משתנים ויוצרים לצופה חוויה מהפנטת.
 
הדעות חלוקות האם לתופעה קולות נלווים. אנשים רבים נשבעו ששמעו קולות בעודם צופים בתופעה, אך כל ניסיון להקליט ולהאזין לתופעה עם מכשירים וציוד מתקדם עלו בתוהו. המדענים מסבירים שבגבהים הללו ישנו ואקום (ריק), אשר בכל מקרה לא יאפשר לנו לשמוע קולות משם, גם אם היו.

כתבה על טיול חורף בלפלנד הרוסית
 
זוהר הצפון, פינלנד, לפלנד  זוהר הצפון, פינלנד, לפלנד
גווני זוהר הצפון, תוצאה של סוג הגז וגובה המפגש (צילום: Visit Finland)
 

ריקוד השמיים על גג המלון

"אין עיפרון שיוכל לצייר זאת,
אין צבע שיוכל לצבוע את זה,
ואין מילים שיוכלו לתאר את כל היופי שבו"
 
כך בחר חוקר הקוטב וויליאם הופר, לתאר את זוהר הצפון, לאחר שחזה בו במו עיניו. עם משפט זה החלטתי אני, בהזדמנות אחרת, לקחת קבוצה לניסיון לתפוס את התופעה מחוץ לרובניימי (Rovaniemi),  בירתה של לפלנד הפינית בה שהינו.
 
ערב אחד החלטתי להמר ויצאנו עם אוטובוס אל מחוץ לעיר. טיפסנו אל הגג של 
 מלון לפלנד סקיי, הנמצא באזור מבודד וחשוך, מה שמגביר את סיכויי הצפייה. מראש אמרתי שלא ניתן להישאר כל הלילה, ונשהה שם בין 22:00 ל-23:00, שהן שעות אם היתכנות גבוהה. שוב יצאנו עטופים בכל מה שמצאנו, עומדים ומתפללים לשמיים. בשעה 22:34 בדיוק, החלו השמיים לרקוד מעלינו באור יקרות. בינגו! ההימור השתלם. אחת המטיילות חיבקה אותי חזק ואמרה שחלום חיים שלה, לראות את הזוהר הצפוני, התגשם. ידעתי שזה היה שווה את הכול.
 
המלצה על מלון מומלץ בלפלנד שמתאים לצפיה בזוהר הצפוני
בחלק מבתי המלון שמחוץ לעיר אפשר לצפות בזוהר הצפוני מחלון חדר השנה  מלון נובה סקיילנד ליד רובניימי
(צילום: Nova Skyland Hotel)
 

זוהר הצפון  סוף העולם והתינוקות

היום אנו יודעים רבות על תופעת זוהר הצפון, אשר נחקרה ובוססה מדעית. אך אל לנו לשכוח, שעד לפני מאה שנה חיו אנשים עם התופעה, בלי ההסברים המדעיים שיש לנו. לא פלא שאגדות ומיתוסים רבים צמחו סביבה, בפי כל יושבי "אזור הזוהר" באשר הם. תופעת מופעי האור, שנראית מאיימת ומפחידה, יצרה עולם שלם של אמונות, טקסים ומנהגים.
 
היו תרבויות שקשרו אותה לברית בין האדם לבוראו, חרדת סוף העולם, אותות וסימנים מהעולם הבא, לפידים המעירים את הדרך, נשמות מאותתות מגן העדן, ייחסו לה כוחות ריפוי ואפילו השפעה על החשק המיני. תכונות טובות יוחסו למי ש"נוצר" תחת המופע...
 
העולם התקדם ואיתו המדע, שסיפק לנו פתרונות מדעיים לתופעות ותעלומות רבות, שעד לא מזמן לא ידענו עליהן כלום. אך עם זאת, אם לרגע ננסה להיכנס לראש של האנשים שחיו בתקופות קדומות יותר, ראו את התופעה המרשימה ולא ידעו את ההסבר, בוודאי נוכל להזדהות אם חששותיהם ויראתם מפניה. גם היום 
 זוהר הצפון הוא עדיין תופעה מאוד לא שגרתית, וחווית חיים לכל הצופה בה.
 

הזוהר הצפוני, כפי שצולם במשך מספר ימים ובמספר אתרים שונים בלפלנד, במהלך חורף 2011

בתי מלון מומלצים בלפלנד

מלון סנטה קלאוס הולידיי וילאג' (Santa Claus Holiday Village) ומלון נובה סקיילנד (Nova Skyland Hotel) ממוקמים לצדי הכפר של סנטה קלאוס, 5 דקות נסיעה משדה התעופה (יש הסעות) ומהעיר רובניימי (שאין ממש מה לעשות בה). שניהם מציעים בקתות עם סוויטות ודירות לזוגות ומשפחות, עם גישה לחניה פרטית, מטבחון מאובזר ופינת אוכל (בערב לא תמיד מתחשק לצאת וזה פתרון שגם מוזיל מאוד), מסעדה, בר, בית קפה וארוחת בוקר (בראשון יש גם סאונה בכל בקתה). בכפר עצמו יש הרבה פעילויות וניתן לרכוש את כל סוגי הסיורים (ספארי איילים, כלבי האסקי ואופנועי שלג ועוד). והכי חשוב  מיקום מצוין לצפייה בזוהר הצפוני!

המלצה על מלון מומלץ בלפלנד שמתאים לצפיה בזוהר הצפוני
המלצה על מלון מומלץ בלפלנד שמתאים לצפיה בזוהר הצפוני
למעלה – מלון סנטה קלאוס הולידיי וילאג'  |  למטה – מלון נובה סקיילנד
לצפות בזוהר הצפוני מחלונות הבקתה

מידע נוסף

תחזית עוצמת הזוהר הצפוני - לפלנד ויעדים נוספים
השכרת רכב בלפלנד (פינלנד)
בתי מלון בלפלנד הפינית

כתבות נוספות



אילן טלמון, פגסוס
 
אודות הכותב
אילן טלמון
יליד קיבוץ עין החורש. מדריך טיולים בחברת פגסוס, ליעדי הצפון הרחוק - לפלנד ואיסלנד. משלב את ההדרכה עם עולם הספורט, כשחקן כדורעף בליגת-העל ומאמן ילדים בכדורעף.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר