אתרי מורשת עולמית בקרואטיה

לעומק קרואטיה - אתרי מורשת עולמית
מאתאיציק אהרוני


לרבים קרואטיה היא נופשון קצר, באחת מהערים שאליהן מגיעות טיסות השכר מישראל, או נופים דרך חלונו של אוטובוס מהיר, בטיול דחוס המשלב את קרואטיה עם שכנתה סלובניה. אנחנו בחרנו בטיול עומק, בכדי לראותה ממבט אחר.


ברחבי קרואטיה פזורים שפע של אתרים ייחודיים - לכל תקופה סגנון המיוחד לה. שבעה מהם הוכרזו על ידי אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית, ושיקומם נעשה בעזרת אונסק"ו והאיחוד האירופי. כתבה זו תעסוק באתרי המורשת העולמית של דוברובניק, טרוגיר, שיבניק, ארמון דיוקלטיאנוס בספליט, בזיליקת אופרזיוס בעיר פורץ'שמורת הטבע פליטביצה.

ספליט, הריביירה של קרואטיה
העיר ספליט, בתוך היופי הזה מסתתר אחד מאתרי המורשת המרשימים של קרואטיה  (צילום: CC  Nick Savchenko)
 

מפת אתרי מורשת עולמית בקרואטיה, ומקומות לינה מומלצים:
מלון רויאל נפטון בדוברובניק (A) |  מלון מורום הריטג' בספליט (C) |  מלון בלוויו בטרוגיר (D)
מלון הריטג' בעיר שיבניק (E) | מלון גראנד לייקס ליד שמורת פליטביצה (G)

להגדלת המפה לחצו למעלה משמאל
 

עדויות להיסטוריה עשירה

קרואטיה הושפעה רבות ממיקומה הגיאוגרפי, על גבול הנצרות והאיסלם, לאורך חופי ים ארוכים ומפורצים, מהטופוגרפיה ההררית של פני הקרקע, וכן מהכובשים הרבים ששלטו בה במהלך ההיסטוריה. כל אחד מאלו נתן בה את אותותיו, השאיר בה את סימניו המיוחדים, והם היו מטרת נסיעתנו.
 
מיקומה הגיאוגרפי של קרואטיה וחופיה המפורצים, המנוקדים במאות איים, היו עוד בתקופות עתיקות יעד אסטרטגי למדינות ששלטו בציים גדולים ובנתיבי הים התיכון ומעבר לו. קרואטיה ידעה במשך שנותיה שליטים רבים: רומים, יוונים, ביזנטים, הונגרים, אוסטרים, עות'מנים, ונציאנים, צרפתים ואחרים. אלו שלטו בה מאז שהתיישבו בה האיליריים, שבטים הינדו-אירופים, בשנת 1000 לפני הספירה, ועד הכרזת העצמאות בחודש יוני 1991, לאחר התפרקותה של הפדרציה היוגוסלבית וההכרה בה על ידי האו"ם בינואר 1992.
 
פליטביצה, קרואטיה
בין אתרי המורשת של אונסקו גם אתרי טבע מרהיבים, שמורת אגמי פליטביצה   (צילום: CC  Arnie Papp)

בלקן




 

דוברובניק - פנינת הים האדריאטי

המפורסמת מאתרי המורשת העולמית היא העיר העתיקה של דוברובניק (Dubrovnik), שנוסדה על ידי היוונים במאה ה-8 לספירה. במשך 700 שנים הגנה חומת העיר העתיקה על המבנים המרשימים שלה, אך במלחמת האזרחים האחרונה, בשנות ה- 90, לא יכלה החומה לכלי הנשק המודרניים ומבני העיר נפגעו. שיתוף פעולה בינלאומי החזיר לה את המראה המקורי.
 
אין טוב מלהתחיל את הביקור בעיר בסיור על חומותיה. לאחר מכן כדאי להסתובב ברחובות העיר, לצפות בבנייניה ולבקר בכנסיותיה המקסימות ובארמונותיה. מומלץ לטייל לאורך שפת הים, להתרשם מניקיון המים והמפרצים, ולעלות לנקודת התצפית בכביש המוליך לשדה התעופה, ממנה נשקף מראה העיר.
דוברובניק, קרואטיה
העיר דוברובניק על כף יבשה הבולט מן החוף ומתנשא עשרות מטרים מעל הים (צילום: CC  Jorge Franganillo)

מלון מומלץ בעיר דוברובניק (אליה יש טיסות ישירות מישראל)

מלון רויאל נפטון (Royal Neptun Hotel) הוא מלון 4 כוכבים מפנק, עם חוף ים פרטי, בריכות שחיה (למבוגרים וילדים) הממוקמות בראש צוק מדהים, ומרכז בריאות וספא המציע עיסויים. החדרים כולם ממוזגים, עם שולחן, פינת ישיבה, קומקום, פינת קפה ומרפסת, הפונה לים או לנוף. למלון מספר מסעדות על טרסה המשקיפה לים, וארוחת בוקר עשירה. 
 
המלצה על מלון בדוברובניק   המלצה על מלון בדוברובניק
מלון רויאל נפטון
 בדוברובניק - חוף ים פרטי, בריכות שחיה והמון רוגע
 

ספליט – לב אזור דלמטיה

אתר מעניין עוד יותר, שאף הוא זכה להכרת אונסק"ו, הוא ארמון דיוקלטיאנוס (Dioklecijanova palača), שנבנה על ידי הקיסר דיוקלטיאנוס בעיר ספליט (Split). הארמון נבנה בתחילת המאה הרביעית לספירה, במשך 10 שנים, על ידי הקיסר הרומי שהתנגד לנצרות. מטרתו היתה לשמש לו מקום פרישה, הרחק מרומא, ולאחר מותו כמאוזוליאום עבורו, אך הוא לא זכה להגשים את שאיפתו.
מכלול הארמון, שגודלו 215 על 181 מטרים, כולל בתוכו 220 מבנים הבנויים מאבן לבנה, המקנים לו מראה מרהיב. כיום, למרות 1,700 השנים שחלפו, עדין משמשים מבני הארמון למגורים, מסחר ותיירות. המבנה שיועד להיות לו למאוזוליאום משמש כיום ככנסיה.
 

ארמון דיוקלטיאנוס בספליט, קרואטיה
ארמון דיוקלטיאנוס, מורשת עולמית בעיר ספליט     (צילום: CC currystrumpet)
 
 

מלון מומלץ במרכז עיר ספליט

מלון מורום הריטג' (Murum Heritage Hotel) הוא מלון 4 כוכבים הממוקם בתחומי ארמון דיוקלטיאנוס במרכז העיר העתיקה של ספליט. המלון בעיצוב המשלב עתיק עם חדש ונקי, מציע חניה פרטית (בתשלום), מסעדה, חדרים זוגיים וסוויטות. כל חדרי המלון ממוזגים, וכוללים פינת ישיבה, שולחן עבודה, מיני בר, ולחלקם גם מרפסת גדולה. 
 
המלצה על מלון בעיר ספליט קרואטיה
מלון מורום הריטג'
 - משלב עתיק וחדש במיקום מצוין בעיר העתיקה של ספליט
 



 

טרוגיר – היהלום שבכתר

20 קילומטרים מערבית לספליט נמצאת טרוגיר (Trogir), שהעיר העתיקה שלה שוכנת על אי זעיר, המחובר בגשר ליבשה. רובו של האי מוקף חומות שנבנו במאה ה- 15, ובצדו הדרומי טיילת חוף שבה נטועים עצי דקל. בעיר נשתמרו מבנים רבים, הבנויים באבן לבנה ובסגנון רומי-רנסאנסי, משנות הפריחה של טרוגיר במאות ה-13 עד ה-15, המקנים לה ייחודיות. עד היום נחשבת טרוגיר בעיני רבים, לעיר היפה ביותר בקרואטיה, והיא זכתה לכינוי "היהלום שבכתר".
פרט למבנים ציבוריים, קתדרלות, ארמונות, בית העירייה ואחרים, נמצאים בתחום העיר בתי משפחות מכובדות, שחזיתם מעוטרת בסמלי המשפחה.
מומלץ לטייל ברחובותיה הצרים והפעילים של העיר ולאורך הטיילת, ליהנות מהכיכר המקסימה שבחזית הקתדרלה ולחכות לשעת שקיעת השמש. כשתסיימו את ביקורכם, לאורה של השמש השוקעת, בודאי תשאלו את עצמכם: איך יתכן שעיר זו אינה במסלול הטיולים, ומדוע לא זכתה לתהילה כמו שכנתה מדרום, דוברובניק.
עוד על טרוגיר בכתבה על מרכז דלמטיה  | 
בתי מלון בטרוגיר
 
העיירה טרוגיר, הריביירה של קרואטיה
העיר העתיקה של טרוגיר שוכנת על אי זעיר המחובר ליבשה עם גשר  (צילום: CC  Nick Savchenko)

המלצה על מלון בעיר טרוגיר

מלון בלוויו טרוגיר (Hotel Bellevue Trogir) הוא מלון 4 כוכבים, הממוקם במרחק הליכה קצר מהעיר העתיקה של טרוגיר, שהמסעדה שבקומה העליונה משקיפה עליה. במלון מסעדה מצוינת ובר משקאות, טרסה בה ניתן לסעוד בימים יפים, חדרים וסוויטות ענקיות, שלחלק מהם מטבחון, פינת ישיבה ומרפסת. הצוות אדיב וזוכה להמלצות חמות.

מלון מומלץ בעיר טרוגיר, חופי קרואטיה
מלון בלוויו טרוגיר - מיקום מצוין בקרבת העיר העתיקה של טרוגיר

 

יצירת המופת של שיבניק

מעט צפונה מטרוגיר שוכנת העיר שיבניק (Šibenik). העיר העתיקה על כיכרותיה רחובותיה ומבניה, שהוקמו במהלך המאות ה-15 וה-16 לספירה, היא בלתי נשכחת.
קתדרלת העיר, קתדרלת יעקב הקדוש (Sveti Jakov), היא יצירת מופת. על הקיר החיצוני של הכנסייה ניצבים 71 פסלי ראשים של אזרחי העיר, שהבעות פניהם מביעות רגשות שונים, ולא כמקובל בקתדרלות וכנסיות עטורות קדושים למיניהם.
שיבניק שוכנת לחופי מפרץ קטן שלאורכו טיילת. אתם מוזמנים לשבת באחד מבתי הקפה המשקיפים אל הים וליהנות מגלידה קרה או מקפה ומאפה.
עוד על שיבניק בכתבה על חופי האדריאטי  |  בתי מלון בשיבניק
 
שיבניק, הריביירה של קרואטיה
העיר שיבניק, לשבת באחד מבתי הקפה המשקיפים אל הים וליהנות מגלידה קרה או קפה (צילום: CC  Nick Savchenko)

מלון מומלץ בעיר שיבניק

מלון הריטג' (Heritage Hotel Life Palace) הוא מלון בוטיק מקסים בלב העיר העתיקה של שיבניק, במרחק הליכה מהאתרים החשובים בעיר. המלון זוכה לציון אורחים גבוה, בזכות המיקום, החדרים (17 בלבד) והארוחות. החדרים והסוויטות ממוזגים, והמלון מציע גם ספא וחנייה בחינם.
מלון הריטג' בעיר שיבניק - מיקום מצוין וציוני אורחים גבוהים
 

פסיפסים בבזיליקה של פורץ'

אתר היסטורי נוסף שזכה לחסות אונסק"ו הוא הבזיליקה על שם אופרזיוס (Euphrasius), הנמצאת בעיירה פורץ' (Poreč) שבחצי האי איסטריה (Istra), בצפון-מערב קרואטיה. הבזיליקה נושאת את שמו של הבישוף ששירת בעיר בימי בנייתה – הבישוף אופרזיוס. בבזיליקה המשוקמת שנבנתה במאה ה-6 לספירה, על בסיס בזיליקה שעמדה במקום במאה ה-4, שאת רצפת הפסיפס שלה עדיין ניתן לראות, נשתמרו פסיפסים ופסלים מאותה תקופה.
פורץ', שנשלטה על ידי הרומים, כוללת גם כמה אתרים מאותה תקופה, אך האתר השלם ביותר הוא ה"פורום", מקום בו התכנסו אזרחי העיר, והוא נמצא בהמשך הרחוב המוביל לבזיליקה, בקרבת חוף הים.
לאחרונה שופצה העיירה וחלק מרחובותיה הפכו למדרחוב, המאפשר שיטוט מהנה בין המסעדות והחנויות.
אם אתם חובבי אוכל טוב, בקרו במסעדה כפרית מסוגננת ומעוצבת, אידילה (Idila) שמה. המסעדה נמצאת ב- Rakovci, המרוחקת 14 קילומטרים מזרחה מפורץ', והיא מגישה מאכלי בשר ודגים. כדאי להזמין מקום מראש.
 
העיירה פורץ', הריביירה של קרואטיה
פסיפס בבזיליקה על שם אופרזיוס, העיירה פורץ' בחצי האי איסטריה  (צילום: CC  Berthold Werner)

העיירה פורץ', הריביירה של קרואטיה
גגות בתי העיירה פורץ', חלק מהרחובות הפכו למדרחוב  (צילום: CC  viki2win)
 

האי חוואר

האי חוואר (Hvar) הוא אי ארוך וצר, שמספר התושבים הקטן שבו מתרכז בצדו המערבי. הצמחייה באי אופיינית לאיים בהם נושבת רוח ים תמידית, והצמחים התאימו עצמם לתנאים אלו בכך שצמיחתם נמוכה, אך גבעולי הפרחים הגבוהים מקלים על פזור זרעיהם.
אך הצד המעניין יותר הוא האוכלוסייה האנושית של האי. בהיותו מבודד מהיבשת, לא חלו בחייהם של תושביו שינויים גדולים ונשתמרו בהם יותר ממנהגי העבר. דבר זה ניכר במבנים, בלבוש, בדרכי העיבוד של השדות ובעיקר בלבביותם של התושבים ובמיעוט דוברי שפה זרה.
עוד על האי חוואר בכתבה על טיול מדוברובניק  | 
בתי מלון באי חוואר

חוואר, קרואטיה
האי חוואר - שומר על מנהגי העבר  (צילום: CC alchen_x)
 

שמורת אגמי פליטביצה – כל גווני הכחול

כמובן שלא ויתרנו על ביקור בשמורת הטבע הידועה ביותר בקרואטיה, שמורת אגמי פליטביצה (Plitvička jezera), שגם היא הוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. השמורה כוללת 16 אגמים, בכל גווני הכחול-ירוק-תורכיז, המחוברים זה לזה במפלי מים מרהיבים. את הגוונים הרבים מקנים לאגמים המינרלים המצויים במימיהם ושבירתן של קרני השמש. הגבעות המיוערות, העוטפות את האגמים סביב, מוסיפות למראה הקסום של השמורה. אנו הגענו בתקופת הפשרת השלגים, ושצף המים במפלים הוסיף גם צלילים לתמונת הנוף.
 
פליטביצה, קרואטיה
שמורת אגמי פליטביצה, פאר היצירה של הטבע  (צילום: CC  Arnie Papp)

חלק בלתי נפרד מהביקור בשמורת פליטביצה הוא מלון גראנד לייקס (Grand Lakes 2) הממוקם בכפר קטן, חמש דקות נסיעה מהשמורה. במלון הכפרי, המדורג ברמת 4 כוכבים, יש חדרים גדולים, חלקם בעיצוב כפרי (עם קירות עץ ורצפת פרקט) ואחרים בעיצוב מודרני (אך גם בהם רצפת פרקט). היחס חם והצוות וההנהלה נכונים לכל עזרה ועצה, ארוחת הבוקר מאד מגוונת, עם שפע גבינות, נקניקים וירקות.

מלון מומלץ ליד שמורת פליטביצה, קרואטיה
מלון גראנד לייקס - אווירה כפרית וארוחת בוקר נהדרת!
 
בכתבה השנייה בסדרה בת שתי הכתבות לעומק קרואטיה, נמשיך ונטייל לעומקה של הארץ ונבקר בערים, איים ושמורות טבע, שגם בהם כדאי לבקר, למרות שלא זכו לחסותו של ארגון אונסק"ו.
 

מידע נוסף 

כתבות נוספות


איציק אהרוני אודות הכותב
איציק אהרוני, בעל תואר שני בהנדסה. משנת 1981 עוסק, כתחביב, בארגון וליווי קבוצות במסלולים יחודיים ואיכותיים.
izhakaharoni@walla.com







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר