www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:

מורשת עולמית בברצלונה


אתרי מורשת עולמית בברצלונה
מאת: נטע קלימי עילם


בעיר ברצלונה הצבעונית והתוססת אפשר למצוא מבנים עם אדריכלות יוצאת דופן, כאשר השם הנפוץ ביותר המתלווה אליהם הוא – גאודי. אבל, מעניין לגלות ש"ברצלונה זה לא רק גאודי"...


זה למעשה המשפט הראשון שאומר מדריך טיולים בעיר, בעודו עומד מול החזית המרשימה של ארמון המוזיקה הקטלאנית בברצלונה. ארמון זה ומבנה בית החולים, עליהם ארחיב בכתבה, הם שני המבנים היחידים בעיר שזכו להיכלל ברשימת האתרים לשימור מורשת עולמית של אונסק"ו, למרות שהם "לא של גאודי". אל דאגה, כדי להציג תמונה מאוזנת – אספר בקצרה גם על אתרי המורשת של גאודי.
 


ברצלונה וסביבתה, ואתרי המורשת העולמית המתוארים בכתבה - רובם במרכז ברצלונה, ואחד מחוץ לעיר
להגדלת המפה לחצו על הפינה השמאלית העליונה
 

גיל הזהב




 

ארמון המוסיקה – נעים להכיר

האדריכל שאינו גאודי הוא לואי דומנק אי מונטאנר (Lluís Domènech i Montaner), שהיה "איש אשכולות": אדריכל, פוליטיקאי לאומני וממייצגי סגנון המודרניסטה. הוא נולד בברצלונה ולמד תחילה פיזיקה ומדעי הטבע, ורק מאוחר יותר החל לעסוק באדריכלות. 
 
הפלאו דה לה מוסיקה קטלאנה (Palau de la Música Catalana) או בקיצור -  הפלאו, ניצבת ממש במרכז ברצלונה, ברובע לה ריברה (La Ribera) ובמרחק הליכה קצר משדרת לה רמבלה (La Rambla) ומכיכר קטלוניה. הבניין נמצא ברחוב צר, כמעט צר מדי מכדי להכיל בניין שכזה. מי שעומד מול חזיתו הולך אחורה ככל שמאפשר הרחוב על מנת להקיף במבט את החזית המרשימה. כשמסתכלים על הבניין המרשים לא מבינים מדוע לא נמצא לו מיקום ראוי יותר, אך הסיבה לכך היא פונקציונלית למדי: באותה תקופה מרבית האמנים התגוררו בשכונה והיה זה אך טבעי למקם את הבניין באחד הרחובות שלה.
 

הפלאו נבנה בין השנים 1905 ל- 1908, ובשלוש שנים בלבד של עבודה מאומצת, עם תשומת לב לפרטי פרטים, הושלם הבניין ונפתח לציבור. טובי האמנים של התקופה עמדו לרשותו של האדריכל ובמהלך הבנייה נעשה שימוש בחומרים המודרניים ביותר שהיו זמינים, בעיקר בשילוב של ברזל וזכוכית. 
 
הבניין  שנבנה בסגנון המודרניסטה, תוכנן על מנת לשמש כבית מוסיקלי למקהלת אורפיאו קטלאן (Orfeó Català), שהוקמה כמקהלת חובבים בשנת 1891 ועם הזמן הפכה למקהלה מקצועית. ניצחו עליה בין היתר ריכארד שטראוס, וברבות השנים גם זובין מהטה. אחת ממטרות הקמת הפלאו היתה חיזוק הקשר של הציבור לעולם המוסיקה, תוך העברת מסרים הקשורים לדרישות העצמאות הקטלוניות. וכך המקהלה אמנם שרה, אך תוך כדי השירה גם "שידרה" מסרים פוליטיים.
בתי מלון בקרבת שדרות  לה רמבלה בברצלונה
 
הפלאו בברצלונה
פיסול העמודים המיוחדים באולם הראשי של הפלאו  (צילום: נטע קלימי)
 
 

שילוב הצבעים המסחרר של הארמון

החזית מורכבת מארבעה-עשר עמודים בסגנון קורינתי, שכל אחד מהם מצופה במוזאיקה בדוגמה שונה. מעל שורות העמודים ניתן להבחין בפסלים של באך, בטהובן ופלסטרינה. מעל לכל זה יש ציור קיר העשוי מפסיפס ודמות אישה המתסכלת על הקהל, כשברקע מוטיבים קטלאניים, כמו הר המונסראט (Montserrat), שנמצא בשטח קטלוניה וקדוש לנצרות.
 
באולם הכניסה ישנו שילוב מעניין של לבנים ושל קרמיקה. התקרה המקושתת יפהפייה ועל העמודים ניתן לראות עיטור של פרחים – מוטיב מרכזי בבניין, המתקשר ללימודיו הקודמים של האדריכל ולאהבתו את הטבע.
גרם מדרגות רחב ידיים מוביל לקומה הראשונה. במדרגות שולבו עמודים כדוגמת עמודי הרחוב שהיו בברצלונה בתחילת המאה ה- 20.

בקומה הראשונה מצוי אולם המוקדש למייסד המקהלה, ובו חלונות ויטראז' גבוהים עם מוטיבים של פרחים, וממנו ניתן לצאת למרפסת היפה שבחזית הבניין. 
כתבה על טיול בברצלונה
 
הפלאו בברצלונה   הפלאו בברצלונה
הפלאו בברצלונה   הפלאו בברצלונה
אלוהים נמצא בפרטים הקטנים... וגם בפלאו: פרחי אבן, קשתות מעוטרות, ויטראז'ים בני אלפי חלקים
(צילומים: נטע קלימי) 
 
 

האולם הראשי – קופסה של אור

באולם הקונצרטים חלונות צד גדולים ותקרת ויטראז', הגורמים לכך שבאופן נדיר למדי לאולמות קונצרטים – מואר האולם כולו באור יום, ולכן הוא תואר כ- "Box of Light".  גובהו ורוחבו של האולם זהים והוא מלא במוטיבים מהטבע. באולם מתקיימים יותר מ- 400 מופעים מדי שנה. 
 
בקצה הבמה, על רקע מוזאיקה אדומה, אפשר לראות סדרה של כ- 18 פסלים של מוזות, שיוצאות מהקיר ושנועדו לתת השראה למוזיקאים שעל הבמה. המוזות מוצבות באופן סימטרי בשתי קבוצות וכל אחת מהן לובשת תלבושת השייכת לתקופה היסטורית אחרת ומנגנת בכלי מוזיקלי שונה. חלק מהכלים משמשים בנגינה עממית וחלקם בנגינה קלאסית.
  
בעבר הייתה צמודה לפלאו כנסייה, אך על מנת לאפשר גישה נוחה יותר היא הועברה למקום אחר בעיר ובמקומה נבנתה רחבת כניסה ובה מוצב פסלו של לואיס מילט – מייסד המקהלה. כך אפשר לראות גם את החזית הצדדית של המבנה שהייתה מוסתרת עד כה.
 
מתחת לרחבת הכניסה נמצא ה"פטיט פלאו" (Petit Palau), אולם קונצרטים מודרני שנפתח בשנת 2004. האולם הוא תוספת מודרנית לבניין המשלב היטב בין הישן והחדש. החזית הצדדית היפה מכוסה וויטרינת ענק.

בשנת 1997 קיבל המקום הכרה של אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, כאשר בטיעוני ההכתרה הוא תואר כ"יצירת מופת של שמחה ודמיון". הפלאו נמצא ממש במרכז ברצלונה ויכול להשתלב עם כל מסלול טיול בעיר. בתוך הבניין, ניתן לבקר רק במסגרת סיור שאורך כשעה, אליו כדאי להזמין מקום מראש באתר.
כתבה על טיול אופניים בברצלונה
 
הפלאו בברצלונה
המוזות, המעניקות השראה לאמנים, בולטות החוצה מקיר האולם  (צילום: נטע קלימי)
 

בית החולים היפהפה – ברשימת אתרי אונסק"ו

ומכאן, ליצירה נוספת של דומנק אי מונטאנר, שגם היא נמצאת ביחד עם הפלאו, ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו: בית החולים סנט פאו (Hospital de sant pau) – על שם פאולוס הקדוש. המבנה  נמצא במרכז ברצלונה, ברובע אישמפלה (Eixample) קרוב לכנסיית המשפחה הקדושה (Sagrada familia).

בשלהי המאה ה- 19 נוצר צורך להעביר את בית החולים בשכונת רוול במרכז העיר ממקומו, לאחר שהתיישן והיה קטן מלמלא אחר הצורך הגדל בטיפול בחולים. אי מונטאנר גויס אז למשימת תכנון המתחם, שבנייתו ארכה 25 שנים, כיאה לפרויקטים אדריכליים גדולים בברצלונה (תקופת הבנייה: 1905-1930).

אז כמה יפה יכול להיות מתחם בית חולים? אם הוא נבנה בתקופה הנכונה ועל ידי האדריכל הנכון – הוא יכול להיות בהחלט מרהיב. מדובר בקומפלקס די גדול, בו הבניינים משתלבים זה בזה בהרמוניה ומוקפים בגנים מרהיבים.

במשך כמעט מאה שנים שימש המקום כבית חולים ציבורי, בשנת 2009 חדל מלשמש כבית חולים בפועל לטיפול בחולים, וכיום מאכלס מוזיאון ומרכז תרבות. בשנת 1997 הוכרז המקום, יחד עם ארמון המוזיקה הקטלאנית כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

בית החולים בברצלונה
אפשר היה לחשוב שגרה כאן משפחת המלוכה - מבנה בית החולים המרהיב  (צילום: Jesús Arpón)
 
 

אדריכלות מודרניסטית

אז מהי המודרניסטה? – זוהי תנועה אדריכלית שהתחילה לאחר היריד העולמי של שנת 1888 כסגנון שונה ומובחן, שמאפייניו היו קווים מעוגלים, אור, הרבה תנועה ושימוש בצבעוניות רבה. אדריכלי הסגנון קיבלו השראה מעולמות הצומח והחי, ושיבצו מוטיבים מהטבע בעבודותיהם.
 
התפשטות העיר מעבר לגבולות ימי הביניים שלה, ובניית רובע "ההרחבה" (לה אישאמפלה) – סיפקה הזדמנות פז לאדריכלים חדשים ופורצי דרך, וכך הפך המקום לכר פורה ליצירות אדריכליות. הדמות המזוהה ביותר עם סגנון זה הוא כמובן גאודי, ואיתו אפשר למנות בנוסף את אי מונטאנר, ואת יוסף פוץ אי קדפאלק (Josep Puig i Cadafalch) שהפך לימים גם לנשיא האוטונומיה של קטלוניה. מבנה ידוע של אדריכל זה הוא קאסה אמאלייר (Casa Amatller), הסמוכה לקאסה באליו (Casa Batlló) של גאודי.
 
הפלאו בברצלונה
חשוב להיות מוקפים באמנות מודרנית כאשר צופים בהופעה   (צילום: נטע קלימי)





 

ועכשיו ובכל זאת ... לגאודי

פורץ הדרך, שיצירותיו הארכיטקטוניות אינן דומות לשום דבר אחר, נולד ב- 1852 ומצא את מותו הטראגי מתחת לגלגלי חשמלית בשנת 1926. גאודי – דור רביעי למשפחת חרשי ברזל, מורשת שבה היה מאוד גאה – הוא ללא ספק האדריכל המזוהה ביותר עם זרם המודרניסטה.

שבע מעבודותיו קובצו על ידי אונסק"ו, תחת הכותרת: "עבודותיו של אנטוני גאודי" (
The works of Antoni Gaudi), מתוך הכרה שעבודותיו מייצגות תרומה יוצאת דופן למורשת האדריכלית של העת החדשה. למרבה השמחה (ונוחות המטיילים) – כל שבע היצירות ממוקמות בגבולות ברצלונה או בסביבתה הקרובה, כך שהן נגישות בקלות. גאודי שילב בין טכנולוגיות הבנייה שהלכו והתפתחו בשלהי המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20, ונתן ביטוי לזרמים התרבותיים והאמנותיים של זמנו, יחד עם מוטיבים קטלאניים מסורתיים השזורים בעבודותיו.

ואלו הן שבע המופלאות – עבודותיו של גאודי הנכללות ברשימת אתרי המורשת העולמית:
כנסיית לה סגראדה פמיליה (La Sagrada Família) – אחד הבניינים המופלאים ביותר שתוכננו אי פעם. רבות כבר נכתב עליה אך מילים לא יתארו אותה, מדובר במקום ייחודי במובן האמיתי של המילה. צריך פשוט לעמוד מולה נפעמים, להקיף אותה מכל צדיה ולהיכנס פנימה כדי לראות את עמודי הכנסייה הפנימיים הבנויים בצורת עצים. את שנות חייו האחרונות הקדיש גאודי למקום זה. הכנסייה ממשיכה להיבנות כל הזמן ובפעם הבאה שתהיו בברצלונה היא תראה קצת אחרת. הבנייה, הממומנת כולה מתרומות, מתוכננת להסתיים 144 שנה לאחר תחילתה – יותר זמן ממה שלקח לבנות את הפירמידות במצריים. "חזית המולד" (Nativity Facade) מרשימה במיוחד, ואפשר לעמוד מולה זמן רב, להתעכב על התכנון המרשים ועל המוטיבים של הטבע המופיעים כמובן גם כאן. מומלץ להגיע לכאן בשעות אחר הצהריים המאוחרות, אז קרני השמש מאירות את הויטראז'ים בתוך הכנסייה באור יפה במיוחד. 
 
"המחצבה" (Casa Mila – La Pedrera) – לבניין מיוחד זה, שנבנה במטרה לשמש הן כבניין מגורים והן כבניין משרדים, עיצוב המזכיר גלים. למעשה, הבניין נקרא במקור "קאסה מילה" על שם הבעלים של הבניין, אך קיבל את השם "לה פדררה" – שמשמעו המחצבה, זאת בגלל הבטון הגלית של הבניין שנראית כאילו חצבו בה. בבניין אפשר למצוא גם את החנייה התת קרקעית הראשונה שתוכננה בעיר ברצלונה.
החלק המרשים בבניין הוא ללא ספק הגג זרוע הארובות בצורת אבירים. מתחתיו בקומה העליונה יש מעין מוזיאון קטן ליצירותיו של גאודי. בקומה הרביעית של הבניין ישנו שחזור של דירה מתקופת המודרניסטה.

המחצבה בברצלונה, גאודי
ארובות "המחצבה" ניצבות על בניין המגדל, כמו אבירים עוטי קסדות  (צילום: נטע קלימי)


פארק גואל (Park Güell) – פארק זה הוא ממש מגרש המשחקים של  גאודי. העיצוב כאן משעשע ומפתיע, מזמין להסתובב בין שבילי הפארק ולגלות עוד ועוד יצירות צבעוניות, שאינן כפופות לכללי העיצוב המקובלים. תוכלו למצוא כאן מבנים קטנים שנראים כמו בסיפור אגדה, גרם מדרגות מרשים שבמרכזו דרקון ומרפסת תצפית עם נוף נהדר של ברצלונה. בעבר הייתה הכניסה לפארק חופשית, אך הוא נהיה כה גדוש במבקרים עד שהיה ממש קשה להסתובב בו. מאז נדרש כרטיס כניסה כדי להיכנס לחלקי הפארק הפופולריים.

פלאו גואל (Güell Palace) – בנייתו של הבניין שתוכנן על ידי גאודי עבור משפחת גואל הסתיימה בשנת 1890, ואפשר להבחין כאן הסגנון הגלי המתפתח, שיהפוך בעתיד להיות כה מזוהה עם גאודי.
בתי מלון בקרבת פארק גואל
 
פלאו גואל ברצלונה   סגרדה פמילייה ברצלונה
מימין - פלאו גואל (צילום: Thomas Ledl) ומשמאל - הסגראדה פמיליה (צילום: נטע קלימי)

קאסה באליו (Casa Batlló) - יצירה מרהיבה נוספת של גאודי, בה בולט מוטיב הגל, בחזית צבעונית במיוחד של הבניין, המחופה באריחים בשלל צבעים. לאורך השנים קיבל את הכינויים: "בית העצמות" או "בית הדרקון", ואכן אפשר לדמיין את הבניין בתור חיה ענקית שמרפסותיה הן המלתעות וגג הבניין הוא הגב. בקומה העליונה הארכיטקטורה עושה שימוש בקשת פרבולית – שהפכה כבר להיות סימן ההיכר של גאודי. 
 
קאסה ויסנס (Casa Vicens) היא הבניין הראשון שתוכנן על ידי גאודי. כבר בבניין זה ניתן לראות את החיבור החזק של גאודי לטבע. אחד הדברים המיוחדים במבנה זה הוא שער הכניסה המעוטר בכפות עלי דקל מברזל. בדומה לבניינים מפורסמים אחרים אותם יבנה גאודי בעתיד, גם כאן הוצבו על גג הבניין ארובות בעלות עיצוב מיוחד.
 
הקריפטה של קולוניה גואל (La Colònia Güell) – בבניין זה, שנמצא באחוזה מחוץ לברצלונה, נתן גאודי דרור לחוש ההמצאה שלו. למעשה, הכנסייה ה"קריפטה של גאודי" שמשה כמקום בו יוכל להתנסות ברעיונות האדריכליים שפיתוח.
 
פארק גואל ברצלונה
מבנים מבצבצים בפארק גואל - מגרש המשחקים של גאודי  (צילום: נטע קלימי)


בית מלון מומלץ במרכז ברצלונה

אמליץ כאן על מלון מידמוסט (Midmost), מלון בוטיק הממוקם במרכז ברצלונה, קרוב מאוד לכיכר קטלוניה, ובמרחק כמה צעדים מכיכר האוניברסיטה (Placa Universitat). כאן עוצר האוטובוס הישיר משדה התעופה וסמוך למלון ניתן למצוא תחנת רכבת תחתית. בחדרי המלון ובמרפסת הגג ישנן פינות ישיבה מקסימות ובריכת טבילה קטנה. המלון מאוד נעים והמיקום שלו מעולה.
במלון מידמוסט - השוואת מחירים (שימו לב לתנאי הביטול)
 
מלון מידמוסט, ברצלונה   מלון מידמוסט, ברצלונה
מלון מידמוסט, ברצלונה   מלון מידמוסט, ברצלונה

מלון מידמוסט בברצלונה - מיקום מצוין ואווירה נעימה

 
ברצלונה היא כר פורה ליצירתיות, ניסויים אדריכליים והגשמת חזונותיהם של טובי האמנים. אין זה פלא ששניים מגדולי האדריכלים בדורם, התקבלו בזרועות פתוחות בעיר, ויצרו מבנים שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית.


טאפאס בברצלונה
פארקי מים למשפחות בספרד
שלושה ימים בסרגוסה - בירת חבל אראגון






נטע קלימי נטע קלימי עילם היא בוגרת תואר שני במדעי המדינה, מדריכת טיולים שאוהבת להכיר ולהרחיב את הדיבור על ההיסטוריה והסיפורים שמאחורי הנופים והאנשים. מטיילת עם משפחתה בכל פינות הארץ וברחבי העולם, עם אהבה גדולה לצפון אמריקה. כותבת על מסעותיה בבלוג שלה: I'm on Vacation 






נטע עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות
לקריאת כתבות נוספות של נטע








מספר צפיות: 562
398