שמורת אגמי פליטביצה – גן עדן עלי אדמות
מאת: סיגלית בר


הפארק הלאומי אגמי פליטביצה הוא האטרקציה מספר אחת בקרואטיה, שאין (כמעט) מטייל שמוותר עליה. שמורת הטבע, המרהיבה ביופייה, נחשבת לאחת משמורות הטבע היפות והמיוחדות בעולם כולו. גם מי שביקר בפארקים הלאומיים של ארה"ב וקנדה, שמצטיינים בעוצמות מרשימות של הטבע, יהיה מוקסם מיופייה. אין זה פלא שהמקום הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי.


1 / 7
2 / 7
3 / 7
4 / 7
5 / 7
6 / 7
7 / 7

הפארק הלאומי אגמי פליטביצה  (צילום: P. N.jpg)
חומר גירי ששמו טרוורטין גרם להיווצרות המפלים (צילום: Chris Bentley)
צבעם של האגמים העליונים בהיר יותר  (צילום: Chris Bentley)
המסלול המומלץ והמוצלח מכולם הוא המסלול האדום (צילום: Antonio Fassina)
ניתן לסטות קלות מהשביל הראשי לשבילים צדדיים קצרים  (צילום: Nikola Ostrun)
16 אגמים ואינספור מפלים (צילום: Nikola Ostrun)
ההליכה קלה ונוחה ומתאימה לכל מי שנמצא בכושר גופני סביר (צילום: Marc St)

שמורת אגמי פליטביצה (A)מלון וילה סומראק & מלון וילה ליקה בתחומי השמורה,
העיירה סלון (B), הכפר רסטוקה (C), מלון מיריאנה בכפר ראסטוקה
 

מלחמה בגן העדן

רבים מכנים את שמורת אגמי פליטביצה (Plitvička Jezera"גן עדן עלי אדמות", בזכות יופייה המרשים וצבעם הנפלא של האגמים – הנוצצים מבעד לצמחיה הירוקה בגווני טורקיז מרהיבים. כמויות המים הזורמות בעשרות המפלים שבשמורה (מעל 90 מפלים), מעוררות קנאה לבאים מארץ מדברית כשלנו.
 
לכן קשה עוד יותר להאמין, שמלחמת העצמאות העקובה מדם של קרואטיה החלה דווקא כאן. בסוף מרץ 1991 השתלטו מורדים סרבים על משרדי הנהלת הפארק ורק באוגוסט 1995 כבש צבא קרואטיה את הפארק מחדש. למרבה המזל הטבע בפארק והאיזון האקולוגי העדין לא נפגעו, אך תשתיות התיירות במקום נפגעו ונהרסו. לאחר סיום המלחמה שוקמו בתי המלון ומתקני התיירות וכיום עומדים לרשות המבקרים שבילי טיול נוחים, חלקם על גשרוני עץ, בתי מלון, מסעדות, סירות השטות על פני האגם הגדול, רכבות חשמליות, הנוסעות בין מספר תחנות בפארק רחב הידיים, ומרכזי מבקרים.
 
שמורת פליטביצה, קרואטיה
גן עדן, מפלי מים זורמים לצדי השבילים בשמורה (צילום: כרמית וייס)
 

בלקן



כמויות מים מעוררות קנאה

הפארק משתרע על פני כ-295 אלף דונמים מתוכם 220 אלף דונמים של יער ו- 2,170 דונמים של אגמים. בשטחו זורמים מספר נחלים, היוצרים אינספור מפלים ולא פחות מ-16 אגמים. בחלק העליון נמצאים 12 אגמים ו-4 אגמים בחלק התחתון. כל אחד מהאגמים הללו נמצא במפלס גובה שונה והמים נשפכים במפלים מאגם לאגם. מי האגמים כה צלולים, עד שאפשר לראות את הצמחייה הרבה בקרקעיתם ואת הדגים הרבים השוחים בהם באין מפריע.
 
אם אתם מפנטזים על ארוחת דגים... קחו בחשבון שזוהי שמורת טבע, ולכן אסור לדוג בשטח הפארק. בנוסף לאיסור זה ישנה שורת איסורים ארוכה, ואמנה כאן אחדים: אסור לשחות, לצוד, להדליק אש, לקטוף פרחים, אפילו לשמוע רדיו. למעשה מותר רק ללכת בשבילי השמורה, להתבונן בנפלאותיה ולצלמם, ותאמינו לי  זה מספיק.
 
שמורת פליטביצה, קרואטיה
אינספור מפלים, בכל הגבהים והצורות (צילום: CC Pe Wu)
 

איזון אקולוגי עדין

אגמי פליטביצה נוצרו בתהליכים קרסטיים איטיים במשך עשרות אלפי שנים. המים שזרמו בנחלים המסו שכבות סלעי גיר, ותוצרי הבלייה שקעו במעברים בין האגמים, וציפו את האצות והצמחייה שבקרקעית האגמים. כך נוצר חומר גירי, ששמו טרוורטין, שהלך והצטבר, עד שבלם את זרימת המים בין האגמים וגרם להיווצרות המפלים.
 
תהליך היווצרות מחיצות טופה חדשות ופירוק מחיצות ישנות על ידי זרמי המים, ממשיך גם כיום. זהו תהליך גיאולוגי ייחודי, שלצורך קיומו דרוש שילוב מיוחד של אקלים, צמחייה, סביבה אקולוגית ומשקעים. זהו איזון מיוחד ועדין מאוד ולכן כה מקפידים לשמור עליו בשמורה.
 
שמורת פליטביצה, קרואטיה   שמורת פליטביצה, קרואטיה
גם בעלי החיים והצמחים זוכים כאן לשמירה קפדנית  (צילום: CC Arnie Papp)
 

מסלולים בשמורת פליטביצה

לפארק שתי כניסות, ליד כל אחת מהן תמצאו מגרש חנייה גדול ומרכז מבקרים. מכל אחת מהכניסות יוצאים שלושה שבילי טיול: האחד מיועד לקבוצות ואילו השניים האחרים למטיילים עצמאיים. אם תגיעו לפארק כמטיילים עצמאיים תוכלו לבחור בין מסלול טיול שנמשך 3-4 שעות או מסלול שני לטיול בן 5-6 שעות. כל אחד מהמסלולים מסומן בצבע שונה, כך שאין זה מסובך לעקוב אחריו מבלי לטעות בדרך.
 
המסלול המומלץ והמוצלח מכולם הוא המסלול האדום, המתחיל בכניסה מספר 2. משך הטיול בו כ- 5-6 שעות, אך ההליכה קלה ונוחה והוא מתאים לכל מי שנמצא בכושר גופני סביר, כולל משפחות עם ילדים (מעל גיל 5). יש להחנות את הרכב בחניה מספר 2, לרכוש כרטיסים במרכז המבקרים הסמוך, לעבור על פני גשר מעל לכביש הראשי ולהיכנס לשמורה. לאחר דקות ספורות של הליכה, מגיעים לתחנת הרכבת החשמלית, בה נוסעים עד לתחנה הסופית, ליד האגם העליון מבין אגמי הפארק.

בהמשך עובר השביל לצד כל אחד מהאגמים העליונים, בסמוך למפלים רבים, צמחייה עבותה ונופי הרים מרשימים, המשתקפים במימי האגם הצלולים כמראה. מרבית המסלול הוא בירידה מתונה ונוחה להליכה, אך אם בכל זאת עייפתם, לאורך השביל פזורים ספסלים בהם תוכלו לנוח מדי פעם. רבים מסתפקים במסלול ההליכה הקצר יותר, ולכן כמות האנשים בחלקו הראשון של השביל, עד שהוא משתלב עם מסלולים אחרים, נמוכה יחסית. תוכלו להתפעם בנחת מנפלאות הטבע ולהקשיב לציוץ הציפורים הרבות, מבלי שהמוני אנשים יסתובבו סביבכם.
 
שמורת פליטביצה, קרואטיה
מפלים וצמחייה עבותה לצד המסלול (צילום: CC Arnie Papp)
 



הפלגה באגם הגדול של פליטביצה

צבעם של האגמים העליונים בהיר יותר משל התחתונים ופחות מרשים, אך זרימת המים והמפלים כאן שופעת יותר. לאחר טיול נינוח בין 12 האגמים העליונים, תגיעו לאגם הגדול והעמוק ביותר, אגם קוזיאק (Kozjak). בצדו המזרחי של האגם עולים המבקרים לספינת טיולים פתוחה, המפליגה במשך כ-20 דקות לכל אורכו של האגם, עד לצידו השני, במים שקטים, בעלי צבע נהדר ובינות לנופים מרהיבים.
 
עם סיום ההפלגה מגיעים לרחבת דשא גדולה, המשמשת כנקודת עצירה ומנוחה לקבוצות גדולות. המדשאה מוקפת דוכנים, בהם מוכרים ארוחות קלות (ולא מלהיבות במיוחד, לצערי). למטייל העצמאי, אני ממליצה לחפש מקום שקט ומבודד יותר למנוחה או לפיקניק. אפשר לאכול את הארוחה העיקרית מחוץ לפארק, באחת המסעדות האותנטיות הרבות, שסמל ההיכר שלהן הוא חזיר מסתובב על הגריל מחוץ למסעדה, הפזורות לאורך הכביש הראשי בין הפארק לעיירה סלון (Slunj).
לינה בעיירה סלון
 
שמורת פליטביצה, קרואטיה
האגמים העליונים של שמורת אגמי פליטביצה  (צילום: CC Arnie Papp)
 

פלטת הצבעים של הטבע

שביל הטיול ממשיך לאורך האגמים התחתונים, וזהו לדעתי החלק הציורי ביותר והמרשים בכל הפארק. פלטת הצבעים בה השתמש כאן הטבע פשוט מדהימה!
 
אם תרצו, ניתן לסטות קלות מהשביל הראשי לשבילים צדדיים קצרים, וכך לראות את המפל הגבוה ביותר בפארק או לבקר במערה גדולה, אך כדאי לשמור את הכוחות לסוף השביל. זהו החלק הקשה ביותר במסלול, מכיוון שהוא כרוך בעלייה לא קלה. אם עייפתם, תוכלו לנוח על אחד מהספסלים הרבים הפזורים לאורך המסלול, ולהשקיף על הנוף הנהדר של האגמים.
 
בסוף העלייה תזכו לנוף היפה ביותר: מראה האגמים מגובה רב. למרות שמזה מספר שעות צפיתם על אגמים... עדיין לא תוכלו להפסיק להתפעל מצבעם. בסוף השביל תעלו לרכבת החשמלית, שתיקח אתכם חזרה עד לכניסה מספר 2 של הפארק, בקרבת החניון בו מחכה לכם מכוניתכם.

שמורת פליטביצה, קרואטיה
שבילי הליכה לצד האגמים התחתונים, גווני טורקיז משגעים (צילום: כרמית וייס)
 

לכל אגם יש שם

מומלץ לרכוש במרכז המבקרים ספר הדרכה בעברית על הפארק. המדריך כולל, בנוסף לעשרות תמונות, גם מידע רב על הגיאולוגיה, ההיסטוריה, האקלים, החי והצומח בשמורה וכן תיאור מפורט של כל האגמים בפארק, כולל שמם, גודלם והעומק שלהם. כדאי לרכוש גם מפה גדולה ומפורטת של הפארק, שכן המפה המצוירת על כרטיס הכניסה לפארק עלובה למדי.
 
השמורה נמצאת במרחק נסיעה של כשעתיים (135 ק"מ) דרומית לזאגרב (Zagreb), בירת קרואטיה. יש בשטח הפארק מספר בתי מלון, אבל זול יותר ונעים יותר להתגורר באחד מהצימרים הרבים הפזורים סביבה, בכפרים וביישובים הסמוכים.
שמורת פליטביצה, קרואטיה
אחד מהמפלים שהשביל עובר למולו ופשוט קשה לפספס (צילום: כרמית וייס)
 

סלון – עיירה על פלגי מים

מומלץ ביותר לללון, או סתם לטייל, בעיירה סלון (Slunj, את האות j בסוף מילה לא מבטאים, ולכן סלון ולא סלוני) הנמצאת במרחק 30 קילומטרים מצפון לשמורה. בסמוך לעיירה נמצא כפר מקסים שעבר שימור, הנקרא רסטוקה (Rastoke), שאף הוא שמורת טבע קטנה, עם בתים עתיקים, הטובלים בצמחייה עשירה, ובינות להם זורמים נחלים ומפלים רבים.

בין הבתים מחברים גשרוני עץ קטנים וציוריים. מרביתם של הבתים הללו הם צימרים, שכמובן ישמחו לארח אתכם. 
גם מחוץ לרסטוקה תמצאו מבחר גדול למדי של צימרים ומסעדות. העיירה היא נקודת מפגש של נהרות ובימי הקיץ החמים, מומלץ להתרענן על ידי רחצה במי הנהר הצלולים. 
שמורת פליטביצה, קרואטיה
הכפר רסטוקה, בתים טובלים בצמחייה עשירה, שבינות להם זורמים נחלים ומפלים (צילום: כרמית וייס)
 

מלון מומלץ בכפר רסטוקה

מלון מיריאנה ראסטוקה (Hotel Mirjana Rastoke) ממוקם בכפר המקסים רסטוקה, הבנוי מעל פלגי המים. המלון שמדורג 4 כוכבים, מציע חדרים זוגיים וסוויטות עם שני חדרי שינה, כולם ממוזגים. הוא נמצא בדרך מזאגרב לשמורת פליטביצה, כחצי שעה נסיעה מהשמורה.

המלצה על מלון בסלוני ורסטוקה
ללון במקום הכי יפה באזור, מלון מיריאנה בכפר ראסטוקה
 

שמורת פליטביצה – מתי להגיע וכמה זה עולה לנו

הפארק הלאומי פליטביצה פתוח בכל ימות השנה (מלבד בימים בהם האזור מכוסה שלג). את שעות הפתיחה ומחירי הכניסה תוכלו לבדוק באתר האינטרנט של השמורה.
 

שני מקומות לינה מומלצים בשמורת פליטביצה

וילה סומראק (B&B Villa Sumrak Plitvica Roomsk) הוא מלון משפחתי קטן, הממוקם ממש בתחומי הפארק הלאומי אגמי פליטביצה, במרחק הליכה קצר מהכניסה. במקום דירות (40-70 מ"ר) וחדרי סטודיו מרווחים (55 מ"ר) עם פאטיו או מרפסת. בגינה מתקני ברביקיו וטניס שולחן. ארוחת הבוקר עשירה וניתן להזמין גם ארוחת ערב. ניכר שבעלי המקום, כולם בני משפחה אחת, נהנים לארח ושמחים לסייע בעצה טובה.

לינה בשמורת פליטביצה
וילה סומראק  דירות וחדרי סטודיו בשמורת פליטביצה

 
מלון וילה ליקה (Villa Lika) ממוקם בכפר קטן, בלב שמורת פליטביצה, במרחק הליכה (2 ק"מ) מהכניסה לשמורה. המלון כולל 15 חדרים וסוויטות, ומסעדה המגישה אוכל קרואטי מסורתי לאורחי המלון בלבד. המלון זוכה לציון אורחים גבוה במיוחד בזכות הניקיון, הארוחות, השירות, החדרים והמיקום.

לינה בשמורת פליטביצה
מלון וילה ליקה – חדרים וסוויטות במרחק הליכה מהכניסה לשמורת פליטביצה
 

מידע נוסף

לינה בשמורת פליטביצה
לינה בעיירה סלון
השכרת רכב בקרואטיה

כתבות נוספות

פארקים לאומיים בקרואטיה
הדרך מזאגרב לפליטביצה
סיור בזאגרב
מסלול לאורך חופי קרואטיה

סיגלית בר אודות הכותבת 
סיגלית בר, יועצת טיולים ומתכננת מסלולים. מומחית בטיולי משפחות. מחברת מדריכי התיירות: בלגיה- טיולי כוכב למשפחות, אוסטריה - טיולי כוכב למשפחות, ארה"ב למשפחות ואיי הוואי האקזוטיים. 







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר