בוואריה אחת, שני לודוויגים – חלק א':
מסלול בעקבות המלך לודוויג הראשון
מאת: יונית אבני


שני מלכים בווארים, בני המאה ה-19, השפיעו על התהוותה של גרמניה של המאה העשרים. לשניהם קראו לודוויג – סב ונכדו. האחד חובב נשים והשני – כנראה שלא בדיוק. כתבה זו תעסוק בלודוויג הראשון, דמות פחות עסיסית מנכדו, אך אחראי לכמה ממפעלי התרבות והבנייה של בוואריה, שראוי לכל תייר להכיר.


כל האתרים שאזכיר כאן מרוכזים במינכן, בירת חבל בוואריה, ובסביבתה הקרובה  מסלול קרוב ונוח לטיול.
 
היכל השחרור – בפרינגסהאלה, גרמניה
היכל השחרור – בפריונגסהאלה, שנבנה על ידי לודוויג הראשון,
מסמל את שחרור העמים הגרמניים מכיבושי נפוליאון (צילום: ArtTower)
 

חשיבותה של בוואריה

את התפתחותה והתעצמותה של גרמניה לאורך ההיסטוריה, כמו גם את תפיסת העולם של העליונות הגרמנית, הובילו שתי ישויות מדיניות. האחת היא פרוסיה  ממנה צמחה הקיסרות הגרמנית. השנייה היא בוואריה, בה צמח חלק משמעותי מהתרבות הגרמנית.
 
בוואריה הייתה רוב שנותיה ממלכה עצמאית, והיא אוחדה תחת דגל גרמניה רק בשנת 1871. כיום בוואריה היא המדינה הגדולה ביותר מתוך 16 המדינות המרכיבות את הפדרציה של גרמניה. היא משתרעת על פני 20 אחוז משטחה של גרמניה כולה, ומספר תושביה – מעל 13 מיליון, מעמיד אותה במקום השני.

יעדים בכתבה: היכל התהילה (A) והיכל השחרור (B) – מפעליו הגדולים של לודוויג הראשון, והעיר מינכן (C)
מקום לינה מומלץ: מלון דאס רגנסבורג בעיר רגנסבורג


בלטיות



לודוויג הראשון – כגודל הציפייה כך גודל האכזבה

בשנים 1825 עד 1848, עוד טרם איחודה עם גרמניה, מלך על בוואריה לודוויג הראשון (Ludwig I). הרבה עיניים היו נשואות אליו, כמחליפו של אביו מקסימילאן הראשון וכמתנגד לקשריו הפוליטיים ולבריתות שכרת, בהן גם ברית עם שליט צרפת נפוליאון בונפרטה. בסוף המאה ה-18 הייתה זו החלטה נבונה להיות חלק מהברית עם נפוליאון, אולם לאחר תבוסתו בקרב ווטרלו (1814) הפסידה בוואריה שטחים רבים בטירול לטובת הקיסרות האוסטרית.
 
אך כגודל הציפייה, כך גודל האכזבה. לודוויג הראשון אכן היה היפוכו של אביו, אבל השתייך לאסכולה שמרנית שהתנגדה לדמוקרטיה, ולא הוביל את בוואריה ליתר ליברליזציה. עובדה זו, יחד עם אורח חייו ההולל, הובילה בסופו של דבר לסיום שלטונו בטרם עת והעברת הכתר לבנו – מקסימיליאן השני. היה זה בימי אביב העמים, המהפכה שסחפה את מרבית אירופה והובילה למלוכה ליברלית יותר.
 
לודוויג הראשון ונשותיו, בוואריה
לודוויג הראשון, אשתו תרזה (למעלה) והמאהבת לולה מנטז (למטה)
 

מינכן ואוצרות האמנות של לודוויג הראשון

לודוויג הראשון, שהיה חובב קלאסיקה יוונית ונורדית, תרם לא מעט להתפתחות התרבות והבנייה בבוואריה. בכיכר קוניגספלאץ (Königsplatz) במינכן, הבנויה בסגנון יווני, הוא בנה את מוזיאון גליפטוטק (Glyptothek, נהגה גלופטוטק) בו רוכזו מיטב אוצרות התקופה היוונית והרומית. המקום הופגז קשות במלחמת העולם השנייה וקירות השיש ברובם נהרסו ולא שוקמו, אך העתיקות עדיין שם. בתקופת הרייך השלישי שימשה כיכר קונינגפלאץ להתכנסות ומפגנים של המפלגה הנאצית. מבנה מפואר נוסף בכיכר הוא שער פרופילן (Propyläen), שנבנה מאוחר יותר, בשנת 1862. 
לודוויג הראשון העביר למינכן את האוניברסיטה המרכזית של בוואריה, ובנה בה את מוזיאון פינקוטק (Alte Pinakothek), בו מרוכזות לא מעט מיצירות האומנות שליקט במהלך חייו. אין-ספור יצירות אומנות שאסף לודוויג מוצגות עד היום גם בגלריה בארמון נימפנבורג (Nymphenburg), הסמוך למינכן.
 
מוזיאון גליפטוטק, כיכר קוניגספלאץ, מינכן
במוזיאון גלופטוטק אשר בכיכר קוניגספלאץ רוכזו
מיטב אוצרות התקופה היוונית והרומית
(צילום: Michael Siebert)

מוזיאון הפינקוטק הישן, מינכן
במוזיאון הפינקוטק הישן מרוכזות לא מעט מיצירות האומנות
שליקט לודוויג הראשון במהלך חייו
 (צילום: Andrey Khorobostov)
 

היכל התהילה של גיבורי גרמניה

הבולט בין מפעליו של לודוויג הראשון הוא היכל התהילה – ואלהלה (Walhalla) שהוקם בסמוך לעיר רגנסבורג (Regensburg), 120 קילומטר צפונה למינכן. אבן הפינה להיכל הונחה בשנת 1825, שנת הכתרתו של לודוויג, אך את הרעיון הוא הגה כבר בשנת 1807. באותם ימים הייתה בוואריה תחת השפעת נפוליאון, ולודוויג הראשון היה עדיין יורש עצר בן 20, מדוכא מתפיסת עולמו של אביו והתבטלותו בפני נפוליאון. הוא החליט להנציח את מורשת האומה הגרמנית, במטרה לרומם את רוח העם בעזרת פסלים של גדולי האומה.
 
השם ואלהלה לקוח מהמיתוס הנורדי, ומציין את מקום מנוחתם של הלוחמים שמתו מות גיבורים בשדה הקרב. לודוויג הצעיר היה חובב מיתוסים, והוא ראה בעיני רוחו היכל הנצחה של האישים שתרמו תרומה מרבית לתרבות הגרמנית. על גבעה הצופה אל הדנובה, ליד הכפר Donaustauf, הוקם העתק מדויק של הפרתנון של אתונה. הוא נחנך בשנת 1842 ועד אז כבר היו בו 96 פסלים ו-64 לוחיות, שהנציחו אישים שלא נותר תיעוד לדמותם.

ואלהלה - היכל התהילה של גדולי האומה הגרמנית
ואלהלה  היכל התהילה של גדולי האומה הגרמנית, 
העתק מדויק של הפרתנון של אתונה (צילום: Frank Wagner)

ואלהלה - היכל התהילה של גדולי האומה הגרמנית
היכל התהילה נבנה כדי להנציח את מורשת האומה הגרמנית,
במטרה לרומם את רוח העם בעזרת פסלים של גדולי האומה
 (צילום: ArtTower)

 
מי יכול להיות בעל הכבוד שפסלו יוצב בהיכל התהילה? עליו להיות ממוצא גרמני, ולכן גם מי שחי במדינות אחרות זכאי לפסל. עד היום ממשיכים להוסיף דמויות להיכל, וכיום הדבר מתבצע באחריות ממשלת בוואריה, אך רוב הפסלים הם מהימים בהם הוקם ההיכל. במהלך השנים נוספו עוד 32 פסלים, מהם 12 פסלי נשים. בין הפסלים גם פסלו של לודוויג הראשון עצמו, שהיה גם חרזן, פייטן ומשורר חובב.
 
גם כיום אפשר להצטרף למונצחים, בתנאי שהמועמד מת לפני יותר מ-20 שנה. כך נוספו להיכל: יוהאן סבסטיאן באך (1916), פרנץ שוברט (1928), ריכרד שטראוס (1973), אלברט איינשטיין (1990) והיינריך היינה (2009). היינה, שמת באמצע המאה ה-19, לגלג לא מעט על יכולתו הפואטית של לודוויג, ואולי בשל כך הוא הצטרף להיכל בעיתוי מאוחר כל כך.
 
אל היכל ואלהלה, השוכן 11 קילומטר מזרחה מהעיר רגנסבורג, ניתן להגיע עם רכב או בשייט על הדנובה. ספינה יוצאת מגשר האבן הישן (Steinerne Brücke) ברגנסבורג. גרם מדרגות שיש מרשים, מוביל מהדנובה אל ואלהלה, עם 358 מדרגות והרבה אוויר לנשימה... (המגיעים ברכב לחניה יכולים לחסוך את המדרגות).

העיר היפה הזו היא מקום טוב להתמקם בו ללינה. מלון דאס רגנסבורג (
Hotel Das Regensburg), מלון 4 כוכבים מקסים, הוא בחירה מצוינת, עם חדרים וסוויטות לזוגות ומשפחות.

מלון מומלץ בעיר רגנסבורג, דרום גרמניה
מלון דאס רגנסבורג  בחירה מצוינת בעיר היפה רגנסבורג, שנעים לשוטט בה בלילה

רגנסבורג, גרמניה
העיר רגנסבורג, לידה נבנה הבולט בין מפעליו של לודוויג הראשון – היכל התהילה (צילום: Leonhard Niederwimmer)
 



היכל השחרור מכיבושי נפוליאון

אתר נוסף וחשוב שנבנה על ידי לודוויג הראשון הוא היכל השחרור – בפריונגסהאלה (Befreiungshalle). גם הוא ניצב על גבעה המשקיפה על הדנובה, בסמוך לעיר קלהיים (Kelheim), 110 ק"מ צפונית למינכן. ההיכל מסמל את שחרור העמים הגרמניים מכיבושי נפוליאון. במסלול החיצוני, עד ההיכל, אפשר לטייל ללא תשלום דמי כניסה, אך הכניסה למבנה עצמו היא בתשלום (לא לוותר). הכניסה דרך גרם מדרגות תלול, אך בצד האחורי של המבנה יש מעלית.
 
מחוץ למבנה המעוגל ניצבים 18 פסלים, אשר כל אחד מהם מייצג את אחד העמים הגרמניים. בתוך האולם עצמו מעגל של 34 אלות ניצחון, עשויות שיש קרארה, בגובה 3.30 מטר. כל זוג אלות מחזיק מגן נחושת, עליו חקוק שמו של אחד הקרבות במלחמות נפוליאון. 18 לוחות מציינים את שמות הגנרלים הגדולים של המלחמה. על רצפת המבנה נכתוב ציטוט מפיו של לודוויג הראשון: "מי ייתן ועמי גרמניה לעולם לא ישכחו מדוע היה הכרחי לצאת למאבק על החירות ומה הביא להם את הניצחון".

גרם מדרגות מוביל מהגלריה (מאחורי האלות) ועולה לראש המבנה. מכאן יש תצפית יפה אל פנים המבנה ואל הכתובות הקבועות בכיפה, וכמובן אל הסביבה כולה: עמק הדנובה, העיר קלהיים ותחילתה של תעלת דנובה-מיין-ריין.
 
ביפראוגונסהאלה - היכל השחרור מכיבושי נאפוליאון, בוואריה
ביפראוגונסהאלה  היכל השחרור מכיבושי נאפוליאון 
מחוץ למבנה המעוגל ניצבים 18 פסלים, אשר כל אחד מהם מייצג את אחד העמים הגרמניים (צילום: Tassilo111)
 
 
הבנייה החלה עוד בתקופת שלטונו של לודוויג, אבל המאורעות ההיסטוריים חייבו אותו להתפטר. לודוויג הראשון לא היה אהוד על הציבור, בשל נוקשותו מחד, ובשל פרשיות אהבים אין סופיות מאידך. האחרונה, שערורייתית במיוחד, בה הוא ניהל קשר עם רקדנית אירית בשם הבימה לולה מנטז (Lola Montez). בית הנבחרים דרש ממנו לאזרח אותה, הוא סירב, והבין כי מקום הכתר על ראשו בסכנה. הוא הגיע לסיכום כי בנו מקסימיליאן השני ירש אותו, והוא יעביר את יתרת ימיו מחוץ לבוואריה. לולה עברה לשוויץ והמתינה לו עד בוש, אבל הוא בחר לעבור לצרפת ולמחוזות אחרים, ולמעשה הקשר נותק. למרות שהתפטר החליט לודוויג להשלים את הבנייה מכספו הפרטי, והיכל השחרור הושלם באוקטובר 1863.

ביפראוגונסהאלה - היכל השחרור מכיבושי נאפוליאון, בוואריה
לודוויג הראשון לא היה אהוד על הציבור, גם בשל נוקשותו וגם בשל פרשיות אהבים אין סופיות.
כיפת היכל השחרור (צילום: MadeByEve)


בתי מלון מומלצים ליד שדה התעופה של מינכן

נמליץ כאן על מספר בתי מלון שלא תוכלו "ליפול" איתם. כולם מציעים שאטלים לטרמינל, שעות ארוחות גמישות, חדרים ממוזגים ואטומים לרעש ושירות אדיב.
מלון הילטון מיוניק איירפורט (Hilton Munich Airport) הוא מלון מפואר ומפנק, הממוקם בתוך שדה התעופה, בין טרמינל 1 (ממנו יוצאות הטיסות לישראל) וטרמינל 2, צמוד למתחם החנויות והמסעדות. יש בו בריכה, מרכז ספא, חדרים וסוויטות, היכולים להתאים גם למשפחות.
מלון נובוטל מינכן איירפורט (Novotel München Airport) ממוקם אף הוא במתחם שדה התעופה, במרחק  2 ק"מ מהכניסה לטרמינל. החדרים גדולים ויכולים להתאים גם למשפחות.
מלון מוקסי מיוניק איירפורט (Moxy Munich Airport) ממוקם בעיירה שוויג ביי (Schwaig bei), במרחק 5 ק"מ מדה התעופה. הוא בעל עיצוב מודרני, צעיר וכייפי, אם יש לכם ערב להעביר לפני או אחרי טיסה.
מלון מובנפיק מינכן-איירפורט (Mövenpick Hotel München-Airport) נמצא בעיירה האלברגמוס (Hallbergmoos), הממוקמת 7 ק"מ משדה התעופה. ניתן לצרף לחדרים מיטות לילדים ועריסה לתינוק.


לודוויג הראשון הספיק לראות את בנו מקסימילאן השני כמלך במשך 16 שנה, ואת נכדו לודוויג השני יורש את הכתר ב- 1864. ארבע שנים לאחר מכן, הוא נפטר בגיל 82.

כתבת המשך: בוואריה אחת שני לודוויגים - לודוויג השני

מידע נוסף



יונית אבני אודות הכותבת
יונית אבני, תופרת טיולים - ייעוץ והתאמת מסלולי טיול מותאמים ללקוח באירופה. שירות וליווי אישי בהכנת מסלול הטיול, למשפחות, זוגות ויחידים, מותאם לתקציב, יכולות והעדפות אישיות. באתר הבית של יונית מידע רב על יעדים בהם טיילה, וצרורות של טיפים להתייעלות בטיולים. דוא"ל yonit@yonitour.co.il

יונית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר