יזראליטס - בני ישראל הרוחניים בנהר אורובמבה
מאת: ד"ר גלעד (גילי) חסקין


בדרום-מזרח פרו, סמוך לאזור בו פורץ נהר אוּרוּבָּמְבָּה (Rio Urubamba) את הרי האנדים, לעבר המישורים האינסופיים של האמזונס, לא הרחק מעיר מבצרם הנטושה של בני דת האינקה, חיים אינדיאנים מסבירי פנים, הרואים עצמם כממשיכיו הרוחניים של עם ישראל.


בקעת נהר האורובמבה, פרו
בקעת נהר האורובמבה  (צילום: Mariano Mantel)
 
בכפרם אל פואבלו דה לוס יזראליטס (El Pueblo de los Israelitas), שפירוש שמו "כפר הישראלים", רגילים תושבי הכפר לארח את המטיילים ההרפתקניים, בדרכם לחשוף את מסתורי האמזונס. תושבי הכפר מאירי פנים ומכניסי אורחים, בניגוד לאמרינדים (אינדיאנים) רבים, שסיגלו לעצמם, מסיבות מובנות, שנאת זרים.
 

יעדים בכתבה על פי סדר הופעתם
 

מוצ'ילרים ישראלים בעקבות השבטים האבודים

שמו של הכפר עבר מפה לאוזן בקרב המטיילים הישראליים כבר בשנות השבעים של המאה שעברה. שמענו עליו כבר בספר המטיילים הענק שנערך על ידי חולה צהבת אלמוני, בבית ברול אשר בלימה ואחר כך, מפי ישראלים נרגשים, שהיו מוכנים להעיד כי במו עיניהם פגשו את עשרת השבטים האבודים.
 
גם אנחנו, כמוצ'ילרים רבים אחרים ("מוצ'ילר" - מקורו במלה "מוצ'ילה", שפירושה 'תרמיל'. זהו כינוי, שנתנו המקומיים למטיילים, בשל התרמיל, שהם נושאים על גבם), הגענו במסענו לכפר זה.
 
נהר אורובמבה, פרו
נהר אורובמבה פורץ דרכו בהרי האנדים  (צילום:Teresa Stanton)


דרום אמריקה




 

לאורך נהר האורובמבה

היה זה מסע רב תלאות, שראשיתו בקוסקו (Cusco), בירת האינקה, בספטמבר 1981. המשכו בטיול רגלי ארוך מהרי האנדים המושלגים בשביל שנסלל לפני שמונה מאות שנה בידי אדריכלי האינקה, עד אספיריטו פמפה, שם שוכנת עיר האינקה האבודה וילקבמבה ווייחה (Vilcabamba). חורבותיה של וילקבמבה ווייחה אינן מרשימות כמו אלו של מאצ'ו פיצ'ו, גם הנוף איננו מרהיב, אך מראה המבנים החרבים והעצים העולים מהם מרגש ומעלה הרהורים נוגים על תרבות שהיתה ואיננה עוד.
 
מוילקבמבה (ולא ממאצ'ו פיצ'ו) ניהל מנהיג הגרילה טיטוקוסיניופאנקי (Titicosiyupanqui), מלך האינקה המורד, את פעולות הגרילה שלו כנגד הספרדים שכבשו את ארצו ובזזו את אוצרותיה. הוא התעקש להמשיך וללחום נגד הפולשים ולא חדל גם כשקיבל מהספרדים רמז עבה למדי - את ראשה של אחותו שנכרת, נשטף במי הנהר והגיע לפי האגדה עד לידיו.
כתבה על המאצ'ו פיצ'ו  כתבה על קוסקו
 
וילקובמבה, פרו
הכפר וילקבמבה  (צילום:_betoscopio)
 

רפטינג שכמעט הסתיים רע

משם הלכנו רגלית אל הכפר הקטן צ'יטאני (Quiteni) וממנו בשייט בקאנו (סירת עץ קטנה), נהוגה בידי צעיר גרמני, על מימיו הסוערים של נהר האורובמבה, דרך קניון (פונגו) מאניקי (Pongo de Mainique) המופלא, שם עברנו ביעף למרגלות צוקי גרניט זקופים, שמפלי מים שצפו מהם אל הנהר שמתחת. כיום, הטיול בקניון מתבצע על ידי חברות רפטינג מסודרות, אך אז, בימים ההם, של קיץ 1981, דומני שלא הכרנו כלל את המילה הזאת.
 
למרבה האכזבה, התברר לנו כי הצעיר טרם הספיק להכיר את הנהר. פעם אחת כבה המנוע והסירה נסחפה, עד שבאומץ לבו קפץ למים והצליח לעצור אותה מלהיסחף בזרם. בפעם השנייה פיספס והסירה נטרפה אל מערבולת מסוכנת. כבר ראיתי את המוות מסתחרר לנגד עיני, עד שברגע אחרון של התעשתות, הצלחתי לזנק ולאחוז בענפיו של עץ.
נורית אחזה בי בחוזקה והסירה נעצרה, כשענפי העץ נחרטים בכפות ידי. היינו זקוקים לשעה נוספת כדי לעכל את העובדה שחוסר ניסיונו של הצעיר, כמעט ועלה לנו בחיינו. הצלחנו להגיע בנס, חיוורים ומפוחדים אל "כפר הישראלים".
 
רפטינג בנהר האורובמבה, פרו
ראפטינג בנהר אורובמבה  (צילום: Jon Roberts)
 

המפגש עם "הישראלים"

כאשר ירדנו מהקאנו, במעגן המאולתר של הכפר, שמחים לחוש סוף סוף אדמה מוצקה תחת רגלינו, קידם את פנינו שלט, שעליו כתוב היה באותיות לועזיות "מיסיון דה ישראל", דבר שרק הגביר בקרבנו את תחושת הנס. כאילו כדי להעצים את הדרמה, בירכה אותנו לשלום דמות קטנה, בעלת פאות וזקן מדובלל, בניגוד לאינדיאנים שפניהם חלקות בדרך כלל. הדמות הבלתי מוגדרת היתה חבושה כובע קסקט, לרגליה מגפי גומי שחורים, ולמותניה – חגורת עור עבה, המעוטרת בציור של לוחות הברית. מתברר ששמו פאול. "כנר על הגג" כינינו אותו אחר-כך.
לאחר חילופי ברכות קצרים ולחיצות ידיים, הוא סיפר לנו מעט על שגרת חייהם: דייג, מעט חקלאות וחיפושי זהב. כמו דיירים אחרים של האמזונס.
 
את כל אלו כבר הכרנו מכפרים אינדיאניים אחרים. הפעם היינו קצרי רוח לשמוע על הפרק ה"ישראלי", כביכול. פאול הוביל אותנו אל קרחת יער ובלבה ה"טֶמְפְּלו"ֹ (שם נוצרי כללי לכנסיה, כלומר מקדש שלמה). הייתה זו מעין בקתת עץ גדולה, שבתוכה שורות-שורות של ספסלי עץ, הנחלקים בין עזרת הנשים לעזרת הגברים. מאחורי בימה קטנה היה תלוי גיליון גדול, שפירט בספרדית את עשרת הדיברות. ליד בית המקדש פרושה רחבה גדולה, מגודרת בעץ, ובמרכזה מזבח מיוחד להעלאת קורבנות. התבוננו במקום באכזבת מה, אך כעבור רגע, הפך הצריף, בכוח דמיוננו לאלטרנטיבה אמזונית לבית המקדש המקראי.
 
אל פואבלו דה לוס יזראליטס, כפר הישראלים בפרו
חבורת מוצ'ילרוס ישראלים בכפר ה"יזראליטס" (צילום: ברק אפיק)
 
לאחר שיחה קצרה, התברר לנו, כי תושבי הכפר שומרים את השבת, אוכלים מבשרם של מפריסי פרסה בלבד, רואים בחזיר שיקוץ ועולים לרגל לבית מקדשם שלוש פעמים בשנה - בספטמבר, באפריל וביוני. חיש קל עלה במוחנו הדמיון המפתיע לשלושת הרגלים ושלוש העליות לרגל, שהיו מקובלים בעבר בדת היהודית ונערכו במועדים דומים (סוכות, פסח ושבועות...). במהרה אנו נישאים על כנפי הדמיון ורואים באנשי הכפר את צאצאי עשרת השבטים, ובנהר האורובמבה את הסמבטיון. מנהיגם של "הישראלים" הוא יחזקאל-ישראל, שחי בלימה ואמור, לדעת כמה מהם, להובילם בדרך לגאולה. רוחנית בעיקר.
 
בית המקדש בכפר היזראליטס, אל פואבלו דה לוס יזראליטס, כפר הישראלים בפרו
בית המקדש בכפר היזראליטס (צילום: ברק אפיק)





 

בבית המקדש האמזוני

התמזל מזלנו להיות בבית המקדש בעת התפילה. כל הנוכחים, גברים עטורי זקן ופאות, נשים מכוסות ראש וילדים קטנים, שצימחו אף הם פאות ארוכות, קראו בתנ"ך ובברית החדשה ובעיקר שרו. הם אוהבים לשיר האינדיאנים הישראלים. היה זה מראה סוריאליסטי לכל הדעות, כאילו לא היה די בשפע הגירויים הויזואליים שמסביב: ג'ונגל, קניון הררי, מפלי מים, צמחייה עבותה, תוכים צבעוניים, קופים, אינדיאנים. לכול אלו נוסף כעת גם בית מקדש.
 
האזנו לתפילה, מנסים לזהות בילידים עטורי הצלב איזה שהוא זכר לאמונה יהודית, אך לא. למרות ספקנותנו, הם שבו והכריזו בגאון: "אנו ישראל הרוחנית". כאשר התגאינו בפניהם, כי גם אנו מישראל, מצפים לתחושת שייכות כלשהי, תיקנו אותו המקומיים ביובש והדגישו, "אתם לא מישראל, אלא מפלשתינה", משום ש"השכינה", לדבריהם, "עזבה את ישראל (מאחר שרבו בה החטאים והחוטאים) ומצאה את משכנה בנהר אורובמבה".
 
אל פואבלו דה לוס יזראליטס, כפר הישראלים בפרו
מוצ'ילרוס משתתפים בעבודה ביער, יחד עם בני ה"יזראליטס" (צילום: ברק אפיק)
 

האם אחינו הם?

מאוחר יותר, הובילה ההתלהבות כמה תרמילאים ובעקבותיהם כמה עיתונאים זריזים, לתאר את יושבי הכפר כבני שבט דן האבודים. אולם האמת היא, שלמרות הדמיון במראה ובחלק מהמנהגים, אין כל קשר בין ילידי האמזונס הללו לבין היהדות. אלה הם "אינדיאנים", שקיבלו על עצמם את הנצרות הפרוטסטנטית ובחרו להשתייך לאחת הכיתות הקיצוניות שלה, המתנגדות בעוצמה לנצרות הקתולית. כיתות אלו (דוגמת האנווגליסטים, הבפטיסטים, מנניטים, עדי-יהווה ועוד) רואות בברית הישנה את "ספר הספרים" וממעיטות בערכה של הברית החדשה. כמה מהן כמעט ומתעלמות ממנה. חבריהן נמנעים מאכילת בשר חזיר (בשבת בלבד) ומחילול שבת. במקומות אחדים הם אף מחקים כמה ממנהגי היהודים.

 
שארי בשר? קרובים? בהחלט לא. ביניהם לבין היהדות פעורה תהום עמוקה - האמונה במשיחיותו של ישו. מתברר שלמרות התרשמותם השטחית משהו של כמה מהישראלים שקדמו לנו, אין "לוס יזראליטס" טוענים לקרבה כלשהי עם ישראל. תהא מידת הקרבה ליהדות ולתנ"ך אשר תהא, אין האינדיאנים האלה רואים את עצמם כיהודים, כצאצאי עשרת השבטים או כשרידי האנוסים. הם רואים את עצמם כישראל הרוחנית. זהו למעשה הרעיון המרכזי הגלום בנצרות.
 
אל פואבלו דה לוס יזראליטס, כפר הישראלים בפרו
ארוחה משותפת עם בני "יזראליטס" (צילום: ברק אפיק)
 
ובכל זאת, מראה עשרת הדברות והשם "ישראל", בלבו של הג'ונגל האמזוני, עושים את שלהם ואנו איננו נותנים לעובדות היבשות לקלקל לנו את ההתרגשות. לפנות ערב, כשעמדנו לעזוב את הכפר, ביקשו מאיתנו הנערות שבחבורה, לשיר בבית המקדש שיר בעברית. השכינה שרתה גם עלינו, ושרנו באוזניהם את "עושה שלום במרומיו".
 
אם נכונה האמונה, שהמשיח יבוא לאחר חורבן העולם ולאחר בנייתו מחדש כבימי בראשית, הרי כל התפאורה כבר מוכנה כאן: ג'ונגל בתולי, תוכים צבעוניים, איגואנות (לטאות ענק), פלגי מים זכים ושלווה נהדרת. גן עדן אמיתי.
 
תודה מיוחדת לברק אפיק על הערותיו וצילומיו.


גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין, PhD מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות. אתר הבית של גילי חסקין
 






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר