הדרך הליקית – מסלול לחופי הריביירה הטורקית
מאת: אמנון כפיר


אזור ליקיה, שבדרום מערב טורקיה, מציע למטיילים מפרצים אין סופיים, כפרים ועיירות נופש ציוריות, גלישה במצנחי רחיפה, אתרי צלילה, רכיבה על סוסים, מטבח עשיר בטעמים וניחוחות, אוויר צלול ונקי ושפע של אתרים אקזוטיים ובעלי היסטוריה עשירה, במסלול שנקרא "הדרך הליקית". נצא למסע רכוב, בין עיירות הנופש הקסומות ושרידי ההיסטוריה המעידים על העבר המפואר של האזור. 


רצועת החוף השל הדרך הליקית, טורקיה
הדרך הליקית, הרים הנושקים לרצועת חוף יפהפיה 
(צילום: Kenan Olgum)
 

   עיירות, ערים ואתרים על הדרך הליקית ובסביבתה

 ברירת מחדל



 הדרך הליקית (Likya yolu) נחנכה בשנת 1999 והייתה לנתיב ההליכה המסומן הראשון בטורקיה. היא משתרעת על פני כ- 509 ק"מ, בין אנטליה (Antalya) לפטהייה (Fethiye) אשר על הריביירה הטורקית. במהלך המסלול, פוגשים בעיירות עתיקות, בשרידי היסטוריה מרתקת, בבני המקום ובשפע נופים ממכרים.

את הדרך עצמה ניתן להשלים כטיול רגלי בכ- 30 ימי מסע, או לבחור קטעים בודדים ממנה ולצאת אליהם כטיולים נפרדים. אפשרות נוספת היא לנסוע לאורכה ברכב שכור ולעצור לטיולים, תצפיות וסיורים מעניינים. המסע המתואר בכתבה זו נעשה ברכב שכור וכלל, בנוסף לטיולים בדרך הליקית, אתרים נוספים באזור ליקיה. 

 
העיירה פיניקה, טורקיה 
המרינה בעיירה פיניקה, אחת מערי הריביירה הטורקית  (צילום: bfk92)
 

הריביירה הטורקית - מאנטליה לקמר

שדה התעופה של אנטליה (Antalya) הוא מקום מצוין להתחיל בו את המסע לליקיה. החל מחודש אפריל הוא עמוס במבקרים הפוקדים אותו לרגל תחילתה של עונת התיירות באזור. שכרתי רכב ויצאתי לכיוון העיירה קמר (Kemer), לא לפני שביקרתי בשני מרכזי הנופש הגדולים שבפאתי העיר אנטליה  בלק (Belek) וסידה (Side). שני מרכזים אלו הגדירו מחדש את המושג "הכול כלול". זהו מנגנון משומן ומתוזמן, שמספק עניין והנאה לאורחיו מרגע הגעתם ועד לרגע עזיבתם. נופש פעיל, ספורט, תרבות, אוכל, אלכוהול, קולינריה נון-סטופ, ספא, בריכות שחיה וחדרים מרווחים עם נוף לים התיכון. לאחר ששבעתי מהנאה ומנוחה המשכתי לטייל ברכבי אל היעד הבא, קמר, עיירת נופש שמהווה תחרות קשה למרכזי הנופש שזה עתה פקדתי.
בתי מלון בעיירה בלק   |  בתי מלון בעיירה סידה
 
קמר נמצאת כ- 42 ק"מ דרום-מערבית לאנטליה. מדובר בעיירה קסומה שמתמחה בנופש וחולשת על מאות בתי מלון ופנסיונים, הפרוסים לאורך רצועת החוף. הנופשים, רובם ממדינות אירופה, מגיעים לכאן בדרך כלל במסגרת דילים, שמורכבים מנופש של עשרה ימים. אחת התופעות המרתקות כאן היא המפגש הבין-תרבותי בין הנופשים מהמדינות השונות, שיוצר חוויה ייחודית, כור היתוך שמחבר את כולם והופך אותם לקבוצה הומוגנית. ברחובה הראשי של העיירה נמצאות חנויות מסוגננות של מיטב החברות והמעצבים בתחום ההלבשה, ההנעלה, המזכרות וכמובן, תיקי העור.
בתי מלון בעיירה קמר  | כתבה על הריביירה הטורקית

מלון מומלץ לחופי בלק, אזור אנטליה

מלון קסנאדו ריזורט - 5 כוכבים לחופי העיירה בלק -
3 בריכות, נהר, חוף ים, ספא, מסעדות, ברים, שפע פעילויות לילדים ומבוגרים, והכל כמובן כלול

(צילום: Xanadu Resort Hotel)
 

העיירה אולימפוס - תחילת הדרך הליקית

המשכתי לכיוון העיירה אולימפוס (Olympos), נקודת ההתחלה של הדרך הליקית (Likya yolu) המשוחזרת, בת 3,000 השנים, שנמתחת לאורך 510 ק"מ, מהעיר אנטליה ועד העיירה פטהייה (Fethiye) שבחבל מוגלה(Mugla) . שילוט בצבעי ירוק-צהוב וסימני דרך בצבעי אדום-לבן יביאו אתכם לשרידיי העיר העתיקה פאסיליס  (Phaselis)שיושבת על שלושה מפרצים ומרוחקת כ- 12 ק"מ מהעיירה קומלוז'ה (Kumluca). השרידים הארכיאולוגיים הם בגדר תחנות היסטוריות על ציר הזמן.
 
אולימפוס מציעה למטיילים רצועת חוף ים מפורץ ובתולי, מדהים ביופיו, שמשתלב עם נחל מעוטר בצמחיה, בתוך גן עתיקות מעניין, כל זאת על רקע סיפורי גבורה היסטוריים מרתקים. לטובת המטיילים, הוקמו במקום פנסיונים רבים. לא הרחק מאולימפוס נמצא הר כימירה (Chimaera). בהר זה בוקעת מהאדמה אש נצחית שסביבה נרקמו סיפורים מיתולוגיים רבים. מומלץ לבקר.
לינה בעיירה אולימפוס
 
העיירה אולימפוס, הריביירה הטורקית
העיירה אולימפוס מציעה למטיילים רצועת חוף ים מפורץ ובתולי מדהים ביופיו   (צילום: dogayusufdokdok)
 

ארץ מולדתו של סנטה קלאוס

הדרך מערבה חוצה את עיירות החוף קומלוז'ה ופיניקה ,(Finikeשמתמחות בחקלאות ים-תיכונית, בגידול עגבניות ובייצור דבש ושמן זית. המטבח המקומי פשוט וטעים ומתבסס על בישוליי גיבץ', קופתהדונר בסגנון איסקאנד וקבב מקומי שעשוי בעסיסיות פיקנטית. את טעמו לא תשכחו ימים רבים.
 
הפסקה למנוחה, קפה טורקי קטן (מוקה בשפת המקום) ואנחנו בדרכנו ליעד הבא  העיירה דמרה (Demre) או בשמה הקדום מיירה (Myra). מקום זה קשור בקדוש הנוצרי סנט ניקולאס ,(Saint Nicholas of Myra) שנולד בעיר העתיקה הסמוכה פאטארה (Patara) ופעל במאה הרביעית כבישוף של הכנסייה של מיירה. כיום קבור הקדוש בכנסייה של דמרה, ששרידיה מעידים על ארכיטקטורה מפותחת ועל ציורי הקיר העתיקים והמרשימים שעיטרו אותה, בנדיבותו של הצאר הרוסי בן המאה ה- 19. דמותו של סנטה קלאוס האגדי, צמחה בהשראתו של הקדוש הנוצרי ניקולאס.
לינה בעיירה פיניקה  |  לינה בעיירה דמרה
 
דמרה, הדרך הליקית 
ציורי קיר בבכנסיה של דמרה, בה קבור הקדוש סנט ניקולאס  (צילום: tegmen)




מוכרות התחרה מהאי סימנה

בסמוך לעיירה דמרה נמצאים שרידי העיר מיירה (Myra) – האמפיתיאטרון והקברים הליקיים, החצובים בצוקי ההרים. ממש בקרבת מקום נמצאת המרינה של קקובה (Kekova). שייט של שעתיים, יחשוף בפניכם מונומנטים היסטוריים, השקועים במים. אם תטפסו למצודה באי סימנה (Simena) תגלו נוף מרהיב, שמלווה במשבי רוח נעימים.

לצדי הדרך ממתינות למבקרים מוכרות התחרה והצעיפים הרקומים. עם קצת ויכוחים מחויכים מצדכם והרבה תחנונים ל"סיפתח" טוב מצידן, תצליחו לסגור עסקה משתלמת לכל הצדדים. השיחה עם עם הנשים תגרום לכם להעלות חיוך ולהרגיש כמעט כמו בבית. בסירה פרטית תשלמו על השייט כ- 75 אירו ובספינה ציבורית יגבו מכם כ- 12 אירו לאדם.
 
שרידי העיר מיירה, ליד העיירה דמרה, הריביירה הטורקית
בסמוך לעיירה דמרה נמצאים שרידי העיר מיירה, קברים ליקיים חצובים בצוקי ההרים  (צילום: tegmen)

האמפיתאטרון בעיר מיירה, הריביירה הטורקית
האמפיתאטרון העתיק, שרידי העיר מיירה  (צילום: sedat demir)
 

לשתות ראקי בעיירת הנופש קאש

עיירת הנופש קאש (Kaş) בנויה על צלע הר, כשבקצה המדרון ישנה מרינה, בה עוגנות יאכטות של מטיילים בים התיכון, שמפליגים על הציר בודרום-מרמריס-קמר. בסמטאות הצרות של העיירה תוכלו למצוא בתי קפה קטנים ואינטימיים, מסעדות המתמחות במאכלי ים ופאבים שמציעים ראקי, המשקה הלאומי של טורקיה (מזכיר בטעמו אניס) ובירה מקומית. החנויות המטופחות עמוסת מגוון רחב של מזכרות, עתיקות, בגדי חוף ותיקים. ככל שתלכו לאיבוד כך יגבר יצר הסקרנות שלכם.

התיירות המקומית מתבססת על מטיילים ממונעים, לצד עשירי 
איסטנבול שמבלים את חופשת הקיץ שלהם בקאש, הידועה גם בזכות חיי הלילה שלה. 
בתי מלון בעיירת הנופש קאש
 
חופי קאש, הריביירה הטורקית
ליד העיירה קאש מפרצי טורקיז וחופים יפהפיים  (צילום: graphixel)
 

לטעום גוזלמה בנופי מפרץ קסום

בכביש מפותל והררי שלאורכו נחשפים מפרצים בצבע טורקיז, בהם עוגנות יאכטות רבות, המשכתי בנסיעתי מערבה לכיוון העיירה קלקאן (Kalkan), המרוחקת כחצי שעת נסיעה מקאש. במחצית הדרך ישנו מפרץ, מהיפים בעולם, בזכות צבעי המים המשתנים בהדרגה מכחול כהה, דרך ירוק בוהק ועד לטורקיז בהיר ומהפנט. הים נשפך בקצף לבן לחוף ההומה מתרחצים, שעושים אתנחתא משייט היאכטות באזור. קלקאן הרומנטית מוקפת הרים ונשקף ממנה נוף עוצר נשימה. בסופי שבוע מתמלאים רכסי ההרים במטיילים, בנופשים ובמשפחות, שבאות לעשות מנגל וליהנות ממפגשים משפחתיים.

אי אפשר שלא לטעום מהגוזלמה
 המפורסם, המוכן על ידי נשים עגלגלות וחינניות, הפורסות את הבצק הדק ומשטחות אותו על פלטה של פח מעוגל, שמתחמם על גז. האוויר מתמלא הריח הנפלא כשהן ממלאות את הבצק הדק בגבינה מלוחה ועשבי תיבול, מקפלות פנימה ומגישות בהנאה לכל דורש. תוסיפו לזה את הצ'אי המפורסם או כוס המיץ מפירות העונה ואתם מסודרים. בעיירה ישנם מספר בתי מלון, פנסיונים, מרכז מידע ומרינה עמוסת ספינות, שמחכות לכם לשייט תענוגות.
 
קלקאן, הדרך הליקית
קלקאן הרומנטית מוקפת הרים ונשקף ממנה נוף עוצר נשימה  (צילום: Circle Creative Studio)
 

ערים עתיקות על הדרך הליקית

מקלקאן ועד פטהייה ישנו ריכוז של ערים עתיקות, המאופיינות בשרידים מרתקים, שיחברו אתכם להיסטוריה של המקום. מחברת הספר "הדרך הליקית" ("The Lycian Way") קייט קלאו הבריטית, שסימנה את הדרך הליקית (בעזרת מתנדבים) ויצרה מסלול טרקים מעניין, המתאים לכל הרמות. המסלול עובר דרך הערים פאטארה (Patara), לטון (Leeton), סנטוס (Xanthos), טלוס (Tlos) וסקליקנט (Sakilkent).
 
אמפיתיאטרון בעיר העתיקה טלוס, טורקיה
אמפיתיאטרון בעיר העתיקה טלוס (צילום: Kenan Olgum)
 

לאגן הים האגאי

בדרך לעיירה פטהייה  (Fethiye), דרום מערבית לעיירה קלקאן, מגמת הטיול מקבלת תפנית גיאוגרפית-חברתית שונה ממה שהכרנו עד כה. אנחנו עוזבים את רצועת חוף הים התיכון ואת הדרך הליקית, וחודרים לאזור הים האגאי. במילים אחרות, אנחנו עוברים מחבל אנטליה לחבל מוגלה (Mugla).
 
פטהייה מושכת אליה תיירות עולמית במשך כל ימות השנה, בשל יופייה ומיקומה הנוח (כשעה וחצי משדה התעופה בעיר דלמאן). העיירה יושבת על שרשרת הרים ויוצרת מעיין חצי עיגול, מיושב בבתים פרטיים אקסקלוסיביים, המשקיפים על מרינה גדולה ושוקקת חיים. לאורך ציר החוף ישנה טיילת, שחוצה גנים מטופחים, בתי קפה, מסעדות וחנויות. לעת ערב לפני השקיעה, מומלץ לטייל על הגבעות הסובבות את העיירה ולקבל תמונה פנוראמית מדהימה ביופייה.
בתי מלון בחבל מוגלה
 
המרינה של פיטהייה, טורקיה
מרינה גדולה ושוקקת חיים בעיירה פטהייה (צילום: Kenan Olgum)
 

בילוי ונופש פעיל באולודניז

כעשרים דקות נסיעה מפטהייה נמצא כפר הנופש אולודניז(Oludeniz) . הכפר מקיף את רצועת החוף שצורתה כסהר, שבמרכזו פורצת לתוך הים לשון חול ארוכה, היוצרת לגונה כחולה ומרהיבה. הכפר מוקף במעטפת הרים גבוהים ובבתי מלון ייחודיים בצורתם, הממוקמים על צלעות ההרים. תיירים רבים, בעיקר אנגלים, פוקדים את המקום בכל ימות השנה. בתי ההארחה נמצאים בתפוסה מלאה רוב השנה כך שמומלץ להזמין בהם מקום זמן רב מראש. שייט יאכטות, צלילה, ספורט מים ומצנחי רחיפה, מושכים למקום מטיילים צעירים (וצעירים ברוחם) שבסוף יום הפעילות, נהנים לצאת למועדוני הריקודים והפאבים המשובחים הפתוחים עד אחרון האורחים.

כשמונה ק"מ דרומית לפטהייה, נמצא כפר קאיה (Kayakoy). כפר זה זהו ננטש על ידי יוונים נוצרים שחיו במקום, בשנת 1923, לאחר מלחמת הטורקים ביוונים. כיום, משמשים המבנים הנטושים כמוזיאון פתוח וכעדות היסטורית בעלת חשיבות רבה.
 
אולודניז - הלגונה הכחולה, הריביירה הטורקית
כפר הנופש אולודניז מקיף את רצועת החוף שצורתה כסהר,
שבמרכזו פורצת לתוך הים לשון חול ארוכה, היוצרת לגונה כחולה ומרהיבה 
 (צילום: Kenan Olgum)
 

לטפס על ההרים ולשוט סביב גוצ'ק

מוסטפא, גבר חביב וחייכן, הצטרף אלי לסיור בעיירה האריסטוקרטית גוצ'ק (Gocek) בהמשך דרכי מערבה. לאחר הסיור הוא לקח אותי להרים הגבוהים שסביב העיירה, לצפות בנוף המרשים של עשרות יאכטות שטות, מרינה צבעונית ועיירה קטנה ומקסימה, שמשתלבת נפלא בתוך סיפורי ילדותו רוויית החוויות. אם חשקה נפשכם לשוט לאיים שסביב גוצ'ק, תיהנו מעסקת החבילה שמציעה הספינה הציבורית. עסקת החבילה כוללת שייט שמתחיל ב- 10:00 בבוקר ומסתיים ב- 18:00 בערב, ארוחת צהריים בסגנון בר-בי-קיו, משקאות וסלטים חופשיים ומגוונים.
 
העיירה גוצ'ק, הדרך הליקית
חופי העיירה גוצ'ק, עשרות יאכטות משייטות במפרץ  (צילום: 
Kenan Olgum)
 

לסעוד עם הזקנים הטורקים

לעיירה דאליין (Dalyan) הגעתי במטרה להכיר טוב יותר ומקרוב את העם הטורקי המקומי, שחלקו עוסק בחקלאות וחלקו השני - במסחר. בבתי הקפה, יושבים ומגלגלים להנאתם את שרשרת המִסְבַּחָה, זקני הכפר, פנסיונרים שכבר לא עוסקים בחקלאות או במסחר. בזמנם הפנוי הם משחקים שש-בש, מותחים את שפמם הקוצני, מעלים זיכרונות ומספרים סיפורים מרתקים מתקופתם.

את ארוחת הצהריים סעדתי במחיצתם של "הגיבורים המקומיים" הללו, במסעדה עממית, שהגישה לשולחן צלחות עמוסות במאכלים פשוטים וטעימים. כולם אכלו בכפות מאותן צלחות משותפות, מזגו מים אחד לשני ולא הפסיקו לחייך. זו הייתה חוויה בריאה ומשביעה, שגרמה לי להתחבר למקומיים בדרך הטובה ביותר.

דאליין מפורסמת בעיקר בזכות הקברים הליקיים החצובים במצוקי ההרים. אם תצטרפו לשייט, תזכו להגיע למעיינות המים החמים שבקרבת המקום. לגימה צוננת של כוס איירן, משקה יוגורט מקומי, ואנחנו בדרך למנה האחרונה בתפריט הטיול שלנו, הדובדבן שבקצפת, העיירה מרמריס.
 
העיירה דאליין, הריביירה של טורקיה
דאליין מפורסמת בעיקר בזכות הקברים הליקיים החצובים במצוקי ההרים  (צילום: Kenan Olgum)
 

מסיימים את המסלול במרמריס

מרמריס (Marmaris) היא עיר קיט פופולארית ביותר על הריביירה הטורקית. היא מפגישה בין הים התיכון לים האגאי וחופיה מכוסים עצי אורן קסומים. בעיר העתיקה ישנו ניגוד בין הישן לחדש, בין המסורתי לקדמה ולתיירות הענפה. המרינה הגדולה קולטת מטיילים ושייטים שמפליגים להנאתם לאורך החופים הסמוכים. העיר עמוסת בתי המלון, מצטיינת בחיי לילה סוערים ולאורך המרינה פזורים עשרות ברים, פאבים, טברנות ומועדונים אותנטיים, עם רקדניות בטן שמתנועעות לקצב עשן הנרגילות.
בתי מלון במרמריס
 
מרמריס, הריביירה של טורקיה
מרמריס  היא עיר קיט פופולארית, המפגישה בין הים התיכון לים האגאי, וחופיה מכוסים עצי אורן קסומים  (צילום: Andrey Khorobostov)

מלון מומלץ בעיר מרמריס, טורקיה
מלון אלייט וורלד מרמריס - מלון 5 כוכבים לסיום מפנק בעיר הנופש מרמריס
(צילום: Elite World Marmaris Hotel)

בין בריזה של שייט מרגיע, לבין שיזוף בבריכת המלון, קחו נשימה ארוכה וטובה של הנאה, ואל תשכחו לקחת אתכם לוקום וחלווה עם פיסטוק, לפני שאתם חוזרים הביתה לשגרה הכל כך מוכרת לנו.
 

מידע נוסף


אמנון כפיר
 
אודות הכותב
אמנון כפיר, צלם תרבויות ומטייל, עוסק במיפוי הגיאוגרפיה האנושית ברחבי העולם ועורך מסעות צילום בדגש טקסים, פולחנים ודת.
דוא"ל לתגובות: 
amnon-art-photo@bezeqint.net
 







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר